Auteur Topic: Aids - ver van je bed?  (gelezen 8777 keer)

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #50 Gepost op: juli 08, 2005, 03:41:11 pm »

quote:

Liudger schreef op 08 juli 2005 om 11:53:
Bakken geld lossen niets op. Ik ben niet tegen projecten in Afrika. Het dient kleinschalig te zijn, er dient vooral een morele impuls van uit te gaan, iets dat vanzelf groeit onder de locale bevolking, en het moet niet pretenderen dat het eventjes een probleem gaat oplossen. Een project dient zichzelf te bewijzen door groei onder de locale bevolking.
Tja, daar ben ik het dus helemaal mee eens. Kleinschalig. Vraaggericht. Lange termijn investeringen. Eigenstandige energie die je hier en daar wat uitgebalanceerde mest geeft. Dorcas ten voeten uit. Althans, als het om de development projecten gaat. Ik kan je zo wat mooie voorbeelden geven. Bij social aid projecten ligt dat toch wat anders. Daar gaat het vooral om liefde en bewogenheid met de armen. Natuurlijk, waar mogelijk probeer je ook die mensen te ontwikkelen. Maar doorgaans gaat het bij social aid toch om het omzien naar het 'omzien naar de weduwen en wezen in hun nood'.

Rusty1979

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #51 Gepost op: augustus 26, 2005, 11:17:49 am »

quote:

Maar goed, de discussie over HIV/Aids eindigt maar al te vaak in een discussie over condooms.

Ik vind dat het tijd wordt dat christelijke leiders in de wereld opstaan en de katholieke kerk eens flink gaan wijzen op de enorme fout die zij maken door het verbieden van het condoom. Niet-christelijke leiders lukt dat niet, omdat ze niet met goede argumenten aankomen.

Nergens staat in de bijbel dat je alleen maar sex mag hebben om kinderen te krijgen. We worden ook in de bijbel opgeroepen om te genieten van het leven. Het condoom verbieden is een menselijke regel en daar kan ik geen enkel begrip voor hebben.

De katholieke kerk heeft de wereld al veel te lang in haar greep en het wordt tijd dat hier wat aan veranderd wordt. Het condoom verbieden is hetzelfde als hulporganisaties van de Tsunami ramp te verbieden om op zondag hulp te verlenen...het is gewoon van de zotte.

Tijd voor actie!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #52 Gepost op: augustus 26, 2005, 11:50:35 am »

quote:

Rusty1979 schreef op 26 augustus 2005 om 11:17:
[...]

Ik vind dat het tijd wordt dat christelijke leiders in de wereld opstaan en de katholieke kerk eens flink gaan wijzen op de enorme fout die zij maken door het verbieden van het condoom. Niet-christelijke leiders lukt dat niet, omdat ze niet met goede argumenten aankomen.

Nergens staat in de bijbel dat je alleen maar sex mag hebben om kinderen te krijgen. We worden ook in de bijbel opgeroepen om te genieten van het leven. Het condoom verbieden is een menselijke regel en daar kan ik geen enkel begrip voor hebben.

De katholieke kerk heeft de wereld al veel te lang in haar greep en het wordt tijd dat hier wat aan veranderd wordt. Het condoom verbieden is hetzelfde als hulporganisaties van de Tsunami ramp te verbieden om op zondag hulp te verlenen...het is gewoon van de zotte.

Tijd voor actie!

Hoewel ik 't niet eens ben met het (officiele) standpunt van de rooms-katholieke kerk, is dit wel een heel zwart-wit beeld dat je schetst. Een paar kanttekeningen:

1. Het officiele standpunt van Rome heeft weinig te maken met de praktijk. In Afrika wordt ook door veel katholieke ngo's gestreden tegen aids, ook door 't verstrekken van condooms en de bijbehorende voorlichting.

2. Het al dan niet verboden zijn door de RK-kerk is lang niet de voornaamste reden dat condooms niet gebruikt worden. Onbekendheid, bijgeloof, en allerlei andere factoren spelen een veel grotere rol.

3. De RK-kerk biedt een volwaardig en eenvoudig uit te leggen alternatief: alleen sex met je eigen, vaste partner. (Alleen sex binnen het huwelijk, zo je wilt). Dat heeft niets te maken met 'alleen sex om kinderen te krijgen', of 'niet mogen genieten', maar alles met trouw en liefde.

Rusty1979

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #53 Gepost op: augustus 26, 2005, 09:39:42 pm »

quote:

3. De RK-kerk biedt een volwaardig en eenvoudig uit te leggen alternatief: alleen sex met je eigen, vaste partner. (Alleen sex binnen het huwelijk, zo je wilt). Dat heeft niets te maken met 'alleen sex om kinderen te krijgen', of 'niet mogen genieten', maar alles met trouw en liefde.
Dat is niet alleen het aanbod van de RK-kerk, dat is gewoon een bijbels principe, maar het heeft niets met een AIDS-epidemie te maken en het daarbij verstrekken van condooms. Mensen zijn zelf vrij in de keuze of ze wel of geen sex voor het huwelijk hebben, oftewel, of ze in de bijbel willen geloven, maar dat is nog geen reden om ze niet te helpen bij hun problemen...

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #54 Gepost op: augustus 26, 2005, 09:45:54 pm »
En zijn hulporganisaties dan niet vrij in de hulp die ze wel en niet willen geven?

Net als jij weer vrij bent om dan maar een andere hulporganisatie te ondersteunen. Waarom zou die kerk niet haar eigen keuzes mogen maken en die mensen wel? en waarom mag jij die kerk dan weer dwingen tot bepaalde keuzes?

ik snap het niet zo heel erg eigenlijk.
Pinkeltjefan

Koerok

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #55 Gepost op: augustus 26, 2005, 09:57:18 pm »
Condooms vind ik uitstekend, de hetze tegen de katholieke kerk op dit punt deste minder.
Wie het zei ben ik vergeten (Sinomis zou kunnen), maar het volgende heb ik heb altijd een sterk argument gevonden:
Waarom zouden mensen zich wel houden aan een katholiek verbod op het gebruik op condooms, maar niet aan een katholiek verbod op sex buiten het huwelijk?
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Rusty1979

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #56 Gepost op: augustus 26, 2005, 09:58:26 pm »

quote:

Waarom zouden mensen zich wel houden aan een katholiek verbod op het gebruik op condooms, maar niet aan een katholiek verbod op sex buiten het huwelijk?
het eerste is makkelijker...

Zijnkind

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #57 Gepost op: augustus 26, 2005, 10:14:04 pm »
@Dictee,
Dit topic nog eens geheel overlezend denk ik dat het verschil in ervaring zit. Men heeft in nederland niet die diepe nood ervaren die jij hebt meegemaakt bij de mensen in Bosnie, oostbloklanden en afrika. We zien het wel op TV en lezen erover....maar dat is echt anders. Ik spreek uit ervaring omdat ik tijdens de oorlog een half jaar in Bosnie was. Daardoor ben ik minder geneigd naar randvoorwaarden te kijken en directer naar activiteiten om te helpen. Ervaring maakt echter wel sceptischer over het effect op langere termijn merk ik.

Kun je ons iets meer vertellen over je functie bij Dorcas en waarom je juist dit HIV probleem in Africa zo belangrijk vindt om aan het voetlicht te brengen?
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2005, 10:14:35 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #58 Gepost op: augustus 29, 2005, 12:14:03 pm »
Ik had een uitgebreide reactie ingetypt op Pooh, Rusty1979 en ZijnKind. Vervolgens kijk ik even op de Dorcas site voor wat gegevens en floep weg mijn bericht. Laat ik dit gelovig oppakken: misschien is een wat kortere reactie deze keer beter. Laat ik het eens proberen:

Pooh, dank je voor je genuanceerde houding. Mee eens dat er ontzettend veel omgevingsfactoren meespelen waar wij vaak maar weinig van begrijpen. Voorlichting en houdingsverandering in de richting van een zuivere christelijke opstelling bij kerkgangers en kerkleiders vergt veel tijd, energie en creativiteit, laat staan de voorlichting van de bevolking. Maareh, teveel nuances houden je af van Matt. 25. Soms moet je gewoon doen wat je hand goed vindt, zonder teveel om te kijken.

Rusty1979, genoeg gekletst. Actie! Helemaal mee eens. Wat doe JIJ? Well, join Dorcas en schrijf daarnaast eens een brief aan de deputaten etc. die de kerkelijke lijnen volgen.

ZijnKind, fijn dat we Bosnie delen. Daar wordt je mens van. Ik hoop dat je van het tijdstip voor Raviv van Renssen was. Maar uberhaupt wens ik je veel vrijheid toe.
Ik ben Coordinator Team Actie. Mensen in beweging brengen dus. Mooi, maar niet makkelijk want er is 'zoveel te bewegen' tegenwoordig. Maar goed, 'strijdt gij de goede strijd' geeft me genoeg richting.
Waarom HIV/Aids? Omdat niets anders op dit moment te vergelijken is met de menselijke ramp die Aids heet. En dan vooral in sub-saharian Africa. Neem nou Lesotho. Alles ruikt daar naar Aids. De economie mist arbeidskrachten. Kinderen missen hun ouders. De grafkistenindustrie draait op volle toeren. Als je er een reis heen maakt hoef je niet te vragen wanneer er een begrafenis plaatsvindt. Daar ga je toch van janken ZijnKind? Tenminste, als je mensen uit Afrika nog niet als 'hopeloos' hebt afgeschreven.
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2005, 01:37:16 pm door dictee »

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #59 Gepost op: september 29, 2005, 04:57:42 pm »
Terwijl ik niet de illusie van het laatste woord wil hebben.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #60 Gepost op: september 29, 2005, 05:07:37 pm »
Is me ontgaan idd. Afrika heb ik niet afgeschreven maar wel veel van de regeringleiders daar. Zolang de corruptie daar niet aangepakt wordt blijft alle hulp een druppel op de bekende warme plaat. Niet dat je dan maar niets moet doen...alleen heb ik niet de illusie het te kunnen oplossen. Dat is het sceptisch worden waar ik eerder op doelde. De Bosniers hebben een betere regering (zei het niet veel beter) en dat zie je terug in de effectiviteit van de hulp. Het gaat daar echt wat beter nu maar ze hebben nog lang te gaan.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

dictee

• Bekijk profiel
Aids - ver van je bed?
« Reactie #61 Gepost op: oktober 04, 2005, 05:18:44 pm »
Beste ZijnKind, Het regeringsleiders issue was voor Ardenne en haar voorganger aanleiding om alleen in zee te gaan met bonafide leiders. Voor Dorcas en andere NGOs is dat een signaal om rekening mee te houden. En tegelijk richten wij ons op IEDEREEN die hulp nodig heeft. Daarbij is zowel gericht vooronderzoek als degelijke evaluatie belangrijk, zodat niet met de focus op het individu de duurzaamheid uit het oog wordt verloren of met de focus op het macro-beleid de individuele behoefte uit het oog wordt verloren. Ontwikkelingssamenwerking blijft een vak apart.

Bosnie is een heel eigen verhaal. Zolang de OHR stevig in het zadel zit en de implementatie van Dayton actueel is, zien we voorzichtige vooruitgang op allerlei gebied. Nu Slovenie EU-staat is geworden en Croatia zich klaarmaakt voor de kandidaatsstatus heb ik goede hoop dat Bosnie en Servie zich ook klaar gaan maken voor toetreding. Bovendien werkt Croatia hard aan de upgrading van de infrastructuur, wat op termijn gunstig is voor de ontsluiting van Bosnie. For the time being zijn de sociale en economische programma's van Dorcas in Bosnie echter harde noodzaak.