Het centrale punt in het christendom, het geloof, is Christus. Dus dat is de weg via wie je tot God komt.
(Joh 14,6
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.)
Daarom is het belangrijk dat je gaat ontdekken waarom Jezus naar de aarde kwam. Wat was zijn opdracht en waarom was het nodig. Kon het niet zonder.
Maar dan krijg je het verhaal dat God liefde is en van de mensen houdt.
(Joh. 3: 16:
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.)
Helemaal mee eens. Maar het crusiale punt is dat wij mensen niet meer zo zijn als God Adam en Eva had geschapen. Er is de zondeval geweest en dat heeft alles ander gemaakt. De zonde heeft alles aangetast.
Ook de mens is zondig geworden, al doen we nog best wel goede dingen.
Naar Gods maatstaven is het niet zo met ons gesteld, dat we zo bij Hem kunnen zijn want in God is in het geheel geen duisternis en zonde. Bijvoorbeeld.
(1 Joh 1,5
En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben en u verkondigen: God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis.)
En daar kwam Jezus wat aan doen. Dus liefde maar ook heiligheid waardoor het niet bij ons kon komen.
(Hebr. 10:7
Toen zeide Ik: zie, hier ben Ik – in de boekrol staat van Mij geschreven – om uw wil, o God, te doen.)
En die barriere hebben we allemaal van onszelf; al houdt God van alle mensen.
En omdat hij van alle mensen houdt, zond Hij zijn Zoon om die barriere weg te halen.
(1 Joh 4,10
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden.)
En moet je dat aanvaarden om tot de vrijheid te komen:
God houdt van mij maar ik ben zondig vanuit mijzelf. En God moet dus iets doen aan dat zondige in mij.En dan lees je in Genesis 2 al dat het gevolg van de zonde de dood is. En omdat God toch mensen bij zich wil hebben, heeft zijn Zoon besloten om die dood te dragen. De straf die er kwam op de zonde.
En dat is het centrale punt En door dat te geloven, ziet God jou ook als dood, maar ook weer levend geworden. Zoals Jezus dood ging op goede vrijdag en weer opstond met Pasen. Nieuw leven kreeg, zo mogen christenen geloven dat het zondige gestorven is met Christus, en zij weer opgestaan zijn in een nieuw leven.
(Efeze 2
4 God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, 5 ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus, – door genade zijt gij behouden –, 6 en heeft ons mede opgewekt )
Dat heb je gekregen door de Heilige Geest. Die komt wonen in je als je Jezus hebt aangenomen. IN handelingen 2 wordt de Heilige Geest uitgestort en ontvangen de gelovigen die Heilige Geest. En als nu iemand tot geloof komt, geeft God als eerste gave de Heilige Geest aan die persoon.
(Joh 7,39
Dit zeide Hij van de Geest, welke zij, die tot geloof in Hem kwamen, ontvangen zouden; want de Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.)
Hierdoor is het nieuwe leven van God in jou gekomen en is de Geest een garantie dat je bij God hoort en later ook bij Hem zult zijn.
( 2 Kor. 1:22 God, die ook zijn zegel op ons gedrukt en de Geest tot onderpand in onze harten gegeven heeft.)
Zo in het kort even wat opgeschreven. De teksten erbij zou je zelf op kunnen zoeken wat denk ik een goede zaak is om te doen als je meer van God te weten wilt komen.
En vraag maar gerust als iets niet duidelijk is.