Auteur Topic: Wat vinden de GKV-jongeren van hun kerk?  (gelezen 1600 keer)

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
Wat vinden de GKV-jongeren van hun kerk?
« Gepost op: maart 25, 2005, 11:37:06 pm »

In De Reformatie van deze week (26 mrt 2005) schrijft J. Meerveld een artikel over de jongeren in de Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt). In de eerste helft van 2004 heeft hij een onderzoek gedaan onder 450 belijdeniscatechisanten. Het hoofdonderwerp van de enquête ging over de catechese, maar ook de waardering voor de kerk werd meegenomen. Het artikel is gebaseerd op de kerk van de toekomst; het gaat over de jongeren die er voor hebben gekozen om met de kerk verder te gaan.

Een kerk die bij mij past
Allereerst stelt Meerveld vast dat de gemiddelde leeftijd om belijdenis te doen in de GKV 19 jaar is. Gemiddeld 74% van de jongeren in de GKV  doet belijdenis. En gemiddeld 20% van de doopleden ontrekt zich, wat overigens niet wil zeggen dat ze niet meer geloven. Meerveld vergelijkt zijn onderzoek met het boekje van G. Dekker en H.C. Stoffels ‘Een kerk die bij mij past’ over de Gereformeerde kerken (Synodaal) uit 1998. De hoofdconclusie uit dat boekje is dat jongeren op zoek zijn naar een kerk die bij je past, waar je je thuis voelt. Zij schrijven: ‘deze jonge gelovigen definiëren hun relatie met de kerk eerder in termen van ontvangen dan van geven. En verderop: ‘De kerk moet niet teveel regels stellen en de jonge gelovigen de vrijheid geven om zelf te ontdekken waar het in het christelijk geloof om gaat’. Dekker en Stoffels concluderen dan ook dat er een grote kloof gaapt tussen de jongeren en de ouderen in de kerk.
Het onderzoek van Dekker en Stoffels is herhaald onder belijdenis catechisanten uit de GKV. Een groot verschil is dat jongeren in de GKV gemiddeld vier jaar jonger zijn als zij belijdenis doen. Daarnaast blijkt dat jongeren in de GKV nadrukkelijk de behoefte hebben om zich in te zetten voor de kerk, dat bijna eenderde graag naar de kerk gaat terwijl slechts 4% aangeeft niet zo graag te gaan. Bijna 65% wil actief aan de slag in de kerk. Zij geven aan dat je samen de kerk vormt: het wordt belangrijk gevonden dat je je er thuis voelt, maar als dat niet zo is, dan werk je er samen met anderen aan om dat te veranderen. Onder de jongeren blijkt de behoefte aan gemeenschap sterk aanwezig. De kerkkeus ligt voor hen in het verlengde van hun keus voor God.

Onze kerk, daar ga ik voor
Met het traditionele Vrijgemaakte denken hebben jongeren niet veel. De ware kerk gedachte wordt arrogant gevonden; men geeft in krachtige woorden aan dat dit absoluut veranderd is. ‘Vrijgemaakt zijn’ speelt geen duidelijke rol meer. Een kwart van de catechisanten geeft aan ook wel in een andere kerk belijdenis te willen doen, met name de CGK en NGK. Een belangrijk verschil met het onderzoek van Stoffels en Dekker is dat GKV-jongeren de kerk niet zien als bedreiging voor hun geloof, maar juist belang hechten aan de gemeenschap der gelovigen. De eredienst wordt door veel jongeren als ‘ouderwets’ ervaren. Zij hebben behoefte aan een positieve sfeer, spontaniteit en onderlinge communicatie. 20% wil niets van veranderingen weten, onder de rest leeft de gedachten dat de kerk te star is, er teveel geroddeld wordt en er teveel regeltjes zijn. Over hun eigen geloof zijn jongeren enthousiaster dan over de kerk: “Ik zeg ook wel eens: als jullie zo blij zijn met jullie geloof, dan lukt het je goed om dat verborgen te houden”.

Jongerenkerk
Jongeren in de GKV organiseren allerlei activiteiten om hun geloof actief uit te dragen en te beleven, o.a. ‘Tijd voor Actie’ vanuit Ede en ‘Uplink’ vanuit Zuidhorn. Ook de jongerenkerk vindt men positief, 43% heeft wel eens een dienst bijgewoond. De waardering is over het algemeen positief, 65% ziet het als een waardevolle aanvulling op de eigen kerkdiensten. Duidelijk is ook dat een jongerenkerk over het algemeen niet wordt gezien als een vervanging voor de kerk. Eerder een ‘supergoed georganiseerde sing-in’.

Een nieuwe generatie?
Meerveld geeft aan het eind van zijn artikelen nog een aantal vragen/opmerkingen mee. Hij vraagt zich af of het ‘Gereformeerd zijn’ aan het veranderen is. En waar ligt dat aan: aan de generatie die deze jongeren heeft opgevoed; heeft die het niet gewild bepaalde eigenheden over te dragen? Gaan de jongeren als ze ouder worden terug naar de meer traditionele opvattingen? En hoe reageert de kerk op een ander soort beleving van het lid zijn van de kerk als die de officiële papieren aangeven? Meerveld concludeert dan ook: “Vragen te over. Gelukkig is de kerk van Jezus Christus en deze is, zoals al vaker gebleken is in de geschiedenis, niet afhankelijk van het denkbeeld van een bepaalde generatie. De kerk houdt door de generaties heen wel stand.”

Bron: Wat vinden de GKV-Jongeren van hun kerk? De Reformatie, jaargang 80, nummer 25, 26 maart 2005, pag. 450-453
| Ps. 8:5,6 |

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 25, 2005, 11:40:22 pm »
1 Wie is (nog) jongere?
2 Wat wil je met deze recensie?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 25, 2005, 11:43:55 pm »

quote:

Laten we zeggen: de groep in de leeftijd tussen ongeveer 16 en 25 jaar (gemiddeld genomen, de grenzen zijn vaag)

quote:

elle schreef op 25 maart 2005 om 23:40:2 Wat wil je met deze recensie?
Meningen weergeven. Ik herken me namelijk best wel in de genoemde meningen van deze jongeren. Ik vond het een interessant artikel, en ik ben benieuwd wat anderen er van vonden. Voor de mensen die De Reformatie niet hebben daarom een samenvatting.
| Ps. 8:5,6 |

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 26, 2005, 12:38:57 am »

quote:

elle schreef op 25 maart 2005 om 23:40:

2 Wat wil je met deze recensie?
De vraag staat in de topictitel toch?  :O
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

britt

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 11, 2005, 07:31:02 pm »
wat vinden GKV-jongeren van hun kerk? hier een GKV-jongere: me!

ik herken wel dingen uit het artikel. persoonlijk vind ik de GKV veel te saai. als mensen zo blij zijn met hun geloof, waaruit blijkt dat?! niet uit hun 'vrolijke' diensten. alles is een gewoonte. ik vraag me wel eens af of mensen nog nadenken bij wat ze geloven en doen.
if God had a face... would you want to see it, if seeing meant you have to believe..?

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 26, 2005, 04:00:10 pm »
Tja...

quote:

Ik vind dat de GKV heel veel goede dingen heeft. Maar, zoals elke kerk heeft ze ook haar zwakke plekken, of verbeterpunten. Ik ben al 4 jaar belijdend lid, maar wel met twijfels. De laatste tijd ben ik vooral op zoek naar de bijbelse betekenis van de doop, en dan kom je erachter dat datgene dat men je altijd heeft geleerd, helemaal niet zo vanzelfsprekend hoeft te zijn.  :?
De houding die veel mensen (volwassenen én jongeren) binnen onze kerken hebben, "zo staat het in de belijdenisgeschriften," of "dat is nou eenmaal een regel," zorgen voor veel problemen. Waarom lijken GKV-jongeren zo weinig waarde te hechten aan het bewaren van je maagdelijkheid tot binnen het huwelijk? Omdat een regeltje "je mag niet met elkaar naar bed voordat je getrouwd bent" niets zegt als je niet weet waarom. Iedereen moet het maar klakkeloos aannemen. Omdat "we het altijd zo hebben gedaan" of "omdat het altijd zo geweest is". En daar neemt de tegenwoordig mondige jeugd geen genoegen mee. Als we niet weten waarom God seks heeft bedoeld voor binnen het huwelijk, dan heeft het geen zin om zo'n regel te blijven roepen, want daar houden we ons massaal niet aan.  ;(

quote:

Een kerk die bij mij past & Onze kerk, daar ga ik voor
En die zelfde houding merk ik vaak als er discussies of gesprekken worden gehouden over de leer. Vooral volwassenen (tot voor kort inclusief mijn ouders) zitten erg vastgeroest in oude opvattingen. Bijvoorbeeld in een gesprek over de eeuwigdurende discussie "verbondsdoop/geloofsdoop?", waar vaak zinnetjes werden genoemd als "de doop is toch een teken en zegel van het verbond?" of "de doop is toch in plaats van de besnijdenis gekomen?"
Dat zijn zinnetjes die niet in de Bijbel staan, maar rechtstreeks uit het doopformulier komen. Als je vervolgens iemand vraagt waar dat in de Bijbel staat, blijkt het ineens een stuk moeilijker te zijn. Bovendien wordt dat vaak afgedaan met "daar mag je niet aan twijfelen." of nog sterker: "als je daaraan twijfelt, kun je beter maar baptist worden."
En dat is nou juist wat ik niet wil. Ik weet dat er in elke kerk verbeterpunten zijn, en dat geen enkele kerk perfect is. En dan ga ik niet zomaar naar een andere kerk. Ik wil proberen de kerk waarin ik ben opgegroeid, de mensen die mij dierbaar zijn, familie, vrienden en gemeenteleden te laten inzien dat er misschien dingen beter zouden kunnen.  :*)

quote:

Jongerenkerk

Naast deze passieve betrokkenheid bij de GKV ben ik ook nauw betrokken bij een jongerenkerk. Ik help mee in het nazorgteam, en dat doe ik met veel plezier. Ik zie de jongerenkerk niet als een bedreiging voor de GKV, omdat ik er geen 'eigen' kerkdienst voor oversla. Ik zie het als een unieke kans om als Christelijke jongeren met elkaar interkerkelijk opbouwend bezig te zijn, God te loven zonder gelimiteerd te zijn aan een (in mijn ogen soms te strak opgestelde) selectie van geestelijke liederen, en sterk evangeliserend bezig te zijn, uitreikend naar andere jongeren in de gemeenschap. De jongerenkerk heeft een heel ander doel dan de GKV, en daarom zitten ze elkaar niet in de weg. Een jongerenkerk kan voor mij nooit een vervanging zijn van het gemeenteleven in de GKV, maar wel een aangename en welkome aanvulling.  :)

quote:

Een nieuwe generatie?
De kerk heeft als instituut weinig te vrezen van de jeugd. Wel hoop ik dat jongeren en ouderen elkaar leren respecteren. Dat zal tijd nodig hebben, maar beide partijen zullen zich open moeten opstellen. Volwassenen zullen moeten accepteren dat de jeugd geen genoegen neemt met wat zij vroeger als onomstotelijke waarheid zagen, en ze zullen moeten leren uit te leggen waarom bepaalde dingen gaan zoals ze gaan...  8)7
Daartegenover moet de jeugd leren geduld te hebben. Het is niet gemakkelijk om dingen los te laten die je tig jaar als vanzelfsprekend hebt gezien. Het doet pijn om te horen dat iemand zulke dingen in twijfel trekt, en helemaal als het op een niet al te tactische manier wordt gebracht. Wees als jongere voorzichtig met wat je zegt, en nog voorzichtiger met hoe je het zegt. Met liefdevolle gesprekken rondom een open Bijbel en gebed bereik je meer dan domweg tegen een leeraspect aan te schoppen onder het mom "er klopt niks van," "ik ben het er niet mee eens," of "er is hier ook niks goed in deze kerk!"  |:(

"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21  _/-\o_
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21