Auteur Topic: Wederom homeopathie  (gelezen 4210 keer)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Wederom homeopathie
« Reactie #50 Gepost op: september 01, 2005, 07:55:19 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 01 september 2005 om 19:24:
[...]
Vroegah deden "we" dat ook maar tegenwoordig kan dat echt niet meer - het is zelfs tegen de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst. Je mág een patient niet voor de gek houden.

En dus vluchten al die patienten de homeopathie in. Dat is lekker. :X

De reguliere geneeskunde heeft een veel te gescheiden lichaam/geest beeld: Als 't psychisch is, ga je naar de psych, maar medicijnen werken op 't lichaam, en dus maakt 't geen flikker uit of de arts de pt. hoop geeft of niet.
« Laatst bewerkt op: september 01, 2005, 07:54:39 pm door Pooh »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Wederom homeopathie
« Reactie #51 Gepost op: september 01, 2005, 08:10:17 pm »

quote:

Pooh schreef op 01 september 2005 om 19:55:

[...]

En dus vluchten al die patienten de homeopathie in. Dat is lekker. :X

De reguliere geneeskunde heeft een veel te gescheiden lichaam/geest beeld: Als 't psychisch is, ga je naar de psych, maar medicijnen werken op 't lichaam, en dus maakt 't geen flikker uit of de arts de pt. hoop geeft of niet.

Tja...  :)

1. (huisarts)geneeskunde is sowieso 80% cabaret, vrijwel alle diagnoses worden gesteld op grond van het verhaal en het lichamelijk onderzoek is zelden écht bijdragend. Maar als je het niet doet ben je het vertrouwen van de patient gelijk kwijt (dokter heeft er niet eens naar gekéken!)

2. patienten kunnen erg boos worden als je zegt dat je behandeling vooral ook psychisch werkt.

Maar ik ben het wel met je eens hoor  :)  eigenlijk is een heel groot deel placebo werking, we mogen het alleen niet zeggen (en dan zou het trouwens ook niet meer werken  :+ )

Daarom moeten "echte" behandelingen zichzelf ook niet sec bewijzen maar altijd ten opzichte van placebo, anders weet je nog niet waar je het over hebt  :)
Bombus terrestris Reginae

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Wederom homeopathie
« Reactie #52 Gepost op: september 01, 2005, 09:46:19 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 01 september 2005 om 20:10:
Maar ik ben het wel met je eens hoor  :)  eigenlijk is een heel groot deel placebo werking, we mogen het alleen niet zeggen (en dan zou het trouwens ook niet meer werken  :+ )
Niet zeggen tegen de patient zou je er niet van moeten weerhouden om onderzoek te doen.

quote:

Daarom moeten "echte" behandelingen zichzelf ook niet sec bewijzen maar altijd ten opzichte van placebo, anders weet je nog niet waar je het over hebt  :)

Dat is dus precies het probleem. Hoewel ik de wetenschappelijke uitgangspunten onderschrijf, en me dooderger aan homeopathen die bij hoog en laag blijven beweren dat het middel zelf relevant is1, denk ik dat het uitgangspunt van de geneeskunde zou moeten zijn om mensen te genezen.

Wat je nu ziet is dat een flink aantal mensen ziek thuiszit omdat de reguliere geneeskunde ze niet kan helpen, tot ze in 't alternatieve circuit terechtkomen, en daar weer op de been worden geholpen. Dat is eng.2 Als je die scheiding van lichaam en geest loslaat, kun je een therapie (bijvoorbeeld het toedienen van een placebo) vergelijken met een andere therapie (bijvoorbeeld thuiszitten). Als het een beter werkt dan 't ander, zou je 't moeten invoeren. Naar ik aanneem is een soortgelijke benadering ook gebruikelijk in de psychische gezondheidszorg, waar bijvoorbeeld praattherapien ook niet kunnen worden vergeleken met een placebo?

1Dan kun je nog beter magnetiseurs enzo hebben, die geen pseudo-wetenschappelijke benadering hebben, maar aangeven dat hun handelingen de patient helpen. Dat is waar. Veel homeopaten doen alsof hun middelen ook zouden werken als ze door een regulier arts werden gegeven.
2Vooral omdat het alternatieve circuit niet zo strak gecontroleerd wordt als 't reguliere. Niets ten kwade van de vele goedwillenden, er zit ook veel rottigheid tussen, en er wordt niet altijd even gemakkelijk terug verwezen naar 't reguliere circuit, indien nodig.

Koerok

• Bekijk profiel
Wederom homeopathie
« Reactie #53 Gepost op: september 05, 2005, 08:18:45 am »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"