quote:
Maar ja, in de meeste gevallen wordt er helemaal niet meer verteld, dus dat is qua argument niet dat je zegt reuze sterk. Al helemaal niet in het licht van wat Dingo en Laodicea al zeiden.
quote:
Mat 3,16
Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water.
Bon. Moet ik dan begrijpen dat volwassen-dopers de doop van Johannes de doper kennen, dus NIET de christelijke doop? Gek genoeg ben ik niet eens verrast.
quote:
De doop is in de aard der zaak al een begrafenis. En dan bedoel ik: waar de doop met water van spreekt: is een begrafenis:
Interpretatiekwestie. Ik wacht nog even af tot je vertellen kan welk begrafenisritueel uit de betreffende periode we kennen dat gepaard gaat met onderdompeling in water. Tot die tijd lukt het me niet onder de indruk te raken van je argumentatie, vrees ik. Het citaat dat je aanhaalt legt uit hoe de doop maakt dat we delen in het
sterven van Christus, en welk gevolg dat heeft. Maar goed, ik wacht op je bewijs dat Jezus niet in een rotsgraf, maar in een rivier werd gelegd na Zijn kruisdood.
quote:
Ik vraag het Dingo.
Jammer dat je zelf geen antwoord geeft. Jij noemt iets dat van God komt oneerlijk, Dingo niet.
quote:
De hierboven genoemde teksten staan allemaal in de voltooide tijd.
Ook in de grondtekst?
quote:
Verder spreekt bv de tekst uit 1 Petrus 3 over de doop, over een goed geweten.
Dat kun je niet hebben als baby.
Weinig vertrouwen in het geweten. Maar los daarvan, zou je willen uitleggen hoe blijkt dat Petrus zich richt tot alle gedoopten?
quote:
Alles wordt werkelijkheid alleen door geloof.
En wat volgt is een tekst die het verband tussen doop en geloof niet legt. Jammer, maar irrelevant dus.
quote:
Hoe kun je deze dingen toepassen op een baby?
Het moet voor mij vaststaan dat ik dood ben voor de zonde bv. Heel dit gebeuren van sterven met Christus kan niet op een baby toegepast worden.
En wat leert basale logica dus? Dat hoeft voor een baby dus niet vast te staan.
quote:
Ook zegt Fillipus tegen de kamerling:
Hand 8
Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word?
37 [En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd.
Enig idee waarom die vierkante haak daar staat? OOOoohhh, ja, daar hebben we er weer zo één. Een latere toevoeging, die iemand nodig had om zijn geloof in de Bijbel te stoppen, aangezien het er niet uit te halen was. De tekst zit wel in de Latijnse vertaling, maar komt in de grondtekst niet voor.
Grappig he, hoe de Bijbel zo nu en dan extra zinnetjes kreeg om zaken van wat extra schriftuurlijk bewijs te voorzien, die eigenlijk helemaal niet zo duidelijk uit de Bijbel blijken? Makes you wonder...
quote:
De volgorde: eerst geloof, dan verzegeling met de Heilige Geest. (doop wordt hier niet eens genoemd)
Nogal wat je noemt tamelijk extreem wiedes he, dat volwassenen zich niet laten dopen als ze niet geloven. He, nog een open deur ergens?
Sorry, maar misschien toch even wat basaals? Je weet wellicht dat een kip een vogel is. Als je een kleurige vogel ziet, met groene kop en zwempoten, die "kwaak, kwaak" roept, dan is dat ook een kip?