Auteur Topic: Schepping en evolutie; wie zijn onze voorouders?  (gelezen 13115 keer)

andries

• Bekijk profiel
Schepping en evolutie; wie zijn onze voorouders?
« Reactie #50 Gepost op: juli 12, 2005, 07:56:28 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 juli 2005 om 19:41:
Bij de geschiedenis van de biologie, natuurkunde en scheikunde krijg je te horen dat Erasthostenes op grond van de schaduw bij een stok - 7 graden - en het feit dat bij Cyene de zon de bodem van de put liet zien - hij staat er dan loodrecht boven - en de afstand tussen die stok en Cyene (hij liet die bepalen met lopers) hij de omtrek van de aarde kon berekenen en zo uitkwam op 47.000 km.  (235 v. Chr.)
Dat is mooi, jammer dat ze dit in de middeleeuwen weer vergeten waren. De paleontologie is echter veel minder oud en dateert van het einde van de achttiende eeuw. De idee dat wij zelf primaten zijn is zelfs pas zo'n 150 jaar oud.
Liever Jezus zelf!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 12, 2005, 01:12:13 pm »

quote:

andries schreef op 12 juli 2005 om 07:56:
Dat is mooi, jammer dat ze dit in de middeleeuwen weer vergeten waren. De paleontologie is echter veel minder oud en dateert van het einde van de achttiende eeuw. De idee dat wij zelf primaten zijn is zelfs pas zo'n 150 jaar oud.

Jij bracht anders zélf de twee ideeën (platte aarde en niet van apen afstammen) met elkaar in verband, niet wij:

quote:

andries schreef op 10 juli 2005 om 07:54:
Dat wij van een rechtop lopende mensaap afstammen is bij een beetje kennis en inzicht zo klaar als een klontje, wie kan daar hedentendage nog omheen? Dat soort dingen waren tweeduizend jaar geleden echter ondenkbaar, maar toen dacht men ook nog dat de aarde plat was en dat de wereld het middelpunt vormde van het universum. Geen wonder dat men dacht dat de mens ook biologisch een uniek wezen was, er was gewoon te weinig kennis om een ruimere blik te hebben. Bovendien hád je in het Midden-Oosten helemaal geen andere primaten dan de mens.

Blijkbaar vond je het erg logisch dat mensen die geloven in een platte aarde, ook wel zo dom zouden zijn om niet te geloven in de mens als primaat.

Dat blijkt dus inderdaad niet zo te zijn  :)

De conclusies zouden dus kunnen zijn:
- Mensen die niet geloven dat de mens van de aap afstamt zijn minder dom dan jij dacht (want ze wisten toch bij nader inzien al dat de aarde niet plat was)
- De overtuiging van de vorm van de aarde en die van de afstamming van de mens hebben niet zo gek veel met elkaar te maken, en het één kan dus ook niet gebruikt worden als argument in de beoordeling van het ontwikkelingsniveau van iemand die overtuigd is van het ander (als je begrijpt wat ik bedoel  ;) )

Persoonlijk ben ik overtuigd van het laatste.
Bombus terrestris Reginae

andries

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 13, 2005, 02:20:35 pm »
In de middleeuwen was men vooral door de invloed van de christelijke godsdienst nauwelijks geïnteresseerd in de objectieve wetenschap (ooit van scholastiek gehoord?). Het ontbreken van kennis over de vorm van de aarde en de plaats van de aarde in het universum was daar dus mede aan te danken. Ook het nadenken over de oorsprong van de mens op een andere basis dan via het bestuderen van de Bijbel werd als onnodig en onwenselijk gezien.

Het suggereren van een verband tussen deze twee uitingen van achterlijkheid in voorbije tijden is dus zo vreemd nog niet. Dat men in andere (niet-christelijke) culturen wel aan wetenschappelijk onderzoek deed, doet daar niets aan af.
Liever Jezus zelf!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 13, 2005, 02:31:35 pm »
Modbreak:
Het onderwerp 'Schepping en evolutie' is blijkbaar zo uitgekauwd dat er nauwelijks meer op dit onderwerp gereageerd wordt. Het vermeende 'oude' wereldbeeld van christenen is hier offtopic en daarom gooi ik dit topic maar op slot. Als mensen per se willen discussiëren over hoe christenen tegen wereld en wetenschap aankijken zijn daarover als een aantal 'Geloof en Wetenschap' topics.

Over wetenschap en geloof (deel II) is daarvan de meest recente.
Dus die discussie gelieve daar voort te zetten.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)