quote:
Roodkapje schreef op 25 augustus 2005 om 22:04:[.. het bericht dat mannen een groter IQ hebben dan vrouwen ..]
Cursiveringen van mij.
1. Als ik mijn onderzoeksgroep maar groot genoeg maak, kan ik werkelijk ALLES significant maken. (Als de onderzoeksgroep groter wordt, wordt de spreiding kleiner en het verschil makkelijker significant)
Ja, haha, maar de kans wordt ook onmetelijk veel kleinder
dat er iets significants verschilt. Wat jij eigenlijk zegt hier is dat het niet verrassend is dat ik bij 80.000 keer een munt opwerpen een significant verschil in het aantal 'kop' en 'munt' zal vinden. Het idee is toch juist dat een grotere onderzoeksgroep er voor zorgt dat de waarden die je krijgt als je in die groep gaat meten, dichter de waarden van de hele populatie benaderen? Als je onderzoeksgroep namelijk
evengroot is als de hele populatie, dan moeten de gemiddelden etc van de groep samenvallen met die van de populatie.
quote:
2. Volgens mij zijn studenten (die op de universiteit zitten) geen 'aselecte steekproef uit de bevolking'. Er mag dus niet naar de hele populatie gegeneraliseerd worden.
Waar, maar er stond
"Het onderzoek is gebaseerd op 80.000 IQ-testen en een studie bij 20.000 studenten", dus de suggestie is dat die 80.000 niet specifiek studenten zijn.
quote:
3. Studenten hebben gemiddeld al een hoger IQ dan de gemiddelde populatie (daarom zitten ze dus ook op de universiteit). Dus geeft dat een vertekend beeld.
Het beeld wat je krijgt zegt het meeste over die top-laag, maar het is ook een indicatie dat er
juist in die toplaag dan kennelijk meer mannen zitten.
edit: vergelijk het met marathon-lopen of een andere top-sport. Als een wetenschapper de prestaties van 80.000 sporters meet en dan tot de conclusie komt dat mannen bv. een grotere kracht of uithoudingsvermogen hebben, dan is het toch onzinnig om te zeggen dat het een vertekend beeld is, omdat de categorie 'sporters' in het algemeen zowel mannen als vrouwen 'eruit filtert' die minder goed zijn. De 'filter' werkt niet selectief alleen op mannen of alleen op vrouwen. Als de groep echter 'top-managers' was en je zou naar de hoeveelheid kracht of uithoudingsvermogen kijken, dan kan het wel veel uitmaken omdat 'top-managers' veelal een exclusief mannelijk gebeuren is.
quote:
Conclusie: waardeloos onderzoek. Als je een normale a-selecte steekproef neemt (250 personen ofzo) krijg je geen significant verschil tussen mannen en vrouwen. Ergo: gemiddeld genomen zijn mannen niet intelligenter dan vrouwen.
Als het verschil maar klein genoeg is zul je het niet vinden bij 250 personen o.i.d. Dat betekent nog niet dat het verschil er niet is!
Conclusie: Roodkapje reageert hier duidelijk op feministische wijze omdat ze probeert het verschil in IQ tussen mannen en vrouwen weg te praten

" class="smiley" />
quote:
Mensen die statistiek gehad hebben mogen weleens gaan rekenenen: de meeste IQ test zijn gebaseerd op een mu (populatiegemiddelde) van 100 en een sigma (standaarddeviatie) van 15.

is goed hoor, ga ik vanmiddag ff doen