Auteur Topic: Oud testament Nieuw testament  (gelezen 2714 keer)

Nikolov

• Bekijk profiel
Oud testament Nieuw testament
« Gepost op: augustus 17, 2005, 04:45:03 pm »
Ik ben niet echt een fan van het oude testament met alle oorlogspraat en wetten. En ik ben zeker geen bijbelkenner.

Voor mezelf hou ik me vast aan de twee regels die Jezus gegeven heeft tijdens zijn verblijf bij ons. Focus jezelf continue op god. Geef alle liefde die in je zit continue naar iedereen om je heen.  Maar zo af en toe word je om de oren geslagen met kreten uit het oude testament waar ik gewoon naar van wordt. Of verhalen over slachtpartijen die ik gevoelsmatig niet met God kan verbinden.

Wat denken jullie hierover?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2005, 10:05:08 pm »
Die slachtpartijen waren nodig om de focus op God te houden.

Het probleem met dit soort discussies is altijd dat God als alleen liefde wordt weergegeven. Er is echter ook een rechtvaardige kant aan God. God eist onze trouw en liefde. Dat is zijn recht als onze maker/Vader. Als je voor Hem kiest mag je dan in ruil rekenen op Zijn steun en liefde. Kies je tegen Hem....dan mag je rekenen op Zijn toorn en straf. Dat laatste is wat de volken ondergaan die door Israel worden uitgeroeid. En Israel ondergaat het weer op zijn beurt als het de Heer (al vele generaties lang) verlaat. God is geduldig en geeft vele kansen op en ook nog eens lange tijd voor bekering. De volkeren in kanaan krijgen meer dan 400 jaar (de tijd dat Israel in egypte in slavernij was) de tijd om zich tot Hem te bekeren. Vanwege de reactie van Rachel in Jericho weten we dat ze ook wel degelijk de Here kenden. Maar ze bekeren zich niet (op een enkele uitzondering na) en ondergaan dan na al die jaren hun straf.

Is dat dan een geweld dat niet bij God hoort? Integendeel...het is de complete rechtvaardigheid van God die je aan het werk ziet. Wat heb je aan een God die alles door de vingers ziet? Het OT bepaald ons erbij dat het leven gerechtigheid kent.

En als laatste...God straft ons nooit voor iets dat we onbewust zouden hebben gedaan. Dat we niet konden weten. Er staan aankondigingen van straf in de bijbel. Altijd worden mensen aangesproken op het overtreden van hun eigen regels of andere overduidelijke gebreken. Zo worden inwoners van tyrus (een handelshavenstad in Libanon) aangesproken op het overtreden van hun handelswetten. Fraude dus.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2005, 10:45:41 am »
Terwijl ik begrijp dat gods wil wet is. Dit heb ik in mijn eigen leven mogen ervaren. Denk ik toch dat het wat vreemd is om het doden van steden tot op vrouwen en kinderen toe rechtvaardigheid te noemen. Zeker niet voor een wezen wat maar een woord hoeft te spreken en daarmee de wereld binnenstebuiten kan keren.

Ik kan me geen misdaad (of doel) bedenken die genocide rechtvaardigt. Zelfs als het volk de meest verschrikkelijke gruwelen uitvoert dan is een baby nog steeds een baby. En het hele genocide gedoe komt volledig niet overeen met de eerste van de tien geboden...

Wat is het nut van straf? Voor de gestrafde in dit geval niets denk ik... Ze weten niet dat ze fout zijn hebben daar in het geval van de kinderen toch geen macht over en plots zijn ze verloren voor een eeuwige verdoemenis. Voor de mensen daar omheen gehoorzaamheid door angst. Of verontwaardigde rebellie wat je dus ziet gebeuren in de niet christenen om ons heen.

Deze praktijken werken.. Kijk maar naar landen waar nog steeds dictators aan de macht zijn. Maar trouw uit angst is meestal erg onbetrouwbaar het werkt zolang er geen alternatieven om trouw aan te zijn zijn. Trouw uit liefde is onbreekbaar. (Lees Machiavelli)

Maar ik weiger God te zien als de dictator. Als dat zo was zou zijn zoon absoluut niet de boodschap gegeven hebben die hij gebracht heeft.

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2005, 11:04:56 am »
Als eerste ben ik blij dat ook het oude testament in de Bijbel staat. Ik kom vaak parallelen met het nieuwe testament tegen. Heel vaak lees je verwijzingen naar Jezus.

Maar goed, dan loop je nog tegen het geweldadige in het OT aan. Ik denk dat je het allereerst in de goede context moet zien. Het speelt af in een tijd dat alles ook geweldadig is. Vaak genoeg gebruikt God heidense gebruiken, symbolen en dergelijke om zijn macht te gebruiken. Zo ook het geweld.
Verder denk ik dat wij als mens helemaal het recht niet hebben om te zeggen dat God geen geweld mag gebruiken. Klinkt als klei die tegen de pottebakker in opstand komt:

quote:

Jes 29,16
Jullie draaien de zaken om! Is de klei soms meer dan de pottenbakker? Kan het maaksel over zijn maker zeggen: ‘Hij heeft mij niet gemaakt’? Of het aardewerk over de pottenbakker: ‘Hij brengt er weinig van terecht’?  

Jer 18,6
‘Volk van Israël, ik kan met jullie hetzelfde doen als die pottenbakker – spreekt de HEER. Immers, jullie zijn in mijn handen als klei in de handen van een pottenbakker.  

Rom 9,20
Wie bent u eigenlijk dat u, een mens, iets tegen God zou inbrengen? Vraagt het aardewerk soms aan de pottenbakker: ‘Waarom hebt u me gemaakt zoals ik eruitzie?’  

Rom 9,21
Heeft de pottenbakker niet de vrijheid om van dezelfde klomp klei zowel een kostbare vaas als een alledaagse pot te maken

Verba volant, scripta manent

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2005, 11:30:00 am »
quote:
Nikolov schreef op 18 augustus 2005 om 10:45:
Terwijl ik begrijp dat gods wil wet is. Dit heb ik in mijn eigen leven mogen ervaren. Denk ik toch dat het wat vreemd is om het doden van steden tot op vrouwen en kinderen toe rechtvaardigheid te noemen. Zeker niet voor een wezen wat maar een woord hoeft te spreken en daarmee de wereld binnenstebuiten kan keren.

Ik kan me geen misdaad (of doel) bedenken die genocide rechtvaardigt. Zelfs als het volk de meest verschrikkelijke gruwelen uitvoert dan is een baby nog steeds een baby. En het hele genocide gedoe komt volledig niet overeen met de eerste van de tien geboden...

Wat is het nut van straf? Voor de gestrafde in dit geval niets denk ik... Ze weten niet dat ze fout zijn hebben daar in het geval van de kinderen toch geen macht over en plots zijn ze verloren voor een eeuwige verdoemenis. Voor de mensen daar omheen gehoorzaamheid door angst. Of verontwaardigde rebellie wat je dus ziet gebeuren in de niet christenen om ons heen.

ik snap het ook allemaal niet, maar ik zie wel dat je hier snel de conclusie trekt van 'die mensen gaan dood' -> ze gaan naar de hel. Dat kun je van de volwassenen misschien wel zeggen denk ik, die bewust bezig waren met rituele kinderoffers, heidense gebruiken, etc. Allemaal dingen die door God verboden waren. De op deze manier gestrafte volken waren daarin de extreemste in hun omgeving. De meeste andere buurlanden deden niet aan mensenoffers.

Voor de (kleine) kinderen geldt echter dat we helemaal niet weten wat er met ze gebeurt. God kan best die kinderen uit hun lijden hebben verlost. Ze waren immers wel kinderen die geindoctrineerd waren door een door en door perverse cultuur. Als ze in leven waren gebleven dan waren ze de wildernis in gevlucht en uiteindelijk ergens als slaaf terecht gekomen ofzo.

Voor de omliggende volken (die minder slecht waren) zal het ongetwijfeld een stimulans zijn geweest om geen mensenoffers te gaan doen, omdat ze zagen wat de consequenties daarvan zijn.

Overigens is hier al eens over gediscussieerd in Genocide als opdracht van God?. En verder is dit artikel erg interessant.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2005, 12:14:32 pm »
Over de Tien Geboden icm 'genocide' en 'oorlogsvoering': de wetten in het OT voor het volk Israël waren civiele wetten, voor militairen gelden andere wetten en regels. Dat was toen niet anders dan nu. Wel belangrijk om dat onderscheid te blijven maken.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 18, 2005, 12:55:06 pm »
Ja, maar die verloren kinderen hebben Jezus toch niet in hun hart geaccepteerd? En die kans krijgen ze ook niet meer. Maar het kan wel natuurlijk dat God voor hen een uitzondering maakt.

Wat betreft het klei wat zich tegen de pottenbakker verzet. Ik verzet mij niet tegen God.. Ik kan dat niet, ik wil dat niet en ik heb daar geen enkel voordeel bij. Ik ben zoals gezegd... Als klei in zijn handen. Blijkbaar heeft hij gekozen iemand te scheppen die dit niet begrijpt en zo gebouwd is dat die dit wil begrijpen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 18, 2005, 02:06:16 pm »
Uit Romeinen 5 maak ik op dat van die kleine kinderen ook niet verwacht wordt dat ze Jezus in hun hart aannemen. Je wordt geoordeeld op datgene wat je had kunnen weten.

Dus wat mij betreft staan kleine kinderen die zich niet van hun omgeving bewust zijn, en bijv. verstandelijk gehandicapten buiten dat oordeel.

Dus dan mag je geloven dat God ze meteen al thuishaalt, zodat ze al die ellende die we hier met z'n allen veroorzaken niet mee hoeven te maken. Dat is toch pure rechtvaardigheid en genade? Ik zou best met zo'n klein kindje willen ruilen hoor!
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 18, 2005, 03:24:13 pm »
Oneerlijk hoor... Zij wel, wij niet :)  

Maar aan de andere kant. Je hebt de eer gekregen om god te leren kennen in het hier en nu. Niet in het later. Dat is wel wat waard.

Ik voel me in ieder geval wat opgelucht. Bedankt daarvoor. Maar nog niet gerustgesteld.

Dat wil zeggen, ik ben nog lang niet overtuigd dat God genocide zou plegen. Daar klopt volgens mij nog steeds iets niet. Wat de oorzaak ook is.

Het kan best zijn dat zoals je nu zegt die kinderen direct naar God gaan, maar volgens die logica zou ik de eerste beste geestelijk gehandicapte die ik op straat tegen kom om zeep moeten helpen om hem een plezier te doen.. Dat klopt niet, ik zie ook niet waarom het anders zou zijn als je een kind of gehandicapte om zeep helpt in een stad die verder des duivels is.

Probeer maar eens in woorden een uitleg te maken die je dat kind kunt uitleggen. Dan snap je waarom ik hier moeite mee heb.

Uiteindelijk was de genocicde gepleegd door mensen, gelovigen. Althans zo noemden ze zich zelf. Of ze dat ook waren hangt af van je mening over wat God is...

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 18, 2005, 03:27:13 pm »
quote:
Nikolov schreef op 18 augustus 2005 om 12:55:
Ja, maar die verloren kinderen hebben Jezus toch niet in hun hart geaccepteerd? En die kans krijgen ze ook niet meer. Maar het kan wel natuurlijk dat God voor hen een uitzondering maakt.

Die kinderen leefden 2000 jaar voor de geboorte van de messias, dus knappe kinderen als ze wel Jezus in hun hart hadden geaccepteerd ;)

verder sluit ik me bij roodkapje aan.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 18, 2005, 03:29:39 pm »
quote:
Nikolov schreef op 18 augustus 2005 om 15:24:
Het kan best zijn dat zoals je nu zegt die kinderen direct naar God gaan, maar volgens die logica zou ik de eerste beste geestelijk gehandicapte die ik op straat tegen kom om zeep moeten helpen om hem een plezier te doen.. Dat klopt niet, ik zie ook niet waarom het anders zou zijn als je een kind of gehandicapte om zeep helpt in een stad die verder des duivels is.

nu draai je de redenatie om: van "Als het regent wordt het gras nat" maak jij "als het gras nat is, heeft het geregend". Dat is echter niet altijd geldig. Zo ook met kinderen en geestelijk gehandicapten. God kan in dat specifieke geval besloten hebben dat dit de beste gang van zaken was. Hij heeft er immers een beter perspectief op dan wij mensjes. Maar dat betekent niet dat dat altijd zou gelden.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 18, 2005, 03:34:50 pm »
Maar hoe weet je dan als mens wat juist is en wat niet? Volg je de snel/safe/simpel methode van de 2 wetten van Jezus. Of moet je alles in alle boeken kennen en als een soort advocaat bij elke situatie nadenken hoe janklaas in boek 2 het aanpakte? Mijn bijbelkennis is daar niet goed genoeg voor. En als het dat zou zijn dan zou ik over elke beslissing 2 dagen moeten nadenken...

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 18, 2005, 03:47:48 pm »
quote:
Nikolov schreef op 18 augustus 2005 om 15:34:
Maar hoe weet je dan als mens wat juist is en wat niet? Volg je de snel/safe/simpel methode van de 2 wetten van Jezus. Of moet je alles in alle boeken kennen en als een soort advocaat bij elke situatie nadenken hoe janklaas in boek 2 het aanpakte? Mijn bijbelkennis is daar niet goed genoeg voor. En als het dat zou zijn dan zou ik over elke beslissing 2 dagen moeten nadenken...

Hoe bedoel je deze vraag? Jezus heeft ons toch heel duidelijk die '2 wetten' als samenvatting gegeven van de gehele wet en de profeten. Daarnaast zijn er natuurlijk nog allerlei details die ook belangrijk zijn (lees de bergrede maar eens).

Dit heeft echter niet zoveel te maken met die 'genocide' uit het OT. Het OT is voor een groot deel geschiedenisboek, en dat geeft dus een verslag van hoe God zich inliet met het volk Israel, en ook hoe Israel geregeld over de schreef gaat. Het lijkt me lastig om uit 3000-4000 jaar oude geschiedenis wetten voor ons te halen.

Andere delen van het OT bevatten natuurlijk wel duidelijk wetten (waarvan dan weer een deel ceremonieel is en met tempel etc te maken heeft, wat dus ook niet relevant is -maar wel interessant- voor ons).

Oh en je hebt natuurlijk altijd mede-gelovigen die net weer andere dingen weten dan jij. Samen sta je sterk. Het is niet voor niks dat christenen opgeroepen worden om elkaar op te zoeken en samen te leven!
Weer andere stukken OT zijn bv. profetisch van aard en daar heb je weer wat aan als je probeert meer van de messias te weten te komen.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2005, 03:47:53 pm door Nunc »

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 18, 2005, 05:51:26 pm »
Ik bedoel de vraag precies zoals ik hem stel, en volgens mij zoals jij hem beantwoord nunc.

Ik ben een aantal keer om de oren geslagen met bijbelteksten vooral uit het oude testament waarmee dan bewezen zou worden dat vrouwen minder zijn dan mannen, moslims allemaal fout zijn en homosexuelen eigenlijk meteen de kogel moeten krijgen.

Ik kan niet leven met dat soort basis regels.. Dat heeft niets met Gods liefde te maken.

In het nieuwe testament wordt een veel simpeler veel liberaler beeld geschilderd wat mij betreft volledig in lijn met de persoonlijkheid Jezus staat.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 18, 2005, 06:04:28 pm »
quote:
Nikolov schreef op 18 augustus 2005 om 17:51:
Ik bedoel de vraag precies zoals ik hem stel, en volgens mij zoals jij hem beantwoord nunc.

Ok :)

quote:

Ik ben een aantal keer om de oren geslagen met bijbelteksten vooral uit het oude testament waarmee dan bewezen zou worden dat vrouwen minder zijn dan mannen, moslims allemaal fout zijn en homosexuelen eigenlijk meteen de kogel moeten krijgen.

Ik kan niet leven met dat soort basis regels.. Dat heeft niets met Gods liefde te maken.

In het nieuwe testament wordt een veel simpeler veel liberaler beeld geschilderd wat mij betreft volledig in lijn met de persoonlijkheid Jezus staat.

In het nieuwe testament wordt ook een onderscheid gemaakt tussen man en vrouw, wat betreft hun capaciteiten en hun positie t.o.v. elkaar. In het NT wordt ook gewaarschuwd tegen valse profeten en opgeroepen om God alleen te dienen via Jezus. In het NT wordt homoseksualiteit ook afgekeurd.

Maar 'minder' is een waarde-oordeel wat toevallig goed uitkwam voor mensen die op basis van de bijbel de vrouw minderwaardig wilden vinden. "meteen de kogel moeten krijgen" is een reactie die niet past bij wat Jezus zei over je naaste en zelfs over je vijand.

Het nieuwe testament is niet zozeer 'liberaler' als wel gegeven voor een andere situatie. In het oude testament was er 1 volk, het Joodse, wat als collectief een verbond had gesloten met God, en wat collectief als voorbeeld diende, en wat dus ook collectieve regels had die God's wensen in het maatschappelijk leven moesten handhaven. Israel was een door God ingestelde theocratie.

In het nieuwe testament gaat het om christenen die geroepen zijn uit de volken. Het gaat om groepjes, soms individueën, die samen een nieuw 'volk' vormen. Nieuw-testamentische gelovigen zitten niet in een staats-collectief en hebben daar voor zover ik weet ook nooit instructies voor gekregen.

Wat ik wel weet, is dat het vrijwel altijd fout loopt als het christendom zich hecht aan een staat. Denk aan wat er gebeurde met de kruistochten en daarna. Zodra christenen proberen een theocratie te stichten naar het joodse model, gaat het mis omdat wij nooit die opdracht hebben gekregen, terwijl God het bij Israel zelf instelde.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 19, 2005, 10:28:39 am »
Ok. Misschien ter overvloedde maar ik vat het even samen. Eigenlijk is voor een christen enkel het nieuwe testament belangerijk. En dan vooral de bergrede. Het oude testament is een bijlage met extra studie materiaal.

De rede is dat het oude testament voor Joden is geschreven en het nieuwe testament voor Christenen.

Dit maakt in iedergeval dingen een stuk duidelijker. (en simpeler)

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 19, 2005, 10:35:21 am »
quote:
Nikolov schreef op 19 augustus 2005 om 10:28:
Ok. Misschien ter overvloedde maar ik vat het even samen. Eigenlijk is voor een christen enkel het nieuwe testament belangerijk. En dan vooral de bergrede. Het oude testament is een bijlage met extra studie materiaal.

De rede is dat het oude testament voor Joden is geschreven en het nieuwe testament voor Christenen.

Dit maakt in iedergeval dingen een stuk duidelijker. (en simpeler)

Dat ben ik niet met je eens. Lees maar eens wat Paulus aan Timotheus schreef in een tijd waarin het NT, zoals wij dat kennen, nog niet bestond, of in ieder geval niet volledig was:

2 Tim 3:14-17 - Statenvertaling
14. Maar blijft gij in hetgeen gij geleerd hebt, en waarvan u verzekering gedaan is, wetende, van wien gij het geleerd hebt;
15. En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.
16. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17. Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.

Heilige Schriften - dat wat wij nu het Oude Testament noemen.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2005, 10:39:23 am door Knee »
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 19, 2005, 10:47:46 am »
Wat dacht je van de les uit 1 kor 10:
1 Want ik stel er prijs op, broeders, dat gij weet, dat onze vaderen allen onder de wolk waren, allen door de zee heengingen, 2 allen zich in Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee, 3 allen hetzelfde geestelijke voedsel aten, 4 en allen dezelfde geestelijke drank dronken, want zij dronken uit een geestelijke rots, welke met hen medeging, en die rots was de Christus. 5 En toch heeft God in het merendeel van hen geen welgevallen gehad, want zij werden neergeveld in de woestijn.
6 Deze gebeurtenissen zijn ons ten voorbeeld geschied, opdat wij geen lust tot het kwade zouden hebben, zoals zij die hadden. 7 Wordt ook geen afgodendienaars zoals sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zette zich neder om te eten en te drinken, en zij stonden op om te dansen. 8 En laten wij geen hoererij plegen, zoals sommigen van hen deden, en er vielen op één dag drieëntwintigduizend. 9 En laten wij de Here niet verzoeken, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de slangen. 10 En mort niet, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de verderfengel. 11 Dit is hun overkomen tot een voorbeeld (voor ons) en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie het einde der eeuwen gekomen is.
12 Daarom, wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle. 13 Gij hebt geen bovenmenselijke verzoeking te doorstaan. En God is getrouw, die niet zal gedogen, dat gij boven vermogen verzocht wordt, want Hij zal met de verzoeking ook voor de uitkomst zorgen, zodat gij ertegen bestand zijt.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 19, 2005, 10:53:06 am »
Ik ben het ook niet eens met Nikolov. Het oude testament is voor een christen minstens net zo belangrijk als het nieuwe testament.

Notabene de eerste christenen werden door Paulus, Petrus en andere apostelen geleerd vanuit het oude testament. Als je het oude testament niet leest dan mis je een zeer belangrijk stuk van de Bijbel. In het oude testament leer je God kennen. Je ziet ook een belangrijk lijn. Je ziet wie God is en wat hij doet. Je ziet zijn plan steeds verder ontplooien.

OT + NT is het woord van God!
Verba volant, scripta manent

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 19, 2005, 11:20:47 am »
Jezus' bergrede bouwt ook voort op het OT. Ik durf zelfs te stellen dat je de bergrede pas goed kunt begrijpen als je het OT kent, omdat Jezus' eerste publiek dat ook als basis had. Dan zie je ook dat Jezus daarin niet zozeer een breuk met het OT predikte, maar een breuk met scheefgroei in de praktijk en een vervulling van de profetieën (en de wetten).

De aard van mensen
In het OT leer je ook de 'aard van mensen' kennen, of ze nou wonderen van God hebben meegemaakt en Gods stem ook echt hebben gehoord (Israël), of dat ze van die wonderen hebben gehoord en het volk van God hebben zien aankomen (Kanaänitische volkeren). De mensen willen doen wat ze zélf willen, en niet wat God van hen vraagt; de almacht van God wordt algemeen ontkend in de praktijk, Zijn wetten worden massaal overschreden.

De aard van Gods bemoeienis met de wereld
En dan leer je ook Gods genade beter kennen: ondanks die massale overtredingen en miskenningen van Gods almacht, blíjft God zich met zijn schepping bemoeien.
Eerst goedschiks, door een aantal mensen direct aan te spreken (Abraham), met die mensen intensief bezig te zijn, zodat zij Hem leren kennen; tegelijk maakte Hij niet-Israëlische volken jaloers op Israël (God zegende hen en dat was ook voor hen duidelijk zichtbaar; boodschap was: bij deze God is het goed toeven) en er worden zelfs naar heidense volken profeten gestuurd (iig een heel aantal van de profetenboeken uit het OT laat dat zien; bekend voorbeeld: Jona).
Maar daarna ook kwaadschiks, na een heeeleboel waarschuwingen en jaloersmakingen (soms honderden jaren) door middel van oorlogen inderdaad.
Tegelijk zie je dat die mensen die God van dichtbij hadden meegemaakt vaak net zo hard van God weglopen als de anderen. En dan zie je ook dat God hen net zo hard straft, zo niet harder: de ballingschap naar Babel was om het volk te straffen omdat ze Hem hadden verlaten, eeuwen en eeuwen achter elkaar, ondanks waarschuwingen en wonderen.

De aard van Gods verlossing
En toch gaat God door met dat kleine volk dat elke keer wegloopt, en Hij laat Zich niet van de wijs brengen: God wil door mensen geprezen worden en geliefd worden, en daar heeft Hij zijn Zoon zelfs voor over. Dankzij Jezus' offer kunnen mensen weer bij God 'over de vloer' komen (ook niet-Israelieten), en is de Heilige Geest ingezet om mensen van binnenuit te veranderen - anders lopen ze toch elke keer weer bij God weg, ondanks wonderen en profetieën en hardhandiger maatregelen (zie hierboven).
Zo zie je dat die verlossing compleet is: herstel van de relatie (dankzij Jezus' offer), herstel van mensen zodat ze de relatie niet weer verbreken (dankzij de Heilige Geest), en uiteindelijk bereikt God zijn doel: een perfecte wereld waarin de relatie van God en mensen perfect is en niet meer verstoord zal worden (de wederkomst).

marsvrouw

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 19, 2005, 11:40:30 am »
Jezus zelf haalt verschillende keren het OT aan om te laten zie wie hij is. (Bijvoorbeeld bij de Emmausgangers, Lucas 24: 25-27, maar ook eerder in de synagoge van Nazaret, Lucas 4:14-30).

Zelf vind ik het heel moeilijk als ik lees hoe alle steden 'met de ban geslagen werden'. Maar ik vind het evengoed moeilijk om in het NT te lezen dat Jezus niet gekomen is om vrede te brengen maar om een wig te drijven tussen ouder en kind en tussen geliefden (zie Matt. 10: 34-39). Wat dat betreft vind ik de gehele bijbel moeilijk. Het is veel makkelijker om te lezen van Gods liefde voor ons en over vergeving.

Ik denk dat we (of in ieder geval ik) vaak de fout maken dat Gods liefde betekent dat Hij altijd aardig voor ons moet zijn.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 20, 2005, 11:26:43 am »
quote:
klaas f schreef op 20 augustus 2005 om 02:52:
Het Oude Testament beschrijft de God waarin Jezus geloofde.
Het Nieuwe Testament laat zien hóe Jezus in die God geloofde.

(Uit de vele rollen die God in het OT speelde - Schepper, Vriend, Veldheer, Wreker, Nationalist, Xenofoob, Vergever, Vernietiger, Liefdevolle Vader, Verdediger van Armen en Hulpelozen, enz. - koos en belichtte Jezus de rol van God als Liefdevolle Vader.

Jezus - het Woord - als Schepper wordt door Paulus in (dacht ik) 1 Korinte genoemd, Jezus als vriend blijkt duidelijk uit de evangelien. Jezus als Veldheer, Wreker en Vernietiger komt met name in Openbaring terug, maar ook op sommige andere plekken. Jezus als Vergever zien we terug in de evanglien (o.a.) en ook als Verdediger van Armen en Hulpelozen. Alleen met 'nationalist' en 'xenofoob' kan ik niet zoveel, maar volgens mij komt God ook niet als xenofoob of nationalist naar voren. God maakt in zijn plan zelfs gebruik van niet-joden, zoals b.v. Ruth de moabitische die in de stamboom van Jezus staat. Daarnaast zijn de heilsprofetieen van Jesaja bv. ook deels gericht aan alle volken. Wat God wel doet, is trouw blijven aan het volk wat Hij uitkoos en het helpen.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 24, 2005, 05:45:32 pm »
Okee okee I stand corrected :)

Ik heb blijkbaar een en ander aan relevante details weggesimplificeerd in mijn haast het te snappen. Ik ben er nog niet. Maar het rottige is.. Ik snap het dus ook nog steeds niet goed.

Wat wel opvalt in de voorbeelden die jullie noemen is bijna altijd het oude testament bedoeld als verduidelijking op het nieuwe testament. Maar ook het onderscheid OT gaat over God, NT gaat over Jezus.

Mars vrouwe, een ding wat in mijn leven in ieder geval opvalt is dat als God niet aardig is dit altijd eropneerkomt dat hij me niet tegengehouden heeft. Ongeveer analoog aan mamma is niet lief want ze hield me niet tegen toen ik met mijn vingers het kaarsvlammetje wilde pakken. Dat is vrije wil, daar waren we voor gewaarschuwd. En daar moeten we de consequenties van dragen. Dat betekent dat we tegen God in kunnen gaan. Echter uiteindelijk is dat altijd even zinvol als besluiten geen adem te halen omdat je rebelleert tegen de noodzaak van zuurstof. Wat mij betreft betekent hel dus ook "zonder god". Iedereen mag het proberen, maar je komt ervan terug.

Laat ik eens gewoon een lomp voorbeeld naar de voorgrond schoppen. Neem een wiccan.  Stel er zit er eentje naast mij op mijn werk. We nemen een echte kwaadaardige dus niet zo'n schattig jong ding wat toch niet weet wat ze doet. Maar eentje met scheve tanden haar op de polsen zo'n joekel van een pentagram tussen de borsten en een geweldig ontwikkeld discussieer talent  en geen angst om die te gebruiken.

Haar statement:
Je god heeft miljoenen vermoord in het verleden. Ook onschuldigen of wil je werkelijk zeggen dat babies zo schuldig zijn dat ze vermoord dienen te worden?
Mijn antwoord:
*knipper knipper*
Haar statement:
De bijbel spreekt zichzelf tegen, gij zult niet doden en aan de andere kant staat dat je mij niet in leven mag laten omdat ik een heks ben.
Mijn antwoord:
*knipper knipper*
Haar statement:
De hypocritie van christenen. Aan de ene kant zeggen ze dat ze van je houden, maar je moet wel precies doen wat ze zeggen. God houd van je als.. als... en als....
Mijn antwoord:
*knipper knipper*
Haar statement:
Volgens god hebben vrouwen geen rechten en zijn ze niet alleen minder maar ook nog eens inherent slecht vanwege dat gedoe met die slang.
Mijn antwoord:
*knipper knipper*
Haar vraag:
Waarom zou je eigenlijk in zo'n God willen geloven?
Mijn antwoord:
Kvinum lief...
Haar reactie:
*knipper knipper*

Dat is dus het probleem voor mij. Ik bepaal zelf wel wat in de bijbel ik geloof en wat niet.  God is geen moordenaar, hij houdt onconditioneel van elk mens, ieder mens is gelijk in zijn ogen en dat gedoe met de slang was (volgens mij tenminste) deel van zijn plan ver voordat Eva uberhaupt de oogjes opendeed.

Maar zoiets heb ik dus gewoon geen antwoord voor. Ik hoop dat ik niemand gekwetst heb door die argumenten hier neer te schrijven, maar jullie zullen ze allemaal wel eens voor de voeten geslingerd krijgen. Wat moet ik hier mee?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 23, 2005, 04:45:45 pm »
Modbreak:
Berichten verwijderd die ingaan tegen de hier geldende policy: Richtlijnen Bijbelstudieforum
Tip: lees die door voordat je hier een bericht post.
« Laatst bewerkt op: september 23, 2005, 04:47:22 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 23, 2005, 06:33:09 pm »
Nikolov schreef:

"Wat betreft het klei wat zich tegen de pottenbakker verzet. Ik verzet mij niet tegen God.. Ik kan dat niet, ik wil dat niet en ik heb daar geen enkel voordeel bij. Ik ben zoals gezegd... Als klei in zijn handen. "

Hierin kan ik me helemaal vinden. Ik vind sommige gedeelten van het OT ook erg moeilijk. Ik merk soms dat ik ze wil overslaan, als er ongelovigen bij ons aan tafel zitten. Maar er staan ook hele mooie dingen in, denk bijv. aan de Psalmen. Verder geloof ik dat God liefde is, óók in het Oude Testament. Hoe het ook in zijn werk gaat, ook Gods straffen komen voort uit zijn liefde. We zijn te klein van verstand om dat allemaal te begrijpen en te beredeneren. Bovendien komen heel veel gruweldaden uit het OT alleen maar voort uit menselijke breinen. Door het OT kunnen we het nieuwe testament beter begrijpen. Ook de Here Jezus grijpt terug naar het Oude Testament, Hij is zelfs de vervulling ervan. In ons menselijk bestaan geldt ons leven hier en onze gezondheid als een doel op zichzelf, terwijl het juist middelen zijn om God te leren kennen en te dienen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

sium

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 29, 2005, 06:53:15 pm »
quote:
Adinomis schreef op 23 september 2005 om 18:33:
We zijn te klein van verstand om dat allemaal te begrijpen en te beredeneren......
terwijl het juist middelen zijn om God te leren kennen en te dienen.

??