Lijkt mij ook, Matthijs.
Je geeft duidelijk aan dat dat jou de beste weg lijkt: je liefde voor God combineren met de liefde voor je vriendin. Je bent bang dat het mogelijk is dat je vriendin tussen jou en God in komt te staan. Misschien niet openlijk, maar misschien wel sluipend: door zelf minder tijd voor God te gaan vrijmaken (bijbelstudie, vereniging, kerkbezoek).
Anderen geven aan dat dat niet per se kwaad hoeft: 2 mensen vertellen iig dat zij een relatie hebben met iemand die op een andere manier gelooft dan zijzelf, en dat dat goed gaat. Dat is uiteraard fijn voor hen, maar uit hun reactie kun je merken dat dat ook wel moeite kost: je moet elkaar de ruimte geven, je kunt soms dingen niet delen die je wel had willen delen. En Lalage vertelt over haar eerdere relatie en dat dat mis is gelopen.
Een relatie met iemand met een andere geloofsbasis kan dus wel, maar is vaak moeizaam.
Jij geeft duidelijk aan dat je graag een relatie hebt met iemand die dezelfde geloofsbasis deelt. Dat lijkt mij een wijs streven, al garandeert het natuurlijk geen probleemvrij huwelijk. Nu is diezelfde basis er niet. Vraag is dus: hoe ga je zorgen dat zij jouw geloofsbasis ook als de hare wil gaan accepteren? (Want zo 'arrogant' ben je: je stelt God boven haar.)
Tot nu toe doe je dat zelf. Maar diverse mensen hebben een youth alpha gesuggereerd. Zou je dat zien zitten? 't Is vaak minder heavy dan de catechesatielessen van de GKv. Moet je denk ik wel snel wezen: de meeste alpha-cursussen beginnen nu, of zijn net begonnen. Ik vind het een aanrader!
Nog een vraag: weet je familie dat jullie een relatie hebben? Het scheelt natuurlijk ontzettend als zij, ondanks dat zij nu niet gelooft in God, wel hartelijk geaccepteerd wordt door je ouders, in het gezin. Laat haar op zondag vrij in haar keuze om mee te gaan naar de kerk: van niets naar zo'n kerkdienst is een ontzettend grote stap, omdat zij waarschijnlijk niet goed snapt wat daar nu allemaal gebeurt. Aan de andere kant: dan heb je wel weer een prima aanknopingspunt om over God te praten.
Bedenk: weet dat God wil zorgen voor Zijn kinderen. Dus ook voor jou. Leg je lot in Zijn handen, bid of Hij goed voor je wil zorgen. Ik zal voor jou en je vriendin bidden.
Tot slot nog een lastige tekst van Paulus uit zijn 1e brief aan de Korinthiers:
quote:
H7 vs 12 Verder geef ik zelf nog – niet de Heer – het volgende voorschrift: wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij hem wil blijven, mag hij niet van haar scheiden. 13 Dit geldt ook voor een zuster: wanneer ze een ongelovige man heeft die bij haar wil blijven, mag ze niet van hem scheiden. 14 Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd. 15 Maar als de ongelovige partij wil scheiden, moet dat maar gebeuren; in dat geval is de broeder of zuster niet gebonden. Bedenk echter dat u door God geroepen bent om in vrede te leven. 16 Wie weet, u zou uw man toch kunnen redden? En wie weet, u kunt uw vrouw toch redden? (..)
25 Voor de ongehuwden heb ik geen voorschrift van de Heer, dus ik geef mijn eigen mening, als iemand die door de barmhartigheid van de Heer betrouwbaar is. 26 Ik meen dat het vanwege de huidige beproevingen voor een mens goed is te blijven wat hij is. 27 Hebt u een vrouw beloofd met haar te trouwen, verbreek die belofte dan niet; bent u niet gebonden aan een vrouw, zoek er dan ook geen. 28 Het is weliswaar niet zo dat u door te trouwen zondigt, en ook wanneer een meisje trouwt zondigt ze niet, maar het huwelijk wordt een zware belasting die ik u graag zou besparen. 29 Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dat er maar weinig tijd rest. Laat daarom ieder die een vrouw heeft zo leven dat het hem niet in beslag neemt
Opmerkingen:
1: het is een advies van Paulus, geen bevel van God (vs 12 en 25).
2: het gaat daar over relaties die al bestaan, waarna 1 van beide echtelieden zich bekeerd heeft tot God.
3: Paulus adviseert de keuze (getrouwd blijven of scheiden) over te laten aan de ongelovige partner.
4: Ook Paulus stelt God boven de geliefde.