Auteur Topic: Is God mannelijk?  (gelezen 10226 keer)

joepie

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Gepost op: augustus 01, 2005, 01:03:36 pm »
Modbreak:
Dit topic is een afsplitsing van berichten die off-topic gingen in deze discussie:
Maria Koningin bij de EO?

quote:

Liudger schreef
De plaatselijke moderator reageerde enigszins geschokt toen ik (geloof in het Bijbelstudie forum) het een keer over God als een Haar had. God overstijgt sekseverschillen, maar om het wat makkelijker voor ons simpele zielen te maken, mogen we hem als Vader aanspreken. Waarom niet ook als Moeder?

Dat maakt wellicht Maria-verering als vervulling van een wezenlijke behoefte ook minder noodzakelijk.

Omdat Hij God de VADER is. En geen moeder.
Zo laat Hij zichzelf aanspreken in de Bijbel, en dan zou het raar zijn als wij er dan maar een moeder van zouden maken.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2005, 07:48:25 pm door Priscilla en Aquila »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 01, 2005, 01:05:12 pm »
Tja... God als Moeder aanspreken vind ik ook niet terug in de Bijbel... Jezus geeft alleen aanwijzingen voor God als Vader (papa).

Bovendien weet ik nog niet zo zeker of God sekseverschillen overstijgt. Niet dat ik geloof dat Hij een geestelijke penis heeft (niet denigrerend bedoeld!!) dus dag God "biologisch man" is, maar Hij is denk ik wél "mannelijk".

In het engels is het beter uit te drukken: God is misschien niet "male", maar wel "masculine".

Door de hele Bijbel vind je een soort hiërarchie terug: God - Jezus - man - vrouw.

De mens is geschapen naar Gods beeld, maar Gods beeld is een man (allereerst Jezus, prototype van de volmaakte mens) en de vrouw naar het beeld van de man. God is het hoofd van Christus, Christus is het hoofd van iedere man, de man is het hoofd van zijn vrouw.

Ben jij nu niet ook bezig met het verzachten van het patriarchische karakter van het Christendom, alleen dan op een andere manier - door God als een soort Moeder af te beelden?  :)

Misschien is het christendom wel patriarchisch en moeten we daarmee leren leven...
Bombus terrestris Reginae

Liudger

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 01, 2005, 01:54:52 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 01 augustus 2005 om 13:05:
Tja... God als Moeder aanspreken vind ik ook niet terug in de Bijbel... Jezus geeft alleen aanwijzingen voor God als Vader (papa).

Bovendien weet ik nog niet zo zeker of God sekseverschillen overstijgt. Niet dat ik geloof dat Hij een geestelijke penis heeft (niet denigrerend bedoeld!!) dus dag God "biologisch man" is, maar Hij is denk ik wél "mannelijk".

In het engels is het beter uit te drukken: God is misschien niet "male", maar wel "masculine".

Door de hele Bijbel vind je een soort hiërarchie terug: God - Jezus - man - vrouw. De mens is geschapen naar Gods beeld, maar Gods beeld is een man (allereerst Jezus, prototype van de volmaakte mens) en de vrouw naar het beeld van de man. God is het hoofd van Christus, Christus is het hoofd van iedere man, de man is het hoofd van zijn vrouw.

Die redenatie is mij niet onbekend, en ik vind de Bijbel in hapklare citaten in merendeel tegen mij. Als je elk woord van de Bijbel letterlijk als het Woord van God neemt, dan wordt het inderdaad moeilijk.

Ik vind het echter moeilijk te rijmen met de majesteit, almacht, eenheid en onbeschrijfbaarheid van God om Hem (ik ben tenslotte niet uit op provocatie  :P ) tot masculiniteit te beperken. Mannelijkheid bestaat niet zonder vrouwelijkheid. Als God mannelijk is, dan kan het niet anders dat er Iets vergelijkbaars is dat Vrouwelijk is. In bepaalde kringen van het Jodendom werd daaraan tegemoet gekomen door het vrouwelijke concept van Wijsheid.

De Bijbel is verder duidelijk ontstaan in een patriarchale omgeving, waarin Joodse mannen dagelijks dankten dat ze niet als vrouw geboren waren, en waarin Romeinse hoofden van huishoudens macht van leven en dood over vrouw en kinderen hadden. Ik zie de Bijbel meer als geinspireerd mensenwerk, met als consequentie erkenning dat de schrijvers zich nooit helemaal hebben kunnen losmaken van hun culturele baggage.

Net zoals in de 19e eeuw Christenen vonden dat het niet op hun weg lag ontsnapte slaven over te halen naar hun meesters terug te gaan, maar integendeel hen te helpen te ontsnappen, en dat ze slavernij niet dienden te aanvaarden maar politiek te bestrijden, en daarmee niet bepaald in Paulus' voetstappen volgden -
Net zo mogen wij ook nu, met hulp van de Heilige Geest, tot nieuw inzicht komen inzake het wezen van God.

quote:

Ben jij nu niet ook bezig met het verzachten van het patriarchische karakter van het Christendom, alleen dan op een andere manier - door God als een soort Moeder af te beelden?  :)
 ;)   Ja, maar ik denk dat mijn verzachten beter te verantwoorden (monotheistischer) is dan Maria-verering.

quote:

Misschien is het christendom wel patriarchisch en moeten we daarmee leren leven...
Ik respecteer mensen die dat geloven en in staat zijn daarna te leven. Bij sommigen leidt dat m.i. tot onnodige amputatie van mogelijkheden en talenten.  Evengoed, mijn broeders en zusters. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2005, 01:55:33 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 01, 2005, 02:17:26 pm »

quote:

Liudger schreef op 01 augustus 2005 om 13:54:
Die redenatie is mij niet onbekend, en ik vind de Bijbel in hapklare citaten in merendeel tegen mij. Als je elk woord van de Bijbel letterlijk als het Woord van God neemt, dan wordt het inderdaad moeilijk.

Bwoah, flauw!
Ook als je niet alles letterlijk neemt als het Woord van God zijn de aanwijzingen dat God "masculine" is, wel overweldigend!

Laat ik dit eens andersom stellen: als je elk woord van de Bijbel metaforisch interpreteert en je eigen invulling eraan geeft, is het inderdaad goed mogelijk God als vrouwelijk te zien.

(dit laatste met een  ;)  hoor!)

quote:

Mannelijkheid bestaat niet zonder vrouwelijkheid. Als God mannelijk is, dan kan het niet anders dat er Iets vergelijkbaars is dat Vrouwelijk is. In bepaalde kringen van het Jodendom werd daaraan tegemoet gekomen door het vrouwelijke concept van Wijsheid.

Dit zijn wel een hoop boute uitspraken zonder onderbouwing bij elkaar!

Ten eerste: mannelijkheid kan uitstekend zonder vrouwelijkheid bestaan. Ze zijn namelijk niet elkaars tegenstelde, vrouwelijkheid is een afgeleide van mannelijkheid. Man geschapen naar Gods beeld, vrouw naar beeld van man. Je zou dus hooguit kunnen beweren dat vrouwelijkheid niet zonder mannelijkheid kan bestaan.

Ten tweede: God mannelijk, maar dat houdt niet in dat er dan automatisch ook Iets is, dat vrouwelijk is en vergelijkbaar. Zie het argument hierboven.

Je zou op analoge wijze kunnen beweren dat God goed is, en dat er dan DUS ook Iets vergelijkbaars zou moeten zijn dat slecht is, de duivel bijvoorbeeld. Wij christenen weten echter dat de duivel niet iets van de gelijkwaardige opponent van God is maar een gevallen schepsel.

quote:

De Bijbel is verder duidelijk ontstaan in een patriarchale omgeving, waarin Joodse mannen dagelijks dankten dat ze niet als vrouw geboren waren, en waarin Romeinse hoofden van huishoudens macht van leven en dood over vrouw en kinderen hadden. Ik zie de Bijbel meer als geinspireerd mensenwerk, met als consequentie erkenning dat de schrijvers zich nooit helemaal hebben kunnen losmaken van hun culturele baggage.

Ja hier komen we bij het ware verschil van inzicht  :)  ik zie de Bijbel als geinspireerd mensenwerk waarbij ik geloof dat God de culturele bagage van de schrijvers heeft gebruikt om hen te laten schrijven wat HIJ wilde. En niet alsof God niet heeft kunnen voorkomen dat er allerlei cultuurgebonden meuk in de Bijbel terechtkwam.

Ik geloof dat de Bijbel precies datgene is geworden wat God ervan wilde maken  :)

quote:

Net zoals in de 19e eeuw Christenen vonden dat het niet op hun weg lag ontsnapte slaven over te halen naar hun meesters terug te gaan, maar integendeel hen te helpen te ontsnappen, en dat ze slavernij niet dienden te aanvaarden maar politiek te bestrijden, en daarmee niet bepaald in Paulus' voetstappen volgden -
Net zo mogen wij ook nu, met hulp van de Heilige Geest, tot nieuw inzicht komen inzake het wezen van God.

Zo mogen wij ook ZEKER vrouwen helpen die door hun man mishandeld worden ook al hebben zij zich met hun huwelijksbelofte onder het gezag van die man gesteld - ten eerste gaat die man verkeerd om met dat gezag dus hij zit allereerst fout, niet zij, ten tweede leven wij naar de Geest en niet naar de letter van de wet.

Desalniettemin is dat iets geheel anders dan God ook maar als Vrouw te zien  :)

quote:

Ik respecteer mensen die dat geloven en in staat zijn daarna te leven. Bij sommigen leidt dat m.i. tot onnodige amputatie van mogelijkheden en talenten.  Evengoed, mijn broeders en zusters. :)
Waarom? Wat heeft het Vrouw of Man zijn van God te maken met amputatie van mogelijkheden en talenten?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 01, 2005, 02:22:59 pm »
'het vrouwelijke'  als macht om te aanbidden is in de bijbel niet positief.
Er wordt afgoden dienst / hoererij mee verbonden itt tot aanbidden van God die als Vader naar voren komt of Heer. En niet als Moeder/heerseres.

(Probeer nu alleen te kijken naar de bijbel en zie nu voor het eerst bewust deze term, koningin des hemels, in de bijbel genoemd in een geheel andere context dan Maria)
Bv:

Jer. 44
15 Toen antwoordden al de mannen, die wisten, dat hun vrouwen voor andere goden offers ontstaken, en al de vrouwen die daar stonden, een grote menigte, namelijk al het volk dat in het land Egypte, in Patros, woonde, aan Jeremia: 16 Wat het woord betreft, dat gij tot ons in de naam des HEREN gesproken hebt, wij zullen niet naar u luisteren; 17 maar wij zullen voorzeker doen alles wat wij uitgesproken hebben, en offers ontsteken voor de koningin des hemels en haar plengoffers brengen, zoals wij gedaan hebben, wij en onze vaderen, onze koningen en onze vorsten, in de steden van Juda en op de straten van Jeruzalem; toen hadden wij goed ons brood en waren gelukkig en zagen geen rampspoed. 18 Maar sedert wij zijn opgehouden voor de koningin des hemels offers te ontsteken en haar plengoffers te brengen, hebben wij aan alles gebrek gehad en zijn wij door het zwaard en de honger omgekomen. 19 Wanneer wij voor de koningin des hemels offers ontsteken en haar plengoffers brengen, is het dan buiten onze mannen om, dat wij voor haar offerkoeken naar haar beeld maken en haar plengoffers brengen?

Op 17
 1 En één van de zeven engelen, die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij, zeggende: Kom hier, ik zal u tonen het oordeel over de grote hoer, die zit aan vele wateren, 2 met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij. 3 En hij voerde mij in de geest weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol was van godslasterlijke namen, en het had zeven koppen en tien horens. 4 En de vrouw was gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen, en de onreinheden van haar hoererij. 5 En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde. 6 En ik zag de vrouw dronken van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus.
En ik verbaasde mij, toen ik haar zag, met grote verbazing. 7 En de engel zeide tot mij: Waarom verbaast gij u? Ik zal u het geheimenis van de vrouw zeggen en van het beest met de zeven koppen en tien horens, dat haar draagt.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liudger

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 01, 2005, 04:33:20 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 01 augustus 2005 om 14:17:
Bwoah, flauw!
Ook als je niet alles letterlijk neemt als het Woord van God zijn de aanwijzingen dat God "masculine" is, wel overweldigend!

Laat ik dit eens andersom stellen: als je elk woord van de Bijbel metaforisch interpreteert en je eigen invulling eraan geeft, is het inderdaad goed mogelijk God als vrouwelijk te zien.

(dit laatste met een  ;)  hoor!)

Dit zijn wel een hoop boute uitspraken zonder onderbouwing bij elkaar!

quote:

Ten eerste: mannelijkheid kan uitstekend zonder vrouwelijkheid bestaan. Ze zijn namelijk niet elkaars tegenstelde, vrouwelijkheid is een afgeleide van mannelijkheid. Man geschapen naar Gods beeld, vrouw naar beeld van man. Je zou dus hooguit kunnen beweren dat vrouwelijkheid niet zonder mannelijkheid kan bestaan. Ten tweede: God mannelijk, maar dat houdt niet in dat er dan automatisch ook Iets is, dat vrouwelijk is en vergelijkbaar. Zie het argument hierboven.

Als een soort geen sekseverschillen kent, dan kenmerkt men de individuen niet als mannetjes. Het hele idee van sex impliceert onderscheid en complementariteit. Jij zit wel erg letterlijk vastgebakken aan dat patriarchale verhaal van Genesis. Heb je wel opgelet bij biologie :) ?

quote:

Je zou op analoge wijze kunnen beweren dat God goed is, en dat er dan DUS ook Iets vergelijkbaars zou moeten zijn dat slecht is, de duivel bijvoorbeeld. Wij christenen weten echter dat de duivel niet iets van de gelijkwaardige opponent van God is maar een gevallen schepsel.

Maar hij (D) is er wel. Ik zal zeker niet de eerste zijn die zegt dat Goed alleen gedefinieerd kan worden in tegenstelling tot Kwaad. Jij haalt er dan machtsverschil bij, dat heeft op zich weinig te maken met de tegenstelling.

quote:

Ja hier komen we bij het ware verschil van inzicht  :)  ik zie de Bijbel als geinspireerd mensenwerk waarbij ik geloof dat God de culturele bagage van de schrijvers heeft gebruikt om hen te laten schrijven wat HIJ wilde. En niet alsof God niet heeft kunnen voorkomen dat er allerlei cultuurgebonden meuk in de Bijbel terechtkwam.

Ik geloof dat de Bijbel precies datgene is geworden wat God ervan wilde maken  :)

Heerlijk, dat woord meuk. Heb dat op dit forum geleerd, geloof ik :) .  Ik geloof dat het onmogelijk is om niet cultuur- en tijd-gebonden te schrijven. Als je een teenager zonder uitleg tegenwoordig de uitdrukking 'de verzenen tegen de prikkels slaan' voorlegt, snapt ie er ook niets van. Er zijn zat uitdrukkingen, beelden en referenties die we zonder een batterij aan uitlegdeskundigen gewoon niet meer snappen.

quote:

Zo mogen wij ook ZEKER vrouwen helpen die door hun man mishandeld worden ook al hebben zij zich met hun huwelijksbelofte onder het gezag van die man gesteld - ten eerste gaat die man verkeerd om met dat gezag dus hij zit allereerst fout, niet zij, ten tweede leven wij naar de Geest en niet naar de letter van de wet.

Kan dit niet goed plaatsen in de discussie (?). Wat ik bedoelde is dat de Geest tot in voortschrijdend inzicht kan leiden.

quote:

Desalniettemin is dat iets geheel anders dan God ook maar als Vrouw te zien  :)

En dat voortschrijdend inzicht kan ook inhouden dat de patriarchale wijze van kijken niet van alle tijden is.

quote:

Waarom? Wat heeft het Vrouw of Man zijn van God te maken met amputatie van mogelijkheden en talenten?
Bijvoorbeeld als een vrouw concludeert dat ze geen voorganger hoort te zijn, ook al heeft ze daar talent voor en zin in.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 01, 2005, 05:27:36 pm »
Liudger, Bumblebee is arts, ik denk dat ze meer van biologie weet dan jij vermoedt. Sekse heeft dus niet altijd met een piemeltje of een gaatje te maken (excusez-le mot), maar met masculiniteit, femininiteit of androgyniteit.

De meeste mensen zijn androgyn qua gender.

Genetisch gezien klopt haar verhaal trouwens ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2005, 05:29:46 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 01, 2005, 07:45:12 pm »

quote:

genesis 1:27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.
Afgaande op deze tekst is de mens als evenbeeld van God pas compleet als er een man en een vrouw is. Lijkt me dus onmogelijk om 1 van beide seksen op God toe te passen. Onmogelijk ook omdat God het stoffelijke verre overstijgt. Je kunt slechts kijken naar hoe Hij zich verder openbaard. Dat is als Vader. Maar ook als Zoon (Jezus). De HG wordt ook als Hij aangemerkt in de bijbel. Dat lijkt me vooral aansluiten bij de heersende cultuur na de zondeval waarbij de vrouw ondergeschikt is aan de man. Maar verder zegt het weinig tot niets over het wezen dat God is. Alleen maar over Zijn heersende rol.

Los daarvan ben ik er op tegen om God als moeder aan te roepen. Dat is nu eenmaal niet hoe Hij zich bekend heeft gemaakt. Uit het OT weten we dat Zijn naam (en dat geldt voor alle aanduidingen van Hemzelf die Hij vrijgegeven heeft) heilig is. Misbruik wordt zwaar gestraft.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Iris

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 01, 2005, 09:29:33 pm »
God is onzijdig en "vader" slechts een naam. Wat mij betreft had er net zo goed "moeder" kunnen staan.

dingo

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 01, 2005, 09:56:43 pm »
God is zo dat hij ons bevattingsvermogen ver te boven gaat. Toch noemt hij Jezus zijn zoon en Jezus hem zijn Vader. Daar uit kun je imo afleiden dat hij niet moeder genoemd wil worden. Gezien de vele vruchtbaarheidsgodinnen en daarmee samenhangende tempelhoererij is dat ook niet zo verbazingwekkend.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 01, 2005, 09:57:13 pm »
Modbreak:
Gezien de vraagstelling (die eigenlijk al tegen de policy CL ingaat) dit topic naar LB verplaatst
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Piet22

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 01, 2005, 10:01:59 pm »
Wat te denken van psalm 131:2?
Immers heb ik mijn ziel tot rust en stilte gebracht
als een gespeend kind bij zijn moeder;
als een gespeend kind is mijn ziel in mij.

Hetzelfde met het woord "barmhartig," een typisch vrouwelijke term. (barm - baarmoeder)

Iris

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 01, 2005, 10:02:27 pm »

quote:

dingo schreef op 01 augustus 2005 om 21:56:
God is zo dat hij ons bevattingsvermogen ver te boven gaat. Toch noemt hij Jezus zijn zoon en Jezus hem zijn Vader. Daar uit kun je imo afleiden dat hij niet moeder genoemd wil worden. Gezien de vele vruchtbaarheidsgodinnen en daarmee samenhangende tempelhoererij is dat ook niet zo verbazingwekkend.

Die tempelhoererij kon alleen bestaan doordat mannen er gebruik van maakten.
Waarom zou je "moeder" met hoererij verwarren?
Moeder= liefde, warmte, geborgenheid.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 01, 2005, 10:07:43 pm »

quote:

Piet22 schreef op 01 augustus 2005 om 22:01:
Hetzelfde met het woord "barmhartig," een typisch vrouwelijke term. (barm - baarmoeder)

Waar haal je dat nou weer vandaan? :?

In het Nederlands bestaat er geen woord 'barm'. Het woord 'barmhartig' is een bijvoeglijk naamwoord, bijvoeglijke naamwoorden hebben geen geslacht.

Als je er -heid achter plakt krijg je idd een vrouwelijk woord, maar alle woorden op -heid worden vrouwelijk:

behaardheid, melaatsheid, zelfs het woord 'mannelijkheid' is in het Nederlands vrouwelijk.

Dus ik weet echt niet waar je naartoe wilt... :?
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2005, 10:08:16 pm door Roodkapje »

dingo

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 01, 2005, 10:28:12 pm »

quote:

Iris schreef op 01 augustus 2005 om 22:02:
[...]
Die tempelhoererij kon alleen bestaan doordat mannen er gebruik van maakten.

Waarom zou je "moeder" met hoererij verwarren?
[/q]
Daar gaat het nu niet over en is voor deze discussie ook niet relevant.
[q]
Moeder= liefde, warmte, geborgenheid.
Sinds wanneer is dat exclusief voor moeder? Zou ik als vader mijn kind geen liefde, warmte en geborgenheid geven?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 01, 2005, 10:40:59 pm »

quote:

Liudger schreef op 01 augustus 2005 om 16:33:
Heerlijk, dat woord meuk. Heb dat op dit forum geleerd, geloof ik :) .
Jazeker, het is hier geïntroduceerd om precies te zijn...

(of misschien nog wel eerder door iemand anders dat kan ook.... ik heb in het elk geval van mijn broer de übernerd)

joepie

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #16 Gepost op: augustus 01, 2005, 10:45:49 pm »
God laat van zich spreken als de Vader, mannelijk en de kerk als de bruid, vrouwelijk.
Jullie kunnen er nog zoveel woorden aan vuil maken als je wilt, maar God is dus duidelijk Vader en zeker niet Moeder. Anders zou de kerk wel als bruidegom aangeduid worden en niet andersom.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #17 Gepost op: augustus 01, 2005, 10:54:00 pm »
Ruach (Geest) is toch een vrouwelijk woord.
De Geest broedde op de wateren (Genesis 1).

offtopic:Meuk is trouwens een zekere substantie die studenten wel plegen te eten, vermengd met rijst.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #18 Gepost op: augustus 01, 2005, 11:37:15 pm »
offtopic:Ik vind 'zut' ook een tof woord. Van Pooh geleerd, ook über-übernerd :+

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #19 Gepost op: augustus 02, 2005, 12:30:32 am »

quote:

Bumblebee schreef op 01 augustus 2005 om 13:05:
Door de hele Bijbel vind je een soort hiërarchie terug: God - Jezus - man - vrouw.

De mens is geschapen naar Gods beeld, maar Gods beeld is een man (allereerst Jezus, prototype van de volmaakte mens) en de vrouw naar het beeld van de man. God is het hoofd van Christus, Christus is het hoofd van iedere man, de man is het hoofd van zijn vrouw.

quote:

Bumblebee schreef op 01 augustus 2005 om 14:17:

Ten eerste: mannelijkheid kan uitstekend zonder vrouwelijkheid bestaan. Ze zijn namelijk niet elkaars tegenstelde, vrouwelijkheid is een afgeleide van mannelijkheid. Man geschapen naar Gods beeld, vrouw naar beeld van man. Je zou dus hooguit kunnen beweren dat vrouwelijkheid niet zonder mannelijkheid kan bestaan.

Ik had hier nog een opmerking over.
Wat is precies naar Gods beeld geschapen?
Ik weet niet of je dat zo op die manier uit kan leggen: God is een man - naar Gods beeld geschapen = man zijn.
Als ik Genesis lees staat er:

Gen 1
26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen

1) De mens is naar Gods beeld geschapen: 27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem.
En dat geldt toch voor de man zowel als de vrouw? De vrouw is mens en de man is mens; beiden geschapen naar Gods beeld.
2) De mens is geschapen in twee verschillende vormen: man en vrouw ( - i.t.t. tot de dieren waar er zeer velen van zijn):27b Man en vrouw schiep Hij hen

Naar Gods beeld geschapen wil volgens mij zeggen dat we door middel van de geest contact konden hebben met God; we zijn meer dan dieren - op een ander niveau.
En dat beeld is niet meer zo helder door de zondeval:
Adam verwekte een zoon naar zijn beeld en gelijkenis. (vergelijk genesis 5)

Wat ik even vet heb gemaakt in je post, staat dacht ik er niet zo.
In 1 Kor.11 staat dit:

1 Kor 11: 7
7 Want een man moet het hoofd niet dekken: hij is het beeld en de heerlijkheid Gods, maar de vrouw is de heerlijkheid van de man.

Hoofdschap en beeld is toch niet hetzelfde? De vrouw is ook niet het beeld van de man.
Geschapen naar Gods beeld, is dat hetzelfde als: de man is het beeld Gods?

De man is in de scheppingsorde gesteld als beelddrager van God en Gods heerlijkheid moet van hem ' afstralen'.
De vrouw is de heerlijkheid van de man in de scheppingsorde. Maar niet beelddrager volgens 1 Kor. 11.
De mens in het algemeen - man en vrouw zijn beiden beelddragers van God.

Dus ik ben een vrouw: als mens ben ik beelddrager van God - als vrouw beeld ik niet God uit (en ook niet de man) maar moet de heerlijkheid van de man laten zien.

En de man is als mens beelddrager van God - maar OOK als man is hij beelddrager en moet de heerlijkheid van God laten zien.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #20 Gepost op: augustus 02, 2005, 12:36:26 am »

quote:

Roodkapje schreef op 01 augustus 2005 om 17:27:

Zou je dit wat meer uit kunnen leggen?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #21 Gepost op: augustus 02, 2005, 01:02:44 am »
Het is een begrip uit de gender studies, als psychologie-student kreeg ik daar ook een vak van.

Vaak denken mensen aan transgenders, hermafrodieten en transseksuelen als ze horen over androgyniteit. Het begrip is een beetje door de 'transgenders' geclaimd en is in de volksmond een beetje 'besmet' geraakt.

Toch heeft het daar niet veel mee te maken, tenminste niet direct. Alle menselijke eigenschappen zijn in meer of mindere mate in te delen in twee groepen: "mannelijk" (masculien) en "vrouwelijk" (feminien). Zo is zorgzaamheid etc. een feminiene eigenschap. En wordt "besluitvaardigheid" gezien als een masculiene eigenschap.

De theorie is dat mensen die als geslacht 'man' hebben, qua gender niet per definitie 100% 'masculien' zijn: alle mannen zijn ook best zorgzaam tot op zekere hoogte, of begripvol etc.
Je hebt wel hele masculiene mannen (dan moet je denken aan 'macho's ' en mannen die heel dominant zijn, bijvoorbeeld), maar dat is een minderheid. Zo heb je ook een minderheid 'feminine' mannen, die heel 'vrouwelijk' zijn: dwz. veel vrouwelijke eigenschappen hebben. Dan moet je een beetje denken aan hele zorgzame types, die in de volksmond wel 'verwijfd' gevonden worden.

De meeste mannen hebben zowel 'masculiene' als 'feminiene' eigenschappen. En worden in de genderstudies (waar sociale psychologie gedeeltelijk onder valt) aangeduid als 'androgyn'. Mensen die androgyn zijn voelen zich (meestal) wel gewoon hun eigen geslacht, maar naar de indeling van de genderstudies hebben ze niet alleen de uitsluitend bij hun geslacht horende eigenschappen.

Hetzelfde verhaal gaat op voor vrouwen. Je hebt hele 'feminiene' vrouwen (meestal aangeduid met de term 'miepje' in de volksmond), hele 'masculiene' vrouwen (haaibaai), maar de meeste vrouwen zitten daar ergens tussenin: ze zijn androgyn. Dus 90% van de mensen zijn allebei een beetje. De meeste vrouwen kunnen best heel vrouwelijk zijn, maar toch 'dominant' zijn of snel de leiding op zich nemen, hoewel dat eigenlijk 'mannelijke' eigenschappen zijn.

Gender is dus niet hetzelfde als geslacht. Geslacht duid je aan met 'man' of 'vrouw', maar gender eigenlijk alleen maar met 'masculien'; 'feminien' en 'androgyn'. Natuurlijk zijn androgyne mannen masculiener dan androgyne vrouwen, maar omdat ze niet uitsluitend het één of het ander zijn worden ze met 'androgyn' aangeduid. :)

De oorzaak hiervan ligt waarschijnlijk op hormonaal niveau: mannen en vrouwen hebben beide 'mannelijke' en 'vrouwelijke' hormonen.

Bron:
Baron/Byrne (2000) "Introduction to Social Psychology"

En dit past natuurlijk precies bij wat God is: ultiem androgyn. Maar aangezien de mens naar Gods beeld geschapen is, is dit allemaal niet heel verwonderlijk. :) Dus qua beeld zijn ze androgyn, maar ze hebben beide wel hun eigen identiteit, dwz. man of vrouw, hoewel beide dus androgyn zijn. En dat is precies wat genderstudies ook beweren. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2005, 01:13:29 am door Roodkapje »

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #22 Gepost op: augustus 02, 2005, 06:07:30 am »
Mens is inderrdaad androgyn. Met de wetenschap dat deze mens beeld van God is, maakt dit God ook androgyn! Zowel Zijn feminieme als zijn masculine eigenschappen komen in de Bijbel ook wel naar voren. Dat Hij Zich echter meer als masculien presenteert, heeft volgens mij te maken met het schetsen van de juiste verhoudingen: zoals de man het 'hoofd' is van de vrouw, zo wil God laten weten dat Hij het Hoofd is van Zijn gezin.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #23 Gepost op: augustus 02, 2005, 09:41:55 am »

quote:

HenkG schreef op 02 augustus 2005 om 06:07:
Mens is inderrdaad androgyn. Met de wetenschap dat deze mens beeld van God is, maakt dit God ook androgyn! Zowel Zijn feminieme als zijn masculine eigenschappen komen in de Bijbel ook wel naar voren. Dat Hij Zich echter meer als masculien presenteert, heeft volgens mij te maken met het schetsen van de juiste verhoudingen: zoals de man het 'hoofd' is van de vrouw, zo wil God laten weten dat Hij het Hoofd is van Zijn gezin.

Hoe bedoel je dit Henk?
De mens is volgens de bijbel geschapen als man en als vrouw. Uit de man ontstond de vrouw.
Androgyn kun je hier dacht ik niet van maken.
En dat is wat anders dan cocncluderen dan dat vrouwen ook mannelijke hormonen en hebben en andersom :)
Als God androgyn zou zijn - wat ik niet geloof - is het vreemd dat Hij zich als Vader openbaart.

God als androgyn wezen, is een gnostische dwaling m.i. die je bijvoorbeeld terugvindt in
"de gnostische evangeliën" van Elaine Pagels, blz.43 - 49.
God de Moeder is de grote scheppende kracht die alle dingen voortgebracht heeft en o.a. de Baarmoeder genoemd wordt. Ook wordt zij de Wijsheid (de Sofia) genoemd, wat volgens gnostici een andere benaming is voor de Geest (zie c). Zie ook het gedeelte over het ontvangen van visioenen van het goddelijk wezen, waarin het verschijnt in vrouwelijke gestalte.

Nergens vinden wij in Gods Woord dat God zelf zwanger is en baart, hoogstens wordt er een vergelijking getrokken met een vrouw die in barensnood is (Jes.42:14). Uiteraard zijn ook de andere z.g. moederlijke beelden van God vergelijkingen. Hieruit kunnen we m.i. opmaken dat de liefde van God voor Zijn kinderen even groot is als de liefde van een moeder voor haar kind of zuigeling. Het is opmerkelijk, dat het ook in Jes.49 (zie vs.14-15) over Sion gaat en in Lukas 13:34 over Jeruzalem.

Verder wordt er over God altijd in mannelijke termen gesproken. Vanuit de grondtekst is het altijd Hij. Hij openbaart zich in zijn Woord (o.a.) als een liefdevolle Vader, die bewogenheid, ontferming, zorgzaamheid e.d. tentoonspreidt.

.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #24 Gepost op: augustus 02, 2005, 09:56:20 am »
Citaat
Priscilla en Aquila schreef op 02 augustus 2005 om 00:30:
Ik weet niet of je dat zo op die manier uit kan leggen: God is een man - naar Gods beeld geschapen = man zijn.

1) De mens is naar Gods beeld geschapen: 27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem.
En dat geldt toch voor de man zowel als de vrouw? De vrouw is mens en de man is mens; beiden geschapen naar Gods beeld.

Wat ik even vet heb gemaakt in je post, staat dacht ik er niet zo.
In 1 Kor.11 staat dit:

1 Kor 11: 7
7 Want een man moet het hoofd niet dekken: hij is het beeld en de heerlijkheid Gods, maar de vrouw is de heerlijkheid van de man.[/q]

Ja, zoiets bedoelde ik ook eigenlijk hoor.

Maar volgens mij hoeft het elkaar niet 100% tegen te spreken, het gaat m.i. niet alleen over gezagsorde. Feit is dat eerst de mens (=man, Adam) geschapen werd, en toen de vrouw, UIT de man.

Of dat nou met een soort letterlijke ribresectie ging of dat je dat metaforisch kunt zien, de volgorde blijft. En dat is geen tegenstelling met de gezagsorde in de schepping, sterker nog, je kunt het er niet los van zien. Paulus voert dat toch ook ergens aan als argument: ja maar, de man is eerst geschapen en dan de vrouw, dus... (bla).

Even los gezien van de specifieke inhoud van zijn betoog: blijkbaar is het een geldig argument om gezagsverhoudingen aan te geven.

quote:

2) De mens is geschapen in twee verschillende vormen: man en vrouw ( - i.t.t. tot de dieren waar er zeer velen van zijn):27b Man en vrouw schiep Hij hen
Zo lust ik er nog wel een paar, paarden zijn ook geschapen in twee verschillende vormen: hengsten en merries, in tegenstelling tot de insecten waar er miljarden van zijn.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #25 Gepost op: augustus 02, 2005, 10:30:57 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 02 augustus 2005 om 09:41:

[...]

Hoe bedoel je dit Henk?
De mens is volgens de bijbel geschapen als man en als vrouw. Uit de man ontstond de vrouw.
Androgyn kun je hier dacht ik niet van maken.
En dat is wat anders dan cocncluderen dan dat vrouwen ook mannelijke hormonen en hebben en andersom :)
Als God androgyn zou zijn - wat ik niet geloof - is het vreemd dat Hij zich als Vader openbaart.

God als androgyn wezen, is een gnostische dwaling m.i. die je bijvoorbeeld terugvindt in
"de gnostische evangeliën" van Elaine Pagels, blz.43 - 49.
God de Moeder is de grote scheppende kracht die alle dingen voortgebracht heeft en o.a. de Baarmoeder genoemd wordt. Ook wordt zij de Wijsheid (de Sofia) genoemd, wat volgens gnostici een andere benaming is voor de Geest (zie c). Zie ook het gedeelte over het ontvangen van visioenen van het goddelijk wezen, waarin het verschijnt in vrouwelijke gestalte.

Nergens vinden wij in Gods Woord dat God zelf zwanger is en baart, hoogstens wordt er een vergelijking getrokken met een vrouw die in barensnood is (Jes.42:14). Uiteraard zijn ook de andere z.g. moederlijke beelden van God vergelijkingen. Hieruit kunnen we m.i. opmaken dat de liefde van God voor Zijn kinderen even groot is als de liefde van een moeder voor haar kind of zuigeling. Het is opmerkelijk, dat het ook in Jes.49 (zie vs.14-15) over Sion gaat en in Lukas 13:34 over Jeruzalem.

Verder wordt er over God altijd in mannelijke termen gesproken. Vanuit de grondtekst is het altijd Hij. Hij openbaart zich in zijn Woord (o.a.) als een liefdevolle Vader, die bewogenheid, ontferming, zorgzaamheid e.d. tentoonspreidt.

.

Ik heb geloof ik net uitgelegd in mijn vorige post dat God als androgyn God de geslachten overstijgt. Hij is namelijk geen mens. Je kunt van God niet zeggen of Hij een man of een vrouw is, omdat je je dan schuldig maakt aan antromorphisme. Het woord 'androgyn' heeft niks met gnostiek te maken.

God presenteert zich in de Bijbel als man, dus vandaar dat we hem meer als 'mannelijk' zien, net zoals God in de Bijbel 'handen' heeft. Die termen worden gebruikt om ons te helpen, maar zijn beelden. In werkelijkheid is God geen man en heeft Hij geen handen omdat God geen mens is. Dat moet je wel uit elkaar houden.

Liudger

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #26 Gepost op: augustus 02, 2005, 11:19:07 am »

quote:

Roodkapje schreef op 01 augustus 2005 om 17:27:
Liudger, Bumblebee is arts, ik denk dat ze meer van biologie weet dan jij vermoedt.

Weet ik. Het was een bewuste, speels bedoelde provocatie. Kijken of we de hommel ook aan het brommen kunnen krijgen :) . Meer serieus, ik was verbaasd dat iemand met haar achtergrond het zo zou formuleren.

quote:

Sekse heeft dus niet altijd met een piemeltje of een gaatje te maken (excusez-le mot), maar met masculiniteit, femininiteit of androgyniteit.

Ik vind jouw androgyne verhaal een heel aardige invulling van het idee dat de mens, man en vrouw, naar God's beeld geschapen is.

Maar jullie gaan beiden volkomen voorbij aan mijn argument - dat in een soort waarin geen sekse voorkomt (dus alleen maar niet-geslachtelijke voortplanting), je niet van mannelijk, vrouwelijk, androgyn, masculien of feminien kunt spreken. Er is geen groeping van eigenschappen in masculien of feminien mogelijk als er geen geslachtsverschil is. Aangezien God Eén is, mogen we wel stellen dat er geen sprake is van gender of sekse bij Hem. In menselijke termen kun je dat wel androgyn noemen voor het gemak, maar dat is God uitleggen in menselijke termen- dat blijft een benadering.

Dit zinnetje zal dan wel eerder bij feedback horen, maar ik denk dat je wat rap van start gaat als je dit niet onder CL wilt laten staan. Wil je daarmee zeggen dat je dit niet een Christelijke vraagstelling vindt? Onze plaatselijke dominee zal daar wel verbaasd van staan, moet ik zeggen.

quote:

Genetisch gezien klopt haar verhaal trouwens ;)
Wat bedoel je daarmee?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #27 Gepost op: augustus 02, 2005, 11:33:40 am »
Liudger, ik bedoel daarmee dat je als je tot een 'vrouwelijke' God wilt komen, eerst de Bijbel metaforisch moet gaan lezen, dus 'niet-letterlijk'. Dat is een vrijzinnige instelling, waarmee je de inhoud van de Bijbel als betrouwbaar, feilloos en geïnspireerd eigenlijk ter discussie stelt. En dan ga je tegen de policy in van CL. Dus vandaar de schop naar LB.

Zie daarvoor ook de beide policies.

Dat Bumblebee een universitaire medische achtergrond heeft betekent natuurlijk niet dat ze dan meteen vrijzinnig en verlicht is. Dat suggereer je nu een beetje. :) Waarom zou je deze visie niet kunnen aanhangen als je afgestudeerd medicus bent? :?

Inhoudelijke reactie:
Waarom moeten er per se antromorphe kenmerken aan God geplakt worden als al duidelijk is dat God geen mens is en alle antromorphe kenmerken slechts in de Bijbel genoemd worden als metafoor, beeld voor mensen om iets van hun Schepper te begrijpen.

Dat God mannelijk neergezet wordt, betekent niet dat hij dus per definitie een man is, maar dat Hij in de mannelijke vorm aangesproken wil worden. Het Derde Gebod is een onderdeel van de Tien Geboden. Dus dan kun je Hem toch wel gehoorzamen?
Ik snap niet waarom mensen hier zo moeilijk over doen... :? Echt niet...  :/

Iris

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #28 Gepost op: augustus 02, 2005, 01:14:29 pm »

quote:

dingo schreef op 01 augustus 2005 om 22:28:
[...]

Daar gaat het nu niet over en is voor deze discussie ook niet relevant.

Je begon er zelf over.

quote:

Sinds wanneer is dat exclusief voor moeder? Zou ik als vader mijn kind geen liefde, warmte en geborgenheid geven?

Ik zeg niet dat liefde, warmte en geborgenheid exlusief bij "moeder" horen.
Natuurlijk horen ze ook bij "vader".
Bij allebei, wat mij betreft.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2005, 01:15:07 pm door Iris »

Liudger

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #29 Gepost op: augustus 02, 2005, 01:25:36 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 02 augustus 2005 om 11:33:
Liudger, ik bedoel daarmee dat je als je tot een 'vrouwelijke' God wilt komen, eerst de Bijbel metaforisch moet gaan lezen, dus 'niet-letterlijk'. Dat is een vrijzinnige instelling, waarmee je de inhoud van de Bijbel als betrouwbaar, feilloos en geïnspireerd eigenlijk ter discussie stelt. En dan ga je tegen de policy in van CL. Dus vandaar de schop naar LB.

Zie daarvoor ook de beide policies.

Misschien zit het probleem in de manier waarop jij mijn discussiepunt herformuleerde. Ik wil van God helemaal geen 'vrouwelijke' God maken. Integendeel, ik denk dat God sekseverschillen te boven gaat. Als je Hem (:)) als Vader aanspreekt, dan is dat in feite een antropomorfische benadering, dat hebben we blijkbaar nodig. De aanspraak Moeder is ook zo'n antropomorfische benadering, ook een beperking, waar sommigen misschien soms ook baat bij kunnen hebben.

quote:

Dat Bumblebee een universitaire medische achtergrond heeft betekent natuurlijk niet dat ze dan meteen vrijzinnig en verlicht is. Dat suggereer je nu een beetje. :) Waarom zou je deze visie niet kunnen aanhangen als je afgestudeerd medicus bent? :?

Ik doelde niet op haar letterlijk aanvaarden van haar Genesis citaat, of haar reactie in het algemeen. Mijn reactie in deze betrof puur het idee dat 'mannelijk' op zichzelf kan staan. Dat vond ik vreemd voor iemand met een biologische opleiding. Volgens mij is het inherent aan sekseloze soorten dat er dan geen sprake is van mannelijk of vrouwelijk. Zodra je aan 'mannelijk' kunt refereren, bestaat er ook een 'vrouwelijk'.

quote:

Inhoudelijke reactie:
Waarom moeten er per se antromorphe kenmerken aan God geplakt worden als al duidelijk is dat God geen mens is en alle antromorphe kenmerken slechts in de Bijbel genoemd worden als metafoor, beeld voor mensen om iets van hun Schepper te begrijpen.

So far, so good :).

quote:

Dat God mannelijk neergezet wordt, betekent niet dat hij dus per definitie een man is, maar dat Hij in de mannelijke vorm aangesproken wil worden. Het Derde Gebod is een onderdeel van de Tien Geboden. Dus dan kun je Hem toch wel gehoorzamen?
Ik snap niet waarom mensen hier zo moeilijk over doen... :? Echt niet...  :/

Tja, nou ga je me toch de vrijzinnige hoek in duwen (help, ik wil niet :) !). Ik kan daar gewoon niets meer mee, met dat patriarchale gedachtengoed:

quote:

Gal 3,28
  Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus.  

Ik denk dat de Bijbel wat dat aanspreken als een Hij betreft tijdgebonden is. Ik denk dat het zich voorstellen van God als een Hij in de maatschappij van die tijd belangrijk was voor het begrijpen van Zijn boodschap. Bv het vermijden van misverstanden en vermengingen met omringende vruchtbaarheidsgodinnen. Aangezien de positie van de vrouw nu heel anders gezien wordt, moet je ook uitkijken met het gebruiken van de bijbelse metaforen - die kunnen heel anders bedoeld zijn dan we ons nu voorstellen.

Ik geloof al helemaal niet dat het derde gebod hierop toegepast kan worden. Ik kan je verzekeren dat van 'ijdel' gebruik geen sprake is.

Er is niets op tegen om God als Vader aan te spreken. Ik ben het zelf zo gewend, en zal dat meestal ook zo doen. Maar ik ken ook mensen die daar helemaal niets mee kunnen, een Enig God die zich uitsluitend als mannelijk presenteert.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2005, 01:26:05 pm door Liudger »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #30 Gepost op: augustus 02, 2005, 01:28:32 pm »
offtopic:Laten we deze discussie vooral over God voeren en niet over Bumblebee... geloof me, daar is ze niet interessant genoeg voor, en ik kan het weten  ;)

Citaat
Liudger schreef op 01 augustus 2005 om 16:33:
Als een soort geen sekseverschillen kent, dan kenmerkt men de individuen niet als mannetjes. Het hele idee van sex impliceert onderscheid en complementariteit. [/q]

Maar als er wel sexe-onderscheid is, betekent dat nog niet dat het één niet kan bestaan zonder het ander. Vrouwelijkheid en mannelijkheid zijn imho niet alleen afhankelijk van biologische sexeverschillen, van "male" en "female".

quote:

Jij zit wel erg letterlijk vastgebakken aan dat patriarchale verhaal van Genesis. Heb je wel opgelet bij biologie :) ?

zoemzoem  ;)

Net zoals ik niet letterlijk zit vastgebakken aan de appel en de pratende slang, maar wél aan de essentie van de zondeval, zit ik ook niet letterlijk vastgebakken aan Adams ribresectie maar wél aan de essentie van het scheppingsverhaal van de mens: eerst man (uit stof, naar Gods beeld) en dan vrouw (ook naar Gods beeld, maar afgeleid, uit de man, als een soort spiegelbeeld).

quote:

Maar hij (D) is er wel. Ik zal zeker niet de eerste zijn die zegt dat Goed alleen gedefinieerd kan worden in tegenstelling tot Kwaad. Jij haalt er dan machtsverschil bij, dat heeft op zich weinig te maken met de tegenstelling.

Maar dat ben ik dan dus niet met je eens.   :)

In mijn ogen is "goed" een positieve waarde, iets dat op zichzelf bestaat, net als licht. Duisternis bestaat niet op zichzelf, het is de afwezigheid van licht. Kwaad is evenmin iets op zich, het is bedorven goedheid, gevallen goedheid. Neem bijvoorbeeld gierigheid en geldsmijterij: beide zijn bedorven vormen van fatsoenlijk met geld omgaan.

quote:

Roodkapje

God presenteert zich in de Bijbel als man, dus vandaar dat we hem meer als 'mannelijk' zien, net zoals God in de Bijbel 'handen' heeft. Die termen worden gebruikt om ons te helpen, maar zijn beelden. In werkelijkheid is God geen man en heeft Hij geen handen omdat God geen mens is. Dat moet je wel uit elkaar houden.

Ja, maar ik geloof er niets van dat dat "zomaar" een beeld is. Of dat God voor de flauwekul als man wenst te worden aangesproken. Of dat Jezus toevallig een man was, en geen vrouw. Of dat God in de Bijbel zichzelf voor niets presenteert als Koning, Vader, Bruidegom.

God is zeker geen mens. God is ook zeker geen man, in de zin dat Hij Zich moet scheren of zoiets. God is wél mannelijk. God is de essentie van datgene waarvan mannen een beeld zijn. God zien als man is onvolmaakt, een beeld, in de zin dat God in werkelijkheid niet geslachtsloos is maar misschien juist nog wel mannelijker dan Hij zich in de Bijbel laat zien.

Nog even over die bacteriën: het feit dat er wezens bestaan die geslachtsloos zijn, houdt niet in dat wezens die wel geslachten hebben een soort "gesplitste geslachtsloze wezens" zijn. Bacteriën zijn minder dan wij, zij missen iets.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #31 Gepost op: augustus 02, 2005, 01:31:10 pm »
Tuurlijk is niks toevallig. Maar je moet de het beeld van de 'man' dus niet antromorf op God plakken, omdat mannen wel naar Gods beeld geschapen zijn, maar dit niet betekent dat God is zoals mannen.

Of is dit ook onduidelijk. :?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #32 Gepost op: augustus 02, 2005, 01:37:47 pm »
Modbreak:
Titeleditje doorgevoerd op verzoek :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #33 Gepost op: augustus 02, 2005, 01:54:20 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 02 augustus 2005 om 13:31:
Tuurlijk is niks toevallig. Maar je moet de het beeld van de 'man' dus niet antromorf op God plakken, omdat mannen wel naar Gods beeld geschapen zijn, maar dit niet betekent dat God is zoals mannen.
Uit je vorige post kreeg ik het idee dat God zich volgens jou in de Bijbel eigenlijk net zo goed als vrouw had kunnen presenteren, dat misschien niet had gedaan omdat dat in de toen heersende tijd en cultuur (oeh, wat ben ik toch dol op dat argument!) niet handig zou zijn geweest, maar dat Hij verder een soort geslachtsloos wezen is.

Uiteraard moet je het beeld van een menselijke man niet op God plakken, maar een man is wél Gods beeld! Onvolmaakt, zeker, maar toch. Dat is ook ongeveer wat jij beweert als ik het zo zie. We zijn het nu dus eensch?  :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #34 Gepost op: augustus 02, 2005, 02:20:02 pm »
zekersch! :+

Je had zat vrouwelijke 'moedergodinnen' enzo. Dus God had daar voor kunnen kiezen.
Dat Hij dat niet deed had dus een zeer goede reden, blijkbaar. B)
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2005, 02:20:56 pm door Roodkapje »

Liudger

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #35 Gepost op: augustus 02, 2005, 02:28:31 pm »

quote:

offtopic:Mm, wat is dat nou voor slap geluid - ben blijkbaar niet prikkelend genoeg geweest

quote:

Maar dat ben ik dan dus niet met je eens.   :)

In mijn ogen is "goed" een positieve waarde, iets dat op zichzelf bestaat, net als licht. Duisternis bestaat niet op zichzelf, het is de afwezigheid van licht. Kwaad is evenmin iets op zich, het is bedorven goedheid, gevallen goedheid. Neem bijvoorbeeld gierigheid en geldsmijterij: beide zijn bedorven vormen van fatsoenlijk met geld omgaan.

Niettemin kan het concept van licht niet zonder het concept van donker bestaan. Als 'niet fatsoenlijk omgaan met geld' niet zou bestaan, dan zou je 'fatsoenlijk omgaan met geld'  gewoon 'omgaan met geld' noemen.

quote:

Ja, maar ik geloof er niets van dat dat "zomaar" een beeld is. Of dat God voor de flauwekul als man wenst te worden aangesproken. Of dat Jezus toevallig een man was, en geen vrouw. Of dat God in de Bijbel zichzelf voor niets presenteert als Koning, Vader, Bruidegom.

Nee daar heb je gelijk in. Dat deed Hij omdat men er anders in die tijd geen klap van zou hebben begrepen.

quote:

God is zeker geen mens. God is ook zeker geen man, in de zin dat Hij Zich moet scheren of zoiets. God is wél mannelijk. God is de essentie van datgene waarvan mannen een beeld zijn. God zien als man is onvolmaakt, een beeld, in de zin dat God in werkelijkheid niet geslachtsloos is maar misschien juist nog wel mannelijker dan Hij zich in de Bijbel laat zien.

Denk jij dan, om in Roodkapjes termen te blijven, dat God dus meer masculien dan androgyn is? Zoals Kapje zei, zeg maar 'macho' ? Ik zie onuitputtelijke liefde en genade nou niet iets als typisch macho, integendeel.

quote:

Nog even over die bacteriën: het feit dat er wezens bestaan die geslachtsloos zijn, houdt niet in dat wezens die wel geslachten hebben een soort "gesplitste geslachtsloze wezens" zijn. Bacteriën zijn minder dan wij, zij missen iets.
Dat bacteriën een voorbeeld zijn is niet relevant , het gaat om het concept 'sekse'. Het gaat daar om onderscheid. Als een wezen uniek is, dan is er geen sekse, geen onderscheid.  Wat wij masculien noemen zijn eigenschappen die vaker of sterker bij mannen voorkomen, en feminien wat vaker of sterker bij vrouwen voorkomt. Als er geen sekse verschil is, dan kun je een dergelijke typering niet plegen. Het is puur antropomorfisch redeneren om een onderscheid dat wij hanteren voor mensen op God toe te passen.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2005, 02:28:54 pm door Liudger »

Liudger

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #36 Gepost op: augustus 02, 2005, 02:32:10 pm »

quote:

Hee, hier wordt samengezworen tegen mij! Een combi! Moderatoren, kan dit zomaar?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #37 Gepost op: augustus 02, 2005, 02:33:32 pm »

quote:

Liudger schreef op 02 augustus 2005 om 14:32:
[...]

Hee, hier wordt samengezworen tegen mij! Een combi! Moderatoren, kan dit zomaar?

Ja hoor :+

Liudger

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #38 Gepost op: augustus 02, 2005, 02:33:51 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 02 augustus 2005 om 14:20:
zekersch! :+

Je had zat vrouwelijke 'moedergodinnen' enzo. Dus God had daar voor kunnen kiezen.
Dat Hij dat niet deed had dus een zeer goede reden, blijkbaar. B)
Ja, als Hij zich ook als een Zij had gepresenteerd, hadden mensen volkomen de verkeerde indruk kunnen krijgen, gezien de aard van die 'moedergodinnen'. Tijdgebonden dus.

Iris

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #39 Gepost op: augustus 02, 2005, 02:54:34 pm »
Toch was de term "moeder" misschien beter geschikt geweest.
De mannen op de wereld hebben er tenlotte wel een zooitje van gemaakt.
Het zijn steeds weer de mannen die oorlog voeren etc.
"Moeder" komt wat mij betreft dichter bij "geweldloosheid" en liefde dan "Vader".
Een enorme generalisering, I know  :+
Maar.......er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in.....

Liudger

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #40 Gepost op: augustus 02, 2005, 03:02:29 pm »

quote:

Iris schreef op 02 augustus 2005 om 14:54:
Toch was de term "moeder" misschien beter geschikt geweest.
De mannen op de wereld hebben er tenlotte wel een zooitje van gemaakt.
Het zijn steeds weer de mannen die oorlog voeren etc.
"Moeder" komt wat mij betreft dichter bij "geweldloosheid" en liefde dan "Vader".
Een enorme generalisering, I know  :+
Maar.......er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in.....

Generalisering, inderdaad - zie ongeloofwaardig en opvallend nieuws van Roodkapje.
Op zich wel met je eens.

joepie

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #41 Gepost op: augustus 02, 2005, 03:07:56 pm »
Volgens mij was het de vrouw die er als eerste een zooitje van maakte. Kan het mis hebben ;-)
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2005, 03:08:47 pm door joepie »

Liudger

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #42 Gepost op: augustus 02, 2005, 03:42:47 pm »

quote:

joepie schreef op 02 augustus 2005 om 15:07:
Volgens mij was het de vrouw die er als eerste een zooitje van maakte. Kan het mis hebben ;-)
Tjongejonge, jij kunt generaliseren. DE vrouw. En wat mij betreft, het was een dame met initiatief. Die Adam wilde wel maar durfde niet. Is dat nou masculien, je achter je ega verschuilen? Wat heb je daar nou aan als er inbrekers in huis zijn. 'Jongens, nee natuurlijk vind ik het niet erg, maar zij daar, zij heeft blijkbaar liever dat jullie weggaan'.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #43 Gepost op: augustus 02, 2005, 04:00:48 pm »
Citaat
Liudger schreef op 02 augustus 2005 om 14:28:
offtopic:Mm, wat is dat nou voor slap geluid - ben blijkbaar niet prikkelend genoeg geweest

offtopic:prikken is mijn afdeling, ik ben hier degene met een angel  :P
Of toch niet... nou ja, hm, tijd om weer ontopic te gaan.

quote:

Nee daar heb je gelijk in. Dat deed Hij omdat men er anders in die tijd geen klap van zou hebben begrepen.

Nietes  :)

Zoals je zelf al schrijft waren er in die tijd Moedergodinnen en dergelijke te over, het idee van een vrouwelijke godheid was dus beslist niet onmogelijk, ook niet in die tijd.

Verder is het mijn persoonlijke overtuiging dat de Bijbel ook ons, in déze tijd iets te zeggen heeft, en niet alleen geschreven is door en voor Joden van 2 milennia terug. Dat is het OOK, maar niet LOUTER dat.

quote:

Denk jij dan, om in Roodkapjes termen te blijven, dat God dus meer masculien dan androgyn is? Zoals Kapje zei, zeg maar 'macho' ? Ik zie onuitputtelijke liefde en genade nou niet iets als typisch macho, integendeel.
Masculien is niet hetzelfde als macho, maar ik zie God inderdaad als meer masculien dan androgyn.

Liudger

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #44 Gepost op: augustus 02, 2005, 04:40:29 pm »

quote:

offtopic:prikken is mijn afdeling, ik ben hier degene met een angel  :P
Of toch niet... nou ja, hm, tijd om weer ontopic te gaan.

offtopic:die off-topics willen niet goed binnen een quote heb ik de indruk

offtopic:na tientallen jaren braaf van kou verstijfde hommels naar warmere plekjes gedragen hebben, werd ik wreed van de illusie genezen dat ze geen angel hebben

quote:

Nietes  :)

Dat mag ik graag, discussie op nivo. Welles   :+ ! Welles, welles, welles !!

quote:

Zoals je zelf al schrijft waren er in die tijd Moedergodinnen en dergelijke te over, het idee van een vrouwelijke godheid was dus beslist niet onmogelijk, ook niet in die tijd.

Ontken ik niet, ik zeg dat gezien de stijl van die 'dames' het een goed idee was om daar afstand van te nemen.

quote:

Verder is het mijn persoonlijke overtuiging dat de Bijbel ook ons, in déze tijd iets te zeggen heeft, en niet alleen geschreven is door en voor Joden van 2 milennia terug. Dat is het OOK, maar niet LOUTER dat.

Nou en of of de Bijbel ons nu nog wat te zeggen heeft. Kunnen we het toch nog ergens over eens zijn  d:)b

quote:

Masculien is niet hetzelfde als macho, maar ik zie God inderdaad als meer masculien dan androgyn.
Ik volgde even Kapjes terminologie.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #45 Gepost op: augustus 02, 2005, 05:05:13 pm »

quote:

Liudger schreef op 02 augustus 2005 om 16:40:
Ik volgde even Kapjes terminologie.

Nou, volgens mij niet. Mannelijk is niet hetzelfde als masculien. Je kunt best én mannelijk én androgyn zijn. Dan voel je je man, maar je hebt als man ook vrouwelijke eigenschappen. En dat is het geval bij 90% van de mannen.

Dus kan God best én mannelijk zijn (want Hij presenteert zich als man) én androgyn. Dus ook 'vrouwelijke' eigenschappen hebben, zonder 'feminien' of 'vrouwelijk' te zijn. :)

Feminiene mannen voelen zich harstikke man, hebben alleen veel 'vrouwelijke' eigenschappen. Dus ze blijven mannelijk, hoe vrouwelijk ze zich ook gedragen. En dat voelen ze ook zo.

Dus ook al wás God heel 'feminien', het feit dat Hij Zichzelf als 'man' presenteert (Vader, Jezus etc.) maakt hem per definitie mannelijk. :)

'feminiene' mannen zijn nog altijd 'masculiener' dan 'masculiene' vrouwen B)
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2005, 05:11:23 pm door Roodkapje »

joepie

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #46 Gepost op: augustus 02, 2005, 05:19:23 pm »

quote:

Liudger schreef op 02 augustus 2005 om 15:42:
[...]

Tjongejonge, jij kunt generaliseren. DE vrouw. En wat mij betreft, het was een dame met initiatief. Die Adam wilde wel maar durfde niet. Is dat nou masculien, je achter je ega verschuilen? Wat heb je daar nou aan als er inbrekers in huis zijn. 'Jongens, nee natuurlijk vind ik het niet erg, maar zij daar, zij heeft blijkbaar liever dat jullie weggaan'.

Ik verschuil me nergens achter, maak je geen zorgen. Ben zelf een Eva.
En hoe je het ook wend of keert het was de vrouw die voor de verleiding is gevallen.

Maar om terug te komen op de onzinnige vraag of God ook als Moeder zou aangeduid kunnen worden en de nog onzinniger verhandelingen erbij: is het nu echt belangrijk?

God wil aangesproken worden als God de Vader.
En niet als God de Moeder.
Wij zijn de bruid en niet de bruidegom.
Helemaal geen moeilijke woorden voor nodig.
En zo simpel als wat. ;-)

Liudger

• Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #47 Gepost op: augustus 02, 2005, 05:41:11 pm »

quote:

joepie schreef op 02 augustus 2005 om 17:19:
Ik verschuil me nergens achter, maak je geen zorgen. Ben zelf een Eva.

Ik had het niet over jou Joepie, en ik weet dat je een Eva bent. Sorry, ik kom soms met gebruiksaanwijzing.

quote:

Maar om terug te komen op de onzinnige vraag of God ook als Moeder zou aangeduid kunnen worden en de nog onzinniger verhandelingen erbij: is het nu echt belangrijk?

Dan komen we weer terug bij waarom ik dit naar voren bracht:  mijn these dat de Maria-verering zo'n vlucht heeft genomen wegens het ontbreken van het feminiene aspect in het Bijbelse Godsbeeld. En tevens, zoals ik al eerder zei, als je bij buitenstaanders aankomt met een enig God die alleen maar als mannelijk gezien mag worden, dan is dat soms moeilijk te verkopen. Als dat mannelijk aspect nou essentieel was in mijn ogen, dan zou ik zeggen, pech, zo is het nu eenmaal. Maar als het niet essentieel is, dan is het jammer mensen onnodig af te stoten.

quote:

God wil aangesproken worden als God de Vader.
En niet als God de Moeder.
Wij zijn de bruid en niet de bruidegom.
Helemaal geen moeilijke woorden voor nodig.
En zo simpel als wat. ;-)
Je standpunt is volstrekt duidelijk. Het mijne ook, denk ik.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #48 Gepost op: augustus 02, 2005, 06:05:33 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 02 augustus 2005 om 09:56:

[...]

Zo lust ik er nog wel een paar, paarden zijn ook geschapen in twee verschillende vormen: hengsten en merries, in tegenstelling tot de insecten waar er miljarden van zijn.

Je snapt me niet. Ik bedoel: er zijn VEEL verschillende soorten dieren. Naar hun aard zijn er verschillenden. Maar van de mens is er maar  één soort, verdeeld in man en vrouw. Het enige onderscheid.
Maar ik zal de verkeerde bewoordingen gebruiken. ;)

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Is God mannelijk?
« Reactie #49 Gepost op: augustus 02, 2005, 06:07:51 pm »
G’d denkt zeker mannelijk/vrouwelijk, want anders was er geen geperfectioneerde sex uitgevonden. G’d is dus tenminste ‘van beiden’, denk ik…  :)
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )