Auteur Topic: dromen ---> boodschappers van God?  (gelezen 3619 keer)

Iris

• Bekijk profiel
dromen ---> boodschappers van God?
« Gepost op: mei 10, 2005, 02:42:16 pm »
Ik houd een dromendagboek bij omdat de droomwereld mij zeer interesseert. Er zijn natuurlijk de "gewone" verwerkingsdromen, maar er zijn ook dromen die een boodschap hebben, een voorspelling bevatten of die ergens inzicht in geven. Nu scheelt het dat ik mijn dromen goed kan onthouden, anders was het natuurlijk lastig geweest om een dagboek bij te houden.
Sommige dromen blijven me altijd heel erg bij, omdat ze zeer helder van licht en kleur zijn, en omdat er een intens gevoel van de liefde van God vanuit gaat. Ik zie dromen dan ook als één van de middelen van God om met de mens te communiceren. In de Bijbel vind ik het ook hier en daar terug.
Ik hoor Christenen echter erg weinig over hun nachtelijke dromen spreken. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zien jullie dromen ook als een communicatiemiddel van God? En dan bedoel ik niet de alledaagse verwerkingsdromen, maar vooral die dromen die je heel erg bij blijven en die inzicht verschaffen of die een boodschap bevatten.
Ik weet wel dat niet iedereen zijn dromen zo intensief beleeft als ik. (Volgens mij communiceert God met een ieder van ons op andere wijze) Ik ken slechts een handjevol mensen, maar toch ben ik benieuwd naar jullie eventuele ervaringen op dit gebied.

Iris

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 10, 2005, 03:52:25 pm »
Ik zie dromen als het ervaren van dimensies waar je bent. Dat kunnen hogere en lagere dimensies zijn. Dromen is voor mij het uittreden van je lichaam. Dromen laten ons een spiegeling zien van de geestelijke wereld waar een andere tijd en ruimte geldt. Zo kun je ook in een dimensie komen waar je in de toekomst een blik kunt werpen.
Maar je kunt ook in een dimensie komen dat God tot je spreekt.
Volgens mij kun je ook dromen dat je in de lagere sferen bent, zoiets wat men hel noemt.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 10, 2005, 03:58:44 pm »

quote:

lonneke schreef op 10 mei 2005 om 15:52:
Ik zie dromen als het ervaren van dimensies waar je bent. Dat kunnen hogere en lagere dimensies zijn. Dromen is voor mij het uittreden van je lichaam. Dromen laten ons een spiegeling zien van de geestelijke wereld waar een andere tijd en ruimte geldt. Zo kun je ook in een dimensie komen waar je in de toekomst een blik kunt werpen.
Maar je kunt ook in een dimensie komen dat God tot je spreekt.
Volgens mij kun je ook dromen dat je in de lagere sferen bent, zoiets wat men hel noemt.
Ja, mooie aanvulling!

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 10, 2005, 05:44:53 pm »
Ik denk allereerst dat dromen gewoon dromen zijn. Niet teveel aandacht aan geven. Sommigen beweren dat je dan de ervaringen van de afgelopen dag verwerkt, anderen dat dingen uit je onderbewuste boven komen. Bewijzen voor het één of het ander zijn er niet. Ook heb ik wel eens dromenuitleggers gehoord en dat is echt een lachertje, vind ik. De redenaties die zij verzinnen kan ik ook wel houden en daar heb ik niet eens een droom voor nodig.

Echter, ik geloof wel dat er iets van 'spirituele dromen' zijn. Dromen waarin God ons iets duidelijk wil maken. Ik denk dat dat dromen zijn die om de één of andere reden extreem intens zijn. Dromen die de dag erop vaak nog door je hoofd spelen. Belangrijkste is dan om God te vragen duidelijkheid te geven of die droom inderdaad van Hem was en wat Hij daarmee bedoelde. Als een droom eenmalig is, zou ik er niet teveel waarde aanhechten. Als er verder in de week niets gebeurt waardoor je weer aan die droom moet denken ook niet. Gebeurt dat echter wel, dan zou het best kunnen dat God je wat wil vertellen.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 11, 2005, 09:35:10 pm »
Dromen...

Jaren geleden droomde ik dat m'n vader zelfmoord pleegde.
Na aanleiding van die droom heb ik met hem en zijn begeleidster van het CAD (hij was een 'stille' alcoholist) gepraat. Hij beloofde met het nooit te zullen doen.. 'maak je geen zorgen meisje', zie hij... Een jaar later deed hij het toch, op precies dezelfde manier zoals ik het droomde...

Weet nog steeds niet wat ik met die droom aan moet, waar kwam het vandaan..?

Hartelijke groet,
Aafke
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 11, 2005, 10:29:46 pm »
Ik denk dat veel (de meeste) dromen gewoon nietszeggende 'rommelopruiminstrumenten' zijn. Maar soms springt er inderdaad één uit. Ik schrijf dromen ook op - probeer alles wat ik onthoud neer te pennen, maar vaak heb ik geen zin om de ingewikkelde en zinloos aandoende details van die 'opruimdromen' te noteren. Maar soms schiet ik wakker en denk ik 'Edith. licht aan en kalken!', want dan voel ik dat er echt iets anders dan anders is.

Zo heb ik 2 weken voor mijn bekering (die gepaard ging met een overweldigende gevoelsmatige Godservaring) gedroomd, dat ik aan het snorkelen was en iemand op de bodem vast zag zitten. Ik wilde naar haar toezwemmen, maar dat lukte niet, een stroom voerde mij weg uit de baai. Het meisje bleek later verdronken te zijn. Ik had redelijk snel door, dat ik zélf dat meisje was en dat er een grote verandering op komst was. Keine Ahnung wát dan .. maar die vraag werd ook snel beantwoord ;)

Een ander soort dromen is dat een thema zich herhaalt. Zo spelen dromen van mij zich vaak af in het ouderlijk huis, of in het dorp van mijn jeugd. Dat geeft voor mij aan dat ik nog een psychisch appeltje te schillen heb met mijn ouders (en dat klopt ook, ben ik nu ook druk mee bezig). En ik droom vaak dat ik een auto of bus bestuur, maar de controle over stuur of remmen kwijtraak. Ook dat geeft zeker een belangrijk thema aan en is niet alleen maar ballast van overdag opruimen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 11, 2005, 10:31:27 pm »

quote:

Aafke schreef op 11 mei 2005 om 21:35:
Dromen...

Jaren geleden droomde ik dat m'n vader zelfmoord pleegde.
Na aanleiding van die droom heb ik met hem en zijn begeleidster van het CAD (hij was een 'stille' alcoholist) gepraat. Hij beloofde met het nooit te zullen doen.. 'maak je geen zorgen meisje', zie hij... Een jaar later deed hij het toch, op precies dezelfde manier zoals ik het droomde...

Weet nog steeds niet wat ik met die droom aan moet, waar kwam het vandaan..?
Dat is akelig! ;( Ik geloof zeker dat voorspellende dromen zoals deze bestaan, maar een verklaring heb ik er ook niet voor (zelf heb ik er overigens nog nooit één gehad).

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 12, 2005, 02:51:49 am »
Onze geest vindt het vermakelijk zichzelf te bedotten.
Voorspellende dromen blijken - zo toonde recent onderzoek opnieuw aan - meestal door de geest te worden geconstrueerd, met een "ingebouwde ouderdom", vlak na het moment waarop de vermeende "vervulling" van die droom plaats vindt.
Op het moment dat de boodschap wordt gehoord, bouwt de geest dus in het onbewijsbare verleden een voorspellende droom op.
Als legitimatie. Als excuus.
Als symbool van "ik had het wel gedacht..." of "ik wìst 't wel, eigenlijk..."

Parapsychologische verschijnselen als "Hellsehen auf Ruf" en "Déjà vu" berusten op pijlsnel zelfbedrog.
Vrijwel nooit zijn voorspellende dromen in een dromendagboek genoteerd geweest, en later uitgekomen.
vriendelijke groet, klaas.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 12, 2005, 08:36:07 am »

quote:

klaas f schreef op 12 mei 2005 om 02:51:
Onze geest vindt het vermakelijk zichzelf te bedotten.
Voorspellende dromen blijken - zo toonde recent onderzoek opnieuw aan - meestal door de geest te worden geconstrueerd, met een "ingebouwde ouderdom", vlak na het moment waarop de vermeende "vervulling" van die droom plaats vindt.
Op het moment dat de boodschap wordt gehoord, bouwt de geest dus in het onbewijsbare verleden een voorspellende droom op.
Als legitimatie. Als excuus.
Als symbool van "ik had het wel gedacht..." of "ik wìst 't wel, eigenlijk..."

Parapsychologische verschijnselen als "Hellsehen auf Ruf" en "Déjà vu" berusten op pijlsnel zelfbedrog.
Vrijwel nooit zijn voorspellende dromen in een dromendagboek genoteerd geweest, en later uitgekomen.

Of de wetenschap of wie dan ook wil geloven wat ik droomde en mijn ervaring daarin maakt niets uit.

Het simpele feit ligt er dat ik dit een jaar van te voren droomde en van daaruit aktie ondernam, de vader - dochterrelatie die beschadigt was zo goed en zo kwaad als dat ging hersteld is. D'r was veel meer aan de hand, een kapot huwelijk tussen m'n ouders, overspel, echtscheiding... altijd ellende thuis. M'n moeder die op m'n 14e een zelfmoordpoging deed. M'n vader die altijd bang was dat ze het weer zou doen. En of die droom vanuit dat perspectief is ontstaan is niet eens zo zeer van belang, het kan...
De uitkomst vind ik belangrijker, een herstelde relatie met m'n vader. Zelfs het praten over God, alhoewel ik op dat moment God iets heel vaags vond. Een ver-van-m'n-bed-show. Na zijn dood was ik boos, teleurgesteld... nahja.. alles wat een mens in een diepe put maar kan ervaren. Van daaruit gebed, misschien wel voor het eerst oprecht gebed.. een vloekgebed... Heb me laten vinden door Hem, verloor m'n aardse vader maar kreeg er een hemelse Vader voor "terug". Hij was er altijd al geweest, maar had Hem nooit opgemerkt. Tijden daarna nog weer eens over mijn vader gedroomd, een vredig tafereeltje waarin ik hem tegenkwam. Aan een rustgevend meertje, op een terrasje. Zijn ogen straalden rust uit. Mijn moeder was er ook.. een onrustige moeder. Alsof die droom iets wilde zeggen van zorg voor haar...
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2005, 08:45:27 am door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2005, 08:44:56 am »
Aafke, mooi verhaal :)

Enne, Klaas,  zo te lezen (ook in andere topics) zal jij er alles aan doen om níet te geloven, ook al ligt het bewijs recht voor je voeten. Dromen die genoteerd worden zodra ze langsgekomen zijn, kun je niet 'ineens' later in je geheugen stoppen .. hoe komen ze dan al eerder op dat papier?

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 12, 2005, 02:38:47 pm »
Beste Edith,

Dat er geen èchte voorspellende dromen kunnen bestaan, heb ik nooit beweerd!
Ze bestaan zeker. En het hier gegeven voorbeeld lijkt me heel geloofwaardig.

In een èchte voorspellende droom kan, zonder hinderlijke tussenkomst van praktische of persoonlijke bezwaren, een oplossing voor een probleem of een te verwachten afloop van een ontwikkeling worden gepresenteerd.
Zo'n probleem of ontwikkeling is dan door het verstand al vaak een hele tijdvoorgekauwd, maar de oplossing of de afloop is door de ratio stilzwijgend in de vriezer gezet omdat die te onaangenaam of te lastig was.

Overigens dromen we ook heel veel niet-voorspellende dromen.
Dat zijn al de voorspellende dromen die (toevallig?) niét zijn uitgekomen...
vriendelijke groet, klaas.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 12, 2005, 03:17:15 pm »
Sorry voor mijn beetje kort-door-de-bocht antwoord, Klaas. Ik zie nu dat je het genuanceerde bedoelde dan in 1e instantie bij mij overkwam :)

W.b. de droom van Aafke, als zij gezien heeft hoe haar vader aan zijn einde kwam, dan is dat geen rationele overweging (ook niet onbewust). Dát hij zelfmoord zou kunnen plegen, zou nog wel kunnen op die manier, aangezien ze waarschijnlijk reeds zijn problemen kende. Mgoed, Aafke, ik wil niet zo beschouwend en rationeel over jou in de derde persoon praten, over dit onderwerp, dus ik hou daar maar over op ;)

De meeste dromen zijn niet-voorspellend, maar komen ook niet zo over. Het is dan gewoon een aaneenknoping van allerlei vage gebeurtenissen, waarvan je bij het wakkerworden (als je ze nog weet) gelijk snapt dat dit niet letterlijk iets kan zeggen over je huidige leven (nu of in de toekomst). Symbolische waarde kan er wel aan zitten (zoals bijv. die snorkel/verdrinkdroom van mij).

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 12, 2005, 04:34:13 pm »

quote:

Edith schreef op 12 mei 2005 om 15:17:
W.b. de droom van Aafke, als zij gezien heeft hoe haar vader aan zijn einde kwam, dan is dat geen rationele overweging (ook niet onbewust). Dát hij zelfmoord zou kunnen plegen, zou nog wel kunnen op die manier, aangezien ze waarschijnlijk reeds zijn problemen kende. Mgoed, Aafke, ik wil niet zo beschouwend en rationeel over jou in de derde persoon praten, over dit onderwerp, dus ik hou daar maar over op ;)
Geeft niet Edith. (Mijn vader heeft zichzelf opgehangen, net zoals ik droomde) En eerlijk gezegt zat ik ook niet op die droom te wachten, het overkwam me gewoon. Denk dat dat ook een punt is waarom men dit nooit "echt" zal kunnen onderzoeken. Het zijn altijd verhalen achteraf. Zelf heb ik er nooit zo mee te koop gelopen, er zijn ook nog niet zoveel mensen die ik er over verteld heb. Ook vindt ik het totaal niet van belang of mensen dit verhaal van mij geloven of niet. Deze topic was aanleiding om te noemen. En op zich, als ik bijv. naar de dromen van Jozef kijk dan kan ik het nu, nu ik er weer eens over nadenk voor mezelf in dat kader plaatsen. En of ik nu anders ga slapen of zit te wachten op bepaalde dromen, nee... zeer zeker niet. Ben er eerlijk gezegt totaal niet mee bezig.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 12, 2005, 06:40:25 pm »

quote:

Ik hoor Christenen echter erg weinig over hun nachtelijke dromen spreken. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik droom een ontzettende boel dromen, al is het de laatste paar jaren wat minder.

Als kind droomde ik vaalk over de hulk die de badkamer binnenkwam. Verklaarbaar: mijn moeder zette mij voor hun slapen gaan op het toilet, half slapend, dus wanneer mijn vader binnenkwam....
Ook droomde ik vaak enge dingen, dromen waaruit verlatingsangst en angst voor onverschilligheid van mensen sprak. Ook die zijn verklaarbaar (maar waren wel onprettig).
Nu droom ik vaak verwerkingsdromen, op allerlei niveau. Heb ik beloofd om iets te regelen, dan kan het zijn dat ik droom dat het geregeld is, en dat ik vervolgens vergeet om het daadwerkelijk te regelen :+.

Met de volgende catechorie weet ik niet goed raad. Ze bevatten altijd het zelfde thema, maar verschillen qua setting sterk: van middeleeuwen tot interstellaire reizen, van 1 gebouw of stad tot grote naties.
In die dromen is er altijd een strijd gaande tussen goed en kwaad (in de vorm guerilla-legers tot enge sprookjesfiguren, maakt niet uit). Ik ben uiteraard altijd goed bezig (O-)), en heb (doorgaans ongepland) de leiding over een groep ontheemden, die ik dan in veiligheid breng. Of ik probeer een groep mensen ergens uit te bevrijden. Dat lukt meestal wel, maar met mij loopt het niet goed af: dood of gevangen, in ieder geval niet in staat om nog wat goeds te betekenen.
Geen idee wat ik met die dromen moet (behalve omzetten naar een spannend jongensboek). Ze zijn niet eng, ik word niet badend in het zweet wakker. Vroeger kon ik zo'n droom de volgende nacht weer oppakken, of een alternatief einde dromen. Ik kan me niet voorstellen dat het voorspellende dromen zijn, want dan zou mijn leven er ontzettend anders uit moeten gaan zien. Aan de andere kant heb ik geen rijke fantasie, dus hoe ik deze nou verzin? Ik lees wel veel, maar nooit over karakters die dan in mijn dromen terug komen, laat staan dat het plot hetzelfde is.

quote:

Zien jullie dromen ook als een communicatiemiddel van God?

Niet per se. Ik denk niet dat God tot elk van zijn kinderen praat middels dromen. Ik denk ook niet dat elke (onbegrepen) droom een boodschap van God is. Maar het kan wel, volgens mij. Ook nu nog.
Ik denk ook dat boze geesten je dromen kunnen laten dromen. Zeker als je op zoek gaat naar bijzondere droomervaringen.

De droom die Aafke beschrijft, zou best een van God gezonden boodschap kunnen zijn, ook al was Aafke toen niet bezig met God (daar trekt God zich namelijk niet altijd wat van aan).
Dit denk ik vanwege de gevolgen die Aafke beschrijft: het lijken mij erg positieve gevolgen. Beter contact met vader, dingen kunnen verwerken, het uiteindelijk terugvinden van God. Klinkt alsof het Zijn plan geweest kan zijn.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 12, 2005, 07:12:13 pm »

quote:

elle schreef op 12 mei 2005 om 18:40:

Geen idee wat ik met die dromen moet (behalve omzetten naar een spannend jongensboek). Ze zijn niet eng, ik word niet badend in het zweet wakker. Vroeger kon ik zo'n droom de volgende nacht weer oppakken, of een alternatief einde dromen. Ik kan me niet voorstellen dat het voorspellende dromen zijn, want dan zou mijn leven er ontzettend anders uit moeten gaan zien. Aan de andere kant heb ik geen rijke fantasie, dus hoe ik deze nou verzin? Ik lees wel veel, maar nooit over karakters die dan in mijn dromen terug komen, laat staan dat het plot hetzelfde is.

[...]
Dat is zeker apart en dat vraag ik mezelf ook wel eens af. Laatst droomde ik over muggen met meterslange poten. Nou, die heb ik op deze aarde nog nooit gezien.