quote:
Woord en Geest.... samen.
quote:
Dat Jezus aan andere bijbelgedeeltes refereert hoeft dus helemaal niet te betekenen dat het dus een 'historische gebeurtenis' is of dat personen dan opeens 'historische figuren' zijn. Hij refereert gewoon aan het verhaal (en vooral aan de betekenis van het verhaal). Dat hij dat doet ontkent niemand hier, de een neemt het wat letterlijker dan de ander.
Het wordt wel lastig dan. Als Jezus aan andere dingen refereert, is het dan ook 'echt' of alleen een verhaal?
quote:
En wat mij betreft hoef je het allemaal niet zo letterlijk te nemen en je in allerlei bochten te wringen als dingen tegenstrijdig lijken te zijn.
Ik persoonlijk wring me helemaal niet in allerlei bochten om iets waar te laten zijn. Maar misschien ben ik in dit soort dingen wel heel naief. Het zij zo.

quote:
Het zijn maar verhalen, je leven hangt er niet vanaf als ze achteraf niet historisch echt gebeurd zijn... Het gaat om de boodschap, wat het verhaal wil vertellen, niet om het verhaal zelf.
Dus het gaat niet om wat er in de bijbel staat, maar om wat God ons ermee wil zeggen.

Dan is het niet meer zo van belang wat er precies staat, als we Gods boodschap maar doorkrijgen, zou je dan kunnen concluderen.
Dit rijm ik niet geheel met Jezus'woorden dat er geen tittel of jota van de wet verloren zal gaan. Al is de wet de eerste 5 boeken, daar staat toch de tocht in de woestijn in, bv. En van die boeken zal er geen letter of komma verdwijnen. Uw woord is de waarheid - als Jezus daar de wet mee bedoeld, zijn deze dingen waar. Je kunt m.i. toch niet zeggen dat Jezus iets benoemd als de waarheid - zoals Hijzelf de waarheid is, maar dat dat niet noodzakelijkerwijs dan echt zo is, maar alleen in de beleving van bepaalde bijbelschrijvers.
Zelfs een leesteken heeft zijn plaats in de bijbel.
quote:
Je moet de Bijbel alleen in z'n proporties laten en het niet 'groter' en 'belangrijker' willen maken dan nodig is, want daarmee loop je het risico om in dezelfde 'val' te trappen als de Farizeeërs en de Schriftgeleerden: zeker, die kenden het OT van A tot Z... de letterlijke tekst, that is. Ze kenden de Schrift met hun hoofd, maar hun hart was donker.
Ja, daar komen de Farizeeers weer om de hoek kijken. Dat is toch wel vaak een aanhaling als de bijbel als zeer belangrijk wordt gezien.

Maar ik geef erbij aan dat het niet alleen de letter moet zijn, maar de Geest die die letter levend maakt. (Even een eigen variatie)
Hier heb ik al uitgebreid over gepost hierboven ergens.
quote:
Geloven doe je niet met je hoofd. En imho ligt er binnen bepaalde kringen teveel de nadruk op 'kennis' en 'verstandelijk geloven en 'ratio'. Daar gáát het niet om. Alsof je minder goed kunt geloven als je met minder verstandelijke capaciteiten geboren bent, dat je dan niet 'verder' kunt komen... Het gaat niet om het verstand (het hoofd) maar om het hart. God kijkt naar je hart, niet naar wat je weet. Dus dorre theologie brengt je geen stap dichter bij God.
Misschien begrijp je mij niet helemaal maar dat geef ik nu net steeds aan: het gaat niet om louter kennis en om de theorien die er allemaal zijn om de bijbel het beste te kunnen lezen.
Daar heb ik al dit over gezegd in dit topic:
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 05 december 2005 om 10:32:Dat is alweer een menselijke term: modern-historische manier.
Met dat soort dingen ben ik helemaal niet bezig.
God wil zelfs de meest eenvoudige gelovigen Zijn woord geven en die moeten zich dan eerst ontdoen van het Verlichtingsdenken en zich bewust worden van hun modern-historisch lezen van de bijbel?
Moeten we dan allemaal eerst een cursus/studie gaan volgen.
Wij hebben dat niet nodig als noodzakelijke ondergrond omdat mensen die als gelovigen de Heilige Geest hebben ontvangen, zich moeten laten leiden door de Geest die duidelijk wil maken wat er wordt bedoeld. Dat wil niet zeggen dat ieder exact op dezelfde dingen zal uitkomen, maar wel dat
God in staat is zijn wil kenbaar te maken. En ons wil verlichten door de Heilige Geest.
Heb hier alleen een ander insteek - nl geen ingewikkkelde studies over hoe moet ik de bijbel lezen of achtergronden over bepaalde stromingen - om tot diezelfde conclusie te komen.