quote:
P. Strootman schreef op 02 april 2006 om 13:59:[...]
Nunc,
Galaten 2.7 en 8:
Statenvertaling:
‘Maar daarentegen, als zij zagen, dat aan mij het evangelie der besnijdenis toebetrouwd was, gelijk aan Petrus dat der besnijdenis; (want die in Petrus wrocht tot het apostelschap der besnijdenis, die wrocht ook krachtiglijk in mij onder de heidenen)'
(..)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat mij duidelijk is geworden? Dat het nauwelijks mogelijk is om een zinnige discussie te voeren, als je volhoudt, dat er in het begin van het n.t. maar één evangelie is. Je kunt zélf zien, dat ze op een aantal punten verschillend vertaald werden. Maar dat er sprake is van een evangelie DER besnijdenis en een evangelie DER voorhuid, is een onloochenbaar feit. Wie ontkent, dat de toevoeging ‘der besnijdenis’ en ‘der voorhuid’, níet zouden slaan op de INHOUD van beide boodschappen, dáár valt niet mee te discussiëren. De vertaling: Het evangelie VAN de besnedenen en VAN de voorhuid, zou ook nog kunnen. Hoe het ook zij: Koffie van van Nelle IS koffie van van Nelle en niet van Douwe Egberts.
Piet, het is nu juist de vraag OF er inderdaad twee evangelieën zijn. Jij ziet in bovenstaande teksten twee evangelieën, ik zie twee taakomschrijvingen/taakverdelingen. Het komt op mij wat kinderachtig over, om te klagen dat ik volhoud dat er maar één evangelie is, waardoor discussie vrijwel onmogelijk wordt. Heb je wel eens overwogen, dat ik die klacht evenzeer zou kunnen uiten richting jou? Sterker nog, mijn klacht zou vele malen sterker staan, omdat het niet alleen mijn klacht is, maar ook de klacht van miljoenen, miljarden christenen van de afgelopen 2000 jaar, die ook maar één evangelie gezien/gelezen hebben!
Ik heb er echter geen behoefte aan, om op die manier te discussieren. Ik kan klagen wat ik wil over het bovenstaande, maar dat doet geen van ons beiden goed. Ik heb mijn visie, jij de jouwe. Als jij mij van de juistheid van de jouwe wilt overtuigen, dan is het ongepast om te klagen dat het zinloos is om een discussie met mij te voeren als ik jouw visie niet aanhang, of andersom.
Als je verder wilt discussieren over of er één of twee evangelieën beschreven staan in het NT, dan doe ik graag met je mee, maar dat was nu niet het punt waar we het over hadden.
struikelblok: 1 korinte 10OOK als er twee evangelieën zijn, is de vraag, aan wie Paulus in 1 korinte 10 schreef een legitieme. Aangezien we vooralsnog niet dezelfde vooronderstellingen (één of twee) hebben, is het volkomen zinloos om die te pas en te onpas te poneren en er dan over te klagen dat ik die niet deel. Ik bedien mij om diezelfde reden ook niet van het argument dat er maar één evangelie is, en dat Paulus daarom in 1 korinte 10 aan de heidenen schrijft. Je moet toch zelf inzien dat een dergelijke discussie zinloos is?
De enige manier om te bepalen waarover 1 kor.10 gaat, is kijken naar de context.
Of er nu één evangelie is of twee, dat zou niet uit moeten maken, als de tekst op zich duidelijk is. Ik vraag je dus nogmaals, of je kunt aangeven op welke gronden 1 kor. 10 aan de joden geadresseerd is, en niet aan de heidenen, want zoals ik in een vorige post (
Nunc op 31 maart 2006 om 19:39) al schreef, ik zie daar voldoende aanwijzingen voor IN de tekst. Ik hoef daarvoor geen vooronderstellingen die we toch niet delen, aan te wenden.
nogmaals: de context geeft aan dat het in 1 kor. 10 gaat over avondmaal tegenover heidense afgodenoffers. Paulus waarschuwt notabene om niet naar die afgodendienst af te vallen. Dit zijn problemen waar alleen heidenen (niet-joden) die tot geloof waren gekomen, mee worstelden. Daarnaast geeft Paulus in de inleiding (1 kor.1) aan dat er geen fracties 'van Paulus' en 'van Petrus' dienen te zijn in Korinte. En als derde gebruikt Paulus in een brief, compleet aan de HEIDENEN gericht, nu juist die zinsconstructie ("onze voorvader") die jij in 1 kor. 10 gebruikt om af te leiden dat de passage aan de joden moet zijn gericht.
Dat kan dus gewoonweg niet. ALS de frase "onze voorvaderen" in 1 kor. 10 afdwingt dat het om JODEN gaat, DAN moet de gelijksoortige frase "onze voorvader naar het vlees" dat ook afdwingen in Romeinen 4, maar dat KAN HELEMAAL NIET, omdat de Romeinen-brief aan HEIDENEN geschreven is. Kennelijk kan het 'onze vaderen' door Paulus dus gebruikt worden, zonder dat hij 'hemzelf+joodse lezers' bedoelt
(*).
Als je me dus wilt overtuigen van het feit dat het in 1 kor.10 gericht is aan het joodse gedeelte van de gemeente, dan zul je bovenstaande bezwaren moeten ontkrachten. Het helpt - nogmaals - niet om te beweren dat het duidelijk is dat er twee evangelieën zijn, evenmin als het vanuit mijn kant nuttig is om te blijven beweren dat er één evangelie is.
Je zult dit vanuit de tekst moeten aantonen, aangezien de tekst het enige is wat we in deze discussie gemeen hebben.quote:
Strootman
Je WILT het redelijke gewoon niet toegeven! En dat geldt ónverminderd voor andere onderwerpen, die wij besproken hebben.
Wil je alsjeblieft eens eerlijk kijken naar de discussies die wij gevoerd hebben? Ik denk dat wij beiden niet geschikt zijn - vanwege de grote betrokkenheid - om over de ander te oordelen of die het 'redelijke gewoon niet WIL toegeven', of dat onze eigen positie toch niet zo redelijk blijkt te zijn als we dachten.
Wat mij betreft is NIKS zeker en bewezen, totdat ik er goede argumenten voor gezien heb. Dat geldt voor jouw visie, maar dat geldt ook onverminderd voor mijn eigen standpunten. Je zult mij dan ook niet uit een discussie zien weglopen met opmerkingen als "Je WILT het redelijke gewoon niet toegeven!", zonder er zelf afdoende bewijzen voor te geven. Dat vind ik namelijk uitermate goedkoop. Tot nu toe zie ik iets te vaak, dat je je ervan af lijkt te maken met een persoonlijke aanval op mij, door me te beschuldigen van onwil en dergelijke. Ik hoop dat ik dat verkeerd zie.
Ga eerlijk in op de door mij gegeven argumenten, of geef eerlijk toe dat je er dat niet kunt of niet wilt, maar ga niet verkondigen dat ik kennelijk gewoon niet wil, want dat is complete onzin.quote:
Strootman
Toen ik bijvoorbeeld opmerkte, dat Paulus zijn volgelingen nooit christenen noemde, kwam je met de vraag, of ik dat maar eens zou willen bewijzen. Een onzinnige vraag natuurlijk, want het was gewoon een FEIT, dat hij dat NOOIT gedaan heeft.
Volgens mij ging het daar niet om het triviale feit (alsof ik dat zou durven ontkennen) dat Paulus in zijn brieven nooit de term 'christen(en)' gebruikt. Waar zie je mij voor aan? Het ging erover, of gelovige HEIDENEN wel of niet CHRISTENEN genoemd konden/mochten worden. Dat was wat je eerder ontkende, hier en elders:
quote:
P. Strootman schreef op 11 juli 2005 om 22:15:(..) Dat let zeer nauw in de bijbel, Knee. Het is net zoals met 'discipelen' of 'christenen.
Gelovige heiden worden nooit christenen genoemd. Paulus noende alle gemeenten, die hij stichtte: Heidengemeenten.
(..).
quote:
P. Strootman schreef op 15 maart 2005 om 17:53:Ik vind het natuurlijk niet erg, dat je tegen mij zegt, dat ik mij zeker niet tot de christenen reken. Zou het onderscheid 'gelovigen' en 'niet-gelovigen' niet beter zijn?
In de bijbel worden gelovige niet-joden nooit christenen genoemd. Namen kunnen soms irriteren en gemakkelijk strijd veroorzaken. (..)Piet Strootman
Als je van deze sterke bewering terugkomt, en alleen maar beweert dat Paulus nergens in zijn brieven de term 'christenen' gebruikt, zal ik de eerste zijn om je gelijk te geven. Als je echter blijft beweren wat je in bovenstaande oudere citaten beweert, dan zal ik de kracht van die beweringen blijven onderzoeken. En tot nu toe is er weinig van die beweringen overgebleven.
quote:
Strootman
En toen ik schreef, dat het alléén discipelen (dus Joden) waren, die in Antiochië christenen genoemd werden, bleef je dat gewoon ontkennen, terwijl het BEWIJS er was, dat discipelen alléén leerlingen waren van Jezus, de Farizeeën, Johannes de Doper en Mozes. Maar je vroeg alsnóg een bewijs!
Piet, mag ik je erop wijzen, dat je geen BEWIJS hebt aangedragen, maar alleen maar de niet door argumenten ondersteunde mening van ongenoemde "exegeten":
quote:
P. Strootman schreef op 29 september 2005 om 19:42:(..)
In Handelingen 11.26 lezen we, dat de d i s c i p e l e n voor het eerst christenen worden genoemd. Dat geeft onmiddellijk al een beperking, want niet alle gelovigen, zeker niet gelovige heidenen, zijn discipelen. Zoals je weet komt het woord leren (manthano) niet veel voor. Maar het woord discipel of leerling (mathétés en alleen in het boek Handelingen.wel 250 keer).
Maar het heeft altijd betrekking op leerlingen van Jezus, Johannes de Doper, de Farizeeën en Mozes. Sommigen beweren, dat Paulus ook discipelen had, maar dat is niet het geval. In Handelingen 19.9 vertaalde de vertalers ‘zijn discipelen’, maar dat moet zijn: de discipelen. Wij zien dus, dat Handelingen 11.26 niet als argument kan gelden om alle gelovige heidenen, christenen te noemen. (..)
Ik vraag me dus af, waar dat bewijs dan precies is? Ik heb het niet kunnen vinden in alle woorden die je hierover geschreven hebt op dit forum. Ik heb alleen je BEWERING dat het zo is, maar geen onderbouwing, geen bewijzen, niks!
Daarentegen heb ik je laten zien, aan de hand van Handelingen 6 (waar Nicolaus, een jodengenoot - een HEIDEN dus - als discipel vermeldt wordt) en handelingen 15 (waar Petrus spreekt over welke lasten de discipelen uit de HEIDENEN opgelegd mogen worden) laten zien dat er in het boek handelingen wel degelijk sprake is van discipelen die een heidense achtergrond hebben. (zie o.a.
Nunc in "Ander geloof?" en de rest van de discussie aldaar).
Als dus vóór de tijd van handelingen 11 een heiden een discipel genoemd wordt (ten tijde van handelingen 6), en als er even ná handelingen 11 ook heidenen discipelen genoemd worden (ten tijde van handelingen 15),
dan mogen we naar alle redelijkheid concluderen, dat in de tussenliggende verzen heidenen OOK discipelen genoemd mogen worden.
Als dan ook nog eens blijkt uit handelingen 11:20 dat in Antiochie Grieken (heidenen dus) tot geloof kwamen, en dat daar voor het eerst de discipelen ook 'christenen' genoemd hebben, dan moet je wel erg veel lef hebben, om de conclusie dat ook heidenen christenen genoemd kunnen worden ZONDER tegenargumenten van tafel te vegen. quote:
Strootman
Toen werd het mij gaandeweg duidelijk, dat je een bepaalde uitleg gewoon niet WILDE omdat deze uitleg (soms zelfs alleen al vanwege de tekst ZELF), het wellicht in strijd was met je eigen geloofsvoorstellingen, die je tot nu toe heeft!
En dat is bijzonder moeilijk discussiëren, Nunc!
Piet
Piet, laat ik je nog maar eens duidelijk maken, dat ik op zoek ben naar de waarheid. Als iemand mij morgen afdoende kan bewijzen dat Jezus niet is opgestaan, dan ben ik vanaf dat moment geen christen meer - zo simpel is dat: ik ga mezelf niet bedonderen. Ik ben ook lang genoeg agnost geweest en ook vrijzinnig christen, om jouw gedachtegoed te kunnen begrijpen. Het heeft dus niks te maken met vooringenomenheid, of het niet WILLEN zien omdat een uitleg in strijd is met mijn geloofsvoorstellingen, aangezien mij de WAARHEID boven mijn VOORSTELLINGEN gaat. Uit het feit dat ik al enkele malen van levensvisie ben veranderd, gecombineerd met het gegeven dat ik erg analytisch ingesteld ben, zou je toch moeten kunnen afleiden, dat ik me niet blindstaar op een visie, maar dat ik alles kritisch wil onderzoeken, en het verwerp indien het niet overeenstemt met de waarheid.
Als je dus met bovenstaande pseudo-psychologische onzin aankomt over hoe ik in elkaar zou zitten, en wat ik wel en niet zou willen, en waarom niet, dan vrees ik dat je jezelf voor de gek houdt.
Je kunt uiteraard iedereen die jouw overtuigingen niet deelt, ervan beschuldigen dat ze gewoon niet willen, maar een dergelijke beschuldiging is nogal loos tegen iemand, die onder druk van de bewijzen juist z'n levensovertuiging al eens heeft aangepast.
Daarnaast zou je je eens af moeten vragen, of jouw overduidelijke waarheden wel zo overduidelijk zijn als je denkt, aangezien miljoenen mensen voor ons de teksten toch echt heel anders hebben begrepen dan jij ze hier uitlegt. Of wilde je beweren dat al die miljoenen, miljarden mensen dat kennelijk ook niet wilden?
(*) (en als verklaring waarom Paulus dat kan, wil ik opwerpen dat hij namens hemzelf en een of meer andere briefschrijvers (joden) over 'onze' kan spreken. In 1 korinte is dat Sostenes, in de Romeinenbrief is dat Tertius).