Auteur Topic: De mystiek/religieuze ervaring.  (gelezen 720 keer)

Nikolov

• Bekijk profiel
De mystiek/religieuze ervaring.
« Gepost op: september 21, 2005, 02:12:05 pm »
Vier jaar geleden toen ik een scriptie moest kiezen voor mijn opleiding heb ik geinspireerd door William James gekozen voor een onderzoek naar het voorkomen van de religieuze ervaring. Deze ervaring zou je kunnen beschrijven als in contact komen met de trancendente werkelijkheid die de alledaagse ervaring oversteigd.

Ik heb in het kader daarvan een aantal interviews afgenomen bij verschillende mensen zoekende naar of ze die ervaring in het verleden hebben gehad.  Vanwege methodologische problematiek ben ik overgestapt op een wat minder ambitieuze scriptie.

Maar persoonlijk ben ik er van overtuigd dat deze ervaring die als schaars en zeldzaam beschreven wordt veel vaker voorkomt dan we denken.

William James heeft 4 kenmerken aan de ervaring gegeven die voor hem een religieuze ervaring beschreven.
1. Je kunt de ervaring niet in woorden samenvatten. Het is onbeschrijvelijk.
2. Er ontstaat diep inzicht in de natuur van de realiteit die soms ook volhouden na de ervaring. Bijna profetische kennis waar geen basis voor is die geen oorzaak heeft. Waarvan de persoon toch overtuigd is.
3. Vergankelijkheid. Deze bewustzijns staat duurt niet lang, vaak minder dan een minuut. En nadat hij voorbij is is het moeilijk te beseffen wat je nou zag hoewel het tijdens de ervaring zo ontzettend duidelijk was.
4. De ervaring is niet op te roepen, hij overkomt je.

Het is mijn overtuiging dat vrijwel iedereen deze ervaring in meerdere of mindere mate heeft ervaren. Maar niemand vertelt er over. Je hoort er nooit mensen over. In mijn interviews had ik overigens wel 75% succes met het opgraven van zo'n ervaring.

Wat denken jullie? Heeft iemand zo'n ervaring gehad?

Ik persoonlijk wel. Mijn persoonlijk bewijs voor het bestaan van God is de directe ervaring van zijn liefde geweest. De tederheid ervan deed me in tranen uitbarsten. Zonder die ervaring had ik zeker atheist geweest.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 21, 2005, 02:51:17 pm »

quote:

Nikolov schreef op 21 september 2005 om 14:12:
Mijn persoonlijk bewijs voor het bestaan van God is de directe ervaring van zijn liefde geweest.
Misschien bedoel je het ook zo, maar ik denk dat je dit ten allen tijde moet splitsen in:
- de ervaring: overweldigend gevoel.
- de conclusie: liefde afkomstig van God.

En naar mijn stellige overtuiging wordt de conclusie veel te gemakkelijk (en eigenlijk per definitie) ten onrechte getrokken, ondanks de impact van de ervaring (want daar twijfel ik op zich niet aan).
« Laatst bewerkt op: september 21, 2005, 02:52:49 pm door Koerok »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 22, 2005, 10:55:41 am »
Nee Koerok ik verwijs je naar nummer 2 van James zijn kenmerken van de ervaring.

Er is wat mij betreft geen twijfel, de twee kunnen niet gescheiden worden. :)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 22, 2005, 11:03:42 am »
Hoi Nikolov,

Ja ikke. Ik zou kunnen begrijpen waarom mensen er weinig over praten. Ik doe dat zelf ook niet, want ik kan er onmogelijk recht aan doen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...