Auteur Topic: Onderzoek naar religie en individualisme  (gelezen 2537 keer)

Leonie

• Bekijk profiel
Onderzoek naar religie en individualisme
« Gepost op: januari 07, 2005, 03:52:09 pm »
Beste forumbezoeker,

In het kader van mijn afstudeeropdracht aan de Universiteit van Nijmegen doe ik een onderzoek naar religie en individualisme. Ik bestudeer hoe individualisme en religieuze betrokkenheid zich tot elkaar verhouden. Ik zou u zeer dankbaar zijn als u de moeite neemt mijn vragenlijst in te vullen, dit duurt ongeveer 20 minuten. Voor plaatsing van de lijst heb ik toestemming gevraagd aan de moderator van dit forum dhr Hilvers. Daarnaast ben ik benieuwd naar eventuele suggesties over de vragenlijst. Op deze wijze draagt u bij aan een grotere kennis over religie binnen de wetenschap. Het invullen van de lijst is geheel anoniem, de door u gegeven antwoorden kunnen niet naar u persoonlijk herleid worden.

Ik hoop dat u mij wilt helpen op deze wijze. Over het verloop van het onderzoek zal ik u via het forum op de hoogte houden.

Link naar de vragenlijst:

http://neptunes.et.tudelft.nl/~danny/enquete/

Met vriendelijke groeten,

Leonie Wiering
L.Wiering@student.ru.nl
Student Cultuur-, Godsdienst-, & Persoonlijkheidspsychologie
Radboud Universiteit Nijmegen

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2005, 04:10:54 pm »
Erm, niet om het een of ander, maar hoe ga je controleren of ik die enquete niet 184 keer invul? Een enquete via internet lijkt me wat dat betreft nogal risicovol...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 07, 2005, 04:12:53 pm »
Ze registreert je IP adres denk ik. Waarbij ik me net realiseer dat ipnummers wel heel persoonlijk kunnen zijn...
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2005, 04:18:12 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2005, 04:21:57 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 07 januari 2005 om 16:12:
Ze registreert je IP adres denk ik. Waarbij ik me net realiseer dat ipnummers wel heel persoonlijk kunnen zijn...

quote:

Uw medewerking aan dit onderzoek is geheel anoniem.
Valt een IP adres hier ook onder? Geen idee eigenlijk.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 07, 2005, 04:22:35 pm »
Natuurlijk is het te achterhalen.
Maar een beetje goed van vertrouwen kunnen we toch wel zijn?

Ik vind het een interessant onderwerp iig. :)

Leonie

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 07, 2005, 05:34:46 pm »
Zelf verwerk ik de lijst niet direct, ik krijg alleen een databestand met de gegevens. Ik heb niets om persoonsgegevens te achterhalen. Een IP adres wordt niet geregisteerd.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 07, 2005, 05:55:44 pm »

quote:

Leonie schreef op 07 januari 2005 om 17:34:
Zelf verwerk ik de lijst niet direct, ik krijg alleen een databestand met de gegevens. Ik heb niets om persoonsgegevens te achterhalen. Een IP adres wordt niet geregisteerd.
Die staat in de log van de webserver :)

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 07, 2005, 06:06:56 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 07 januari 2005 om 17:55:
Die staat in de log van de webserver :)

Mijn ip niet hoor, alleen die van de baas...
It wasn't me O-)
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 07, 2005, 07:57:52 pm »
Done.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Tim

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 07, 2005, 11:35:27 pm »
Ik heb hem ingevuld. Het onderwerp vind ik zeker interesant. Wat is precies je onderzoeksvraag?
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

Leonie

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 07, 2005, 11:49:48 pm »
Dat vertel ik u graag nadat ik de lijst op internet heb gesloten. Mijn verwachting kan er namelijk voor zorgen dat men de lijst gaat invullen zoals men denkt dat ik dat graag zou willen. Na de sluiting mail ik u graag alles.

Tim

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 07, 2005, 11:58:30 pm »
Dat begrijp ik. Je zou na de sluiting ook (gedeelten) van de probleemstelling als discussiestuk op dit forum kunnen zetten. Ik denk dat je genoeg response zult krijgen.
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2005, 12:00:51 am »
Denk ik ook.
Misschien heb je na je onderzoek nog wat tips voor onze aantrekkelijke kerk discussie. :)

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2005, 06:16:09 pm »
Ook ingevuld. Ik ben benieuwd wat je ermee gaat doen, want bij mij rezen wel enige methodologische vraagjes cq. probleempjes.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2005, 06:26:40 pm »
Mee eens La Nausee, maar ik heb em gisteren ook ingevuld.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 08, 2005, 06:48:14 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 08 januari 2005 om 18:16:
Ook ingevuld. Ik ben benieuwd wat je ermee gaat doen, want bij mij rezen wel enige methodologische vraagjes cq. probleempjes.

Bij jou ook al? Wij hebben er als collega-psychologen gewoon teveel verstand van :+
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 08, 2005, 06:50:10 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 08 januari 2005 om 18:48:

[...]

Bij jou ook al? Wij hebben er als collega-psychologen gewoon teveel verstand van :+
Dat lijkt erop ja, zou ik dan eindelijk ergens verstand van hebben? :+

Leonie

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 08, 2005, 09:42:55 pm »
Ik kan uw reacties begrijpen. Na de dataverzameling laat ik u meer weten. Voor mij is dit onderzoek vooral ook een leerproces, vandaar dat ik blij ben met uw reacties in het laatste veld van de vragenlijst.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 08, 2005, 10:48:57 pm »
Je mag wel je of jullie zeggen hoor, anders worden we verlegen ;)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Leonie

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 19, 2005, 12:00:31 pm »
Beste forumbezoeker,

Bedankt voor je reacties! In ongeveer 1 week hebben over de 200 mensen de moeite genomen de lijst in te vullen op verschillende forums. Dit is voor mij voldoende om te beginnen met het analyseren van de resultaten. Zoals beloofd volgt hier de achtergrond van mijn onderzoek. Halverwege 2005 verwacht ik de resultaten te hebben. Hierover zal ik je, indien je dit hebt aangeven, via de mail een bericht sturen.
De Trouw van 18 maart 2004 kopte in haar bijlage ‘De Verdieping’: “Ego-religie verdringt godsdienst”. “Religie is in. Geen reden tot bezorgdheid dus? Toch wel (…) de godsdienst van vroeger en de spiritualiteit van nu zijn tegenstellingen geworden: ‘het zelf’ heeft gewonnen van de Ander/ander.” De schrijver, Gerard Dekker, concludeert dat de maatschappij individualistischer is geworden en dat van traditionele godsdienst geen sprake meer is, hiervoor is het alternatief nieuwe spiritualiteit gekomen; een spiritualiteit waarbij spirituele groei van het zelf centraal staat als onderdeel van psychologische ontwikkeling. Nieuwe spiritualiteit wordt door hem beschouwd als een verschraling van geloof ten opzichte van godsdienst, omdat het eerstens bijdraagt aan zelfontplooiing en identiteit, en godsdienst, oftewel God, aldus niet meer bepalend is voor de samenleving. Heden ten dagen is het dan ook belangrijk uiting te geven aan wie je bent; expressie van het zelf staat voorop bij het maken van beslissingen op allerlei gebieden, zoals ook in de keuze van geloof. Expressie van het individu, oftewel het expressief individualisme lijkt positief samenhang te hangen met nieuwe spiritualiteit. Een spiritualiteit waarin eigen keuze belangrijk is. De vraag is echter of dit werkelijk zo is én of we deze positieve samenhang ook terugvinden in relatie tot traditionele religie, is immers niet iedereen individualistischer geworden, waardoor traditionele religie ook  een individuele invulling van geloof is?
Om deze vragen te beantwoorden heb ik op christelijke forums de lijst geplaatst en op niet-christelijke forums, of spirituele forums. Een probleem wat ik reeds voorzie is de definiëring van religieus en spiritueel. Alhoewel de meningen binnen de wetenschap hierover uiteenlopen, denk ik dat beide begrippen hetzelfde kunnen zijn, maar ook verschillend. Volgens mij kan je én spiritueel én religieus zijn, maar ook alleen spiritueel óf religieus.

Leonie Wiering
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2005, 12:54:27 pm door Leonie »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 20, 2005, 11:50:21 am »

quote:

You're welcome :)

quote:

Een probleem wat ik reeds voorzie is de definiëring van religieus en spiritueel. Alhoewel de meningen binnen de wetenschap hierover uiteenlopen, denk ik dat beide begrippen hetzelfde kunnen zijn, maar ook verschillend. Volgens mij kan je én spiritueel én religieus zijn, maar ook alleen spiritueel óf religieus
Ik hoop voor je dat de definities van iedereen enigzins overeen komen, anders kun je opnieuw beginnen ;(

Leonie

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 07, 2005, 01:05:01 pm »
Beste,

Bij deze presenteer ik u kort de resultaten van mijn onderzoek. Om te onderzoek of expressie van het individu, oftewel expressief individualisme, samenhangt met nieuwe spiritualiteit heb ik drie groepen deelnemers met elkaar vergeleken. De drie groepen zijn: (1) deelnemers die geloven in het bestaan van een hoge werkelijkheid zoals bijvoorbeeld God, (2) deelnemers die geloven dat het bestaan van een hogere werkelijkheid die is opgenomen in de omgeving, zoals paganisten, (3) deelnemers die zichzelf centraal stellen in het geloven*. Een voorbeeldantwoord van groep (1) is “Je bezig houden met het bovennatuurlijke, dat hoeft niet perse een God te zijn, maar kan ook een oerkracht zijn.”. Een voorbeeldantwoord van groep (2) is “Spiritualiteit is je onderdeel voelen met je omgeving, mens en natuur, en zowel de eenheid als de verscheidenheid hierbinnen en de beweging erkennen en herkennen.”. Een voorbeeldantwoord van groep (3) is “Spiritualiteit is voor mij de zoektocht naar je innerlijke krachten en de manier waarop je ze het meest effectief kan gebruiken.”. De groepen zijn samengesteld door de antwoorden op de vraag “Wat is spiritualiteit voor u?” te categoriseren. Naast de open spiritualiteitsvraag waren er ook 28 items opgenomen om de mate van expressief individualisme te meten. Uit de analyse van deze items bleek dat een zestal stellingen niet geschikt waren om op te nemen in de dataset. Items zoals “Jezelf kunnen zijn betekent: ontdekken wie je werkelijk bent”, “Ieder mens is uniek” en “Men moet in alles persoonlijkheid nastreven, geen kuddedier zijn” zijn buiten beschouwing gelaten. Dit betekend dat het geen goede stelling is om te meten wat je wilt weten.
   Uit de resultaten blijkt dat groep (1) minder expressief individualistisch is dan groep (2) en (3). Een mogelijk verklaring hiervoor is dat schriftelijke tradities zoals de bijbel een richtsnoer geven om te handelen. Het is mogelijk dat de deelnemers in groep (1) zich vaker afvragen “Wat zou God, of Jezus, doen?” dan “Wat zou ik doen?”. Daartegenover staan groep (2) en (3). Als de bovenstaande verklaring klopt dan zouden deze groepen geen traditie kennen. Dat is twijfelachtig gezien het feit dat er occulte geloofsstromingen zijn die claimen vanuit traditie te werken. Dit behoeft meer onderzoek. Weten of verschillende geloofsstromingen werken vanuit traditie kan meer inzicht geven in het handelen van de mens. In de literatuur heb ik ontdekt dat nieuwe spiritualiteit gebruikt wordt als een verzamelterm voor allerlei geloofsstromingen die in opkomst zijn zoals hekserij, new age etc. Ik denk dat het belangrijk is om te bestuderen in hoeverre tradities van een geloofsstroming een richtsnoer zijn voor de handelende mens.
   Ik wil u nogmaals danken voor uw medewerking welke mij de kans gaf af te studeren in dit interessante onderwerp.

Met vriendelijke groeten,
Leonie Wiering

Radbout Universiteit Nijmegen

* Voor de wetenschappers onder ons: ik heb getracht een eenvoudig weergave te geven van mijn onderzoek zonder gebruik te maken van psychologische/theologische terminologie. Het is wellicht overbodig om te vermelden dat de inhoud van de scriptie verder gaat dan de hier gemaakte groepsvergelijking.