Auteur Topic: Stille tijd  (gelezen 1445 keer)

wkm

• Bekijk profiel
Stille tijd
« Gepost op: juli 23, 2005, 08:01:57 pm »
Toen ik een jaar of 8 geleden op vakantie was met een groep christen-jongeren, hoorde ik voor het eerst de term "stille tijd".
Waarom wordt die term bij ons in de GKV niet gebruikt?

Inmiddels ben ik getrouwd en krijg ik van mijn vrouw regelmatig de vraag of ik al stille tijd heb gehad.

Alhoewel ik God liefheb, vind ik het moeilijk om naar Hem toe te gaan in een zgn. stille tijd. Voor mij zijn er andere momenten, die samenvallen met het eten of het slapen gaan.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Stille tijd
« Reactie #1 Gepost op: juli 23, 2005, 08:19:14 pm »
Eh... ik heb een tijdje rondgehangen in de GKv en ik ben er werkelijk waar mee doodgegooid. Er wordt hier zelfs onderscheid gemaakt tussen 'stille tijd' en 'bijbelstudie doen' (dat zijn twee verschillende dingen).

Dus dat het in de GKv niet gebruikt wordt, nee, dat kan ik niet bepaald zeggen. Integendeel. d:)b

Maar ik maak maar gelijk even van de gelegenheid gebruik om te vertellen hoe ik stille tijd doe. Dat doe ik 's ochtends voor het ontbijt (geestelijk voedsel eerst dus). Dat betekent dat ik eerder moet opstaan als ik om 09:00 college heb (dat is dan om half zeven 's ochtends opstaan).

Ik ben geabonneerd op een e-mail-service dat elke dag een meditatie mailt. Ik lees de tekst van die dag en het bijbehorende verhaal. Het zijn maar korte stukjes, dus ik probeer de bijbeltekst te onthouden (memoriseren wordt het ook wel genoemd) zodat ik de tekst gedurende de dag kan reciteren. Dus jezelf steeds de tekst voorhouden, er over nadenken en het toepassen. In de Bijbel lees je ook regelmatig dat mensen de "Schriften overdenken". (Daniël bijvoorbeeld).

Dat is dus wat anders dan een bijbelstudie, waarbij je een veel grotere tekst (bijvoorbeeld een hoofstuk van de Romeinenbrief leest en nadenkt over de leer die daar geleerd wordt). Dat is dus typisch iets op het gebied van 'kennis opdoen', en minder van een gedachte toepassen in het dagelijkse leven. Beide heb je nodig, dus daarom doe ik eerst stille tijd 's ochtends en 's middags of 's avonds een bijbelstudie (meestal na het avondeten).

site voor overdenkingen: http://www.manna-vandaag.nl/
site die ik gebruik voor bijbelstudies: http://www.bible.org/ (ben zelf bezig met het vertalen van studies voor die site. Na de vakantie komt er een vertaling beschikbaar van een serie over de brief van Paulus aan de Romeinen.)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
Stille tijd
« Reactie #2 Gepost op: juli 23, 2005, 08:58:48 pm »
Precies zoals je zegt WKM.

Het "fenomeen" stille tijd ken ik ook pas van latere jaren. Het is iets wat je moet doen als je daar een behoefte toe hebt. Het mag geen verplichting zijn. Sommigen beschouwen het als iets extra's in hun relatie met GOD, maar een ieder heeft op zijn eigen manier een relatie, en als jij voor jezelf alles kwijt kan door bidden of wat dan ook bij het eten of slapen gaan, geen probleem toch??
Ik zelf heb dat ook. Het is absoluut geen verplichting. Maar om dan een voorbeeld in mijn geval te nemen, als ik een weekend naar mijn familie ga, dan rijd ik bij voorkeur 's avonds laat. Dan is het rustig op de weg, en dan met op de achtergrond rustige muziek, dan kan ik alles van bvb de afgelopen week eens op een rijtje zetten. En soms komt God daar niet in voor, maar ook regelmatig wel.

Het is dus maar net wat je onder "stille tijd" verstaat, en hoe belangrijk je het vind, maar voel het zeker niet als een plicht. :)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

dingo

• Bekijk profiel
Stille tijd
« Reactie #3 Gepost op: juli 23, 2005, 09:02:00 pm »
quote:
wkm schreef op 23 juli 2005 om 20:01:
Toen ik een jaar of 8 geleden op vakantie was met een groep christen-jongeren, hoorde ik voor het eerst de term "stille tijd".
Waarom wordt die term bij ons in de GKV niet gebruikt?

Tja, het is ook in veel GKv een bekende term hoor, tenminste in de GKV's waar ik op onregelmatige tijden kom wel.
quote:
Inmiddels ben ik getrouwd en krijg ik van mijn vrouw regelmatig de vraag of ik al stille tijd heb gehad.

Als je het zo zegt klinkt het alsof je vrouw je overhoord en dat zal je wel niet bedoelen :) maar als ik een tip mag geven, hou gezamenlijk je stille tijd. Het maakt het namelijk makkelijker om vol te houden als je met z'n tweeën bent en twee weten nu eenmaal meer dan één!
quote:
Alhoewel ik God liefheb, vind ik het moeilijk om naar Hem toe te gaan in een zgn. stille tijd. Voor mij zijn er andere momenten, die samenvallen met het eten of het slapen gaan.

Zolang je met z'n tweeën bent kun je het natuurlijk prima samen laten gaan met het eten. Alleen als er misschien een kleintje komt dat uiteindelijk aan tafel mee eet is dat echter helemaal over is mijn ervaring.
En voor het slapen gaan is natuurlijk niets mis mee maar dan zul je toch ook wel 's wat anders willen, zeker als je nog niet zo lang getrouwd ben. Wanneer dan wel is een kwestie van samen bekijken maar als je het niet planmatig doet, komt het er vaak niet van, is mijn ervaring.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Stille tijd
« Reactie #4 Gepost op: juli 23, 2005, 11:24:52 pm »
Onze gkv dienst begint altijd met een stille tijd...
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Piet22

• Bekijk profiel
Stille tijd
« Reactie #5 Gepost op: juli 24, 2005, 10:26:29 pm »
De term "stille tijd" hoorde ik voor het eerst bij de Navigators, een evangelische beweging.
Momenteel versta ik er de tijd onder om tot rust en tot God te komen. Van huis uit werd dagelijks een kalenderblaadje gelezen, maar daar werd verder niet bij stil gestaan. Dat doe ik nu wel. De lengte van mijn stille tijd kan uitlopen van twee minuten tot een kwartier.
Om 'in je gebed tot God te komen' moet ik me los maken van alles om me heen en dat kan in een paar seconden gebeurd zijn, maar ook langer duren. Mijn gedachten dwalen vaak af en dat terwijl God er recht op heeft in mijn stille tijd.

Marnix

• Bekijk profiel
Stille tijd
« Reactie #6 Gepost op: juli 24, 2005, 10:53:15 pm »
Heej WKM, zelf ervaar ik dat het bidden voor het slapen gaan en bidden en lezen rond het eten vaak zo kort is. 's ochtends heb ik altijd haast, 's middags op school of in de kantine van het werk kwam er ook niet veel van terecht. Voor het avondeten bidden, hooguit een minuut.... anders wordt het koud... je hebt honger en pannen met eten staan voor je neus te damen. Na het eten dagboekje lezen... dat is 5 minuutjes. En voor het slapen gaan was het ook vrij kort, aangezien ik vrij moe ben als ik naar bed toe ga... en geknield voor het bed of in bed liggend met de ogen dicht ook snel mijn aandacht er niet meer bij kan houden.

Al met al was het altijd zo kort... en kwam ik er achter dat ik zoveel meer aan God te vertellen en te vragen had, en Hij mij ook zoveel meer te vertellen heeft :) Bij stille tijd ruim je gewoon bewust even tijd voor Hem in. Door bijvoorbeeld 's avonds gewoon even tijd in te ruimen om bijbel te lezen, er over na te denken wat God je ermee wil zeggen, met Hem te praten, te werken aan die relatie met God.

Ik heb het voor of in bed bidden afgezworen, ik ga meestal voor het slapen gaan op de bank of in de tuin of in de schuur zitten....

Overigens, stille tijd kan je op zich ook prima samen doen. Juist omdat je zegt dat je het moeilijk vindt om "stille tijd" te houden. Dus als je vrouw je weer een keer vraagt of je al stille tijd hebt gehad zou ik zeggen, zeg gewoon: Nee, zullen we dat nu doen? Ga eens samen wat lezen, er over doorpraten en nadenken wat je er mee kan, wat je denkt dat de ander er mee kan, samen bidden. En het hoeft echt geen uren te duren hoor :) Ik zou het gewoon eens doen, misschien is het wel heel fijn :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

britt

• Bekijk profiel
Stille tijd
« Reactie #7 Gepost op: juli 25, 2005, 07:08:51 pm »
Ik vind t altijd moeilijk om er echt tijd voor vrij te maken. sterker nog ik heb t bijna nog nooit gedaan. Als ik de bijbel lees dan snap ik er vaak niks van (ik ben nogal kritisch) en als bidden vind ik heel erg moeilijk. Ik weet ook vaak niet wat ik God moet zeggen. Hoe vaak komt t niet op t zelfde neer?

Als jullie stille tijd houden, hoe vullen jullie dat precies in? Wát doe je?
if God had a face... would you want to see it, if seeing meant you have to believe..?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Stille tijd
« Reactie #8 Gepost op: juli 25, 2005, 07:25:46 pm »
Ik heb naar het adres in je profiel een mailtje gestuurd. Ik hoop dat je er wat mee kunt. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)