Auteur Topic: Geloofstwijfels n.a.v. Da Vinci Code  (gelezen 9287 keer)

Liudger

• Bekijk profiel
Geloofstwijfels n.a.v. Da Vinci Code
« Reactie #100 Gepost op: juli 28, 2005, 11:38:39 am »

quote:

Pier schreef op 28 juli 2005 om 11:26:
[...]

Mee eens, maar daarmee bewijs je alleen maar dat je de verpakking ( kaf ) niet wenst te eten, maar de vrucht ( koren ) wel. Is daarom de verpakking nu opeens 'kwaad' of waardeloos? Dat wil er bij mij niet in.

Als er een papieren zak om het brood zit heb ik er geen probleem mee, ik kan het brood er makkelijk uit halen. Als de papieren zak door het brood zit, dan baal ik.

Net zoals ik baal wanneer ik pizza bak en de alufoil eronder blijkt onlosmakelijk ingebakken te zijn :) .
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: juli 28, 2005, 11:39:10 am »

quote:

-----
Een andere oorzaak van het misleidende karakter is dat het boek inderdaad ook veel feiten en wetenswaardigheidjes bevat en in die zin heel leerzaam is. Het probleem is dat het kaf en het koren dusdanig met elkaar vermengd zijn dat de gemiddelde lezer het onderscheid niet meer zal kunnen maken.
-----
Het boek is dus leerzaam+ en kaf en koren horen ook bijelkaar+, dus ik zie hier geen probleem.
Volgens mij is het probleem dat jij, Pier, iets anders bedoelt met het kaf dan de anderen. Het kaf wat zij bedoelen, is de als feiten gepresenteerde aannames die voor ons het gezag van de bijbel raken. En daarmee is voor ons het kaf geïdentificeerd als gevaarlijk voor christenen die het niet nader onderzoeken en het aannemen voor waar. Daar ontstaan geloofstwijfels (zie topictitel). En daarom willen we graag het kaf van het koren gescheiden hebben in een verhaal dat pretendeert op historische feiten gebaseerd te zijn.

Het is dus volgens mij de bezorgdheid van ons over de mensen die het boek klakkeloos lezen, waardoor wij dit boek zo'n onverteerbare kost vinden. Als het niet zo'n gevaarlijk mengsel was geweest, hadden ze er niet eens op gereageerd.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: juli 28, 2005, 11:50:52 am »

quote:

E-line schreef op 28 juli 2005 om 11:39:
[...]

Volgens mij is het probleem dat jij, Pier, iets anders bedoelt met het kaf dan de anderen. Het kaf wat zij bedoelen, is de als feiten gepresenteerde aannames die voor ons het gezag van de bijbel raken. En daarmee is voor ons het kaf geïdentificeerd als gevaarlijk voor christenen die het niet nader onderzoeken en het aannemen voor waar. Daar ontstaan geloofstwijfels (zie topictitel). En daarom willen we graag het kaf van het koren gescheiden hebben in een verhaal dat pretendeert op historische feiten gebaseerd te zijn.

Het is dus volgens mij de bezorgdheid van ons over de mensen die het boek klakkeloos lezen, waardoor wij dit boek zo'n onverteerbare kost vinden. Als het niet zo'n gevaarlijk mengsel was geweest, hadden ze er niet eens op gereageerd.
Nee, het bezwaar geldt (natuurlijk minder zwaar) net zo goed als het niet aan het Christelijk geloof zou raken. Stel ik lees een thriller geplaatst in de tijd van de pyramiden, en het zit barstensvol met wetenswaardigheden, waarvan de helft waar is en de helft niet waar, dan is dat voor een leek absoluut niet leerzaam. Hoe weet je nou welke feiten je wat aan hebt. Ik heb hier dus sowieso bezwaar tegen de term 'leerzaam', of ik nou Christen ben of niet.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: juli 28, 2005, 11:57:18 am »
Ok - excuses.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: juli 28, 2005, 12:29:55 pm »
Hee, ik spreek alleen voor mezelf hoor - excuses vallen zo zwaar op de maag zo vroeg op de dag :) .

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: juli 28, 2005, 12:36:02 pm »
:D excuses voor de excuses dan maar? ;)