Auteur Topic: Kindermisbruik in Krimpen aan den IJssel  (gelezen 8838 keer)

Marct

• Bekijk profiel
Kindermisbruik in Krimpen aan den IJssel
« Gepost op: augustus 20, 2005, 01:40:38 am »
Ik ben door een uwer moderators, terecht, op mn vingers getikt dat ik niet een persoon met naam en toenaam mag benoemen in een discussie.

Ik zal mijn vraag derhalve iets algemener stellen.

Afgelopen week is een tegen een 46 jarige man uit Krimpen aan den IJssel een straf geeist van 6 jaar gevangenisstraf en TBS met dwangverpleging. Voorwaar geen misselijke straf in Nederland maar dit heerschap had dan ook zeer kwalijke zaken gedaan. Deze heer, een belijdend lid van de GKV in Krimpen, heeft zich stelselmatig vergrepen aan kleine kinderen. Zn dochter heeft ie zelfs vanaf haar eerste levensjaar misbruikt. Ook nichtjes en andere meisjes waren niet veilig voor hem. Dit misbruik heeft ten minste 9 jaren geduurd.

Deze man, die reeds eerdere veroordelingen had wegens sexueel misbruik van minderjarigen, heeft hulp gekregen uit de kerkelijke hoek. Deze hulp heeft jaren geduurd. Tijdens deze 'hulp'jaren ging het misbruik nog steeds door. Ook op de gereformeerde school waren de vroegere veroordelingen én het huidig misbruik bekend.

Het verbaast mij dat het tot september jl heeft moeten duren voordat de schoolleiding melding maakte bij de politie. Pas in december jl hebben 2 kerkgenoten melding durven maken, anoniem.

Het verbaast mij dat Christenen zolang dit gedrag hebben trachten te verbergen. Binnenskamers hebben willen houden. Het verbaast mij dat ik geen topic hierover tegenkom op dit forum. Het verbaast mij dat er zovelen zijn geweest die niets hebben willen of durfven zeggen.

Ik ben heel benieuwd naar de mening van de forumgenoten.

Wat is uw mening tav het niet melden?
Waarom heeft men het niet willen of niet durven melden?
Waarom vind ik op het forum niets over dit actuele onderwerp terug?

Ik hoop dat dit topic nu wel door de beugel kan.
Het betreft een persoon die ik nu op dezelfde wijze beschrijf alsook kranten de gebeurtenissen beschrijven.

(http://www.telegraaf.nl/b...egen_misbruiker_baby.html)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 20, 2005, 08:40:41 am »
Het lijkt mij lastig erover te discussiëren zonder de situatie intern écht te kennen; daarmee is het moeilijk om erover te praten zonder dat het op roddelen of laster gaat lijken. (Is gelijk de reden waarom het niet al besproken was op het forum, volgens mij.) Het lijkt mij niet verstandig om zo'n concreet onderwerp waarmee broers en zussen gemoeid zijn op zo'n openbaar forum zo te bespreken.

Als je wil weten wat redenen van christenen kunnen zijn om bepaalde zaken binnenskamers te houden, dan raad ik je aan om daar een aparte topic over te openen, lós van de concrete situatie in Krimpen a/d IJssel.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 20, 2005, 09:45:39 am »
Afgelopen week stond er in het Nederlands Dagblad een artikel hierover en hoe de kerk dit heeft opgepakt. Voordat je hierover verder gaat discussiëren, lees dat artikel door, want veel dingen worden dan duidelijk: http://www.nd.nl/newsite/artikelen/20050817/dinp2290073.xml.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 20, 2005, 02:50:46 pm »
Goed geantwoord Harm.  :)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 21, 2005, 12:51:20 am »
Klopt het dat bij tbs met dwangverpleging max 4 jaar verlengd kan worden, dus dat deze Roel F over een jaar of 10 weer op vrije voeten is zelfs als hij de gevraagde straf krijgt, ondanks kans op herhaling (die volgens oa RD aanzienlijk is door gestoorde sociaal en emotionele ontwikkeling, IQ 125, geslepen zoekend naar mogelijke slachtoffertjes)?
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2005, 12:51:49 am door Marloes »
[Prediker 7:29]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 21, 2005, 12:53:05 am »
TBS kan soms ook levenslang zijn. Meestal laten ze mensen pas vrij als de kans op recidive klein is.

Als deze man een grote kans op recidive heeft, komt ie niet meer vrij. Soms is TBS levenslang doorbrengen in behandelcentra.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 21, 2005, 01:00:44 am »
Mooi.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 21, 2005, 01:04:35 am »
Ik vind dat niet mooi. Alsof die mensen erom vragen om een onbehandelbare psychiatrische stoornis op te lopen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 21, 2005, 09:33:30 am »

quote:

Roodkapje schreef op 21 augustus 2005 om 01:04:
Ik vind dat niet mooi. Alsof die mensen erom vragen om een onbehandelbare psychiatrische stoornis op te lopen.
Dat iemand een onbehandelbare psychiatrische stoornis heeft, is triest genoeg maar dat maakt de man in kwestie niet minder strafbaar en dan vind ik 6 jaar voor de schade die hij heeft aangericht niet veel. Zijn slachtoffers hebben levenslang! En gezien de kans op recidive, vind ik die tbs wel een geruststelling.

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 21, 2005, 11:21:45 am »
Wow dit zijn allemaal weer echte christelijke antwoorden. Sluit 'm maar op, wegwezen met die vent. Natuurlijk is het fout wat hij gedaan heeft. En natuurlijk moeten we hem daarbij helpen en behandelen. Maar als we hem opsluiten in een TBS kliniek zal dat vanuit een puur menselijke benadering gebeuren. Waar blijft de kracht van ons gebed. (overigens ook voor de slachtoffers)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 22, 2005, 02:40:57 pm »
Sorry voor het cynisme maar de "christelijke benadering" tot zover heeft iig niet geholpen. Om de slachtoffers te beschermen en de dader eens goed te laten voelen dat hij een grens overging...is tijdelijke opsluiting idd een goed middel.

Maar levenslang kijgt hij toch al. Al zijn verwanten en gemeenteleden weten nu wat hij heeft gedaan. Hij zal zich niet meer lekker voelen te midden van hen. Ook als iedereen hem van harte vergeeft. Daarnaast meen ik tussen de regels te lezen dat hij zijn gezin kwijt raakt. En natuurlijk een strafblad en de (mogelijke) ervaring van 6 jaar cel. En dan de TBS. Denk niet te licht over de straf.

Natuurlijk zijn de gevolgen voor de slachtoffers zwaarder al was het maar omdat de dader nog een keus had en zij niet. De (vooral geestelijke) gevolgen kunnen schrijnend zijn. Allen verdienen ons gebed.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 22, 2005, 02:52:06 pm »
Ten eerste als je er niet bij ben geweest is discretie geboden  en een oordeel niet op zijn plaats.

Dat de Kerk zoniet de GKV  dit binnen kamers zouden houden  is nog maar de vraag.De Kerk en met name de GKV kan je niet de schuld geven als een van haar kerkleden  misdaden begaat,ook voor deze leden zal de kerk moeten zorgen en zielszorg aan hen betrachten .

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 22, 2005, 10:17:28 pm »
Wat mij dwars zit is dat dit inderdaad jaren heeft kunnen bestaan zonder goed te worden opgemerkt.
Kennelijk heeft hij op een gegeven moment psychiatrische hulp gezocht/gehad: dat leidde niet tot ontmaskering van de strafbare feiten. Getrouwd, familielid, kennelijk niemand die op het idee kwam. Daarna volgde een pastoraal team: wederom geen ontmaskering. Een gemeente van ruim 600 leden: toch ruimte genoeg voor geheimen.

Voor de geaardheid op zich krijg je in NL geen straf. Dat je in verband met alleen de geaardheid van mensen de politie niet inschakelt, lijkt mij logisch.

Ik krijg door dit verhaal vooral een gevoel van kleinheid. Ikzelf zit in de medische wereld: hoe vaak zou ik een dergelijk mens op 'mijn spreekuur' zien en niets merken (de huisarts had kennelijk ook niets door, terwijl die vast wist dat deze man een psychiater had)? Als iets dergelijks in mijn gemeente speelde, zou ik dat dan door hebben? (Tot nu toe kwamen alle plotselinge nare gebeurtenissen als bij toverslag.) Zoek ik iets achter het feit dat 1 van mijn nichtjes zoveel stiller is?

Ik ben geneigd uit te gaan van het goede van mensen: probeer slechte kanten altijd te verklaren.
Maakt dat mij schuldig als ik daardoor een slechte situatie (zoals jarenlang misbruik) langer laat bestaan?
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2005, 10:19:15 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 22, 2005, 10:32:32 pm »
Dat maakt je niet schuldig, Elle. Het is ook de houding die Jezus van ons vraagt...onbevangen en niet veroordelend zonder kennis van zaken. Daarom ging ik in mijn post ook in op zowel de dader als de slachtoffers.

Maar je vraag is daarmee niet beantwoord. Wat kun je eraan doen? Hoe herken je het en wat dan? De eerste die zoiets zou moeten opmerken is de directe omgeving. Dat gebeurde maar deels. De echte klachten kwamen (als ik het goed begrepen heb) van onderwijzers. Maar hoe ga je daar dan weer mee om? Wanneer ben je te snel met iemand aan te vallen en wanneer te laat?

Dat je nichtje stiller wordt kan ook goed aan de leefdtijd liggen. Is ze in het begin van de puberteit? Dan is het vrij normaal.

Dat alle nare gebeurtenissen bij toverslag lijken te komen, ken ik wel. Ik dacht dat ik na mijn ervaringen een slecht huwelijk wel zou herkennen. In de loop der tijd zijn weer 2 huwelijken gestrand alhier...en ik had bij beiden geen idee dat het zo slecht was. Daar zijn we mensen voor met onze beperkingen. Gelukkig mogen we God vragen om bij degenen in nood te zijn. Ook als wij het idee hebben dat er niet direct nood is.

Marct

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 23, 2005, 04:03:10 pm »
Ik heb dit topic gestart om de discussie aan te wakkeren. Gelukkig is dat gelukt.

Ik ook verbaas mij er telkenmalen over dt het 9 hele jaren heeft kunnen duren. Dat er mensen zijn geweest die ervan hebben geweten en niets hebben ondernomen.
Ik neem zn vrouw niet echt iets kwalijk maar zij MOET hebben geweten of iig hebben vermoed dat er met haar dochter vreselijke dingen gebeurden.
Waarom heeft zij niet aan de bel getrokken? Of mensen van de GKV in Krimpen en waarom trekt een school pas na zoveel jaren aan de bel?

Dat er voor RF gebeden wordt? Prima. Maar persoonlijk zou ik liever kiezen voor uitzetting uit de kerk. Deze figuur verdient geen gebed. Hij was een belijdend lid van de GKV en liet zich door hen bijstaan en nog steeds vergreep hij zich aan zijn dochter. Netjes elke zondag in de kerk ....en thuis....????
Mijns inziens plaats je jezelf dan wel heel erg buiten de gemeenschap.

Ik hoef van dit hele verhaal de hoed en de rand niet te weten. Ik hoef er niet bij geweest te zijn om, gezien de toch wel zeer lange tijd dat eea heeft plaatsgevonden, te oordelen dat deze persoon een heel kwalijke stoornis heeft die niet met gebe te genezen valt. Die, gezien de rangorde van kindermisbruikers in de gevangenis, fysiek zal mogen boeten voor zn wandaden, of is het wanstaltige daden?

Ik ben iemand die gelooft in vrijheid van meningsuiting, godsdienst en ik respecteer de meeste mensen. Maar helaas zijn er personen (ik weiger hier het woord mens te gebruiken omdat zij geen blijk geven van menselijkheid en gevoel hetgeen m.i. bij elkaar hoort) die ik niet kan en wil respecteren.

Ik ben geen belijdend lid van welke kerk ook. Ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde maar ik weet niet of dat een god of een goddelijke macht is. Ik respecteer echter een ieder die een andere mening is toegedaan.

RF heeft zn dochter vanaf de leeftijd van, naar ik meen, 1 maand, misbruikt. Dit meisje kon zich niet verweren. Dit meisje vertrouwde haar vader. Dit meisje weet vandaag de dag niet beter dan dat misbruik normaal is en bij het leven hoort. ALS u al wilt bidden dan vraag ik u te bidden voor dit meisje. Dit meisje is geschonden voor de rest van haar leven. Een oorlogskindje? Nee hoor, gewoon misbruik door haar eigen vader.

Zelfs haar moeder, een vrouw die haar vaak zal hebben gewassen in bad, die haar aankleedde, die haar verzorgde, heeft niet adequaat gereageerd. Ik kan niet in RF's hoofd kijken en slechts gissen maar hij moet zn vrouw angstig hebben gemaakt.
Het kan niet zijn dat zij dit heeft willen toestaan. Daarom denk ik dat RF haar heeft onderdrukt en ervoor heeft gezorgd dat zij geen aangifte deed.
Er kan geen enkele god boven je eigen kind staan. Ik kan mij daarom dus niet voorstellen dat zij vanuit haar geloof heeft gehandeld door geen aangifte te doen.
Het heeft ook veel te lang geduurd om niets te merken. In 9 jaren maakt elke misdadiger ergens een fout. Een kleintje wellicht, maar hij maakt een fout. Die moet zijn gezien door haar.

Een antwoord refereerde naar het broeder en zusterschap binnen de gemeente.
Ikzelf zou een broer die zich vergrijpt aan zn eigen kind of aan mijn kind niet als broer meer willen zien. Hoewel ik geen vijanden heb, tenminste niet dat ik weet, zou ik vanaf dat moment een vijand kennen. Mn eigen broer namelijk.
De enige die toegeeft dat zn geloof boven zn familie staat is de moordenaar van Theo van Gogh. Hij gaf zelfs toe zijn eigen broer te willen vermoorden voor zijn Jihad.
Houdt de kerkelijke liefde onvoorwaardelijke liefde in? Nee, daar geloof ik niet in.

Aan de lengte van mijn post merkt u dat eea mij erg hoog zit. Het zat mij ook hoog dat er vanuit dit forum geen vragen werden gesteld.  Gelukkig is dit topic open gebleven en toont u mij dat uw kinderen óók boven uw kerkelijke broeders en zusters gaan.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2005, 04:06:03 pm door Marct »

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 23, 2005, 04:28:19 pm »
Beste Marct, ik begrijp dat je je hier erg druk om maakt. Ik word ook altijd emotioneel en wanhopig van dit soort berichten. Ik weet er alleen niet zoveel op te zeggen, en er valt volgens mij ook weinig over te zeggen. Dat het erg is, dat mensen eerder aan de bel moeten trekken en dat het nooit meer mag gebeuren, dat zijn, met alle respect, nogal open deuren. Ik kan er weinig mee.
De menselijke geest zit ingewikkeld in elkaar en ik denk dat niemand van zichzelf kan zeggen wat hij zou doen in een gegeven situatie. Soldaten in oorlogstijd zijn soms ook tot dingen in staat die ze vooraf niet voor mogelijk hebben gehouden. Kortom: dit is gewoon hele moeilijke materie.

Wat het GKV-forum hier mee te maken heeft ontgaat mij grotendeels. De GKV hoeft geen verantwoording af te leggen voor de daden van deze man. Goed, dit is een forum, dus je zou misschien verwachten dat erover gepraat zou worden, maar zoals gezegd valt er mijns inziens niet zoveel over te zeggen en ik vind ook niet dat het hier perse hier besproken hoeft te worden omdat meneer 'nu eenmaal lid was van de GKV'.

Groeten,
Koerok (die zelf geen lid is van de GKV).
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2005, 04:31:04 pm door Koerok »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 23, 2005, 06:28:24 pm »

quote:

Marct schreef op 23 augustus 2005 om 16:03:
Dat er voor RF gebeden wordt? Prima. Maar persoonlijk zou ik liever kiezen voor uitzetting uit de kerk. Deze figuur verdient geen gebed. Hij was een belijdend lid van de GKV en liet zich door hen bijstaan en nog steeds vergreep hij zich aan zijn dochter. Netjes elke zondag in de kerk ....en thuis....????
Mijns inziens plaats je jezelf dan wel heel erg buiten de gemeenschap.
Jezus zelf vraagt erom dat we bidden voor de schuldige. Het is heel gemakkelijk en menselijk om alleen de mensen te gedenken die nu achterblijven en de schuldige op die manier nog eens te straffen. Dat is niet wat Jezus wil:

quote:

You have heard that it was said, 'Love your neighbour and hate your enemy.' But I tell you: Love your enemies and pray for those who persecute you, that you may be sons of your Father in heaven. He causes his sun to rise on the evil and the good, and sends rain on the righteous and the unrighteous. If you love those who love you, what reward will you get? Are not even the tax collectors doing that? And if you greet only your brothers, what are you doing more than others? Do not even pagans do that? Be perfect, therefore, as your heavenly Father is perfect. (Matthew 5:43-48)
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 23, 2005, 07:42:10 pm »
Marc, je moet oppassen dat je niet in het zelfde schuitje beland als degene die jij zo graag als vijand ziet. God leert ons juist dat soort denken af. Wij zijn in principe geen haar beter dan welke crimineel dan ook. Het feit dat je (in mensenogen) geen zware overtreding hebt begaan doet daar voor God niets van af. Elke overtreding is fout. Ook de kleine die verder niemand opmerkt. Het gaat om je instelling...je wil om te vergeven omdat je weet dat ook jou veel vergeven is. Dan past er geen haat naar iemand anders. Sterker nog...dan veroordeel je geen mensen maar laat je dat aan God en degene die daartoe bevoegd zijn over.

Met dit als achtergrond zul je begrijpen dat het niet zo zwart-wit ligt als jij het schetst. Liefde kent vele facetten van iemand zorgelijk omgeven tot straffen. Daar moet een goede balans in zitten. Alleen straffen en verder aan zichzelf overlaten is dus geen goeie balans. Dat een en ander in de praktijk niet zo makkelijk ligt snap ik ook wel. Ik vertrouw erop dat de broeders en zusters in Krimpen naar vermogen hierin handelen.

Verder vind ik je oordeel over de moeder erg hard. Je weet niets van de thuis situatie maar toch moet je nog even deze vrouw door het slijk halen. Waarom? Denk je werkelijk dat man en vrouw alles van elkaar weten? Echt niet. Het moet voor haar ook een enorme schok zijn geweest.
Ook je suggestie dat er niet gebeden wordt voor het kind en de andere slachtoffers begrijp ik niet. Denk je nu werkelijk dat de kerkmensen alleen daders in bescherming nemen en slachtoffers in de kou laten staan? Waar zie je ze voor aan?

Ik snap trouwens ook niet goed waarom deze zaak je zo hoog zit. Er valt (zoals Koerok terecht opmerkt) maar weinig zinnigs over te zeggen als je er niet gedetailleerd van op de hoogte bent. Net zoals alle vergelijkbare zaken waarbij kinderen het slachtoffer zijn.

Marct

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 25, 2005, 03:52:26 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 23 augustus 2005 om 19:42:

Verder vind ik je oordeel over de moeder erg hard. Je weet niets van de thuis situatie maar toch moet je nog even deze vrouw door het slijk halen. Waarom? Denk je werkelijk dat man en vrouw alles van elkaar weten? Echt niet. Het moet voor haar ook een enorme schok zijn geweest.
Ook je suggestie dat er niet gebeden wordt voor het kind en de andere slachtoffers begrijp ik niet. Denk je nu werkelijk dat de kerkmensen alleen daders in bescherming nemen en slachtoffers in de kou laten staan? Waar zie je ze voor aan?

Dit is pertinent niet waar en hierin word ik verkeerd begrepen. Ik haal juist niet de moeder dor het slijk. Ik stel dat deze vrouw of dingen niet heeft gezien, hetgeen ik bijna voor onmogelijk houd, OF werd beperkt in haar vrijheid om eea aan te melden. Ik denkl dus persoonlijk het laatste en reken haar niets aan.

Ik weet dat u allen voor de slachtoffers in deze bidt. Ook daarin word ik klaarblijkelijk verkeerd begrepen. Ik vind ook uw streven om ook voor de dader te bidden nobel en conform Gods wil, maar begrijpen, nee, dat doe ik het niet. Dat u voor het kind en haar moeder bidt vind ik niet meer dan logisch.

(off topic, ik leer uw geloof beter kennen en uw broeder en zusters beter begrijpen. Met dank aan het internet en dit forum. Ik zou/zal niet snel iemand in het openbaar aanspreken over dit soort heikele kwesties. Ik dank u voor de hier geboden mogelijkheid daartoe)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 25, 2005, 04:48:23 pm »
Ik vind het heel erg dat het misbruik gewoon doorging tijdens de kerkelijke hulp.
De man zelf, en vooral het kind waren er meer bij gebaat geweest als de man toen al in de gevangenis had gezeten.
Het is natuurlijk heel makkelijk en stoer om te zeggen dat je bidt voor de dader ("je" in zijn algemeenheid) wanneer je de betrokkenen en de omstandigheden niet persoonlijk kent.
Dan is het makkelijk om te zeggen: "Jezus vraagt dit van ons."
Moeilijker wordt het om voor de dader te bidden wanneer jouw bloedeigen kind door zo'n man misbruikt is en daar haar / zijn hele leven schade van zal ondervinden.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 25, 2005, 05:32:25 pm »
Iris, natuurlijk is dat onwaarschijnlijk moeilijk. Maar het is wel wat Jezus ons leerde.

En als ik alles goed begrijp (ook vanuit (indirecte) contacten met de gemeente zelf) wist dus niemand dat er daadwerkelijk dingen gebeurden waar hij nu voor de rechter staat. Men wist dat hij pedofiel was, en de gemeente probeerde hem te helpen met het niet in de practijk brengen daarvan. Helaas is dat jammerlijk mislukt. Maar voorzover ik het kan zien kan je dat niemand aanrekenen. Als je geen kennis hebt van wat er gebeurd kan je er ook niks aan doen.

Tuurlijk kan je achteraf zeggen "De man zelf, en vooral het kind waren er meer bij gebaat geweest als de man toen al in de gevangenis had gezeten." maar dat is wel met de kennis die we nu hebben. Wie zou er bij gebaat zijn met zijn gevangenisschap als de man wel gevoelens had gehad, maar zichzelf kon beheersen (door de hulp die hij kreeg)?

Tot slot snap ik absoluut niet wat er stoer aan is om te zeggen dat je voor een dader bidt. Wat is daar in vredesnaam stoer aan? helemaal niks. God vraagt dat van ons, en dat wij dat kunnen is alleen door genade van Hem. Bidden voor een dader van iets dat je zelf zo verachterlijk vindt.... dat doe je niet voor je lol lijkt mij. Ik in elk geval niet. als ik mijn primaire gevoelns zou laten spreken zou ik hem liever martelen dan voor hem bidden. Alleen dan verlaag ik me ten eerste tot zijn niveau en ten tweede ben ik voor God sowieso niks beter dan de persoon in kwestie. Dus met welk recht zou ik hem Gods genade moeten onthouden?

Dus:
Het is super walgelijk wat er gebeurd is.
De gemeente Krimpen heeft getracht de dader te helpen dit te voorkomen.
Dit is jammerlijk mislukt, maar zover mijn kennis gaat wisten ze hier echt niks van en hebben ze alles gedaan wat in hun macht lag.
De slachtoffers en de familie van de slachtoffers moeten voortdurend onze aandacht in de gebeden hebben, maar ook de gemeente krimpen.
De dader heeft (nogmaals) verschrikkelijke dingen gedaan.
Toch zijn wij stuk voor stuk net zulke grote zondaars.
Jezus is voor alle mensen die Hem aannemen gestorven.
Ook voor de grootste misdadigers.
Door voor een dader te bidden praat je niks goed van zijn daden.
Pinkeltjefan

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 25, 2005, 05:50:19 pm »
Hai Alfredt

Helaas is het zeer moeilijk om pedofielen die al eerder kinderen hebben misbruikt te helpen in hun eigen omgeving, en dan te verwachten dat ze niet terug vallen in hun gedrag. Om eerlijk te zijn vind ik dat vrij naief gedacht van de gemeente.
Ze hebben dus gehandeld met gebrek aan kennis. (die iedere psychiater ze had kunnen geven.)

Verder: Ja, ik vind ook dat er voor de dader gebeden moet worden. Ik zeg alleen dat dat veel makkelijker is als je er persoonlijk niet bij betrokken bent.
Ik noem dat "stoer geklets", omdat ik het knapper vind als mensen in stilte bidden voor zo iemand. Dan is het namelijk zeker dat het gemeend is.

4. Mat 6,5
  En wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen.  
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2005, 05:56:36 pm door Iris »

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 25, 2005, 06:01:23 pm »

quote:

Merwekade schreef op 21 augustus 2005 om 11:21:
Wow dit zijn allemaal weer echte christelijke antwoorden. Sluit 'm maar op, wegwezen met die vent. Natuurlijk is het fout wat hij gedaan heeft. En natuurlijk moeten we hem daarbij helpen en behandelen. Maar als we hem opsluiten in een TBS kliniek zal dat vanuit een puur menselijke benadering gebeuren. Waar blijft de kracht van ons gebed. (overigens ook voor de slachtoffers)

jaja , jij praat makkelijk, t zal je kind maar wezen, weg met die man.
als je pedofiel bent en christen dan wet je wat er loos is, je blijft altijd met je poten van kinderen af.
We mogen wel homofiel zijn maar er niet aan toegeven, we mogen ook pedofiel zijn, maar daar mogen we ook niet aan toe geven.
Ik kan er niet bij dat je pedofiele verlangens groter zijn dan het besef wat je kinderen aandoet.
Tuurlijk mag je voor zo n man bidden, maar nooit meer in de maatscheppij wat mij betreft.
RR

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 25, 2005, 07:52:07 pm »

quote:

Iris schreef op 25 augustus 2005 om 17:50:
Hai Alfredt

Helaas is het zeer moeilijk om pedofielen die al eerder kinderen hebben misbruikt te helpen in hun eigen omgeving, en dan te verwachten dat ze niet terug vallen in hun gedrag. Om eerlijk te zijn vind ik dat vrij naief gedacht van de gemeente.
Ze hebben dus gehandeld met gebrek aan kennis. (die iedere psychiater ze had kunnen geven.)

Hoi Iris, in de krant (ND, eerder in dit topic al gelinkt) stond:

quote:

Ook heeft de kerk ,,niet op eigen houtje'' willen handelen in de omgang met het desbetreffende gemeentelid. ,,De kerkenraad heeft zich voortdurend laten adviseren, onder meer door deskundigen van Eleos en Different.'' Eleos is een instelling voor gereformeerde geestelijke gezondheidszorg en Different verleent ,,pastorale zorg rond seksuele identiteit'' en valt onder de stichting Tot Heil des Volks in Amsterdam.
Ik denk dus niet dat je kan spreken van gebrek aan kennis, aangezien ze ondersteund werden door 2 professionele instellingen. Kennelijk gingen die instellingen er toch van uit dat het wel mogelijk was, of vergis ik me dan?

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 25, 2005, 07:56:06 pm »

quote:

Nunc schreef op 25 augustus 2005 om 19:52:

[...]

Hoi Iris, in de krant (ND, eerder in dit topic al gelinkt) stond:

[...]

Ik denk dus niet dat je kan spreken van gebrek aan kennis, aangezien ze ondersteund werden door 2 professionele instellingen. Kennelijk gingen die instellingen er toch van uit dat het wel mogelijk was, of vergis ik me dan?

Dan vraag ik me af of die instellingen niet te soft zijn geweest en wellicht toch ook een gebrek aan kennis hebben gehad.
Ik vind het namelijk nogal linke soep om ervan uit te gaan dat die man met hulp niet zal terug vallen in zijn oude gedrag.
Het meisje had hiertegen beschermd moeten worden.
Hoe denk jij daar dan over?
Het is toch duidelijk dat die instellingen het verkeerd hebben ingeschat?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 25, 2005, 07:57:07 pm »
Ik heb een beetje verstand van psychologie. En ik weet wel dat mensen met pedofiele neigingen niet per se de 'daad bij de gedachte' voegen. Dus wat had een psychiater ze moeten vertellen.

Achteraf weten we het natuurlijk altijd beter. Maar heel veel dingen kun je van tevoren niet weten, ook niet als je psycholoog of psychiater bent.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 25, 2005, 07:58:44 pm »

quote:

Ik vind het namelijk nogal linke soep om ervan uit te gaan dat die man met hulp niet zal terug vallen in zijn oude gedrag.
welk oude gedrag? waar haal je vandaan dat hij dit eerder gedaan heeft?
Pinkeltjefan

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:01:21 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 augustus 2005 om 19:57:
Ik heb een beetje verstand van psychologie. En ik weet wel dat mensen met pedofiele neigingen niet per se de 'daad bij de gedachte' voegen. Dus wat had een psychiater ze moeten vertellen.
Deze man was al eerder veroordeeld voor misbruik, dat is heel wat anders dan iemand met pedofiele neigingen die niet de 'daad bij de gedachte' voegt.

quote:

Achteraf weten we het natuurlijk altijd beter. Maar heel veel dingen kun je van tevoren niet weten, ook niet als je psycholoog of psychiater bent.

Ja, lekker makkelijk.
Men had het zekere voor het onzekere moeten nemen!
Op dit vlak kun je toch geen enkel risico nemen?
Kom nou!  :(

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:03:36 pm »

quote:

Alfredt schreef op 25 augustus 2005 om 19:58:
[...]

welk oude gedrag? waar haal je vandaan dat hij dit eerder gedaan heeft?

Dat haal ik hieruit:

quote:

Deze man, die reeds eerdere veroordelingen had wegens sexueel misbruik van minderjarigen, heeft hulp gekregen uit de kerkelijke hoek.
reeds eerdere veroordelingen !!

Prima dat ze die man willen helpen, maar dan graag op een plek waar hij geen kind kwaad kan doen! De gevangenis bijvoorbeeld!
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2005, 08:03:56 pm door Iris »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:03:57 pm »

quote:

Iris schreef op 25 augustus 2005 om 20:01:
Ja, lekker makkelijk.
Men had het zekere voor het onzekere moeten nemen!
Op dit vlak kun je toch geen enkel risico nemen?
Kom nou!  :(

Dus moordenaars, verkrachters en dergelijke krijgen per definitie levenslang?
Pinkeltjefan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:03:19 pm »
Is iemand die ooit gestolen heeft voor de rest van zijn leven een dief?

(Het antwoord op die vraag geeft Paulus in de brief aan de Efeziers).
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2005, 08:03:28 pm door Roodkapje »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:06:43 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 augustus 2005 om 20:03:
Is iemand die ooit gestolen heeft voor de rest van zijn leven een dief?

(Het antwoord op die vraag geeft Paulus in de brief aan de Efeziers).
In het geval van notoire pedofiele kindermisbruikers, helaas wel ja!!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:07:47 pm »
Want?

(Jij lijkt gradaties in zonden aan te brengen, waar de Bijbel dit nadrukkelijk niet doet...)
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2005, 08:08:30 pm door Roodkapje »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:08:41 pm »

quote:

Alfredt schreef op 25 augustus 2005 om 20:03:

[...]

Dus moordenaars, verkrachters en dergelijke krijgen per definitie levenslang?

En alle slachtoffers dan, die sowieso levenslang krijgen?

Ik zeg niet dat een pedofiele kindermisbruiker voor eeuwig de gevangenis in moet, maar men moet zo iemand heel erg goed in de gaten blijven houden. (En dat is lastig, ja)
Het belang van de kinderen, die de toekomst zijn, gaat voor.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:10:40 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 augustus 2005 om 20:07:
Want?

(Jij lijkt gradaties in zonden aan te brengen, waar de Bijbel dit nadrukkelijk niet doet...)
Nee, ik breng geen gradaties in zonden aan, ik zeg alleen dat pedofiele misbruikers vaak terug vallen in oud gedrag. Er zullen altijd uitzonderingen op de regel zijn, maar seksueel misbruikers zijn heel, heel moeilijk te genezen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:11:16 pm »

quote:

Iris schreef op 25 augustus 2005 om 20:10:
[...]

Nee, ik breng geen gradaties in zonden aan, ik zeg alleen dat pedofiele misbruikers vaak terug vallen in oud gedrag. Er zullen altijd uitzonderingen op de regel zijn, maar seksueel misbruikers zijn heel, heel moeilijk te genezen.

Ik hoorde mensen dingen roepen over deze mensen maar uit de kerk gooien etc. Ik viel vroeger op vrouwen, maakt mij dat voor de rest van mijn leven homoseksueel? Is iemand die ooit een drankprobleem gehad heeft de rest van zijn leven alcoholist?

Is iemand die ooit gezondigd heeft, voor de rest van zijn leven een zondaar?
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2005, 08:12:40 pm door Roodkapje »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:11:40 pm »

quote:

Marct schreef op 25 augustus 2005 om 15:52:
Dit is pertinent niet waar en hierin word ik verkeerd begrepen. Ik haal juist niet de moeder dor het slijk. Ik stel dat deze vrouw of dingen niet heeft gezien, hetgeen ik bijna voor onmogelijk houd, OF werd beperkt in haar vrijheid om eea aan te melden. Ik denk dus persoonlijk het laatste en reken haar niets aan.
Ok. Dit is duidelijker. Ik meende te begrijpen dat je van de eerste aanname was uitgegaan (wel weten maar niets doen) en dat zou een indirecte aanklacht tegen de moeder zijn geweest.
Denk je ook niet dat ze er juist verdacht op misbruik was omdat ze wist dat hij pedofiele neigingen had? Het lijkt me dat ze het daadwerkelijk in de praktijk ervan brengen niet heeft geweten. Er waren zoveel mensen om haar (en het hele gezin) heen, dat er vast wel iemand was geweest waaraan ze dat kwijt kon. Maar goed...dat is ook weer speculeren. Ik ga ervan uit dat ze niets geweten heeft van misbruik.

quote:

Ik weet dat u allen voor de slachtoffers in deze bidt. Ook daarin word ik klaarblijkelijk verkeerd begrepen. Ik vind ook uw streven om ook voor de dader te bidden nobel en conform Gods wil, maar begrijpen, nee, dat doe ik het niet. Dat u voor het kind en haar moeder bidt vind ik niet meer dan logisch.
Wat begrijp je er niet van? Mijn eerdere uitleg dat we allemaal slecht zijn en dus voorzichtig moeten zijn met een ander te veroordelen? Ik kan je aanraden eens een gelijkenis van Jezus hierover na te lezen. Dit mede omdat je blijk gaf geinteresseerd te zijn in "ons geloof". Hier is ie:

quote:

Matheus 18: 23 Daarom is het met het koninkrijk van de hemel als met een koning die rekenschap wilde vragen van zijn dienaren. 24 Toen hij daarmee begonnen was, bracht men iemand bij hem die hem tienduizend talent schuldig was. 25 Omdat hij niets kon terugbetalen, gaf zijn heer bevel dat de man samen met zijn vrouw en kinderen en alles wat hij bezat verkocht moest worden, zodat de schuld kon worden ingelost. 26 Toen wierp de dienaar zich aan de voeten van zijn heer en smeekte hem: “Heb geduld met mij, ik zal u alles terugbetalen.” 27 Zijn heer kreeg medelijden, hij liet hem vrij en schold hem de geleende som kwijt. 28 Toen deze dienaar naar buiten ging, trof hij daar een van de andere dienaren, die hem honderd denarie schuldig was. Hij nam hem in een wurggreep en beet hem toe: “Betaal me alles wat je me schuldig bent!” 29 Toen wierp deze zich voor hem neer en smeekte hem: “Heb geduld met mij, ik zal je betalen.” 30 Maar hij wilde daar niet van weten, integendeel, hij liet hem gevangenzetten tot hij de hele schuld zou hebben afbetaald. 31 Toen de andere dienaren begrepen wat er gebeurd was, waren ze zeer ontdaan, en gingen ze naar hun heer om hem alles te vertellen. 32 Daarop liet zijn heer hem bij zich roepen en hij zei tegen hem: “Je bent een slechte dienaar. Heel die schuld heb ik je kwijtgescholden, omdat je me erom smeekte. 33 Dan had jij toch zeker ook medelijden moeten hebben met die andere dienaar, zoals ik medelijden heb gehad met jou?” 34 En zijn heer was zo kwaad dat hij hem in handen van de gerechtsbeulen gaf tot hij de hele schuld zou hebben terugbetaald. 35 Zo zal mijn hemelse Vader ook ieder van jullie behandelen die zijn broeder of zuster niet van harte vergeeft.’

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:14:58 pm »
Als extra uit dat eerdere aangehaalde matheus hoofdstuk ook een soort van handleiding die Jezus geeft hoe om te gaan met zondaars in de gemeente.

quote:

15 Als een van je broeders of zusters tegen je zondigt, moet je die daarover onder vier ogen aanspreken. Als ze luisteren, dan heb je ze voor de gemeente behouden. 16 Luisteren ze niet, neem dan een of twee anderen mee, zodat de zaak zijn beslag krijgt dankzij de verklaring van ten minste twee getuigen. 17 Als ze naar hen niet luisteren, leg het dan voor aan de gemeente. Weigeren ze ook naar de gemeente te luisteren, behandel hen dan zoals je een heiden of een tollenaar behandelt. 18 Ik verzeker jullie: al wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn. 19 Ik verzeker het jullie nogmaals: als twee van jullie hier op aarde eensgezind om iets vragen, wat het ook is, dan zal mijn Vader in de hemel het voor hen laten gebeuren. 20 Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.’
Bedenk dat behandelen als een tollenaar in Jezus ogen niet verstoten betekende maar opzoeken met de blijde boodschap en proberen te winnen voor God. Jezus zelf ging ook naar de hoeren en tollenaars om hen "te genezen".

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:17:16 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 augustus 2005 om 20:11:
[...]

Ik hoorde mensen dingen roepen over deze mensen maar uit de kerk gooien etc. Ik viel vroeger op vrouwen, maakt mij dat voor de rest van mijn leven homoseksueel? Is iemand die ooit een drankprobleem gehad heeft de rest van zijn leven alcoholist?

Is iemand die ooit gezondigd heeft, voor de rest van zijn leven een zondaar?
Prima, hoe wil je dan de kinderen beschermen?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:19:06 pm »
Door zo iemand niet 'in verzoeking' te brengen in de tijd dat hij nog niet genezen is. Maar ik geloof dat het te genezen is. Net zoals homoseksualiteit te genezen is (daar ben ik zelf het levende bewijs van).

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:22:21 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 25 augustus 2005 om 20:14:
Als extra uit dat eerdere aangehaalde matheus hoofdstuk ook een soort van handleiding die Jezus geeft hoe om te gaan met zondaars in de gemeente.
[...]
 Bedenk dat behandelen als een tollenaar in Jezus ogen niet verstoten betekende maar opzoeken met de blijde boodschap en proberen te winnen voor God. Jezus zelf ging ook naar de hoeren en tollenaars om hen "te genezen".

Je kunt ze ook de blijde boodschap in de gevangenis brengen.
Want deze man ging vrolijk verder met het misbruik van het arme kind, toen de blijde boodschap hem werd gebracht.
En in de gevangenis kan hij toch nog steeds bij de gemeente horen?
Want dat is wat mij betreft het probleem niet.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:25:51 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 augustus 2005 om 20:19:
Door zo iemand niet 'in verzoeking' te brengen in de tijd dat hij nog niet genezen is. Maar ik geloof dat het te genezen is. Net zoals homoseksualiteit te genezen is (daar ben ik zelf het levende bewijs van).

Word je dan nu ineens verliefd op mannen? Ik heb daar zo mijn twijfels bij, maar goed, als jij het zegt, zal ik het maar geloven.

En hoe doe je dat dan, iemand niet verzoeking brengen in de tijd dat hij nog niet genezen is?
Word hij dan steeds in de gaten gehouden ofzo?
Dat risico is toch te groot?
Leg eens uit hoe dat eruit ziet in de praktijk, want dat snap ik niet.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:28:16 pm »

quote:

Iris schreef op 25 augustus 2005 om 20:25:
Word je dan nu ineens verliefd op mannen? Ik heb daar zo mijn twijfels bij, maar goed, als jij het zegt, zal ik het maar geloven.

Sterker nog... ;)

quote:

En hoe doe je dat dan, iemand niet verzoeking brengen in de tijd dat hij nog niet genezen is?
Word hij dan steeds in de gaten gehouden ofzo?
Dat risico is toch te groot?
Leg eens uit hoe dat eruit ziet in de praktijk, want dat snap ik niet.
Ik zit inderdaad te denken aan een sterke sociale controle. Hoe had jij dat gezien dan? Zo'n broeder op straat zetten en laten stikken. Nou, dat zou inderdaad enorm christelijk zijn. 8)7

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:38:07 pm »

quote:

Je maakt me nieuwsgierig!  :)

quote:

Ik zit inderdaad te denken aan een sterke sociale controle. Hoe had jij dat gezien dan? Zo'n broeder op straat zetten en laten stikken. Nou, dat zou inderdaad enorm christelijk zijn. 8)7

Heb je me dat horen zeggen? Niks invullen graag.
Als die sterke sociale controle zou werken dan zou dat fantastisch zijn natuurlijk.
Maar ik vind het risico voor de eventuele slachtoffers nog steeds te groot.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: augustus 25, 2005, 08:43:32 pm »

quote:

Iris schreef op 25 augustus 2005 om 20:38:Je maakt me nieuwsgierig!  :)

Misschien tijd om mijn blog in de gaten te gaan houden. :+

quote:

Heb je me dat horen zeggen? Niks invullen graag.
Als die sterke sociale controle zou werken dan zou dat fantastisch zijn natuurlijk.
Maar ik vind het risico voor de eventuele slachtoffers nog steeds te groot.
En waarom zou dat niet werken? Wij als mensen mogen nooit op de Rechterstoel gaan zitten. Nooit, dus ook nu niet.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: augustus 25, 2005, 09:02:27 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 augustus 2005 om 20:43:
[...]

Misschien tijd om mijn blog in de gaten te gaan houden. :+

Dat zal ik eens doen!  :)

quote:

En waarom zou dat niet werken? Wij als mensen mogen nooit op de Rechterstoel gaan zitten. Nooit, dus ook nu niet.

Maar je gaat toch niet op de Rechtersstoel zitten als je je kinderen wilt beschermen?
En het artikel van de topicstarter bewijst toch wel dat het niet werkt?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: augustus 25, 2005, 10:50:37 pm »

quote:

Iris schreef op 25 augustus 2005 om 21:02:Maar je gaat toch niet op de Rechtersstoel zitten als je je kinderen wilt beschermen?
En het artikel van de topicstarter bewijst toch wel dat het niet werkt?
Ik heb geen 'bewijs' gezien. Mensen kunnen ook niks 'bewerken', dat kan alleen God. Alleen moet je de Geest daarvoor wel de ruimte geven. En ik betwijfel dat wel enigszins.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: augustus 26, 2005, 12:02:44 am »
Jezus geeft in het NT meer handvaten om niet te goed over jezelf te denken dan wetten en regels om een samenleving gestroomlijnd te laten verlopen. Daarvoor kun je beter in het Oude Testament kijken, Leviticus 18, NBG51:

quote:

29 Want ieder die iets van al deze gruwelen doet, – degenen, die ze doen, zullen uit het midden van hun volk uitgeroeid worden.
en NBV:

quote:

29 Wie toch een dergelijke gruweldaad bedrijft, zal uit de gemeenschap gestoten worden.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: augustus 26, 2005, 01:52:30 am »

quote:

Iris schreef op 25 augustus 2005 om 19:56:
Dan vraag ik me af of die instellingen niet te soft zijn geweest en wellicht toch ook een gebrek aan kennis hebben gehad.

het strafsysteem in nederland is deels gericht op vergelding, deels op heropvoeding en deels op 'mensen van de straat houden'. In dit soort gevallen weet ik ook niet precies wat ik zou moeten doen als ik de verantwoordelijkheid had, maar ik denk dat in heel veel van dit soort probleemgevallen, de daders zelf nog het liefste willen dat ze genezen worden. (ik wil hiermee niks bagetaliseren of goedpraten overigens). Die mensen verdienen volgens mij wel een kans, maar het probleem is dat ze nogal snel in verleiding gebracht worden, zoals roodkapje al aanstipte.

quote:

Het meisje had hiertegen beschermd moeten worden.
Hoe denk jij daar dan over?
Het is toch duidelijk dat die instellingen het verkeerd hebben ingeschat?

Natuurlijk had het meisje beschermd moeten worden. En de FBI had de aanslag op de twin-towers moeten voorkomen, etc. Maar deze wereld is -helaas- niet perfect en zal dat ook nooit worden totdat Jezus terugkomt en God zelf orde op zaken stelt. Tot die tijd zit je in een wereld met onvolledige informatie, met mensen die anderen voorliegen, mensen die noodkreten van kinderen verkeerd interpreteren of niet opvangen, etc. Die man werd in de gaten gehouden, er was een pastoraal team, er was continu advies van 2 professionele stichtingen die vaker met dit bijltje gehakt hebben! Kennelijk heeft die man het gewoon perfect verborgen gehouden al die tijd :(

Voor de omgeving leek het denk ik iemand die juist z'n leven wilde beteren en wilde genezen en berouw had. Als ie namelijk geen berouw had getoond dan denk ik dat ie niet bij de gemeente was gebleven. Als duidelijk was geweest dat hij niet veranderd was, of in ieder geval dat het nog steeds compleet mis was, dan waren de zaken misschien heel anders gelopen.

Maar wat nu als iemand wel oprecht berouw heeft, spijt betoont, echt beter wil worden, enz? Zo iemand verdient nog een kans in de samenleving, dus ik vind het in principe positief dat men probeert daders van dit soort delicten te reïntegreren, hoe jammerlijk het hier ook gefaald heeft.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: augustus 26, 2005, 01:40:07 pm »
Ik ben dit allemaal op zich wel met je eens Nunc, maar ook iemand die oprecht wil genezen kan in de verleiding komen. Je moet de kat niet op het spek binden zeg maar! Een alcoholist die dolgraag wil genezen geef je ook geen baan in een slijterij.
Een vader die jarenlang zijn kind misbruikt heeft en vervolgens wil 'genezen', kan nog steeds een gevaar voor zijn kind zijn! Het is en blijft zijn zwakke plek natuurlijk.
En kinderen zijn zo hulpeloos tenslotte.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2005, 01:41:27 pm door Iris »