quote:
henk w schreef op 10 mei 2005 om 09:39:Hoi Nunc,
Ik kan dat wel aan gaan geven, maar de ervaring hier leert dat meerdere malen gebruik wordt gemaakt van zulke vreemde verhalen dat ook hier wel weer een “oplossing” voor is.
Wat mij in veel discussies hier opvalt is dat niet zozeer de tekst op zich wordt bekeken alswel: hoe passen we de tekst in binnen de orthodoxe visie. Als niet-orthodox iemand is dat iets wat hier heel sterk naar voren komt.
Ook jijzelf hebt wel eens verklaringen waar ik grote vraagtekens bij heb. Bijv. de typeringen om zodoende de verwijzingen van Mattheus verklaarbaar te krijgen.
Ook jouw antwoord op het verhaal van Suighnap over “leeuw” vond ik niet sterk. Toen hij toch overtuigend aantoonde dat dit de juiste vertaling was, kwam je met wel een hele flauwe escape.
Daarmee gaf je mijns inziens duidelijk te kennen dat jouw uitleg de waarheid is, los van wat er in de bijbel staat.
Dat maakt je verhaal er niet geloofwaardiger op.
Dat de joden Jezus niet als koning op aarde wilden is niet conform de bijbel. Er mag dus blijkbaar van de bijbel afgeweken worden omdat anders andere teksten niet meer te verklaren zijn. Als ik daar op wijs komt daar geen reaktie op.
Nu ga je te snel Henk.
Ik geef aan nog op die post te willen reageren. Daarna zeg jij beter te kunnen stoppen met de discussie.
Omdat ik de bijbel wil laten antwoorden? Dat vraag je NB zelf verschillende malen: Waar staat dat dan?
Dan is mijn manco dat ik misschien te uitgebreid aan de gang ga, maar jij reageerde vaak dat ik maar
een tekstje gaf en dat was niet in de context volgens jou.

Verbaas je dan niet dat ik iets langere gedeelten in z'n geheel post.
Iets achter elkaar lezen geeft vaak een goed beeld.
Maar niet als je van te voren als denkt wat voor 'onzinnig' bewijs er nu weer zal komen....
Zo'n negatief gevoel kreeg ik wel bij jouw algemene reactie.
Dan denk ik, je vraagt wat en ik geef uitleg. Het minste wat je dan kan doen, is zo objectief mogelijk deze uitleg te lezen en te begrijpen waarom dit zo zou zijn. (voor mijn part als 1 van de 70 uitleggingen

dat maakt me echt niets uit; ik weet toch wel dat jij de 71e uitleg hebt.

quote:
Maar iemand anders mag niet van de tekst afwijken, en dat is meten met 2 maten.
Het valt op dat het criterium is waarom er afgeweken mag worden: de orthodoxe visie. Die is blijkbaar belangrijker dan de bijbel.
Waar staat dat ze Hem
wel wilden dan? Bij Hosanna de Zoon van David. Maar vervolgens gebeurd er toch niets? Jezus had dan met geweld het koninkrijk moeten 'grijpen'door de romeienen eruit te gooien. Maar zijn
boodschap wilden ze niet. Liefde he?

Dan gooi je die romeinen er toch niet uit? Zo geweldadig.
Lees maar in het evangelie hoe vaak de leiders / farizeers hem wilden doden, strikvragen stelden etc.
Dus als je Hem als Koning wil, moet je ook zijn boodschap aanvaarden.
Even een tekst dat ze Hem niet als koning wilden:
quote:
Johannes 19
12 Van toen af trachtte Pilatus Hem los te laten, maar de Joden schreeuwden en zeiden: Indien gij deze loslaat, zijt gij geen vriend van de keizer; een ieder, die zich koning maakt, verzet zich tegen de keizer.
13 Pilatus dan hoorde deze woorden en hij liet Jezus naar buiten brengen en zette zich op de rechterstoel, op de plaats, genaamd Litostrotos, in het Hebreeuws Gabbata. 14 En het was Voorbereiding voor het Pascha, ongeveer het zesde uur, en hij zeide tot de Joden: Zie, uw koning! 15 Zij dan schreeuwden: Weg met Hem! Weg met Hem! Kruisig Hem! Pilatus zeide tot hen: Moet ik uw koning kruisigen? De overpriesters antwoordden: Wij hebben geen koning, alleen de keizer! 16 Toen gaf hij Hem aan hen over om gekruisigd te worden.
De kruisiging
Zij dan namen Jezus, 17 en Hij, zelf zijn kruis dragende, ging naar de zogenaamde Schedelplaats, in het Hebreeuws genaamd Golgota, 18 waar zij Hem kruisigden en met Hem twee anderen, aan weerszijden één, en Jezus in het midden. 19 En Pilatus liet ook een opschrift schrijven en op het kruis plaatsen; er was geschreven: Jezus, de Nazoreeër, de Koning der Joden. 20 Dit opschrift dan lazen vele der Joden, want de plaats, waar Jezus gekruisigd werd, was dicht bij de stad, en het was geschreven in het Hebreeuws, in het Latijn en in het Grieks. 21 De overpriesters der Joden dan zeiden tot Pilatus: Schrijf niet: De Koning der Joden, maar dat Hij gezegd heeft: Ik ben de Koning der Joden. 22 Pilatus antwoordde: Wat ik geschreven heb, dat heb ik geschreven.
quote:
Ook het afkappen van de tekst van Mattheus 1 wekt op zijn minst bevreemding. Er worden namelijk dingen gesuggereerd (dat de profeet heeft voorspeld dat er voor onze zonden gestorven zou worden) terwijl dat er gewoon helemaal niet staat. Het kan een onbewust foutje zijn (maar daarover is P&A te goed thuis in de bijbel) en anders vind ik het toch een kwalijke zaak dat er op deze manier met bijbelteksten wordt gemanipuleerd.
En ook hier weer als schijnbaar doel: het bewijzen van de orthodoxie.
Ok, bij deze tekst had ik even te veel haast om het op de letter goed te hebben gedaan. De profeet heeft gezegd dat de maagd een zoon zal baren.... Dat stukje hoorde idd bij de volgende zin. (Ik vergeet even dat jij ook wel heel erg op de letterlijke boodschap let, als het je zo uitkomt.

) Er is nog weel meer te vertellen over de zin die ik wel quote., maar daar kom ik nu niet meer aan toe natuurlijk.

Citaat matt. 1:
Hij is het die zijn volk zal redden van zijn zonden:quote:
Jesaja 53
11 Om zijn moeitevol lijden zal hij het zien tot verzadiging toe; door zijn kennis zal mijn knecht, de rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, en hun ongerechtigheden zal hij dragen. 12 Daarom zal Ik hem een deel geven onder velen en met machtigen zal hij de buit verdelen, omdat hij zijn leven heeft uitgegoten in de dood, en onder de overtreders werd geteld, terwijl hij toch veler zonden gedragen en voor de overtreders gebeden heeft.
Jes 9
1 Het volk dat in donkerheid wandelt, ziet een groot licht; over hen die wonen in een land van diepe duisternis, straalt een licht. 2 Gij hebt het volk vermenigvuldigd, zijn vreugde groot gemaakt; het verheugt zich voor uw aangezicht als met de vreugde bij de oogst, zoals men juicht bij het verdelen van de buit. 3 Want het juk dat het drukte, en de stang op zijn schouder, de roede van zijn drijver, hebt Gij verbroken als op Midjansdag. 4 Want elke schoen die dreunend stampt, en elke mantel, in bloed gewenteld, zal verbrand worden, een prooi van het vuur. 5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst. 6 Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid.
En het is een combinatie van deze twee stukken. Al lezen de Joden denk ik Jes. 9 (het volk in duisternis ziet een licht, het kind wordt geboren en er zal een koninkrijk komen)als wel over de messias, en Jes. 53 als over zichzelf. Hst. 53 gaat OOk over de messias. (draagt de zonden) Zoals je leest in matt. 1.
Je mag me best wijzen op een verkeerde aanhaling. Ik ben ook maar een mens met fouten.
Zo'n zware beschuldiging dat ik dit bewust zou doen om de orthodoxe boodschap te bewijzen, vind ik echter niet zo liefdevol van je Henk.
Ik hoef niets te bewijzen. Het zou niet best zijn als ik op zo'n manier,
mijn boodschap in de bijbel bij elkaar moet sprokkelen.

Verder was ik nog niet aan de beantwoording van die post toe gekomen, en pak je daar 1 tekst uit. Heb je de rest wel gelezen?
quote:
Juist deze manier van omgaan met de bijbel maakt de orthodoxe visie in mijn ogen ongeloofwaardig.
Het bevestigt wat ik al dacht/wist: daar waar de joden de bijbel lezen om daarmee levensvragen te kunnen beantwoorden en daar in andere tijden tot andere conclusies kunnen komen, daar lezen de orthodox-christenen de bijbel met een andere bril: het zoeken naar de bevestiging van het eigen gelijk.
Hier gaan we weer.

Jij gaat ook niet erg uit van het goede in de mens.

En dat bedoel ik misschien als ik aangeef dat we geen exclusieve boodschap mogen uitdragen. Want dan laten we anderen niet in hun waarde.
quote:
Uiteraard zul je dit willen ontkennen, maar ik heb al heel wat discussies gehad met orthodoxen en dit is de rode draad die steeds weer naar voren komt.
Het ervan overuitgd zijn als enige gelijk te hebben heeft juist in protestantse hoek geleid tot wel heel veel verschillende kerken.
Ik gaf je anders nog wel een gezichtspunt waar je nog NOOIT van had gehoord.

Misschien is het dan zaak om niet zo snel te oordelen dat ik overdraagzaam ben naar de joden toe bijvoorbeeld.
Als je mijn post goed leest (de reactie) zul je aan het eind zien uit Rom. 11 dat ik dat nu net niet wil. Hier ga je echter niet op in in de zin van:
Sorry, dit kwam zo over, maar ik zie nu dat je intenties anders zijn dan het lijkt.(Dat vind ik meer passen in een open discussie voor iemand die steeds laat weten in het goede te geloven en een boodschap van liefde heeft.)
Evenals het woord 'minste broeders', dat is in de context een zeer positieve benadering van de joden. (Matt. 25) Maar daar verdiep je je niet in, wat er precies staat.
Ik begrijp wel dat dat natuurlijk iets meer werk is, dat heb je ook niet KUNNEN doen in de tijd waarin je weer reageerde.
Maar laat het dan gewoon staan als 1 van de meningen waar jij niet echt wat mee hebt.

Dat vind ik best OK.