Hajee, ik wil graag op je vraag ingaan, want ik heb namelijk me een jaar geleden behoorlijk verdiept in het onderwerp. En ik heb gemerkt dat er gewoon ongelovelijk veel christenen vanuit diverse kerken zich veelste veel bezig houden met Satan, en te weinig met wat Gods overwinning voor hun leven inhoudt. Dus dit is echt een onderwerp waar ik me bezorgd over maak.
Er zijn een aantal schrijfers tegenwoordig die er veel over schrijven. Waaronder Wagner en Mendez, en nog een aantal anderen. Ik heb me niet in allemaal verdiept. Wel redelijk in Mendez "Geestelijke oorlogsvoering op hoog niveau". Ik weet niet of je iets van die boeken afweet, maar anders is het misschien goed om eerst voordat je verder leest even de link onderaan aan te klikken en daar er wat meer over te lezen.
Vorig jaar had ik het idee had dat God mij zelf er toe leidde om deze boeken te lezen, en me hierin in te wijden omdat hij me wilde gebruiken voor de geestelijke gebedsstrijd. Achteraf.. misschien makkelijk zeggen.. maar dat gaf me natuurlijk wel het gevoel belangrijk te zijn...
Wat ik zelf ook aantrekkelijk vond (vind) was het idee dat als er maar geestlijke openheid zou zijn (in de geestelijke wereld). Het evangelie mensen echt zou gaan bereiken. Want dat is mijn verlangen dat alle mensen Christus en zijn liefde leren kennen.
Ook was ik onder de indruk hoe Mendez de kracht van symbolen laat zien. (dat doet Leanne Payne ook.)
Ook vind ik het gaaf hoe door deze boeken bepaalde gedeelten uit het OT gaan leven en een betekenis krijgen, die ik er nooit in heb gelezen.(misschien dus ook niet in moet lezen!)
Maar ik heb nadat ik een boek van Ana Mendez had gelezen, ruim een jaar geleden (niet tijdens het lezen, want ik vond het hartstikke intsant) een heel onrustige periode ervaren, waarbij ik vaak het idee dat had ik voor alles en tegen alles en nog wat moest bidden. Nu kan dit ook aan mijn 'wettische' insteek liggen. In iedergeval heeft het boek mij niet geholpen om mijn relatie met Jezus te verdiepen. (geen vruchten in mijn leven)
Een aantal maanden geleden ben ik aan het denken en bidden geweest over de boeken en de inhoud van wat Ana Mendez schrijft.
Bij het bidden hierover had ik de indruk dat God tegen me zei dat wat Ana Mendez schrijft niet van Hem is omdat de gekruisigde Jezus Christus niet centraal staat in haar boeken.
Ik heb God gevraagd om een bijbeltekst, omdat ik toch best onzeker ben over gewoon naar Hem luisteren. Toen kwamen de volgende teksten in mijn gedachte 1 johannes 4:1-3.. en 1 petrus 3:2.. Ik heb daarna de teksten opgezocht. (lees ze zelf maar eens na) vooral 1 Johannes 4, was precies waarover het ging en wat de vraag was.. het gaat over het onderzoeken van geesten..
Toch was het voor mij nog niet gelijk helemaal duidelijk hiermee.
Hoe weet je dat een geest (van een profeet) belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is? (1joh4)
Hierbij moest ik denken aan dat Jezus mens zijn erop wijst dat de strijd in eerste plaats in het menselijk lichaam gevoerd wordt. Daarbij staat het menselijk lichaam wel bloot aan geestelijke invloeden. Maar de kern is dat de strijd om mensen gaat en alleen in de mens Jezus, gewonnen kon worden.
En dat overwinning alleen behaald kon worden doordat Jezus als mens naar de aarde kwam om te overwinnen als mens.
Dat de nadruk op de strijd in de hemelse gewesten daarom vreemd is. Want de strijd vindt juist in mensen plaats en niet in de hemelse gewesten. Voor ons heeft de strijd in Jezus plaats gevonden en kunnen we steeds op zijn overwinning terugkomen.
Als het gaat over dat we niet strijden tegen vlees en bloed, wordt daar niet bedoeld dat we niet strijden in ons vlees en bloed. De boze machten prober ons juist in ons vlees en bloed te verzoeken en niet op éé'n of ander hoog geestelijk niveau.
Ander mogelijk gedeelte van toepassing is openbaring 2:18-26. Waarin gewaarschuwd wordt tegen de leer waarin duidelijk christelijke mensen zich verdiepen in de zogenaamde geheimenissen van Satan.
Over wat geestelijke strijd dan wel is, wil ik later nog wel wat posten. Ik wil nu alleen zeggen dat de het overgeestelijken van de strijd, tot gevolg heeft dat je snel het contact met de realiteit verliest, en daarmee de mogelijkheden tot concrete daden van liefde verliest.
Hoewel ik de volgende site niet in zijn algemeen aanbeveel, vind ik de artikelen die hierop staan over geestelijke oorlogsvoering wel erg goed, het is even zoeke door de overdaad aan kritische artikelen, maar ze zijn van allerlei verschillende bronnen waardoor er bagger artikelen en heel goede artikelen door elkaar staan:
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/je moet wel zoeken bij belangrijke onderwerpen en dan staan ze ergens onderaan in het lijstje.