quote:
Nikolov schreef op 27 september 2005 om 22:29:We zijn het er overeens dat de ruimte NIET gevuld is met CH3-O-CH3 moleculen. Wat er wel in de ruimte "zweeft" is de ether. Waarvan men postuleerde dat het het medium was waar radiogolven doorheen reisden. Dit is niet hetzelfde als de chemische stof. En is dat ook nooit geweest. Misschien voor de grieken indertijd, maar niet meer sinds de middeleeuwen.
Ok, duidelijk, maar ik blijf het allemaal nogal vaag vinden. Er 'zweeft' iets, IN de ruimte, maar het zijn geen moleculen. Is het wel materie?
Ik zal eens kijken of ik er iets over kan vinden via Google.
quote:
Ik hoef geen meet resultaten te geven dat God bestaat. Ik heb mijn eigen ervaring. Die komt niet overeen met hoe God volgens velen zou moeten zijn. Ik weet dat wat ik denk dat hij is meetbaar is. Maar op het moment dat je dat meet zou men heel simpel kunnen zeggen. Ja, maar dat is God niet.
Zo flauw zou ik niet zijn. Niet als de meetresultaten daadwerkelijk aantonen dat het God is. En op zich zou ik al heel tevreden zijn als er iets zou gebeuren dat in principe echt niet kan. Maar als het zoiets is als 'donder en bliksem', dan zal ik inderdaad zeggen dat dat Wodan/God niet is.

quote:
En ik zou daar weinig aan doen. Maar uiteindelijk zou ik wetenschap dan enkel gebruiken om formeel aan te tonen wat ik toch al weet.
Als ik jou overtuiging had zou ik toch iets beter m'n best doen. Het is nogal niet wat zeg, wetenschappelijk kunnen aantonen dat God bestaat. Ik denk dat je het jezelf moreel niet kunt veroorloven om dat naast je neer te leggen onder het motto: "ach, zolang ik weet dat het zo is...".
quote:
Ik wilde enkel aangeven dat je behoorlijk sterke stelling dat God absoluut niet wetenschappelijk was op welke manier dan ook.. dat die stelling incorrect is. En hij zal incorrect blijven zolang je de term God niet aanvult met een definitie die je werkelijk kan ontkrachten of bewijzen.
Das nogal wiedes. Maar ik kan ook niet ruiken dat jij er zo'n afwijkend godsbeeld op na houdt. Zowat elke religie plaatst God buiten de natuurlijke werkelijkheid, al kan hij daar wel in ingrijpen.
quote:
Snap je?
Nee.
Wetenschap handelt nu eenmaal niet in obejctieve waarheid, maar in waarschijnlijkheden.
quote:
Je had een apriori idee over God en probeerde dat te ontkrachten.
Nee hoor, ik heb geen enkele God proberen te ontkrachten. Ik zeg alleen dat wetenschap geen rekening kan houden met goddelijk ingrijpen (god zoals ik het begrijp).
quote:
Ik sta niet achter dat idee van God en dus ontkrachtte je niets. Als ik je zou vertellen wat God is.. Iets wat ik niet kan omdat ik dat ook niet weet. Dan zou je eventueel kunnen bewijzen of ontkrachten.
En ik heb sowieso al geen behoefte om niet nader omschreven godsbeelden te ontkrachten.
quote:
Veel sceptici komen aan met bewijslast. Bewijs maar dat God bestaat. En doe het wetenschappelijk. Dat hoef ik niet want voor mijzelf KEN ik hem elke bewijs zou bij mij niets betekenen. Elke ontkrachting zou ik naast me neer leggen net als dat ik naast me neerleg dat een tafel eigenlijk 99.99% lege ruimte is. Voor mij is die massief en voor mijn dagelijkse realiteit is deze massieve realiteit de meest praktische.
Die bewijslast richt zich natuurlijk op een situatie waarin iemand iets claimt in een openbare discussie. Verder moet je natuurlijk niets.
quote:
Wat juiste of foute antwoorden betreft. Dat boeit me niet te hard. Ik ging in dit gesprek ervanuit dat de onderzoeks voorbeelden valide waren, niet dat de uitkomst juist was. Er was pas een onderzoek waarin men ontdekte dat 2/3 van de onderzoeken wetenschappelijk invalide (en dus fout) zijn.
Dat heb ik ook gelezen, maar het ging er voornamelijk om dat er veel slecht onderzoek gedaan wordt, en vaak is dat er ook aan af te zien (niet dubbelblind, kleine steekproef, etc.). Bottom line is dat je niet blind af kunt gaan op wat de media meldt qua onderzoek. Je zult het zelf na moeten trekken.
quote:
Dus dat mes snijdt aan twee kanten. Zolang we niet 100% zeker zijn dat wetenschap enkel juiste claims maakt. En dat zijn de grote namen stuk voor stuk niet. En je ziet gewoon dat er fouten gemaakt zijn, natuurlijk, iedereen maakt fouten wetenschappers ook. Maar zolang moeten we er vanuit gaan dat ze zich totaal kan vergissen. (En dit geldt voor religie net zoveel) Maar de keuze is dus aan het individu, niemand heeft de waarheid, dus kunnen we net zogoed de voor ons meest praktische keuzes maken.
Dit is me te postmodern. Zo onzekewr als jij het hier voorstelt is het nu ook weer niet. Maar goed, daar kunnen we eindeloos over door bakkeleien, heeft denk ik weinig zin.
quote:
In mijn ervaring bestaan de zogenaamde bovennatuurlijke zaken zoals telepathie telekinese geesten en de kracht van gebed en vooral het in-tune zijn met God.
Vooral die eerste twee snap ik echt niets van. Dat is in principe aantoonbaar, maar desondanks nog nooit aangetoond. Mensen als Randi in twijfel trekken is slap. De man stelt hele nette eisen, de proeven worden opgesteld in samenspraak met degene die de claim doet en er is altijd een notaris aanwezig. Bovendien is dit te bijzonder, te speciaal, te sensationeel om stelselmatig genegeerd te worden door de wetenschap als geheel. Al dat geleuter dat het wereldje van wetenschappers instort als dit soort dingen zouden worden aangetoond, onzin! Er ligt een nobelprijs in het verschiet, mensen en vooral wetenschappers zijn te nieuwsgierig om zich te conformeren aan een soort 'not-done'-policy ten aanzien van paranormaal onderzoek.
Ik blijf het echt onvoorstelbaar vinden dat intelligente mensen dat niet inzien.
quote:
Daarom kies ik een daarbij passende filosofie.
Uiteindelijk doet iedereen dat. Ook Koerok.
Ik weet niet eens wat dat betekent 'een filosofie kiezen'.