Auteur Topic: (On)verdraagzaamheid Christenen  (gelezen 1319 keer)

Iris

• Bekijk profiel
(On)verdraagzaamheid Christenen
« Gepost op: oktober 04, 2005, 08:27:54 pm »
Ik kwam toevallig dit artikel tegen op internet:

http://baserv.uci.kun.nl/~rkonig/lezing_cda/

Het gaat over (on)verdraagzaamheid van Christenen. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 04, 2005, 08:36:34 pm »
Het stuk staat vol van de vooroordelen, hokjesdenkerij en over 1 kam scheerderij. Ik kan hier niet veel mee. Alleen al de gekunstelde tegenstelling tussen vrijzinnigen en orthodoxen. Ondanks zijn latere nuancering hangt hij daar veel te veel onjuiste conclusies aan.

Nu ben ik vast onverdraagzaam...
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2005, 08:37:34 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 04, 2005, 09:03:34 pm »
lekker leesbaar :(
geheelonthouder

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 04, 2005, 09:30:30 pm »
quote:
Opleiding heeft namelijk invloed op orthodoxie, vrijzinnigheid en autoritarisme. Het werkt remmend op orthodoxie en autoritarisme en bevorderend voor vrijzinnigheid.

:(  Hoe slimmer, hoe vrijzinniger? Erg onderbouwd ook, deze stelling (NOT).

Een vooringenomen, generaliserend stuk.
Bombus terrestris Reginae

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 04, 2005, 09:35:43 pm »
quote:
Onder onverdraagzaamheid versta ik het hebben van negatieve vooroordelen. Iemand die onverdraagzaam is ten aanzien van bijvoorbeeld moslims, heeft naar mijn definitie vooroordelen over moslims. Iemand die daarentegen verdraagzaam is tegenover moslims heeft die vooroordelen niet. Dat wil niet zeggen dat hij of zij positief staat tegenover moslims, maar enkel en alleen dat hij of zij geen vooroordelen heeft. Ik heb het overigens uitdrukkelijk niet over onverdraagzaam gedrag van mensen, hoewel dat natuurlijk wel in het verlengde van vooroordelen ligt.

Ik vind dit een definitie van nul komma nul. Verdraagzaamheid is iets heel anders dan het hebben van vooroordelen. Als ik op grond van een vooroordeel niet naast iemand wil wonen is dat onverdraagzaam, maar als ik dat op grond van een oordeel doe, niet? Lijkt me eerder dat ik in het ene geval mogelijk onterecht onverdraagzaam ben, in het andere geval terecht. Als ik een vooroordeel tegen iemand's cultuur of overtuiging heb, maar accepteer hem volledig als buurman en slaag er in wrijving en ongenoegen te vermijden, dan lijkt me dat niet onverdraagzaam. Als iemand na de nodige ervaring tot het oordeel komt dat hij het niet meer uithoudt naast die feestende studenten, dan is hij onverdraagzaam - maar terecht.

Ik vraag me ook af hoe die vooroordelen gemeten werden.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 04, 2005, 09:40:55 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 04 oktober 2005 om 21:30:
[...]

:(  Hoe slimmer, hoe vrijzinniger? Erg onderbouwd ook, deze stelling (NOT).

Een vooringenomen, generaliserend stuk.
Ik vind jou ook erg vrijzinnig hoor, als promovendus moet je dat wel zijn... :+
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israƫl! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 04, 2005, 10:45:59 pm »
Hmmm...
In grote lijnen gaat het voor de GKv wel op, imho. De gemeenten in de randstad, met veel studenten, zijn doorgaans vrijzinniger dan de kerken in het oosten. Daarnaast word je in de randstad sneller geconfronteerd met allochtonen, en dus met andere religies. Dat dwingt je sneller om je daarin te verdiepen. Verdiep je je ergens in, dan verdwijnen vooroordelen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 05, 2005, 12:01:47 am »
quote:
elle schreef op 04 oktober 2005 om 22:45:
Hmmm...
In grote lijnen gaat het voor de GKv wel op, imho. De gemeenten in de randstad, met veel studenten, zijn doorgaans vrijzinniger dan de kerken in het oosten.

Vrijzinniger?  :?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 05, 2005, 12:02:31 am »
je bedoelt misschien 'vrijer' of 'losser' ?

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 05, 2005, 12:03:26 am »
De Christen is zeer verdraagzaam,maar onverdraagzaam  ten aanzien van  de zonde,en alles wat Zijn Heilig Woord en Heilige Sacramenten  weerspreekt.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 05, 2005, 12:22:48 am »
Zowel vrijer als losser, denk ik. Eerder geneigd om vragen te stellen bij zaken als kinderdoop en avondmaal, en vrijer qua vorm (liederen, muziek, eigener invulling vd erediensten), vrijer in de omgang met predikanten. Maar evengoed gaat het gros meestal 2x naar de kerk (om maar een goede vrijgemaakte norm erbij te halen).

@Liudger: die definitie kun je wel slecht vinden, maar vanuit die definitie bouwt hij verder zijn betoog op. Met andere woorden: die onverdraagzaamheid betreft dus het hebben van ongenuanceerde vooroordelen mbt anders gelovigen. Niet meer en niet minder.
Hij stelt vervolgens (grof gezegd) dat de intelligentere gelovigen minder vooroordelen hebben. Hij merkt ook op dat de intelligentere mensen vrijzinniger zijn (de scheuring in 1967 betekende voor de GKv een redelijke braindrain, naar ik heb begrepen, dus ik denk dat er wel wat in zit. Iig merk ik om mij heen dat de lui die studeren/gestudeerd hebben vaker open en vrij kunnen en willen discussieren over allerhande zaken, en dus snel vrijzinniger klinken.)
Verder vind ik het praatje niet fatsoenlijk wetenschappelijk onderbouwd (komt niet met uitgebreide bronvermeldingen ter verantwoording), dus zie ik het idd als zijn mening. 't Is wat mij betreft meer een soort filosofische uitwijding dan een bewezen waarheid die hout snijdt.
Maar volgens mij kan ik mij in zijn vooroordeel vinden  :Y) .
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2005, 12:31:59 am door elle »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 05, 2005, 12:25:00 am »
Dat zou ik dus nooit 'vrijzinnig' noemen. Vrijzinnig is de Den Heyer-, Kuitert- en Ter Linden-toer opgaan.
Dat is dit totaal niet.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 05, 2005, 12:29:27 am »
Elle, wat jij bedoelt valt niet onder het kopje 'vrijzinnig', zoals Mezza ook al aangeeft.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 05, 2005, 12:34:23 am »
Kom maar eens op mijn gereformeerde studentenvereniging: vrijzinnigheid alom ;).

Maar jullie hebben gelijk. Vrijzinnigheid wordt in het stuk ook gedefinieerd: 'Als vierde kan men een onderscheid maken naar de mate van vrijzinnigheid (Figuur 5). Daarmee bedoel ik de mate waarin mensen op een klassiek humanistische manier geloven. Vrijzinnig gelovigen zijn het over het algemeen eerder eens met uitspraken zoals 'Voor mij is God een symbool voor het goede in de mens', 'God tref ik aan in de echte ontmoeting met mijn medemens', 'God is daar waar vertrouwen is tussen mensen' en 'God is voor mij het waardevolle in de mens'. Voor vrijzinnigen staat de relatie met de medemens veel centraler dan voor orthodoxen./
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2005, 12:35:31 am door elle »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 05, 2005, 09:47:02 am »
quote:
elle schreef op 05 oktober 2005 om 00:22:
Zowel vrijer als losser, denk ik. Eerder geneigd om vragen te stellen bij zaken als kinderdoop en avondmaal, en vrijer qua vorm (liederen, muziek, eigener invulling vd erediensten), vrijer in de omgang met predikanten. Maar evengoed gaat het gros meestal 2x naar de kerk (om maar een goede vrijgemaakte norm erbij te halen).

@Liudger: die definitie kun je wel slecht vinden, maar vanuit die definitie bouwt hij verder zijn betoog op. Met andere woorden: die onverdraagzaamheid betreft dus het hebben van ongenuanceerde vooroordelen mbt anders gelovigen. Niet meer en niet minder.

Tja. Het woord 'onverdraagzaam' is nogal beladen en geneigd een eigen leven te gaan leiden. Ik vind dat hij dus wel wat zorgvuldiger mag omspringen met zijn termen.

Ik zou ook graag weten hoe die vooroordelen gemeten zijn, wat voor vooroordelen we het over hebben. Hoe onderscheidt hij tussen oordelen en vooroordelen? Ik vraag me af of hij gecorrigeerd heeft voor platteland-stad effecten e.d.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...