Zowel vrijer als losser, denk ik. Eerder geneigd om vragen te stellen bij zaken als kinderdoop en avondmaal, en vrijer qua vorm (liederen, muziek, eigener invulling vd erediensten), vrijer in de omgang met predikanten. Maar evengoed gaat het gros meestal 2x naar de kerk (om maar een goede vrijgemaakte norm erbij te halen).
@Liudger: die definitie kun je wel slecht vinden, maar vanuit die definitie bouwt hij verder zijn betoog op. Met andere woorden: die onverdraagzaamheid betreft dus het hebben van ongenuanceerde vooroordelen mbt anders gelovigen. Niet meer en niet minder.
Hij stelt vervolgens (grof gezegd) dat de intelligentere gelovigen minder vooroordelen hebben. Hij merkt ook op dat de intelligentere mensen vrijzinniger zijn (de scheuring in 1967 betekende voor de GKv een redelijke braindrain, naar ik heb begrepen, dus ik denk dat er wel wat in zit. Iig merk ik om mij heen dat de lui die studeren/gestudeerd hebben vaker open en vrij kunnen en willen discussieren over allerhande zaken, en dus snel vrijzinniger klinken.)
Verder vind ik het praatje niet fatsoenlijk wetenschappelijk onderbouwd (komt niet met uitgebreide bronvermeldingen ter verantwoording), dus zie ik het idd als zijn
mening. 't Is wat mij betreft meer een soort filosofische uitwijding dan een bewezen waarheid die hout snijdt.
Maar volgens mij kan ik mij in zijn vooroordeel vinden

.