Auteur Topic: Het boek Handelingen  (gelezen 4567 keer)

P. Strootman

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Gepost op: juli 08, 2005, 01:18:52 pm »
Het is mij altijd al opgevallen, dat er in de kerken zelden of nooit uit het boek Handelingen wordt gepreekt, of het moet met Pinksteren zijn. Maar is Pinksteren voorbij, dan is het gauw bekeken met dit boek. Het wordt zelden meer opengeslagen! Misschien is een van de oorzaken, dat men niet verwacht hierin nog een bepaalde Boodschap te vinden. In Duitsland zijn er echter theologen, die het boek Handelingen niet zozeer zien als een historische bron, maar zich veelmeer richten op de Boodschap, die Lucas wil overbrengen. De vraag is dus of het boek een historische waarde heeft, of ten diepste tóch een theologische betekenis heeft. Ik denk het laatste. Maar ‘de kerk’ is vanaf het begin de verkeerde richting in geslagen, want die leert, dat de kerk met Pinksteren begonnen is. Best een bespreking waard?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #1 Gepost op: juli 08, 2005, 01:41:16 pm »
Ik denk dat je dan in de verkeerde kerk zit. Bij ons gaat het tamelijk regelmatig over Handelingen, vooral om een historische achtergrond te geven aan de Brieven van de apostelen. Dus nee, ik herken het niet.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #2 Gepost op: juli 08, 2005, 01:51:48 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 08 juli 2005 om 13:18:
Het is mij altijd al opgevallen, dat er in de kerken zelden of nooit uit het boek Handelingen wordt gepreekt, of het moet met Pinksteren zijn. Maar is Pinksteren voorbij, dan is het gauw bekeken met dit boek. Het wordt zelden meer opengeslagen!

Ik weet niet hoe het in de protestantse kerken is, maar in de RK-kerk wordt er elke mis van Pasen tot Pinksteren uit voorgelezen. Bedenk je dan dat je elke dag naar de mis kunt (tegenwoordig helaas lang niet meer in alle plaatsen   :/ ) dan kom je een heel eind met Handelingen hoor!

quote:

Misschien is een van de oorzaken, dat men niet verwacht hierin nog een bepaalde Boodschap te vinden. In Duitsland zijn er echter theologen, die het boek Handelingen niet zozeer zien als een historische bron, maar zich veelmeer richten op de Boodschap, die Lucas wil overbrengen. De vraag is dus of het boek een historische waarde heeft, of ten diepste tóch een theologische betekenis heeft. Ik denk het laatste. Maar ‘de kerk’ is vanaf het begin de verkeerde richting in geslagen, want die leert, dat de kerk met Pinksteren begonnen is. Best een bespreking waard?
Natuurlijk is Handelingen, net als alle andere boeken in de bijbel, niet alleen als historisch document bedoeld, maar ook - en vooral - als theologisch en spiritueel document. Een beetje een open deur, lijkt mij :S
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2005, 01:52:55 pm door wateengedoe2 »

PietZa

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #3 Gepost op: juli 08, 2005, 02:17:45 pm »
Ik weet niet welke kerk je voor ogen hebt, maar ik kom een heel wat vrijgemaakte kerken en ik hoor regelmatig een preek over het boek handelingen. Onze dominee heeft laatst nog een serie preken over handelingen gehouden (en dat was buiten pinksteren).

Ik denk niet dat handelingen minder word open geslagen dan elk ander boek in de Bijbel, sterker nog ik denk dat handelingen heel vaak word opengeslagen!

Dus ik zie het probleem niet.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2005, 02:18:42 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

P. Strootman

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #4 Gepost op: juli 08, 2005, 02:50:18 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 08 juli 2005 om 13:41:
Ik denk dat je dan in de verkeerde kerk zit. Bij ons gaat het tamelijk regelmatig over Handelingen, vooral om een historische achtergrond te geven aan de Brieven van de apostelen. Dus nee, ik herken het niet.

Roodkapje,

Ik baseer mij op onderzoeken, die aangetoond hebben, dat er relatief weinig gepreekt wordt uit dit boek. Dat sluit niet uit, dat er best gemeenten zullen zijn, die het boek Handelingen wel op hun preekroosters hebben staan. Uit de discussie over de naam Christus Jezus bleek echter, dat de historisch waarde van dit boek hoger scoorde, dan de theologische Boodschap. Wat het laatste betreft, ziet men er hoegenaamd geen hogere betekenis in. Daarom is het ook heel goed mogelijk, dat diegenen, die wel vaak uit dit boek hebben horen preken, of het zelf onderzicht hebben, zich niet herkennen in mijn post.
Niets aan de hand, dus!

P. Strootman

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #5 Gepost op: juli 08, 2005, 02:55:17 pm »

quote:

PietZa schreef op 08 juli 2005 om 14:17:
Ik weet niet welke kerk je voor ogen hebt, maar ik kom een heel wat vrijgemaakte kerken en ik hoor regelmatig een preek over het boek handelingen. Onze dominee heeft laatst nog een serie preken over handelingen gehouden (en dat was buiten pinksteren).

Ik denk niet dat handelingen minder word open geslagen dan elk ander boek in de Bijbel, sterker nog ik denk dat handelingen heel vaak word opengeslagen!

Dus ik zie het probleem niet.

PietZa,
Prima toch! Je behoort niet tot de categorie, die weinig uit dit boek hebben horen preken. Maar dat er velen zijn, die er weinig over horen en/of weten, is zeker!

PietZa

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #6 Gepost op: juli 08, 2005, 03:00:13 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 08 juli 2005 om 14:50:
Ik baseer mij op onderzoeken, die aangetoond hebben, dat er relatief weinig gepreekt wordt uit dit boek.

Welke onderzoeken, en in welke kerken? Ben best benieuwd. Ik kom zelf regelmatig in andere kerken en ik heb die ervaring niet.

quote:

Uit de discussie over de naam Christus Jezus bleek echter, dat de historisch waarde van dit boek hoger scoorde, dan de theologische Boodschap. Wat het laatste betreft, ziet men er hoegenaamd geen hogere betekenis in.
Handelingen staat in de Bijbel dat ik (en trouwens ook de kerken) in zijn totaliteit als woord van God zie. Dus wat dat betreft zie ik er wel een hogere betekenis in. Natuurlijk zit er een theologische boodschap in. Ik kan zelfs een goed voorbeeld geven: In een discussie over wel of geen kinderdoop hebben we meermalen het boek handelingen opengeslagen omdat daar meer dan eens de doop word bedient
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2005, 03:01:19 pm door PietZa »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #7 Gepost op: juli 08, 2005, 03:27:01 pm »
Even rekenen: De bijbel heeft 1189 hoofdstukken, Handelingen 28. Als je ervan uitgaat dat elke dienst 1 hoofdstuk behandeld wordt, en er 2 diensten per zondag zijn, zou Handelingen gemiddeld 28/1189 * 104 = 2,4 keer per jaar behandeld moeten worden. Als dat met pinksteren al 2 keer is, valt 't dus nog aardig mee.

Alle gekheid op een stokje: Natuurlijk zijn sommige boeken populairder dan anderen. Zo wordt er relatief veel met de evangelieen en brieven gedaan, en betrekkelijk weinig met de kleine profeten, wetteksten, spreuken. Handelingen zal daar ergens tussenin zitten. Vermoedelijk proberen predikanten eerder een evenwicht in thema's dan in boeken te handhaven.

Knee

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #8 Gepost op: juli 08, 2005, 03:36:06 pm »

quote:

[...]
Uit de discussie over de naam Christus Jezus bleek echter, dat de historisch waarde van dit boek hoger scoorde, dan de theologische Boodschap. Wat het laatste betreft, ziet men er hoegenaamd geen hogere betekenis in.

Piet,
Hier bedoel je dus eigenlijk: de diepere/hogere Boodschap zoals jij die er in leest, namelijk een esoterische, waarbij het verhaal van Handelingen slechts het kleed is. Van dat kleed gaf je in de discussie over de naam Christus Jezus ook aan dat je het eigenlijk een dwaas verhaal vindt. Of heb ik je verkeerd begrepen?

Ik vind het trouwens te kort door de bocht om te stellen dat degenen die jouw visie niet delen, de historische waarde van Handelingen hoger achten dan de theologische waarde. Die theologische waarde wordt wel degelijk onderkend, want in Handelingen zien we het doorgaande werk van onze Heer en Heiland, Jezus Christus, die op een krachtige manier, door zijn Geest, mensen uit allerlei volken tot bekering brengt. Niet voor niets wordt er wel eens gezegd dat het eigenlijk de Handelingen van Jezus Christus zijn ipv de handelingen der apostelen.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

P. Strootman

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #9 Gepost op: juli 08, 2005, 04:48:11 pm »

quote:

PietZa schreef op 08 juli 2005 om 15:00:
[...]

Welke onderzoeken, en in welke kerken? Ben best benieuwd. Ik kom zelf regelmatig in andere kerken en ik heb die ervaring niet.

[...]

Handelingen staat in de Bijbel dat ik (en trouwens ook de kerken) in zijn totaliteit als woord van God zie. Dus wat dat betreft zie ik er wel een hogere betekenis in. Natuurlijk zit er een theologische boodschap in. Ik kan zelfs een goed voorbeeld geven: In een discussie over wel of geen kinderdoop hebben we meermalen het boek handelingen opengeslagen omdat daar meer dan eens de doop word bedient
Ik loop al meer dan 70 jaren mee in het kerkelijk leven, waarin een behoorlijke perode als ambsdrager, dus weet ik waarover ik spreek. Maar ik geef toe, dat het plaatselijk kan verschillen. Welke kerken en welke onderzoeken? Vaak heb ik preekroosters gelezen waarin het boek Handelingen er magertjes af kwam. Dat het vaak als een verslag gelezen wordt zonder een theologische Boodschap, blijkt al uit de opvattingen over het Pinkstergebeuren.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #10 Gepost op: juli 08, 2005, 05:47:13 pm »

quote:

Knee schreef op 08 juli 2005 om 15:36:
[...]

Piet,
Hier bedoel je dus eigenlijk: de diepere/hogere Boodschap zoals jij die er in leest, namelijk een esoterische, waarbij het verhaal van Handelingen slechts het kleed is. Van dat kleed gaf je in de discussie over de naam Christus Jezus ook aan dat je het eigenlijk een dwaas verhaal vindt. Of heb ik je verkeerd begrepen?

Ik vind het trouwens te kort door de bocht om te stellen dat degenen die jouw visie niet delen, de historische waarde van Handelingen hoger achten dan de theologische waarde. Die theologische waarde wordt wel degelijk onderkend, want in Handelingen zien we het doorgaande werk van onze Heer en Heiland, Jezus Christus, die op een krachtige manier, door zijn Geest, mensen uit allerlei volken tot bekering brengt. Niet voor niets wordt er wel eens gezegd dat het eigenlijk de Handelingen van Jezus Christus zijn ipv de handelingen der apostelen.

Knee,

Je hebt het goed begrepen, Knee! Ik heb bijvoorbeeld al zeer veel preken gehoord over de steniging van Stefanus. maar in geen enkele preek werd op de zeer belangrijke uitspraak van Stefanus de aandacht gevestigd, namelijk op vers 22, waar hij zei:'En Mozes werd onderwezen in de wijsheid der Egyptenaren'. De Statenvertalers, die de teksten meestal van kanttekeningen hebben voorzien, laten deze tekst echter ongemoeid. Vertrouwden zij het niet, want waarin is Mozes dan onderwezen? Hebben zij vermoed, dat het in de Egyptische godsdiens was? Ik denk het laatste, want er zijn duidelijke aanwijzingen, dat Mozes van zijn Egyptische wiijsheid gebruikt heeft gemaakt  voor de inrichting van de Joodse eredienst.  Kijk, Knee, dat is nu het 'verbergen' van bepaalde waarheden, die juist van crusiaal belang zijn. Want wie heeft daar nu erg in, in zo'n aangrijpend verhaal over een steniging van een onschuldig mens? Zelfs de bedienaars van het Woord lezen er overheen! Met je laatste opmerking ben ik het niet eens. Hoe belangrijk Jezus Christus ook was, net zoals zijn werk, het is toch God, die redt door de gave van zijn Geest! Jezus is trouwens tot Here en Christus gemaakt en tot een levendmakende Geest geworden. Men moet dan ook niet tot Jezus bidden. Daarin geef ik prof. Kuitert groot gelijk.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #11 Gepost op: juli 08, 2005, 06:40:46 pm »

quote:

[...]

Roodkapje,

Ik baseer mij op onderzoeken, die aangetoond hebben, dat er relatief weinig gepreekt wordt uit dit boek. Dat sluit niet uit, dat er best gemeenten zullen zijn, die het boek Handelingen wel op hun preekroosters hebben staan. Uit de discussie over de naam Christus Jezus bleek echter, dat de historisch waarde van dit boek hoger scoorde, dan de theologische Boodschap. Wat het laatste betreft, ziet men er hoegenaamd geen hogere betekenis in. Daarom is het ook heel goed mogelijk, dat diegenen, die wel vaak uit dit boek hebben horen preken, of het zelf onderzicht hebben, zich niet herkennen in mijn post.
Niets aan de hand, dus!

je "baseert je op onderzoeken, die aangetoond hebben, dat er relatief weinig gepreekt wordt uit dit boek". Mijn vraag is: kun je dit onderzoek dan citeren. Wie heeft dat onderzocht, in welke kerken is dat onderzoek uitgevoerd en waarin is dat gepubliceerd?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

P. Strootman

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #12 Gepost op: juli 08, 2005, 07:36:49 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 08 juli 2005 om 18:40:

[...]

je "baseert je op onderzoeken, die aangetoond hebben, dat er relatief weinig gepreekt wordt uit dit boek". Mijn vraag is: kun je dit onderzoek dan citeren. Wie heeft dat onderzocht, in welke kerken is dat onderzoek uitgevoerd en waarin is dat gepubliceerd?

Roodkapje,

Ik heb het in de loop der tijden gewoon gesignaleerd.
Zie ook mijn antwoord aan PietZa. Of daar officiele onderzoeken of rapporten van zijn, weet ik niet. Je meent toch niet, dat ik het verzin? Je hebt al eens meer naar auteurs gevraagd aan mij. Je mag dat gerust doen, maar is het altijd belangrijk  w i e  iets zegt? Gaat het niet veel meer om  w a t  er beweerd wordt? Ik heb vaak, door de kerken afgewezen en ook wel verboden lectuur gelezen, want dat trok mij juist altijd sterk aan. Nooit spijt van gehad! Integendeel, de auteurs bleken vaak op heel veel punten gelijk te hebben. Ik heb bij het openen van dit onderwerp trouwens al aangegeven, dat er Duitse theologen zijn - nu een paar namen dan, Conzelman en Haenchen van mening verschilden of het boek Handelingen een gewone historische bron is, of meer een boek met een theologische inhoud?
Ik hoop, dat ik je tevreden heb gesteld.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #13 Gepost op: juli 08, 2005, 09:05:05 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 08 juli 2005 om 19:36:
[...]

Roodkapje,

Ik heb het in de loop der tijden gewoon gesignaleerd.
Zie ook mijn antwoord aan PietZa. Of daar officiele onderzoeken of rapporten van zijn, weet ik niet. Je meent toch niet, dat ik het verzin? Je hebt al eens meer naar auteurs gevraagd aan mij. Je mag dat gerust doen, maar is het altijd belangrijk  w i e  iets zegt? Gaat het niet veel meer om  w a t  er beweerd wordt? Ik heb vaak, door de kerken afgewezen en ook wel verboden lectuur gelezen, want dat trok mij juist altijd sterk aan. Nooit spijt van gehad! Integendeel, de auteurs bleken vaak op heel veel punten gelijk te hebben. Ik heb bij het openen van dit onderwerp trouwens al aangegeven, dat er Duitse theologen zijn - nu een paar namen dan, Conzelman en Haenchen van mening verschilden of het boek Handelingen een gewone historische bron is, of meer een boek met een theologische inhoud?
Ik hoop, dat ik je tevreden heb gesteld.

Dus het is niet een onderzoek waar je je op baseert, maar je eigen subjectieve beleving. Ja, ik vind het belangrijk wie iets zegt. Ikzelf kan ook wel van alles gaan roepen dat iets zo is. En dan heeft een ieder het recht om te vragen waar ik me op baseer lijkt me zo.

Ik krijg nu een beetje het gevoel dat er door je te beroepen op 'onderzoeken' je jouw mening/beleving als vaststaand feit wilt 'verkopen'.
Ik denk, dat als je door meerdere kerken wordt afgewezen, je merkt dat bijna iedereen een andere mening heeft dan jij, deze 'andere' mening vaak ook ook nog eens bij veel mensen hetzelfde is, dat je je dan serieus moet gaan afvragen hoe dat kan.

Ik moet telkens weer denken aan die anekdote over die spookrijder op de A15, die op de radio hoort dat er op de A15 een spookrijder is gesignaleerd.
Hij denk bij zichzelf: "Eentje maar? Ik zie er honderden!"

Nou is het niet zo dat de meerderheid altijd gelijk heeft, maar stel dat dit werkelijk zo is en dat het waar is wat wij zeggen (dat is nooit met zekerheid te zeggen, maar stel). Wat zijn daar voor jou dan de gevolgen van?

Ik vrees met grote vreze dat niet wij het zijn 'die het niet zien', maar dat JIJ dat bent. En ik hoop en bid dat je je van deze dwaalweg afkeert en Jezus volgt over de smalle weg, de enige weg die naar het Leven leidt.

Knee

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #14 Gepost op: juli 08, 2005, 10:15:23 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 08 juli 2005 om 17:47:
Ik heb bijvoorbeeld al zeer veel preken gehoord over de steniging van Stefanus. maar in geen enkele preek werd op de zeer belangrijke uitspraak van Stefanus de aandacht gevestigd, namelijk op vers 22, waar hij zei:'En Mozes werd onderwezen in de wijsheid der Egyptenaren'. De Statenvertalers, die de teksten meestal van kanttekeningen hebben voorzien, laten deze tekst echter ongemoeid. Vertrouwden zij het niet, want waarin is Mozes dan onderwezen? Hebben zij vermoed, dat het in de Egyptische godsdiens was? Ik denk het laatste, want er zijn duidelijke aanwijzingen, dat Mozes van zijn Egyptische wiijsheid gebruikt heeft gemaakt  voor de inrichting van de Joodse eredienst.  Kijk, Knee, dat is nu het 'verbergen' van bepaalde waarheden, die juist van crusiaal belang zijn.

Piet,

Ik citeer even Hand 7:20-23 uit de redevoering van Stefanus:

20. Te dien tijde werd Mozes geboren en hij was schoon voor God; drie maanden werd hij opgevoed in zijns vaders huis.
21. En toen hij te vondeling was gelegd, nam de dochter van Farao hem aan en liet hem als haar eigen zoon opvoeden.
22. En Mozes werd onderwezen in alle wijsheid der Egyptenaren en was machtig in zijn woorden en werken.
23. Toen hij nu de leeftijd van veertig jaar bereikt had, kwam het in zijn hart op, naar zijn broeders, de kinderen Israels, om te zien.

Wat betreft die Egyptische wijsheid - Egypte stond bekend om zijn wijsheid, zo kunnen we opmaken uit 1 Kon 4:30, dat in de tijd van Salomo, alleen de wijsheid van Salomo nog groter was:

Zodat de wijsheid van Salomo groter was dan die van allen uit het Oosten, en dan al de wijsheid van Egypte.

Maar laten we ook Heb 11:23-27 er eens bij pakken:

23. Door het geloof is Mozes na zijn geboorte drie maanden door zijn ouders verborgen gehouden, omdat zij zagen, dat hij een schoon kind was, en zij hebben het bevel des konings niet gevreesd.
24. Door het geloof heeft Mozes, volwassen geworden, geweigerd door te gaan voor een zoon van Farao’s dochter,
25. maar hij heeft liever met het volk Gods kwaad verdragen, dan tijdelijk van de zonde te genieten;
26. en hij heeft de smaad van Christus groter rijkdom geacht dan de schatten van Egypte, want hij hield de blik gericht op de vergelding.
27. Door het geloof heeft hij Egypte verlaten, zonder de toorn des konings te duchten. Want hij bleef standvastig, als ziende de Onzienlijke.

Let vooral op vers 25 en 26! Hier wordt duidelijk - en dat is volgens mij de echte boodschap - dat Mozes niet aan de wereldse wijsheid en niet aan zijn hoge positie, zijn rijkdom en eer heeft willen vasthouden, maar dat allemaal opgaf omdat hij de smaad van Christus groter rijkdom geacht heeft! Dat is nu het verrassende, Piet! Wie zou Mozes dat nu nadoen? Een leven als een prins aan het hof van op dat moment het machtigste wereldrijk? Met alle schatten van wijsheid tot je beschikking? Al die eer en heerlijkheid?

Weet je wat je hier eigenlijk ziet? Mozes als voorafschaduwing van de Messias. We lezen toch in het NT ook van zo Iemand?

Fil 2:5-8
5. Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was,
6. die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht,
7. maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is.
8. En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises.

Wat heeft Christus wel niet allemaal opgegeven om ons te redden? Hij heeft het zelf over de heerlijkheid die Hij bij God had eer de wereld was (Joh 17:5).

Heel Mozes leven lijkt wel een soort voorafschaduwing van Jezus Christus. Beiden zijn middelaar van het verbond (oude vs. nieuwe). God heeft door beide een volk verlost uit de slavernij. En zoals Mozes het volk Israel voorging in de woestijn, zo gaan wij nu achter Christus aan onze Leidsman.

Zo is het met zoveel mensen die op Christus lijken: ook Paulus was zo iemand. Hij achtte heel zijn vroegere status en wandel als vuilnis; drek staat er eigenlijk. Alles heeft hij opgegeven om Jezus Christus, die aan hem verschenen was op de weg naar Damascus, te volgen.

quote:

Met je laatste opmerking ben ik het niet eens. Hoe belangrijk Jezus Christus ook was, net zoals zijn werk, het is toch God, die redt door de gave van zijn Geest! Jezus is trouwens tot Here en Christus gemaakt en tot een levendmakende Geest geworden. Men moet dan ook niet tot Jezus bidden. Daarin geef ik prof. Kuitert groot gelijk.
Vraagje: Leeft Jezus nu nog volgens jou?
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

P. Strootman

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #15 Gepost op: juli 09, 2005, 01:37:12 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 08 juli 2005 om 21:05:

[...]

Dus het is niet een onderzoek waar je je op baseert, maar je eigen subjectieve beleving. Ja, ik vind het belangrijk wie iets zegt. Ikzelf kan ook wel van alles gaan roepen dat iets zo is. En dan heeft een ieder het recht om te vragen waar ik me op baseer lijkt me zo.

Ik krijg nu een beetje het gevoel dat er door je te beroepen op 'onderzoeken' je jouw mening/beleving als vaststaand feit wilt 'verkopen'.
Ik denk, dat als je door meerdere kerken wordt afgewezen, je merkt dat bijna iedereen een andere mening heeft dan jij, deze 'andere' mening vaak ook ook nog eens bij veel mensen hetzelfde is, dat je je dan serieus moet gaan afvragen hoe dat kan.

Ik moet telkens weer denken aan die anekdote over die spookrijder op de A15, die op de radio hoort dat er op de A15 een spookrijder is gesignaleerd.
Hij denk bij zichzelf: "Eentje maar? Ik zie er honderden!"

Nou is het niet zo dat de meerderheid altijd gelijk heeft, maar stel dat dit werkelijk zo is en dat het waar is wat wij zeggen (dat is nooit met zekerheid te zeggen, maar stel). Wat zijn daar voor jou dan de gevolgen van?

Ik vrees met grote vreze dat niet wij het zijn 'die het niet zien', maar dat JIJ dat bent. En ik hoop en bid dat je je van deze dwaalweg afkeert en Jezus volgt over de smalle weg, de enige weg die naar het Leven leidt.

Roodkapje,

Maak je geen zorgen over mij, Roodkapje. Ik maak mij geen zorgen over jou, want God wil niet, dat iemand verloren gaat. Je klinkt eigenlijk een beetje bevoogdend, zo van: Ik ben op de smalle weg, die ten leven leidt, maar Piet zit op de brede weg, die naar het verderf voert. Als ik de Geest predik (overigens gebrekkig, zonder valse nederigheid) zit ik dan op die brede weg? Is het  wijzen op de Geest, die in ons woont, dan verkeerd? Jij oordeelt zo, maar ik oordeel of veroordeel niemand. Ik probeer alleen te wijzen op de ultieme vrucht van het werk van Jezus Christus voor zijn volk, tengevolge waarvan God zijn Geest heeft uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader!   Overigens moet je misschien meer contextueel lezen en toepassen. Jezus was een wetsprediker, want het volk Israel had een wet van God ontvangen. Jezus kwam om die wet te vervullen. De weg van de wetsbetrachting  is echter als een nauwe poort en een smalle weg. Want indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en de zondaar verschijnen?  
Hoe rijker is de prediking van Paulus, want hij was de prediker van de Geest, die in Jezus was. Geen nauwe poort, maar Hijzelf kwam wonen in ieder mens. Niet pas 2000 jaar geleden, nee, Hij was er al in den beginne.

PietZa

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #16 Gepost op: juli 10, 2005, 08:55:53 am »

quote:

Ik baseer mij op onderzoeken, die aangetoond hebben, dat er relatief weinig gepreekt wordt uit dit boek.

quote:

P. Strootman schreef op 08 juli 2005 om 16:48:
Ik loop al meer dan 70 jaren mee in het kerkelijk leven, waarin een behoorlijke perode als ambsdrager, dus weet ik waarover ik spreek. Maar ik geef toe, dat het plaatselijk kan verschillen. Welke kerken en welke onderzoeken? Vaak heb ik preekroosters gelezen waarin het boek Handelingen er magertjes af kwam. Dat het vaak als een verslag gelezen wordt zonder een theologische Boodschap, blijkt al uit de opvattingen over het Pinkstergebeuren.
Volgens mij spreek je je nu tegen. Je baseerd je dus niet op onderzoeken, maar gewoon op ervaring. En ik heb die ervaring dus niet.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #17 Gepost op: juli 10, 2005, 02:50:13 pm »

quote:

PietZa schreef op 10 juli 2005 om 08:55:
[...]

[...]

Volgens mij spreek je je nu tegen. Je baseerd je dus niet op onderzoeken, maar gewoon op ervaring. En ik heb die ervaring dus niet.
Ik heb gewezen op die Duiste theologen, waar er wel degelijk een discussie was en nog steeds is, over de historische of theologische betekenis van het boek Handelingen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #18 Gepost op: juli 17, 2005, 06:51:20 pm »
Vanmiddag weer een preek gehoord over Handelingen 16 (slavin met waarzeggende geest). Deel van een prekenserie over het boek Handelingen in de GKV-Oost alhier. Dus dat er nooit of nauwelijks uit Handelingen gepreekt wordt is echt grote onzin. :)

PietZa

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #19 Gepost op: juli 18, 2005, 08:35:51 am »
En "toevallig" hebben we in Amersfoort Noord ook een preek gehad waar Handelingen een hoofdrol in had. Vanwege het 50 jarig bestaan van Open Doors, ging de preek over vervolging, en daar was handelingen een goede bron voor.

Het was overigens een mooie preek :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #20 Gepost op: juli 18, 2005, 11:36:42 am »
Modbreak:
Topic opgeschoond: alle berichtjes die niet over het boek Handelingen gingen verwijderd alsmede de directe reacties daarop. Dus nu graag verder over het boek Handelingen. :)

P. Strootman

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #21 Gepost op: juli 18, 2005, 06:47:38 pm »
In Handelingen 17 staat Paulus voor de Areopagus in Athene. Toen hij al die afgodsbeelden zag barste hij niet los in verwijten over hun afgoderij , maar prees de Atheners voor hun ontzag voor godheden. Een 'binnenkomertje'? Maar wat heeft Paulus nu eigenlijk bedoeld met die God, die de wereld gemaakt heeft en al wat daarin is en die een Heer is van hemel en aarde? Hij woont niet in tempels met handen gemaakt en laat Zich ook niet dienen door mensenhanden, alsof Hij nog iets nodig had, daar Hij zelf aan allen leven en adem en alles geeft. Over welke God had Paulus het hier eigenlijk? Over de God van Israel? Of niet?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #22 Gepost op: juli 18, 2005, 07:05:55 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 18 juli 2005 om 18:47:
In Handelingen 17 staat Paulus voor de Areopagus in Athene. Toen hij al die afgodsbeelden zag barste hij niet los in verwijten over hun afgoderij , maar prees de Atheners voor hun ontzag voor godheden. Een 'binnenkomertje'? Maar wat heeft Paulus nu eigenlijk bedoeld met die God, die de wereld gemaakt heeft en al wat daarin is en die een Heer is van hemel en aarde? Hij woont niet in tempels met handen gemaakt en laat Zich ook niet dienen door mensenhanden, alsof Hij nog iets nodig had, daar Hij zelf aan allen leven en adem en alles geeft. Over welke God had Paulus het hier eigenlijk? Over de God van Israel? Of niet?

De tempel was er nog wel, maar de heerlijkheid des Heeren is uit de tempel verdwenen zoals je leest in Ezechiel. Daarna is het volk in ballingschap gegaan; daarna is de heerlijkheid des Heeren niet meer in herbouwde tempels teruggekeerd.
Dus iig woonde de God van Israel toen niet meer in een tempel met handen gemaakt.
Maar in de hemel, wat natuurlijk ook altijd zijn woonplaats was in de tijd dat de heerlijkheid des Heren wél in de tempel aanwezig was.
Dus het lijkt me stug dat er uberhaupt een ander God bedoeld zou worden zoals je nu hier suggereert. Er is maar 1 God en dat is in het NT NIET veranderd.
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2005, 07:13:15 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

P. Strootman

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #23 Gepost op: juli 19, 2005, 05:21:10 pm »
In het Centraal Weekblad van de SoW-kerken verscheen eens een serie artikelen onder de titel  'Wandelingen door Handelingen'. Ik heb ze met aandacht en belangstelling gelezen en herlezen. Dat dit boek in het gangbare leesrooster er nogal armoedig afkomt, was ik met de theoloog Ab Noordegraaf van harte eens.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #24 Gepost op: juli 19, 2005, 05:25:17 pm »
Dat lijkt me dan meer een probleem in de specifieke 'SoW' kerken dan in alle christelijke kerken. Ik kom het boek meer dan eens tegen in gereformeerde en evangelische kerken. Dus je kunt je bevindingen in de SoW niet zonder meer generaliseren naar alle kerken.

Dat in SoW en PKN kerken wel gezegd wordt dat je niet in Drie-eenheid of de goddelijkheid van Jezus hoeft te geloven maakt niet dat alle christelijke kerken leren dat dit niet hoeft.

Dus jouw bevindingen zeggen imho meer over de kerken waarin jij je bevindt dan over het boek Handelingen of over de orthodoxe kerken (waarvan dit forum een klankbord wil zijn).

P. Strootman

• Bekijk profiel
Het boek Handelingen
« Reactie #25 Gepost op: juli 19, 2005, 05:48:40 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 19 juli 2005 om 17:25:
Dat lijkt me dan meer een probleem in de specifieke 'SoW' kerken dan in alle christelijke kerken. Ik kom het boek meer dan eens tegen in gereformeerde en evangelische kerken. Dus je kunt je bevindingen in de SoW niet zonder meer generaliseren naar alle kerken.

Dat in SoW en PKN kerken wel gezegd wordt dat je niet in Drie-eenheid of de goddelijkheid van Jezus hoeft te geloven maakt niet dat alle christelijke kerken leren dat dit niet hoeft.

Dus jouw bevindingen zeggen imho meer over de kerken waarin jij je bevindt dan over het boek Handelingen of over de orthodoxe kerken (waarvan dit forum een klankbord wil zijn).

Roodkapje,
Ik houd er beslist geen kerkelijke leer op na, Roodkapje, want ik ben absoluut niet praktiserend in welke kerk dan ook. Overgens is het best mogelijk, wat je zegt, dat het een specifieke SoW kwaal kan zijn. Gelukkig, dat er dan toch nog gelovigen zijn, die hieraan aandacht besteden. Maar ik weet wel zeker, dat de evangelieen, die NIET voor ons bestemd zijn, meer furore maken dan het boek Handelingen. Kennelijk luistert men slecht  naar de Schrift, want het wordt toch meerder malen gezegd.