Auteur Topic: Twijfels bij de gang van zaken in de GKV  (gelezen 20363 keer)

Thom

• Bekijk profiel
Twijfels bij de gang van zaken in de GKV
« Gepost op: oktober 30, 2005, 11:17:33 pm »
Ik weet niet of dit topic hier op zijn plaats is, maar anders wordt ie vast wel verplaatst naar een ander deel van het forum.

Ik ben benieuwd of er meer leden van de GKV (jongeren) zijn die vraagtekens hebben bij of twijfels hebben over de gang van zaken in de GKV. Ik wil geen onrust, ik zit zelf alleen met veel dingen waarover ik eens met anderen van gedachten wil wisselen. Het gaat me dan echt om leden van de GKV!

Ik wil proberen op een opbouwende manier gesprekken op gang te krijgen over de grondslag van onze kerken. Laat ik gelijk maar een paar puntjes aanstippen:

- Onze houding ten opzichte van "andere" Christenen
- De plaats van de belijdenisgeschriften
- Het "Instituut" GKV

Ik wil eens nadenken of er een alternatief is voor de standaardoplossing die hoe langer hoe vaker voorkomt; "ik zoek wel een andere kerk". Kerken verander je niet zomaar, maar ik geloof dat als je serieus met elkaar gaat praten, en God Zijn werk laat doen, er veel goede dingen kunnen gebeuren.
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 30, 2005, 11:23:36 pm »
Kun je zelf een voorzet geven? (Ik reken mezelf tot de jongeren, en ben lid van de GKV.)

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 30, 2005, 11:52:44 pm »
Laat ik dat eens proberen...

Ik heb moeite met de (eenzijdige) leer over de doop, en zou daar graag een discussie over op gang zien te krijgen. Binnen onze kerken is daar echter geen ruimte voor. En ik begrijp ook heel goed dat het niet gemakkelijk is. Voor veel mensen zit de kerk(leer) boordevol met traditie. En dat is moeilijk los te laten. Ik zal mijn hele rits gedachtenkronkels eens heel kort samenvatten. Het is niet bot bedoeld, al kan het hier en daar wel zo overkomen.

In de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 29, staat een heel stuk over de kenmerken van de ware kerk. Ik geloof niet dat wij daar aan voldoen. Door regels zo keihard op te schrijven, hebben we onszelf in de vingers gesneden. Ik weet dat het predikaat dat de GKV jarenlang heeft gehad, "enige ware kerk" te zijn, aan het vervagen is. Men kijkt meer en meer om zich heen naar andere Christenen.
Zo zijn er genoeg dominees die durven te zeggen dat ze in de Christelijk Gereformeerde kerken ook "broeders en zusters in Christus" zien. Een enkeling durft datzelfde te zeggen over de Nederlands Gereformeerde kerk. Maar ik geloof ook dat er in evangelische kringen "ware Christenen" zijn! Dominees kúnnen dat natuurlijk niet toegeven, net zoals ze hun twijfels over de doop of ander punten in de gereformeerde leer niet openlijk kunnen ventileren. Dan raken ze hun baan kwijt!
Het doet mij pijn als vanaf de kansel wordt verkondigd dat je fout bent als je naar jongerenkerken gaat, en dat evangelischen verkeerd zijn. Waarom moet er altijd over de ruggen van andere Christenen het evangelie worden verkondigd? Ik heb meegemaakt dat een dominee voorbede deed voor een zuster die zich had gevoegd bij de baptistengemeente, alsof ze nu helemaal verloren was! Of God haar maar tot inkeer wou brengen van deze slechte weg, en dat de gemeente haar maar mocht proberen haar naar zich terug te trekken, zodat er nog hoop voor haar was!
Maar aan de andere kant... het kan ook niet anders... Alles is zo vastgelegd in onze belijdenisgeschriften. Je kunt "andere" Christenen ook niet accepteren als broers en zussen in Jezus. Zodra hun leer, of uitvoering van de sacramenten niet overeenkomt met wat wij in onze belijdenisgeschriften hebben staan, zijn ze niet goed bezig. Dan hebben zij een dwaalleer, die niet overeenkomt met wat de Bijbel zegt! (Wat eigenlijk het geval is, is dat hun leer niet overeenkomt met ónze, door mensen geschreven, belijdenisgeschriften. Of de leer overeenkomt met de Bijbel staat dan buiten kijf, onze belijdenisgeschriften zijn toch in overeenstemming met de Bijbel? Toch???)

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje leesbaar is, en duidelijkheid verschaft. Het is inmiddels laat, en 's ochtends ben ik altijd een beetje helderder dan rond deze tijd.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 31, 2005, 12:00:17 am »
Zou dit specifiek voor de GKV zijn?
Volgens mij is het gewoon overal zo. Weleens opgevangen hoe in evangelische kringen over de 'traditionele kerken' gesproken wordt. Daar heeft de Geest zich in ieder geval uit terug getrokken.

'k zou helaas niet weten hoe je dit zou kunnen veranderen. Het lijkt me iets algemeen menselijks. ;(

PIKO

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 31, 2005, 08:22:56 am »

quote:

Thom schreef op 30 oktober 2005 om 23:52:
Laat ik dat eens proberen...

Ik heb moeite met de (eenzijdige) leer over de doop, en zou daar graag een discussie over op gang zien te krijgen. Binnen onze kerken is daar echter geen ruimte voor. En ik begrijp ook heel goed dat het niet gemakkelijk is. Voor veel mensen zit de kerk(leer) boordevol met traditie. En dat is moeilijk los te laten. Ik zal mijn hele rits gedachtenkronkels eens heel kort samenvatten. Het is niet bot bedoeld, al kan het hier en daar wel zo overkomen.

Thom,

Er is over de doop al veel gezegd op dit forum. Als je binnen de kaders die jij stelt er over wilt praten dan stel ik voor dat je je eigen kritiek formuliert op bijv. een art. wat je op de site van GKV Zuidhorn vindt, waarin ds Moedt een reeks artikelen schrijft ivm de baptisten en daar vrij uitvoerig over de (kinder)doop schrijft. De schrijver verwoordt hier op duidelijke wijze de (gereformeerde) visie op verbond en kinderdoop:  hoe reageer jij daarop?
Met broedergroet,

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 31, 2005, 09:26:57 am »
Wat betreft andere kerken, als het goed is zal iedere GKV-predikant wel erkennen dat er ook in evangelische gemeenten oprechte christenen zitten. De kritiek op deze kerken richt zich niet vooral op personen maar op leer. Misschien is je beeld wat vertekend door die voorbeelden voor die zuster die naar de baptistengemeente was overgegaan... Dat daarvoor wordt gebeden is logisch, want je hebt tijden samen in de kerk gezeten en die persoon zoekt haar heil nu ergens anders. Daarbij zal een gereformeerde dominee ook niet de leer van de baptisten volledig goedkeuren omdat daar punten duidelijk anders zijn dan in de GKV, en de dominee vast gelooft dat de GKV-leer bijbels is... anders zat hij niet in een GKV. Maar oordelen over het geloof van personen in andere kerken, dat zou een dominee volgens mij niet snel doen. En dat is maar goed ook.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 31, 2005, 09:45:47 am »
Laat ik het anders zeggen. Ik wil niet een nieuwe discussie op gang brengen over de kinderdoop of de volwassendoop. Daar is al genoeg over gepraat, en daar komen we toch niet uit. Ik ken oprechte Christenen die de ene kant verdedigen, en niet minder oprechte Christenen die precies het tegenovergestelde zeggen. Iedereen kan zich over dat punt een mening vormen door bijbelstudie en gesprekken.

Het probleem is dat, zodra je een mening vormt die niet overeenkomt met de leer in onze kerken, zoals die is vastgelegd in de belijdenisgeschriften, is het over en uit. Het gevolg is dat in 99% van de gevallen zo'n lid zich afscheidt van de GKV en zich voegt bij een gemeente waar hij/zij wel geaccepteerd wordt met zijn/haar standpunt.

Natuurlijk gelooft een dominee in de GKV dat die leer Bijbels is, Marnix (leuk je ook in deze discussie tegen te komen). Maar doordat alles vastgelegs is in "onfeilbare" belijdenisgeschriften, mag er ook niet aan getwijfeld worden. Als je eraan twijfelt, ligt dat direkt aan jezelf, en niet aan die geschriften. En natuurlijk mag je bidden voor iemand die zijn heil in een andere kerk zoekt. Maar bid dan of dat diegene zich daar thuis mag voelen, en niet alsof hij/zij nu compleet verloren is gegaan... Zo wordt het wel vaak gebracht namelijk. En echt niet elke dominee is zo, dat weet ik.

Een heikel punt voor mij is gewoon dat de belijdenisgeschriften en de formulieren een grote, onoverbrugbare afstand creëren tussen de GKV en andere kerken/gemeenten.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 31, 2005, 10:03:43 am »
Je doet alsof dat iets 'typisch GKV' is. Dat is niet waar. Zoals Pulpeet ook al aangeef, heeft elke kerk/gemeente zijn eigen 'eigenaardigheden'. Reken er maar op dat als je in een evangelische gemeente ineens allerlei gereformeerde dingen gaat roepen, je ook raar aangekeken wordt en het er niet lang meer volhoudt en dat er in evangelische kring vaak net zo over de traditionele kerken gepraat wordt als in de traditionele kerken over evangelischen.

En wat betreft de omgang met andere kerken/gemeenten: Veel GKv's zoeken aktief toenadering tot CGK en NGK en ik merk de laatste tijd juist vaak dat van die kanten om allerlei redenen de boot (nog?/weer) afgehouden wordt.

Ik zie juist dat de GKv de laatste tijd steeds meer z'n geslotenheid en starheid aan het loslaten is. Het wordt allemaal een stuk opener en ontspannener en ik denk dat het goed is daar oog voor te hebben, dan te vechten tegen iets wat missch. wel zo geweest is vroeger, maar er nu steeds minder is.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 10:14:15 am door Mezzamorpheus »

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 31, 2005, 10:09:11 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 oktober 2005 om 10:03:
Je doet alsof dat iets 'typisch GKV' is. Dat is niet waar. Zoals Pulpeet ook al aangeef, heeft elke kerk/gemeente zijn eigen 'eigenaardigheden'. Reken er maar op dat als je in een evangelische gemeente ineens allerlei gereformeerde dingen gaat roepen, je ook raar aangekeken wordt en het er niet lang meer volhoudt.

In de pinkstergemeente kennen ze geen belijdenisgeschriften. Alleen de Bijbel. En toch functioneert ook die kerk goed. Sterker nog: de pinkstergemeente straalt meer uit naar buiten dan wij. Waarom hebben we dan die geschriften nodig?

Doordat wij onze belijdenis hebben, hoeven we niet zelf meer na te denken over de Bijbel. Het staat zus-en-zo in de belijdenis of cathechismus, dus zal het wel waar zijn...

Als je mensen (volwassenen) in onze kerk vraagt waarom wij kinderen dopen, komen ze vaak niet verder dan: "tja... de doop is toch in plaats van de besnijdenis gekomen??? Toch???"
Ja, zo staat het wel in de cathechismus, en in het doopformulier. Als je ze vraagt eens in de Bijbel te duiken en zelf de redenering van de belijdenis of het doopformulier te volgen, blijkt dat toch een stuk minder logisch of gemakkelijk dan gedacht. En als je een vraag stelt over de doop van Jezus, "waarom werd Hij gedoopt, Hij was toch al besneden?" dan is men verbazingwekkend stil. Dan moeten ze ineens zelf gaan nadenken.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 31, 2005, 10:17:18 am »
Op die laatste vraag zijn best antwoorden te verzinnen. Ik zal een tegenvraag stellen :)

Waarom doopte Johannes allemaal volwassenen die al lang besneden waren? :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 31, 2005, 10:17:56 am »
Heb m'n post nog even wat uitgebreid Thom. :)
En dat de Pinkstergemeenten meer uitstralen naar buiten is een ander punt dan je in eerste instantie aanroerde.
En als mensen niet meer weten waarom ze ergens in geloven, moeten er mogelijkheden te komen, om de basics van je geloof opnieuw te leren.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 31, 2005, 10:17:59 am »

quote:

Thom schreef op 31 oktober 2005 om 10:09:
[...]

In de pinkstergemeente kennen ze geen belijdenisgeschriften. Alleen de Bijbel. En toch functioneert ook die kerk goed. Sterker nog: de pinkstergemeente straalt meer uit naar buiten dan wij. Waarom hebben we dan die geschriften nodig?

Doordat wij onze belijdenis hebben, hoeven we niet zelf meer na te denken over de Bijbel. Het staat zus-en-zo in de belijdenis of cathechismus, dus zal het wel waar zijn...

Als je mensen (volwassenen) in onze kerk vraagt waarom wij kinderen dopen, komen ze vaak niet verder dan: "tja... de doop is toch in plaats van de besnijdenis gekomen??? Toch???"
Ja, zo staat het wel in de cathechismus, en in het doopformulier. Als je ze vraagt eens in de Bijbel te duiken en zelf de redenering van de belijdenis of het doopformulier te volgen, blijkt dat toch een stuk minder logisch of gemakkelijk dan gedacht. En als je een vraag stelt over de doop van Jezus, "waarom werd Hij gedoopt, Hij was toch al besneden?" dan is men verbazingwekkend stil. Dan moeten ze ineens zelf gaan nadenken.
Dit forum is hét voorbeeld dat dat allemaal niet zo is.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 10:18:41 am door Pulpeet »

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 31, 2005, 10:22:35 am »
En hoe kijken jullie er tegenaan dat onze belijdenisgeschriften een afstand creëren en instandhouden tussen ons en andere genootschappen?

quote:

Marnix schreef op 31 oktober 2005 om 10:17:

Waarom doopte Johannes allemaal volwassenen die al lang besneden waren? :)
Omdat de doop helemaal niet in plaats van de besnijdenis is gekomen...

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 31, 2005, 10:24:16 am »

quote:

Pulpeet schreef op 31 oktober 2005 om 10:17:
[...]

Dit forum is hét voorbeeld dat dat allemaal niet zo is.
Wat bedoel je met "dat". Je quote namelijk nogal een lap tekst. Het feit dat ik het letterlijk zo heb meegemaakt als ik het post, op een gemeenteavond over de doop, is hét voorbeeld dat het allemaal wel zo is.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 31, 2005, 10:25:17 am »
Niet helemaal Pulpeet. De actieve users op dit forum kan je IMHO geen representatieve dwarsdoorsnee van de gemiddelde GKV-populatie noemen. Denk ik.

quote:

Thom schreef op 31 oktober 2005 om 10:22:
En hoe kijken jullie er tegenaan dat onze belijdenisgeschriften een afstand creëren en instandhouden tussen ons en andere genootschappen?

Daar heb ik in de uitbreiding van mijn vorige post al iets over gezegd. Bovendien hebben CGK, NGK, PKN etc. precies dezelfde belijdenisgeschriften. :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 31, 2005, 10:30:01 am »

quote:

Thom schreef op 31 oktober 2005 om 10:09:
[...]

In Pinkstergemeenten zijn ze ook oppervlakkiger in hun geloofsbeleving (in het algemeen) dan gereformeerden. Naar buiten toe lijkt het misschien of ze meer naar buiten straalt, maar   de 'populariteit' van een kerkgenootschap in de 'wereld' lijkt me niet direct een criterium waarop je kerkgenootschappen moet beoordelen. Je moet toetsen of hetgeen daar gebeurt Bijbels is. Nou, en daar kan ik zat kritische noten bij plaatsen. Zie ook het Candlestand Statement.

quote:

Met alle respect, dit komt niet door de belijdenis an sich, maar door de manier waarop ermee omgegaan wordt. Hetzelfde fenomeen doet zich ook voor in evangelische gemeenten waar jongeren zitten die al generaties in die club zitten. Die nemen ook klakkeloos dingen aan, zonder dat ze het waarom weten. De belijdenis en de catechismus zijn er niet om klakkeloos aangenomen te worden, maar ze zijn 'oud goud' uit de kerkgeschiedenis die extra licht werpen op bijv. de vervolging van protestanten in de Nederlanden rond 1561 (NGB) en ze laten zien wat er belangrijk gevonden werd bij de reformatie, wat de protestanten t.o.v. de katholieken hetzelfde en anders leren (Heidelbergse catechismus). Je leert er dus mee inzien waarom de Reformatie heeft plaatsgevonden en wat de geschilpunten waren. Dat heeft dus niks met het vermeende 'niet nadenken over de Bijbel' te maken. Maar, gereformeerden zijn net mensen, dus worden belijdenisgeschriften meer dan eens voor doelen gebruikt waarvoor ze niet bestemd/geschreven zijn.

quote:

Zo simpel ligt het dus niet, je kunt niet zomaar mensen die uit het heidendom kwamen en zich lieten dopen of Joden die overgingen naar het christendom gelijkschakelen met christenen die opgegroeid zijn in een christelijk gezin.
Zoals je weet was de doop van Johannes een andere doop die we nu kennen, nl. één op bekering (en niet op geloof, wat nu de volwassendoop is). Daarom konden besneden joden gedoopt worden. Op de vraag wat de er gebeurt met christenen die uit een christelijk gezin geboren worden geeft de Bijbel geen antwoord. Geschriften uit de eerste eeuw na christus van kerkvaders laten zien dat men toen gewoon was om kinderen te dopen. :)
Of dat ook een verbondsdoop was, is een andere discussie. ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 31, 2005, 11:25:23 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 oktober 2005 om 10:25:
Niet helemaal Pulpeet. De actieve users op dit forum kan je IMHO geen representatieve dwarsdoorsnee van de gemiddelde GKV-populatie noemen. Denk ik.

Daar heb je gelijk in.
Maar dan blijft toch het feit dat dit forum mogelijk gemaakt wordt door de GKV. Als daar budget voor beschikbaar is, zegt dat wel iets. Als het echt zo was als Thom beschrijft, dan zou dit forum onmiddellijk verdwijnen en dan zou de gkv-forumgemeenschap ergens voor zichzelf moeten beginnen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 31, 2005, 11:28:40 am »

quote:

Thom schreef op 31 oktober 2005 om 10:24:
[...]

Wat bedoel je met "dat". Je quote namelijk nogal een lap tekst. Het feit dat ik het letterlijk zo heb meegemaakt als ik het post, op een gemeenteavond over de doop, is hét voorbeeld dat het allemaal wel zo is.

Ik heb de indruk dat je bepaalde persoonlijke ervaringen projecteert op het hele kerkgenootschap. Zou je niet iets te generaliserend zijn daarin?

't is maar een vraag...

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 31, 2005, 12:47:38 pm »
Opzich gaat dit niet helemaal de kant op die ik in gedachten had. Ik wil hier geen discussie beginnen over de doop of iets dergelijks. Ik wil alleen met leden van de GKV eens van gedachten wisselen. Ik vraag me gewoon af of er meer jongeren zijn die hetzelfde tegen de stand van zaken in de GKV aankijken als ik. Het allerlaatste dat ik hier wil, is een discussie over de doop beginnen. Dat heb ik al vaak genoeg gedaan, en dat is een gebed zonder eind, om het maar zo te stellen. Er zijn verschillende uitleggingen mogelijk, en zolang we elkaars uitleg niet kunnen accepteren, is er nog een lange weg te gaan.

Zoals ik al eerder zei, de GKV de rug toekeren is een te gemakkelijke oplossing. Ik wil kijken of er alternatieven zijn...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 31, 2005, 12:53:09 pm »

quote:

Thom schreef op 31 oktober 2005 om 12:47:
Opzich gaat dit niet helemaal de kant op die ik in gedachten had. Ik wil hier geen discussie beginnen over de doop of iets dergelijks.

Volgens mij wordt door mij en anderen ook ingegaan op je andere punten. Misschien nog eens goed lezen? :)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 31, 2005, 12:55:46 pm »
Thom, wat vind jij belangrijk in de kerk? Wat is voor jou het criterium van waaruit je de kerk beoordeelt?

Ik ben zelf blij dat er belijdenisgeschriften zijn, niet omdat daardoor letterlijk voorgeschreven zou worden wat we geloven moeten ('als je dit maar gelooft, zit je wel goed'), maar wel omdat het een kader is waardoor het eerder opvalt als mensen dwaalleer gaan verkondigen. Dan ga ik er inderdaad van uit dat de belijdenissen de bijbel naspreken, omdat het gevormd is door de kerkgeschiedenis, door mensen die de Here kenden en zijn Woord. Als er iets grondig fout in zou staan, is het open voor verandering mits het vanuit de bijbel aangetoond wordt.
Wat gebeurt er als (de inhoud van) de belijdenissen geen rol meer zouden spelen? Dan is de kans dat het volledige evangelie verkondigd wordt, kleiner. De kans op een eenzijdig evangelie en/of een ander evangelie is dan groter.
De belijdenissen wijzen elke keer terug naar de bron, en als het goed is ga je bij het gebruik van de belijdenissen ook elke keer terug naar de bijbel. Dat dat in de praktijk niet (of niet genoeg) gebeurt, ligt misschien aan het fenomeen dat mensen iets als dogma (vaststaand feit) aannemen als ze het voor zichzelf ooit (lang geleden, in hun jeugd e.d.) uitgezocht hebben en vastgesteld hebben, en als er dan jaaren later dan nog iemand komt met de vraag 'ja maar waarom dan?' is het niet makkelijk om die redenering van toen gelijk weer op te hoesten.
Vergelijk het maar met de stelling van Pythagoras. Waarschijnlijk heb je daar op school lang geleden een compleet bewijs van gezien. Als jij nu de vraag zou krijgen 'ja maar waarom is in een rechtzijdige driehoek met de twee rechte zijden 3 en 4 cm dan de schuine zijde 5 cm?', dan kun je zeggen: dat komt door de stelling van Pythagoras. Ja leuk, maar dan is die ander nog niet veel verder. Als je dan ook nog weet te vertellen hoe de stelling precies luidt, vindt de ander dat nog steeds niet voldoende. Terwijl jij ervan uitgaat dat die stelling bewezen is, heeft die ander dat bewijs niet gezien en zet er daarom vraagtekens bij.
Zie je het probleem?

Andere mensen hebben er wellicht minder diepgaand over nagedacht, maar ja, jij hebt ook niet alle dogmatische kwesties allemaal doordacht, neem ik aan.
In plaats van dat je mensen die niet direct allerlei bijbelteksten weten op te hoesten, in de hoek 'dom en napraters' zet, zou je ook kunnen voorstellen om samen eens een bijbelstudieserie te gaan doen om er daadwerkelijk achter te komen wat de argumenten over en weer zijn. Dat is én stimulerend voor de gemeente, én je krijgt beter zicht op hoe complex het bewijs is en waarom mensen dat niet allemaal in één keer op één avond even kunnen uitleggen als ze het jaren ervoor wel bewust hebben uitgezocht. Doel is toch om sámen de Here te leren kennen en te ontdekken wat Hij wil dat wij doen en geloven? Het doel is toch niet: wedstrijdje doen wie het beter weet?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 31, 2005, 01:06:00 pm »
Wat ik je trouwens kan aanraden, is: duik eens in de kerkgeschiedenis, dan zie je hoe mensen in het verleden met kerkzijn omgingen en wat voor gevolgen hun keuzes hadden. Ook over inhoudelijke zaken. En bestudeer ook eens hoe andere kerkgenootschappen omgaan met verschillende opvattingen en wat voor gevolgen dat heeft voor het gemeenteleven.

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 31, 2005, 01:28:05 pm »
En als er dan punten zijn waarover meerdere uitleggingen, op grond van de Bijbel, mogelijk zijn? Wie zijn wij dan om in onze belijdenisgeschriften aan te geven dat wij de waarheid in pacht hebben, en dat iemand die iets anders gelooft, wat wel Bijbels is, verkeerd bezig is?

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 31, 2005, 01:28:18 pm »
Ik kan wel meevoelen met Thom. Een paar jaar geleden was er een gemeenteavond met leden van de GKV, CGK en NGK. Het bleek erg goed te klikken. Veel mensen herkenden zich in elkaar en het was een warm samenzijn. Uit de gesprekken in groepjes bleek dat er veel overeenstemming is in denken en dat verschillen niet langs krekgrenzen heen liepen maar dwars door de kerken heen.

Toen ging het plenair verder en werd er verslag gedaan van de samensprekingen op kerkenraadsniveau. Dat was echt treurig. Het bleek dat het erg lastig was elkaar theoretisch te vinden omdat de kerken landelijk erg uitgeproken standpunten hebben. We zijn nu een paar jaar verder en de gesprekken zijn gestaakt wegens gebrek aan voortgang.

Samengevat: plaatselijk kunnen de kerken elkaar goed vinden maar omdat het landelijk zo stug in elkaar zit kunnen we niet bij elkaar komen. Echt diep treurig.

Johan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 31, 2005, 02:06:00 pm »
Maar het is niet eerlijk om daar eenzijdig de schuld van de bij de GKv te leggen. Wat Thom en jij wel lijken te doen.

quote:

Thom schreef op 31 oktober 2005 om 13:28:
En als er dan punten zijn waarover meerdere uitleggingen, op grond van de Bijbel, mogelijk zijn? Wie zijn wij dan om in onze belijdenisgeschriften aan te geven dat wij de waarheid in pacht hebben, en dat iemand die iets anders gelooft, wat wel Bijbels is, verkeerd bezig is?

Evangelische gemeenten hebben ook heel vaak iets van een mission statement ofzo, waarin ze (idd wel korter en krachtiger dan de belijdenisgeschriften) aangeven waar ze voor staan en waar ze in geloven. Daar zitten ook discutabele punten bij, waar je van kunt zeggen: wie zijn zij dat zij de waarheid in pacht hebben en dat iemand die iets anders gelooft, wat ook Bijbels is, verkeerd bezig is?

Echt, de zaak ligt minder eenzijdig als jij denkt.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 02:09:01 pm door Mezzamorpheus »

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 31, 2005, 02:13:56 pm »
Ik zeg niet dat de schuld eenzijdig bij de GKV ligt. De schuld ligt bij alle drie, dus OOK bij de GKV. Daar gaat het hier om. Ik weet zeker dat er ook voldoende mensen binnen de CGK en NGK zijn die hetzelfde probleem daar aankaarten.

Een erg recent voorbeeld is de behandeling van ds. Loonstra binnen de CGK. Hij heeft een boek over homosexualiteit in het licht van de bijbel geschreven. Dat was tegen het zere been van de behoudende tak. Nadenken over homosexualiteit is een gepasseerd station en daar mocht niet meer over gesproken worden... :'(

Johan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 31, 2005, 02:17:03 pm »

quote:

johanva schreef op 31 oktober 2005 om 14:13:
Nadenken over homosexualiteit is een gepasseerd station en daar mocht niet meer over gesproken worden... :'(

Nu maak je dus een karikatuur van de werkelijkheid en haalt die karikatuur onderuit. Zo kan ik het ook!

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 31, 2005, 02:18:55 pm »
Nou moet je niet opeens je bericht gaan wijzigen als ik een reactie aan het typen ben hoor! ;)

Nog even over je tweede deel: het zal best dat andere kerkgenootschappen/groepen hun eigen makken hebben maar dat betekent niet dat de problemen niet eenzijdig aangepakt kunnen worden. Volgens mij worden de andere kerkgenootschappen alleen maar aangehaald om aan te geven dat het zonder strakke regels ook best goed kan gaan.

Johan

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 31, 2005, 02:21:41 pm »
Welke karikatuur?? Wat ik beschrijf is wat er is gebeurd. De beste dominee is niet veroordeeld op inhoudelijke punten van zijn betoog, hij is veroordeeld omdat hij er over heeft geschreven. En juist dat vind ik erg. Er is geen ruimte meer voor een open gesprek. De kerk heeft veelal al bepaald wat goed is en wat niet en daarmee uit.

Johan
P.S. Als ik je nu verkeerd interpreteer, geef dan even aan waar ik een karikatuur van maak
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 02:22:43 pm door johanva »

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 31, 2005, 02:27:16 pm »
Hohoho... dit gaat wéér de kant op die ik niet had bedoeld :)

Ik wil niet discussieren over wiens schuld het is dat er geen samenwerking kan worden bereikt tussen GKV, CGK en NGK. Er zijn plaatselijk al hele verregaande samensprekingen. En dat is heel mooi.

Ik ben het ermee eens dat het verkeerde gebruik van de belijdenisgeschriften niet wordt veroorzaakt door de aanwezigheid ervan an sich. Je kunt van alles verkeerd gebruiken. Maar door alle leerpunten zo zwart-wit op papier te zetten, wordt het wel heel gemakkelijk om zelf te stoppen met nadenken.
Er zijn genoeg dingen die heel duidelijk in de Bijbel staan, zolang je de autoriteit van de Bijbel maar niet in twijfel trekt. Als je als kerk dát als enige grond hebt, heb je toch genoeg? Het argument wat wordt genoemd over het ontmaskeren van dwaalleren is leuk, maar als je iets tegenkomt dat niet in overeenstemming is met de GKV-leer, is het dan een dwaalleer tegen de Bijbel of tegen onze belijdenisgeschriften? En als het tegen de Bijbel is, dan heb je dus ook niet de geschriften nodig.

En Mezzamorpheus, ik wil niet een discussie over wat "zij" doen, dat "zij" ook zulke dingen zeggen. Wanneer leren we nou eens eerst naar onszelf te kijken? Natuurlijk zijn "zij" ook niet perfect! Maar is dat voor ons een reden om te stoppen te streven naar een kerk van Christus te zijn, zoals Hij dat heeft bedoeld?

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 31, 2005, 02:37:23 pm »
Ik heb het ook niet over de schuld van het mislukken van het samengaan, ik heb het er over dat iets moois om zeep is geholpen door vast te houden aan vastgelegde opvattingen. Dat vind ik een kwalijke zaak. Uiteraard doen andere kerken het ook maar dat is weer een ander verhaal.

Ik vind dat de NGK wel een aardige methode heeft. Die hebben alleen de hoofdlijnen vastgelegd en laten de rest open. Zo heb je vastigheid in de basis en vrijheid in de rest. Nu hebben zij natuurlijk het voordeel dat ze pas een jonge kerk zijn en dus niet veel historische ballast meedragen.

Johan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 31, 2005, 02:37:31 pm »

quote:

johanva schreef op 31 oktober 2005 om 14:21:
Welke karikatuur?? Wat ik beschrijf is wat er is gebeurd. De beste dominee is niet veroordeeld op inhoudelijke punten van zijn betoog, hij is veroordeeld omdat hij er over heeft geschreven. En juist dat vind ik erg. Er is geen ruimte meer voor een open gesprek. De kerk heeft veelal al bepaald wat goed is en wat niet en daarmee uit.

Johan
P.S. Als ik je nu verkeerd interpreteer, geef dan even aan waar ik een karikatuur van maak

offtopic:Zie dit ND-artikel.
Uit het artikel:
Citaat
Loonstra pleit in het boek Hij heeft een vriend. Homorelaties in de christelijke gemeente ervoor in de kerk duurzame relaties tussen homoseksuelen te accepteren. De afwijzende uitspraken van Paulus over homofilie zijn volgens hem niet rechtstreeks toe te passen op homofielen die ,,op een verantwoorde wijze hun gerichtheid in banen leiden''. Vanuit Paulus' uitspraak 'Alles is geoorloofd' komt hij tot het standpunt dat duurzame homofiele relaties die doortrokken zijn van dienende liefde, zijn toegestaan.

Je kan van alles vinden, maar je kan niet met droge ogen beweren dat bovenstaande geen discutabel standpunt is en dat je dit 'zomaar' in een boek kunt poneren als dit niet de normale kijk op deze dingen is in je kerk. Als je deze mening hebt, moet je daar met je kerkenraad, je gemeente, je classis etc. over praten en het niet plompverloren in een boek schrijven en vervolgens denken dat het voor zoete koek geslikt zal worden. Het lijkt mij dat de CGK hier een punt heeft en er ook echt wel met hem over wil praten als hij het zo speelt.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 02:39:23 pm door Mezzamorpheus »

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 31, 2005, 02:39:20 pm »

quote:

Thom schreef op 31 oktober 2005 om 10:09:In de pinkstergemeente kennen ze geen belijdenisgeschriften. Alleen de Bijbel. En toch functioneert ook die kerk goed. Sterker nog: de pinkstergemeente straalt meer uit naar buiten dan wij. Waarom hebben we dan die geschriften nodig?

Een kleine nuance aanbrengen:
In pinkstergemeentes gaat het nogal eens spaak doordat mensen naar de macht grijpen, of een eigen mening te veel naar voren drukken. Veel gemeentes zijn over de kop geweest door mensen die hun zin wilden doordrukken. Een voorbeeld die ik van dichtbij heb kunnen zien: Een man kwam nieuw binnen in een pinkstergemeente. Zijn mening was dat zending naar andere landen zeer belangrijk was. Hij werkte zich op als oudste en al vrij gauw ging het meeste geld uit de gemeente naar zendingsdoeleinden terwijl er mensen in de gemeente waren die nauwelijks rondkwamen met hun uitkering. Er kwam ruzie en uiteindelijk stapten er enorm veel mensen op, die naar andere gemeentes in de buurt gingen. Uiteindelijk ging de man ook weg, een scheefgegroeide gemeente achter zich latend...

En over het naar buiten uitstralen: is dat het criteria voor een goed draaiende kerk? Als je van buiten maar straalt dan functioneerd de kerk? Als je maar mensen binnenhaalt dan is het goed?

Weet je wat nu het grappige is? In de vrijgemaakte kerk word steeds meer geroepen dat we minder volgens regels en meer met ons hart moeten geloven maar het omgekeerde gebeurd in de evangelicale kerken waar je steeds meer hoort dat er meer regels moeten worden gesteld en dat het aansluiten bij een overkoepelend orgaan belangrijk is en niet alleen het gevoel. Met andere woorden de gkv schreeuwt om meer gevoel en minder leer en de evangelicalen schreeuwen meer om leer en minder om gevoel...
Verba volant, scripta manent

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 31, 2005, 02:42:05 pm »

quote:

PietZa schreef op 31 oktober 2005 om 14:39:
[...]
En over het naar buiten uitstralen: is dat het criteria voor een goed draaiende kerk? Als je van buiten maar straalt dan functioneerd de kerk? Als je maar mensen binnenhaalt dan is het goed?

Jezus zegt in ieder geval dat we een zoutend zout, een lichtend licht en een stad op de berg moeten zijn en dat we de boodschap niet voor onszelf moeten houden.

quote:

Weet je wat nu het grappige is? In de vrijgemaakte kerk word steeds meer geroepen dat we minder volgens regels en meer met ons hart moeten geloven maar het omgekeerde gebeurd in de evangelicale kerken waar je steeds meer hoort dat er meer regels moeten worden gesteld en dat het aansluiten bij een overkoepelend orgaan belangrijk is en niet alleen het gevoel. Met andere woorden de gkv schreeuwt om meer gevoel en minder leer en de evangelicalen schreeuwen meer om leer en minder om gevoel...

Lijkt me beide een goede ontwikkeling overigens. :)

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 31, 2005, 02:44:42 pm »
Het boek was niet bedoeld als een eindoordeel maar als discussiestuk (zie voorwoord en nawoord). Dat hij het zo gedropt heeft is helemaal niet vreemd. De meeste dominees schrijven boeken en daarin wordt van alles aangekaart en besproken. Je denkt toch niet dat ze allemaal bij de kerkenraad en classis toestemming hebben gevraagd voor publicatie??

Natuurlijk is het standpunt omstreden maar dat is niet mijn punt. Het gaat mij er om dat er helemaal NIET inhoudelijk over gesproken is. Zijn argumenten zijn niet onderuit gehaald of weerlegd. Hij is puur op de persoon aangevallen omdat hij het onderwerp aangekaart heeft en dat vind ik echt heel erg slecht. Er zijn veel artikelen verschenen van dominees en anderen die zijn stelling weersproken hebben en dat is prima! Maar hij is nu gedwongen zijn boek uit de handel te halen. Dan gaat het niet meer om een discussie of een open gesprek. Het gesprek is per direct beeindigd op last van de kerk. Dat doet me sterke denken aan de beste meneer die in 16nogwat beweerde dat de aarde om de zom heen draait in plaats van andersom...

Johan

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 31, 2005, 02:45:02 pm »
Ik denk da echt samengaan dan ook erg lastig is... omdat je dan inderdaad landelijk overeenstemming over allerlei moeilijke punten moet bereiken. Ik pleit dan ook niet echt voor samengaan, eenheid als gemeenten....  maar vind het belangrijker dat we beginnen met samenwerking op allerlei vlakken, als plaatselijke gemeenten, als christenen in je omgeving. Dat kan sowieso al veel breder worden gemaakt dan samensprekingen met NGK en CGK, en dan hoeft er ook niet op alle vlakken landelijke eenheid te zijn. Dat Loonstra bijvoorbeeld een dubieus  standpunt inneemt is voor mij geen reden om de christenen met de CGK in Arnhem te negeren. Ondanks dat kunnen we hier vind ik best kanselruil doen, de evangelisatiecomissies bundelen, gezamelijk een Alpha-cursus organiseren, dingen uitwisselen en ervaringen op allerlei dingen in de kerk delen, samen met ze een jeugddienst organiseren etcetera. Op die manier groei je ook naar elkaar toe en zo kan er eenheid met christenen in je eigen woonplaats ontstaan... en dat ontstaat niet als een paar kerkleiders van beide kerken met elkaar rond de tafel gaan zitten, hoewel dat zeker niet verkeerd is. Maar je loopt dan wel tegen allerlei dingen aan waar je bij plaatselijke samenwerking niet tegenaan hoeft te lopen.

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 31, 2005, 02:46:11 pm »
Er is veel aan de hand in kerkelijk Nederland. Het zou wel eens goed zijn om de bestaande verhoudingen eens onder de loep te nemen.

Johan

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 31, 2005, 02:52:05 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 oktober 2005 om 14:42:
Jezus zegt in ieder geval dat we een zoutend zout, een lichtend licht en een stad op de berg moeten zijn en dat we de boodschap niet voor onszelf moeten houden.
Natuurlijk dat is heel belangrijk. Ontzettend belangrijk zelfs. Maar dat betekend niet dat je daarom maar alleen moet focussen naar buiten toe. Als iemand eenmaal binnen is, moet je hem niet laten vallen. Juist niet, dan begint het pas. Paulus geeft ook meermalen dat je speciaal naar medechristenen toe, elkaar moet helpen en ondersteunen.
Mijn punt was gewoon dat als een gemeente maar goed uitstraalt naar buiten, dat daarmee de kerk nog niet af is.

Een meisje kan er nog zo mooi uitzien, al is ze miss World, dat zegt nog niet dat ze daarom mijn perfecte vriendin is.
Een gemeente kan er nog zo mooi uitzien van buiten dat zegt nog niet dat de gemeente daarom de perfecte gemeente voor Jezus is.

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 oktober 2005 om 14:42:
Lijkt me beide een goede ontwikkeling overigens. :)
Ben ik het helemaal mee eens! d:)b
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 02:53:03 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 31, 2005, 02:55:41 pm »
Een vraag voor Thom: je kaart een probleem aan, waarin ik opzich ook wel een eind met je kan meevoelen. Maar wat voor oplossing voor je probleem had je in gedachten?

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: oktober 31, 2005, 03:04:40 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 31 oktober 2005 om 14:55:
Een vraag voor Thom: je kaart een probleem aan, waarin ik opzich ook wel een eind met je kan meevoelen. Maar wat voor oplossing voor je probleem had je in gedachten?
Tja, daaaar wil ik nou graag eens met een paar mensen over brainstormen. Mensen/jongeren die lid zijn van de GKV, die een eindje met me mee kunnen voelen, van mening zijn dat er dingen anders/beter kunnen, en die "een andere kerk zoeken" een té gemakkelijke oplossing vinden...

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: oktober 31, 2005, 03:07:19 pm »
En laat ik er nog iets bij zeggen... Een samengaan van álle Christelijke kerken is onmogelijk, en dat is ook niet iets wat je moet willen, imho. Je zou kunnen beginnen met het accepteren van andere meningen (zolang die gegrond zijn op de onfeilbare Bijbel), en dus met het erkennen dat er misschien ook nog andere gemeenten/kerken zijn die je kunt zien als kerken die Jezus volgen op een manier zoals Hij dat zou willen.

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: oktober 31, 2005, 03:08:49 pm »
Amen.

Johan

Pedro

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: oktober 31, 2005, 04:05:35 pm »

quote:

Thom schreef op 31 oktober 2005 om 13:28:
Wie zijn wij dan om in onze belijdenisgeschriften aan te geven dat wij de waarheid in pacht hebben, en dat iemand die iets anders gelooft, wat wel Bijbels is, verkeerd bezig is?

Interessant idee over het ontstaan van de belijdenisgeschriften. Alsof ze zijn geschreven om aan te geven dat wij de waarheid in pacht hebben. Hallo hee, wat een historisch besef! En dat op hervormingsdag...

De gereformeerde belijdenisgeschriften zijn rond de 400 jaar oud. De NGB is geschreven als verklaring tegenover de Spaanse overheid waarom gereformeerden niet op de brandstapel (!!!) thuishoren. Ik vind het nogal grof om in 2005 vanachter je pc zo te praten over de persoon (Guido de Brès) die dit heeft opgesteld. Nou, gezien het feit dat duizenden protestanten levend werden verbrand is dit toch een heel rustig en weloverwogen stukje werk.
De Heidelbergse Catechismus is opgesteld als leermateriaal voor de mensen in Rheinland-Pfalz, nadat de keurvorst had besloten om zijn onderdanen te onderwijzen in de leer van Luther (je weet wel, die probeerde de roomse kerk weer op bijbels spoor te brengen). Dat is dus een heel andere setting dan Thom voorstelt.
Pedro

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: oktober 31, 2005, 04:11:42 pm »

quote:

Pedro schreef op 31 oktober 2005 om 16:05:
[...]

Interessant idee over het ontstaan van de belijdenisgeschriften. Alsof ze zijn geschreven om aan te geven dat wij de waarheid in pacht hebben. Hallo hee, wat een historisch besef! En dat op hervormingsdag...

De gereformeerde belijdenisgeschriften zijn rond de 400 jaar oud. De NGB is geschreven als verklaring tegenover de Spaanse overheid waarom gereformeerden niet op de brandstapel (!!!) thuishoren. Ik vind het nogal grof om in 2005 vanachter je pc zo te praten over de persoon (Guido de Brès) die dit heeft opgesteld. Nou, gezien het feit dat duizenden protestanten levend werden verbrand is dit toch een heel rustig en weloverwogen stukje werk.
De Heidelbergse Catechismus is opgesteld als leermateriaal voor de mensen in Rheinland-Pfalz, nadat de keurvorst had besloten om zijn onderdanen te onderwijzen in de leer van Luther (je weet wel, die probeerde de roomse kerk weer op bijbels spoor te brengen). Dat is dus een heel andere setting dan Thom voorstelt.

Dat is dan wel een beetje anders dan hoe ze tegenwoordig worden gebruikt, vind je niet? Het spijt me als ik een beetje oneerbiedig klonk, zo was het niet bedoeld. Ik vind de cathechismus en de NGB soms heel handig. Ik ken zelfs baptisten die de cathechismus een heel goed leerboekje vinden (op een enkele zondag na dan...)
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat ze ook een grote valkuil kunnen worden. En dat ik die situatie meerdere keren ben tegengekomen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: oktober 31, 2005, 04:13:50 pm »

quote:

Thom schreef op 31 oktober 2005 om 16:11:
[...]

Dat is dan wel een beetje anders dan hoe ze tegenwoordig worden gebruikt, vind je niet? Het spijt me als ik een beetje oneerbiedig klonk, zo was het niet bedoeld. Ik vind de cathechismus en de NGB soms heel handig. Ik ken zelfs baptisten die de cathechismus een heel goed leerboekje vinden (op een enkele zondag na dan...)
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat ze ook een grote valkuil kunnen worden. En dat ik die situatie meerdere keren ben tegengekomen.

Yep. De vraag is wat je dan moet doen. Moet je iets aan de geschriften doen die een valkuil geworden zijn, of probeer je de valkuil te dichten en blijf je van de geschriften af?

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: oktober 31, 2005, 04:14:32 pm »
ik snap het probleem niet

quote:

Kerken
De Gereformeerde Kerken vrijgemaakt worden gevormd door zo’n 270 gemeentes: gemeenschappen van christenen in een bepaalde plaats of regio, verspreid over Nederland.

Verbondenheid
We weten ons met elkaar verbonden door het geloof in de enige echte God. Hij geeft zich aan ons in Jezus Christus en bezielt ons door zijn Heilige Geest.
Die verbondenheid in geloof hebben we vorm gegeven in allerlei onderlinge contacten en afspraken. Omdat we samen bij God horen, willen we ook bij elkaar horen.
bron
lijkt me wel redelijk in orde, maar waarom moet er vorm gegeven worden aan de verbondenheid in geloof? en zijn wij wel degene die dat moeten doen?
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 04:15:13 pm door grompie »
geheelonthouder

johanva

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: oktober 31, 2005, 04:18:29 pm »
Ik vond de 'vervloekte paapse mis' in de cathechismus altijd wel grappig...  :)

Als je de ontstaansgeschiedenis zo bekijkt dan vind ik de status van onfeilbaarheid die de geschriften hebben helemaal overtrokken. Eigenlijk zouden ze periodiek in revisie moeten om aangepast te worden aan de laatste inzichten en taalgebruik. Dat zou het nut ervan enorm doen toenemen! Het is alleen wat veel werk....

@MezzaMorpheus: ????

Johan

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: oktober 31, 2005, 04:19:18 pm »

quote:

grompie schreef op 31 oktober 2005 om 16:14:
ik snap het probleem niet

[...]

bron
lijkt me wel redelijk in orde, maar waarom moet er vorm gegeven worden aan de verbondenheid in geloof? en zijn wij wel degene die dat moeten doen?
Ligt het aan mij als ik niet snap waar deze post op slaat? Ik kan het niet helemaal in deze discussie zien  :?

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: oktober 31, 2005, 04:25:44 pm »

quote:

Thom schreef op 31 oktober 2005 om 16:19:
[...]

Ligt het aan mij als ik niet snap waar deze post op slaat? Ik kan het niet helemaal in deze discussie zien  :?
jij wil toch een discussie over de grondslag van de gkv?

quote:

Ik wil proberen op een opbouwende manier gesprekken op gang te krijgen over de grondslag van onze kerken.
geheelonthouder

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: oktober 31, 2005, 07:09:47 pm »

quote:

@Johanva: ???