quote:
Daar ben ik me van bewust maar dat is niet iets wat de oorsprong heeft in de bijbel maar is er later ingeslopen o.i.v. heidenen die misschien gelovig waren geworden maar hun rituelen niet wilden opgeven en toen maar gingen aanpassen. Hierdoor werd de stap voor andere heidenen misschien ook kleiner en dat was mooi meegenomen.
Waar ik mij van distansieer.

In de zin van de christelijke feesten die hier worden gevierd zoals bv kerst, heeft als je het oorspronkelijk bekijkt, niets met Christus geboorte te maken. De datum is verzonnen en genomen omdat het lichtfeest wel aardig overeenstemt en je daar zo Jezus geboorte als het licht der wereld op kan plakken. .....
Maar wat kerst betreft daarvan lees ik niet in de
Bijbel dat we dat moeten vieren op de 25e van de twaalfde maand en een kerstboom neer moeten zetten. Er wordt sowieso niets gezegd over kerst vieren.

In die zin zou je kunnen zeggen dat het kerkelijk jaar een joods overblijfsle is, en de rituelen met kerst etc zijn heidense invloeden.
De heidense Arabieren aanbaden de maangod Allah door verscheidene malen per dag in de richting van Mekka te bidden, door het maken van pelgrimstochten naar Mekka, te lopen rond de tempel - de Kaäba - van de maangod, het kussen van de zwarte steen, het offeren van een dier aan de maan-god, stenen te werpen naar de duivel, een maand te vasten van wassende maan tot wassende maan, enz.
In de Islam is dit allemaal nog steeds gebruikelijk.
Het Islam-teken: de wassende maan is een zeer oud ideogram. Het was een symbool van de maangod Nanna(n,r), later Sin. Dit teken was hoogstwaarschijnlijk al in gebruik rond 2500 v.C. en de ster staat oorspronkelijk voor de dochters van de maangod. Tegenwoordig staat de vijfpuntster voor ‘de vijf pijlers van de Islam’. Op moskeeën en minaretten staat de maansikkel van hun oorspronkelijke maangod.
quote:
Ja, ik bedoelde het verbond met Noach. Je kan het ook anders formuleren - Mohammed geloofde in YHWH (zonder drie-enigheid dus), viel niet binnen het Joodse verbond dus hoefde zich niet aan de Joodse wet houden, maar wilde wel graag doen wat YHWH van niet-Joden verlangd. Heb zo de teksten niet bij de hand, maar volgens het OT is het dacht ik mogelijk voor niet-Joden om rechtvaardig in God's ogen te zijn? Nou, dat is wat Mohammed probeerde te formuleren, voor zijn volk en zijn tijd. Dat hij bepaalde zaken niet begreep of kon aanvaarden, dat gebeurt wel vaker.
Kijk, een niet-Jood zijn is natuurlijk mogelijk. Maar volgens mij moest je dan Joden-genoot worden of iig aangegeven dat je de God van
Israel aanbad zoals Naaman deed, en ook wel een koning bij de geschiedenis van Daniel.
In de koran staan juist hele tegengestelde dingen aan wat JHWH voorstond:
citaat Dave Hunt:
De God van de Bijbel zegt ons bij herhaling dat Hij de God van de Joden is. Dikwijls wordt Hij “de God van Israël” genoemd (vgl. Js 45:3 en Mt 15:31). Maar toch is er zo’n grote haat tegen Israël onder de Moslims! De Koran spreekt van Abraham en Ismaël, en beweert zelfs dat zij de Kaäba en Mekka gebouwd hebben, maar geeft aan Izaäk geen betekenis. De Bijbel verwijst meer dan 150 keer naar Izaäk op een positieve, betekenisvolle manier. God zegt uitdrukkelijk dat Hij Zijn verbond heeft opgericht met Izaäk, niet met Ismaël (Gn 17:19-21) van wie de Arabieren zeggen dat zij af-stammen.
De God van de Bijbel noemt de Joden Zijn uitverkoren volk. Hij heeft hen lief en gaf hen het land Israël als een eeuwige erfenis, zoals door honderden verzen in de Bijbel bevestigd wordt (vgl. Gn 17:

. De Islam ontkent deze fundamentele bijbelse waarheid. De Joden zijn zeker niet Allah’s uit-verkoren volk! Hoe kan Allah de God van de Bijbel zijn en nochtans de Joden niet uitverkiezen?
In de Koran geeft Allah de Moslims de opdracht: “Aanvaard geen Joden of Christenen als vrien-den” (Surah 5:51, Al Hil-ali, v. 54, Jusuf ali), dus is Allah ook niet de God van Christenen. In de hadith heeft Mohammed zelf gezegd: “Het laatste uur zal niet aanbreken vooralleer de Moslims de Joden bevechten, en hen zullen gedood hebben” (Mishkat al Masabih Sh. M. Ashraf, 1990, pp. 147, 721, 810-11, 1130, etc.). De god van de Islam haat de Joden; de God van de Bijbel heeft hen lief als Zijn uitverkoren volk! Allah is heel duidelijk niet Jahweh, Elohim, de God van Abraham, Izaäk, Jakob, de God van de Bijbel!
De God van de Bijbel koos Jeruzalem als Zijn heilige stad. Veertig keren noemt Hij Jeruzalem “de stad van David” en herhaaldelijk belooft Hij dat de Messias zal afstammen van David en zal regeren vanaf Davids troon in Jeruzalem over de hele wereld. (2Kr 6:6; 33:7; 2Sm 7:16; Ps 89:3-29, Lk 1:32-33; Hd 15:16-17, enz.). Nooit noemt de Bijbel (of de God van de Bijbel) Mekka of Medina, maar Jeruzalem wordt meer dan 800 keer genoemd.
Allah noemt Jeruzalem echter nooit. Hoe kan dit indien Allah de God van de Bijbel zou zijn? En hoe kunnen de Moslims Jeruzalem vandaag als een heilige stad van de Islam opeisen, terwijl die niet eens in de Koran wordt genoemd? De recente aanspraak komt van degenen die de stad van de Joden willen afnemen.
einde citaat.
quote:
Als je kijkt naar het volk Israel, dan was dat ook niet op slag monotheistisch vanaf de tijd van Mozes. Zo op het eerste gezicht waren er meer perioden waarin allerlei goden werden aanbeden (met YHWH misschien als primus inter pares), dan perioden waarin men zich strak monotheistisch opstelde.
Zou je dit niet eerder moeten zien als een afval en een periode dat ze
andere goden naliepen en deden zoals hun buurlanden, zelfs nog erger dan hun buurlanden - zoals je bv leest in Ezechiel. En daarom zijn ze uiteindelijk ook in ballingschap gegaan.
quote:
Het kostte de Israelieten tijd om het polytheistische gedachtengoed achter zich te laten
Wanneer zijn ze dat geweest dan? De God van Abraham was toen al de 'Éne'God en dat wist Abraham ook door overlevering. Hij stamde af van Sem.
quote:
Zo is het besef van de Ene God ook bij de Arabieren gegroeid, sterk gestimuleerd door Joodse en Christelijke invloeden. Dat ze daar de naam van de heidense oppergod aan geplakt hebben, ik denk dat dat ook bijvoorbeeld in het hoofd van keizer Constantijn gebeurde - hij kon van Sol Invictus makkelijk naar God, ik denk voornamelijk omdat die beelden voor hem sterk overlapten.
Ik heb gelezen dat Mohammed de islam met het zwaard invoerde. Dat lijkt me toch niet een langzaam groeiend besef van de Ene God.
quote:
Ik vraag me verder af of er ook enig bewijs is van het besef van Abrahamistische afstamming onder de Arabieren in de tijd voor Mohammed.
Dat weet ik zo niet. Maar misschien weet een ander meer.