klaas f schreef op 05 april 2005 om 04:05:Beste Piet,
Je schrijft aan Nunc... maar misschien mag ik me er even mee bemoeien, nu een antwoord uitblijft?
Ik zou je allereerst graag willen vragen of je "het volk Israël" (bij de instelling van het Pascha) niet een beetje teveel naar links op de tijdbalk hebt geplaatst...
Toen het Pascha werd ingesteld, was er nog geen Wet.
En de Wet (de Tien Geboden als grondwet, en alles wat daar - m.n. in Levitus en Deuteronomium - als gewone wetten en voorschriften aan is toegevoegd) was het kiemblad van het volk en de natie van Israël.
De geschiedenis van het Oude Volk is niet real-time beschreven.
Dat is een probleem.
Het is tijdens de Babylonische ballingsschap "met terugwerkende kracht" opgeschreven, zodat in het toen zorgvuldig geconstrueerde verleden allerlei markeringspunten, ijkpunten, voorspellingen, profetieën konden worden aangebracht die dezelfde schrijvers ("hoera! zie je wel? de Here is groot!") subiet tot vervulling konden laten komen.
Verder wil ik er op wijzen dat de Schrift niet erg nationeel-chauvinistisch is.
Om niet te zeggen: niet racistisch of nationalistisch is.
Het verhaal van Ruth, met name, toont aan dat iedereen die zich kind van God voelt, tot het volk van God moet worden gerekend.
En een figuur als Bileam, bijvoorbeeld, laat zien dat ook Gods profetische inspiratie en wijsheid niet beperkt zijn gebleven tot het nageslacht van Jacob.
Tenslotte wil ik een knuppel in het hoenderhok gooien.
Ik ben er, eerlijk gezegd, van overtuigd dat Jezus een groot profeet was.
De Messias, zelfs.
Maar niet... Gòd.
Jezus bad nooit tot zichzelf.
En hij heeft zichzelf nooit tot God uitgeroepen.
Hij zou het als de ergste vorm van blasfemie hebben beschouwd.
Maar Jezus sprak wel námens God.
Als hij zei "Ik ben de Weg..." bedoelde hij dus: "Zo spreekt de Here: Ik ben de Weg!"
Laten we er echter even van uitgaan dat de anderen gelijk hebben.
Laten we er dus van uitgaan, dat Jezus echt God was.
Wat moeten wij dan denken van een God die Zichzelf ter dood laat veroordelen, en die stervend Zijn geest in Zijn eigen handen beveelt?
Een goddelijke auto-mutilant?
Een goddelijke zelfmoordenaar, zelfs?
Nee, Jezus' lijden en dood heeft alleen maar betekenis voor mensen, als Jezus een lijdende mens was, die helemaal niets meer begreep van zijn hemelse Vader.
Net zoals wij.