Ik begin maar bij eergisteravond, want daar was ik wel ongeveer gebleven. We werden op het hoofdkantoor van Hattrick verwacht. Daar lagen naambordjes, t-shirts en drinken (hoofdzakelijk bier) voor ons klaar. Het werd er wel behoorlijk vol met zoveel mensen, maar het was ook wel erg gezellig. Van de shirts heb ik er ook twee gekregen: het officiele damesshirt en het shirt dat speciaal voor dit weekend was. Wybo jaloers, want die heeft helemaal geen officieel hattrickshirt nog....
Na wat kennismakingen zijn we met z'n allen wat gaan eten. Helaas was er lang niet genoeg, dus de helft van de mensen (waar ik ook bij hoorde helaas...) moest genoegen nemen met chips en wat rauwkost. Iets later werd er ook nog gezorgd voor wat dikke patatten en zweedse gehaktballetjes die nog maar net ontdooid waren. Kortom, het eten viel wat tegen, maar de stemming was opperbest, dus het was wel erg gezellig.
Gisterochtend zijn we met een groepje van 7 mensen de stad in gegaan: drie nederlanders, vier belgen. Na een tijd rondstruinen zijn we lekker uitgebreid gaan lunchen in een restaurant. Eten was uitstekend, maar Wybo en ik moesten na het eten erg lang wachten op onze capuccino's. De rest hoefde niets meer. Uiteindelijk hebben we de koffie gratis gekregen omdat we er schandalig lang op hadden moeten wachten. Kijk, dat vind ik dan ook wel weer zo netjes

Na het eten hebben Wybo en ik weer de Tunnelbana genomen. De anderen wilden de stad verder verkennen, maar wij hadden eigenlijk wel genoeg stad gezien voor dat moment. Dus wij zijn vast richting de lokatie voor 's avonds gegaan. We hoopten de grote groep Hattrickers nog te zien voetballen, maar we bleken te laat te zijn. Dus hebben we daar in een park wat gewandeld, gelegen en gezeten. Tot het een paar kilometer verderop begon te onweren en we dus de bewoonde wereld weer opzochten. Toch prettiger om ergens naar binnen te kunnen gaan als zo'n bui op je af komt.
Uiteindelijk weinig last gehad van dat onweer, maar we waren twee uur te vroeg bij de lokatie en we wisten niet zeker of we daar ook zouden eten. Toch maar gewacht op de rest, wel even wat gedronken, en toen bleek dat we daar ook eten zouden krijgen. Dat eten was stukken beter en er was dit keer meer dan voldoende voor iedereen. Een heel aantal typisch zweedse gerechten, veel vis, maar gelukkig voor mij ook heel wat dingen die ik lekker vond, dus ik het gisteren twee keer uitgebreid warm eten gehad. Het elandgehakt heb ik dit keer laten liggen. Niet omdat ik het niet lekker vind, maar gewoon omdat ik er geen zin in had. Had al varkensvlees op een stokje, paar plakken kalfsrollade, ham, groente en aardappels. Dat vond ik wel voldoende eigenlijk

Na het eten werden we nog eens officieel welkom geheten. En na wat geleuter werden we op de activiteiten losgelaten. Er was veel meer te doen dan ik gedaan heb, maar ik ben vier keer op de bowlingbaan geweest (115, 96, 100 en een teleurstellende 76 punten) heb een potje gedart met Wybo, maar daar ben ik ronduit slecht in. Ik heb 4 van de 7 eenden neergeschoten in de eendenjachtsimulator, en 1 hole golf gespeeld in een simulator. Daar ben ik dus echt helemaal een kruk in. Haast nog erger dan met darten....
Maar er was dus volop keuze in activiteiten, je liep elkaar niet echt in de weg, want het was er verschrikkelijk groot. Wel vermoeiend om steeds in het engels te converseren, maar je went er toch wel aan. En ik begin steeds meer zweeds te kennen al spreek en versta ik het natuurlijk nog lang niet. Lezen gaat me wel steeds beter af, begin steeds meer woorden te kennen en te herkennen.
Wat ik wel bijzonder vond gisteravond: ga je om half een richting je hostel, lijkt de zon nog maar net onder.... Wat natuurlijk ook zo was, maar het voelt wel heel raar om zo'n lucht te zien die je in de zomer eerder associeert met een uur of half elf, elf uur en dan te weten dat het gewoon al half 1 is. En ze wilden onze strippenkaart niet meer stempelen zo laat, dus we zijn gratis met de tunnelbana naar ons hostel gekomen

Op dit moment zit ik in een wat grotere computerruimte bij het centraal station. Is hier rustiger dan op de begane grond. Vind ik wel prettig, want ik ga zo dadelijk een preek lezen. Was van plan geweest een preek op mn ipod mee te nemen en dat ben ik vergeten, dus dan maar eentje lezen op internet.
Wybo en ik willen vandaag vooral nog wat uitrusten, vanavond nog een keer met de groep wat drinken en dan moeten we morgenochtend om een uur of elf de bus naar het vliegveld nemen. Als alles goed gaat zijn we om een uur of 4 weer in Eindhoven, maar we hebben geen zin om in de spits te rijden, dus we gaan ons daar nog een paar uurtjes proberen te vermaken en dan om een uur of zes a half zeven richting huis rijden.
Laatste deel van het verslag zal dus waarschijnlijk morgen weer vanuit Nederland komen