quote:
op 01 Jul 2003 15:20:55 schreef gesp:[...]
Ach, echt waar? Waar dan?

Het probleem is, dat je zoveel geschreven hebt, dat ik het overzicht kwijt ben, dus daarom vroeg ik het maar even.
Ch; en nog lang niet is alles al geschreven:) dus ook ik zeg er is veel m e e r.....
quote:
Het huidige antwoord..
.. gaat niet helemaal in op wat ik bedoelde. Maar het geeft me wel stof om het verschil mee te schetsen:
In deze quote is de straf
1) louter opvoedkundig,
2) dus ontbreekt Gods toorn.
3) bovendien lijkt het alsof 'straf' gevormd wordt door 'niet uit de ellende redden'.
4) er blijft mogelijkheid tot bekering.
Mijn punt is, dat er volgens de gereformeerde leer meer aan de hand is.
1) God wordt daadwerkelijk geraakt door de zonde van de mens
Ch; zei ik toch ook, een liefdevolle vader wiens kinderen de verkeerde beslissingen nemen, dat doet deze vader ook pijn en God is veel meer als een huisvader
quote:
2) Hij is daar boos over
Ch; ik zou zeggen verdrietig (en misschien boos, daar waar de mens vol bewust voor het boze kiest) want degenen, die niet weten wat ze doen kunnen vergeven worden en met Gods almacht had ook de zondeval voorkomen kunnen worden, maar Hij liet het toe, omdat Hij veel verder kijkt als de mensen en weet, wat er kan worden uit mensen, die kennis hebben van goed en kwaad (zij worden nml. als onzer een)
3
quote:
) Hij straft daarvoor actief, dmv. hel
Ch; inderdaad, daarin geloof ik niet, tenslotte werd ook Job niet gestraft, terwijl veel mensen dat wel zo zouden zien, hij werd
beproefd...ik geloof wel in de hel, maar als onderste louteringssfeer van de hemel (zie ander topic) en wederom door zijn gedrag roept de mens zelf straf over zich uit,
kijk je niet goed uit bij het trappenlopen en je valt, kun je echt God niet aansprakelijk stellen voor de straf van het vallen
quote:
4) Er komt een moment dat het te laat is.
Ch; ook dat heb ik al gezegd, de mensen die volbewust voor het kwaad kiezen, zij vallen af, voor de onbewusten en degenen die tot inkeer komen komen herkansingen, zoals de eene moordenaar aan het kruis)
quote:
Er zouden 2 manieren zijn om aan deze toorn/straf te ontkomen:
- niet zondigen (maar dat is voor mensen onmogelijk), de "weg der wet" (Rom, Gal).
Ch; de wet die door Christus vervuld is en de wet van liefde die daarvoor in de plaats komt (ik schreef het reeds)...niet zondigen is inderdaad onmogelijk,
maar mi wordt dat dan ook niet zo zwaar aangerekend als dat het gevolg is van een onvermogen van de mens,
je kunt iemand nu eenmaal niet meer vragen dan dat hij kan, God weet precies wat de mens wel en niet kan en zal ons niet overvragen, in het geval van Job had hij heel veel vertrouwen
quote:
- of in Christus geloven, in dat geval wordt de zonde kwijtgescholden.
Ch; geloof alleen is nog niet voldoende, het moet ook in je handelen tot uiting komen,
(wat gij de minste mijner broeders wel/niet aangedaan heeft, dat heeft gij Mij aangedaan),
er zijn veel Christenen, van wie de zonden dan kwijtgescholden zijn, maar ze moeten nog steeds opletten niet weer opnieuw te zondigen, dus je moet aktief blijven, eens vergeven blijft niet vergeven, dus geen passiviteit en dat noem ik ook ontwikkeling
quote:
En mijn bewering was dat OOK de NT-schrijvers daar zo over denken.
In principe staan er 2 wegen voor je open:
- Ontkennen dat de bijbelschrijvers daar zo over denken
- Of wat bijbelschrijvers ervan denken niet zo belangrijk vinden
Ch; ik denk dus dat ze dat niet zo zagen, want naast de negatieve uitleg is er net zo goed een positieve uitleg in de bijbel te lezen, die ik ook veelveeldig heb geciteerd, maar gkvers schijnen een voorkeur te hebben om meer de schaduwzijden te zien ipv de lichtzijden, dat is ook begrijpelijk, want grote slagschaduwen zijn heel bedreigend, maar ze worden wel door een nog groter licht veroorzaakt, en nu is het maar de vraag waarop je gericht bent, op de schaduwen of op het licht?
quote:
Toegift: ik zal ook enkele door jouw genoemde bijbelteksten langsgaan.
Gal 2:16 "Gerechtvaardigd" wordt je door het geloof in Christus. Omdat bij jou de Gods toorn ontbreekt, is er eigenlijk bij jou ook geen rechtvaardiging. Ik ben benieuwd hoe jij dat uitlegt.
Ch;
er is wel degelijk ook toorn bij God, maar dat is eigenlijk liefde, maar de mens ziet het als toorn, de mens wordt bijvoorbeeld ziek en legt dat uit als toorn van God, later blijkt, dat deze ziekte een beter mens van deze mens gemaakt heeft, de mens die dat inziet, zal de liefde daarachter herkennen, waar hij eerst toorn zag, de apokalyps is goddelijke liefde, die de mens echter ervaart als toorn,
wat je met rechtvaardiging bedoeld weet ik niet,
beter worden, gezond worden, de spreektaal geeft het al aan, is niet weer
goed worden, maar
beter (goed-beter-best)
quote:
Gal 3: eigenlijk idemdito. De daar genoemde "vloek van de wet" is in gereformeerde ogen de toorn van God. Ik ben benieuwd...
Ch; dat is OT, met het NT is de wet vervuld, dus
liefde, ik schreef ook reeds eerder dat we ons ontwikkelen van mensen die geboden nodig hebben (10 geboden) naar mensen, die uit zichzelf deze geboden halen/inzien, degenen, die hun geweten ontwikkelen, het is dan de geest in de mens ipv het gebod van buitenaf, de wet, ik heb geen wet meer nodig, die mij zegt dat ik niet mag doden, ik kan dat namelijk ook zelf inzien...
quote:
Rom 13: "Liefde is vervulling der wet". Door geloof in Christus gaat de H Geest in de mens aan het werk, daardoor kun je de liefde voor de naaste hebben, die Gods wet van de mens vraagt.
Ch; ja, mee eens, dat heb ik ook steeds beweert in het vorige stukje...
quote:
Kortom, ik zie daarin geen reden om te denken dat de gereformeerde visie niet de visie van de bijbelschrijvers zou zijn. Integendeel.
Ch; op bepaalde punten komt het overeen en op evenzo vele andere punten niet,
samenvattend uit diverse topics:
GKV-reinc.
linker helft parabool-rechter helft
de mens kan niet-de mens kan wel
er is geen ontwikkeling-er is wel ontwikkeling
de mens is geneigd tot alle kwaad- de mens kan voor het goede kiezen
de mens is onvrij-de mens is vrij
OT-NT
wet/toorn-liefde
Jehovah-Christus
de mens leeft 1 x-de mens leeft meerdere keren
de ongelovige heeft geen geest- de ongelovige heeft wel een geest, maar nog onontwikkeld
hel is straf en eeuwig-hel is tijdelijk en louteringsoord ter verbetering
en natuurlijk alles in kontext met eerder geschrevene, dus niet alleen de laatste
paar items
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1100en natuurlijk ook de nog latere laatste