Auteur Topic: Schepping kansloos in examen biologie  (gelezen 11038 keer)

P. Strootman

• Bekijk profiel
Schepping kansloos in examen biologie
« Gepost op: juni 25, 2005, 07:37:14 pm »
De heer Bakker van D66 wil dat het scheppingsverhaal in Genesis geen rol meer mag spelen in het biologieonderwijs op de christelijke scholen. Wie heeft hier een mening over?

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 25, 2005, 08:04:47 pm »
belachelijk
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 25, 2005, 08:22:52 pm »
Volgens mij heb ik met biologie het nooit echt over de schepping gehad. Alle boeken zijn doorspekt met   evolutie theorie, laten ze dat er eerst maar eens uitgooien. Maar volgens D66 is de et een bewezen wetenschap en de schepping een mythe van een stelletje  religie fanaten.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 25, 2005, 08:55:12 pm »
In de veelgebruikte biologie-methode 'biologie voor jou' is in een hoofdstuk over de evolutietheorie (ik dacht in V5) van de 6 paragrafen 1 gewijd aan de 'gaten' en er wordt kort (en karikaturaal) verteld wat de scheppingsleer inhoudt. Dat is in de laatste paragraaf (die in de praktijk nog wel eens overgeslagen wordt). Ik heb wel eens een leerling overhoord die over dat hoofdstuk een repetitie moest maken. Het bleek dat hij die laatste paragraaf absoluut oninteressant vond, en dat dat in de klas ook niet echt aan de orde is gekomen. (Hij zat op een algemeen christelijk lyceum).
De leerlingen krijgen dus al erg weinig mee over eventuele problemen met de evolutietheorie. Beseft Bakker dat hij tegen een windmolen vecht?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 25, 2005, 11:28:33 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 25 juni 2005 om 19:37:
De heer Bakker van D66 wil dat het scheppingsverhaal in Genesis geen rol meer mag spelen in het biologieonderwijs op de christelijke scholen. Wie heeft hier een mening over?

Mogen christenen zich van hem ook bemoeien met het openbaar onderwijs dan?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 26, 2005, 04:51:49 am »
Biologie is een wetenschap en zou zich in die zin dus alleen moeten bezighouden met wetenschappelijk te onderbouwen theoriën, los van welke waarde je nu wel of niet aan de "wetenschap" hecht.
Eenheid in verscheidenheid

Tim

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 26, 2005, 04:54:14 pm »
Het zou een prima zaak zijn als het scheppingsverhaal uit de biologieles zou verdwijnen. Op de manier zoals het nu in een boek als "Biologie voor jou" wordt gepresenteerd, wordt de suggestie gewekt dat de tekst van Genesis 1 dezelfde wetenschappelijk-analytische pretenties heeft als de evolutietheorie. En dat is natuurlijk niet zo. Ik vind het vreemd als dezelfde mensen die roepen "dat de bijbel geen natuurwetenschappelijk boek is" in een kwestie als deze het scheppingsverhaal wél in een biologieboek willen hebben!

Beter zou het zijn om de laatste paragraaf van het hoofdstuk over de evolutietheorie te besluiten met een soort van evaluatie. In deze evaluatie wordt vanuit wetenschapsfilosofische en levenbeschouwelijke invalshoek naar het onderwerp gekeken. Erkend wordt dat de evolutietheorie (ook de theorie over de oerknal kan erin betrokken worden) een ander soort wetenschap is dan pakweg het kookpunt van water of de bevruchting van een eicel. Eveneens wordt erkend dat het betreffende domein veel levenbeschouwelijke en zingevingsaspecten in zich herbergt. Belangrijk lijkt me dat duidelijk gesteld wordt dat de evolutietheorie niet hét overtuigende bewijs levert dat er geen schepper nodig is. Dat laatste is in feite toch het grootste christelijke bezwaar tegen de evolutietheorie in het onderwijs: de al te grote levenbeschouwelijke pretenties van het atheistisch-darwinisme.

De situatie zoals die nu is lijkt me bijzonder schadelijk voor het christelijk geloof. Het zullen veelal niet-gelovige biologieleraren zijn, die het scheppingsverhaal moeten vertellen. Dat zullen ze dan niet met veel overtuiging doen. Waarschijnlijk schenken ze er  of geen aandacht aan, of ze vertellen het met gegnuif en met sarcasme.

Ps. Nog even wat gegoogled over de biologielessen:

De leerdoelen van het 'Staringcollege':
http://staringcollege.nevenzel.com/5V006.html
Zie 5V-2 EVOLUTIE
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2005, 05:16:01 pm door Tim »
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 29, 2005, 10:06:34 am »

quote:

Artikel in het ND van gisteren:

door onze redacteur Hilbert Meijer

ARNHEM - Evolutie en schepping staan beide in de examenprogramma's van het voortgezet onderwijs. In de examens komt evolutie ook regelmatig aan bod, maar de kans dat er ooit vragen gesteld worden over schepping is ,,nul komma nul''.
(...)

Vragen over de schepping, die evenals de evolutietheorie in de examenprogramma's van vmbo, havo en vwo genoemd wordt, hebben de eindexamens nog nooit gehaald. (...)
Het examenprogramma schrijft voor dat scholieren ,,vroegere en huidige opvattingen en ideeën [kunnen] weergeven over het ontstaan van leven en levensvormen''. In het bijzonder worden daarbij generatio spontanea, schepping en evolutie genoemd. Bovendien moet met behulp van de evolutietheorie een verklaring gegeven kunnen worden voor het voorkomen van fossielen en van de huidige levensvormen. Daarmee is de evolutietheorie de leidende opvatting in de biologielessen in het voortgezet onderwijs, zegt Lieverse. ,,Schepping hoort eigenlijk niet in het biologie-examenprogramma thuis'', vindt ze.

Wat er echter in het biologie-examenprogramma staat, wordt niet bepaald door Cito, maar door de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO). De Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven (CEVO) stelt de inhoud van de examens vast. Bij biologie ontwikkelt Cito met een team van drie vakdocenten die zelf les geven aan examenleerlingen de vragen.

Cito heeft echter wel invloed op hoe de examenvragen er concreet uit komen te zien. (...) ,,De kans dat wij in een examen ooit een vraag over de schepping zullen stellen is nul komma nul'', verzekert Lieverse. ,,Probleem is dat je maar één opgave over de scheppingstheorie kunt stellen, en dan ben je uitgevraagd. Zo'n vraag kun je niet elk jaar herhalen.''

De kans dat Intelligent Design, de opvatting dat er een ontwerp aan alles op aarde ten grondslag ligt, in het examenprogramma terechtkomt, acht ze eveneens verwaarloosbaar.
(...)
Omdat de evolutie ook slechts een theorie is, probeert Lieverse de vragen in de examens wel zo objectief mogelijk te formuleren. Daardoor bevatten de examenopgaven zinnen als 'Over het ontstaan van het leven op aarde zijn diverse theorieën. Een daarvan is...' en: 'Als de bovenstaande theorie juist is...'.

Wat vinden jullie van deze gang van zaken?
En hebben we hier misschien ideeën voor examenvragen over de schepping?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 29, 2005, 10:16:32 am »
* Pooh snapt ook niet wat schepping in een biologie examen doet.

Het vak biologie wordt gegeven om de huidige wetenschappelijke kijk op biologie over te brengen. Helaas voor creationisten, maar daar hoort de schepping gewoon niet bij. Als je daar wel voor pleit, beland je inderdaad in hetzelfde hokje als generatio spontanea.

Voor christen-leerlingen lijkt me dit ook geen enkel probleem. Je hebt nu eenmaal een andere kijk op de wetenschap, dat hoeft geen reden te zijn om de resultaten van die wetenschap niet te bestuderen.

Voor niet-christenen lijkt 't me zelfs goed. Als je een eerlijk beeld van creationisme neer wilt zetten, moet je dat vooral niet bij biologie doen.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 29, 2005, 10:25:38 am »

quote:

Pooh schreef op 29 juni 2005 om 10:16:
* Pooh snapt ook niet wat schepping in een biologie examen doet.
Voor christen-leerlingen lijkt me dit ook geen enkel probleem. Je hebt nu eenmaal een andere kijk op de wetenschap,
Leg eens uit, die andere kijk?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 29, 2005, 10:32:07 am »

quote:

Liudger schreef op 29 juni 2005 om 10:25:
[...]
Leg eens uit, die andere kijk?

De gemiddelde leerling gelooft heilig in de wetenschap. De wetenschap levert kennis op over hoe de wereld in elkaar zit.

De gemiddelde christen beseft, of zou moeten beseffen, dat de wetenschap slechts een model generereert. Dit model is gebaseerd op bepaalde axioma's, en kan nooit boven zichzelf uitstijgen. De wetenschap levert dus zeker bruikbare kennis (een werkend/bevredigend model) op, maar zegt niet zoveel over dingen die daarbuiten vallen. Schepping is daar een prima voorbeeld van.

Om nu aandacht te krijgen voor een onderwerp als schepping, kun je het dus beter buiten het wetenschappelijk model aankaarten (bij filosofie, of als dat niet gegeven wordt bij maatschappijleer, geschiedenis of godsdienst ofzo), in plaats van bij biologie te gaan lopen neuzelen.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 29, 2005, 10:43:37 am »

quote:

Pooh schreef op 29 juni 2005 om 10:32:

[...]

De gemiddelde leerling gelooft heilig in de wetenschap. De wetenschap levert kennis op over hoe de wereld in elkaar zit.

De gemiddelde christen beseft, of zou moeten beseffen, dat de wetenschap slechts een model generereert. Dit model is gebaseerd op bepaalde axioma's, en kan nooit boven zichzelf uitstijgen. De wetenschap levert dus zeker bruikbare kennis (een werkend/bevredigend model) op, maar zegt niet zoveel over dingen die daarbuiten vallen. Schepping is daar een prima voorbeeld van.

In feite bedoel je dat de gemiddelde christen meer kans heeft het met de gemiddelde wetenschapsfilosoof eens te zijn dan met de gemiddelde leerling :) . Daar kan ik bij.

quote:

Om nu aandacht te krijgen voor een onderwerp als schepping, kun je het dus beter buiten het wetenschappelijk model aankaarten (bij filosofie, of als dat niet gegeven wordt bij maatschappijleer, geschiedenis of godsdienst ofzo), in plaats van bij biologie te gaan lopen neuzelen.
Het is juist essentieel dat leerlingen niet alleen de kracht maar ook de beperkingen van de wetenschap leren begrijpen (ook los van het onderwerp schepping) - het is wel beter om dit niet specifiek bij biologie onder te stoppen, aangezien het andere takken van wetenschap ook raakt - filosofie, maatschappijleer en godsdienst zijn inderdaad meer geschikt.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 29, 2005, 10:52:57 am »
Lichtelijk offtopic:

Reflectie op wetenschap, wetenschapsfilosofie en relativering van wetenschap zou m.i. best thuis kunnen horen op het VWO (immers voorbereidend wetenschappelijk onderwijs). Weten de aanstaande wetenschappers een beetje waar ze mee bezig zijn en waar de wetenschap wél en niet "gezaghebbend" is.
Bombus terrestris Reginae

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 29, 2005, 11:06:50 am »
Volgens mij is het een gevaar als die wetenschapsfilosofische kwesties in een apart vak worden gestopt: veel leerlingen hebben de verbindingen tussen de verschillende vakken niet helder voor ogen, en denken: ok dit is wetenschapsfilosofie, volgende uur heb ik biologie, twee totaal verschillende vakken... waarbij de toon in de biologieles is dat de evolutietheorie vanzelfsprekend het enige werkbare uitgangspunt is. M.i. is dat funest voor het begrip van andere uitgangspunten en dus worden de gegevens die in wetenschapsfilosofie worden gegeven niet geïnternaliseerd (innerlijk gegronde kennis).
Niet zo gek dat mensen dan meewarig kijken naar mensen die schepping als uitgangspunt hebben. Zeker een paar jaar ná school: dan is vrijwel alleen de geïnternaliseerde kennis actief in het geheugen.
Dus de toon in de biologielessen mag wel iets minder vanzelfsprekend-evolutionair.

Volgens mij is synthese van die filosofische vraagstukken in de bestaande vakken dus erg belangrijk. Dit past overigens ook in de huidige onderwijsvisie: de verbindingen tussen de verschillende vakken moeten beter overgebracht worden, vandaar ook het nieuwe vak ANW (algemene natuurwetenschappen) in de Tweede Fase.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 29, 2005, 11:12:20 am »
Overigens wordt bij aardrijkskunde net zo goed vanuit de evolutie lesgegeven - waarom is dat niet in het nieuws?

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 29, 2005, 11:19:02 am »
Kritiek op de evolutietheorie is zinvol, maar het etiket ‘God heeft het gezegd’ heeft voor de wetenschappelijke benadering geen autoriteit. (Voor ons wel, maar dat is een ander issue).

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 29, 2005, 11:23:31 am »
Ik ben het niet met je eens, Eline  :)

Wetenschapsfilosofie en de relativering van wetenschap is bij uitstek overkoepelend. Het zou in IEDER vak thuis horen op het VWO, en daarom bij geen enkel exclusief. Biologie is gebaseerd op wetenschap en het vak biologie is dus ongeschikt om wetenschap te relativeren. Biologie in het juiste kader plaatsen (en andere vakken trouwens ook, waarom alleen natuurwetenschappen?) zou je daarom imho moeten laten doen buiten het vak zelf.

Denk ik  :)

Ik denk trouwens dat VWO leerlingen prima in staat zijn om wat ze in het ene vak leren, in het andere toe te passen. Anders horen ze ook niet thuis op het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs  :)
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2005, 11:28:33 am door Bumblebee »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 29, 2005, 11:47:10 am »
Ik snap wel dat als je evolutie als theorie wilt relativeren het zinvoller lijkt om de beperkingen van de wetenschap in de biologieles in te bouwen. Echter,  wetenschapsfilosofie is zoals BBB zegt overkoepelend, het is belangrijk voor alle kennisvakken - geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde, scheikunde - en er is een natuurlijk verband met filosofie/religie. Voor de funeste scheiding tussen geloof en wetenschap in de 17e/18e eeuw was filosofie in feite de belangrijkste tak van wetenschap, zeg maar de stam waarop alle andere takken gebaseerd waren. Natuurlijk moet je het geleerde dan wel doortrekken naar de individuele andere vakken.

Het geeft ook de mogelijkheid een geintegreerd beeld van godsdienst en wetenschap aan te bieden.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 29, 2005, 11:55:35 am »

quote:

Bumblebee schreef op 29 juni 2005 om 11:23:
Ik ben het niet met je eens, Eline  :)

Wetenschapsfilosofie en de relativering van wetenschap is bij uitstek overkoepelend. Het zou in IEDER vak thuis horen op het VWO, en daarom bij geen enkel exclusief. Biologie is gebaseerd op wetenschap en het vak biologie is dus ongeschikt om wetenschap te relativeren. Biologie in het juiste kader plaatsen (en andere vakken trouwens ook, waarom alleen natuurwetenschappen?) zou je daarom imho moeten laten doen buiten het vak zelf.

Denk ik  :)
Volgens mij is het probleem dat schepping per definitie als onwetenschappelijk wordt neergezet en behandeld, en daardoor als volledig wereldvreemd wordt gezien. Stel dat in biologielessen niet alleen de evolutietheorie inhoudelijk zou worden behandeld, maar ook een aantal dingen van het creationisme (bijv. dat creationisme niet evolutionaire meganismen volledig uitsluit, maar juist ook verklaart waarom mensen zo uniek zijn - en dat de zondvloed allerlei catastrofe-aanwijzingen in de natuur kan verklaren). Dan is het roepen dat scheppingstheorie per definitie onwetenschappelijk is, al een stuk minder vanzelfsprekend. Als je dit alleen in een overkoepelend vak zou doen, kom je m.i. toch met het probleem dat het te abstract blijft.

quote:

Ik denk trouwens dat VWO leerlingen prima in staat zijn om wat ze in het ene vak leren, in het andere toe te passen. Anders horen ze ook niet thuis op het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs  :)
Dat is waar. Alleen wordt de evolutie op zó'n vanzelfsprekende manier verweven in allerlei lesboeken, dat het daadwerkelijk als feit wordt gepresenteerd. Dat is niet alleen op het VWO bovenbouw zo, maar ook in de onderbouw al. En in de bovenbouw is het soms slechts een enkel toelichtend zinnetje in een hoofdstuk over genetische manipulatie, waarbij het als absoluut wordt gesteld, op een plek waar het niet direct relevant is (nadat uitgelegd werd hoe mutaties in hun werk gaan, werd gesteld dat wij ook uit zulke mutaties zijn voortgekomen. Vervolgens werd er gewoon weer op observaties van herhaalbare mutaties verder gegaan. Als die ene zin was weggelaten, was het nog steeds een heel helder verhaal, goed te begrijpen). (Ik heb helaas dat boek niet bij de hand, maar als ik het terug kan vinden, zal ik het wel laten zien).
Het lijkt erg veel op indoctrinatie... mag m.i. best wat meer tegenwicht aan worden geboden.

M.i. mag het ook op de havo en in de onderbouw van het vwo al best wat minder absoluut gebracht worden. Een beetje wetenschappelijke houding kun je best vroeg aanleren al, al wordt dat niet echt gedaan/gestimuleerd in de praktijk. De leerlingen worden geacht de lesstof op te zuigen, en die te reproduceren en toe te passen; niet er kritisch naar te kijken... Ze leren alleen kritisch te kijken naar internetteksten; lesboeken worden als gezaghebbend gepresenteerd.
* E-line gaat ook maar eens een lesboek schrijven - heeft ze ook gezag ;)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 29, 2005, 11:59:07 am »
In het lesprogramma is vakinhoudelijke kennis veel centraler en belangrijker geworden dan de kunde er kritisch naar te kijken; filosofie wordt op lang niet alle scholen aangeboden; examenvakken zijn allemaal kennis-reproductie-gericht en gebaseerd op goed kunnen destileren wat ergens staat geschreven. Er vervolgens kritisch naar kijken is geen vaardigheid waar je veel punten mee kunt scoren... Dat is volgens mij ook het manco van het huidige systeem: veel te veel gericht op 'goede cijfers halen', en dat kan door gewoon goed te leren minimaal te herkauwen...

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 29, 2005, 12:01:30 pm »

quote:

Liudger schreef op 29 juni 2005 om 11:47:
Ik snap wel dat als je evolutie als theorie wilt relativeren het zinvoller lijkt om de beperkingen van de wetenschap in de biologieles in te bouwen. Echter,  wetenschapsfilosofie is zoals BBB zegt overkoepelend, het is belangrijk voor alle kennisvakken - geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde, scheikunde - en er is een natuurlijk verband met filosofie/religie. Voor de funeste scheiding tussen geloof en wetenschap in de 17e/18e eeuw was filosofie in feite de belangrijkste tak van wetenschap, zeg maar de stam waarop alle andere takken gebaseerd waren. Natuurlijk moet je het geleerde dan wel doortrekken naar de individuele andere vakken.

Het geeft ook de mogelijkheid een geintegreerd beeld van godsdienst en wetenschap aan te bieden.
Ik bedoel inderdaad niet dat het alleen bij biologie geintegreerd moet worden, maar zowel in een overkoepelend vak als in (al was het maar de toonzetting) de individuele vakken.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 29, 2005, 01:35:16 pm »

quote:

E-line schreef op 29 juni 2005 om 11:55:
[...]

Volgens mij is het probleem dat schepping per definitie als onwetenschappelijk wordt neergezet en behandeld, en daardoor als volledig wereldvreemd wordt gezien. Stel dat in biologielessen niet alleen de evolutietheorie inhoudelijk zou worden behandeld, maar ook een aantal dingen van het creationisme (bijv. dat creationisme niet evolutionaire meganismen volledig uitsluit, maar juist ook verklaart waarom mensen zo uniek zijn - en dat de zondvloed allerlei catastrofe-aanwijzingen in de natuur kan verklaren). Dan is het roepen dat scheppingstheorie per definitie onwetenschappelijk is, al een stuk minder vanzelfsprekend. Als je dit alleen in een overkoepelend vak zou doen, kom je m.i. toch met het probleem dat het te abstract blijft.

Schepping IS ook per definitie onwetenschappelijk en creationisme ook. Daarmee kan het wel een leuke theorie zijn, maar ze is niet wetenschappelijk, omdat ze bepaalde uitgangsprincipes van de wetenschap niet deelt. Het is  misschien een interessante theorie om bij godsdienst uiteen te zetten, maar de Schepping hoort NIET bij biologie.

quote:

Dat is waar. Alleen wordt de evolutie op zó'n vanzelfsprekende manier verweven in allerlei lesboeken, dat het daadwerkelijk als feit wordt gepresenteerd. Dat is niet alleen op het VWO bovenbouw zo, maar ook in de onderbouw al. En in de bovenbouw is het soms slechts een enkel toelichtend zinnetje in een hoofdstuk over genetische manipulatie, waarbij het als absoluut wordt gesteld, op een plek waar het niet direct relevant is (nadat uitgelegd werd hoe mutaties in hun werk gaan, werd gesteld dat wij ook uit zulke mutaties zijn voortgekomen. Vervolgens werd er gewoon weer op observaties van herhaalbare mutaties verder gegaan. Als die ene zin was weggelaten, was het nog steeds een heel helder verhaal, goed te begrijpen). (Ik heb helaas dat boek niet bij de hand, maar als ik het terug kan vinden, zal ik het wel laten zien).

Als evolutie de beste wetenschappelijke theorie is die we nu hebben, dan is het logisch dat die overal zo geleerd wordt. Een betere wetenschappelijke theorie is nog niet volledig uitgewerkt. De chaos-theorie klinkt veelbelovend maar staat nog in z'n kinderschoenen.

quote:

Het lijkt erg veel op indoctrinatie... mag m.i. best wat meer tegenwicht aan worden geboden.

Weet je wat ook veel op indoctrinatie lijkt? De christelijke visie op evolutie. Of de manier waarop christelijke waarheden verkondigd worden: bijna iedereen vindt de evolutietheorie een achterlijke theorie, maar als je vraagt wat de theorie is weet bijna niemand dat, omdat bijna niemand zich erin verdiept heeft en men elkaar maar wat nablaat.
Laatst maakte een groep vrijgemaakten zich compleet belachelijk door pluche aapjes uit te delen aan het winkelend publiek met daaraan een lintje met de tekst: "ik sta liever voor aap, dan dat ik er vanaf stam."
Iedereen die iets van de evolutietheorie snapt, lacht zich ziek om dat soort rare uitspraken.

Het lijkt mij een goed idee dat op christelijke scholen de evolutietheorie eerlijk uiteengezet wordt en duidelijk uitgelegd wordt waar de zwakke plekken zitten.
Je kunt evolutionisten/wetenschap wel beschuldigen van 'indoctrinatie', maar zelf doe je het net zo goed, iets met pot en ketel.

quote:

M.i. mag het ook op de havo en in de onderbouw van het vwo al best wat minder absoluut gebracht worden. Een beetje wetenschappelijke houding kun je best vroeg aanleren al, al wordt dat niet echt gedaan/gestimuleerd in de praktijk. De leerlingen worden geacht de lesstof op te zuigen, en die te reproduceren en toe te passen; niet er kritisch naar te kijken... Ze leren alleen kritisch te kijken naar internetteksten; lesboeken worden als gezaghebbend gepresenteerd.

En de Schepping mag wel absoluut gebracht worden? Christenen zelf zijn ook lang niet kritisch genoeg naar hun eigen leer. 8)7

Bovendien vergt kritische zelfreflectie een bepaald ontwikkelingsniveau die je van achttienjarigen mag verwachten, maar niet van veertien, vijftienjarigen, omdat zij in hun ontwikkeling nog niet zo ver zijn in het algemeen. Dit soort 'denkwijzen' kun je doen als je frontale gebieden uitgerijpt zijn, omdat zij de cognitieve controle over de lagergelegen gebieden hebben. Dat proces loopt tot je twintigste ongeveer. Dus je mag van kinderen geen dingen verwachten die zijn ontwikkelingstechnisch nog niet kunnen. Bovendien zal niet elk mens in staat zijn om op dit niveau te reflecteren.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2005, 01:38:28 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 29, 2005, 01:42:43 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 29 juni 2005 om 13:35:

[...]

Weet je wat ook veel op indoctrinatie lijkt? De christelijke visie op evolutie (bijna iedereen vind het een achterlijke theorie, maar als je vraagt wat de theorie is weet bijna niemand dat, omdat bijna niemand zich erin verdiept heeft en men elkaar maar wat nablaat.
Het lijkt mij een goed idee dat op christelijke scholen de evolutietheorie eerlijk uiteengezet wordt en duidelijk uitgelegd wordt waar de zwakke plekken zitten.
Je kunt evolutionisten/wetenschap wel beschuldigen van 'indoctrinatie', maar zelf doe je het net zo goed, iets met pot en ketel.

Sorry, waar doe ik dat?

quote:

[...]

En de Schepping mag wel absoluut gebracht worden? Christenen zelf zijn ook lang niet kritisch genoeg naar hun eigen leer. 8)7

Bovendien vergt kritische zelfreflectie een bepaald ontwikkelingsniveau die je van achttienjarigen mag verwachten, maar niet van veertien, vijftienjarigen, omdat zij in hun ontwikkeling nog niet zo ver zijn in het algemeen. Dit soort 'denkwijzen' kun je doen als je frontale gebieden uitgerijpt zijn, omdat zij de cognitieve controle over de lagergelegen gebieden hebben. Dat proces loopt tot je twintigste ongeveer. Dus je mag van kinderen geen dingen verwachten die zijn ontwikkelingstechnisch nog niet kunnen. Bovendien zal niet elk mens in staat zijn om op dit niveau te reflecteren.
Tot op zekere hoogte; je kunt al wel enigszins filosofische gesprekken met basisscholieren hebben; In mijn werk merk ik dat ook heel duidelijk, leerlingen kunnen over allerlei dingen uitgesproken meningen hebben, zijn kritisch naar ouders, naar leraren, naar klasgenoten... maar ze worden geacht niet kritisch te zijn t.o.v. de lesstof...? Ik verwacht niet dat ze helemaal een overview-kritiek kunnen leveren zonder hulp maar ook niet dat ze als willoze schapen een levensvisie voorgeschoteld krijgen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 29, 2005, 01:44:22 pm »

quote:

En niet alleen op christelijke scholen. Doe het dan meteen op alle scholen. Ik denk dat daar het grootste gedeelte van het probleem zit: De evolutie-theorie wordt als voldongen en compleet bewezen feit gepresenteerd (volgens mij) terwijl het dat niet is en ook aardig wat zwakke plekken heeft.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 29, 2005, 01:48:15 pm »
(fyi: ik werk met leerlingen van diverse scholen, zowel openbaar als christelijk, waarin het christelijke aspect - in het geval van de christelijke scholen - niet echt centraal staat... écht christelijke scholen kom ik niet tegen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 29, 2005, 01:48:30 pm »

quote:

E-line schreef op 29 juni 2005 om 13:42:
[...]

Sorry, waar doe ik dat?

Nou, in het stukje daarboven?

quote:

Tot op zekere hoogte; je kunt al wel enigszins filosofische gesprekken met basisscholieren hebben; In mijn werk merk ik dat ook heel duidelijk, leerlingen kunnen over allerlei dingen uitgesproken meningen hebben, zijn kritisch naar ouders, naar leraren, naar klasgenoten... maar ze worden geacht niet kritisch te zijn t.o.v. de lesstof...? Ik verwacht niet dat ze helemaal een overview-kritiek kunnen leveren zonder hulp maar ook niet dat ze als willoze schapen een levensvisie voorgeschoteld krijgen.

Als je je kinderen naar een christelijke school stuurt krijgen ze ook als willoze schapen de enige ware leer over het christendom voorgeschoteld toch?
Je kunt imho pas kritisch zijn over de lesstof als je 'm beheerst. Je kunt pas kritisch worden over wetenschap als je een beeld hebt van wat dat is. Dus je zult eerst een heleboel wetenschap moeten leren, een soort van overzicht krijgen, voordat je er kritisch tegenover kunt staan. Als je gelijk gaat roepen bij de evolutietheorie dat je 't maar niks vindt, dan zal een andere criticus vragen wat jouw (betere) alternatief is. En als je op school de 'evolutietheorie' leert (wat er niet aan klopt en waarom creationisme beter is), dat is net zo goed brainwashing als andere leerlingen leren alleen maar de evolutietheorie te geloven.
Je leert ze niet zelf  die argumenten te formuleren, je leert ze wat de argumenten zijn tegen evolutietheorie. En dat is geen wetenschap, geen pedagogiek, maar het voorschotelen van een bepaalde visie op de werkelijkheid aan willoze schapen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 29, 2005, 01:49:41 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 29 juni 2005 om 13:44:

[...]

En niet alleen op christelijke scholen. Doe het dan meteen op alle scholen. Ik denk dat daar het grootste gedeelte van het probleem zit: De evolutie-theorie wordt als voldongen en compleet bewezen feit gepresenteerd (volgens mij) terwijl het dat niet is en ook aardig wat zwakke plekken heeft.

Dat is niet waar. Ik zat op een rooie openbare school en kreeg met biologie de evolutietheorie en daarbij leerden we ook waar de zwakke plekken zaten. We leerden ook dat we het hiermee moesten doen, omdat er geen beter wetenschappelijk alternatief bestaat.
Ik denk dat je niet keihard dingen moet gaan beweren over hoe het er op een openbare school aan toe gaat en wat je daar leert als je er zelf niet op gezeten hebt.
De evolutietheorie is niet perfect, maar zit solider in elkaar dan elk beschikbaar alternatief. Daarom ga ik nog maar even van de evolutietheorie uit, omdat deze theorie de situatie het beste beschrijft op dit moment.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2005, 01:52:22 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 29, 2005, 07:21:47 pm »

quote:

Weet je wat ook veel op indoctrinatie lijkt? De christelijke visie op evolutie. Of de manier waarop christelijke waarheden verkondigd worden: bijna iedereen vindt de evolutietheorie een achterlijke theorie, maar als je vraagt wat de theorie is weet bijna niemand dat, omdat bijna niemand zich erin verdiept heeft en men elkaar maar wat nablaat.

Kinderen opvoeden tot gelovigen is sowieso indoctrinatie. :) Maar je gaat toch niet zeggen tegen je kinderen dat ze mogen kiezen uit Christus, Mohammed, Boeddah of niemand?
Opvoeden is het voorleven en het het inprenten van de geloofswaarheden die in de bijbel staan en ze Christus Jezus laten leren kennen.
(Dit even los van de evolutie/schepping)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 29, 2005, 07:26:21 pm »
Citaat
Priscilla en Aquila schreef op 29 juni 2005 om 19:21:

[...]

Kinderen opvoeden tot gelovigen is sowieso indoctrinatie. :) Maar je gaat toch niet zeggen tegen je kinderen dat ze mogen kiezen uit Christus, Mohammed, Boeddah of niemand?
Opvoeden is het voorleven en het het inprenten van de geloofswaarheden die in de bijbel staan en ze Christus Jezus laten leren kennen.

offtopic:Ik wil best mijn kinderen uitleggen waarom ik geloof, maar ze moeten zelf weten of zij dat willen aannemen. Ik kan mijn kinderen moeilijk dwingen om te geloven. Ik ga er vanuit dat God ze het geloof geeft. En als dat niet gebeurt waren ze blijkbaar niet uitverkoren. Daar ga ik niet over. En dat houdt inderdaad in dat ze mogen kiezen ja. Ik zal ze ook over Mohammed, Boeddha en wetenschap vertellen, waarom andere mensen daarin geloven.
Geloof komt van God, niet van ouders.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 29, 2005, 07:55:44 pm »
Citaat
Roodkapje schreef op 29 juni 2005 om 19:26:

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 juni 2005 om 19:21:

offtopic:Ik wil best mijn kinderen uitleggen waarom ik geloof, maar ze moeten zelf weten of zij dat willen aannemen. Ik kan mijn kinderen moeilijk dwingen om te geloven. Ik ga er vanuit dat God ze het geloof geeft. En als dat niet gebeurt waren ze blijkbaar niet uitverkoren. Daar ga ik niet over. En dat houdt inderdaad in dat ze mogen kiezen ja. Ik zal ze ook over Mohammed, Boeddha en wetenschap vertellen, waarom andere mensen daarin geloven.
Geloof komt van God, niet van ouders.
offtopic:Je kan ze niet dwingen dat weet ik maar al te goed.
Maar dat is wat anders dan te zeggen ik geloof in Christus maar jij mag zelf kiezen.
Als ze ouder zijn zullen ze zeker over andere godsdienten horen, maar ik hoop dat ze dan al zo overtuigd zijn, dat het voor hen geen alternatief is.

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 29, 2005, 08:10:52 pm »
* Murdoc wilt een modbreak  }:|  :P

henk w

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 29, 2005, 08:37:56 pm »
(viel in herhaling van anderen) dus gewist
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2005, 08:39:03 pm door henk w »
er zijn zoveel mensen die wachten op een wonder in plaats van er één te zijn

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 29, 2005, 10:39:37 pm »
Modbreak:
Het gaat hier over de positie van het scheppingsverhaal in de examenstof van de middelbare school, en algemener over indoctrinatie e.d.
De discussie tussen evolutietheorie en schepping kan elders gevoerd worden. Sommige berichten heb ik verplaatst naar: Evolutietheorie gaat samen met scheppingsverhaal?
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2005, 10:41:33 pm door Pooh »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 30, 2005, 04:34:47 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 juni 2005 om 22:23:

[...]

Wist ik maar je verwoorde het wel goed zodat ik er even op in ging hoe ik dat dan vanuit mijn overtuiging benader..... Reageerde eigenlijk meer op Roodkapje die ook deze mening is toegedaan, althans dat denk ik. Weet het niet zeker. :)

Ik ga dus uit van schepping door evolutie, ook wel theïstische evolutie genaamd.
In Evolutietheorie gaat samen met scheppingsverhaal? wordt daar inhoudelijk dieper opin gegaan (de post van Suignap geeft de gedachtengang wel aardig weer).

Nog even over opvoeden, school en schepping: ik zal mijn evt. kinderen later zo open en eerlijk mogelijk opvoeden met alle mogelijkheden die er op religieus gebied zijn. Dus zullen ze al vanaf hun vroege jeugd worden opgevoed met het idee dat er meerdere ideeën over 'de waarheid' bestaan, en ook leren hoe ik erover denk, maar daardoor (hopelijk) ook beseffen dat ze zelf zullen moeten ontdekken wat zij geloven. Zij mogen dus vrij kiezen, maar omdat ik vrij zeker ben van Gods genade kan ik dit doen omdat ik weet dat God uiteindelijk verkiest. En dat zij dan ook voor God zullen gaan, maar deze waarheid zelf ontdekken omdat ze het niet opgelegd hebben gekregen. En dat is weer een groot getuigenis van Gods genade d:)b. Ik ben dus niet bang dat ze in de 'brousse' zullen verdwalen. :) Ik hoef mijn kinderen niet te indoctrineren/hersenspoelen omdat ik op God vertrouw. Als hij mijn evt. kinderen uitverkoren heeft, dan zal hij Zijn waarheid aan hen openbaren. :) Mensen die hun kinderen wel angstvallig met één bepaalde visie volpompen en helemaal op tilt slaan als zoon- of dochterlief een andere mening begint te ontwikkelen hebben imho te weinig vertrouwen in Gods genadewerk.

offtopic:Het is dus wel mogelijk om schepping en genesis 1 te combineren met evolutie. Je moet alleen wel een goede grondtekst, Strong's Hebrew defenities, iemand met verstand van het Hebreeuws hebben. Het probleem is namelijk dat bij de vertaling vertaald is met een bepaalde opvatting in het achterhoofd. Het 'alternatief' is ook goed mogelijk, ook in combinatie met een heleboel andere teksten uit OT en NT. (Voor mij een reden om het des te serieuzer te nemen).
God spreekt zichzelf nooit tegen, niet in Schepping en Schrift. En ik heb nog nooit iets in de Bijbel gevonden wat onmogelijk is, wel dingen die onmogelijk lijken in vertaling.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2005, 11:01:20 am door Roodkapje »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 30, 2005, 11:48:57 am »

quote:

Roodkapje schreef op 29 juni 2005 om 13:48:
 - Roodkapje: Je kunt evolutionisten/wetenschap wel beschuldigen van 'indoctrinatie', maar zelf doe je het net zo goed, iets met pot en ketel.
 - E-line: sorry, waar doe ik dat?

Roodkapje: Nou, in het stukje daarboven?

Waar indoctrineer ik dan in het stukje erboven? Of bedoel je dat ik mijn leerlingen op m'n werk indoctrineer? Wijs maar aan, ik zie het niet... ik zet in die post alleen een alternatief neer, volgens mij, in een omgeving met volwassenen... is dus geen indoctrinatie, of wel? Ik heb niet verteld hoe ik er op m'n werk over praat met leerlingen, dus daar kun je ook niets over zeggen, volgens mij... Kortom: ik snap je aantijging niet.

quote:

[...]

Als je je kinderen naar een christelijke school stuurt krijgen ze ook als willoze schapen de enige ware leer over het christendom voorgeschoteld toch?

Denk je? Ik heb op een christelijke school gezeten, en daar krijg je de argumenten van beide kanten te horen. Natuurlijk met meer uitleg over de mankementen van de evolutietheorie dan op openbare scholen. En meer uitleg over de scheppingsleer dan op openbare scholen. Maar er zijn klassikale discussies over gevoerd, over evolutie/schepping. Dat noem ik bepaald niet indoctrinatie en het beschouwen als willoze schapen... (Was n.b. al in de onderbouw).

quote:

Je kunt imho pas kritisch zijn over de lesstof als je 'm beheerst. Je kunt pas kritisch worden over wetenschap als je een beeld hebt van wat dat is. Dus je zult eerst een heleboel wetenschap moeten leren, een soort van overzicht krijgen, voordat je er kritisch tegenover kunt staan. Als je gelijk gaat roepen bij de evolutietheorie dat je 't maar niks vindt, dan zal een andere criticus vragen wat jouw (betere) alternatief is. En als je op school de 'evolutietheorie' leert (wat er niet aan klopt en waarom creationisme beter is), dat is net zo goed brainwashing als andere leerlingen leren alleen maar de evolutietheorie te geloven.
Je leert ze niet zelf  die argumenten te formuleren, je leert ze wat de argumenten zijn tegen evolutietheorie. En dat is geen wetenschap, geen pedagogiek, maar het voorschotelen van een bepaalde visie op de werkelijkheid aan willoze schapen.

Volgens jou kon die overview nog niet bij die leerlingen, toch, qua hersenontwikkeling? Hoe kun je volgens jou dan lesgeven over het ontstaan van de verschillende diersoorten en het ontstaan van de mens?
Als je ze leert nadenken over de gegeven argumenten, is het dan nog steeds brainwashing?
Ben je trouwens niet net zo goed bezig met het voorschotelen van een bepaalde visie op de werkelijkheid als je iemand je eigen standpunt vertelt? Volgens mij ontkom je daar niet aan bij opvoeding, lesgeven, enz.
De vraag is: wat verwacht je dat de leerlingen / kinderen ermee doen? Verwacht je dat ze zonder meer jouw visie overnemen, of hoop en stimuleer je dat ze hun eigen visie ontwikkelen, waarbij ze wellicht op dezelfde visie, wellicht op een andere, uitkomen, maar wel met argumenten?

Ik proef bij jou, Roodkapje, een allergie voor mensen die de evolutietheorie niet willen/kunnen inpassen in hun eigen visie. En ik krijg de indruk dat je die 'onkunde' wijt aan indoctrinatie. Of vergis ik me dan?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 30, 2005, 12:36:21 pm »

quote:

E-line schreef op 30 juni 2005 om 11:48:
[...]

Waar indoctrineer ik dan in het stukje erboven? Of bedoel je dat ik mijn leerlingen op m'n werk indoctrineer? Wijs maar aan, ik zie het niet... ik zet in die post alleen een alternatief neer, volgens mij, in een omgeving met volwassenen... is dus geen indoctrinatie, of wel? Ik heb niet verteld hoe ik er op m'n werk over praat met leerlingen, dus daar kun je ook niets over zeggen, volgens mij... Kortom: ik snap je aantijging niet.

Wat ik betoog is dat mensen die gaan leren dat de evolutietheorie niet waar is, precies hetzelfde doen als de mensen die gaan leren dat de evolutietheorie wel waar is. (Vandaar de pot/ketel). Verder kun je je afvragen hoe belangrijk zoiets is voor je geloof. Ik geloof toevallig in een theïstische evolutie, maar als straks blijkt dat de creationisten of de intelligent-designers gelijk hebben, so what? Ik krijg soms een beetje de indruk dat het 'wij tegen de grote boze buitenwereld' nergens zo scherp gesteld wordt als bij de evolutietheorie. Google maar eens op 'evolution creationism' om te zien hoe 'fout' men het wel niet vindt als er mensen zijn die toevallig een tussenpositie innemen. Want als christen hoor je te geloven dat de aarde letterlijk in zes dagen geschapen bent. Ik krijg regelmatig de opmerking dat als ik Genesis 1 niet letterlijk neem, dat ik dan ook de dood en opstandig van de Here Jezus niet letterlijk neem. Hierboven suggereerde iemand zelfs dat ik niet uitga van de schepping, want ik vind evolutie aannemelijk. Dat vind ik typische gevolgen van een star wereldbeeld die geen ruimte laat voor andere visies. Ik vind het prima als mensen geloven in het creationisme, dat moeten ze zelf weten. Maar waar ik ontzettend van baal is het bijna excommuniceren van broers en zussen die ruimte zien om beide te combineren.

quote:

Denk je? Ik heb op een christelijke school gezeten, en daar krijg je de argumenten van beide kanten te horen. Natuurlijk met meer uitleg over de mankementen van de evolutietheorie dan op openbare scholen.
En meer uitleg over de scheppingsleer dan op openbare scholen. Maar er zijn klassikale discussies over gevoerd, over evolutie/schepping. Dat noem ik bepaald niet indoctrinatie en het beschouwen als willoze schapen... (Was n.b. al in de onderbouw).

Ik ken die verhalen ook van kennissen van mij die biologie gestudeerd hebben en ook christelijk onderwijs genoten hebben. Alleen wordt de evolutieleer wel zo geleerd dat het overduidelijk is wat er fout aan is. Totdat zulke mensen biologie gaan studeren en de 'echte' evolutietheorie onder ogen krijgen. Dan blijkt het meer solide in elkaar te zitten dan ze gedacht hebben en bij sommigen gaat dan het geloof wankelen omdat men ze niet volledig openheid van zaken gegeven heeft.
En ook mijn gereformeerde jaargenoten schrokken ervan dat de professor zomaar de evolutieleer doceerde. Hallo? Openbaar wetenschappelijk onderwijs? Natuurlijk wordt er dan alleen maar over de evolutietheorie gepraat, omdat er geen beter alternatief is. Wat ik gezien en gehoord heb van VWO-6/ eerstejaars komt niet echt met jouw verhaal overeen, en dat waren mensen van het Gomarus/Greijdanus College. Dus je bewijst je kinderen er niet eens een dienst mee, als je ze niet voorbereidt op wat ze gaan horen in de collegezaal.

Ik vraag me nog steeds het volgende af: wat in de vrede doet Scheppingsleer (wat een godsdienstige/filosofische/levenbeschouwelijke visie op de wereld is) bij biologie? Waarom in de vrede zouden daar examenvragen over gesteld moeten worden als Schepping niet eens een biologisch fenomeen is, maar een godsdienstig? Wat voor vragen wou je daarover stellen dan?

Biologie is een natuurwetenschap. Wat ik niet snap is dat men het raar vindt dat je bij biologie onderwijs in de biologische wetenschap krijgt, net zoals je bij aardrijkskunde ook vanuit een wetenschappelijk perspectief onderwijs krijgt. En dat daarbij geologie om het hoekje komt kijken is logisch. Maar geologie en de evolutietheorie hebben in eerste instantie niet direct iets met elkaar te maken. De geologie deelt in tijdvakken in, de biologie doet uitspraken over planten, dieren etc. Ik zie niet in wat daar fout aan is? :?

quote:

Volgens jou kon die overview nog niet bij die leerlingen, toch, qua hersenontwikkeling? Hoe kun je volgens jou dan lesgeven over het ontstaan van de verschillende diersoorten en het ontstaan van de mens?

Er is een verschil tussen het leren van feitjes (opslaan van kennis) en het reflecteren over die kennis. Dat hoef ik jou als onderwijskundige niet uit te leggen. Je kunt een tweejarige ook de tafels van 12 leren, zonder dat diegene snapt wat ze doet. Dus het leren van dingen is niet meteen in het eerste stadium nuttig, maar is wel van belang als ze in hogere leerjaren meer leren waar ze die basis voor nodig hebben.

quote:

Als je ze leert nadenken over de gegeven argumenten, is het dan nog steeds brainwashing?
Alle onderwijs die erop gericht is om mensen te leren hoe ze ergens over moeten denken is brainwashing. Het is geen brainwashing als je verschillende visies aanbiedt en ze zelf laat uitzoeken wat ze ermee doen.

quote:

Ben je trouwens niet net zo goed bezig met het voorschotelen van een bepaalde visie op de werkelijkheid als je iemand je eigen standpunt vertelt? Volgens mij ontkom je daar niet aan bij opvoeding, lesgeven, enz.

Als ik gewoon achter elkaar verschillende theorieën behandel zonder verband ertussen en de leerling laat uitzoeken wat hij ervan vindt zonder sturing, dan heb je dat risico imho geminimaliseerd.

quote:

De vraag is: wat verwacht je dat de leerlingen / kinderen ermee doen? Verwacht je dat ze zonder meer jouw visie overnemen, of hoop en stimuleer je dat ze hun eigen visie ontwikkelen, waarbij ze wellicht op dezelfde visie, wellicht op een andere, uitkomen, maar wel met argumenten?

Ik vind dus dat de leerlingen zelf moeten kunnen bepalen of ze na de toets er nog iets mee willen doen.

quote:

Ik proef bij jou, Roodkapje, een allergie voor mensen die de evolutietheorie niet willen/kunnen inpassen in hun eigen visie. En ik krijg de indruk dat je die 'onkunde' wijt aan indoctrinatie. Of vergis ik me dan?

Waar ik allergisch voor ben is voor mensen die mede-christenen die evolutie kunnen inpassen in hun dagelijks geloof en in de Bijbel gelijk van 'modernistische ideeën' , 'hellend vlak' enzo betichten.

quote:

-Murdoc: Ik ga niet uit van de Schepping.
-Antwoord: Wist ik maar je verwoorde het wel goed zodat ik er even op in ging hoe ik dat dan vanuit mijn overtuiging benader..... Reageerde eigenlijk meer op Roodkapje die ook deze mening is toegedaan, althans dat denk ik. Weet het niet zeker. :)

Dit komt erg naar over. Alsof je, wanneer je schepping en evolutie kunt combineren niet meer van de Schepping uitgaat. Natuurlijk doe je dat wel, alleen op een andere manier. Daar is toch niks mis mee?

of:

quote:

En misschien vind ik het diep triest dat veel christenen toch de evolutie met de schepping combineren en dan eigenlijk aangeven dat of Adam niet zeer goed geschapen was, want er kwamen nog apen uit hem voort (buiten dat ik vindt dat het niet zo is als je Genesis leest)
of Adam is niet als mens door God geformeerd uit de aardbodem, maar ontstaan vanuit een gemeenschappelijke voorouder waaruit ook apen zich ontwikkelden.

Komt ook erg veroordelend over. Niet alleen wordt eerder een veel komend misverstand uitgelegd en hier weer omgedraaid (een karikatuur van gemaakt), dáár ben ik allergisch voor. Ik vind het prima als mensen voor zichzelf geloven in een hyperletterlijke Schepping. Dat moeten ze zelf weten, maar door dit soort uitspraken die kop noch staart hebben, strijken ze nodeloos tegen de haren in van mensen die het toevallig anders zien. En als er dan een geïrriteerde reactie komt, wordt er verbaasd gereageerd. (Niet specifiek hier hoor, maar ik hoor deze argumenten vaker, de quotes dienden alleen maar als illustratie).
Ik krijg het gevoel dat zo iemand koste wat kost zijn (enige ware) mening wil opdringen, zonder dat er op mijn inhoudelijke punten wordt ingegaan (zie hier off-topic zijn maar goed). Snap je dat ik daardoor acuut in de verdediging gedrongen word? Dat is geen fijne manier van discussiëren.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2005, 12:50:59 pm door Roodkapje »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 30, 2005, 01:07:38 pm »
Wat ik dan niet helemaal snap, Roodkapje: waarom moet de evolutietheorie, als een van de mogelijkheden/theorieen, wel geexamineerd worden, maar het creationisme niet? Om ID nog maar even niet te noemen als nog een mogelijkheid... Er is een keuze gemaakt. En daar gaat het de TS volgens mij om: hoe kijken we daar tegenaan?
computerfout: een vreemde een in de byte

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 30, 2005, 01:40:59 pm »
omdat het creationisme geen wetenschappelijke theorie is. Ook het creationisme is een godsdienstig verhaal. Men wil de Bijbel bewijzen. Stop dat dan in een eindexamen godsdienst, maar niet bij biologie. ID is het 'moderne creationisme. Voor de theorievorming wordt de canon van de wetenschap niet gebruikt, ergo die theorie is niet wetenschappelijk. Ze kan wel waar zijn, maar daar het in de wetenschap niet om. Het creationisme is gebaseerd op geloofsuitspraken en is niet falsifieerbaar. Zo moeilijk is dat toch niet?
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2005, 01:42:38 pm door Roodkapje »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 30, 2005, 02:00:48 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 30 juni 2005 om 13:40:
omdat het creationisme geen wetenschappelijke theorie is. Ook het creationisme is een godsdienstig verhaal. Men wil de Bijbel bewijzen.
Het tijdschrift Nature lijkt het eens te zijn met Roodkapje.

Dembski is voorzitter/ganger van de club "Wedge" die zich o.a. hard maakt voor Intelligent Design en het voor elkaar heeft gekregen dat in Kansas alle verwijzingen naar evolutie uit het lesprogramma zijn gehaald.

*zucht*  |:(

quote:

"As Christians," writes Dembski, "we know naturalism is false. Nature is not self-sufficient. … Nonetheless neither theology nor philosophy can answer the evidential question whether God's interaction with the world is empirically detectable. To answer this question we must look to science." Jonathan Wells, a biologist, and Michael J. Behe, a biochemist, seem just the CRSC fellows to give intelligent design the ticket to credibility. Yet neither has actually done research to test the theory, much less produced data that challenges the massive evidence accumulated by biologists, geologists, and other evolutionary scientists. Wells, influenced in part by Unification Church leader Sun Myung Moon, earned Ph.D.'s in religious studies and biology specifically "to devote my life to destroying Darwinism." Behe sees the relevant question as whether "science can make room for religion." At heart, proponents of intelligent design are not motivated to improve science but to transform it into a theistic enterprise that supports religious faith.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 30, 2005, 02:08:46 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 30 juni 2005 om 13:40:
omdat het creationisme geen wetenschappelijke theorie is. Ook het creationisme is een godsdienstig verhaal. Men wil de Bijbel bewijzen. Stop dat dan in een eindexamen godsdienst, maar niet bij biologie. ID is het 'moderne creationisme. Voor de theorievorming wordt de canon van de wetenschap niet gebruikt, ergo die theorie is niet wetenschappelijk. Ze kan wel waar zijn, maar daar het in de wetenschap niet om. Het creationisme is gebaseerd op geloofsuitspraken en is niet falsifieerbaar. Zo moeilijk is dat toch niet?
Volgens mij zijn er ook niet-christelijke ID'ers, en is er recentelijk nog een vooraanstaande atheistische filosoof ID'er geworden. ID gaat erom of mensen m.b.v. wetenschap patronen en organisatiestructuren zien in de natuur, waarvan ze proberen uit te zoeken of het op natuurlijke wijze kan zijn ontstaan of niet. Het lijkt mij, dat je best op wetenschappelijke gronden moet kunnen concluderen dat bepaalde structuren in de natuur niet stapsgewijs ge-evolueerd kunnen zijn. En als dat het geval is, kun je dat ook best in een school-lokaal doceren. Laat de leerlingen zelf maar hun conclusies trekken.

Uiteraard pas deze visie beter dan de harde darwinistische evolutie-visie bij geloven in een schepping, maar dat maakt het nog niet meteen een religieus en niet-wetenschappelijk idee. Dat is juist wat de tegenstanders van ID proberen. Zij vergelijken iedereen die ID aanhangt met rechtse fundamentalistische christenen zoals Bush, en proberen op die manier de discussie te torpederen.  :r
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2005, 02:09:11 pm door Nunc »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 30, 2005, 02:17:39 pm »

quote:

Nunc schreef op 30 juni 2005 om 14:08:
Volgens mij zijn er ook niet-christelijke ID'ers, en is er recentelijk nog een vooraanstaande atheistische filosoof ID'er geworden.
Ja, een filosoof. ID hoort inderdaad thuis in de filosofie en niet in de biologie.

quote:

Uiteraard pas deze visie beter dan de harde darwinistische evolutie-visie bij geloven in een schepping, maar dat maakt het nog niet meteen een religieus en niet-wetenschappelijk idee.
Dat is ook waar  :)  zolang het uitgangspunt maar niet is:

* ik geloof in God en daarom niet in Darwin
* ik moet iets verzinnen om Darwin onderuit te halen
* ik verzin de ID theorie
* ik zoek argumenten.

Het moet andersom zijn.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 30, 2005, 02:32:21 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 30 juni 2005 om 14:17:
Ja, een filosoof. ID hoort inderdaad thuis in de filosofie en niet in de biologie.
Waarom? Als er goede aanwijzingen zijn voor een ontwerp in de natuur, dan hoort dat bij biologie thuis. Wat de implicaties van zo'n aanwijzing allemaal zijn, dat hoort bij godsdienst of levensbeschouwing of filosofie of theologie thuis.

Als een put in m'n tuin graaf en ik vind daar vreemde stenen in, dan ga ik ook niet koste wat het kost proberen het ontstaan van die stenen op een natuurlijke geologische wijze te verklaren. Ik accepteer van te voren dat ik wellicht sporen kan aantreffen van intelligentie, van ontwerp. Als ik dus een steen vind die perfect vierkant is, of waar eigenaardige krasjes opstaan die verdacht veel op letters lijken, dan ga ik niet claimen dat miljarden jaren van toevallige windvlagen en regendruppels toevallig dat patroon hebben gemaakt. Ik durf dan gewoon te stellen dat ik een paar stenen heb gevonden die ooit door mensen bewerkt zijn.

De wetenschap van het 'in de grond wroeten' splitst zich op dat punt in ruwweg 2 losse wetenschappen, de geologie en de archeologie. Archeologie is daarmee echter niet onwetenschappelijk geworden. Het is gewoon de uitkomst van wetenschappelijk onderzoek, en het blijkt gewoon dat bepaalde dingen die we in de grond vinden, beter verklaarbaar zijn als we aannemen dat vroegere beschavingen ze gemaakt hebben.

Maar kennelijk is het niet verteerbaar als we in de levende natuur iets vinden wat sporen van ontwerp vertoont. Daar zit 'm het probleem, niet in het feit dat een wetenschap zich beroept op de notie van 'ontwerp', want dat doet de archeologie b.v. ook.

quote:

Dat is ook waar  :)  zolang het uitgangspunt maar niet is:

* ik geloof in God en daarom niet in Darwin
* ik moet iets verzinnen om Darwin onderuit te halen
* ik verzin de ID theorie
* ik zoek argumenten.

Het moet andersom zijn.

Dat is een normatief beeld van hoe de wetenschap zou moeten werken (maar niet het enige - talloze wetenschappers en wetenschapsfilosofen hebben evenzovele beelden geschetst). In de werkelijkheid is het 'wetenschappelijk gebeuren' een stuk minder ideaal. Ook niet-gelovigen kunnen een idee/visie over de natuur hebben, en bewijzen gaan zoeken bij die hypothese. Sterker nog, de notie dat je er komt met alleen observeren en dan regelmatigheden in observaties zoeken is al een eeuw verouderd dacht ik.

De beste natuurkundigen zitten echt niet de hele dag alleen maar naar cijfertjes te turen in de hoop een verband te ondekken, maar ze zijn jaren bezig met het uitkristalliseren van hun a-priori ideeen over hoe ze denken dat de werkelijkheid in elkaar zit - en dan maar hopen dat dat bevestigd wordt door de meet-resultaten.

Als ID'ers op die manier willen werken, is daar niks mis mee - zolang ze maar integer blijven en geen argumenten gaan verdraaien om gelijk te krijgen. Maar er is niks mis mee  om een bepaald vastomlijnd idee te hebben waarin je de resultaten kunt passen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 30, 2005, 06:11:01 pm »
Eigenlijk best grappig: stel dat er morgen ineens vanuit het niets - PLOP - een grote levende dinosaurus op het Spui staat.

Iedereen wéét dan dat dit een soort wonder is, maar de wetenschappers zullen altijd een andere verklaring moeten geven (hoe stompzinnig ook) omdat ze wonderen/God buiten hun terrein hebben geplaatst.

Wetenschap is gewoon niet compleet genoeg voor de werkelijkheid. Ik ben er onderhand achter dat werkelijkheid veel interessanter is dan wetenschap, omdat werkelijkheid namelijk de waarheid is; en wetenschap door haar zelfingenomen aannames daar totaal de plank mis kan slaan.

Als biologie wetenschappelijk wordt benaderd, hou je idd alleen de evolutietheorie over. Als biologie vanuit de werkelijkheid wordt benaderd, geloof ik in schepping. Wat is die wetenschap dan waard, als ze de werkelijkheid niet mag weten?

8)7
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2005, 06:11:48 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 30, 2005, 06:14:12 pm »
Werkelijkheid Zwever? Werkelijkheid? Laten we daar maar niet over beginnen, dan behalve dat ik het op z'n minst niet netjes vind om de "wetenschap" zo in de prullenbak te gooien.

Ennuh, sinds wanneer spreek je voor "iedereen"?

Murdoc

• Leergierig mens
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 30, 2005, 11:56:06 pm »
@ Roodkapje: of in LB, kan ik ook meedoen ;)  Mocht er zo'n draadje ontstaan, dan zal ik daar wel antwoord geven. :)

En nu ontopic:

Ik vind dat het scheppingsverhaal alleen kort moet worden behandeld als de geschiedenis van de biologie, het is immers lang een onderdeel van de biologie geweest. Let wel: GEWEEST. Binnen de huidige biologie is daar (naar mijn mening) geen ruimte voor en  al helemaal niet op scholen. Voor discussies over verschillende visies zou ik het dan inderdaad bij filosofie danwel theologie ter sprake laten komen.

Laat biologie voor wat het is: de studie van het leven gebaseerd op aantoonbare waarnemingen en onderzoeken.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 01, 2005, 12:04:27 am »
Beroerde is dat filosofie lang niet op alle scholen aangeboden wordt, en ook levensbeschouwing/godsdienst wordt op een aantal scholen wegbezuinigd (valt nu onder gemeentelijke subsidies, niet onder landelijke, en de gemeenten moeten bezuinigen...).

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 01, 2005, 11:57:23 am »
Nee, dat klopt, ik heb dat ook nooit gehad op het openbaar onderwijs. So what? Ik zie ook niet in waarom het zo'n zegen zou zijn als dat wel gegeven zou worden, dat is imho meer iets dat bij de opvoeding van kinderen hoort (dus een taak van de ouders is).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 01, 2005, 04:39:19 pm »
Modbreak:
Enkele off-topic berichten verplaatst naar een nieuw topic in LB: Schepping en evolutie; wie zijn onze voorouders? zodat Murdoc ook mee kan discussieren en de aan hem gestelde vragen kan beantwoorden. Vanzelfsprekend kan Roodkapje ook in LB haar visie hierover geven. :)
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2005, 09:10:33 pm door Priscilla en Aquila »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 01, 2005, 07:20:24 pm »

quote:

Murdoc schreef op 30 juni 2005 om 18:14:
Werkelijkheid Zwever? Werkelijkheid? Laten we daar maar niet over beginnen

Als je in een topic over wetenschap niet over werkelijkheid mag praten lijkt het eind zoek.

quote:

dan behalve dat ik het op z'n minst niet netjes vind om de "wetenschap" zo in de prullenbak te gooien.
Ik ben zelf Master of Science, dus ik gooi niet heel de wetenschap in de prullenbak. Op bepaalde terreinen is ze alleen ontzettend blind door haar eigen regels. Historie van de biologie willen onderzoeken en schepping uitsluiten, is net zoiets als historie van een mooi schilderij onderzoeken, maar uitsluiten dat er een schilder is geweest. Wat heeft dat dan voor nut?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 01, 2005, 07:37:06 pm »

quote:

Zwever schreef op 01 juli 2005 om 19:20:Ik ben zelf Master of Science, dus ik gooi niet heel de wetenschap in de prullenbak. Op bepaalde terreinen is ze alleen ontzettend blind door haar eigen regels. Historie van de biologie willen onderzoeken en schepping uitsluiten, is net zoiets als historie van een mooi schilderij onderzoeken, maar uitsluiten dat er een schilder is geweest. Wat heeft dat dan voor nut?

Ik denk dat je dan een onderscheid moet maken tussen 'de wetenschap' en 'wetenschappers'. Die laatsten zijn ook net mensen ;) . Net al bij 'het geloof' en 'farizeeërs'.

En over jouw schilder: de wetenschap doet alleen maar uitspraken over het schilderij. Niet of er wel of geen schilder geweest is. Wetenschappers soms wel, maar als een wetenschapper daar uitspraak over doet is dat geen wetenschappelijke maar een levensbeschouwelijke uitspraak. B)
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2005, 07:38:40 pm door Roodkapje »