Auteur Topic: De geestelijke oorlogsvoering  (gelezen 3526 keer)

haajee

• Bekijk profiel
De geestelijke oorlogsvoering
« Gepost op: augustus 11, 2005, 10:12:14 pm »
De laatste tijd hoor is steeds vaker discuseren over het onderwerp geestelijk strijd. Zijn jullie daar mee bekend?

:Y)

Zou er graag meer over weten?

Groet Haajee

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 11, 2005, 10:17:00 pm »
dit heb je nodig:

Eph 6:13  Daarom neemt aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven.
Eph 6:14  Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid, en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid;
Eph 6:15  En de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes;
Eph 6:16  Bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen.
Eph 6:17  En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.
geheelonthouder

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 11, 2005, 11:20:18 pm »

quote:

grompie schreef op 11 augustus 2005 om 22:17:
dit heb je nodig:

Eph 6:13  Daarom neemt aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven.
Eph 6:14  Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid, en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid;
Eph 6:15  En de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes;
Eph 6:16  Bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen.
Eph 6:17  En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.

Hoe werkt dat in de praktijk?
Wat moet ik me bij het "borstwapen der gerechtigheid" (Eph.6:14) voorstellen?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 11, 2005, 11:24:07 pm »
W.J. Ouweneel heeft er een boekje over geschreven, dat dezelfde naam draagt. Ik ben nu een beetje moe, maar zal er als jullie het goed vinden morgen wat uit citeren. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 12, 2005, 12:33:58 am »
Modbreak:
Vanwege verplaatsing van een bericht het on-topic gedeelte hier gequote:

quote:

LaNaussee schreef op 11 augustus 2005 om 23:36:
Ik heb mijn op mijn computer een lezing staan waar Dick van Keulen er veel over zegt. Ook een lezing van Ouweneel over geestelijke strijd trouwens. Misschien dat ik daar morgen ook wel wat over post.
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2005, 12:34:30 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 12, 2005, 02:26:25 am »
Een beetje een gok, maar ik denk dat LaNaussee deze opnames bedoeld...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 12, 2005, 07:30:50 am »
Gerechtigheid
Gerechtigheid: eerlijkheid en oprechtheid, en een goed begrip van wat goed is en wat niet; weten wanneer iets gestraft hoort te worden. Je ermee wapenen: je erin oefenen en zorgen dat je Gods norm goed kent. Dat vergt bijbelstudie en gebed, volgens mij. En probeer in diverse situaties maar eens uit te zoeken wat er goed aan is en wat niet - een hele klus vaak.

Verdedigingswapen
Het is trouwens een verdedigingswapen, geen aanvalswapen. Je hebt - als je oprecht een eerlijk bent en volgens Gods norm hebt gehandeld - een stevige verdediging, als anderen je aanklagen. De aanklager en de rechter moeten in zo'n geval tegen beter weten in getuigen en aanvallen, hun geweten is ermee gemoeid. In zo'n geval van valse beschuldiging weet je als christen dat God uiteindelijk voor gerechtigheid zal zorgen. Dát is je verdediging, volgens mij.

Eerste christenen
Ik denk aan de eerste christenen, die al heel snel werden vervolgd, en vaak met valse beschuldigingen te maken hadden. Ik moet zeggen dat ik dat uitgangspunt 'Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden' erg moedig vind van hen die daar ook naar gehandeld hebben. Dat valt ook onder die verdediging, denk ik.

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 12, 2005, 10:01:16 am »

quote:

E-line schreef op 12 augustus 2005 om 07:30:
Gerechtigheid
Gerechtigheid: eerlijkheid en oprechtheid, en een goed begrip van wat goed is en wat niet; weten wanneer iets gestraft hoort te worden. Je ermee wapenen: je erin oefenen en zorgen dat je Gods norm goed kent. Dat vergt bijbelstudie en gebed, volgens mij. En probeer in diverse situaties maar eens uit te zoeken wat er goed aan is en wat niet - een hele klus vaak.

Verdedigingswapen
Het is trouwens een verdedigingswapen, geen aanvalswapen. Je hebt - als je oprecht een eerlijk bent en volgens Gods norm hebt gehandeld - een stevige verdediging, als anderen je aanklagen. De aanklager en de rechter moeten in zo'n geval tegen beter weten in getuigen en aanvallen, hun geweten is ermee gemoeid. In zo'n geval van valse beschuldiging weet je als christen dat God uiteindelijk voor gerechtigheid zal zorgen. Dát is je verdediging, volgens mij.

Eerste christenen
Ik denk aan de eerste christenen, die al heel snel werden vervolgd, en vaak met valse beschuldigingen te maken hadden. Ik moet zeggen dat ik dat uitgangspunt 'Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden' erg moedig vind van hen die daar ook naar gehandeld hebben. Dat valt ook onder die verdediging, denk ik.

Bedankt voor de uitleg.
De voeten "geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie" wil toch zeggen dat je bereid moet zijn vooruit te lopen naar degene, die je aanvalt en niet achteruit? Dat je als je aangevallen wordt je bedient van een verdedigingswapen (punt b) is logisch. Je schrijft hier over een aanklager en rechter. In Ephese werd Paulus aangeklaagd door de overmacht van Diana, die de zilversmeden en zo de hele stad in haar macht had. Vooruit lopen zou daar voor hem de dood kunnen betekenen. Toch was hij daartoe bereid. Lees het zelf maar.
Na "Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden," (Rom.12:19) staat:"Indien uw vijand honger heeft geef hem te eten, indien hij dorst heeft, geef hem te drinken." Ziehier hoe we onze voeten mogen schoeien met de bereidvaardigheid van het evangelie. Anders zouden christenen op grond van deze tekst hun vijanden de wraak van God toe kunnen wensen.
God is liefde en God is Scheidsrechter om met een goed geweten in deze strijd te staan.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 12, 2005, 12:09:05 pm »

quote:

AVee schreef op 12 augustus 2005 om 02:26:
Een beetje een gok, maar ik denk dat LaNaussee deze opnames bedoeld...
Een beetje verkeerd gegokt..., ik bedoelde deze opnames. Maar de door jou gelinkt opnames lijken me ook zeer de moeite waard!
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 12, 2005, 12:44:37 pm »
Ik denk dat je je tegen de satan anders moet opstellen dan tegen mensen.
Dit las ik in een kort artikel over wat we allemaal AAN DOEN in de Bijbel:

Hoe moeten wij als kinderen van God bekleed zijn?

1. Als Satan tot ons komt?

Met de hele wapenuitrusting van God:
•   De waarheid om onze lendenen.
•   Borstharnas van de gerechtigheid om het lichaam.
•   De toerusting van het evangelie van de vrede aan de voeten.
•   Schild van het geloof aan de arm.
•   Helm van het heil op het hoofd.
•   Zwaard van de Geest in de hand.

2.   Tegenover al onze broeders en medemensen?

Innige ontferming,
Goedertierenheid,
Nederigheid,
Zachtmoedigheid,
Lankmoedigheid,
Elkaar verdragen,
Elkaar vergevend,
En de liefde die de band van de volmaaktheid is. (Kol.3)

3.   Om in het heiligdom in te gaan?

Een hemels kleed dat alleen God ons heeft kunnen geven.
Een kleed dat ons bedekt en vervangt alles wat komt van de lompen van het vlees.
Met de Heer Jezus zelf, in wie God ons ziet, in schitterende witheid, gewassen in Zijn bloed, in de schitterende heerlijkheid van Zijn heerlijke volmaaktheden. (Rom13:14; Gal.3:27)

Gezegend zij God, die ons deze kleren geeft. Dat Hij ons genade geeft ze aan te doen en zorgvuldig te onderhouden!
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 12, 2005, 01:11:41 pm »
De gordel
door: Alf. Guignard

Inleiding

De gordel is het Woord, de waarheid toegepast op onze lendenen, op het innerlijke deel van ons wezen, om ons te versterken en onze krachten te verzamelen (Ps. 18:33; Ef. 6:14).
Daardoor worden wij versterkt naar de inwendige mens; onze fladderende kleren bijeengehouden om onze heupen zodat ze ons niet hinderen.
De gordel is het Woord der Waarheid dat onze gedachten vestigt op de persoon van Christus en ons bevrijdt van alles wat ons van Hem zou kunnen aftrekken. Zo worden wij bewaard voor dwaling als we in een wereld wandelen die ver van God is.
Deze beide dingen: kracht en concentratie zijn nodig in alle omstandigheden van ons christelijk leven. Daarom moeten we ons omgorden voor veel dingen.

Voor de strijd

Psalm 18:40
 40 Gij hebt mij aangegord met kracht tot de strijd,
Gij deedt onder mij bukken wie tegen mij opstonden;

Efeze 6:14
14 Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid,

De gordel in verband met de strijd moet bekeken worden vanuit drie verschillende kanten. Die toch niet van elkaar gescheiden kunnen worden.

1 Reiniging

De gordel is het beeld van de waarheid die in ons inwendige wezen alles in orde brengt. Die de bron wordt van onze gedachten, onze zienswijze. De beweegredenen die ons doen handelen en alles in volmaakte overeenstemming brengt met het onderwijs van het Woord. Als dat niet zo is hebben wij een slecht geweten. En als wij ons zo tegenover de vijand plaatsen stellen wij ons onvermijdelijk bloot aan een nederlaag.

2. Christus als doel

De gordel trekt al onze genegenheden samen op één voorwerp waarmee het ons verbindt. De persoon van Christus, de Overste Leidsman, Hij alleen kan ons naar de overwinning leiden. Zonder Hem kunnen wij niets doen.
Overigens, alleen in die mate waarin wij aan Hem gehecht zijn, zijn wij in staat de aanvallen van de vijand te weerstaan en de moeite en het lijden te  verdragen, die onafscheidelijk met de strijd verbonden zijn.

3. Gehoorzaamheid

De gordel is het Woord der Waarheid, waaraan wij altijd moeten gehoorzamen. Een absolute gehoorzaamheid, zonder dat is geen overwinning mogelijk, omdat de minste ongehoorzaamheid al een overwinning van de vijand is. Maar als er gehoorzaamheid is, is hij bij voorbaat al overwonnen. Want hij is absoluut zonder kracht tegenover een mens
die geen andere wil heeft dan in alle dingen aan het Woord te gehoorzamen.
Een enkel welbekend voorbeeld is voldoende om onze gedachten te verduidelijken. Het Goddelijk voorbeeld heeft door één enkel Woord de sterkste vijand tot onmacht gedwongen.

Deze eenvoudige woorden: “Er staat geschreven,” hebben de overwinning gebracht.
Dat zijn zeer eenvoudige woorden. Laten wij ze in de praktijk brengen en dit eerste stuk van de wapenrusting van God aandoen om er al de andere aan toe te voegen,
die zonder de gordel nutteloos zouden zijn.

Gelukkige David! Hij heeft zijn 18e Psalm kunnen schrijven, na bevrijd te zijn van al zijn vijanden. Door middel van hem leert de Heer ons te strijden. Twee keer spreekt hij
in deze Psalm (vs. 33 en 40) over de gordel van de sterke God.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 12, 2005, 01:21:03 pm »

quote:

Piet22 schreef op 11 augustus 2005 om 23:20:
[...]Hoe werkt dat in de praktijk?
Wat moet ik me bij het "borstwapen der gerechtigheid" (Eph.6:14) voorstellen?
Bij gerechtigheid mag je denken aan doelgerichtheid. En doelgerichtheid staat in nauwe verbinding met je hart (vandaar de uitdrukking 'het volgen van je hart'). Het borstschild is bedoeld om de hartstreek te verdedigen. Hoe meer je gericht blijft op je levensdoel, hoe beter je hart beschermd is tegen invloeden van buiten.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 12, 2005, 03:01:59 pm »

quote:

HenkG schreef op 12 augustus 2005 om 13:21:
[...]

Bij gerechtigheid mag je denken aan doelgerichtheid. En doelgerichtheid staat in nauwe verbinding met je hart (vandaar de uitdrukking 'het volgen van je hart'). Het borstschild is bedoeld om de hartstreek te verdedigen. Hoe meer je gericht blijft op je levensdoel, hoe beter je hart beschermd is tegen invloeden van buiten.

Bedankt voor de uitleg. Ik versta onder gerechtigheid een combinatie van rechtvaardigheid en barmhartigheid. Onder Gods' rechtvaardigheid val je onder Zijn oordeel en onder Gods' barmhartigheid mag je op Jezus zien en je aan de liefde van God toevertrouwen. De wereld (en soms ook de kerk) zit vol met onbarmhartigheden, waar Jezus dé oplossing voor heeft. Vandaar dat ik mijn voeten graag schoei met het schoeisel van het evangelie.

Omdat ik vond dat dit tekstgedeelte vaak vergeestelijkt wordt door christenen ben ik op schermles gegaan. Sabel, degen en floret hanteer je anders. Prompt ging ik thuis na de eerste les kijken hoe Paulus destijds naar de soldaten gekeken had. Zo afkijken mag toch?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 12, 2005, 03:21:02 pm »

quote:

haajee schreef op 11 augustus 2005 om 22:12:
De laatste tijd hoor is steeds vaker discuseren over het onderwerp geestelijk strijd.

Zou er graag meer over weten?
Een serie preken van ds. T de Ruiter over elk deel van de wapenrusting vind je hier
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 12, 2005, 05:17:47 pm »

quote:

Piet22 schreef op 12 augustus 2005 om 15:01:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Ik versta onder gerechtigheid een combinatie van rechtvaardigheid en barmhartigheid. Onder Gods' rechtvaardigheid val je onder Zijn oordeel en onder Gods' barmhartigheid mag je op Jezus zien en je aan de liefde van God toevertrouwen. De wereld (en soms ook de kerk) zit vol met onbarmhartigheden, waar Jezus dé oplossing voor heeft. Vandaar dat ik mijn voeten graag schoei met het schoeisel van het evangelie.

Omdat ik vond dat dit tekstgedeelte vaak vergeestelijkt wordt door christenen ben ik op schermles gegaan. Sabel, degen en floret hanteer je anders. Prompt ging ik thuis na de eerste les kijken hoe Paulus destijds naar de soldaten gekeken had. Zo afkijken mag toch?

Hoe bedoel je dat? Neem je nu je zwaard mee als je op pad gaat om te evangeliseren? :)
Sabel degen en floret wordt anders niet genoemd in Efeze 6.
Hoe wordt het volgens jou dan vergeestelijkt?

Het pantser der gerechtigheid
Daar versta ik onder dat als de duivel c.q. de geestelijke machten waar we tegen te vechten hebben, mij wil treffen in het hart - d.w.z. mij wil aanklagen m.b.t. mijn rechtvaardigheid die ik Christus heb, dan ben ik veilig en beschermd omdat het Gods gerechtigheid is die mij is toegerekend. Als ik in Christus ben, beschermd Gods gerechtigheid mij.
Alles wat nodig was om mij rechtvaardig te maken, is volbracht en als ik dat geloof, kan geen duivelse macht mij weer terugroven.
Wij zijn namelijk gekocht uit de duisternis. De duivel heeft ons rechtens moeten laten gaan, toen we gingen geloven dat Christus ons door zijn dood (die nodig was) en zijn opstanding heeft bevrijd.
Hij wil ons echter graag terughebben. Daarom is er die strijd.

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 12, 2005, 06:17:20 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 augustus 2005 om 17:17:

[...]

Hoe bedoel je dat? Neem je nu je zwaard mee als je op pad gaat om te evangeliseren? :)
Sabel degen en floret wordt anders niet genoemd in Efeze 6.
Hoe wordt het volgens jou dan vergeestelijkt?

Het pantser der gerechtigheid
Daar versta ik onder dat als de duivel c.q. de geestelijke machten waar we tegen te vechten hebben, mij wil treffen in het hart - d.w.z. mij wil aanklagen m.b.t. mijn rechtvaardigheid die ik Christus heb, dan ben ik veilig en beschermd omdat het Gods gerechtigheid is die mij is toegerekend. Als ik in Christus ben, beschermd Gods gerechtigheid mij.
Alles wat nodig was om mij rechtvaardig te maken, is volbracht en als ik dat geloof, kan geen duivelse macht mij weer terugroven.
Wij zijn namelijk gekocht uit de duisternis. De duivel heeft ons rechtens moeten laten gaan, toen we gingen geloven dat Christus ons door zijn dood (die nodig was) en zijn opstanding heeft bevrijd.
Hij wil ons echter graag terughebben. Daarom is er die strijd.

Waar je over schrijft is vaak meer strijd van geest en vlees, de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak, dan tegen duivelen en demonen, die er in iemand kunnen zitten en die sla je er met een zwaard niet uit als je gaat evangeliseren. Jezus zei tegen Petrus dat wie naar het zwaard grijpen door het zwaard zullen vergaan toen Petrus Jezus wou verdedigen.
Dat wij gekocht zijn uit de duisternis betekent dat we jegens God verplicht zijn om hen door Jezus uit de duisternis te laten redden, waar we ooit zelf in gezeten hebben. Anders geloven we vanuit het profijtbeginsel en de apostelen werden uitgezonden, niet om thuis te gaan zitten profiteren van de genade van de Here Jezus, die hen te beurt gevallen was.
Als we met kerst zingen dat Jezus kwam "voor een wereld verloren in schuld, Gods belofte wordt Heerlijk vervuld," dan blijkt dat Heer van Heerlijk toch als die wereld door Jezus schuldvrij wordt gemaakt? Wat doen veel christenen met kerst? Gezelligheid troef laten zijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 12, 2005, 06:50:46 pm »

quote:

Piet22 schreef op 12 augustus 2005 om 18:17:
[...]

Waar je over schrijft is vaak meer strijd van geest en vlees, de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak, dan tegen duivelen en demonen, die er in iemand kunnen zitten en die sla je er met een zwaard niet uit als je gaat evangeliseren. Jezus zei tegen Petrus dat wie naar het zwaard grijpen door het zwaard zullen vergaan toen Petrus Jezus wou verdedigen.

Nee, je snapt me denk ik toch niet. Ik heb het niet specifiek over vlees en geest.
Onze strijd gaat juist niet tegen mensen, maar tegen de duivel die wel achter ons vlees zit, dat wel best vind als we niet geestelijk zijn. Niet met Jezus bezig zijn.
Maar als we dat WEL willen, dan is hij er als de kippen bij om ons te ontmoedigen en aan te vallen in onze zwakke punten.
En geestelijke strijd voeren, betekent dus ook vaak niet met woorden tegen mensen in gaan, dan zijn we vleselijk bezig; we willen het probleem zelf wel eens even oplossen. Dat helpt niets.
Geestelijk strijden is bv bidden of God die en die persoon wil overtuigen van dingen die verkeerd zijn. Dat kunnen we nl zelf niet voor elkaar krijgen.
En dat hoeft nog niet eens bij bezten mensen zijn, die een demon echt in zich hebben. Dan versmal je het wel heel erg.
De duivel is in deze tijd nog machthebber van deze wereld, al is ie onttroont. En dat wil hij laten merken. Vooral ook christenen belemmeren, die dit weten en er tegen 'strijden'.

quote:

Dat wij gekocht zijn uit de duisternis betekent dat we jegens God verplicht zijn om hen door Jezus uit de duisternis te laten redden, waar we ooit zelf in gezeten hebben. Anders geloven we vanuit het profijtbeginsel en de apostelen werden uitgezonden, niet om thuis te gaan zitten profiteren van de genade van de Here Jezus, die hen te beurt gevallen was.
Als we met kerst zingen dat Jezus kwam "voor een wereld verloren in schuld, Gods belofte wordt Heerlijk vervuld," dan blijkt dat Heer van Heerlijk toch als die wereld door Jezus schuldvrij wordt gemaakt? Wat doen veel christenen met kerst? Gezelligheid troef laten zijn.

Dit is geen verplichting maar een 'graag willen'. Je wilt mensen redden, en als je daar echt mee bezig bent, zul je tegenstand ontmoeten. Het gaat niet van een leien dakje.
Tegenstand van de duivel door mensen heen. Maar bidt dan voor die mensen want ze zijn mog steeds gevangenen van de duivel. Al zien ze dat niet.
Dus wat straal je uit naar ongelovigen? Zien de anderen om ons heen dat we idd een bewogen hart hebben voor anderen die niet gelovig zijn?
Het schoeisel van de bereidvaardigheid van het evangelie van de vrede.

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 12, 2005, 09:15:12 pm »
Wat de strijd van vlees en Geest betreft doet menigeen graag wat hij of zij lekker vindt, maar wat niet gezond is. Op sexgebied kun je sexverslaafd raken. Sex is mooi, maar hoe?
Om te bidden dat iemand bevrijd wordt van satanische machten is mooi, maar Jezus zegt dat Hij ons macht gegeven heeft om op slangen en schorpioenen te treden. Uiteraard moet je dat niet proberen, want dan verzoek je God. Jezus wijst er met deze tekst m.i. ook op dat het zaad van de vrouw de slang de kop zal vermorzelen. "Op Golgotha gebeurd" zeg je misschien, maar dat achterlijf van die buikschuiver gaat nog steeds tekeer.

Dat sabel, degen, floret en rapier niet in Efese 6 staan weet ik ook, maar als je alles weet van duivels, demonen, engelen, machten, goden en geesten en toerustingsdagen ervoor bij woont en niemand heeft ooit een echt zwaard in handen gehad, wat moet je dan uitleggen?
Een oorlogsveteraan konden we n.a.v. Efese 6 over Jezus vertellen vanuit de aardse situatie, hij wist dat je een helm moest dragen tot heil van je hersens. Dat velen zich interesseren voor het geestelijke en niet voor wat voor ogen is verbaast me vaak van christenen. Veel mensen kennen een herder alleen maar van een plaatje, terwijl Jezus als de Goede Herder elke wolf in schaapskleren in Zijn kudde ontdekt. Als zo'n wolf een lam van een ooi opvreet dan gaat dat schaap wel mekkeren. En wie haalt zo'n lam terug?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 12, 2005, 11:27:49 pm »

quote:

Piet22 schreef op 12 augustus 2005 om 21:15:
Wat de strijd van vlees en Geest betreft doet menigeen graag wat hij of zij lekker vindt, maar wat niet gezond is. Op sexgebied kun je sexverslaafd raken. Sex is mooi, maar hoe?
Om te bidden dat iemand bevrijd wordt van satanische machten is mooi, maar Jezus zegt dat Hij ons macht gegeven heeft om op slangen en schorpioenen te treden. Uiteraard moet je dat niet proberen, want dan verzoek je God. Jezus wijst er met deze tekst m.i. ook op dat het zaad van de vrouw de slang de kop zal vermorzelen. "Op Golgotha gebeurd" zeg je misschien, maar dat achterlijf van die buikschuiver gaat nog steeds tekeer. ]

Ja, en wat wil je nu eigenlijk hiermee zeggen?
Dat we niet perse hoeven te bidden, want we kunnen zo op slangewn en schorpioenen treden?
Ik zeg idd dat de duivel is overwonnen. Maar ook dat hij nu nog de heerser is. Dus zijn macht voert hij hier nog uit, al heeft hij er eigenlijk geen recht meer toe.

quote:

Dat sabel, degen, floret en rapier niet in Efese 6 staan weet ik ook, maar als je alles weet van duivels, demonen, engelen, machten, goden en geesten en toerustingsdagen ervoor bij woont en niemand heeft ooit een echt zwaard in handen gehad, wat moet je dan uitleggen?

Dat je het woord van God moet gebruiken om de duivel tegen te spreken, zeg maar. Zoals Jezus deed bij de verzoeking in de woestijn. :)
Verder geef ik ook aan dat je het erg versmalt tot het rechtstreekse 'contact'met demonen - als ik je goed interpreteer.
De hele tegenwoordige wereld wordt beheerst door de duivel. Die is op de achtergrond en dat hoeft niet perse heel rechtstreeks te zijn.

quote:

Een oorlogsveteraan konden we n.a.v. Efese 6 over Jezus vertellen vanuit de aardse situatie, hij wist dat je een helm moest dragen tot heil van je hersens.
Dat lijkt me een kwestie van gewoon logisch nadenken. Ik weet in ieder geval zonder extra studie, dat een helm op het hoofd wordt gedragen. :)

quote:

Dat velen zich interesseren voor het geestelijke en niet voor wat voor ogen is verbaast me vaak van christenen. Veel mensen kennen een herder alleen maar van een plaatje, terwijl Jezus als de Goede Herder elke wolf in schaapskleren in Zijn kudde ontdekt. Als zo'n wolf een lam van een ooi opvreet dan gaat dat schaap wel mekkeren. En wie haalt zo'n lam terug?

Wat bedoel je hier nu weer mee? Wolf in schaapskleren heeft te maken met de kudde. Maar dat weet ik ook uit de bijbel zelf. Je kunt een 'valse'herder ontmaskeren maar daar heb je onderscheidingsvermogen voor nodig, want die valse herder LIJKT op een echte.
En natuurlijk is het wel eens leerzaam om een echte herder en kudde mee te maken. Dat bedoel ik niet.

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 13, 2005, 12:07:38 am »
Jezus zegt dat we op slangen en schorpioenen zullen treden en in Genesis 3 staat dat het zaad van de vrouw de slang de kop zal vermorzelen. Dat citeer ik om over te bidden en niet om het bidden af te schaffen. Jezus leert ons toch "verlos ons van de boze" en die bede ga ik er niet uit schrappen, zeker niet omdat die bede de kern is van deze topic.

Vechtsporten zijn populair en als je direct met de Bijbel aan komt en niet praat over de sport dan wensen veel sporters niet te luisteren. Het gaat om de realiteit van hier en nu.
Paulus schrijft de Efesiërs aan op wat hun bekend is en als christenen zich afsluiten voor die realiteit en zeggen "lees de Bijbel, ik zal voor je bidden" dan komt dat hypocriet over.
Wat  de versmalling door mij tot 'rechtstreeks contact met demonen' betreft kun je die krengen ook verpsychologiseren. Demoniseren van psychische zaken is ook niet goed, maar bidden om inzicht van God te mogen ontvangen wel. Dan kan het gebeuren dat na het afpellen van psychologische schillen je in de kern van iemand een demon tegen komt.

Dat van die helm weet iedereen, maar als je iemand van daaruit over "heil" kunt vertellen en over Jezus als Heiland is iets anders. Het ging om wat er in de hersens van die man zat.
Wie is er vrij van onreine gedachtes? Die krijg je er moet logisch nadenken echt niet uit.
Jezus wil ons "hervormen door de vernieuwing van ons denken." (Rom.12:2) Daar gaat het toch om? Hoe kun je kwaad denkend iemand iets over Jezus vertellen?

Geen onderscheidingsvermogen nodig om een valse herder te ontmaskeren? Ik sta paf.
Hoe deed Jezus dat dan met de 'herders' uit Zijn tijd en waarom staat Ezechiël 34 in de Bijbel? Om God klaar te laten komen met valse herders? Waarom schrijft Paulus in zijn brieven vermaningen? Om valse en echte herders niet naar vermogen te onderscheiden?

Prisca en Aquila, ik besef dat ik scherp ben. Ik ben bevrijd van een demonie, niet alleen door de oorzaak ervan af te zweren en de symptomen te belijden, maar een predikant sprak die geest in mij aan als "plaaggeest" en gebood hem in Jezus' Naam mij te verlaten, wat prompt gebeurde. Thuis gekomen zag ik boven de tuindeur van mijn kamer een tekst op de muur staan. Ik zocht hem op en las:"Trek hem de vuile klederen uit en doe hem feestklederen aan." Wat was ik blij, echt in feeststemming door Jezus gereinigd te zijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 13, 2005, 10:34:31 am »

quote:

Piet22 schreef op 13 augustus 2005 om 00:07:

Dat van die helm weet iedereen, maar als je iemand van daaruit over "heil" kunt vertellen en over Jezus als Heiland is iets anders. Het ging om wat er in de hersens van die man zat.
Wie is er vrij van onreine gedachtes? Die krijg je er moet logisch nadenken echt niet uit.
Jezus wil ons "hervormen door de vernieuwing van ons denken." (Rom.12:2) Daar gaat het toch om? Hoe kun je kwaad denkend iemand iets over Jezus vertellen?
Je kunt moeilijk een ongelovige of een kwaad denkende eerst 'hervormen' in z'n denken. Eerst moet je het over Jezus hebben. En dan verder gaan. En niet andersom.

quote:

Geen onderscheidingsvermogen nodig om een valse herder te ontmaskeren? Ik sta paf.
Hoe deed Jezus dat dan met de 'herders' uit Zijn tijd en waarom staat Ezechiël 34 in de Bijbel? Om God klaar te laten komen met valse herders? Waarom schrijft Paulus in zijn brieven vermaningen? Om valse en echte herders niet naar vermogen te onderscheiden?

Zet je bril eens op. :)

quote:

P&A schreef
Maar dat weet ik ook uit de bijbel zelf. Je kunt een 'valse' herder ontmaskeren maar daar heb je onderscheidingsvermogen voor nodig, want die valse herder LIJKT op een echte.

Ik zeg juist dat we dat WEL nodig hebben.
Zo valt er idd niet te praten met elkaar.
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2005, 10:36:25 am door Priscilla en Aquila »

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 13, 2005, 01:58:40 pm »
Hajee, ik wil graag op je vraag ingaan, want ik heb namelijk me een jaar geleden behoorlijk verdiept in het onderwerp. En ik heb gemerkt dat er gewoon ongelovelijk veel christenen vanuit diverse kerken zich veelste veel bezig houden met Satan, en te weinig met wat Gods overwinning voor hun leven inhoudt. Dus dit is echt een onderwerp waar ik me bezorgd over maak.

Er zijn een aantal schrijfers tegenwoordig die er veel over schrijven. Waaronder Wagner en Mendez, en nog een aantal anderen. Ik heb me niet in allemaal verdiept. Wel redelijk in Mendez "Geestelijke oorlogsvoering op hoog niveau". Ik weet niet of je iets van die boeken afweet, maar anders is het misschien goed om eerst voordat je verder leest even de link onderaan aan te klikken en daar er wat meer over te lezen.

Vorig jaar had ik het idee had dat God mij zelf er toe leidde om deze boeken te lezen, en me hierin in te wijden omdat hij me wilde gebruiken voor de geestelijke gebedsstrijd. Achteraf.. misschien makkelijk zeggen.. maar dat gaf me natuurlijk wel het gevoel belangrijk te zijn...  ;)

Wat ik zelf ook aantrekkelijk vond (vind) was het idee dat als er maar geestlijke openheid zou zijn (in de geestelijke wereld). Het evangelie mensen echt zou gaan bereiken. Want dat is mijn verlangen dat alle mensen Christus en zijn liefde leren kennen.

Ook was ik onder de indruk hoe Mendez de kracht van symbolen laat zien. (dat doet Leanne Payne ook.)
Ook vind ik het gaaf hoe door deze boeken bepaalde gedeelten uit het OT gaan leven en een betekenis krijgen, die ik er nooit in heb gelezen.(misschien dus ook niet in moet lezen!)

Maar ik heb nadat ik een boek van Ana Mendez had gelezen, ruim een jaar geleden (niet tijdens het lezen, want ik vond het hartstikke intsant) een heel onrustige periode ervaren, waarbij ik vaak het idee dat had ik voor alles en tegen alles en nog wat moest bidden. Nu kan dit ook aan mijn 'wettische' insteek liggen. In iedergeval heeft het boek mij niet geholpen om mijn relatie met Jezus te verdiepen. (geen vruchten in mijn leven)

Een aantal maanden geleden ben ik aan het denken en bidden geweest over  de boeken en de inhoud van wat Ana Mendez schrijft.

Bij het bidden hierover had ik de indruk dat God tegen me zei dat wat Ana Mendez schrijft niet van Hem is omdat de gekruisigde Jezus Christus niet centraal staat in haar boeken.

Ik heb God gevraagd om een bijbeltekst, omdat ik toch best onzeker ben over gewoon naar Hem luisteren. Toen kwamen de volgende teksten in mijn gedachte 1 johannes 4:1-3.. en 1 petrus 3:2.. Ik heb daarna de teksten opgezocht. (lees ze zelf maar eens na) vooral 1 Johannes 4, was precies waarover het ging en wat de vraag was.. het gaat over het onderzoeken van geesten..

Toch was het voor mij nog niet gelijk helemaal duidelijk hiermee.

Hoe weet je dat een geest (van een profeet) belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is? (1joh4)

Hierbij moest ik denken aan dat Jezus mens zijn erop wijst dat de strijd in eerste plaats in het menselijk lichaam gevoerd wordt. Daarbij staat het menselijk lichaam wel bloot aan geestelijke invloeden. Maar de kern is dat de strijd om mensen gaat en alleen in de mens Jezus, gewonnen kon worden.  :)
En dat overwinning alleen behaald kon worden doordat Jezus als mens naar de aarde kwam om te overwinnen als mens.  :Y)

Dat de nadruk op de strijd in de hemelse gewesten daarom vreemd is. Want de strijd vindt juist in mensen plaats en niet in de hemelse gewesten. Voor ons heeft de strijd in Jezus plaats gevonden en kunnen we steeds op zijn overwinning terugkomen.  d:)b

Als het gaat over dat we niet strijden tegen vlees en bloed, wordt daar niet bedoeld dat we niet strijden in ons vlees en bloed. De boze machten prober ons juist in ons vlees en bloed te verzoeken en niet op éé'n of ander hoog geestelijk niveau.

Ander mogelijk gedeelte van toepassing is openbaring 2:18-26. Waarin gewaarschuwd wordt tegen de leer waarin duidelijk christelijke mensen zich verdiepen in de zogenaamde geheimenissen van Satan.

Over  wat geestelijke strijd dan wel is, wil ik later nog wel wat posten. Ik wil nu alleen zeggen dat de het overgeestelijken van de strijd, tot gevolg heeft dat je snel het  contact met de realiteit verliest, en daarmee de mogelijkheden tot concrete daden van liefde verliest.

Hoewel ik de volgende site niet in zijn algemeen aanbeveel, vind ik de artikelen die hierop staan over geestelijke oorlogsvoering wel erg goed, het is even zoeke door de overdaad aan kritische artikelen, maar ze zijn van allerlei verschillende bronnen waardoor er bagger artikelen en heel goede artikelen door elkaar staan:  http://www.solcon.nl/apgeelhoed/
je moet wel zoeken bij belangrijke onderwerpen en dan staan ze ergens onderaan in het lijstje. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 13, 2005, 02:05:39 pm »
Er worden vier strijdgebieden genoemd:

De bijbel zegt dat we vier geestelijke vijanden hebben:

(1) Er is een vijand in ons, onze vleselijk begeerten die strijd voeren tegen onze ziel.        (1 Petrus 2:11)
(2) Dan zijn er de boze machten in de onzichtbare wereld, de satan en de boze geesten.    (Efeze 6:12, 1 Petrus 5:8,9)
(3) Er is ook de Gode vijandige wereld, het wereldsysteem dat ons haat en vervolgt.    (1 Joh. 3:13, Joh. 15:18-20)
(4) Tenslotte zijn er de valse leraren waar wij tot het uiterste tegen hebben te strijden.    (Judas :3,4)

kheek

• http://www.versnieuws.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 02, 2005, 08:34:55 pm »
Heb ooit een korte samenvatting / gedicht  over  dit tekstgedeelte geschreven. Kijk hier http://www.versnieuws.nl/...9/16/de_wapenrusting_gods . In dat artikel staat ook een verwijzing naar preken over dit tekstgedeelte. Het lezen waard.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2005, 08:36:26 pm door kheek »
Klaas - check mijn weblog eens...