quote:
Roodkapje schreef op 01 juli 2005 om 22:00:[...]
Ja, en dat blijkt ook uit genesis, waarin Kain zich een vrouw nam uit de mensen. Alleen staat er specifiek bij dat Adam de levensadem kreeg ingeblazen. En ik denk dat het scheppingsverhaal van de mens daarom apart nog een keer in Genesis 2 staat. Genesis 1 gaat over de schepping in het algemeen (waar man en vrouw samen genoemd worden), Genesis 2 gaat over de schepping van de mens die omgang heeft met God. De uitverkoren mens (om het maar eens op z'n gereformeerds te zeggen).
Volgens mij ben je nu aardig aan het 'husselen' om voor jezelf een sluitend verhaal te krijgen - om het in overeenstemming met de ET te krijgen.
NADAT God de levensadem in de neus blies, werd de mens pas een
levend wezen. Een levende ziel staat er.
Conclusie: Vóór die handeling van God
waren er geen mensen.
Want je wordt pas mens volgens de bijbel nadat die inblazing is geweest.
Dus het onderscheid tussen die twee scheppingsverhalen
- mensen uit hst 1 zonder de levensadem geschapen/of al bestaand vanuit eerdere vormen? - en in hst 2 MET levensadem geschapen, is een niet bestaand onderscheid.
Het een sluit het ander uit. Dat hoofdstuk 2 andere aspecten vertelt, wil toch niet zeggen dat het automatisch over iets heel anders gaat?
quote:
Ik weet niet precies wat voor mensen dat waren, ik heb ze niet gekend.

Het waren in ieder geval mensen die de Geest van God niet hadden.

Dus je hebt de mensheid in het algemeen (Gen. 1) die uit het stof geschapen wordt. En Adam en Eva als mensen die in Eden met God samenleven. De Bijbel zoomt dus in op de mensen die in relatie staan tot God. En daarvan waren Adam en Eva de eersten. Dus de rest van de Bijbel gaat vooral over de mensen die in omgang met God leven. Mensen die afvallig worden verdwijnen ook uit beeld (Kain, Ismaël). Het is het verhaal over God en mensen.

Volgens mij is iedereen afvallig geworden, zie de zondeval. Waardoor ze NIET meer met God wandelden in de hof maar zich verborgen.
En Kain was de eerste nakomeling van Adam en Eva die volgens jou als eerste mensen wel de inblazing hadden maar wel direct een zoon krijgen die meer is zoals de groep mensen (die volgens jou dus al bestond) ZONDER de inblazing.

Dus mijn ongelovige buurman is iemand die voortkomt uit mensen van hoofdstuk 1 die Gods Geest niet hebben ingeblazen gekregen? (Het wordt mij steeds ingewikkelder toe

) Maar je gelooft toch niet dat Adam en Eva de heilige Geest ingeblazen kregen (om begripsverwarring te voorkomen) Dat is meer P. Strootmans overtuiging.
Ik vraag zo door om duidelijkheid te verkrijgen en niet om te zeuren.

quote:
Tuurlijk heeft er wel een mens geleefd die (eventueel) Adam heette (of hoe dat in het Hebreeuws dan ook genoemd wordt. Zie ook de post van Suignap en wat links waarin ik verwijs naar andere site. Met 'de mens' wordt dus 'de mensheid' bedoeld (denk ik).
Hij blies hen (niet hem) de levensadem in. Dus de Mens (Adam) en zij 'Mannin' (Eva).
Je kunt dat denken.

Maar ik LEES dat niet want het staat er niet zo.

Zie Genesis 1:
27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij
hem; man en vrouw schiep Hij
hen.
Dat eerste ' hem' klopt niet als het ' mensheid' betekent. Het is m.i. gewoon Adam en de tweede ' hen' is nadat Eva uit hem is gemaakt door Godzelf.
En wie wordt de levensadem ingeblazen? Adam toch voordat Eva uit hem ontstond.
Zie Genesis 2:
7 toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.
8 Voorts plantte de HERE God een hof in Eden, in het Oosten, en Hij plaatste daar de mens, die Hij geformeerd had.
Want hij kreeg Eva van God pas
nadat hij had ontdekt dat hij alleen was en niemand bij zich had zoals de dieren allen mannetje en wijfje waren. God laat hem ontdekken dat hij geen vrouw heeft,
Zie Genesis 2:
18 En de HERE God zeide: Het is niet goed, dat de mens alleen zij. Ik zal hem een hulp maken, die bij hem past.
20 En de mens gaf namen aan al het vee, aan het gevogelte des hemels en aan al het gedierte des velds, maar voor zichzelf vond hij geen hulp, die bij hem paste.
NU komt Eva pas in beeld:
21 Toen deed de HERE God een diepe slaap op de mens vallen; en terwijl deze sliep, nam Hij een van zijn ribben en sloot haar plaats toe met vlees. 22 En de HERE God bouwde de rib, die Hij uit de mens genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot de mens. 23 Toen zeide de mens: Dit is nu eindelijk been van mijn gebeente en vlees van mijn vlees; deze zal „mannin” heten, omdat zij uit de man genomen is.
Je komt in de knoei als je ook mensheid kan lezen.
quote:
Iemand kan toch wel mens zijn en ook zo heten. Harry Mens heet ook Mens van achteren, maar mensen die geen "Mens" heten zijn het nog wel. Het is een woordspeling in het Hebreeuws, zoals er wel meer Hebreeuwse woordspelingen voorkomen in de Bijbel. Ik vind het niet echt boeiend om te weten hoe de eerste mens precies heette. Er moet ergens een eerste mens geweest zijn, en er zal ooit ook een laatste mens zijn waarna er geen mensen meer bijkomen.
Je moet je wel realiseren dat vertalingen altijd met een bepaald idee gedaan worden en dat er veel informatie verloren gaat. Er zijn veel meer mogelijkheden om Genesis 1 te vertalen en daar gaat Suignap (en meer mensen) een beetje opin. Je moet je nooit blindstaren op een vertaling. Het is een vertaling, niet de enige ware (en mogelijke) vertaling. Dus daarom lees ik de Bijbel wat losser, met wat andere mogelijkheden die de grondtekst biedt in mijn achterhoofd. Het Grieks is alweer een ander verhaal omdat daar vaak ook wat meer mogelijkheden zijn, maar die zijn een stuk beperkter dan in het Hebreeuws. Bovendien is van de omstandigheden waarin het NT totstand kwam (waarover geschreven werd) een stuk meer bekend dan van de Thora.
Over Adam las ik eens het volgende:
Wat het woord Adam oorspronkelijk betekent, kan niemand met zekerheid zeggen.
De belangrijkste opvatting is dat het is afgeleid van het werkwoord
adam dat 'rood zijn' betekent. (Spr. 23: 31; Jes. 1: 18; klaagl. 4: 7; Nah. 2: 3; en de "roodgeverfde ramsvellen" in Ex. 25: 5 e.v.) en waarvan verschillende woorden voor "rood" zijn afgeleid, zoals Edom. (Gen. 25: 30)
Deze opvatting is al heel oud; Flavius Josephus schreef: "De mens werd Adam genoemd, wat in het Hebreeuws 'rood' betekent, omdat hij uit een zachte rode aarde gevormd werd, want zodanig is de ware en maagdelijke aarde".
Deze laatste zinsnede hangt samen met het Hebreeuwse woord voor "aardbodem" adamah, dat ook van "rood" zou zijn afgeleid.Dit woord zijn we al tegengekomen in vers 25.
Het doelt op het rulle, kruimige aardoppervlak, waar de planten groeien (vers 9) en akkerbouw gepleegd wordt (2: 5; 3: 17), dus het "land" (4: 2,3), vandaar ook de "grond" (47: 18-22), ook als bouwmateriaal: "aarde"(2: 7,19; 3: 19).
Verder betekent het:
het land van een volk (Ex. 20: 12) en soms
de hele aarde (Gen. 12: 3)
Men kan "adam" dus ook opvatten als "de aardse" (vergl. 1 Kor. 15: 47_50)
Anderen brengen het woord ivm andere Semietische woorde en verklaren het dan als "de schone, aangename, welgevormde"; of "het sociale wezen" of "vader van de mensheid"; of "levend wezen", of zien een verband met "bloed" (
dam) dat ook rood is, enz.
quote:
Je hebt duidelijk de post van Suignap en mijn verwijzingen in mijn reactie daarop niet gelezen, want als je dat wel gedaan had, dan had je gezien dat HaAdam geformeerd werd uit het stof der aarde (de fysieke mens), maar dat de geestelijke/spirituele mens (met Gods Geest door God geformeerd werd. De mens in het algemeen is uit het stof van de aarde geschapen, maar Adam kreeg daarbij nog eens de 'levensadem' = ziel ingeblazen. Zie daarvoor Gen. 1 in de grondtekst.
Je hebt het duidelijk ook NU niet nagelezen, want het is Genesis
2.

En de mens WERD een levende ziel; dit wil niet zeggen dat hij die ziel kreeg ingeblazen....
quote:
Ja.

Bijbels gezien wordt dezelfde volgorde aangehouden als theïstische evolutionisten beschrijven, alleen kijk jij daar anders tegenaan. Het is dus dezelfde volgorde als in de Bijbel. Wat jij een beetje doet is "God of the gaps". En dat is prima, alleen vind ik dat zelf niet zo'n sterke manier van God zien in de Schepping. De Bijbel zegt niks over
de manier waarop de schepping tot stand gekomen is, er staat alleen iets over het resultaat...
Hij sprak en het was er, Hij gebood en het stond er. Toch wel duidelijk als je hierbij Genesis 1 leest.

quote:
Ik lees de bijbel anders dan jij. Wat jij nu je hele post al doet is vanuit jouw visie beredeneren. Ik kijk dus met andere ogen dan jij naar de bijbel, en ik redeneer ook anders. Dus heeft het helemaal geen zin om dat met jouw visie wat ik zeg onderuit te halen, omdat ik dat niet zo zie. Ik lees niet dat dit over de lichamelijke dood gaat, ik lees dat de mens verwijderd raakt van God en daardoor geestelijk sterfelijk is, want de zonde heeft intrek in de mens genomen. Dus kan de mens niet meer God zien zonder te sterven en wil God niet meer op aarde wandelen tussen de mensen, want God is heilig. De mens is dus spiritueel bankroet en dat heeft de dood als gevolg. Over wat andere mensen/dieren deden kun je niks zeggen, alleen maar speculeren omdat de bijbel daar niks over zegt.
Daar wordt dus in de ET WEL over gespeculeerd.

Dat er eerst deze vorm was en daarna die vorm eruit voortkwam en op een gegeven moment de mens ontstond.
En als die voorgaande dieren en/of mensen die zijn er nu toch echt niet meer zijn, dus wel een keer dood gegaan. Survivel of the fittest wil toch zeggen dat de best aangepasten overleven, dus de rest dood ging.
En dat kan niet gebeurd zijn voordat de dood er was. Die ging tot alle mensen door door de ene daad van overtreding. (En idd stierven Adam en Eva eerst geestelijk
maar als gevolg daarvan toch ook lichamelijk)
quote:
Dat gaat dus over de dood door zonde, de spirituele dood dus.

Wij als christenen kunnen dankzij Christus wel dichterbij God komen, maar we kunnen pas weer wandelen met God zoals Adam en Eva in eerste instantie deden als er voorgoed is afgerekend met de zonde, en dat is op de Jongste Dag. Dus die problemen die jij ziet zie ik niet. Je moet je bij het bijbellezen beperken tot wat er staat. En ik heb wel extra gedachten daarbij, maar die zijn niet maatgevend. Als jij jouw manier van lezen aanhoudt is dat prima alleen mag dat nooit een maat zijn waarmee je anderen meet. Ik doe dus geen uitspraak over het waarheidsgehalte of over de kwaliteit van jouw visie, ik deel hem alleen niet. Ik denk er anders over en op de Jongste Dag zullen we allemaal weten hoe het zit.
Mee eens, maar toch lees jij er wel vanalles bij over twee aparte scheppingsverhalen en alles wat ik hierboven uitlegde.
quote:
Ik vind dit niet belangrijk genoeg om daar in detail over na te denken. Ik denk dat God alles geschapen heeft, ik zie dat er ook waarheid zit in de evolutietheorie van Darwin en daarom neem ik aan dat Darwin iets gezien kan hebben in de natuur over de manier waarop God de soorten geschapen heeft. In de Bijbel staat dát God de aarde gemaakt heeft, maar weinig over de precieze manier waarop. Darwin ziet mechanismen in de biologie van evolutie en zegt daarom iets over de manier waarop soorten ontstaan zijn, maar niks over wie die mechanismen in gang gezet heeft. Daarom kan ik beide combineren.
Vat me niet persoonlijk op

, maar
er zit iets in de theorie van Darwin daar kan IK zelfs mee eens zijn. Alleen zegt dat niets over het WAAR zijn van een theorie. Omdat je heel ver kan terugredeneren, maar wat je wil verklaren blijkt
geschiedenis en je kunt dit niet herhalen om te bewijzen hoe het ECHT is gegaan; en gaat de ET nog steeds uit van een theorie. En een beetje waar is niet waar, maar een leugen gemengd met dingen die wel waar zijn. Zoals de vraag van de slang aan Eva, OOK gedeeltelijk waar was, maar gemengd met leugen.
quote:
De bijbel zegt dus dát God de aarde geschapen heeft.
Darwin laat mij iets zien over hóe dat ongeveer gegaan is.

(Dus wat ik me bij 'scheppen' moet voorstellen).
Het ene sluit het andere niet uit. En het is voor mijn dagelijkse geloof en mijn relatie met Christus dus absoluut onbelangrijk. Dus ik wil hierover eigenlijk niet heel veel meer zeggen. Want dat vind ik dan gaan richting het gebied van 'haarkloverij' en dat is ook de reden waarom ik 'creationisme' vind doorschieten.
Ik begrijp je. Maar Darwin laat het zichtbare ontstaan uit
het waarneembare.
Het een ontstaat uit het ander en dan komt er op een gegevn moment een mens uit. Bv.
En dat is nu juist NIET schepping.

Hebr. 11
3 Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods tot stand gebracht is, zodat het zichtbare niet ontstaan is uit het waarneembare.
quote:
Ik vind het dus helemaal niet zo interessant op tot op het bot uit te pluizen wie mijn voorouders zijn en hoe de hele schepping precies gegaan is. Het is wel leuk om erover te filosoferen en als ik kijk wat er allemaal over gedacht wordt kan ik het beste meegaan in de theïstische evolutie. Nou, dat is dan leuk voor mij. Als ik het fout heb ga ik niet naar de hel als ik het goed heb word ik er niet heiliger van, kortom het onderwerp is het niet waard om hele loopgravenoorlogen over te voeren. (Vind ik).

Ik hoef dat ook niet te weten, wel wil ik mij houden aan de bijbel en niet genesis inpassen in een theorie die uitgaat van het ontstaan van leven dat zich dan ontwikkelt via een bepaalde weg tot vanalles en nogwat.

Dan is er eventueel alleen aan het begin van dit proces
geschapen.
En ik zie om mij heen geen evolutie maar
degeneratiieWant wat God schiep was zeer goed, en waarom gaat het nu niet steeds beter dan?
Heel belangrijk vind ik de problemen die je krijgt met veel bijbelteksten zoals ik heb uitgelegd.
En dan vind ik het onacceptabel dat veel teksten geweld wordt aangedaan, want Jezus zegt dat er geen tittel of jota verloren gaat. Waarom kunnen wij dan wel genesis 1 wat losser lezen en alle andere teksten die daarmee verband houden?
Johannes 1: 1 heeft het over de schepping zoals ook Genesis 1: 1 e.v. Voor mij is het allemaal even belangrijk.