Volgens de moderator moet
hier gediscussieerd worden over 'beperkt gebruik van de bijbel'. (Zie de laatste post in
deze discussie.) Het verband tussen beide discussies ontgaat mij echter volledig. Vandaar dat ik zo vrijpostig ben toch maar een nieuw topic open. Met uw welnemen.
Modbreak:
offtopic:Er is ook in het geheel geen verband tussen beide discussies.
Dat is ook de reden dat het topic gesloten werd. De discussie die de TS wilde voeren ging nl over de Christusgeest/twee evangelien, en moet derhalve gevoerd worden in de aangegeven topics en niet opgehangen worden aan een persbericht over beperkt bijbel gebruik.Een nieuw topic openen over het onderwerp 'beperkt bijbelgebruik' is prima maar lijkt me beter passen in CL en is daarom daar naartoe verplaatst.
Ik ben wel benieuwd wat jullie vinden van de uitkomst van het onderzoek van de theoloog Jongeneel, die ontdekte dat ongeveer 60% van de 1189 hoofdstukken uit de bijbel (waarschijnlijk bedoelt hij hier de protestantse bijbel, maar ik zal het maar niet natellen...) tijdens preken in de protestantse kerk nooit aan bod komt! Vooral Genesis, Psalmen, Mattheus, Marcus en Lucas blijken populair. Uit bijvoorbeeld 1 Kronieken, Nahum en Obadja blijkt nooit te worden gepreekt.
De leer is dat de bijbel integraal Gods woord bevat, en dat we de ganse Schrift nodig hebben om God te leren kennen, en om ons geloof 'daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen' (art. 5 NGB).
De praktijk blijkt dat bepaalde gedeelten uit de bijbel blijkbaar toch belangrijker zijn dan andere. En dat er grote Schriftgedeelten zijn waar niemand wat mee kan. Althans: mee doet.
Hebben we nu toch niet de hele Schrift nodig? En is de Schrift dan nog wel een eenheid?