Auteur Topic: Ander geloof?  (gelezen 12456 keer)

Liudger

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #50 Gepost op: september 23, 2005, 11:40:00 am »

quote:

Koerok schreef op 23 september 2005 om 10:33:
[...]
Inspiratie kun je natuurlijk overal uit opdoen, dat zal het probleem dus niet zijn. Het punt is eerder dat je er wat de bijbel betreft zelf weinig invulling meer aan kunt geven. Het komt immers van God, nietwaar?
Ik wil dingen nu eenmaal kunnen snappen. Ik wil bijvoorbeeld begrijpen waarom een homeosexuele relatie niet zou mogen, en niet enkel te horen krijgen dat het gewoon niet mag.

Kwestie van wat moeite doen. Er zijn stapels Christelijke literatuur te vinden over het waarom, over of het wel om homo-relaties perse gaat, over of het wellicht tijdsgebonden begrip van de wil van God was. Onder Christenen kun je tegenwoordig zowat elke houding tegenover homosexualiteit die je maar kunt verzinnen. Een ding is zeker - er wordt niet makkelijk over gedaan.

Dat illustreert al dat die simplistische visie van 'er zijn wat regeltjes, als je je eraan houdt ga je naar de hemel, anders naar de hel' niet klopt. Zo werkt het niet.

De Bijbel is geen makkelijk boek. Er zijn niet alleen maar simpele regeltjes, er is ook een hierarchie van regels, er is een spanning tussen situatie-gebonden, tijds-gebonden, en tijdsloze regels. Uiteindelijk neemt iedere Christen voor zich de beslissing wat hij of zij denkt dat God van hem/haar verlangt, en God is de enige die het oordeel kan uitspreken. Tenslotte zijn de regels eerder suggesties en voorbeelden, want we worden geacht vanuit de Heilige Geest te leven. Dat wil zeggen, als wij ons volledig naar God keren, Hem om hulp vragen en op Hem vertrouwen, dan doet God wat met ons. Hij vergeeft ons onze zonden en bouwt ons op tot nieuwe mensen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Koerok

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #51 Gepost op: september 23, 2005, 11:58:01 am »

quote:

Liudger schreef op 23 september 2005 om 11:40:
Onder Christenen kun je tegenwoordig zowat elke houding tegenover homosexualiteit die je maar kunt verzinnen. Een ding is zeker - er wordt niet makkelijk over gedaan.
Precies, en DAT is dan toch iets wat je uit de bijbel haalt. En de reden is dat God het ergens niet goed vindt, of je die reden nu begrijpt of niet.

Dat de bijbel niet altijd duidelijk is, en dat het dan toch nog vaak aankomt op je eigen denkvermogen en/of intuitie, is eerder een minpunt dan een pluspunt, want had God dan niet wat duidelijker kunnen zijn? Of nee, dat ligt natuurlijk aan ons mensen die hem niet begrijpen of niet voldoende ons best doen om hem te begrijpen.

quote:

Uiteindelijk neemt iedere Christen voor zich de beslissing wat hij of zij denkt dat God van hem/haar verlangt, en God is de enige die het oordeel kan uitspreken. Tenslotte zijn de regels eerder suggesties en voorbeelden, want we worden geacht vanuit de Heilige Geest te leven. Dat wil zeggen, als wij ons volledig naar God keren, Hem om hulp vragen en op Hem vertrouwen, dan doet God wat met ons.
Wat dan?
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Nikolov

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #52 Gepost op: september 23, 2005, 01:00:46 pm »

quote:

Koerok schreef op 23 september 2005 om 11:58:
[...]Dat de bijbel niet altijd duidelijk is, en dat het dan toch nog vaak aankomt op je eigen denkvermogen en/of intuitie, is eerder een minpunt dan een pluspunt, want had God dan niet wat duidelijker kunnen zijn? Of nee, dat ligt natuurlijk aan ons mensen die hem niet begrijpen of niet voldoende ons best doen om hem te begrijpen.

Dat of God heeft de bijbel zo ingericht dat er altijd een gezonde discussie gaande zou zijn. De bijbel is geen wet boek. Het is een verzameling van boeken aan de hand van verschillende schrijvers die allemaal geinspireerd zijn door het mysterie. Maar ook allemaal net uit een iets andere plek in het leven vandaan kwamen.

Als God gewild had dat er geen twijfel mogelijk zou zijn dan had de bijbel heel anders geschreven geweest.

Ik ervaar dit overigens als een pluspunt. Zo zie je maar dat percepties kunnen verschillen,.

Koerok

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #53 Gepost op: september 23, 2005, 01:30:13 pm »

quote:

Nikolov schreef op 23 september 2005 om 13:00:
Dat of God heeft de bijbel zo ingericht dat er altijd een gezonde discussie gaande zou zijn. De bijbel is geen wet boek.
Als je een mening hebt en je schrijft die mening op, dan moet je ook niets te raden overlaten.

quote:

Het is een verzameling van boeken aan de hand van verschillende schrijvers die allemaal geinspireerd zijn door het mysterie. Maar ook allemaal net uit een iets andere plek in het leven vandaan kwamen.
Juist! Kijk, daar kan ik wat mee. Die bijbel is gewoon geschreven door mensen met een mening. En mensen zijn nu eenmaal niet altijd even duidelijk en ook zijn ze het niet altijd met elkaar eens. Perfecte verklaring waarom de bijbel zo'n moeilijk boek is (als je alles in overeenstemming met elkaar wilt brengen).

quote:

Als God gewild had dat er geen twijfel mogelijk zou zijn dan had de bijbel heel anders geschreven geweest.
En zo is de cirkel altijd rond te breien.

quote:

Ik ervaar dit overigens als een pluspunt. Zo zie je maar dat percepties kunnen verschillen,.
Ik houd niet van onduidelijkheid. Ik heb wel eens gehoord dat antroposofen expres vaag praten en liever niet in discussie gaan, omdat goede en heldere argumenten de ander de vrijheid ontneemt om zelf een conclusie te trekken.
Puistjes krijg ik daarvan!

Liudger

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #54 Gepost op: september 23, 2005, 01:51:31 pm »

quote:

[...]
Precies, en DAT is dan toch iets wat je uit de bijbel haalt. En de reden is dat God het ergens niet goed vindt, of je die reden nu begrijpt of niet.

Als iemand die jij erg bewondert, tegen je zegt, dat moet je niet doen, dan ga je daar toch ook over nadenken? En als je het niet begrijpt, die persoon daarover ondervragen? Dat is wat ik ook doe met de Bijbel en met God. De reden dat ik naar God wil luisteren is omdat ik er zeker van ben dat Hij het beste met ons voor heeft.

quote:

Dat de bijbel niet altijd duidelijk is, en dat het dan toch nog vaak aankomt op je eigen denkvermogen en/of intuitie, is eerder een minpunt dan een pluspunt, want had God dan niet wat duidelijker kunnen zijn?

Het gaat er niet om hoe de zaak had kunnen zijn - je kunt daar leuk over speculeren, maar ik pretendeer niet dat ik met iets beters zou kunnen komen. Het gaat erom hoe de zaak nu daadwerkelijk in elkaar steekt. De Bijbel sluit prima aan op een wereld waarin je in talloze soms subtiel verschillende situaties keuzes moet doen. En je denkvermogen en intuitie spelen wel een rol, maar waar je het meest behoefte aan hebt is de leiding van de Heilige Geest, de Helpende Hand van God.

quote:

Of nee, dat ligt natuurlijk aan ons mensen die hem niet begrijpen of niet voldoende ons best doen om hem te begrijpen.

Juist.

quote:

Wat dan?

Brief aan de Galaten hst 5:
22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #55 Gepost op: september 23, 2005, 01:52:31 pm »

quote:

[...]
Dat de bijbel niet altijd duidelijk is, en dat het dan toch nog vaak aankomt op je eigen denkvermogen en/of intuitie, is eerder een minpunt dan een pluspunt, want had God dan niet wat duidelijker kunnen zijn? Of nee, dat ligt natuurlijk aan ons mensen die hem niet begrijpen of niet voldoende ons best doen om hem te begrijpen.

Ironisch, dat jouw ironische opmerking heel dicht bij de waarheid komt ;)
Vergeet niet dat onze cultuur radicaal anders is dan die van 2000 jaar geleden in het midden-oosten. Sterker nog, onze hedendaagse cultuur is al radicaal anders dan die hier in Nederland van 100 jaar geleden of zelfs compleet anders dan de hedendaagse Japanse of midden-oosterse cultuur.

Dus "nee" het ligt inderdaad (vaak) aan ons mensen dat we het niet allemaal snappen. Voordat je een boek uit een bepaalde cultuur uberhaupt kunt snappen, moet je een beetje weten hoe die cultuur werkt.

Een klein voorbeeldje dicht bij huis: de nieuwe 'pride and prejudice' film. Gemaakt n.a.v. een boek van ongeveer 100 jaar oud. Als je oudere verfilmingen ziet (pas nog op tv) dan valt je als moderne kijker op dat het allereerst allemaal zo traaaaaaag gaat, en verder dat iedereen zo ontzettend stijf loopt te doen en zo formeel. Dat is niet omdat het boek of de verfilming slecht zijn, dat is omdat ze een tijd laten zien die de onze niet is. Voor hen zou onze cultuur juist een complete hectische dwaasheid zijn zonder fatsoen etc,. Ik ben ook benieuwd (zal toch wel gedwongen worden door m'n vriendin om mee te gaan naar de bios) hoe de nieuwe film is. Of ze ook dat radicale cultuurverschil hebben verfilmd, of dat ze gewoon het verhaal qua stijl naar het heden hebben getransponeerd, zoals zo vaak gebeurt met oude verhalen (Troy, Alexander, ....).

Een ander voorbeeldje: de kruisiging. Tegenwoordig zie je overal kruisjes, bv. als sierraad of op daken van kerken (overigens ook vaak hanen :? - een hint naar Petrus?). De kruisiging is een fascinatie voor veel moderne mensen, getuige de vele Jezus-films, en het gebruik van het thema door allerlei kunstenaars (bv Chagal) en zelfs de parodieën, zoals bv. het (briljante) "life of Brian".

Maar als je nu kijkt naar de romeinse tijd, dan zie je dat schrijvers het onderwerp eigenlijk het liefst vermijden omdat het gewoon een weerzinwekkend en aanstootgevend onderwerp is. De heidense filosoof Celsus schrijft over Jezus dat ie werd geëxecuteerd op een beschamende wijze. Een orakel van Apollo, wat door Augustinus is opgetekend heeft het over "een god die stief in waanideeën (..) geëxecuteerd in de kracht van z'n jaren, op de gruwelijkste manier". Justin Martyr moet zich in een boekwerk verdedigen tegen de aantijging dat de christlijke gekte erin gelegen is dat ze een gekruisigde op de tweede plek zetten direct naast de onveranderlijke eeuwige God! Volgeling zijn van een gekruisigde man was even aantrekkelijk als vertellen dat je pedofilie als hobby hebt.

Kruisigingen werden ook niet beschreven. Het blijkt dat de evangelien de meest gedetaileerde beschrijving van een kruisiging bevatten die we hebben uit die hele periode! In het licht van het bovenstaande is het veel begrijpelijker dat Paulus in 1 Korinte 1 zegt: "Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, 23 doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, 24 maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, (prediken wij) Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods. 25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen. ". Niet zomaar een stukje rhetorica dus, maar een beschrijving van de enorme weerstand en afschuw die zo'n dwaas verhaal opriep bij niet-gelovigen.

Koerok

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #56 Gepost op: september 23, 2005, 02:03:49 pm »

quote:

Liudger schreef op 23 september 2005 om 13:51:
Als iemand die jij erg bewondert, tegen je zegt, dat moet je niet doen, dan ga je daar toch ook over nadenken? En als je het niet begrijpt, die persoon daarover ondervragen? Dat is wat ik ook doe met de Bijbel en met God. De reden dat ik naar God wil luisteren is omdat ik er zeker van ben dat Hij het beste met ons voor heeft.
Personen praten terug, God niet.

quote:

Het gaat er niet om hoe de zaak had kunnen zijn - je kunt daar leuk over speculeren, maar ik pretendeer niet dat ik met iets beters zou kunnen komen. Het gaat erom hoe de zaak nu daadwerkelijk in elkaar steekt. De Bijbel sluit prima aan op een wereld waarin je in talloze soms subtiel verschillende situaties keuzes moet doen. En je denkvermogen en intuitie spelen wel een rol, maar waar je het meest behoefte aan hebt is de leiding van de Heilige Geest, de Helpende Hand van God.
Prima, dat is precies wat ik dacht. En het enige wat ik dan zeg is dat dat voor mij nogal onbevredigend zou zijn.

quote:

Juist.
Niet dus, het ligt aan de onduidelijkheid van de bijbel.

quote:

Brief aan de Galaten hst 5:
22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst.
Ik wil weten wat er met ons gebeurt op het moment dat die heilige geest ons leidt. En vooral: hoe we dat onderscheiden van andere gevoelens en eventueel malfunctioning of the brain.

Koerok

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #57 Gepost op: september 23, 2005, 02:16:12 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 september 2005 om 13:52:
Ironisch, dat jouw ironische opmerking heel dicht bij de waarheid komt ;)
Das 't mooie van ironie hè, dat het meestal een kern van waarheid in zich heeft. :)

quote:

Vergeet niet dat onze cultuur radicaal anders is dan die van 2000 jaar geleden in het midden-oosten. Sterker nog, onze hedendaagse cultuur is al radicaal anders dan die hier in Nederland van 100 jaar geleden of zelfs compleet anders dan de hedendaagse Japanse of midden-oosterse cultuur.

Dus "nee" het ligt inderdaad (vaak) aan ons mensen dat we het niet allemaal snappen. Voordat je een boek uit een bepaalde cultuur uberhaupt kunt snappen, moet je een beetje weten hoe die cultuur werkt.
En dus moeten we zeker hele studies gaan volgen over andere culturen om de vermoedelijk ware boodschap eruit te peuteren. O ja, natuurlijk wel met een antenne gericht op de heilige geest die ons op nog nader te bepalen wijze een seintje geeft.

quote:

Een klein voorbeeldje dicht bij huis: de nieuwe 'pride and prejudice' film. Gemaakt n.a.v. een boek van ongeveer 100 jaar oud. Als je oudere verfilmingen ziet (pas nog op tv) dan valt je als moderne kijker op dat het allereerst allemaal zo traaaaaaag gaat, en verder dat iedereen zo ontzettend stijf loopt te doen en zo formeel. Dat is niet omdat het boek of de verfilming slecht zijn, dat is omdat ze een tijd laten zien die de onze niet is. Voor hen zou onze cultuur juist een complete hectische dwaasheid zijn zonder fatsoen etc,. Ik ben ook benieuwd (zal toch wel gedwongen worden door m'n vriendin om mee te gaan naar de bios) hoe de nieuwe film is. Of ze ook dat radicale cultuurverschil hebben verfilmd, of dat ze gewoon het verhaal qua stijl naar het heden hebben getransponeerd, zoals zo vaak gebeurt met oude verhalen (Troy, Alexander, ....).
Helemaal juist, maar bij P&P gaat het om literatuur, om kunst. De bijbel pretendeert een handleiding voor het leven te zijn, iets wat waarheid verkondigt. Als cultuur de invloed heeft die je zegt dat het heeft, is het dan niet een keer aan een herziening toe? Gegeven het feit dat de ene vertaling volgt op de andere lijkt het erop dat iedereen het daar mee eens is. Moeten we alleen God nog overtuigen.

Nunc

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #58 Gepost op: september 23, 2005, 03:11:55 pm »

quote:

Koerok schreef op 23 september 2005 om 14:16:
[...]
Das 't mooie van ironie hè, dat het meestal een kern van waarheid in zich heeft. :)

:)

quote:

En dus moeten we zeker hele studies gaan volgen over andere culturen om de vermoedelijk ware boodschap eruit te peuteren. O ja, natuurlijk wel met een antenne gericht op de heilige geest die ons op nog nader te bepalen wijze een seintje geeft.

Oh.. dus als ik jou een exemplaar van Newton's Mathematica geef, dan lees jij dat ook zo maar even? Of ga jij er van uit, dat Newton onze mooie nette wiskundige notatie gebruikte? Of Gallilei? Of Aristoteles?

quote:

Helemaal juist, maar bij P&P gaat het om literatuur, om kunst. De bijbel pretendeert een handleiding voor het leven te zijn, iets wat waarheid verkondigt. Als cultuur de invloed heeft die je zegt dat het heeft, is het dan niet een keer aan een herziening toe? Gegeven het feit dat de ene vertaling volgt op de andere lijkt het erop dat iedereen het daar mee eens is. Moeten we alleen God nog overtuigen.

:)

Waarom herziening? Moet God voor iedere nieuwe rare cultuur die zich ergens ontwikkelt, weer een nieuwe boodschap geven? Vergeet niet dat de westerse cultuur pas hooguit een paar honderd jaar oud is, en dat de rest van de wereld hele andere culturen heeft. Het komt op mij nog al cultuur-arrogant over om te eisen dat alles precies naar de maten van je eigen cultuur op een presenteerblaadje moet. Overigens, naar welke cultuur moet de boel dan precies vertaald worden? Jeugdcultuur, NOS-nieuws-stijl, mTV, ouderenomroep MAX, ........?

Verder beweer ik ook niet dat alles onbegrijpelijk is zonder de cultuur erbij te pakken, maar juist veel problematische passages worden dan wel duidelijker.

Koerok

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #59 Gepost op: september 23, 2005, 04:02:27 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 september 2005 om 15:11:
Oh.. dus als ik jou een exemplaar van Newton's Mathematica geef, dan lees jij dat ook zo maar even? Of ga jij er van uit, dat Newton onze mooie nette wiskundige notatie gebruikte? Of Gallilei? Of Aristoteles?
Al wat deze mensen schreven is te verifieren, sterker: dat is zelfs de bedoeling. En bladzijden waarop ze onzin uitkramen kunnen bij wijze van spreken gewoon het haardvuur in. Maar die conclusie mag bij de bijbel nooit getrooken worden, omdat het niet NADERHAND pas aangemerkt wordt als waarheid, maar op VOORHAND. Sterker: de waarheid wordt er zelfs nog wel eens aangepast om toch vooral maar consistent te blijven met de bijbel.

quote:

Waarom herziening? Moet God voor iedere nieuwe rare cultuur die zich ergens ontwikkelt, weer een nieuwe boodschap geven?
Waarom niet? Nu moet hij iedere Jan Doedel die van toeten nog blazen weet, vage gevoelsmatige bevestigingen gaan geven als die het toevallig een keer bij het rechte eind heeft. Uiteraard zo vaag mogelijk, want desnoods doet God nog tien vage pogingen. Hij heeft immers tijd en geduld zat. Of toch niet? :?.

quote:

Vergeet niet dat de westerse cultuur pas hooguit een paar honderd jaar oud is, en dat de rest van de wereld hele andere culturen heeft. Het komt op mij nog al cultuur-arrogant over om te eisen dat alles precies naar de maten van je eigen cultuur op een presenteerblaadje moet.
Het is geen eis. Het is gewoon en simpele constatering dat het nogal aan duidelijkheid te wensen over laat.

quote:

Overigens, naar welke cultuur moet de boel dan precies vertaald worden? Jeugdcultuur, NOS-nieuws-stijl, mTV, ouderenomroep MAX, ........?
Hij mag er ook een videoclip van maken. Of een TV-Show (Big Brother komt naar je toe deze zomer! ;)).
Ja, waarom moet het allemaal zo vaag? Waarom is het voor zo verschrikkelijk veel mensen niet duidelijk dat het waar is wat jij en je geloofsgenoten beweren? Ligt natuurlijk allemaal weer aan die mensen. Ligt voorla niet aan dat stoffige boek en/of aan God die geen mond open doet. Koffie wil ik met 'm drinken, lekker kletsen. Voor een vader/vriend/geliefde vind ik 'm zo....onzichtbaar....

Nunc

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #60 Gepost op: september 23, 2005, 06:08:47 pm »

quote:

Koerok schreef op 23 september 2005 om 16:02:
[...]
Al wat deze mensen schreven is te verifieren, sterker: dat is zelfs de bedoeling. En bladzijden waarop ze onzin uitkramen kunnen bij wijze van spreken gewoon het haardvuur in. Maar die conclusie mag bij de bijbel nooit getrooken worden, omdat het niet NADERHAND pas aangemerkt wordt als waarheid, maar op VOORHAND. Sterker: de waarheid wordt er zelfs nog wel eens aangepast om toch vooral maar consistent te blijven met de bijbel.

dat was niet mijn punt. Het ging erom, dat jij al die oude werken ook niet kunt lezen, ook al zijn het werken van grote wetenschappers. Gewoonweg, omdat ze in een andere taal schrijven, in een andere cultuur opgegroeid zijn, andere conventies gebruiken, andere terminologie hanteren, etc. Als jij onvoorbereid aan iets van Newton begint, dan kom je er niet uit, evenmin als dat je zonder wat kennis van de cultuur, aan de bijbel begint.

quote:

(..knip..)
Het is geen eis. Het is gewoon en simpele constatering dat het nogal aan duidelijkheid te wensen over laat.

Over het algemeen is de bijbel best wel duidelijk, zeker op de hoofdlijnen. Uiteraard zijn er veel onderdelen die minder helder zijn, maar dat heeft niet met de kern (Jezus als Here erkennen en geloven dat Hij is opgestaan uit de dood) te maken. Verder is het ook de vraag of de lezers die duidelijkheid ook willen, of eigenlijk liever iets anders 'lezen'. Dat heeft ook grote invloed op hoeveel verschillende visies er op de bijbel ontstaan (n.b. ik zeg niet dat dat altijd het geval is, maar het speelt vaak mee, kijk bv maar naar alle verschillende meningen in de PKN).

quote:

Waarom is het voor zo verschrikkelijk veel mensen niet duidelijk dat het waar is wat jij en je geloofsgenoten beweren?

of het waar is, is natuurlijk niet relevant (in deze discussie). Duidelijkheid en waarheid hoeven niet gekoppeld te zijn. Aristoteles' theorie over waarom objecten vallen was uitermate duidelijk, maar volgens de moderne fysica complete onzin. De moderne fysische verklaring waarom dingen vallen, is echter zeer ingewikkeld en onduidelijk en heeft te maken met gekromde ruimte-tijd en de reden waarom er uberhaupt massa zou bestaan ligt aan een nog nooit waargenomen Higgs deeltje.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #61 Gepost op: september 23, 2005, 07:51:42 pm »
Nunc,

Vandaag om 18 : 08 schreef je:

'Over het algemeen is de bijbel best wel duidelijk, zeker op de hoofdlijnen. Uiteraard zijn er veel onderdelen die minder helder zijn, maar dat heeft niet met de kern (Jezus als Here erkennen en geloven dat Hij is opgestaan uit de dood) te maken. Verder is het ook de vraag of de lezers die duidelijkheid ook willen, of eigenlijk liever iets anders 'lezen'. Dat heeft ook grote invloed op hoeveel verschillende visies er op de bijbel ontstaan (n.b. ik zeg niet dat dat altijd het geval is, maar het speelt vaak mee, kijk bv maar naar alle verschillende meningen in de PKN).'

Moeten Boeddhisten, Hindoeisten en alle andere religies Jezus als Here erkennen? Hoe had je je dat voorgesteld? En dat Hij opgestaan is uit de dood? Of is het toch een verhaal met een diep waarheidsgehalte. Maar wel een verhaal.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #62 Gepost op: september 24, 2005, 06:53:27 am »
Piet, je vraagstelling is wel erg suggestief en enigszins retorisch. Je dringt het antwoord als het ware al op aan de lezer. Alleen wel een antwoord dat niet strookt met de Bijbel naar mijn idee.

Want Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Lees Johannes 14 eens (ja Piet, een hoofdstuk uit jouw geliefde evangelie blijkt wel degelijk de waarheid over Jezus te bevatten die jij lijkt te bestrijden)!
Jezus is niet mens geworden om ongeacht wie dan ook maar gewoon door te laten leven. Nee, God vraagt aanname van de Persoon en het werk van Jezus als Zoon van God. En dat is een andere Persoon en ander werk dan de door jouw aanbevolen Christusgeest, getuige de duidelijke scheiding tussen het werk van de Zoon en de Geest in dit hoofdstuk.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #63 Gepost op: september 24, 2005, 11:19:17 am »

quote:

HenkG schreef op 24 september 2005 om 06:53:
Piet, je vraagstelling is wel erg suggestief en enigszins retorisch. Je dringt het antwoord als het ware al op aan de lezer. Alleen wel een antwoord dat niet strookt met de Bijbel naar mijn idee.

Want Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Lees Johannes 14 eens (ja Piet, een hoofdstuk uit jouw geliefde evangelie blijkt wel degelijk de waarheid over Jezus te bevatten die jij lijkt te bestrijden)!
Jezus is niet mens geworden om ongeacht wie dan ook maar gewoon door te laten leven. Nee, God vraagt aanname van de Persoon en het werk van Jezus als Zoon van God. En dat is een andere Persoon en ander werk dan de door jouw aanbevolen Christusgeest, getuige de duidelijke scheiding tussen het werk van de Zoon en de Geest in dit hoofdstuk.

HenkG,
Je meent het absoluut goed, dat neem ik voor de volle 100 % aan. Maar het gaat echt om de Geest, beste man, want die Geest werd mens. Dus niet Jezus werd mens, maar Gods Geest werd mens. Lees Fil.2, waar staat:'Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, die, in de gestalte Gods zijnde, het God gelijkezijnde niet als een roof heeft geacht, maar Zichzelf ontledigd heeft en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen' De Geest, die in Jezus kwam, was daar voor nog in de gestalte Gods. Die Geest heeft Zich echter vernederd en nam de gestalte van een mens (Jezus) aan. Maar Paulus leert ons, dat die Geest in ALLE mensen gestorven is. 'Dus', zo stelt hij vast: 'zijn allen gestorven' En dan: 'En voor ALLEN is Hij gestorven, opdat zij, die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem, die voor hen gestorven en weer opgewekt is'
Iemand beweerde eens n.a.v. Kol.1.15:'Het kindje Jezus heeft alles geschapen'. In dat vers staat:'Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn....'Het is toch eigenlijk een ontoelaatbare versimpeling, om dan te zeggen, dat het kindje Jezus alles geschapen heeft? Ook hier gaat het over Gods Geest, die niet alleen in Jezus was, maar in beginsel in ieder mens.
Mijn vraagstelling was inderdaad suggestief, omdat alleen al uit de vraagstelling blijkt, dat een aanname van Jezus door alle mensen, een onmogelijkheid is. De voor-christelijke religie, die tevens wijsbegeerte was, is hierin verder gekomen, dan het christendom, die de Weg Gods beperkte tot de aanname van een mens, wat betekent, dat je van de Weg Gods een zeer beperkte , lokale aangelegenheid maakt. Want van hoe grote betekenis Jezus ook was, het ging hoofdzakelijk over de GEEST, die in Hem was. Zelf geloofde Hij ook in die Geest, want de Schrift noemt Hem de voleinder des geloofs. Als Johannes zegt:'Wie de Zoon heeft, heeft het leven. Wie de Zoon niet heeft, heeft het leven niet', dan is dat de universele waarheid, maar Johannes sprak hier wel over de GEEST, die in Jezus was.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #64 Gepost op: september 24, 2005, 11:37:28 am »

quote:

P. Strootman schreef op 24 september 2005 om 11:19:

Mijn vraagstelling was inderdaad suggestief, omdat alleen al uit de vraagstelling blijkt, dat een aanname van Jezus door alle mensen, een onmogelijkheid is.

Piet, waarom zou het een onmogelijkheid zijn? Als jouw evangelie van de geest waar is, dan moet toch ook de hele wereld daarvan overtuigd worden? De acceptatie van dat evangelie door de hele wereld is - lijkt mij - ook een onmogelijkheid.
« Laatst bewerkt op: september 24, 2005, 11:37:46 am door E-line »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #65 Gepost op: september 24, 2005, 12:30:25 pm »

quote:

Koerok schreef op 23 september 2005 om 16:02:
Ja, waarom moet het allemaal zo vaag? Waarom is het voor zo verschrikkelijk veel mensen niet duidelijk dat het waar is wat jij en je geloofsgenoten beweren? Ligt natuurlijk allemaal weer aan die mensen. Ligt voorla niet aan dat stoffige boek en/of aan God die geen mond open doet. Koffie wil ik met 'm drinken, lekker kletsen. Voor een vader/vriend/geliefde vind ik 'm zo....onzichtbaar....

Koerok, je kunt heel goed met God koffie gaan drinken:

quote:

Genesis 18 De HEER op bezoek bij Abraham

[1] Eens verscheen de heer aan Abraham bij de eik van Mamre, toen Abraham op het heetst van de dag bij de ingang van zijn tent zat. [2] Hij sloeg zijn ogen op en zag plotseling drie mannen voor zich staan. Meteen liep hij van de ingang van zijn tent naar hen toe; hij boog diep [3] en zei: ‘Indien ik genade heb gevonden in uw ogen, mijn heer, ga dan niet aan uw dienaar voorbij. [4] Ik zal water laten halen; was uw voeten en rust hier onder de boom. [5] Nu u bij uw dienaar bent zal ik een stuk brood voor u halen om u te sterken voor uw verdere reis.’ Ze zeiden: ‘Doe dat. Heel graag.’

God komt naar je toe deze zomer: in je medemens. Want volgens de bijbel woont G'ds Geest in ieder mens, dus je medemens is ( een klein beetje ) G'd. Dit te gaan beseffen was voor mij een eyeopener, ik kijk nu heel anders tegen mensen aan.

Paul de Leeuw, Wim Sonneveld, Freek de Jonge, Joep van het Hek, Sylvia Kristel, Mathilde Willink, Liesbeth List en Ramses Shaffey enz...

En dat mensen Hem zo niet willen zien, is wel begrijpelijk, maar naar mijn mening: onterecht. Alles en iedereen is een afspiegeling van de Schepper.
« Laatst bewerkt op: september 24, 2005, 12:32:14 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #66 Gepost op: september 24, 2005, 12:31:13 pm »

quote:

E-line schreef op 24 september 2005 om 11:37:

[...]

Piet, waarom zou het een onmogelijkheid zijn? Als jouw evangelie van de geest waar is, dan moet toch ook de hele wereld daarvan overtuigd worden? De acceptatie van dat evangelie door de hele wereld is - lijkt mij - ook een onmogelijkheid.
Nee, meisje, het Boeddhistisch Brahma en het Chinese tao, leerden dit al voordat het christendom er was.'In de loop der eeuwen, heeft zich het Confusianisme tot een godsdienstvorm ontwikkeld, die richting en inhoud geschonken heeft aan de levens van honderden millioenen hooggecultiveerde Oosterlingen' schreef een godsienstonderzoeker.  En in het Boeddhisme is Brahma het enig wezenlijke, de eeuwige Waarheid, de eeuwige Bron van leven en kracht. En nu komt het: De Griekse Logos in Johannes 1 betekent hetzelfde!! Het is de eeuwige Geest, die al zijn volgelingen naar het Licht zal voeren. Maar je moet dit niet 'verwarren' met 'een mens', waarin die Geest woont. Niet alleen in Jezus, maar in alle mensen.

HenkG

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #67 Gepost op: september 24, 2005, 01:33:17 pm »
Piet....je houdt weer een heel referaat en bedoelt het vast en zeker goed, maar je gaat enkel maar weer ontkennen zonder op de tekst in te gaan. Graag dus alsnog reactie nav Joh 14
JHWH = Ik ben

Liudger

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #68 Gepost op: september 24, 2005, 03:31:39 pm »

quote:

Koerok schreef op 23 september 2005 om 14:03:
Personen praten terug, God niet.

Wie oren heeft die hore.

quote:

Niet dus, het ligt aan de onduidelijkheid van de bijbel.

Geschreven regels, hoe uitgebreid en gedetailleerd, kunnen nooit recht doen aan de werkelijkheid. Wat jij onduidelijkheid noemt, vind ik prima aansluiten bij de realiteit.

quote:

Ik wil weten wat er met ons gebeurt op het moment dat die heilige geest ons leidt. En vooral: hoe we dat onderscheiden van andere gevoelens en eventueel malfunctioning of the brain.

Dat is niet altijd eenvoudig, en ik kan daar niet zo een handleiding voor geven. Daar kun je goed de mist mee in gaan, en ik geloof dat daar hier ook wel topics over zijn. Maar er zijn ook tijden dat het volstrekt duidelijk is: je 'weet' het gewoon.

Jij lijkt me iemand voor wie wetenschap en logica de enige instrumenten zijn waarmee de werkelijkheid doorvorst kan worden. Ik denk dat je soms ook gewoon kunt 'weten'. Je loopt daar wel risico mee, maar mensen moeten voortdurend op grond van onvoldoende informatie beslissingen nemen.

Als ik investeer doe ik dat ook. Want als ik niet investeer, dan wordt mijn geld steeds minder waard.

Nunc

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #69 Gepost op: september 24, 2005, 03:55:22 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 24 september 2005 om 12:31:
[...]

Nee, meisje, het Boeddhistisch Brahma en het Chinese tao, leerden dit al voordat het christendom er was.'In de loop der eeuwen, heeft zich het Confusianisme tot een godsdienstvorm ontwikkeld, die richting en inhoud geschonken heeft aan de levens van honderden millioenen hooggecultiveerde Oosterlingen' schreef een godsienstonderzoeker.  En in het Boeddhisme is Brahma het enig wezenlijke, de eeuwige Waarheid, de eeuwige Bron van leven en kracht. En nu komt het: De Griekse Logos in Johannes 1 betekent hetzelfde!! Het is de eeuwige Geest, die al zijn volgelingen naar het Licht zal voeren. Maar je moet dit niet 'verwarren' met 'een mens', waarin die Geest woont. Niet alleen in Jezus, maar in alle mensen.

Piet, dat kan wel zijn, maar die Taoistische monniken hebben mij dat nooit verteld. En Boeddha is bij mij niet op de stoep geweest om z'n buik tussen de deur te steken ;)

Dus zelfs als jouw visie klopt, dan mag ze misschien volgens jou 'universeel' zijn, maar echt niet iedereen heeft er weet van. Je moet een hele hoop moeite doen om die geest dan ook echt te bereiken. Zeer exclusief dus.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #70 Gepost op: september 25, 2005, 03:22:58 pm »

quote:

HenkG schreef op 24 september 2005 om 13:33:
Piet....je houdt weer een heel referaat en bedoelt het vast en zeker goed, maar je gaat enkel maar weer ontkennen zonder op de tekst in te gaan. Graag dus alsnog reactie nav Joh 14

Ik zal daarop graag reageren, HenkG.
Bij het lezen en verklaren van het evangelie van Johannes, zullen wij er ernstig rekening mee moeten houden, dat dit een verhaal is met 'een dubbele bodem'. Ik heb het al meer als voorbeeld genomen, maar dan nog maar een keer: Als Johannes Jezus op zich ziet toekomen, zegt hij:'Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt'. Bedoelde hij daar Jezus mee? Hoe kunnen Petrus en Paulus dan beweren, dat het offer van Jezus l i c h a a m, uitsluitend bestemd was voor het volk, waaruit Hij geboren werd? Dat is dan toch tegenstrijdig! Het is dan ook anders, HenkG. In Openbaring 13.8b wordt gezegd, dat het lam reeds geslacht was vanaf de grondlegging (nederwerping) der wereld. En Johannes schrijft in 1. Joh.1.1, dat wat in den beginne was, zij gehoord hadden, gezien met hun ogen en met hun handen getast hadden van het Woord des levens. Is het lam nu pas 2000 jaar geleden geslacht, of al vanaf den beginne? Aan jou het antwoord.
In Johannes 10.17 en 18 (lees het zelf na) zei Jezus:'Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat ik mijn leven afleg om het weder te nemen. Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen. Dit gebod heb Ik van mijn Vader ontvangen'.
Wie deze woorden toepast op de l ic h a m e l ij k e  dood van Jezus, komt onherroepelijk in de problemen met het verhaal van het Jezus'  fysieke leven en sterven. Ik ga daar niet dieper op in, je bent bekwaam genoeg om zelf de consequenties uit te trekken.
En dan nu naar die overbekende woorden van Jezus in Johannes 14:'Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door mij'
We zouden het in zoverre nog letterlijk mogen verstaan, denkt ik, dat er 'slechts' een (1) weg is tot de  Vader, namelijk: leven zoals Jezus geleefd heeft. Hij geloofde namelijk, dat Gods Geest in hem woonde. Meer nog, Hij zegt zelfs:'Ik en de Vader zijn een (1)' God in Hem en Hij in God. Zo ver moet ieder mens komen!
Hoe kan dat allemaal?
In Lucas 3 lezen we, dat de Heilige Geest in de gedaante van een duif op Hem nederdaalde. Gaat het nu om die duif, of gaat het om de Geest? Welnu, met name in het evangelie van Johannes, verschijnt de Heilige Geest in de gedaante van een mens en spreekt Jezus rechtstreeks NAMENS de Geest. In Joh.10.17 en 18 is dan ook  ten diepste de Geest Gods aan het woord. Hij legde zijn leven af in alle mensen, om het weder te nemen. In 14. 6 en 7 sprak Jezus dus niet over zijn persoon, maar over de Geest, die in Hem was. Zo kon Paulus met recht schrijven, dat alle mensen in die Geest toegang hebben tot de Vader. Een UNIVERSELE waarheid. Voor alle mensen, zondere uitzondering, DEZELFDE WEG.
Andere religies hebben hiervoor een andere naam, maar bedoelen hetzelfde. Vergeet niet, dat de grote religies van het Oosten, de Indische zowel als de Chinese, het geestelijk aangezicht van miljoenen, in de loop van vijf en twintig eeuwen, hierdoor  hebben bepaald.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #71 Gepost op: september 25, 2005, 06:26:34 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 25 september 2005 om 15:22:
[...]

Ik zal daarop graag reageren, HenkG.
Bij het lezen en verklaren van het evangelie van Johannes, zullen wij er ernstig rekening mee moeten houden, dat dit een verhaal is met 'een dubbele bodem'. Ik heb het al meer als voorbeeld genomen, maar dan nog maar een keer: Als Johannes Jezus op zich ziet toekomen, zegt hij:'Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt'. Bedoelde hij daar Jezus mee? Hoe kunnen Petrus en Paulus dan beweren, dat het offer van Jezus l i c h a a m, uitsluitend bestemd was voor het volk, waaruit Hij geboren werd? Dat is dan toch tegenstrijdig! Het is dan ook anders, HenkG. In Openbaring 13.8b wordt gezegd, dat het lam reeds geslacht was vanaf de grondlegging (nederwerping) der wereld. En Johannes schrijft in 1. Joh.1.1, dat wat in den beginne was, zij gehoord hadden, gezien met hun ogen en met hun handen getast hadden van het Woord des levens. Is het lam nu pas 2000 jaar geleden geslacht, of al vanaf den beginne? Aan jou het antwoord.

Wij als gelovigen zijn ook uitverkoren van voor de grondlegging der wereld. Toen heeft God ons al zo gezien. Maar dat neemt niet weg dat dit in de tijd nog moest gebeuren. Ik ben niet gelovig vanaf de moederschoot maar heb op een bepaald moment de beslissing genomen.
Zo is het ook met het Lam. Voorgekend van voor de grondlegging der wereld is Jezus het geslachte Lam. In de tijd moest dit zijn beslag nog wel krijgen.

quote:

In Johannes 10.17 en 18 (lees het zelf na) zei Jezus:'Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat ik mijn leven afleg om het weder te nemen. Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen. Dit gebod heb Ik van mijn Vader ontvangen'.
Wie deze woorden toepast op de l ic h a m e l ij k e  dood van Jezus, komt onherroepelijk in de problemen met het verhaal van het Jezus'  fysieke leven en sterven. Ik ga daar niet dieper op in, je bent bekwaam genoeg om zelf de consequenties uit te trekken.
Jezus is ook lichamelijk opgestaan. Daar is het evangelie duidelijk genoeg over. Dat jij hier een scheiding aanbrengt tussen Jezus en Christus kan ik niets aan doen. :P

quote:

En dan nu naar die overbekende woorden van Jezus in Johannes 14:'Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door mij'
We zouden het in zoverre nog letterlijk mogen verstaan, denkt ik, dat er 'slechts' een (1) weg is tot de  Vader, namelijk: leven zoals Jezus geleefd heeft. Hij geloofde namelijk, dat Gods Geest in hem woonde. Meer nog, Hij zegt zelfs:'Ik en de Vader zijn een (1)' God in Hem en Hij in God. Zo ver moet ieder mens komen!
Hoe kan dat allemaal?
In Lucas 3 lezen we, dat de Heilige Geest in de gedaante van een duif op Hem nederdaalde. Gaat het nu om die duif, of gaat het om de Geest? Welnu, met name in het evangelie van Johannes, verschijnt de Heilige Geest in de gedaante van een mens en spreekt Jezus rechtstreeks NAMENS de Geest.
Dat is jouw interpretatie. Ik zie dit niet zo. Ik en de Vader zijn één. Dat wil zeggen dat je deze dingen niet kunt scheiden. Voor de doop van Jezus is Hij al het Lam dat de zonde der wereld wegneemt. Hij hoefde niet te wachten op de duif om het Lam te zijn. Dat was een zichtbaar teken dat zijn openbare dienst begon. De Heilige Geest is de Geest van God, maar ook de Geest van Christus: Ik en de Vader zijn één.

quote:

In Joh.10.17 en 18 is dan ook  ten diepste de Geest Gods aan het woord. Hij legde zijn leven af in alle mensen, om het weder te nemen.

Hier hebben we het crusiale verschil tussen jouw evangelie en het evangelie wat volgens mij het bijbelse evangelie is.

Jezus legt zijn leven af aan het kruis om het weder te nemen.

NERGENS staat dat Hij Zijn leven aflegt IN alle mensen. Het is juist andersom: wij moeten ons leven afleggen. Het is de bedoeling dat Hij in ons geboren wordt. Hij heeft Zich niet laten  doden in ons om het weer te nemen. Dat is heel andere koek en heeft geen bijbelse grond.

quote:

In 14. 6 en 7 sprak Jezus dus niet over zijn persoon, maar over de Geest, die in Hem was. Zo kon Paulus met recht schrijven, dat alle mensen in die Geest toegang hebben tot de Vader. Een UNIVERSELE waarheid. Voor alle mensen, zondere uitzondering, DEZELFDE WEG.
Maar niet zonder meer. Het is door geloof en je moet je eigen leven afleggen.

quote:

Andere religies hebben hiervoor een andere naam, maar bedoelen hetzelfde. Vergeet niet, dat de grote religies van het Oosten, de Indische zowel als de Chinese, het geestelijk aangezicht van miljoenen, in de loop van vijf en twintig eeuwen, hierdoor  hebben bepaald.

Waarom het dan nog over Christus hebben? Hij is toch niet de enige weg? Zoals Hijzelf zegt?
Of je bedoelt dat Hij zich in de andere godsdiensten ook openbaart alleen onder een andere naam/gedaante.
Dat is dan wel in tegen spraak met deze tekst uit handelingen.:

En de behoudenis is in niemand anders. Want er is onder de hemel geen andere naam gegeven waardoor wij moeten behouden worden.

Jij zegt dat dat wel kan, alleen noemt ieder het dus anders maar in wezen is alles hetzelfde wat in de wereld gepredikt wordt als verlossing.
New Age? Of hoe noemen we dat ook maar weer?
« Laatst bewerkt op: september 25, 2005, 07:40:07 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

HenkG

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #72 Gepost op: september 25, 2005, 06:27:51 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 25 september 2005 om 15:22:[...]Ik zal daarop graag reageren, HenkG.
Bij het lezen en verklaren van het evangelie van Johannes, zullen wij er ernstig rekening mee moeten houden, dat dit een verhaal is met 'een dubbele bodem'.

Wat niet betekent dat we alleen de dubbele bodem voor waar aan moeten nemen. Vele zaken kunnen vergeestelijkt uitgelegd worden zonder ze naar de letter niet serieus te nemen.

quote:

Ik heb het al meer als voorbeeld genomen, maar dan nog maar een keer: Als Johannes Jezus op zich ziet toekomen, zegt hij:'Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt'. Bedoelde hij daar Jezus mee? Hoe kunnen Petrus en Paulus dan beweren, dat het offer van Jezus l i c h a a m, uitsluitend bestemd was voor het volk, waaruit Hij geboren werd? Dat is dan toch tegenstrijdig!

Het is tegenstrijdig op het moment dat je het zo interpreteert...

quote:

In Openbaring 13.8b wordt gezegd, dat het lam reeds geslacht was vanaf de grondlegging (nederwerping) der wereld.

Of staat er dat iedereen op aarde het beest zal aanbidden die niet geschreven staat in het Boek des Levens (eigendom van het Lam dat geslacht is) vanaf de grondlegging {=het opbouwen! HEG} van de wereld.

quote:

In Johannes 10.17 en 18 (lees het zelf na) zei Jezus:'Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat ik mijn leven afleg om het weder te nemen. Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen. Dit gebod heb Ik van mijn Vader ontvangen'. Wie deze woorden toepast op de l ic h a m e l ij k e  dood van Jezus, komt onherroepelijk in de problemen met het verhaal van het Jezus'  fysieke leven en sterven.

Ik zie het probleem niet.

quote:

We zouden het in zoverre nog letterlijk mogen verstaan, denkt ik, dat er 'slechts' een (1) weg is tot de  Vader, namelijk: leven zoals Jezus geleefd heeft.
Hij zegt volgens mij veel meer: leven door/dankzij Mij. Het gaat er niet zozeer om dat wij leven zoals Jezus geleefd heeft, maar dat wij ons leven afhankelijk stellen van Zijn leven. Hij heeft de Weg naar de Vader weer vrijgemaakt en wil ons door Zijn Geest op deze Weg geleiden. Maar het begint bij Zijn offerwerk, daar ga je mijns inziens te makkelijk aan voorbij. Zo ontstaat er al snel de gedachte aan universele zelfredding: jezelf redden door te leven zoals Jezus, Boeddha en anderen geleefd hebben op weg naar het hogere. Christenen geloven nu juist niet in de zelfredding, dat is het grote verschil.
JHWH = Ik ben

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #73 Gepost op: september 25, 2005, 09:12:40 pm »
HenkG,
Ik schreef:
Ik heb het al meer als voorbeeld genomen, maar dan nog maar een keer: Als Johannes Jezus op zich ziet toekomen, zegt hij:'Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt'. Bedoelde hij daar Jezus mee? Hoe kunnen Petrus en Paulus dan beweren, dat het offer van Jezus l i c h a a m, uitsluitend bestemd was voor het volk, waaruit Hij geboren werd? Dat is dan toch tegenstrijdig!

Jij antwoordt dan:
Het is tegenstrijdig op het moment dat je het zo interpreteert...

Is het zonder interpretatie dan niet tegenstrijdig? Ik ben benieuwd hoe jij het dan leest en voor jezelf verklaart. De Schrift is nergens tegenstrijdig, maar wij moeten het Woord Gods wel recht snijden. Paulus schreef aan Timotheus: 'Maak er ernst mee u wel beproefd ten dienste van God te stellen, als een arbeider, die zich niet hoeft te schamen, maar rechte voren trekt bij het brengen van het woord der waarheid. Juist toepassen, dus, voor Israel laten wat voor Israel bestemd is, o.a. het offer van Jezus lichaam. Dat je het niet eens bent met mijn uitleg, neem ik je absoluut niet kwalijk. Ik acht altijd de ander uitnemender dan mijzelf. De opmerking echter, dat de betreffende teksten pas tegenstrijdig worden, als je ze uitlegt, is niet juist. Had dan een eigen uitleg gegeven!

HenkG

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #74 Gepost op: september 26, 2005, 07:00:27 am »
Ik ben juist zeer benieuwd naar (jouw uitleg van) de teksten van Paulus en Petrus waar je op doelt.
JHWH = Ik ben

Koerok

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #75 Gepost op: september 26, 2005, 09:54:04 am »

quote:

Die voelde ik al aankomen. ;)

quote:

Geschreven regels, hoe uitgebreid en gedetailleerd, kunnen nooit recht doen aan de werkelijkheid. Wat jij onduidelijkheid noemt, vind ik prima aansluiten bij de realiteit.
Je zult het oprecht menen, maar ik geloof je niet.

quote:

Dat is niet altijd eenvoudig, en ik kan daar niet zo een handleiding voor geven.
Dat dacht ik al, en dat is dus precies mijn punt.

quote:

Daar kun je goed de mist mee in gaan, en ik geloof dat daar hier ook wel topics over zijn. Maar er zijn ook tijden dat het volstrekt duidelijk is: je 'weet' het gewoon.
Wanneer leren mensen nu eens inzien dat dat soort 'weten' helemaal niets betekent? Voor hetzelfde geld is dat 'weten' gewoon het fijne idee dat je een antwoord lijkt te hebben. Je kunt nu eenmaal niet in je eigen brein kijken en nagaan waar dat 'weetgevoel' op gebaseerd is.

quote:

Jij lijkt me iemand voor wie wetenschap en logica de enige instrumenten zijn waarmee de werkelijkheid doorvorst kan worden. Ik denk dat je soms ook gewoon kunt 'weten'.
Dat kan dus niet. Dat is een vorm van paranormaliteit en dat is nog nooit bevredigend aangetoond.

quote:

Je loopt daar wel risico mee, maar mensen moeten voortdurend op grond van onvoldoende informatie beslissingen nemen.
Maar in het dagelijks leven IS er in ieder geval nog informatie. Mooi voorbeeld is dat je weet dat je iemand al eerder ontmoet hebt, terwijl je het bewuste moment toch niet terug kunt halen. Een deel van de informatie mist, maar een ander deel (bijv. het plaatje van het gezicht) zit nog wel ergens verstopt in je hersenen. In het dagelijks leven heb je daar wat aan, want vaak heb je geen tijd om de ware toedracht na te pluizen en moet je afgaan op dit soort 'weten'. Je neemt dan gewoon de gok, een gok die dus ook fout gan uitvallen, want in mijn voorbeeld kan het dus ook een deja vu zijn (foutje van de hersenen).

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #76 Gepost op: september 26, 2005, 02:38:54 pm »

quote:

Nunc schreef op 24 september 2005 om 15:55:

[...]

Piet, dat kan wel zijn, maar die Taoistische monniken hebben mij dat nooit verteld. En Boeddha is bij mij niet op de stoep geweest om z'n buik tussen de deur te steken ;)

Dus zelfs als jouw visie klopt, dan mag ze misschien volgens jou 'universeel' zijn, maar echt niet iedereen heeft er weet van. Je moet een hele hoop moeite doen om die geest dan ook echt te bereiken. Zeer exclusief dus.

Nunc,

Toch is het die eeuwige Geest, met bij verschillende religies, verschillende namen, Nunc, die al zijn volgelingen tot het Licht zal voeren. Een andere 'weg' is niet denkbaar, want het is een universele weg. Dat iedereen daar geen weet van heeft, ben ik volkomen met je eens, want dat is een kwestie van b e w u s t w o r d i n g. Daarom is het zo belangrijk om elkaar erop te wijzen, dat (net zoals Jezus tegen zijn volgelingen zei) het Koninkrijk Gods in ons is. Onlangs kwam ik nog een voorchristelijke bede tegen van een Egyptische priester: Maak mij tot dienaar van diegenen die mij gevolgd zijn. Aan alle mensen hebt Gij vaderlijke liefde, toeneiging en zaligmakende genade geschonken, doordat Gij ons VAN UW GEEST SCHONK, opdat wij u begrijpen, opdat wij U aanroepen, opdat wij U schouwend kennen' Dit scheelt niet veel met de woorden van Johannes: 'Wij weten, dat wij Hem gelijk zullen wezen, want wij zullen Hem zien gelijk Hij is'
De mogelijkheid tot verlossing, ligt dus IN de mens zelf. Niet in een Jezus, die 33 jaar geleefd heeft. Hoe belangrijk Hij ook was! Veel belangrijker nog, dan wij misschien beseffen. Geen wonder, dat in de voor-christelijke tijd, religie en wijsbegeerte met elkaar feilloos overeen kwamen. Hoe zouden wij ooit 'wijsgerig' of wetenschappelijk kunnen bewijzen, dat Jezus door alle mensen ooit gekend zou kunnen worden? Zo niet, is het dan: Geen Jezus, dan ook geen redding?  De wereld bestaat miljaren en miljarden jaren en er zijn al miljarden en miljarden mensen geweest. Een mens zonder goddelijke Geest, is ondenkbaar, dus de Weg van deze Geest is een voor alle mensen geldende Weg om tot God te komen.

Iris

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #77 Gepost op: september 26, 2005, 02:50:56 pm »
Mooi verwoord Piet.
Ik kan het alleen maar onderschrijven.

Els

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #78 Gepost op: september 26, 2005, 03:39:33 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 26 september 2005 om 14:38:

De mogelijkheid tot verlossing, ligt dus IN de mens zelf. Niet in een Jezus, die 33 jaar geleefd heeft. Hoe belangrijk Hij ook was!

Als ik even mag inbreken (na een lange tijd weer eens op dit forum):

Wat doe jij, P. Strootman, met teksten zoals dat Jezus zei:

"Ik ben de goede herder en Ik ken de mijne en de mijne kennen Mij, gelijk mij de Vader kent en Ik de Vader ken, en Ik zet mijn leven in voor de schapen. Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder." ?

Is dat in het leven van wat je noemt "een Jezus, die 33 jaar geleefd heeft" vervuld geworden?

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #79 Gepost op: september 26, 2005, 04:42:20 pm »

quote:

Els schreef op 26 september 2005 om 15:39:
[...]

Als ik even mag inbreken (na een lange tijd weer eens op dit forum):

Wat doe jij, P. Strootman, met teksten zoals dat Jezus zei:

"Ik ben de goede herder en Ik ken de mijne en de mijne kennen Mij, gelijk mij de Vader kent en Ik de Vader ken, en Ik zet mijn leven in voor de schapen. Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder." ?

Is dat in het leven van wat je noemt "een Jezus, die 33 jaar geleefd heeft" vervuld geworden?

Els,
Ik verwerp niets van wat in de bijbel staat, maar onderscheidt wel. Die 'andere schapen', waren wellicht de toenmalige, wellicht naar het buitenland geemigreerde Joden. Jezus heeft Zich immers nooit uitdrukkelijk tot de heidenen egricht. meer nog, Hij had voor ons geen boodschap! Wij moeten deze woorden natuurlijk binnen de context zien, waarin zij voorkomen. Jezus is volgens Petrus tot Here en Christus gemaakt en Paulus noemde de laaste Adam een geworden, levendmakende Geest. Bovendien raadde Paulus ons aan, om geen Christus naar het vlees meer te kennen. Onze Redder is geen sterfelijk mens, maar God Geest, die niet alleen in Jezus woonde, maar ook in ieder mens. Denk niet, dat ik de levensweg van Jezus kleineer, maar Hij is nu eenmaal een dienaar van besnedenne geweest! Binnen deze context lees ik de evangelien.

Els

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #80 Gepost op: september 26, 2005, 06:00:31 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 26 september 2005 om 16:42:
[...]

Els,
Ik verwerp niets van wat in de bijbel staat, maar onderscheidt wel. Die 'andere schapen', waren wellicht de toenmalige, wellicht naar het buitenland geemigreerde Joden. Jezus heeft Zich immers nooit uitdrukkelijk tot de heidenen egricht. meer nog, Hij had voor ons geen boodschap! Wij moeten deze woorden natuurlijk binnen de context zien, waarin zij voorkomen. Jezus is volgens Petrus tot Here en Christus gemaakt en Paulus noemde de laaste Adam een geworden, levendmakende Geest. Bovendien raadde Paulus ons aan, om geen Christus naar het vlees meer te kennen. Onze Redder is geen sterfelijk mens, maar God Geest, die niet alleen in Jezus woonde, maar ook in ieder mens. Denk niet, dat ik de levensweg van Jezus kleineer, maar Hij is nu eenmaal een dienaar van besnedenne geweest! Binnen deze context lees ik de evangelien.

P.,
Paulus schreef: "Daarnaar kunt gij bij het lezen u een begrip vormen van mijn inzicht in het geheimenis van Christus,  dat ten tijde van vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest geopenbaard is aan de heiligen, zijn apostelen en profeten:  (dit geheimenis), dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medeleden en medegenoten van de belofte in Christus Jezus door het evangelie.."

En in Jesaja lees ik: "Hij zegt dan: Het is te gering, dat gij Mij tot een knecht zoudt zijn om de stammen van Jakob weder op te richten en de bewaarden van Israël terug te brengen; Ik stel u tot een licht der volken, opdat mijn heil reike tot het einde der aarde."

En zo zijn er nog veel meer teksten op te noemen, waarin voor mij althans duidelijk staat dat Jezus in de eerste plaats komt voor Zijn volk, maar dat wij als heidenen wel degelijk ook opgenomen zijn in het verlossingsplan van God en dat niet door de inwoning van Zijn Geest in ieder mens, maar door de gehoorzaamheid van Zijn Zoon! Want eerst moest er verzoening gebracht worden door bloed.

Nunc

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #81 Gepost op: september 26, 2005, 06:30:11 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 26 september 2005 om 16:42:
[...]

Els,
Ik verwerp niets van wat in de bijbel staat, maar onderscheidt wel. Die 'andere schapen', waren wellicht de toenmalige, wellicht naar het buitenland geemigreerde Joden. Jezus heeft Zich immers nooit uitdrukkelijk tot de heidenen egricht. meer nog, Hij had voor ons geen boodschap!

Jawel: Mat.28:19

En verder is het nu juist de vraag of die 'andere schapen' over buitenlandse joden, of over heidenen, gaat. In het licht van Mat.28:19 kan het evenzeer over 'heidenen' gaan, aangezien het zendingsbevel ook over de hele wereld gaat.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #82 Gepost op: september 26, 2005, 07:36:32 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 september 2005 om 18:26:

[...]

Wij als gelovigen zijn ook uitverkoren van voor de grondlegging der wereld. Toen heeft God ons al zo gezien. Maar dat neemt niet weg dat dit in de tijd nog moest gebeuren. Ik ben niet gelovig vanaf de moederschoot maar heb op een bepaald moment de beslissing genomen.
Zo is het ook met het Lam. Voorgekend van voor de grondlegging der wereld is Jezus het geslachte Lam. In de tijd moest dit zijn beslag nog wel krijgen.

[...]

Jezus is ook lichamelijk opgestaan. Daar is het evangelie duidelijk genoeg over. Dat jij hier een scheiding aanbrengt tussen Jezus en Christus kan ik niets aan doen. :P

[...]

Dat is jouw interpretatie. Ik zie dit niet zo. Ik en de Vader zijn één. Dat wil zeggen dat je deze dingen niet kunt scheiden. Voor de doop van Jezus is Hij al het Lam dat de zonde der wereld wegneemt. Hij hoefde niet te wachten op de duif om het Lam te zijn. Dat was een zichtbaar teken dat zijn openbare dienst begon. De Heilige Geest is de Geest van God, maar ook de Geest van Christus: Ik en de Vader zijn één.

[...]

Hier hebben we het crusiale verschil tussen jouw evangelie en het evangelie wat volgens mij het bijbelse evangelie is.

Jezus legt zijn leven af aan het kruis om het weder te nemen.

NERGENS staat dat Hij Zijn leven aflegt IN alle mensen. Het is juist andersom: wij moeten ons leven afleggen. Het is de bedoeling dat Hij in ons geboren wordt. Hij heeft Zich niet laten  doden in ons om het weer te nemen. Dat is heel andere koek en heeft geen bijbelse grond.

[...]

Maar niet zonder meer. Het is door geloof en je moet je eigen leven afleggen.

[...]

Waarom het dan nog over Christus hebben? Hij is toch niet de enige weg? Zoals Hijzelf zegt?
Of je bedoelt dat Hij zich in de andere godsdiensten ook openbaart alleen onder een andere naam/gedaante.
Dat is dan wel in tegen spraak met deze tekst uit handelingen.:

En de behoudenis is in niemand anders. Want er is onder de hemel geen andere naam gegeven waardoor wij moeten behouden worden.

Jij zegt dat dat wel kan, alleen noemt ieder het dus anders maar in wezen is alles hetzelfde wat in de wereld gepredikt wordt als verlossing.
New Age? Of hoe noemen we dat ook maar weer?

P&A,
Ik vind, dat je wel wat ver gaat met je exegese, P&A. En wie of wat bedoel met de uitverkorenen? En wil je de wijze waarop die uitverkiezing zijn beslag krijgt, vergelijken met  'het lam, dat geslacht is vanaf de grondlegging der wereld'? Wie jij onder 'het lam' verstaat, is echter niet zo ruimdenkend als jij. Het lam is in de bijbel bovendien een metafoor van de Geest. God wachtte geen ik-weet-niet-hoe-lange-tijd, om in het jaar 1 van onze jaartelling pas 'in te grijpen' (God grijpt trouwens nooit in, want dan maken wij van Hem een mens, maar was al vanaf den beginne in de schepping aanwezig) met de dood van Jezus. Kortom, ik vind de zogenaamde oplossing, die je geeft van beide teksten, Johannes 1.29, 1 Johannes 1.1 en Openbaring 13.8b onbevredigend.

Wat de uitverkiezing betreft, die ziet niet op het behoud van de mens, maar op een bepaalde roeping. God trekt niemand voor, ook niet op zogenaamd voorzien geloof.
Om welke opstanding gaat het bovenal? Om de lichamelijke opstanding van Jezus, of de opstanding van de Christus, Gods Geest. Kennelijk gaat het bij Paulus in hoofdzaak over de opstanding van Christus, want in het bekende 1 Korinthe 15 gebruikt hij de naam Jezus nog niet 1 keer, of het moet de naam 'Christus Jezus, onze Here' zijn. En hiermee bedoelde hij duidelijk de Geest. Elders schreef hij immers: 'De Here nu is de Geest'

Ík neem onmiddellijk aan, dat je het  oprecht bedoelt, als je zegt:'Jezus legt zijn leven af aan het kruis om het weder te nemen' Maar het is wel een ongehoorde 'variant' op Johannes 10.17 en 18. Er was een tijd, dat bepaalde dingen niet gezegd mochten worden, omdat het gevaar bestond van het 'neerhalen' van hoge waarheden uit onkunde, of het nog niet goed begrijpen van geestelijke dingen, P&A. Hier, in Johannes 10 gaat het niet over een lichamelijke dood en opstanding, maar over de dood en opstanding van de Christus, ofwel Gods Geest. Daar had die Geest niemand voor nodig, want Hij had Zelf macht zijn leven af te leggen en het weder te nemen. En hoewel Jezus Zich vrijwillig overgaf, zijn aardse leven werd Hem wel degelijk ontnomen. Ook werd Hij opgewekt door zijn Vader. Heel spijtig, dat je het 'ander koek' noemt. Kijk, dat is 'het niet kies omgaan met geestelijke waarheden'.
Ook Handelingen 4. 12 heb je niet goed gelezen, of begrepen. Vers 11 heb je misschien helemaal niet gelezen, want dan zou je dit niet geschreven hebben. Denk niet, dat wij het monopolie hebben, als het over de betekenis van de Logos (Johannes 1) gaat.Het is 'slechts' een andere naam, maar andere religies belijden hetzelfde. Alleen maken zij er geen  'mens' van. Dat is geen onderwaardering voor de mens Jezus, want als er 1 mens is geweest, die geloofde in de Geest, dan was het wel Jezus. Maar we mogen de zaken niet omkeren.
Als Paulus in Galaten 1 teruggrijpt op de verschijning van Jezus, dan maakt Paulus niet veel 'ophef' over Jezus, maar hij begint ermee te zeggen, dat het God behaagd had zijn Zoon IN hem te openbaren, opdat hij Hem (die innerlijke Zoon, de Geest) onder de heidenen verkondigen zou. Onmiddellijk daarna zegt hij, dat hij niet te rade is gegaan met vlees en bloed, hiermee zeggend, dat het niet om de Christus ging wat het vlees betreft, Jezus, maar om de Christus als de Geest.
Wat New Age betreft, daar heb ik mij nooit zo in verdiept. Wel denk ik vaak aan de woorden van Paulus:'Gij dan, wordt vernieuwd in uw denken' Dogma's zijn gestolde waarheden, of onwaarheden. De Waarheid is meer 'vloeiend, levend. Vandaag weten we het, maar misschien morgen weer anders. Het is meer een tasten en ook wel een 'niet-weten' En vooral zoeken!
Ik hoop, dat je er iets mee kan doen en dat je tot een vernieuwing van denken mag komen. Denk niet, dat ik je visie minacht, verre van dat. Maar het is misschien beter, voor ons beiden, om verdere discussie even te vermijden. Denk en studeer er eens over. Overigens ben je - uiteraard - natuurlijk helemaal vrij!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #83 Gepost op: september 26, 2005, 10:43:07 pm »
Ja,ik zie dat nu eenmaal anders Piet, en als ik niet geloof dat Jezus en Christus twee verschillende personen zijn, kom ik sowieso anders uit.
Vandaar. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #84 Gepost op: september 27, 2005, 05:57:53 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 september 2005 om 22:43:
Ja,ik zie dat nu eenmaal anders Piet, en als ik niet geloof dat Jezus en Christus twee verschillende personen zijn, kom ik sowieso anders uit.
Vandaar. :)

P&A,

De uitdrukking: 'Jezus en Christus twee personen', klopt niet., P&A. Jezus was een persoon, waarin Gods Geest, de Christus, woonde. De mens, waarin die Christus, of Geest, gestalte aanneemt, IS een Christus. Jezus was zo Iemand! Zeg niet te gauw, dat er niet meer Christussen kunnen komen, want de Schrift spreekt ook over valse Christussen. Als er valse zijn, kunnen er dus ook echte Christussen zijn. Paulus roept ons bijvoorbeeld op: 'Opdat  Christus (de Geest dus en geen persoon) gestalte in u moge aannemen'.

HenkG

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #85 Gepost op: september 27, 2005, 06:41:48 pm »
Er zijn valse Christussen, ja. Dat impliceert tenminste 1 ware Christus. Volgens Piet zijn dat er velen, volgens anderen, waaronder ik mij ook schaar, is er maar 1 echte Christus en dat is Jezus! Natuurlijk mogen wij door Zijn Geest deel hebben aan al Zijn schatten en gaven en mogen wij ons zo christen noemen, maar dat maakt ons nog niet de Christus.
JHWH = Ik ben

Els

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #86 Gepost op: september 28, 2005, 01:56:42 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 27 september 2005 om 17:57:
[...]

P&A,

De uitdrukking: 'Jezus en Christus twee personen', klopt niet., P&A. Jezus was een persoon, waarin Gods Geest, de Christus, woonde. De mens, waarin die Christus, of Geest, gestalte aanneemt, IS een Christus. Jezus was zo Iemand! Zeg niet te gauw, dat er niet meer Christussen kunnen komen, want de Schrift spreekt ook over valse Christussen. Als er valse zijn, kunnen er dus ook echte Christussen zijn. Paulus roept ons bijvoorbeeld op: 'Opdat  Christus (de Geest dus en geen persoon) gestalte in u moge aannemen'.

P.,
In het boek Handelingen lees ik toch duidelijk dat er één Christus, d.i. Gezalfde, Messias is en dat is Jezus.

1. Hand 5,42
  en zonder ophouden, iedere dag, leerden zij in de tempel en aan huis, en verkondigden het evangelie, dat de Christus Jezus is.  

2. Hand 17,3
  door aanhalingen uitleggende, dat de Christus moest lijden en opstaan uit de doden, en dat deze de Christus is, die Jezus, die ik (zeide hij) u predik.  

3. Hand 18,5
  En toen Silas en Timoteüs uit Macedonië kwamen, wijdde Paulus zich geheel aan de prediking, waarin hij de Joden betuigde, dat Jezus de Christus is.  

4. Hand 18,28
  Want onvermoeid bestreed hij de Joden in het openbaar en bewees uit de Schriften, dat Jezus de Christus is.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #87 Gepost op: september 28, 2005, 03:47:45 pm »

quote:

HenkG schreef op 27 september 2005 om 18:41:
Er zijn valse Christussen, ja. Dat impliceert tenminste 1 ware Christus. Volgens Piet zijn dat er velen, volgens anderen, waaronder ik mij ook schaar, is er maar 1 echte Christus en dat is Jezus! Natuurlijk mogen wij door Zijn Geest deel hebben aan al Zijn schatten en gaven en mogen wij ons zo christen noemen, maar dat maakt ons nog niet de Christus.

HenkG,

Je bescheidenheid siert je boven mate, HenkG. Maar de Schrift belooft, dat wij eens aan Hem gelijk zullen wezen. Moeten wij niet proberen om eens van een ander paradigma of begrippenkader uit te gaan? Een totaal andere benadering van het evangelie van Jezus Christus? Hij is immers het unieke en absolute bewijs van wat de mens eens zal  kunnen bereiken. We beleven vandaag de dag een 'ontchristianisering', die voor een aanzienlijk deel zijn oorzaak heeft in het overmatig belang hechten aan schuld en straf. Geen enkele religie heeft hieraan zo'n dwingende betekenis gegeven. In het christendom geldt de drang in de mens om als God te worden, als de grootste zonde. De bekende schrijver De Charden stelde christenen voor om zich eens niet te concentreren op de mens Jezus(dat leert ook Paulus), maar liever op het kosmische beeld van Christus in de brieven van Paulus. Vooral zijn gevangenisbrieven: Efeze, Filippenze, Kolossenden en 2 Timotheus. Hierin wordt de Christus gezien, als 'het punt omega'van het Universum, het hoogtepunt van het evolutionaire proces, wanneer God alls zal zijn en in allen.
Wat de christennaam betreft, in de bijbel worden wij nooit christenen genoemd. Paulus noemde alle gemeenten, die hij stichtte: Heidengemeenten. Dat is misschien belangrijker, dan wij denken!
« Laatst bewerkt op: september 28, 2005, 04:22:23 pm door P. Strootman »

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #88 Gepost op: september 28, 2005, 03:57:33 pm »

quote:

Els schreef op 28 september 2005 om 13:56:
[...]

P.,
In het boek Handelingen lees ik toch duidelijk dat er één Christus, d.i. Gezalfde, Messias is en dat is Jezus.

1. Hand 5,42
  en zonder ophouden, iedere dag, leerden zij in de tempel en aan huis, en verkondigden het evangelie, dat de Christus Jezus is.  

2. Hand 17,3
  door aanhalingen uitleggende, dat de Christus moest lijden en opstaan uit de doden, en dat deze de Christus is, die Jezus, die ik (zeide hij) u predik.  

3. Hand 18,5
  En toen Silas en Timoteüs uit Macedonië kwamen, wijdde Paulus zich geheel aan de prediking, waarin hij de Joden betuigde, dat Jezus de Christus is.  

4. Hand 18,28
  Want onvermoeid bestreed hij de Joden in het openbaar en bewees uit de Schriften, dat Jezus de Christus is.

Els,
Ik begrijp je opmerking niet goed. Ik heb toch juis aangegeven, dat Jezus de Christus was. Alleen wordt over het algemeen verworpen, dat met de Christus ook vaak de Geest wordt bedoeld. In Romeinen 6.10 bijvoorbeeld, schreef Paulus:'Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de Geest is leven vanwege de gerechtigheid'. Paulus identificeert in deze tekst de Christus met de Geest. Ons lichaam wordt niet onsterfelijk gemaakt, door een denkbeeldige persoon, die in ons zou wonen, Jezus, maar door de Geest, die daadwerkelijk in ons woont.

Nunc

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #89 Gepost op: september 28, 2005, 04:09:28 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 28 september 2005 om 15:47:
Wat de christennaam betreft, in de bijbel worden wij nooit christenen genoemd. Paulus noemde alle gemeenten, die hij stichtte: Heidengemeenten. Dat is misschien belangrijker, dan wij denken!

Piet, je weet dat dit onzin is. Je kunt dit gewoon nalezen in de bijbel, en ik heb het al eens eerder voor je op een rijtje gezet in: Nunc in "De naam Christus Jezus"

hieronder kort wat in Nunc in "De naam Christus Jezus" uitgebreid staat:
In kolossenzen 4:10-12 noemt Paulus de heiden Epafras een 'dienstknecht van Jezus Christus', en uit de voorgaande zin blijkt duidelijk dat Paulus Epafras niet rekent tot de besnedenen.

Uit handelingen 11 zien we een gemeente waar eerst alleen joden toe behoren, maar waar enkele predikers ook tot de niet-joden (de grieken) gaan prediken. Daarvan bekeren zich er een groot aantal. Daarna wordt vermeldt dat dit de eerste keer was dat de gelovigen 'Christenen' genoemd worden. Hier geldt de term 'Christenen' dus duidelijk voor alle discipelen, zowel heidenen als besnedenen!

In hand. 26 kun je lezen dat de heidense heerser Agrippa Paulus verhoort en Paulus ervan beschuldigt hem te willen bekeren en christen te maken. Paulus bevestigt dit!

De enige plek waar Paulus het over 'heidengemeente' heeft is in Rom.16:4 en nergens blijkt uit die context dat dat de enige aanduiding is voor die gemeente. Uit kol.4, hand.11 en hand.26 blijkt dat heidenen ook 'dienstknecht' en 'christen' genoemd worden.

Piet, als je niet bereid bent je vooringenomen ideeën over wat de bijbel volgens jou zou moeten zeggen, in te trekken als overduidelijk aangetoond wordt dat ze niet houdbaar zijn, dan begin ik te twijfelen aan je uitspraken over de bijbel.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #90 Gepost op: september 29, 2005, 07:26:37 am »
Nunc,

Ik hoop je vanavond of morgen te antwoorden.
Piet

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #91 Gepost op: september 29, 2005, 07:42:00 pm »

quote:

Nunc schreef op 28 september 2005 om 16:09:

[...]

Piet, je weet dat dit onzin is. Je kunt dit gewoon nalezen in de bijbel, en ik heb het al eens eerder voor je op een rijtje gezet in: Nunc in "De naam Christus Jezus"

hieronder kort wat in Nunc in "De naam Christus Jezus" uitgebreid staat:
In kolossenzen 4:10-12 noemt Paulus de heiden Epafras een 'dienstknecht van Jezus Christus', en uit de voorgaande zin blijkt duidelijk dat Paulus Epafras niet rekent tot de besnedenen.

Uit handelingen 11 zien we een gemeente waar eerst alleen joden toe behoren, maar waar enkele predikers ook tot de niet-joden (de grieken) gaan prediken. Daarvan bekeren zich er een groot aantal. Daarna wordt vermeldt dat dit de eerste keer was dat de gelovigen 'Christenen' genoemd worden. Hier geldt de term 'Christenen' dus duidelijk voor alle discipelen, zowel heidenen als besnedenen!

In hand. 26 kun je lezen dat de heidense heerser Agrippa Paulus verhoort en Paulus ervan beschuldigt hem te willen bekeren en christen te maken. Paulus bevestigt dit!

De enige plek waar Paulus het over 'heidengemeente' heeft is in Rom.16:4 en nergens blijkt uit die context dat dat de enige aanduiding is voor die gemeente. Uit kol.4, hand.11 en hand.26 blijkt dat heidenen ook 'dienstknecht' en 'christen' genoemd worden.

Piet, als je niet bereid bent je vooringenomen ideeën over wat de bijbel volgens jou zou moeten zeggen, in te trekken als overduidelijk aangetoond wordt dat ze niet houdbaar zijn, dan begin ik te twijfelen aan je uitspraken over de bijbel.

Nunc,
Je neemt in elk geval geen blad voor je mond, Nunc. Ik zou in de eerste plaats onzin schrijven, maar ook nog zélf wéten, dat het onzin is. Om die reden heb ik echter niet beweerd, dat gelovige heidenen in de bijbel geen christenen worden genoemd. Want het is inderdaad zo! Zelfs het woord christendom, of christelijke gemeente, gemeente van Jezus Christus, komen in de bijbel niet voor.
Het gaat mij ook niet om ‘muggenzifterij’, of om het allemaal ‘precies weten’ ,wat mij wel verweten wordt, maar om er proberen achter te komen, wat er in de bijbel nu werkelijk bedoeld wordt met bepaalde namen en/óf uitdrukkingen. En vooral ook waaróm bepaalde dingen geschreven worden.? Ik zou zo een aantal uitdrukkingen kunnen noemen, die op zichzelf voor ons nietszeggend zijn, of eigenlijk helemaal niet relevant met onze tijd. Wat schieten we er bijvoorbeeld mee op, als Paulus aan Timotheus schrijft, dat hij Onesimus, ziek moest achterlaten? Zien wij dit i.v.m. het verdwijnen van de wonderen en tekenen, na de evangelietijd, waaronder de genezing van zieken een belangrijke plaats in nam, dan wordt een  dergelijke mededeling , voor ons zeer belangrijk. Vanuit dit oogpunt onderzoek ik de Schriften, Nunc. Vergissing blijft daarbij mogelijk.
Worden gelovige niet-joden christenen genoemd?
In Handelingen 11.26 lezen we, dat de d i s c i p e l e n voor het eerst christenen worden genoemd. Dat geeft onmiddellijk al een beperking, want niet alle gelovigen, zeker niet gelovige heidenen, zijn discipelen. Zoals je weet komt het woord leren (manthano) niet veel voor. Maar het woord discipel of leerling (mathétés en alleen in het boek Handelingen.wel 250 keer). Maar het heeft altijd betrekking op leerlingen van Jezus, Johannes de Doper, de Farizeeën en Mozes. Sommigen beweren, dat Paulus ook discipelen had, maar dat is niet het geval. In Handelingen 19.9 vertaalde de vertalers ‘zijn discipelen’, maar dat moet zijn: de discipelen. Wij zien dus, dat Handelingen 11.26 niet als argument kan gelden om alle gelovige heidenen, christenen te noemen. Dan Handelingen 26.28, waar koning Agripa tegen Paulus zegt:
’Gij wilt mij wel spoedig als christen laten o p t r e d e  n’
Was Lucas ervan overtuigd, dat die heiden geen christen kon w o r d e n?
Vervolgens 1 Petrus 4.16, waar Petrus schreef:’Indien hij echter als christen lijdt, dan schame hij zich niet, maar verheerlijke God onder die naam’
Was deze brief aan heidenen gericht, dan zou de bewering, dat gelovigen heidenen nooit christenen genoemd worden, inderdaad onzin zijn, ofwel een vergissing. Maar zoals wij weten, was deze brief alleen gericht aan Joden!
Rest ons nog Romeinen 16.4b. Ik denk, dat dit ook weer zo’n ‘verkapte’ mededeling is, waarin veel meer ligt besloten, dan over het algemeen verondersteld wordt, Nunc. Voor mij heeft zo’n mededeling een verstrekkende betekenis.
Tot slot:
De bijbel ‘verdeelt’ de lezers van de bijbel in twee groepen, namelijk Joden en heidenen. Paulus vroeg in Romeinen 3.29:’Of is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen? Zeker, ook der heidenen’ Het christendom maakte er echter drie groepen van, namelijk Joden, christenen en heidenen. Men spreekt zelfs wel van 'De God van Joden, christenen en heidenen' Hiermee 'plaatste  het christendom zich ten onrechte buiten het heidendom!’
Denk hier  eens heel goed over na, mensen. Vooral over wélke gevolgen dát heeft gehad.

Nunc

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #92 Gepost op: september 29, 2005, 08:46:11 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 29 september 2005 om 19:42:
[...]

Nunc,
Je neemt in elk geval geen blad voor je mond, Nunc. Ik zou in de eerste plaats onzin schrijven, maar ook nog zélf wéten, dat het onzin is.
(..knip..)

Mijn toon was, omdat je eerder niet op dezelfde argumenten hebt gereageerd en nu wel weer met dezelfde bewering komt. Ik ben blij dat het je deze keer wel uit de tent gelokt heeft. Nu kunnen we zien of de bewering blijft staan.

quote:

Worden gelovige niet-joden christenen genoemd?
In Handelingen 11.26 lezen we, dat de d i s c i p e l e n voor het eerst christenen worden genoemd. Dat geeft onmiddellijk al een beperking, want niet alle gelovigen, zeker niet gelovige heidenen, zijn discipelen. Zoals je weet komt het woord leren (manthano) niet veel voor. Maar het woord discipel of leerling (mathétés en alleen in het boek Handelingen.wel 250 keer). Maar het heeft altijd betrekking op leerlingen van Jezus, Johannes de Doper, de Farizeeën en Mozes. Sommigen beweren, dat Paulus ook discipelen had, maar dat is niet het geval. In Handelingen 19.9 vertaalde de vertalers ‘zijn discipelen’, maar dat moet zijn: de discipelen. Wij zien dus, dat Handelingen 11.26 niet als argument kan gelden om alle gelovige heidenen, christenen te noemen.

Interessant, maar in het zelfde boek handelingen lezen we, al in hoofdstuk 6:

quote:

hand. 6
1 En toen in die dagen de discipelen talrijker werden, ontstond er gemor bij de Grieks sprekenden tegen de Hebreeën, omdat hun weduwen bij de dagelijkse verzorging verwaarloosd werden. 2 En de twaalven riepen de menigte der discipelen bijeen en zeiden: Het bevredigt niet, dat wij met veronachtzaming van het woord Gods de tafels bedienen. 3 Ziet dan uit, broeders, naar zeven mannen onder u, die goed bekend staan, vol van Geest en wijsheid, opdat wij hen voor deze taak aanstellen; 4 maar wij zullen ons houden aan het gebed en de bediening van het woord. 5 En dit voorstel vond bijval bij de gehele menigte, en zij kozen Stefanus, een man vol van geloof en heilige Geest, Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een Jodengenoot uit Antiochië; 6 hen stelden zij voor de apostelen, die, na gebeden te hebben, hun de handen oplegden.
7 En het woord Gods wies en het getal der discipelen te Jeruzalem nam zeer toe en een talrijke schare van de priesters gaf gehoor aan het geloof.
Wat we in handelingen 6 zien, is dat er gemor is. De tekst geeft aan dat dat gebeurde toen het aantal discipelen talrijker werden. Nu zou deze ene zin op zichzelf nog kunnen betekenen dat de discipelen (in jouw betekenis van het woord) talrijk werden, er gemor ontstond onder de niet-discipelen, namelijk de grieken, tegen de hebreeën. Wat er echter daarna gebeurt, is dat de twaalven (discipelen) 'de menigte der discipelen' bijeen riepen. Tegen die menigte der discipelen zeggen de 12 discipelen dan 'zie dan uit, broeders, naar zeven mannen onder u. Die zeven mannen 'onder u' zijn dus zeven mannen uit de menigte der discipelen. Die 'menigte der discipelen' kiest daarna een zevental, waaronder Nikolaüs, een Jodengenoot. Die Nikolaüs was dus geen jood, maar een heiden, een proseliet, een niet-jood die zich wel bij een synagoge had aangesloten. Aangezien deze Nikolaüs uit de menigte der discipelen gekozen wordt als één der zeven mannen geeft aan dat Nikolaüs een discipel werd genoemd.

Overigens zien we vaker in Handelingen dat heidenen discipelen genoemd worden. Een ander mooi voorbeeld is hand.15:

quote:

hand .15
5 Maar er stonden uit de partij der Farizeeën enigen op, die gelovig geworden waren, en zeiden, dat men hen moest besnijden en gebieden de wet van Mozes te houden.
6 En de apostelen en de oudsten vergaderden om deze aangelegenheid te overwegen. 7 En toen daarover veel verschil van mening rees, stond Petrus op en zeide tot hen: Mannen broeders, gij weet, dat God van de aanvang af mij onder u heeft verkoren, opdat door mijn mond de heidenen het woord van het evangelie zouden horen en geloven. 8 En God, die de harten kent, heeft getuigd door hun de heilige Geest te geven evenals ook aan ons, 9 zonder enig onderscheid te maken tussen ons en hen, door het geloof hun hart reinigende. 10 Nu dan, wat stelt gij God op de proef door een juk op de hals der discipelen te leggen, dat noch onze vaderen, noch wij hebben kunnen dragen? 11 Maar door de genade van de Here Jezus geloven wij behouden te worden op dezelfde wijze als zij.
Dit is het bekende 'apostelen convent'. Een aantal gelovige joden wil de heidenen die gelovig zijn geworden, ook de besnijdenis opleggen (vers 5). Dat het om heidenen gaat, blijkt nadrukkelijk uit vers 7 waarin Petrus uitlegt dat (mede) door hem de broeders weten dat God het evangelie ook voor de heidenen bedoeld heeft. In vers 10 gaat Petrus verder en stelt dat er met de besnijdenis een last op de discipelen gelegd wordt die de spreker en toehoorders zelf, noch de vaderen, hebben kunnen dragen. Die discipelen zijn zonder twijfel de heidenen waar petrus het een zin eerder over heeft. Ook hier zien we dat heidenen toch echt discipelen genoemd worden.

Deze gegevens ontkrachten je beweringen: 'Dat geeft onmiddellijk al een beperking, want niet alle gelovigen, zeker niet gelovige heidenen, zijn discipelen'  en eveneens zet het je bewering: Maar het heeft altijd betrekking op leerlingen van Jezus, Johannes de Doper, de Farizeeën en Mozes' op losse schroeven. De eerder genoemde Nikolaüs is namelijk een  H E I D E N  en ook geen direkte leerling van Jezus of één van de anderen door jou genoemd, want hij kwam helemaal uit Antiochië. En de heidenen waar Petrus het in hand.15 over heeft worden ook duidelijk discipelen genoemd terwijl het geen directe volgelingen waren van Jezus, maar pas bekeerd zijn nadat Petrus op zendingsreizen ging (na de dood en opstanding van Jezus).

quote:

Dan Handelingen 26.28, waar koning Agripa tegen Paulus zegt:
’Gij wilt mij wel spoedig als christen laten o p t r e d e  n’
Was Lucas ervan overtuigd, dat die heiden geen christen kon w o r d e n?

Een interessante rhetorische vraag, maar geen bewijs dat Paulus Agrippa niet als christen zag.

quote:

hand. 26
25 Maar Paulus zeide: Hoogedele Festus, ik spreek geen wartaal, maar nuchtere waarheid. 26 Want de koning weet van deze dingen en tot hem spreek ik vrijmoedig, want ik kan niet geloven, dat hem iets van deze dingen onbekend is; dit is immers niet in een uithoek geschied. 27 Koning Agrippa, gelooft gij de profeten? Ik weet, dat gij ze gelooft! 28 Maar Agrippa zeide tot Paulus: Gij wilt mij wel spoedig als Christen laten optreden! 29 En Paulus zeide: Ik zou God wel willen bidden, dat èn spoedig èn voorgoed, niet alleen gij, maar ook allen, die mij heden horen, ook zo werden als ik, uitgezonderd deze boeien.
Het woord wat met 'optreden' vertaald is, heeft allerlei betekenissen die te maken hebben met iets worden1. Het zegt niks over alleen 'optreden'. Overigens beantwoord Paulus de vraag van Agrippa bevestigend! Hij zou wel willen dat iedereen werd zoals hij (met uitzondering van de boeien). Paulus was er dus kennelijk wel van overtuigd dat Agrippa christen kon worden.

quote:

Vervolgens 1 Petrus 4.16, waar Petrus schreef:’Indien hij echter als christen lijdt, dan schame hij zich niet, maar verheerlijke God onder die naam’
Was deze brief aan heidenen gericht, dan zou de bewering, dat gelovigen heidenen nooit christenen genoemd worden, inderdaad onzin zijn, ofwel een vergissing. Maar zoals wij weten, was deze brief alleen gericht aan Joden!
Dit is niet relevant in het licht van het bovenstaande. In handelingen wordt 'discipel' gebruikt voor heidenen, en daarmee wordt in hand.11 ook 'christen' gebruikt voor zowel heidenen als joden.2

quote:

Rest ons nog Romeinen 16.4b. Ik denk, dat dit ook weer zo’n ‘verkapte’ mededeling is, waarin veel meer ligt besloten, dan over het algemeen verondersteld wordt, Nunc. Voor mij heeft zo’n mededeling een verstrekkende betekenis.

Piet, het is heel fijn voor jou dat jij uit rom.16 een boodschap met verstrekkende betekenis haalt, maar die 'boodschap' komt niet overeen met andere gedeelten van de bijbel, zoals ik hierboven heb laten zien.

quote:

Tot slot:
De bijbel ‘verdeelt’ de lezers van de bijbel in twee groepen, namelijk Joden en heidenen. Paulus vroeg in Romeinen 3.29:’Of is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen? Zeker, ook der heidenen’ Het christendom maakte er echter drie groepen van, namelijk Joden, christenen en heidenen. Men spreekt zelfs wel van 'De God van Joden, christenen en heidenen' Hiermee 'plaatste  het christendom zich ten onrechte buiten het heidendom!’
Denk hier  eens heel goed over na, mensen. Vooral over wélke gevolgen dát heeft gehad.

Waarom is dit relevant? 3

1uit Strongs:
G1096
γίνομαι

ginomai

ghin'-om-ahee

A prolonged and middle form of a primary verb; to cause to be (“gen” -erate), that is, (reflexively) to become (come into being), used with great latitude (literally, figuratively, intensively, etc.): - arise be assembled, be (come, -fall, -have self), be brought (to pass), (be) come (to pass), continue, be divided, be done, draw, be ended, fall, be finished, follow, be found, be fulfilled, + God forbid, grow, happen, have, be kept, be made, be married, be ordained to be, partake, pass, be performed, be published, require, seem, be showed, X soon as it was, sound, be taken, be turned, use, wax, will, would, be wrought.

2 Als ik alle forumleden aanspreek met 'nederlanders' ontken ik niet dat er nog meer nederlanders zijn. Het feit dat Petrus een brief richt aan joden en die christen noemt, bewijst an sich niet eens dat anderen geen christen genoemd worden, dus is zelfs als het de enige plek was waar 'christen' gebruikt was, geen bewijs.

3 Dat christenen 'hokjes' gebruiken is kwalijk, maar de bijbel geeft zelf als onderscheid al de heidenen vs. de joden, en daarnaast het onderscheid gelovigen (christenen) vs. niet-christenen.  Als christenen het over 'joden, christenen en heidenen' hebben dan begaan ze formeel gezien een categorie-fout, ze bedoelen namelijk niet 'joden', maar 'niet christelijke/messiasbelijdende joden' en met 'heidenen' bedoelen ze 'niet christelijke heidenen'. Christenen zijn er zowel uit de joden als de heidenen.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #93 Gepost op: september 30, 2005, 11:32:59 am »
Nunc,

Helaas, maar met alle respect overigen, ik kan echt niet serieus ingaan op je zeer zwakke argumenten. Ik vind ze eigenlijk echt 'gezocht'en absoluut niet doorslaggevend. Dat Jodengenoten misschien zo genoemd zijn geworden, is misschien mogelijk, want die behoorden bij het joodse volk. Maar Paulus, nota bene de apostel de heidenen, heeft zijn gemeenten nooit, maar dan ook nooit christelijk genoemd. Ook de gelovigen, noemde hij nooit christenen.  Dat kun je echt niet ontkennen! Maar misschien 'wil' je het niet. Ook ga je niet in op de tweedeling van de mensheid door de Schrift (een tweedeling slechts wat het vlees betreft), en de driedeling, die het christendom aanbracht: Joden, christenen en heidenen. Dit heeft al zeer snel een zekere profileringsdrang en een prioriteisgevoel bij de zogenaamde christenen teweeggebacht. Tot op de dag van vandaag! Zoals je weet leefde er, vooral in het begin van het christendom al een zeer sterke overtuiging, dat de 'christenen' in de plaats van Israel gekomen waren. Het zat er dus dik in, dat het evangelie van Paulus voor de heidenen, verwaarloosd werd. Dat was immers toch maar voor de heidenen, zo dacht men. Het woord heiden, heeft beslist een zeer verkeerde betekenis gekregen in de loop der eeuwen. En daar heeft het christendom schuld aan. 'Heidenen' betekent in de bijbel in elk geval geen 'afgodendienaars of 'slechte ' of 'domme' mensen, zoals al heel snel gedacht wordt. Het betekent in de bijbel alleen, dat het geen Joden zijn. Paulus spreekt ook nog over een 3de groep, maar die noemt hij de gemeente Gods. Geen christenen, dus! Ik begrijp echt niet van je, Nunc, dat je dat niet 'ziet'. Als er toch 1 apostel geweest is, die zijn bekeerlingen christenen genoemd zou hebben, dan moet het toch zeker Paulus zijn. Maar, dat heeft hij nooit gedaan!

Nunc

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #94 Gepost op: september 30, 2005, 12:56:33 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 30 september 2005 om 11:32:
Nunc,

Helaas, maar met alle respect overigen, ik kan echt niet serieus ingaan op je zeer zwakke argumenten. Ik vind ze eigenlijk echt 'gezocht'en absoluut niet doorslaggevend.

Piet, wat een enorm zwaktebod. Als je van mening bent dat mijn argumenten 'zeer zwak' zijn, laat dan zien waarom. Een argument 'gezocht' noemen maar het niet aantonen geeft weinig kracht aan je eigen argumenten en daar heb ik weinig respect voor.

quote:

Dat Jodengenoten misschien zo genoemd zijn geworden, is misschien mogelijk, want die behoorden bij het joodse volk. Maar Paulus, nota bene de apostel de heidenen, heeft zijn gemeenten nooit, maar dan ook nooit christelijk genoemd. Ook de gelovigen, noemde hij nooit christenen.

Piet, we hadden het over de hele bijbel, en voor zover ik weet staat het boek 'handelingen' nog steeds in die bijbel. In die bijbel worden heidenen 'christenen' genoemd. Verder blijkt uit handelingen 26, waar Paulus optreedt, dat ook Paulus gelooft dat een heiden een christen kan worden.

quote:

Dat kun je echt niet ontkennen! Maar misschien 'wil' je het niet.

Juist ja.. wie wil hier nu niet op argumenten ingaan?

quote:

Ook ga je niet in op de tweedeling van de mensheid door de Schrift (een tweedeling slechts wat het vlees betreft), en de driedeling, die het christendom aanbracht: Joden, christenen en heidenen. Dit heeft al zeer snel een zekere profileringsdrang en een prioriteisgevoel bij de zogenaamde christenen teweeggebacht. Tot op de dag van vandaag!
Hier ga ik wel op in, in m'n 3e voetnoot. Maar het is niet relevant voor de exegese van de genoemde teksten. We moeten lezen wat er staat, niet wat we willen dat er zou staan.

quote:

Zoals je weet leefde er, vooral in het begin van het christendom al een zeer sterke overtuiging, dat de 'christenen' in de plaats van Israel gekomen waren. Het zat er dus dik in, dat het evangelie van Paulus voor de heidenen, verwaarloosd werd. Dat was immers toch maar voor de heidenen, zo dacht men.

Dit is jouw vooraanname waarmee je de tekst leest. Je hebt echter nog nooit overtuigende bewijzen gegeven, dus blijft het een vooraaname en daarmee een cirkelredenering. Verder kun je gewoon lezen in handelingen wat ik in m'n vorige post geschreven heb.

quote:

Het woord heiden, heeft beslist een zeer verkeerde betekenis gekregen in de loop der eeuwen. En daar heeft het christendom schuld aan. 'Heidenen' betekent in de bijbel in elk geval geen 'afgodendienaars of 'slechte ' of 'domme' mensen, zoals al heel snel gedacht wordt. Het betekent in de bijbel alleen, dat het geen Joden zijn. Paulus spreekt ook nog over een 3de groep, maar die noemt hij de gemeente Gods. Geen christenen, dus! Ik begrijp echt niet van je, Nunc, dat je dat niet 'ziet'.
Dat 'heiden' gewoon 'niet-jood' betekent, weet ik best. Dat is hier ook volledig niet relevant. Paulus bevestigt Agrippa's opmerking over Christen worden.

quote:

Als er toch 1 apostel geweest is, die zijn bekeerlingen christenen genoemd zou hebben, dan moet het toch zeker Paulus zijn. Maar, dat heeft hij nooit gedaan!

Zoals ik hierboven al zei: in handelingen doet Paulus dat dus zeker wel. Hij bevestigt namelijk de woorden van Agrippa over Christen worden, en wenst dat Agrippa net zo zal worden als hij.

Piet, als je je standpunt wilt verdedigen, doe dat dan met argumenten. Laat bv. zien waarom Nikolaüs, uit de menigte der discipelen en tegelijk een heiden, stiekem toch geen discipel is, en waarom petrus in hand.15 over de gelovige heidenen spreekt als discipelen. Anders staat je opmerking dat alleen joden discipelen waren, volledig op losse schroeven, en daarmee ook je 'verklaring' van hand.11 dat alleen de discipelen (en niet de heidense gelovigen) in Antiochie voor het eerst christen genoemd werden. En daarmee blijkt dus dat de bijbel het predikaat 'christen' voor zowel joodse als christelijke gelovigen gebruikt.

Els

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #95 Gepost op: september 30, 2005, 01:00:14 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 28 september 2005 om 15:57:

Els,
Ik begrijp je opmerking niet goed. Ik heb toch juis aangegeven, dat Jezus de Christus was.
Volgens mij zeg je dat Jezus een Christus was, zoals wij ook zijn, omdat de Geest in ons woont.
En dat bestrijd ik. Jezus is de Messias.
Nu lees ik verder en dan zeg je dat wij geen christen genoemd worden in de bijbel, maar worden we dan wel christussen genoemd??

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #96 Gepost op: september 30, 2005, 02:17:57 pm »

quote:

Els schreef op 30 september 2005 om 13:00:
[...]
Volgens mij zeg je dat Jezus een Christus was, zoals wij ook zijn, omdat de Geest in ons woont.
En dat bestrijd ik. Jezus is de Messias.
Nu lees ik verder en dan zeg je dat wij geen christen genoemd worden in de bijbel, maar worden we dan wel christussen genoemd??

Ja, Els, Jezus was DE Christus. Dat heb ik nooit geloochend. Wij worden echter niet door een Messias (die waren er zeer velen in Israel) verlost, maar door Gods Geest, de Christus, die in beginsel in ieder mens woont. Paulus gaat er echter vanuit, dat als je het niet gelooft, Hij ook niet in je woont. Maar dit moet je echt 'begrijpen'. Ik concludeer echter, dat jij van een inwonende Christus niets moet hebben. Overigens ga je ook aan Romeinen 8. 10, dat ik voor je citeerde, finaal voorbij. Zeg mij dan of wij Paulus mogen nazeggen:'Niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij' ? Geloof je niet in de innerlijke Christus, dan kun je dat Paulus ook nooit nazeggen. Christus moet in ons opnieuw geboren worden, Els. En dat kan niet BUITEN jezelf plaatsvinden. Nee, wij worden inderdaad geen christussen genoemd, maar trek zelf je conclusie uit Paulus' woorden, die ik je zojuist noemde.

edit door Nunc: dubbele post verwijderd
« Laatst bewerkt op: september 30, 2005, 03:19:23 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #97 Gepost op: september 30, 2005, 03:14:40 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 30 september 2005 om 14:17:
Overigens ga je ook aan Romeinen 8. 10, dat ik voor je citeerde, finaal voorbij. Zeg mij dan of wij Paulus mogen nazeggen:'Niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij' ? Geloof je niet in de innerlijke Christus, dan kun je dat Paulus ook nooit nazeggen. Christus moet in ons opnieuw geboren worden, Els. En dat kan niet BUITEN jezelf plaatsvinden. Nee, wij worden inderdaad geen christussen genoemd, maar trek zelf je conclusie uit Paulus' woorden, die ik je zojuist noemde.

Piet, het is een 'stroman' op te poneren dat christenen niet in een 'inwonende' geest geloven. Dat kun je weten want het is al in talloze discussies aan de orde gekomen. De Heilige Geest (dat is de geest die uitgaat van de Vader en de Zoon) woont in ons.

Wat betreft het woordje 'in'. Daar wordt door Paulus heel ruim gebruik van gemaakt:

1 Kor 1,30:
 Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing,  

2 Kor 1,12:
  Want dit is onze roem, het getuigenis van ons geweten, dat wij in heiligheid en reinheid Gods, niet in vleselijke wijsheid, maar in de genade Gods, in de wereld verkeerd hebben, in het bijzonder ten opzichte van u.  

2 Kor 1,21
  Hij nu, die ons met u bevestigt in de Gezalfde en ons heeft gezalfd, is God,  

2 Kor 2,14
  Maar God zij gedankt, die ons te allen tijde in Christus doet zegevieren en de reuk van zijn kennis allerwegen door ons verspreidt,  

Ef 2,6
  en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus,  

Rom 8,9
  Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.

Rom 10,8
  Maar wat zegt zij? Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken.  

Fil 2,19
  Ik hoop in de Here Jezus Timoteüs spoedig tot u te zenden, opdat ook ik welgemoed moge zijn, wanneer ik vernomen heb, hoe het u gaat.  

Daaraan kun je wel zien dat Paulus 'in' ook vaak 'symbolisch' gebruikt. Wij zijn immers 'in Christus' maar tegelijkertijd is 'Christus in ons'. 'in' hoeft dus niet te duiden op een geest die in ons is.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #98 Gepost op: september 30, 2005, 03:49:32 pm »

quote:

Nunc schreef op 30 september 2005 om 12:56:

[...]

Piet, wat een enorm zwaktebod. Als je van mening bent dat mijn argumenten 'zeer zwak' zijn, laat dan zien waarom. Een argument 'gezocht' noemen maar het niet aantonen geeft weinig kracht aan je eigen argumenten en daar heb ik weinig respect voor.

[...]

Piet, we hadden het over de hele bijbel, en voor zover ik weet staat het boek 'handelingen' nog steeds in die bijbel. In die bijbel worden heidenen 'christenen' genoemd. Verder blijkt uit handelingen 26, waar Paulus optreedt, dat ook Paulus gelooft dat een heiden een christen kan worden.

[...]

Juist ja.. wie wil hier nu niet op argumenten ingaan?

[...]

Hier ga ik wel op in, in m'n 3e voetnoot. Maar het is niet relevant voor de exegese van de genoemde teksten. We moeten lezen wat er staat, niet wat we willen dat er zou staan.

[...]

Dit is jouw vooraanname waarmee je de tekst leest. Je hebt echter nog nooit overtuigende bewijzen gegeven, dus blijft het een vooraaname en daarmee een cirkelredenering. Verder kun je gewoon lezen in handelingen wat ik in m'n vorige post geschreven heb.

[...]

Dat 'heiden' gewoon 'niet-jood' betekent, weet ik best. Dat is hier ook volledig niet relevant. Paulus bevestigt Agrippa's opmerking over Christen worden.

[...]

Zoals ik hierboven al zei: in handelingen doet Paulus dat dus zeker wel. Hij bevestigt namelijk de woorden van Agrippa over Christen worden, en wenst dat Agrippa net zo zal worden als hij.

Piet, als je je standpunt wilt verdedigen, doe dat dan met argumenten. Laat bv. zien waarom Nikolaüs, uit de menigte der discipelen en tegelijk een heiden, stiekem toch geen discipel is, en waarom petrus in hand.15 over de gelovige heidenen spreekt als discipelen. Anders staat je opmerking dat alleen joden discipelen waren, volledig op losse schroeven, en daarmee ook je 'verklaring' van hand.11 dat alleen de discipelen (en niet de heidense gelovigen) in Antiochie voor het eerst christen genoemd werden. En daarmee blijkt dus dat de bijbel het predikaat 'christen' voor zowel joodse als christelijke gelovigen gebruikt.

Nunc,
Nee, Nunc, het is geen zwaktebod. Ik hoef de zwakte van je argumenten niet aan te tonen, want die  spreken voor zichzelf.
Hoe kun je nu zeggen dat, als er in Hand.11.26 staat, dat de discipelen voor het eerst christenen genoemd worden, dat dit heidenen waren? Pas 2 hoofdstukken verder, in hoofdstuk 13 worden Barnabas en Saulus afgezonderd voor het werk, waartoe zij door God geroepen waren  en let er dan heel goed op), zelfs dan nog verkondigden zij het woord Gods in de SYNAGOGEN. Het was dus allemaal nog puur joods in hoofdstuk 13.26, Nunc!  Pas in vers 46 van dit hoofdstuk zei Paulus:'Het was nodig, dat eerst tot u het woord Gods werd gesproken, maar nu gij het verstoot en u het eeuwige leven niet waardig keurt, zie, NU WENDEN WIJ ONS TOT DE HEIDENEN'  Ik snap echt niet, wat je bezwaren zijn!

1) Nee, Lucas is de schrijver van het boek Handelingen en gaf de woorden weer van Agrippa: 'Gij wilt mij wel spoedig als christen te laten optreden'.

2) Nee, Nunc, Paulus heeft het in Handelingen niet over 'christenen', maar over GELOVIGEN, broeders in het geloof uit de heidengemeente van de Galaten. De naam christen heeft hij nooit in de mond genomen, Nunc. Je maakt mij niet wijs, dat dit geen betekenis heeft. Sorry, als het een beetje ongehoord overkomt.

Wat je met Nikolais voorhebt, is mij echt niet duidelijk, maar in elk geval was hij een Jodengenoot. Nou en? Let ook nog eens op Johannes, die zich afzonderde van Barnabas en Paulus, toen zij tot de heidenen gingen. Johannes had geen boodschap voor de heidenen, want hij was een apostel der benijdenis, dus ging hij niet mee naar de heidenen.
Je bent ook niet zo erg secuur met tekstuitleg, Nunc, want je maakt van Paulus woorden:'Ik zou God willen bidden, dat en spoedig en voorgoed, niet allen gij, maar ook allen, die mij heden horen, ook zo werden als ik, uitgezonderd deze boeien', dat Paulus gezegd zou hebben, dat hij graag had, dat Agrippaj christen zou worden. Hoef je niet te vargen, dat er vele en vele 'christenen' zijn, die zich niet voor kunnen stellen, dat een gelovige heiden geen christen genoemd zou kunenn worden. Toch heeft Paulus het nooit, maar dan ook nooit gedaan! Ik vind dat echt geen 'eerlijke' discussie.Waarom toch die felle tegenkanting voor een naam, die slechts 3 keer gebruikt wordt en dan nog wel binnen de Joodse context
Nunc, jammer dat we niet hetzelfde ontdekten over de christennaam en laten we dit onderwerp dus verder maar rusten.
Ik wil eindigen met een psalmvers:
Al de christenen door Uw handen,
Voortgebracht uit alle landen,
zullen tot U komen, Heer,
bukken voor Uw aanschijn neer
En de heidenen dan?

Nunc

• Bekijk profiel
Ander geloof?
« Reactie #99 Gepost op: september 30, 2005, 04:44:03 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 30 september 2005 om 15:49:
[...]

Nunc,
Nee, Nunc, het is geen zwaktebod. Ik hoef de zwakte van je argumenten niet aan te tonen, want die  spreken voor zichzelf.

kijk nu komen we ergens, alhoewel je reactie nog steeds veel grootspraak heeft.

quote:

Hoe kun je nu zeggen dat, als er in Hand.11.26 staat, dat de discipelen voor het eerst christenen genoemd worden, dat dit heidenen waren?

(..knip..)

Wat je met Nikolais voorhebt, is mij echt niet duidelijk, maar in elk geval was hij een Jodengenoot. Nou en?
NOU EN?. Enig idee wat 'jodengenoten of proselieten waren? heidenen die het jodendom aanhingen. Nikolaüs wordt als jodengenoot gekozen uit de menigte der discipelen. Nikolaüs, een heiden, wordt dus in handelingen 6 al gerekend tot de discipelen. Dat is de relevantie van Nikolaüs.

quote:

Pas 2 hoofdstukken verder, in hoofdstuk 13 worden Barnabas en Saulus afgezonderd voor het werk, waartoe zij door God geroepen waren  en let er dan heel goed op), zelfs dan nog verkondigden zij het woord Gods in de SYNAGOGEN. Het was dus allemaal nog puur joods in hoofdstuk 13.26, Nunc!  

Pas in vers 46 van dit hoofdstuk zei Paulus:'Het was nodig, dat eerst tot u het woord Gods werd gesproken, maar nu gij het verstoot en u het eeuwige leven niet waardig keurt, zie, NU WENDEN WIJ ONS TOT DE HEIDENEN'  Ik snap echt niet, wat je bezwaren zijn!

Ja, Paulus (en anderen) wenden zich dan tot de heidenen, maar voor die tijd was Nikolaüs ook al welkom (en zelfs discipel). En in hand.10 wordt de heiden Cornelius bezocht. Er is dus niet de absolute scheiding die jij suggereert. Verder gaat het om het gebruik van het woord 'discipel', en dat wordt door Petrus zelf toegepast op heidenen in hand.15. Jouw uitspraak dat heidenen geen discipelen kunnen zijn, of dat in hand. 11 in Antiochie alleen de joden 'christenen' genoemd werden omdat dat discipelen waren, is dus onzin. Dat is mijn bezwaar.

quote:

1) Nee, Lucas is de schrijver van het boek Handelingen en gaf de woorden weer van Agrippa: 'Gij wilt mij wel spoedig als christen te laten optreden'.

2) Nee, Nunc, Paulus heeft het in Handelingen niet over 'christenen', maar over GELOVIGEN, broeders in het geloof uit de heidengemeente van de Galaten. De naam christen heeft hij nooit in de mond genomen, Nunc. Je maakt mij niet wijs, dat dit geen betekenis heeft. Sorry, als het een beetje ongehoord overkomt.
Piet, Paulus reageert bevestigend op Agrippa als die zegt: "Gij wilt mij wel spoedig als christen laten optreden!", door te antwoorden: "Ik zou God wel willen bidden, dat èn spoedig èn voorgoed, niet alleen gij, maar ook allen, die mij heden horen, ook zo werden als ik, uitgezonderd deze boeien." Paulus wijst Agrippa niet terecht, dat hij als heiden geen christen kan worden, maar geeft een bevestigend antwoord - hij bidt er zelfs voor. Vertel mij Piet, dat deze reactie van Paulus geen betekenis heeft in het licht van het gebruik van de term 'discipel' voor heidenen, en de term 'christenen' voor discipelen die joods en heiden zijn!

quote:

Let ook nog eens op Johannes, die zich afzonderde van Barnabas en Paulus, toen zij tot de heidenen gingen. Johannes had geen boodschap voor de heidenen, want hij was een apostel der benijdenis, dus ging hij niet mee naar de heidenen.

Dat is niet wat er in de bijbel staat, maar jouw speculatie. Als je datgene wat je wilt bewijzen al aanneemt, kom je - voor de zoveelste keer - in een cirkelredenering terecht.

quote:

Je bent ook niet zo erg secuur met tekstuitleg, Nunc, want je maakt van Paulus woorden:'Ik zou God willen bidden, dat en spoedig en voorgoed, niet allen gij, maar ook allen, die mij heden horen, ook zo werden als ik, uitgezonderd deze boeien', dat Paulus gezegd zou hebben, dat hij graag had, dat Agrippaj christen zou worden. Hoef je niet te vargen, dat er vele en vele 'christenen' zijn, die zich niet voor kunnen stellen, dat een gelovige heiden geen christen genoemd zou kunenn worden. Toch heeft Paulus het nooit, maar dan ook nooit gedaan!

Lees nog eens wat ik ook hierboven weer over dat gesprek zeg. Paulus spreekt Agrippa niet tegen en bevestigt daarmee Agrippa's woorden. Hij bidt er zelfs voor.

quote:

Ik vind dat echt geen 'eerlijke' discussie.Waarom toch die felle tegenkanting voor een naam, die slechts 3 keer gebruikt wordt en dan nog wel binnen de Joodse context
Nunc, jammer dat we niet hetzelfde ontdekten over de christennaam en laten we dit onderwerp dus verder maar rusten.

Waarom die felle reactie? omdat je claimt dat je het uit de bijbel haalt, maar niet kan onderbouwen dat het in de bijbel staat. En als iemand je daarop wijst, kom je met opmerkingen over de zwakte van de argumenten, in plaats van op de argumenten in te gaan.

jij claimde:

quote:

P. Strootman in "Ander geloof?"
In Handelingen 11.26 lezen we, dat de d i s c i p e l e n voor het eerst christenen worden genoemd. Dat geeft onmiddellijk al een beperking, want niet alle gelovigen, zeker niet gelovige heidenen, zijn discipelen. Zoals je weet komt het woord leren (manthano) niet veel voor. Maar het woord discipel of leerling (mathétés en alleen in het boek Handelingen.wel 250 keer). Maar het heeft altijd betrekking op leerlingen van Jezus, Johannes de Doper, de Farizeeën en Mozes.
Ik heb laten zien dat Petrus in hand.15 ook de gelovigen uit de heidenen discipelen noemt. Op dezelfde manier wordt Nikolaüs die geen jood is, een discipel genoemd in hand 6. Deze beide bijbelse gegevens ontkrachten jouw opmerking "want niet alle gelovigen, zeker niet gelovige heidenen, zijn discipelen. ". Daarmee vervalt je bezwaar tegen hand.11:26 omdat met discipelen gewoon alle gelovigen (jood en heiden) bedoeld worden, en die discipelen Christenen genoemd worden. Dat Paulus in hand.26 de bewering van Agrippa niet tegenspreekt of Agrippa verbetert, maar een positief bevestigend antwoord geeft, is een extra bewijs dat Paulus er geen moeite mee had dat gelovige heidenen Christenen genoemd worden.