Auteur Topic: Waar is de doop een beeld van?  (gelezen 48688 keer)

Aafke

• Bekijk profiel
Waar is de doop een beeld van?
« Reactie #450 Gepost op: oktober 17, 2006, 02:44:53 pm »

quote:

Els schreef op 17 oktober 2006 om 13:31:
Als ik in de kerk het evangelie gelovig aanvaard had en daar dus was gebleven, zou het nooit in me opgekomen zijn me te laten "overdopen". Nu is het anders gelopen en heb ik me dus wel laten dopen door onderdompeling, iets waar ik toch met dankbaarheid aan terugdenk, omdat het de tijd markeert waarin het geloof voor mij ging leven. Tot nu toe heb ik er niet echt spijt van, hoewel het inderdaad schrijnt als ik denk aan mijn ouders. Eerlijk gezegd heb ik dat schrijnende gevoel niet tegenover de Kerk, die totaal onverschillig was toen ik me toendertijd distantieerde van het geloof....
Ik weet het Els, heb zelf precies hetzelfde ervaren (zij het op een andere persoonlijke manier) Toen mijn vader zelfmoord pleegde (deze maand 12 jaar geleden) en vandaar uit mijn zoektocht naar God was de kerk (SOW in mijn geval) nergens, ze hadden het te druk met een voorganger (pastoraal werker) er uit te werken via de rechtbank.
Ik denk eraan terug met gemengde gevoelens... aan de éne kant pure dankbaarheid zonder bitterheid, aan de andere kant... ik was al gedoopt wat ik me toen niet realiseerde zoals nu..... En waarom ik er nu anders tegenaan kijk weet ik niet. 't Is me overkomen....
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #451 Gepost op: oktober 17, 2006, 02:48:21 pm »

quote:

oeleboele schreef op 17 oktober 2006 om 14:25:
Heel erg jammer dat je er zo over denkt doet me zelfs pijn dat je dat zegt helemaal dat je mij verwijdt dat ik overgestapt ben op een ander geloof.

Jezus is ook voor mijn zonde gestorven aan het kruis en weer opgestaan uit de dood en zo ook mij eewig leven te geven God heeft dit gedaan uit liefde voor mij en jouw niet ik had Hem eerst lief maar God had mij het eerst lief en dat is wat ik geloof.
Ik veroordeel jou niet en verwijdt je ook helemaal niets. Ik zou niet durven. Het enigste wat ik zeg dat het een andere doop is dan de babydoop, anders was je niet overgedoopt.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2006, 02:58:38 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #452 Gepost op: oktober 17, 2006, 02:56:37 pm »

quote:

Ursa schreef op 17 oktober 2006 om 00:27:
[...]

Een valse tegenstelling. Het verbond van God is dat Hij naar de mensen toekomt. In het OT in Zijn wet en in het NT door Jezus Christus. Kinderdoop gebeurt op basis van het geloof van de ouders. Waarin? In Jezus Christus, en die gekruizigd.

[...]

Een schoffering van de kinderdoop, gebaseerd op een gereformeerd ritueel. Ik zal het wijten aan het late tijdstip. Ik vergeef je hierin.
Maar: anderen zien dat niet zo. Als je ten volle overtuigd bent dat de kinderdoop OK is, is het zelfs een zonde om je te laten overdopen.
Ieder zij naar zijn eigen besef te volle overtuigd.
Zoals je ook aan een bepaalde dag hecht om de Heer en een ander doet dat niet.
Dat geldt ook bij de doop. Want het is geen halszaak m.i.

Dus is het geen veroordeling van mensen die de kinderdoop zien als goed en bijbels.
Alleen ik en ook anderen zijn dit anders gaan zien.

quote:

Ja: mag je je hele leven bij God horen of pas als je zelf gelooft?

Als je niet zelf gelooft, zul je op een gegeven moment zelf verantwoordelijk zijn en toch zelf moeten gaan geloven.
God heeft geen ' klein'kinderen.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2006, 02:57:26 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #453 Gepost op: oktober 17, 2006, 03:03:46 pm »
Met alle respect, hoe wij dingen zien, en wat onze subjectieve mening is, dat doet niet zo terzake. Wat wel terzake doet is de Waarheid.

En de Waarheid mag niet iets zijn dat onderhevig is aan onze persoonlijke voorkeuren, of wij het ergens mee eens zijn. Iets is waar of niet waar, ongeacht wat wij daar verder van vinden.

Dus hoe jij persoonlijk iets ziet, of dat jij toevallig een ander inzicht hebt, dat zal leuk voor je zijn, maar uiteindelijk gaat het erom dat ieder rekenschap moet afleggen. Dan kom je er niet met 'ieder zijn eigen overtuiging', wat overigens zo postmodern en subjectief is als maar kan. En dan gaat het er ook niet om dat iedereen maar naar eigen inzicht moet handelen, want dat is niet de opdracht: ieder moet doen wat hij/zij goed vindt. De opdracht is dat we de wil van God doen, of we dat nou leuk vinden of niet.
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #454 Gepost op: oktober 17, 2006, 03:11:03 pm »

quote:

reformist schreef op 17 oktober 2006 om 15:03:
Met alle respect, hoe wij dingen zien, en wat onze subjectieve mening is, dat doet niet zo terzake. Wat wel terzake doet is de Waarheid.

En de Waarheid mag niet iets zijn dat onderhevig is aan onze persoonlijke voorkeuren, of wij het ergens mee eens zijn. Iets is waar of niet waar, ongeacht wat wij daar verder van vinden.

Dus hoe jij persoonlijk iets ziet, of dat jij toevallig een ander inzicht hebt, dat zal leuk voor je zijn, maar uiteindelijk gaat het erom dat ieder rekenschap moet afleggen. Dan kom je er niet met 'ieder zijn eigen overtuiging', wat overigens zo postmodern en subjectief is als maar kan. En dan gaat het er ook niet om dat iedereen maar naar eigen inzicht moet handelen, want dat is niet de opdracht: ieder moet doen wat hij/zij goed vindt. De opdracht is dat we de wil van God doen, of we dat nou leuk vinden of niet.

Wat doe jij dan met de tekst:

En verder: natuurlijk is er in wezen 1 waarheid.
Maar als je die eruit wilt halen hier, zul je elkaar erom verketteren en dat is ook niet OK.
Maar ik vind persoonlijk de geloofsdoop de waarheid - anders had ik me niet laten dopen als tiener. Maar het bij m'n kinderdoop gelaten als zijnde mijn doop.

Ik zal een ander er echter niet om veroordelenen, plaats het in de hierbovengenoemde context van naar je eigen besef ten volle overtuigd zijn etc..
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #455 Gepost op: oktober 17, 2006, 03:26:47 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 oktober 2006 om 15:11:

[...]

Wat doe jij dan met de tekst:

Ten eerste lees ik bijbelteksten in de context (in de brede zin van het woord) waarin ze staan. Het voor mij onmogelijk om zomaar losse teksten te citeren, en ze dan maar naar eigen believen te gaan interpreteren en ze te gaan gebruiken voor alle mogelijke doeleinden.
Ten tweede maakt het wel een verschil of je ergens over van mening verschilt over de manier waarop je iets doet, maar uiteindelijk wel dezelfde leer onderschrijft en de praktijk waarin mensen forse delen van de christelijke leer (waaronder de christelijke doop die door de apostelen is ingesteld) verwerpen en doen alsof dat een verschil van mening is en dat we eigenlijk stiekem wel dezelfde leer leren.

Andere discussies hebben al laten zien dat dit niet het geval is. In dit specifieke geval is een verschil in doopstandpunt niet het gevolg van een verschil in mening, maar van een verschil in leer, van een verschil in geloof. En dan gaat het 'ieder zij naar zijn eigen besef ten volle overtuigd' niet meer op, omdat er sprake is van ernstige dwaalleer en het goedpraten van grove zonden.

quote:

En verder: natuurlijk is er in wezen 1 waarheid.

Er is niet in 'wezen' één waarheid. Er is maar één Waarheid.

quote:

Maar als je die eruit wilt halen hier, zul je elkaar erom verketteren en dat is ook niet OK.

Ketters zijn niet OK, nee, dat klopt. Maar ze zijn er wel. En ze verkondigen hun dwaalleer, ook hier. Hiermee brengen ze mensen die op het rechte pad van het geloof lopen van het goede pad. Dus dan zal het misschien te laat zijn om de ketter die zijn dwaalleer verkondigt op het rechte pad te brengen, maar misschien kun je door te laten zien waarom de evangelische leer fout is, in de kern zelfs onchristelijk, andere mensen behoeden om in diezelfde valstrik te trappen.

quote:

Maar ik vind persoonlijk de geloofsdoop de waarheid - anders had ik me niet laten dopen als tiener. Maar het bij m'n kinderdoop gelaten als zijnde mijn doop.

Ieder heeft zo z'n persoonlijke waarheid, is het niet? Het is een heel populair, postmodernistisch gedachtengoed, alleen kan het niet zo zijn dat als er maar één Waarheid is, waarvan Jezus zegt dat er maar één van is, waar is omdat jij dat persoonlijk vindt. Dat is precies het punt wat er gemaakt wordt: het gaat niet om een subjectieve gevoel, maar om een objectieve Waarheid die ons van oudsher is overgeleverd. Jij moet zelf weten als je liever je eigen waarheid, je eigen geloof en je eigen versie van het christendom belijdt, maar sleep anderen dan niet mee in je val. Dat jij een bepaalde overtuiging hebt is je goed recht, daar mag je straks 'ten volle van overtuigd' rekenschap van afleggen. Begrijp me niet verkeerd, je moet zelf weten wat je gelooft. Maar ik vind het belangrijk om aan anderen te laten zien waarom het zoeken van de Waarheid belangrijker is dan subjectiviteit.

quote:

Ik zal een ander er echter niet om veroordelenen, plaats het in de hierbovengenoemde context van naar je eigen besef ten volle overtuigd zijn etc..
Lang leve het postmodernisme, hè. Alleen zegt Jezus ook: "Niet ieder die Here, Here zegt...". Die mensen die 'Here, Here' roepen zijn vast naar eigen besef ten volle overtuigd etc., maar het zal uiteindelijk niet helpen.
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #456 Gepost op: oktober 17, 2006, 03:58:09 pm »

quote:

Els schreef op 17 oktober 2006 om 13:31:
Als ik in de kerk het evangelie gelovig aanvaard had en daar dus was gebleven, zou het nooit in me opgekomen zijn me te laten "overdopen". Nu is het anders gelopen en heb ik me dus wel laten dopen door onderdompeling, iets waar ik toch met dankbaarheid aan terugdenk, omdat het de tijd markeert waarin het geloof voor mij ging leven. Tot nu toe heb ik er niet echt spijt van, hoewel het inderdaad schrijnt als ik denk aan mijn ouders. Eerlijk gezegd heb ik dat schrijnende gevoel niet tegenover de Kerk, die totaal onverschillig was toen ik me toendertijd distantieerde van het geloof....
De mensen die je in de Kerk tegenkwam, ongetwijfeld. Maar je Moeder huilde, daar ben ik volstrekt zeker van. En niet omdat je schuld zou hebben, versta me asjeblieft goed!
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #457 Gepost op: oktober 19, 2006, 09:35:16 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 oktober 2006 om 15:11:

'IK'... zo herkenbaar P&A.... of was het de H. Geest die het jou, anderen en ook mij influisterde (duidelijk maakte)..? (Wat ik in die periode dacht)
Kan dat..? Kan de H. Geest je 'iets' influisteren wat al gebeurt is..? Je was immers al gedoopt in de Naam van de Vader, de Zoon en de H. Geest..........
Kan dat..? Kan de H. Geest verdeeldheid in de hand werken door die doop te verloochenen...?
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2006, 06:08:57 pm door Aafke »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #458 Gepost op: oktober 19, 2006, 09:35:16 am »

quote:

reformist schreef op 17 oktober 2006 om 15:26:
[...]

Ten eerste lees ik bijbelteksten in de context (in de brede zin van het woord) waarin ze staan. Het voor mij onmogelijk om zomaar losse teksten te citeren, en ze dan maar naar eigen believen te gaan interpreteren en ze te gaan gebruiken voor alle mogelijke doeleinden.
Ten tweede maakt het wel een verschil of je ergens over van mening verschilt over de manier waarop je iets doet, maar uiteindelijk wel dezelfde leer onderschrijft en de praktijk waarin mensen forse delen van de christelijke leer (waaronder de christelijke doop die door de apostelen is ingesteld) verwerpen en doen alsof dat een verschil van mening is en dat we eigenlijk stiekem wel dezelfde leer leren.

Andere discussies hebben al laten zien dat dit niet het geval is. In dit specifieke geval is een verschil in doopstandpunt niet het gevolg van een verschil in mening, maar van een verschil in leer, van een verschil in geloof. En dan gaat het 'ieder zij naar zijn eigen besef ten volle overtuigd' niet meer op, omdat er sprake is van ernstige dwaalleer en het goedpraten van grove zonden.

Je geeft iig ook geen antwoord. Pak dan die tekst in de contekst en zeg er wat van.
Grove zonden mag je wel uitleggen.

quote:

Er is niet in 'wezen' één waarheid. Er is maar één Waarheid.

Mee eens.

quote:

Ketters zijn niet OK, nee, dat klopt. Maar ze zijn er wel. En ze verkondigen hun dwaalleer, ook hier. Hiermee brengen ze mensen die op het rechte pad van het geloof lopen van het goede pad. Dus dan zal het misschien te laat zijn om de ketter die zijn dwaalleer verkondigt op het rechte pad te brengen, maar misschien kun je door te laten zien waarom de evangelische leer fout is, in de kern zelfs onchristelijk, andere mensen behoeden om in diezelfde valstrik te trappen.

Onchristelijk?? :?

quote:

Ieder heeft zo z'n persoonlijke waarheid, is het niet? Het is een heel populair, postmodernistisch gedachtengoed, alleen kan het niet zo zijn dat als er maar één Waarheid is, waarvan Jezus zegt dat er maar één van is, waar is omdat jij dat persoonlijk vindt. Dat is precies het punt wat er gemaakt wordt: het gaat niet om een subjectieve gevoel, maar om een objectieve Waarheid die ons van oudsher is overgeleverd.

Van oudsher overgeleverd via de overlevering.
Je zegt het precies goed.
Vanuit de bijbel kun je echter ook tot een ander standpunt komen.

quote:

Jij moet zelf weten als je liever je eigen waarheid, je eigen geloof en je eigen versie van het christendom belijdt, maar sleep anderen dan niet mee in je val. Dat jij een bepaalde overtuiging hebt is je goed recht, daar mag je straks 'ten volle van overtuigd' rekenschap van afleggen. Begrijp me niet verkeerd, je moet zelf weten wat je gelooft. Maar ik vind het belangrijk om aan anderen te laten zien waarom het zoeken van de Waarheid belangrijker is dan subjectiviteit.

Dat laat je hier niet zien. Je bent alleen maar giagantisch veroordelend bezig en ik zie geen mededogen om mij van mijn slechte weg vol dwalingen die ook nog onchristelijk is, af te brengen.

Dit heeft niet meer met het elkaar bevragen waarom heb jij deze overtuiging en ik die, te maken. Maar met je gelijk halen.

quote:

Lang leve het postmodernisme, hè.

je kent me niet. Ik ben de laatste die het post-modernisme zou omarmen.

quote:

Alleen zegt Jezus ook: "Niet ieder die Here, Here zegt...". Die mensen die 'Here, Here' roepen zijn vast naar eigen besef ten volle overtuigd etc., maar het zal uiteindelijk niet helpen.

Precies, jij zegt Here, Here en hebt de waarheid in pacht.
Ik zeg Here Here, maar zal later buiten de deur staan....

Volgens mij is de contekst van dat gedeelte de volgende:

quote:

Matt 7
 15 Wacht u voor de valse profeten, die in schapevacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven. 16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen: men leest toch geen druiven van dorens of vijgen van distels? 17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, of een slechte boom goede vruchten dragen. 19 Iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 20 Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.
21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Voor de goede orde, ik mag dan evangelisch zijn maar heb nog nooit ' in de naam van de Heer' geprofeteerd of een boze geest uitgeworpen. Dat is de preciese betekenis. Alhoewel je het natuurlijk kunt verbreden.

Matt 7 begint met:
1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden....[/quote]

De goede vrucht ken ik wel een simpel kinderliedje van. Dat gaat zo:

Ik wens je liefde blijdschap vrede, en een heleboel geduld.
Vriendelijkheid goedheid, trouw en tederheid, dat jij jezelf beheersen zult.
Dat is de vrucht van de Heilige Geest, die ons eeuwig leven geeft....

Als ik echt zover van de waarheid af ben gedwaald, zou ik door zo'n houding worden gewonnen. Niet door de manier waarop jij 'andersdenkende gelovigen (of ongelovigen) in de Here Jezus"  benadert.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #459 Gepost op: oktober 19, 2006, 09:35:16 am »

quote:

Aafke schreef op 29 december 2009 om 06:36:
[...]

'IK'... zo herkenbaar P&A.... of was het de H. Geest die het jou, anderen en ook mij influisterde (duidelijk maakte)..? (Wat ik in die periode dacht)
Kan dat..? Kan de H. Geest je 'iets' influisteren wat al gebeurt is..? Je was immers al gedoopt in de Naam van de Vader, de Zoon en de H. Geest..........

Zoals ik probeer uit te leggen zonder anderen te veroordelen, zag ik het anders. Door de Heilige Geest neem ik aan.
Maar een ander die ook gelovig is, heeft niet altijd dezelfde weg. Dat begrijp ik ook niet. En kan ik ook niet begrijpen. Later zullen we weten waarom dit zo moest gaan.
Ik kan niet beoordelen wat er in zijn of haar hart is aan de buitenkant.

quote:

Kan dat..? Kan de H. Geest verdeeldheid in de hand werken door die doop te verloochenen...?

Hij laat de waarheid zien.
Wij werken als mensen verdeeldheid in de hand.
Dat wil niet zeggen dat we verloren zijn of ongelovig.
Later zullen we ten volle kennen. Nu kan dat helaas nog niet.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #460 Gepost op: oktober 17, 2006, 06:08:41 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 oktober 2006 om 15:58:
De mensen die je in de Kerk tegenkwam, ongetwijfeld. Maar je Moeder huilde, daar ben ik volstrekt zeker van. En niet omdat je schuld zou hebben, versta me asjeblieft goed!

Ja, Diak, dat weet ik ook zeker dat ze er verdriet om heeft gehad, net als mn vader, zeker weten. En schuld... eerlijk gezegd denk ik wel dat het mijn eigen schuld is dat ik op een bepaalde leeftijd rebelleerde tegen de Kerk en het geloof en tegen God(!)
Toch zie ik mijn latere doop eerder als zichtbaar teken van terugkeer tot Hem dan dat dat ook een daad van rebellie zou zijn. De vraag is echter of die doop op zich goed is of dat het een soort zelfverzonnen ritueel is, zoals je ook in andere godsdiensten rituelen of offers hebt die mensen doen om (hun) God te behagen, terwijl dat ook niks met onze Vader in de hemel heeft uit te staan.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #461 Gepost op: oktober 17, 2006, 06:22:20 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 oktober 2006 om 18:59:
Je geeft iig ook geen antwoord. Pak dan die tekst in de contekst en zeg er wat van.
Grove zonden mag je wel uitleggen.

Oh, maar ik geef wel antwoord. :) Het is alleen niet dat antwoord wat je graag wilt horen, denk ik. Het is hier een dooptopic, laten we de zaak niet nog verder offtopic maken door een hele verhandeling over bepaalde interpretaties van bijbelteksten toe te voegen. Wat ik ermee bedoel en hoe ik het lees lijkt me wel duidelijk.

Verder wordt het idee van 'grove zonden' etc. ook al eerder aan je uitgelegd, ik zou als gereformeerde niet een heel ander antwoord geven, denk ik:

diak2b in "Waar is de doop een beeld van?"

quote:

Onchristelijk?? :?

Dat staat er hè. En er is ook al eerder uitgelegd waarom het onchristelijk/niet christelijk is: omdat het niet het christendom is zoals de eerste christenen dat beleden en wat ons door traditie en kerkvaders is overgeleverd. Als je goed leest, zeg ik dat er ook gewoon bij, trouwens. Ik meen daar al eerder iets over gezegd te hebben in een topic over de verschillen tussen RKK - Gereformeerd enerzijds en Geref. - Evangelisch anderzijds, dus je hoeft niet zo verbaasd te doen. Verder zeg ik hier niets anders dan bepaalde andere mensen zeggen. Het idee is niet bepaald nieuw op dit forum. Had het veel uitgemaakt als ik het anders genoemd had? Pseudo-christelijk, bijvoorbeeld?

quote:

Van oudsher overgeleverd via de overlevering.
Je zegt het precies goed.
Vanuit de bijbel kun je echter ook tot een ander standpunt komen.

Als je de Bijbel 'plat' leest, niet gehinderd door enige kennis en context en je eigen interpretatie en subjectiviteit tot norm verheft wel ja. Maar dat was ook precies het punt, niet? Het punt is dat er een subjectief gekleurde interpretatie ligt van groep 'E' stammend uit ongeveer de negentiende eeuw na christus tegenover een andere interpretatie die ongeveer 2000 jaar terug gaat in de geschiedenis...

quote:

Dat laat je hier niet zien. Je bent alleen maar giagantisch veroordelend bezig en ik zie geen mededogen om mij van mijn slechte weg vol dwalingen die ook nog onchristelijk is, af te brengen.

Vind je dat ik veroordeel? Waar doe ik dat?
Ik geef alleen maar aan wat de consequenties zijn van bepaalde redenaties, ik signaleer en constateer. Ik zeg nergens dat evangelische mensen slecht zijn, of in de hel komen. Ik vind evangelische mensen ook mensen, en heb er de meeste hoogachting voor, net zoals ik voor alle mensen dat heb: voor moslims, hindoes, boeddhisten, atheïsten en agnosten, en ook voor evangelischen inderdaad. Dat ze mijn broer en zuster niet zijn maakt ze geen 'Untermenschen'. Dat maak jij ervan, en ik heb ook al een keer eerder gezegd dat dit niet zo werkt.

quote:

Dit heeft niet meer met het elkaar bevragen waarom heb jij deze overtuiging en ik die, te maken. Maar met je gelijk halen.

Ik doe geen moeite om je te overtuigen omdat je al hebt laten zien dat mensen alles kunnen zeggen, dat ze zelfs feitelijk kunnen aantonen waarom iets wat jij beweert onjuist is, maar dat je ervoor kiest om er niet naar te luisteren. En dat is je goed recht. Mensen hebben een vrije wil gekregen, daarbij hoort ook dat ze ervoor kunnen kiezen om hun eigen weg te gaan. Daarom heb ik het opgegeven om je te doen inzien dat je erg ver verdwaald bent. Dan werkt alleen bidden nog maar (wat ik dan ook doe, voor alle dwalende zielen). Dus zoals ik zei is het dan vooral zaak om duidelijk te maken wat het onderscheid is, opdat niet nog meer mensen vallen.

Het gaat niet om mijn gelijk of jouw gelijk. Het gaat om de Waarheid. En als blijkt dat 80% van alle christenen nu en de overweldigende meerderheid toch voor een bepaalde optie gaat, die gesteund wordt door verschillende bronnen, in dit concrete geval bijvoorbeeld de Didache, dan gaat het er bij mij niet in dat God opzettelijk 80% van de mensen laat dwalen en daar bovenop ook nog eens voor zorgt dat alle overlevende historische documenten vals zijn. Het is natuurlijk een mogelijkheid, maar niet een erg waarschijnlijke.

Waarschijnlijker is dat de 80% goed zit, de Waarheid volgt, evenals degenen die ons zijn voorgegaan en dat de evangelische minderheid dwaalt, temeer omdat ze hun claims niet kunnen waarmaken met historische onderbouwing. Het zou kunnen dat zij uiteindelijk behouden zouden kunnen worden, dat weet ik niet, daar doe ik geen uitspraken over. Ik weet wel dat je zekerder kunt zijn dat je de goede weg volgt als je gewoon gelooft volgens het geloof van de eerste christenen zoals dat geloof al 2000 jaar wordt overgeleverd waar goede historische onderbouwing voor te geven. Natuurlijk kun je het op je geheel eigen manier doen, zoals mensen dat inmiddels ongeveer anderhalve eeuw doen, alleen speel ik toch liever op 'safe', op iets dat aantoonbaar klopt dan op een of ander mensenlijk kaartenhuis, als het om mijn zieleheil gaat.

quote:

je kent me niet. Ik ben de laatste die het post-modernisme zou omarmen.

Je komt tamelijk postmodern over voor iemand die het postmodernisme niet omarmt. Net zoals je niet opzettelijk dwaalt (daarvan ben ik overtuigd) ben je je er kennelijk ook niet bewust dat zowel het dwalen als je manier van denken (en posten op dit forum) doordrenkt is van postmodern 'ik-gecentreerd' denken. Misschien is het vervelend wanneer iemand je een spiegel voorhoudt?

quote:

Precies, jij zegt Here, Here en hebt de waarheid in pacht.
Ik zeg Here Here, maar zal later buiten de deur staan....
(...)
Voor de goede orde, ik mag dan evangelisch zijn maar heb nog nooit ' in de naam van de Heer' geprofeteerd of een boze geest uitgeworpen. Dat is de preciese betekenis. Alhoewel je het natuurlijk kunt verbreden.

Ik heb de Waarheid niet in pacht, maar ik volg Christus, zijn apostelen, en hun discipelen. En zo doet meer dan 80% het. De kans is groter dat ik binnen sta, wat Gods oordeel over jou is weet ik niet. Je kunt je immers ook nog bekeren. Het staat er ook als waarschuwing. Maar wat ik dan wel zie is dat je het jezelf ontzettend moeilijk maakt door op een eigenzinnige manier binnen te willen komen via het raam, omdat de deur je niet aanstaat. Ik zeg niet dat het onmogelijk is om via een raam naar binnnen te komen, maar waarom niet gewoon door de deur?

En 'de precieze betekenis', daarmee bedoel je 'de precieze betekenis volgens mijn interpretatie'... ik had dus al eerder aangegeven dat ik de Bijbel niet op een biblicistische manier lees. :) Ik verbreed het inderdaad, waarvan jij dus ook al aangeeft dat je ook kunt kijken naar de boodschap van de tekst in plaats van de letterlijke verwoording ergens van.

Het constateren van een dwaalleer, het ontmaskeren van dwaalleraars is geen oordelen over mensen maar over een leer. Ik snap dat het persoonlijk kan overkomen, maar ik heb het nergens over jou persoonlijk gehad, of over het feit dat evangelische mensen slecht zijn. Het zijn alleen mensen die (ter goeder trouw) dwalen, maar ze dwalen wel.
En sommige mensen is dat meer of minder kwalijk te nemen omdat ze beter hadden kunnen weten, omdat ze door God via allerlei kanalen het Evangelie verkondigd wordt. En als ze dan liever naar zichzelf luisteren, dan is dat hun keus. Waarvan ze rekenschap moeten afleggen. Maar wat Gods oordeel is, dat weet ik niet. Er kunnen veel mensen naar de hemel gaan, uiteindelijk. Ook al waren ze geen christen. Ze worden geoordeeld naar wat ze hadden kunnen weten (vrij naar Calvijn).

quote:

Als ik echt zover van de waarheid af ben gedwaald, zou ik door zo'n houding worden gewonnen. Niet door de manier waarop jij 'andersdenkende gelovigen (of ongelovigen) in de Here Jezus" benadert.

Geloof je dat echt zelf? Jij weet immers al dat wat jij persoonlijk gelooft de waarheid is (dat zeg je elders zelf). En als mensen inconsistenties aantonen, negeer je dat gewoon, of je begint ergens anders over, of probeert nu een bijbelstudie te beginnen over het 'Here Here' nadat de offtopic bijbelstudie over 'Ieder zij tot zijn eigen besef ten volle overtuigd' mislukte (omdat ik daar niet gedetailleerd opin wil gaan in een dooptopic). Nee, ik denk niet dat jij je door anderen wilt laten overtuigen, je zegt aan de ene kant van wel, maar door je gedrag en de toon van je posts komt dat niet echt zo over.

Maar wat ik niet begrijp is waarom je hier zo'n ophef over maakt. Je hebt er zelf geen enkel probleem mee om wateengedoe2 in haar 'esotherische' periode onchristelijk te noemen, net zoals je er geen moeite mee hebt om zevendedagsadventisten en Jehovah's Getuigen niet te willen zien als christenen. Maar zodra iemand anders volledig analoog evangelischen op min of meer dezelfde criteria óók geen christenen noemt, dan is het huis opeens te klein.

Zoals een ander topic onlangs gesloten is nadat een jaar lang gepoogd is iemand te laten zien dat hij dwaalde, zonder succes omdat het Licht al een hele tijd geleden was uitgegaan. Soms heeft discussiëren geen zin omdat iemand als ware het een dogmaticus al van zijn eigen gelijk uitgaat, alle tegenwerpingen ten spijt. Het is dan triest om te zien hoe iemand zo verstrikt zit in eigen waarheden, visies en gedachtengangen dat geen sterveling hem daar meer kan uithalen, dan kun je alleen maar bidden. En dit soort dingen kom je overal tegen, soms heel duidlijk, soms subtieler. Maar ik vind het allemaal even jammer.

En dat ik hard overkom, ja, dat zal ongetwijfeld. De Here Jezus was ook hard tegen Farizeeërs, die had ook niet echt een zalvende houding tegenover hen. Misschien omdat hij wist dat hun hart reeds verhard was. Wie zal het zeggen?
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2006, 07:26:03 pm door reformist »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #462 Gepost op: oktober 17, 2006, 07:15:06 pm »
ik ga me verder (onder voorbehoud:)) niet mengen in deze doopdisussie, en ik ben het in principe eens met Diak, Reformist, Urza en anderen, maar ik heb wel een puntje:

quote:

diak2b schreef op 16 oktober 2006 om 01:22:

[...]
Interpretatiekwestie. Ik wacht nog even af tot je vertellen kan welk begrafenisritueel uit de betreffende periode we kennen dat gepaard gaat met onderdompeling in water. Tot die tijd lukt het me niet onder de indruk te raken van je argumentatie, vrees ik. Het citaat dat je aanhaalt legt uit hoe de doop maakt dat we delen in het sterven van Christus, en welk gevolg dat heeft.

Paulus koppelt de doop wel degelijk gewoon aan de dood ("daar gij met Hem begraven zijt in de doop", Kol.2:12), en het water (de zee, etc) worden over het algemeen in 'primitieve' culturen als symbool voor dood, dreiging, etc gebruikt. In het OT en NT wordt 'zee' ook vaak gebruikt voor heidenvolken, in contrast met 'berg' (van Sion, Israel). Op allerlei manieren is 'water' dus gekoppeld aan de dood. Niet zo vreemd natuurlijk in een cultuur waar men nog geen reddingsvesten, delta-werken en stevige bruggen kende.

Dat heeft niks te maken met of er ook een begrafenisritueel is wat met water te maken heeft. Het water van de doop is immers een symbool voor het doodgaan met Christus. Het 'ondergaan in de dood', gesymboliseerd door de dreiging en de dood die van het water uitgaat.

Maar omdat duidelijk is dat water als symbolische verwijzing naar de dood van Christus fungeert, dus het maakt voor dat symbool niet echt uit, of het nu met veel of weinig water is. In het OT komt besprenkeling (als symbool voor afwassen van zonden met bloed) al voor in plaats van 'wassen' om vuil te verwijderen (zoals iemand al opmerkte). Het bloed is het 'wasmiddel', maar toch wordt er niet letterlijk gewassen in het bloed. Het symbool wordt dus eigenlijk heel losjes bebruikt. De hele handeling van het wassen wordt zelf weer ingekort en gesymboliseerd door een andere handeling, het besprenkelen.

Als we deze parallel dus toepassen op het hele doopgebeuren, dan lijkt mij dat de doop in Christus door Paulus gekoppeld wordt aan doodgaan. Meer specifiek aan ondergaan in de dood, in het water. Maar net als het 'wassen' in gewisseld werd voor het praktischere 'besprenkelen', kan ook het 'onderdompelen' ingewisseld worden door het praktischere 'besprenkelen'.

Overigens doet Paulus dit vaker. Ook bij bv. de metafoor van de wedren gebruikt hij een onvolledige metafoor. Bij een wedren is er namelijk maar één winnaar, maar dat is in het geloof uiteraard niet zo. Het beeld past niet helemaal, maar dat hoeft ook niet, want het gaat om de kern: inspannen om de fininsh te behalen. Uit zo'n metafoor kunnen we niet concluderen dat er maar één gelovige (of 3) ooit in de hemel komt (Jehova's getuigen, eat that! Dat is pas exclusief!), dat is het overvragen van de metafoor. Op dezelfde manier is vasthouden aan letterlijk veel water en letterlijk onderdompelen het overvragen van de metafoor van doop=ondergaan in de dood (door water gesymboliseerd).

quote:

Maar goed, ik wacht op je bewijs dat Jezus niet in een rotsgraf, maar in een rivier werd gelegd na Zijn kruisdood.
flauw, rhetorisch. De (deel)vraag over hoe er gedoopt moet worden (en hoe hoog de waterrekening wordt) is niet afhankelijk van waarin Jezus begraven werd. Maar wel van hoe de OT en NT schrijvers gebruik maken van dagelijkse zaken om godsdienstige te representeren.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #463 Gepost op: oktober 17, 2006, 07:45:41 pm »
Alhoewel mijn mening duidelijk is, wil wel graag mijn medeforumleden oproepen om zich te houden aan Gal.6:1 Broeders en zusters, wanneer u merkt dat een van u een misstap heeft begaan moet u, die door de Geest geleid wordt, hem zachtmoedig weer op het rechte pad brengen. Pas op dat u ook zelf niet tot misstappen wordt verleid.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #464 Gepost op: oktober 17, 2006, 07:47:08 pm »
lol @ dingo; maar daar hoef je je niet aan te houden als je "broeders en zusters" heel klein gaat definieren :)
geheelonthouder

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #465 Gepost op: oktober 17, 2006, 07:50:13 pm »
*zucht* ;)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #466 Gepost op: oktober 17, 2006, 08:30:09 pm »

quote:

Els schreef op 17 oktober 2006 om 18:08:
[...]

Ja, Diak, dat weet ik ook zeker dat ze er verdriet om heeft gehad, net als mn vader, zeker weten. En schuld... eerlijk gezegd denk ik wel dat het mijn eigen schuld is dat ik op een bepaalde leeftijd rebelleerde tegen de Kerk en het geloof en tegen God(!)
Toch zie ik mijn latere doop eerder als zichtbaar teken van terugkeer tot Hem dan dat dat ook een daad van rebellie zou zijn. De vraag is echter of die doop op zich goed is of dat het een soort zelfverzonnen ritueel is, zoals je ook in andere godsdiensten rituelen of offers hebt die mensen doen om (hun) God te behagen, terwijl dat ook niks met onze Vader in de hemel heeft uit te staan.
Tsja, dat zal altijd een lastige blijven. Ik ga gevoelsmatig bijvoorbeeld ook heel ver met P&A mee: als je er van overtuigd bent dat je God dient, dan moet je dat doen. Het is tenminste in de katholieke leer de norm waaraan je altijd moet voldoen: je eigen geweten. Wij geloven immers dat dat de "plaats" is waar je naakt voor God staat in je leven. Echter, je moet ook bereid zijn je geweten te laten vormen door de Kerk.

Weet je, uiteindelijk denk ik dat het allemaal niet zo boeiend is om de theologische fijnslijperij toe te passen op een individuele casus. Veel belangrijker is, denk ik, dat je de weg naar God en de Kerk hervindt als je die kwijt raakt. En hoe is dan eigenlijk niet zo boeiend. God maakt het toch wel goed, mits en voorzover je maar bereid bent alles voor Hem te leggen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #467 Gepost op: oktober 17, 2006, 08:38:27 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 oktober 2006 om 19:15:
Paulus koppelt de doop wel degelijk gewoon aan de dood
Natuurlijk. Maar P&A volgde de argumentatie:

1. de doop verwijst naar het graf (en nee, dat is niet zonder meer hetzelfde als de dood)
2. in een graf wordt je helemaal begraven
3. de doop moet dus ook uit volledige onderdompeling bestaan.

Dat is kul, en dat zei ik. Als jij wil vertellen dat dat geen kul is, dan ben ik buitengewoon geboeid. Maar als je alleen wil vertellen dat hoewel ik gelijk heb, jij het wellicht iets anders zou hebben geformuleerd, dan is het imho een buitengewoon liefhebbende poging om te feiten wat te verzachten, maar wel een nutteloze. En eerlijk gezegd, je doet precies dat.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #468 Gepost op: oktober 17, 2006, 09:01:30 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 oktober 2006 om 20:38:
[...]
Natuurlijk. Maar P&A volgde de argumentatie:

1. de doop verwijst naar het graf (en nee, dat is niet zonder meer hetzelfde als de dood)
2. in een graf wordt je helemaal begraven
3. de doop moet dus ook uit volledige onderdompeling bestaan.

Dat is kul, en dat zei ik.

mee eens.

quote:

Als jij wil vertellen dat dat geen kul is, dan ben ik buitengewoon geboeid. Maar als je alleen wil vertellen dat hoewel ik gelijk heb, jij het wellicht iets anders zou hebben geformuleerd, dan is het imho een buitengewoon liefhebbende poging om te feiten wat te verzachten, maar wel een nutteloze. En eerlijk gezegd, je doet precies dat.

het heeft niet zoveel met 'liefhebbende pogingen' te maken hoor, maar met het rechtzetten van jouw opmerking dat er geen verband was tussen doop, water en dood. Dat is dus een opmerking m.b.t. punt 1. De punten 2 en 3 zijn m.i. slechts het overvragen van metaforen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #469 Gepost op: oktober 17, 2006, 09:03:42 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 oktober 2006 om 21:01:

[...]
het heeft niet zoveel met 'liefhebbende pogingen' te maken hoor, maar met het rechtzetten van jouw opmerking dat er geen verband was tussen doop, water en dood. Dat is dus een opmerking m.b.t. punt 1. De punten 2 en 3 zijn m.i. slechts het overvragen van metaforen.
OK, misschien moet ik er dan nogmaals op wijzen dat je iets recht zet dat niet scheef stond? Ik heb niet gezegd dat er geen verband is tussen doop en dood. In tegendeel, dat verband is evident. Wat ik gezegd heb is dat de argumentatie van P&A kul was. Daar ben je het mee eens lees ik, en dus viel er niets recht te zetten. Dat neemt niet weg dat het me altijd weer een warm gevoel geeft te zien dat we het volledig eens zijn, zelfs als jij denkt dat je me moet corrigeren :+

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #470 Gepost op: oktober 17, 2006, 09:04:06 pm »
Je kan merken dat je weer wat vrije tijd hebt. :+

quote:

Nunc schreef op 17 oktober 2006 om 21:01:
Het lijkt me sterk dat Diak2b dát gezegd heeft. Over het algemeen (niet altijd) hoort water bij de doop, en in Katholiek opzicht is de doop ook sterven en wedergeboorte.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

oeleboele

• Jezus is Heer!!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #471 Gepost op: oktober 17, 2006, 09:24:04 pm »
Goed ik meng me niet verder in de discussie  ik weet niet of we hiere een pb functie hebben zoja dan kun je die gebruiken mocht je verder met mij in gesprek willen.

Ik  ben zeer overtuigd van het feit dat ik er goed aan heb gedaab om Jezus te volgen, ik ben afgedaald in het watergraf en heb daar mijn oude leven achtergelaten  om een nieuw leven met mijn Heer enn Heiland te beginnen.

Mijn dooptekst zegt het ook met christus ben ik gekruisigd en toch leef ik (dat is) niet meer mijn ik maar Jezus leeft in mij. Galaten 2 : 20

En ja mijn ouders hebben mij bij God gebracht als baby en ze hebben er voor gekozen mij te laten dopen als baby  moesten ze het nu over doen hadden ze het waarschijnlijk niet weer zo gedaan, inmiddels is mijn moeder zelf ook op bekereing gedoopt zelfs nog eerder dan mij.

Maar goed ik heb mijn gevoel enmening hier neergezet zou je er over door willen praten laat het dan weten via een pb of zoeits.
 d:)b
oeleboele

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #472 Gepost op: oktober 17, 2006, 09:51:38 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 oktober 2006 om 23:15:
Wil je echt dat ik hier antwoord op geef?
Graag, maar dat had je al gedaan zie ik. :)

quote:

De Heer is niet dom - wel zijn wijzelf verantwoordelijk, ook voor de leer.
Er staan niet voor niets zoveel waarschuwingen in het NT om de rechte leer te bewaren en te blijven in het spoor van de apostelen etc.
Maar dat is niet gebeurt zo geloof jij stellig.

quote:

Of er 80% zou dwalen is dan niet het punt.
Wat betreft de waarheid is het nooit zo dat de meerderheid automatisch gelijk heeft. Je moet het vraagstuk onderzoeken en er een antwoord op vinden en dat mag niet afhankelijk zijn van de meerderheid die er zo over denkt.
Op zich mee eens, maar jouw stellingname gaat veel verder, nl. dat ook goedwillenden die bereid zijn om Jezus Christus na te volgen daartoe niet eens de kans hebben omdat niemand meer weet wat de rechte leer is. En dát zou toch aardig wreed zijn.

quote:

Het is wat bijbelse vraagstukken betreft alleen afhankelijk van wat er in de bijbel staat.
Hoe zou je dit willen onderbouwen?

quote:

Je laatse stelling is natuurlijk niet waar.
Mijn eerste toch ook niet mag ik hopen? ;) Ik stel het zo scherp omdat dit de onvermijdelijke conclusie is als je jouw denkwijze helemaal doortrekt. Wél geloof ik dat je dat zelf niet helemaal doorhebt, wat in dit geval een compliment is. :)

quote:

NB: ik denk dat kinderdopers de grootdoop een veel grotere dwaling vinden dan de grootdopers de kinderdoop. Ik heb het idee dat er vanuit de kinderdopers meer een probleem van wordt gemaakt qua leer dan andersom.
Ja, maar dat komt omdat de grootdopers qua leer wel zo'n heterogene groep zijn dat ze in feite geen keus hebben dan 'agree to disagree'.

quote:

Ik zie de doop dan ook niet als noodzakelijk voor je behoud. En accepteer christenen die als kind gedoopt zijn voor de volle 100% als christenen, medegelovigen - broeders en zusters. Hoe je het verder ook wilt noemen.
Dat is even vriendelijk als gevoelsmatig. :) Ik schaar ze zelf onder de categorie 'would-be-Christenen', wat eveneens een standpunt is dat toch vooral gevoelsmatig is geformuleerd.

quote:

Het gaat erom of je de Heer toebehoort. Dat is waar het om draait. En welke kerk je dan bij zit en hoe je gedoopt bent, is vers 2. Al is het niet een futuliteit.

Maar dat is dan wel weer heel problematisch als je Zijn wil niet doet, dan behoor je Hem niet toe.

Gevoelsmatig snap ik trouwens best waar je vandaan komt. Ik liep op m'n 16e ook me met de Paasmars tegen ontwapening en liep ook te hoop tegen instituties. Ik denk dat jij daar een beetje de Christelijke variant van bent. Ik bewonder je idealisme, ook dat heb ik wel vaker hoop ik laten blijken, maar ik geloof tevens dat het een gevaarlijk idealisme is. Vooral de oudere Kerken uit de Reformatie worden regelrecht in hun voortbestaan bedreigd door het oprukkende Evangelisme. Je kan zelf al in het klein zien waar dat toe geleid heeft bij de VvG, Darby had ook een droom, maar je ziet zelf waar het op uitgelopen is, ook daar zijn delingen ontstaan. Zelfs het terugbrengen van de dogmatiek tot slechts een paar vaag geformuleerde hoofdwaarheden hielp daar niet bij. Het vervelende is echter dat die delingen niet meer de houvast hebben van belijdenissen en een kerkstructuur die de grootste uitwassen van Sola scriptura tegengaat. Gevolg daarvan is dat men algauw geneigd is om óf achter een charismatische leider aan te lopen, óf zichzelf als toetssteen op te stellen wat betreft dogmatiek. En op het laatst blijft er niets meer van over.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #473 Gepost op: oktober 17, 2006, 10:26:23 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 oktober 2006 om 23:24:
[...]
Volgens mij doet Ursa niet "net alsof".

Een overdoper is in ieder geval iemand die nogal zichtbaar heeft gemaakt niet te geloven in het christelijk doopsel. Als je "ongelovig" definieert als "niet christelijk gelovend", dan neig ik er toe het eens te zijn met wat Ursa volgens jou suggereert.

[...]
Jawel hoor, dat kan vrij makkelijk. En vrij stevig beargumenteerd ook.

[...]
Ja, hij doet dit, hij doet dat, hij kiest zus en hij interpreteert zo. Dat is wel een beetje de kern van de hele zaak he?

[...]
Ah, ze bevestigen de kinderdoop. Zou je me willen helpen zoeken, want in géén van mijn Bijbelvertalingen kom ik dat vers tegen, dat jij blijkbaar wel kent: "En Hij sprak: Voorwaar, voorwaar, ik zeg u, die ene doop dat is nog niks, als je later groot bent doe je er gewoon nog een doop overheen." Iets van die strekking moet er toch echt staan als je met droge ogen wil beweren dat een overdoop een bevestiging van de doop is, en niet de ontkenning die ieder ander hier er in herkent.

[...]

"Jantje, kijk uit bij het oversteken"
"Ja maar, mamma, in Afrika gaan kinderen dood van de honger"
"Oooh, dat is veel erger, steek dan maar met je ogen dicht over"

Vraag: wat is er absurd aan deze dialoog?

Dat jij precies schijnt te weten wat Ursa vindt. En ik heb hem zelf al geantwoord. Dat lijkt me genoeg. :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #474 Gepost op: oktober 17, 2006, 10:49:49 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 oktober 2006 om 22:26:

[...]

Dat jij precies schijnt te weten wat Ursa vindt. En ik heb hem zelf al geantwoord. Dat lijkt me genoeg. :)
Ja, inhoudelijk antwoorden is weer eens teveel gevraagd. Vrij kenmerkend voor je opstelling, helaas.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #475 Gepost op: oktober 17, 2006, 11:44:27 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 oktober 2006 om 22:49:
Vrij kenmerkend voor je opstelling, helaas.

Over opstelling gesproken. Ik volg al jarenlang doopdiscussies maar heb ze nog nooit zo zout gegeten als er nu hier tentoongespreid wordt: Evangelischen zijn geen christenen. Ze zijn grote ketters, met grove dwalingen die met veel passen en meten in de Bijbel te vinden zijn 8)7

Ik snap niet wat P&A hier nog zoeken (in de zin dat ik het hier niet uit zou houden) en ben NOG meer teleurgesteld geraakt in de RK-kerk dan ik al was. Ongelofelijk. Ik had nog een illussie dat de kern van de RK misschien wel meeviel; en zo'n diaken misschien nog wel begreep hoe het christendom en respect voor elkaar werkte. Vergeet het maar.

Ik hou nu wel een stuk meer van mijn gereformeerde broers en zussen, waar ik vanavond bijvoorbeeld nog een fantastische kringavond mee mocht hebben en waar ik ook openlijk en met respect durf te praten over dopen e.d.

Diak2b en anderen: vergeet alsjeblieft niet dat het gaat om Jezus, om Hem te volgen; en niet om een instituut of een bepaalde leer. De doopdiscussie is zo simpel niet, en als je dat wel zo voor wil laten komen heb je het gewoon niet begrepen. Als je zegt dat 'grootdopers' en 'overdopers' geen christenen zijn, voelt dat voor mij verschrikkelijk. Ik trek me hier dan ook direct weer terug; geen zin in. Succes P&A.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #476 Gepost op: oktober 17, 2006, 11:53:00 pm »

quote:

Zwever schreef op 17 oktober 2006 om 23:44:
Over opstelling gesproken. Ik volg al jarenlang doopdiscussies maar heb ze nog nooit zo zout gegeten als er nu hier tentoongespreid wordt: Evangelischen zijn geen christenen. Ze zijn grote ketters, met grove dwalingen die met veel passen en meten in de Bijbel te vinden zijn 8)7
Ok, de moeilijkheid in een notedop geschetst, het zijn over het algemeen schatten van mensen, maar ze zullen wel jullie kerken vernietigen. Niet de Katholieke Kerk mind you, maar júllie Reformatorische kerken. Snap je de heftigheid van sommige deelnemers? Overigens is de term ketters geen morele diskwalificatie an sich, vergeet niet dat de meeste ketters door de eeuwen heen vaak een voorbeeldige levenstijl hadden, niet zelden waren ze in principe vaak 'de meer prettige mensen'.

quote:

Ik snap niet wat P&A hier nog zoeken (in de zin dat ik het hier niet uit zou houden) en ben NOG meer teleurgesteld geraakt in de RK-kerk dan ik al was. Ongelofelijk. Ik had nog een illussie dat de kern van de RK misschien wel meeviel; en zo'n diaken misschien nog wel begreep hoe het christendom en respect voor elkaar werkte. Vergeet het maar.
Kijk, dit begrijp ik niet. Omdat één Katholiek iets zegt wat je niet aanstaat is meteen de hele Kerk fout? Of anders; als Einstein een vervelende vent was geweest, dan klopte zijn theorie niet meer? Dit is wel een beetje de kern van het grote bezwaar tegen Evangelische redeneringswijze, het maakt het Christendom tot een fantasie.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #477 Gepost op: oktober 18, 2006, 12:18:53 am »

quote:

diak2b schreef op 16 oktober 2006 om 01:22:
[...]
Maar ja, in de meeste gevallen wordt er helemaal niet meer verteld, dus dat is qua argument niet dat je zegt reuze sterk. Al helemaal niet in het licht van wat Dingo en Laodicea al zeiden.

Dingo zei anders wel dat het correct was dat als er niets bijstaat je niet kunt cocncluderen dat het dus door besprenkeling zou gebeuren.
Op het moment dat er wel wat bij staat wijst dat op onderdompeling.

quote:

Bon. Moet ik dan begrijpen dat volwassen-dopers de doop van Johannes de doper kennen, dus NIET de christelijke doop? Gek genoeg ben ik niet eens verrast.
Ik heb het over de waterdoop op dit moment. En die is in de bijbel altijd door onderdompeling op het moment dat er wat meer van wordt verteld.

Vandaar dat ik wat voorbeelden aanhaal van waterdoop in de bijbel. Jezus gedoopt door Johannes en de kamerling uit Morenland.
Beiden stegen op uit het water. Dat was het punt.

quote:

Interpretatiekwestie. Ik wacht nog even af tot je vertellen kan welk begrafenisritueel uit de betreffende periode we kennen dat gepaard gaat met onderdompeling in water. Tot die tijd lukt het me niet onder de indruk te raken van je argumentatie, vrees ik.

En dat bedoel ik ook helemaal niet.
Laat ik het nog een keer uitleggen.
Wat de waterdoop uitbeeldt bij de christelijke doop, is een begrafenis.
De waterdoop spreekt van een graf.
Het water is niet het graf maar beeldt een graf uit.

quote:

Het citaat dat je aanhaalt legt uit hoe de doop maakt dat we delen in het sterven van Christus, en welk gevolg dat heeft.
En in dat citaat zie je dus dat m.i. de doop NIET de waterdoop is, maar de doop is de dood van Christus. En dat wordt uitgebeeld als beeld in de waterdoop.
We worden gedoopt in Zijn dood en beelden dat uit in de waterdoop.

Rom. 6
3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood,

Dit komt ook overeen met de bekende tekst uit Col. 2 waar de doop van Christus het afleggen van het vlees is - DE besnijdenis, waar elke besnijdenis in het OT van sprak.
En zo spreekt elke waterdoop van de dood van Christus: de doop in de dood - het afleggen van Zijn vlees.

Col. 2
12 daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden [die doop] heeft opgewekt.

Als je je laat dopen, zeg je hiermee dat jij wat je oude leven betreft, ook dood bent. Je bent ook in die dood gegaan - meegestorven. (Galaten 2: 20)

quote:

Maar goed, ik wacht op je bewijs dat Jezus niet in een rotsgraf, maar in een rivier werd gelegd na Zijn kruisdood.

Het gaat om het afleggen van Zijn vlees - het sterven en begraven worden.
Hierna stond Hij op met een verheerlijkt lichaam en zijn lichaam van voor die tijd was er
niet meer.
En het gaat niet om een letterlijk watergraf van Jezus.
Zijn doop was de dood die Hij voor ons onderging als oordeel van God over de zonde en daarom zegt Hij ook daarvan:

Luc. 12
50 Ik moet gedoopt worden met een doop, en hoe beklemt het Mij, totdat het volbracht is.

Dat is de wezenlijke betekenis van de doop: de dood, het oordeel van God.

quote:

Jammer dat je zelf geen antwoord geeft. Jij noemt iets dat van God komt oneerlijk, Dingo niet.

Laat ik het zo zeggen: in het OT had je een uitverkoren volk en had je als Israeliet de belofte voor jou en je kinderen.
In het NT is dat m.i. anders en is het m.i. niet gekoppeld aan natuurlijke geboorte. Ieder is in Gods ogen nu gelijk op het moment van geboorte omdat ieder evenveel rechten heeft om het evangelie te mogen horen. Het is nu voor alle volken en niet meer alleen voor Israel.
Ga je dit nu toch enigszins inperken tot kinderen van gelovige ouders, beperk je het weer, terwijl het juist breder wordt: het evangelie voor alle heidenen (niet-Joden) in het NT.

quote:

Ook in de grondtekst?

ISA was van m'n computer af dus ik kan het nu niet even nakijken.

quote:

Weinig vertrouwen in het geweten. Maar los daarvan, zou je willen uitleggen hoe blijkt dat Petrus zich richt tot alle gedoopten?

Petrus richt zich tot de vreemdelingen in de verstrooiing, uitverkorenen. Gelovigen dus. Er staat niet bij dat deze allemaal gedoopt zijn, maar dat was wel de normale gang van zaken.

quote:

En wat volgt is een tekst die het verband tussen doop en geloof niet legt. Jammer, maar irrelevant dus.

Alles door geloof. En ik geef dit aan:

P&A:
Hoe kun je deze dingen toepassen op een baby?
Het moet voor mij vaststaan dat ik dood ben voor de zonde bv. Heel dit gebeuren van sterven met Christus kan niet op een baby toegepast worden.

De betekenis van de christelijke doop wordt hier anders wel uitgelegd.

bv: Rom 6
11 Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wèl dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus.

Dit volgt op de tekst die ik hierboven al noemde waar de betekenis van doop wordt uitgelegd:

Rom 6
3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood,

quote:

En wat leert basale logica dus? Dat hoeft voor een baby dus niet vast te staan.

En kan die baby dus ook niet gedoopt worden......

quote:

Enig idee waarom die vierkante haak daar staat? OOOoohhh, ja, daar hebben we er weer zo één. Een latere toevoeging, die iemand nodig had om zijn geloof in de Bijbel te stoppen, aangezien het er niet uit te halen was. De tekst zit wel in de Latijnse vertaling, maar komt in de grondtekst niet voor.

Grappig he, hoe de Bijbel zo nu en dan extra zinnetjes kreeg om zaken van wat extra schriftuurlijk bewijs te voorzien, die eigenlijk helemaal niet zo duidelijk uit de Bijbel blijken? Makes you wonder...

Zonder die tekst gaat het ook wel hoor. Dus ik heb het niet nodig om het ultieme bewijs te hebben.
Ik noemde er nog een:

De eerste gemeente:

Hand 2
41 Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd.

Verder staat hier een combinatie van dopen en geloof:

Hand 16
31 En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis. 32 En zij spraken het woord Gods tot hem in tegenwoordigheid van allen, die in zijn huis waren. 33 En in datzelfde uur van de nacht nam hij hen mede om hun striemen af te wassen, en hij liet zichzelf en al de zijnen terstond dopen; 34 en hij bracht hen naar boven in zijn huis en richtte een tafel aan, en hij verheugde zich, dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was

Eerst het woord horen - omdat ze tot geloof waren gekomen lieten ze zich terstond dopen.

quote:

Nogal wat je noemt tamelijk extreem wiedes he, dat volwassenen zich niet laten dopen als ze niet geloven. He, nog een open deur ergens?
Ja, een baby gelooft ook niet. Waarom zou die dan om het geloof van een ander wel gedoopt mogen worden?
In handelingen 16 zie je ook dat er eerst het woord wordt gebracht (ook in die andere tekst van handelingen) en op het aanvaarden en geloven volgt de doop.

quote:

Sorry, maar misschien toch even wat basaals? Je weet wellicht dat een kip een vogel is. Als je een kleurige vogel ziet, met groene kop en zwempoten, die "kwaak, kwaak" roept, dan is dat ook een kip?

Even wat nadere uitleg hoe je deze vergelijking toepast op wat ik zeg, zou prettig zijn.

edit: ik was druk bezig met een antwoord van een post van jou naar mij toe. Dat is al meer dan genoeg werk. Daarom niet altijd dubbele antwoorden van mensen die ook inspringen
En er valt ook wel eens eentje buiten omdat die post als ik het niet zie omdat je dan zelf bezig bent met een andere reactie.

N.a.v. van 'mijn Vrij kenmerkende veronderstelde opstelling, helaas.'.........
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2006, 12:25:11 am door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #478 Gepost op: oktober 18, 2006, 01:35:33 am »

quote:

Ik vind het inderdaad ongeloofelijk zoals hier geargumenteerd wordt, en zoals op de emotie gespeeld wordt waar argumenten ontbreken. Waar esoterische christenen, 7de dag adventisten, jehovah getuigen zonder een spoor van protest door P&A als niet-christelijk neergezet mogen worden, waar P&A zonder een spoor van protest discussietechnieken mag hanteren die hier verder alleen door P. Strootman zijn vertoond, waar P&A kinderdoop als een dwaling mag neerzetten zonder steekhoudende argumenten en zonder al te veel protest, is het nu ineens de RK die de schuld krijgt als er wel een weerwoord komt.

Want dat is het gekke, een inhoudelijke zuivere discussie wordt onmogelijk gemaakt door beroerd argumenteren, beroerde logica, en het botweg negeren van vragen en argumenten, maar zodra daar een stevig weerwoord op komt, regent het verhalen over respect. Gek genoeg ontbraken die goeddeels in de discussies met P. Strootman. Dat is meten met twee maten, maar ja, men valt wat makkelijker een katholiek aan dan een gereformeerde broeder, nietwaar?

Prima, het zij zo. Als het zo moeilijk is de discussie eerlijk te voeren, dan maar niet. Ik hoop werkelijk voor de gereformeerde broeders dat wat hier te zien is niet symptomatisch is voor de echte wereld, want dan staat het er slecht voor.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #479 Gepost op: oktober 18, 2006, 01:39:09 am »

quote:

En weer dezelfde beroerde logica, de herhaling van al weerlegde argumenten. Anders dan Nunc die maar door gaat met P. Strootman (en daarvoor ook niet nog eens constant te horen krijgt dat we toch als christenen onder elkaar respect moeten hebben) heb ik daar geen zin meer in. Het is al zo vaak geconstateerd, het is slechts herhalen dat jij toch gelijk hebt, en het enige dat komt is ontwijken, negeren, en uitermate slecht argumenteren.

:w

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #480 Gepost op: oktober 18, 2006, 02:05:11 am »

quote:

Zwever schreef op 17 oktober 2006 om 23:44:
[...]

Ik snap niet wat P&A hier nog zoeken ...

Nee, ik ook niet... wel christelijke taal bezigen, maar daarmee dan meteen godslasterlijke dwalingen spuien.  Dat was inmiddels door zowel katholieken als grefo's vastgesteld.

'Ongelooflijk' dekt de lading niet eens, het is schokkend!  }:|
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #481 Gepost op: oktober 18, 2006, 08:07:14 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 oktober 2006 om 19:08:
Zoals ik probeer uit te leggen zonder anderen te veroordelen, zag ik het anders. Door de Heilige Geest neem ik aan.
Maar een ander die ook gelovig is, heeft niet altijd dezelfde weg. Dat begrijp ik ook niet. En kan ik ook niet begrijpen. Later zullen we weten waarom dit zo moest gaan.
Ik kan niet beoordelen wat er in zijn of haar hart is aan de buitenkant.

Hij laat de waarheid zien.
Wij werken als mensen verdeeldheid in de hand.
Dat wil niet zeggen dat we verloren zijn of ongelovig.
Later zullen we ten volle kennen. Nu kan dat helaas nog niet.

Geef nou eens gewoon antwoord op wat ik vroeg, je draait er omheen.

Namelijk:

quote:

Aafke schreef op een "onmogelijk" tijdstip :
Kan de H. Geest je 'iets' influisteren wat al gebeurt is..? Je was immers al gedoopt in de Naam van de Vader, de Zoon en de H. Geest..........
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2006, 08:10:29 am door Aafke »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #482 Gepost op: oktober 18, 2006, 08:13:41 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 18 oktober 2006 om 02:05:
[...]

Nee, ik ook niet... wel christelijke taal bezigen, maar daarmee dan meteen godslasterlijke dwalingen spuien.  Dat was inmiddels door zowel katholieken als grefo's vastgesteld.

'Ongelooflijk' dekt de lading niet eens, het is schokkend!  }:|

Ik herhaal maar even wat ik eerder schreef.
Ik heb tot nu meegelezen en niet gereageerd. En zal nu ook niet inhoudelijke reageren op de doopdiscussie die jullie voeren.
Wat ik in ieder geval wel opmerk en of je nu voor de kinderdoop\volwassendoop bent of niet.
Het beeld wat men zou uit moeten stralen op basis van het feit dat men door water en geest is wedergeboren herken ik niet in hoe jullie elkaar soms "beschrijven".
De spanning is tot over het kookpunt oplopen. Ik dacht dat men sosm woorden schreef die men niet meent, helaas en kennlijk duidelijk wel. P en A vergelijken met Strootman vindt ik een belediging op zich.
Ik kan me een reactie als die van zwever heel goed begrijpen.

De doop lijkt meer een punt waar men in discussies zich kennelijk wil vertillen. Toch ontstaat een houding die tussen JC en de schrijver in gaat staan dan dat er een christelijke houding is die het gevolg is van onze doop. Er ontstaat immers een sfeer van irritatie, verontwaardiging (whats in a name).

Ik houd me voor ogen dat we allemaal zondige mensen zijn met een gebroken blik op de zaken die ons in dit leven bezig houden. We zijn geneigd ons te verschansen in onze stellingen van het gelijk. Gevolg daarvan is een geestelijke oorlog die ook woedt onder de christenen. Een oorlog die niet past in Zijn Koninkrijk. Een oorlog die van elkaar verwijderd terwijl het geloof ons dient te binden.
We beseffen veel te weinig dat het werk van de HG voor on sniet is uit te leggen.

kajem
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2006, 08:15:06 am door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #483 Gepost op: oktober 18, 2006, 08:14:40 am »
Iedereen hier weet heel goed hoe ik denk over de doop. Hoewel ik me niet in de discussie meng wil ik toch uitspreken dat ik het knap vindt dat P en A zo strijdvaardig is en "op papier" in ieder geval rustig blijft. Je kunt het evangelicale als een aanval zien op de reformatorischen en gereformeerden die hen zal vernietigen.
Laat ik daar dit van zeggen. Ik zie steeds meer mensen uit deze hoek aangeraakt worden door de HG. Ze zien kennelijk ineens iets wat ze niet eerder zagen. Van mondchristen veranderen ze in levende getuigen van de heere jezus christus.

Een ontboezeming en heel persoonlijk:

Door al deze discussies heb ik gebeden of ik wel op de goede weg was en of ik niet begeesterd ben door een geest van verleiding. Ik wil serieus omgaan met het geloof en JC op een juiste wijze navolgen. Als ik verkeerd ben zal ik daarvan moeten terug keren. Ik heb getoetst en bevraagd. Tijdens dat gebed werd ik er op gewezen om math 3 vers 16 te lezen. Ik ben niet zo bijbelvast dat ik alle teksten maar zo uit mijn hoofd ken dus ik wist niet wat er stond. Als je de moeite wil doen, zoek het eens op.

Kajem
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2006, 08:16:29 am door kajem »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #484 Gepost op: oktober 18, 2006, 08:39:12 am »

quote:

kajem schreef op 18 oktober 2006 om 08:13:
[...]

Ik herhaal maar even wat ik eerder schreef.
Prima, als herhalen helpt, doe ik dat toch ook gewoon:

Ik voel geen enkele irritatie over welk standpunt dan ook. Ik voel grondige irritatie over vals argumenteren, negeren, etc. En ik voel nogal wat irritatie over het meten met twee maten. Wat P&A doet is heel normaal (esoterisch christen, jehova getuige en 7de dag adventist zijn geen christenen, kinderdopers dwalen), maar zodra zich dat tegen het standpunt van P&A keert is het ineens moord & brand, en zijn allen die constateren dat wat P&A propageert minimaal een forse dwaling is, en op grond van vergelijkbare criteria die P&A zelf hanteert ook niet christelijk is, zelf ineens respectloos etc. Op argumenten volgen ad hominems, werkelijk heel sterk als je het daar van moet hebben.

Waar P. Strootman op vergelijkbare wijze een dwaling verdedigt, mag dat gezegd worden in uitermate forse bewoordingen, maar vaststellen dat P&A even beroerd argumenteert is een belediging.

Prima, het zij zo. Ik constateer het volstrekt meten met twee maten. Nunc komt, gotspe ten top, bevestigen dat de redenering van P&A kul is, maar doet dat in een vorm waarbij mij de les gelezen wordt terwijl hij slechts herhaalt wat ik al gezegd heb. Pooh heb ik al zien bevestigen wat hier gebeurt, Reformist, Laodicea, en ga zo maar door. (Terzijde, zelfs daarin gelden twee maten: de bewoordingen van Laodicea en Reformist zijn bepaald niet minder fors, en imho wel wat forser dan die van mij, maar de terechtwijzingen gelden toch vooral "diak2b en anderen", ja zelfs de RKK als geheel faalt, vanwege "die diaken")

Maar goed, P&A moet duidelijk beschermd worden tegen eigen onvermogen om een redelijke discussie te voeren, tegen de gemene, respectloze "diak2b en anderen". Ik weet niet hoe die anderen er over denken, maar diak2b ervaart dit alles niet bepaald als respect in zijn richting. In tegendeel, als laf, oneerlijk en kwetsend. Maar ja, het oordeel ligt er al, nietwaar?

:w

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #485 Gepost op: oktober 18, 2006, 08:43:01 am »

quote:

kajem schreef op 18 oktober 2006 om 08:14:
Iedereen hier weet heel goed hoe ik denk over de doop. Hoewel ik me niet in de discussie meng wil ik toch uitspreken dat ik het knap vindt dat P en A zo strijdvaardig is en "op papier" in ieder geval rustig blijft. Je kunt het evangelicale als een aanval zien op de reformatorischen en gereformeerden die hen zal vernietigen.
Laat ik daar dit van zeggen. Ik zie steeds meer mensen uit deze hoek aangeraakt worden door de HG. Ze zien kennelijk ineens iets wat ze niet eerder zagen. Van mondchristen veranderen ze in levende getuigen van de heere jezus christus.

Een ontboezeming en heel persoonlijk:

Door al deze discussies heb ik gebeden of ik wel op de goede weg was en of ik niet begeesterd ben door een geest van verleiding. Ik wil serieus omgaan met het geloof en JC op een juiste wijze navolgen. Als ik verkeerd ben zal ik daarvan moeten terug keren. Ik heb getoetst en bevraagd. Tijdens dat gebed werd ik er op gewezen om math 3 vers 16 te lezen. Ik ben niet zo bijbelvast dat ik alle teksten maar zo uit mijn hoofd ken dus ik wist niet wat er stond. Als je de moeite wil doen, zoek het eens op.

Kajem
Wat een boeiende manier van je niet in een discussie mengen. Ook al zo'n terugkerend patroon hier. "Nee, ik meng me niet in de discussie, maar P&A, die weliswaar beroerd argumenteert, heeft natuurlijk volstrekt gelijk. Maar he, ik mengde me niet in de discussie he, alleen even zeggen dat P&A gelijk heeft. Oh ja, en wat knap dat P&A zo rustig blijft, ondanks dat P&A zelf degene is die hier mensen voor onchristelijk uitmaakt, zelf degene is die de Strootman-methode volgt. Maar he, P&A is geen paap, en de verstandige gereformeerden zwijgen liever"

Hulde!

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #486 Gepost op: oktober 18, 2006, 08:49:30 am »

quote:

diak2b schreef op 18 oktober 2006 om 08:43:
[...]
Wat een boeiende manier van je niet in een discussie mengen. Ook al zo'n terugkerend patroon hier. "Nee, ik meng me niet in de discussie, maar P&A, die weliswaar beroerd argumenteert, heeft natuurlijk volstrekt gelijk. Maar he, ik mengde me niet in de discussie he, alleen even zeggen dat P&A gelijk heeft. Oh ja, en wat knap dat P&A zo rustig blijft, ondanks dat P&A zelf degene is die hier mensen voor onchristelijk uitmaakt, zelf degene is die de Strootman-methode volgt. Maar he, P&A is geen paap, en de verstandige gereformeerden zwijgen liever"

Hulde!

Waarom reageer je toch zo boos Diak. Ik meng me niet in de DOOPdiscussie en ik neem het een beetje op voor P en A die door de meerderheid wordt belegerd over haar opvattingen en zo jij wilt argumentatiewijze.
Per slot van rekening deelt ze haar opvatting wel een beetje in "het hol van de leeuw".
Ik vind je manier van reageren wat overspannen en onnodig. Daarbij ga je volledig voorbij aan het tweede deel wat ik schreef. Daar hoef je niet op te reageren hoor, maar het is wel belangrijk voor de strekking en de intentie waar ik mee schreef en reageerde.

Even voor de helderheid, in mijn eerdere reactie schreef ik dat er mensen werden aangeraakt door de HG en levende getuigen werden van de HJC.
Daarmee bedoel ik dat er een opmerkelijke VERANDERING plaats vindt in het beleven van hun geloof. Ik bedoel niet te schrijven dat de rest er een potje van maakt.

kajem
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2006, 08:53:52 am door kajem »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #487 Gepost op: oktober 18, 2006, 08:52:27 am »

quote:

Hoewel ik me niet in de discussie meng wil ik toch uitspreken dat ik het knap vindt dat P en A zo strijdvaardig is en "op papier" in ieder geval rustig blijft.
Ook ik vind het knap, net zo knap als ik zie hoe integer, standvastig en rustig Jehova Getuigen over hun geloof praten. Heel af en toe komen ze eens langs en drinken we samen een bak koffie of thee. Met de Bijbel in de hand prachtige gesprekken, een Bijbelkennis waar ik persoonlijk van onder de indruk ben. En toch... toch deel ik niet het geloof dat zij hebben....

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #488 Gepost op: oktober 18, 2006, 08:53:50 am »

quote:

kajem schreef op 18 oktober 2006 om 08:49:
[...]

Waarom reageer je toch zo boos Diak.
Moeite met lezen? Zal ik gewoon nog eens herhalen dan?

quote:

Ik vind je manier van reageren wat overspannen en onnodig.
Ah, nu is het weer overspannen. Dan ga ik me maar eens uitgebreid ontspannen he.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #489 Gepost op: oktober 18, 2006, 08:57:09 am »

quote:

Aafke schreef op 18 oktober 2006 om 08:52:
[...]

Ook ik vind het knap, net zo knap als ik zie hoe integer, standvastig en rustig Jehova Getuigen over hun geloof praten. Heel af en toe komen ze eens langs en drinken we samen een bak koffie of thee. Met de Bijbel in de hand prachtige gesprekken, een Bijbelkennis waar ik persoonlijk van onder de indruk ben. En toch... toch deel ik niet het geloof dat zij hebben....

Ook voor jou geldt dat je slechts op een deel van mijn reactie reageert en de strekking niet juist interpreteert.

Kajem

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #490 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:06:57 am »

quote:

diak2b schreef op 18 oktober 2006 om 08:43:
[...]
Maar he, P&A is geen paap, en de verstandige gereformeerden zwijgen liever"

Hulde!
Niet om te pretenderen dat ik bij de verstandige gereformeerden hoor maar ik wil je er wel op wijzen dat ik gisteravond alle deelnemers dus ook jou verzocht heb enige zachtmoedigheid te betrachten omdat dat de discussie ten goede zou komen. (Dat heeft alles te maken met je gedrevenheid in de discussie en helemaal niets met het feit dat je een lastige paap bent ;) )

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #491 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:15:31 am »

quote:

Ik zie steeds meer mensen uit deze hoek aangeraakt worden door de HG. Ze zien kennelijk ineens iets wat ze niet eerder zagen. Van mondchristen veranderen ze in levende getuigen van de heere jezus christus.

De bedelingenleer: onchristelijk, of minimaal een dwaling. Zie betreffende topic
Overdopen: onchristelijk, of minimaal een dwaling. Zie dit topic
Volwassendoop: minimaal zwaar aanvechtbaar, waarschijnlijk een dwaling, wellicht onchristelijk. Zie dit topic.

20 eeuwen geloof, 80% van de huidige gelovigen die zichzelf christelijk noemt wordt terzijde geschoven met het verhaal "maar IK zie het nu eenmaal zo, en dat heeft de HG me zelf verteld. Niet dat die anderen fout zitten hoor." Vraag van Aafke: hoe kan het dat de HG sinds een eeuw een nogal klein deel (maar niet minder snel groeiend dan het ietsisme en het atheïsme, dat is waar) van degen die zichzelf christen noemen een totaal tegengesteld geloof bijbrengt dan Hij al 20 eeuwen doet? Antwoord: geen idee.

Kortom, er zijn twee posities:

1. Het geloof zoals hier door P&A verdedigd wordt is van God. Gek genoeg is het geloof dat daarmee volledig in strijd is, volgens P&A c.s. óók van God. God regeert blijkbaar een verdeeld huis. P&A kan helaas geen begin van een verklaring geven hoe dat te verstaan.
2. Het geloof zoals hier door P&A verdedigd wordt is niet van God. Logische inconsistenties treden niet op, God regeert over een onverdeeld huis.

Inderdaad, het is wel bijzonder respectloos als je hier moeilijk over doet. Dan is het zwijgen van een aantal gereformeerden hier, die zich wel roeren in discussies waarin "buitenstaanders" een dwaling verkondigen, natuurlijk véél beter dan die verachtelijke "diak2b en anderen" die wijzen op het feit dat hier een probleem is. Er is namelijk geen probleem, want de eeuwenoude drogreden komt gewoon op tafel "God werkt langs mysterieuze wegen"

Echt, ik ben onder de indruk.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #492 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:18:13 am »

quote:

kajem schreef op 18 oktober 2006 om 08:49:
Even voor de helderheid, in mijn eerdere reactie schreef ik dat er mensen werden aangeraakt door de HG en levende getuigen werden van de HJC.
Daarmee bedoel ik dat er een opmerkelijke VERANDERING plaats vindt in het beleven van hun geloof. Ik bedoel niet te schrijven dat de rest er een potje van maakt.

kajem
Wat ik dan niet snap, is dat dat zo vaak samengaat met het vertrek uit een GKv gemeente. Je zou zeggen dat als iemand weer het geloof heeft teruggevonden dat hij dan juist blijft in z'n gemeente om z'n broeders en zusters te helpen.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #493 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:20:35 am »

quote:

Inderdaad, het is wel bijzonder respectloos als je hier moeilijk over doet. Dan is het zwijgen van een aantal gereformeerden hier, die zich wel roeren in discussies waarin "buitenstaanders" een dwaling verkondigen, natuurlijk véél beter dan die verachtelijke "diak2b en anderen" die wijzen op het feit dat hier een probleem is. Er is namelijk geen probleem, want de eeuwenoude drogreden komt gewoon op tafel "God werkt langs mysterieuze wegen"

Echt, ik ben onder de indruk.

Diezelfde gereformeerden zwijgen ook waar het gaat om de dwalingen binnen de Rk-kerk Diak. Ze maken dus geen onderscheidt en handelen in geval van deze discussie niet anders dan in geval van een discussie of gesprek over RK items.

kajem

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #494 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:22:28 am »

quote:

kajem schreef op 18 oktober 2006 om 09:20:
Diezelfde gereformeerden zwijgen ook waar het gaat om de dwalingen binnen de Rk-kerk Diak. Ze maken dus geen onderscheidt en handelen in geval van deze discussie niet anders dan in geval van een discussie of gesprek over RK items.

kajem
Waarschijnlijk omdat men, ondanks al het oud zeer, veel meer van het geloof deelt.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #495 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:23:59 am »

quote:

kajem schreef op 18 oktober 2006 om 09:20:
[...]

kajem
En natuurlijk laat je nu even zien dat hier topics lopen waarin iemand een "dwaling binnen de RKK" verdedigt met het soort argumentatietechniek dat Strootman en P&A hanteren, en dat daarbij diezelfde gereformeerden ontbreken in de discussie. Als je dat niet kan hebben we namelijk het zoveelste voorbeeld van vals argumenteren te pakken he.

En dan nog vragen waarom ik boos ben. Wat een empathisch vermogen.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #496 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:24:31 am »

quote:

Laodicea schreef op 18 oktober 2006 om 09:18:
[...]
Wat ik dan niet snap, is dat dat zo vaak samengaat met het vertrek uit een GKv gemeente. Je zou zeggen dat als iemand weer het geloof heeft teruggevonden dat hij dan juist blijft in z'n gemeente om z'n broeders en zusters te helpen.

Lao,

in mijn geval heb ik die "ontdekking" gedaan buiten de GKV. Daarnaast is het zo dat het beleven van je geloof zoals dat een beetje voorkomt bij de evangelicalen (dan heb ik het nog niet over de inhoud) bij groepen binnen de GKV, dus niet bij iedereen, weerstanden opwekt.
Ik kom ook weer in de GKV en zal dat ook regelmatig blijven doen. Maar mij hoofddomicilie zal tot op heden mijn evangelische gemeente zijn.

kajem

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #497 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:25:00 am »

quote:

dingo schreef op 18 oktober 2006 om 09:06:
[...]

Niet om te pretenderen dat ik bij de verstandige gereformeerden hoor maar ik wil je er wel op wijzen dat ik gisteravond alle deelnemers dus ook jou verzocht heb enige zachtmoedigheid te betrachten omdat dat de discussie ten goede zou komen. (Dat heeft alles te maken met je gedrevenheid in de discussie en helemaal niets met het feit dat je een lastige paap bent ;) )

Kijk Dingo,

hier heb ik nu moeite mee. Uiteraard ben je een verstandige gereformeerde, maar volgens mij heb ik een dergelijke oproep als evangelicaal ook al gedaan. Die oproep wordt of genegeerd of hier met de grond gelijk gemaakt.

Jij noemt Diak gedreven. Dat is naar mijn mening een politieke verwoording.
Het is Diaks goed recht, maar hij is gewoon een hardliner in de Rk-traditie. Daar moet je geen doekjes om winden, dat is zo. Ik herhaal dat dit ZIJN GOED RECHT is. Het is immers zijn overtuiging.

kajem

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #498 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:26:40 am »

quote:

kajem schreef op 18 oktober 2006 om 09:25:
[...]

Kijk Dingo,

hier heb ik nu moeite mee. Uiteraard ben je een verstandige gereformeerde, maar volgens mij heb ik een dergelijke oproep als evangelicaal ook al gedaan. Die oproep wordt of genegeerd of hier met de grond gelijk gemaakt.

Jij noemt Diak gedreven. Dat is naar mijn mening een politieke verwoording.
Het is Diaks goed recht, maar hij is gewoon een hardliner in de Rk-traditie. Daar moet je geen doekjes om winden, dat is zo. Ik herhaal dat dit ZIJN GOED RECHT is. Het is immers zijn overtuiging.

kajem
En jawel, hatseflats de volgende valse discussietechniek. Nee, beste Kajem, wat ik hier verdedig, is niet anders dan wat iedere gereformeerde hier zou kunnen verdedigen, en wat een aantal gereformeerden ook doet. Leuke poging om mensen uit elkaar te drijven, waar inhoud faalt.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #499 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:29:01 am »

quote:

Laodicea schreef op 18 oktober 2006 om 09:22:
[...]

Waarschijnlijk omdat men, ondanks al het oud zeer, veel meer van het geloof deelt.

Bij evangelicalen die vanuit het gereformeerde evangelicaal zijn geworden kan tenminste zoveel zeer zitten en die is ook nog actueler.
Wat dat betreft geldt dit voor beide kanten.

We discussieren overigens vaak over de doop, maar een van de kernen van het probleem
lijkt mij ten diepst de vraag (die ik eerder stelde maar niet is beantwoord) wat de betekenis is van Gods uitverkiezende genade en hoe dat doorwerkt in deze wereld en dus ook voor opvattingen rondom de doop.

kajem
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2006, 09:35:44 am door kajem »