Auteur Topic: Wat is het verschil?  (gelezen 22372 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #50 Gepost op: oktober 07, 2005, 04:48:32 pm »
offtopic:NOFI: NO Flame Intended
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #51 Gepost op: oktober 07, 2005, 04:48:41 pm »

quote:

Koerok schreef op 07 oktober 2005 om 15:41:
[...]
Rare opmerking.
Hoe kan een ongelovige nu andere grenzen hebben dan zijn eigen grenzen?
Ik reageerde op je stelling dat God niet teveel met zwepen moet werken anders zou je liever gaan kaarten met satan. Natuurlijk weet ik dat je je eigen grenzen stelt. Alhoewel....is ook betrekkelijk. Je hebt ook met je medemensen te maken die je beperkingen opleggen. Die kun je wel omzeilen maar dat kost zoveel boetes.

Het verschil (om on topic te gaan) is het wel of niet aannemen van (een) God. Zolang iemand er is hou je daar rekening mee, zo niet..dan niet. We kunnen hele betogen gaan houden over dat wel/niet bestaan maar daar schiet je niets mee op. God zal zichzelf aan je moeten openbaren en jij zult er open voor moeten staan. Meer valt er niet over te zeggen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Koerok

• Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #52 Gepost op: oktober 07, 2005, 04:52:39 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 07 oktober 2005 om 16:48:
offtopic:NOFI: NO Flame Intended
Jaaaaa, dat moet 'm zijn.
Bedankt!  d:)b
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

PietZa

• Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #53 Gepost op: oktober 07, 2005, 04:54:17 pm »
Koerok: Ja het is een bewuste keuze om niet voor God te kiezen. Als jij zegt dat de kans dat de God van de Bijbel een promille is, dan is het toch duidelijk? Dan kies je er dus voor dat God niet bestaat. Dus de keuze is er wel degelijjk.

Dat je de Bijbel niet begrijpt, is een ander punt. Als je echt de WIL hebt dan moet je om hulp vragen van medechristenen. Er zijn genoeg cursussen (waarvan de ALPHA cursus er 1 van is) die je op een simpele manier uit leggen waar het christelijk geloof voor staat.

Niet iedereen snapt wat er in de Bijbel staat. Mensen moeten uitleg hebben. In de Bijbel staat een verhaal over een Ethiopiër. Hij leest het boek Jesaja en snapt er helemaal niks van. Net als jij er mee worstelt, zo worstelde hij er ook mee. Maar Filippus kreeg de opdracht om hem het boek Jesaja uit te leggen. En uiteindelijk kwam de Ethiopiër tot geloof en liet zich dopen.
Lees Handelingen 8 : 26 - 36 (maar 10 versen!)
Met andere woorden zoek mensen in je omgeving die het willen uitleggen, als je het echt wil!
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2005, 04:54:49 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Iris

• Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #54 Gepost op: oktober 07, 2005, 04:57:11 pm »
Hai Zondaar

Je zou je, behalve in het Christendom, ook eens in andere religies kunnen verdiepen.
Zoek je eigen weg erin.
Luister goed naar jezelf.

Succes, Iris

Koerok

• Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #55 Gepost op: oktober 07, 2005, 04:58:39 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 07 oktober 2005 om 16:48:

[...]
Ik reageerde op je stelling dat God niet teveel met zwepen moet werken anders zou je liever gaan kaarten met satan. Natuurlijk weet ik dat je je eigen grenzen stelt.
Maar die 'stel' jij ook Zijnkind, alleen besef je dat niet zo. Vraag jezelf eens af waarom je later graag bij God wilt zijn. Dat is toch omdat God een 'toffe peer' is en geen 'rotte appel' (je mag het best anders verwoorden hoor. :))? Als God nu niet aardig, lief en rechtvaardig zou zijn naar JOUW maatstaven, zou je er dan nog steeds graag naartoe willen? Eerlijk zeggen.

quote:

Alhoewel....is ook betrekkelijk. Je hebt ook met je medemensen te maken die je beperkingen opleggen. Die kun je wel omzeilen maar dat kost zoveel boetes.
'Mijn grenzen' moet je dan ook ruim zien. Je moet dat meer zien in de trant van 'hoe ik in het leven sta in relatie tot mijn medemens'...etc...

quote:

Het verschil (om on topic te gaan) is het wel of niet aannemen van (een) God. Zolang iemand er is hou je daar rekening mee, zo niet..dan niet. We kunnen hele betogen gaan houden over dat wel/niet bestaan maar daar schiet je niets mee op.
HEb je helemaal gelijk in.

quote:

God zal zichzelf aan je moeten openbaren en jij zult er open voor moeten staan. Meer valt er niet over te zeggen.
Het enige wat er op te zeggen valt is: Wat is 'openstellen'. Klinkt toch een beetje als: 'niet zo moelijk doen'.
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2005, 04:58:52 pm door Koerok »

Liudger

• Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #56 Gepost op: oktober 07, 2005, 05:07:45 pm »

quote:

Koerok schreef op 07 oktober 2005 om 14:09:
[...]
Dus we *moeten* kiezen, dan is lang niet makkelijk, en kleine vergissingen kunnen al desastreus zijn.
Ja, klinkt eerlijk, of toch niet? :/
Als ik het mis heb zeg je het maar, maar ik proef een verband tussen 'eerlijk' hier en 'eerlijk' in de uitwisseling met Roodkapje en Mezza. Als ik het goed begrijp vind jij het niet eerlijk dat het je niet tijdig (dus in dit leven) duidelijk genoeg wordt gemaakt. Tja wie oren heeft, die hore. Je bent naar dit forum gekomen. Geleid? Allerlei mensen proberen je het op vele manieren duidelijk te maken. Geinspireerd? Je krijgt zat kansen, naar het mij toeschijnt. Grijp je ze?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #57 Gepost op: oktober 07, 2005, 05:11:18 pm »
Openstellen, wil zeggen dat je tenminste serieus de mogelijkheid openhoudt dat God bestaat en ook jou in Hem wil doen laten geloven.
Zoiets, denk ik. :)

Koerok

• Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #58 Gepost op: oktober 07, 2005, 05:16:46 pm »

quote:

PietZa schreef op 07 oktober 2005 om 16:54:
Koerok: Ja het is een bewuste keuze om niet voor God te kiezen. Als jij zegt dat de kans dat de God van de Bijbel een promille is, dan is het toch duidelijk? Dan kies je er dus voor dat God niet bestaat. Dus de keuze is er wel degelijjk.
Ehhhh....leg eens uit, *waar* zit 'm de keus dan in?

quote:

Dat je de Bijbel niet begrijpt, is een ander punt. Als je echt de WIL hebt dan moet je om hulp vragen van medechristenen. Er zijn genoeg cursussen (waarvan de ALPHA cursus er 1 van is) die je op een simpele manier uit leggen waar het christelijk geloof voor staat.
O, houd op. Ik heb die cursus een keer bij me thuisgehad (toen m'n vriendin 'm deed). Je vergeet dat ik het hele verhaal allang ken. Ik ken de standaard basisgebinselen van het christendom. Je denkt dat die mensen echt een heleboel meer daarover kunnen vertellen, maar bij de eerste de beste kritische vraag is het bijna meteen helemaal mis. Ja, vragen zoals Zondaar die stelt, die zijn natuurlijk van harte welkom. Maar essentiele vragen over waarom dat allemaal geloofd wordt, wat de logica er van is en wat voor bewijzen er eigenlijk voor zijn, daar hebben ze helemaal geen antwoorden op. Daarmee verpest je alleen maar de sfeer, want van de cursus komt dan helemaal niks meer terecht.

quote:

Niet iedereen snapt wat er in de Bijbel staat. Mensen moeten uitleg hebben. In de Bijbel staat een verhaal over een Ethiopiër. Hij leest het boek Jesaja en snapt er helemaal niks van. Net als jij er mee worstelt, zo worstelde hij er ook mee. Maar Filippus kreeg de opdracht om hem het boek Jesaja uit te leggen. En uiteindelijk kwam de Ethiopiër tot geloof en liet zich dopen.
Lees Handelingen 8 : 26 - 36 (maar 10 versen!)
Met andere woorden zoek mensen in je omgeving die het willen uitleggen, als je het echt wil!
Alsof die mensen wel de antwoorden hebben en alsof die Filippus een echt persoon is. Jullie denken zo makkelijk over dit soort dingen.

Koerok

• Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #59 Gepost op: oktober 07, 2005, 05:20:48 pm »

quote:

Liudger schreef op 07 oktober 2005 om 17:07:
Als ik het mis heb zeg je het maar, maar ik proef een verband tussen 'eerlijk' hier en 'eerlijk' in de uitwisseling met Roodkapje en Mezza. Als ik het goed begrijp vind jij het niet eerlijk dat het je niet tijdig (dus in dit leven) duidelijk genoeg wordt gemaakt.
Hoeft niet perse, mag ook daarna. Alleen de consequentie die JULLIE daar op basis van de bijbel aan koppelen vind ik idd volstrekt oneerlijk.

quote:

Tja wie oren heeft, die hore.
De welbekende dooddoener.
NOFI :)

quote:

Je bent naar dit forum gekomen. Geleid? Allerlei mensen proberen je het op vele manieren duidelijk te maken. Geinspireerd? Je krijgt zat kansen, naar het mij toeschijnt. Grijp je ze?
Nee, ik krijg geen kansen. Praten met mensen over hun geloof zijn geen kansen. Er valt ook niks te grijpen. Ik zou niet weten wat. Ik kan een boek grijpen, zelfs een bijbel. Ik kan de gelegheid grijpen om 'm te gaan lezen, maar 'geloven' en 'niet geloven' zijn geen kansen die je kunt grijpen.

Koerok

• Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #60 Gepost op: oktober 07, 2005, 05:23:08 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 07 oktober 2005 om 17:11:
Openstellen, wil zeggen dat je tenminste serieus de mogelijkheid openhoudt dat God bestaat en ook jou in Hem wil doen laten geloven.
Zoiets, denk ik. :)
Serieus ben ik doorgaans wel. 1 promille is per definitie een mogelijkheid, dus is zie het probleem niet zo. Maar ja, zoiets gebeurde er net ook hè (ik geloof met Zijnkind). Die zei ook zoiets van: "het enige wat je moet doen is voor god zijn en niet tegen hem". Bleek toch weer een adder onder het gras te zitten....

Zijnkind

• Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #61 Gepost op: oktober 07, 2005, 06:48:27 pm »
De adder (nou ja, slang) is satan ;)

Tja, ik hou van God omdat Hij goed is en ik dat zo ervaar. Je vraag wat ik zou doen als Hij niet aan mijn grenzen zou voldoen kan ik niet zoveel mee. Maar een poging....Ik zou mijn grenzen dan toetsen op betrouwbaarheid denk ik.

Niet zo moeilijk doen is niet wat ik bedoelde. Mezza verwoorde het al. Stel je open voor de mogelijkheid...niet die theoretische 1 promille maar gewoon...dat Hij er wel is. Dan wil je ook rekening met Hem houden. Dat doe je met iedereen die een realiteit voor je is.

[orthodoxe visie]Bij God kunnen wij dat uit onszelf niet volhouden. Het zit in ons om Hem te ontwijken en tegen te werken. God zal zelf moeten ingrijpen zodat je werkelijk de ogen opengaan. Hoe dat precies werkt? Dat weet ik niet maar als het gebeurd dan weet je het ook. Ik weet wel dat je het kunt blokkeren. De bijbel noemt dat de zonde tegen de Heilige Geest. En dat zit een beetje in het "tegen zijn" als je niet voor bent. God werkt en wij moeten dat laten gebeuren. Zo ongeveer dus. Daarbij opgemerkt dat als je op zoek gaat naar God hij je zeker zal helpen.[/orthodoxe visie]
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2005, 06:51:36 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #62 Gepost op: oktober 07, 2005, 08:04:28 pm »

quote:

Koerok schreef op 07 oktober 2005 om 17:20:
Nee, ik krijg geen kansen. Praten met mensen over hun geloof zijn geen kansen. Er valt ook niks te grijpen. Ik zou niet weten wat. Ik kan een boek grijpen, zelfs een bijbel. Ik kan de gelegheid grijpen om 'm te gaan lezen, maar 'geloven' en 'niet geloven' zijn geen kansen die je kunt grijpen.

Koerok, is met mensen praten geen kans?
Geloven is een keuze, jouw keuze en mijn keuze...
Ieder mens is geheel zelf verantwoordelijk voor zijn/haar keuze.
Ik begrijp heel goed dat het voor jou moeilijk is om te kiezen, maar weet dat God al voor jou en mij hééft gekozen, en wacht op ons "ja". Wanneer je weet dat Hij je gewild heeft, dat Hij je liefheeft, dat Hij ernaar verlangt dat jij Hem ook liefhebt...is die keuze dan nog moeilijk?
Ik kan je uit ervaring zeggen dat je leven enorm verrijkt wordt, wanneer je in verbondenheid met Hem leeft!

Iris

• Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #63 Gepost op: oktober 07, 2005, 08:13:39 pm »

quote:

Heidi schreef op 07 oktober 2005 om 20:04:
[...]

Koerok, is met mensen praten geen kans?
Geloven is een keuze, jouw keuze en mijn keuze...
Ieder mens is geheel zelf verantwoordelijk voor zijn/haar keuze.
Ik begrijp heel goed dat het voor jou moeilijk is om te kiezen, maar weet dat God al voor jou en mij hééft gekozen, en wacht op ons "ja". Wanneer je weet dat Hij je gewild heeft, dat Hij je liefheeft, dat Hij ernaar verlangt dat jij Hem ook liefhebt...is die keuze dan nog moeilijk?
Ik kan je uit ervaring zeggen dat je leven enorm verrijkt wordt, wanneer je in verbondenheid met Hem leeft!

En dit soort gedram (sorry Heidi  _/-\o_ ) is er de oorzaak van dat veel mensen hard weglopen voor alles wat met geloven te maken heeft.
Stelletje dramkonten.  :+

(Vergeet bovenstaande maar  8)7 )
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2005, 08:28:53 pm door Iris »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #64 Gepost op: oktober 07, 2005, 08:31:15 pm »
Iris, dat is hun eigen keuze én hun eigen verantwoordelijkheid. Maar dan moeten ze later niet zeggen: "Ich habe es nicht gewußt". ;)

Niet iedereen neemt het Evangelie aan, nee. Maar het is wél onze taak het aan iedereen te vertellen. (Er bestaat zoiets als een zendingsbevel). Wat ze er dan vervolgens mee doen is dan wel hun eigen verantwoordelijkheid.
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2005, 08:32:54 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Iris

• Bekijk profiel
Wat is het verschil?
« Reactie #65 Gepost op: oktober 07, 2005, 08:32:34 pm »
Je hebt gelijk.
'k Ben gewoon een beetje baldadig.  8)