Auteur Topic: God en Allah - dezelfde?  (gelezen 21004 keer)

desiree

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #150 Gepost op: december 02, 2005, 08:58:51 am »
Jezus is veel meer dan een gids en voorbeeld. Hij is de weg naar het eeuwig leven.
Jezus zegt: Ik Ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.  Ook zegt Hij: wie Mij gezien heeft , heeft de Vader (God) gezien.

Pas als je je leven aan God geeft en begrijpt dat Hij voor je gestorven is zodat jij eeuwig leven zult hebben, zal je Zijn liefde die niet in woorden uit te drukken is, mogen ervaren.
Hij wil je heel dichtbij komen. Hij is geen verre God maar een God van nabij.

Denk niet dat je zelf God kan naderen. Niemand kan dit omdat zonden in de weg staan.
God biedt de mensheid een weg van behoud.  Hijzelf is de weg tot behoud.
Zijn eigen offer aan het kruis. HijZelf droeg onze zondenlast.
Een ieder die in Hem gelooft zal niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben.
Wat een liefde!
Prijs God voor Zijn goedheid en genade die tot in de eeuwigheid duurt

Liudger

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #151 Gepost op: december 02, 2005, 09:50:41 am »

quote:

Nikolov schreef op 02 december 2005 om 03:38:
Het feit dat die regels in allerlei bronnen te vinden zijn en dat er achterlijke dictatuurtjes zijn die ze nog steeds toepassen maakt niet dat het een regel is die intrinsiek aan islam verbonden is. Er zijn heel veel moslims die die regels net als wij belachelijk middeleeuws vinden.  Als dat zo is is het blijkbaar geen universele islam regel en kun je islam als geheel er niet op afrekenen.

Ik beweer dat er veel moslims zijn die islam op een manier ervaren waarbij er geen ruimte is voor dat soort gekkigheden.

Dat denk ik ook. Best wel veel. Helaas zijn ze vaak onvoldoende bereid om een vuist te maken met 'ongelovigen' tegen mensen die voor dat soort gekkigheden zijn. Dan krijgen ze toch een gevoel van ontrouw. Toch moeten we de hand uitgestoken blijven houden naar die moderniseerders, en niet iedereen over een kam scheren.

Als ik zo kijk naar de landen waar islam overheerst, dan is die 'moderne' variant verder blijkbaar nog niet zo in de mode. Het is me ook niet duidelijk dat het noodzakelijkerwijs (hoe langzaam ook) aan het verbeteren is. Ik denk niet dat Adinomis een stroman opzette. Het ging hem (of haar) om de verhouding tussen Moslims en niet-Moslims, wat een afgeleide is van de eigenlijke discussie.

[off-topic] Wat dat absorberen en voeden betreft. Het kan best zijn dat iemands reactie overheerst wordt door een emotie (hoewel in dit geval het mij eerder passie, als karaktereigenschap, leek). Ik vraag me af of het benoemen van die emotie altijd de meest productieve manier is om er mee om te gaan, zeker als de andere persoon ervan overtuigd is dat ze op basis van argumenten bezig zijn. Persoonlijk probeer ik dan wel rekening te houden met de emotie, maar niet zo direct. Maar goed, eenieder zijn eigen aanpak :)  [/off-topic]

@Desiree: amen!
« Laatst bewerkt op: december 02, 2005, 09:51:56 am door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Nikolov

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #152 Gepost op: december 02, 2005, 05:22:22 pm »
Ik denk dat moslims moderner zijn dan je het hier nu doet overkomen. Maar het is onmogelijk dat te kwantificeren en er zo dus iets zinnigs over te zeggen.

Of moslim landen niet modern zijn qua islam wil ik in het midden laten. Ik ken niet alle moslim landen even goed. Ik denk dat het cultuur gebonden problematiek is. Dat wil zeggen er zijn ook niet religieuze dictatoren. De contacten die ik heb gehad geven mij aan dat er heus niet alleen fanatici wonen.

Ter discussie hier staat de islam op zichzelf. Niet de culturen die daarom heen gebouwd zijn.

Ik ben geneigd om op emoties in te gaan alsof het normale communicatie is. Dat is het wat mij betreft. Als iemand verdrietig vrolijk of boos is dan is dat duidelijke communicatie. En aangezien het communicatie is kan ik daarop inhaken. Misschien is het een beroeps deformatie. (Psycholoog)

Desiree, wat wil je nu eigenlijk zeggen? Wat doe ik precies verkeerd in jouw ogen?

cyber

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #153 Gepost op: december 02, 2005, 05:36:34 pm »
Zo, ik ben weer bij gelezen, vele meningen dus gelezen, zelfs
hele boekdelen kwam ik tegen, maar daar is niks mis mee
natuurlijk.
Maar de reacties gaan eigenlijk alleen over hoe de Islam nú is,
in al zijn verschijningsvormen, daarom post ik hier over het
hoe en waarom de Islam is ontstaan, maar al zijn verschijning
vormen laat ik maar achterwege.

Mohammed leefde in die tijd dat de concilies over de drie-eenheid
waren geweest, en het gekissebis over de 2 naturen van Christus
in het concilie van dat in 451 in Chalcedon is gehouden.
 Daar wordt besloten dat Christus één persoon was met twee naturen.

Het christendom was toen wereldwijd verspreid, de kloosters
waren er ook al, dit vermeld de Koran ook.

Mohammed heeft niet een nieuwe godsdienst willen stichten,
hij was het alleen totaal oneens met de Drie-eenheid, hij wilde/kon
alleen God zien als 1 en niet als 3, dat Jezus mens en God was
heeft hij ook radicaal van de hand gewezen.

Na zijn dood werden zijn wijsheden opgeschreven, en alleen die
wijsheden zijn opgeschreven, waarvan 2 getuigen hetzelfde
zeiden, deze kwamen in een boek wat wij nu kennen als de Koran.
In de loop der tijden is er natuurlijk veel veranderd, macht heeft
ook hierin een grote rol gespeeld, zoals ook in het christendom,
waar macht verschijnt, verdwijnt het geloof.

Zoals hier in dit topic al werd vermeld dat op de El Aksa moskee staat dat
Allah geen zoon heeft, dat is juist, dat staat er, maar de reden en betekenis
waarom het er staat heb ik nog niet hier gelezen,  Mohammed
geloofde niet dat, zoals wij christenen dat zien, het dogma van de drie-eenheid.
Mohammed vond dat de drie-eenheid een ketterij, want de bijbel geeft
duidelijk aan dat er maar één ware God is.
God kan geen zoon hebben, volgens Mohammed, en daarom is Jezus een profeet.

Het christendom, Judaisme,Islam hebben hun gemeenschappelijke wortels in Abraham.
Theoretisch gesproken moeten deze religies met elkaar eens zijn over de God die zijn aanbidden, maar er zijn conflicten te over.

Mohammed stelt, in Soera 42 Al-Shura (Raad) vers 14 dat de godsdienst (van de overgave) gevestigd werd onder Abraham, Mozes en Jezus, en niet verdeeld is, en zo bekend was sinds de dagen van Noach.
Dit standpunt kennen wij als het fundament van het geloof sinds Noach en de wet zoals die door Noach begrepen werd.
Rabbinaal Judaïsme verwijst hiernaar als de Noachitische wet en beschouwt deze als verschillend van de wet van de Torah en uitgelegd door de mondelinge overlevering.
Er is Bijbels gezien geen verschil tussen de wet aan Mozes gegeven en die door Noach en Abraham in acht genomen werd, en gehouden door Melchisedek in Salem.
Mohammed houdt het erop dat God Zelf hen kiest en roept, die bevestigd zijn in het geloof.
Dit is precies het standpunt van Paulus in Romeinen 8:29-34.

quote:

O, mensen van het Boek, overdrijft in uw godsdienst niet en zegt van Allah niets dan de waarheid. Voorwaar, de Messias, Jezus, zoon van Maria was slechts een boodschapper van Allah en Zijn woord tot Maria gegeven als barmhartigheid van Hem.
Gelooft dus in Allah en Zijn boodschappers en zegt niet:
 “Drie (in één).” Houdt op, dat is beter voor u. Voorwaar, Allah is de enige God . Het is verre van Zijn heiligheid, dat Hij een zoon zou hebben. Aan Hem behoort wat in de hemelen en op aarde is en Allah is als Bewaarder afdoende. (Soera 4:171)

Dit vers spreekt voor zich, dacht ik.

quote:

"gij die gelooft, gelooft in Allah en Zijn boodschapper en in het Boek dat Hij Zijn boodschapper heeft geopenbaard, en in het Boek, dat Hij voordien openbaarde . En wie Allah en Zijn engelen en Zijn Boeken en Zijn boodschappers en de laatste Dag verwerpt, is waarlijk ver afgedwaald ." (Soera 4:136)

Met boodschappers worden de profeten bedoeld, het boek is de bijbel,
en Mohammed leerde ook over de oordeelsdag, de laatste dag.

quote:

Zeg: "Wij geloven in Allah en in hetgeen ons werd geopenbaard en hetgeen werd geopenbaard aan Abraham, Ismaël, Izaak, Jacob, en de stammen en hetgeen aan Mozes en Jezus en de profeten door hun Heer werd gegeven. Wij maken geen onderscheid tussen wie dan ook van hen. " (Soera 3:84)

Bovenstaand vers staat in de koran, Izaak en Jacob en de stammen staan
erbij, dat nu beweert word dat het via de lijn van Ismael is, is niet zo als
het van oorsprong was.

Zowel in de Islam als in het christendom, zijn er wolven in schaapskleren
die het woord verdraaien, en zijn er mensen die het verdraaide woord geloven,
en tot hun eigen gewin maken.

De huidige Islam is wel wat anders als ten tijde van  Mohammed,
daardoor kan het lijken dat Allah Allah niet is.

Net als in het christendom, zijn er velen zijn geweest en
er zullen nog velen komen, die het licht willen verduisteren.

Liudger

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #154 Gepost op: december 02, 2005, 05:38:30 pm »

quote:

Nikolov schreef op 02 december 2005 om 17:22:
Ik denk dat moslims moderner zijn dan je het hier nu doet overkomen. Maar het is onmogelijk dat te kwantificeren en er zo dus iets zinnigs over te zeggen.

Klopt. Fingerspitzengefuhl.

quote:

Ter discussie hier staat de islam op zichzelf. Niet de culturen die daarom heen gebouwd zijn.

Ja, we zijn hier gekomen via een afgeleide discussie die begon met je opmerking dat de verstoring van de verhouding met de Christenen niet oorspronkelijk in Islam zat.
OK, verder weer on-topic :) .
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Adinomis

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #155 Gepost op: december 02, 2005, 08:37:10 pm »

quote:

Nikolov schreef op 02 december 2005 om 03:38:
Adinomis: Ad hominis betekent op de man spelen. In gesprekken zijn er een aantal manieren waarop de argumenten opgebouwd worden. Wat kan gebeuren is dat de eigenschappen van een spreker, (mijn al dan niet moslim zijn) meewegen in de beoordeling van het gesprokene.
Bedankt voor de uitleg. Weer wat geleerd.

quote:

Het feit dat iemand van een bepaalde religie is maakt niet automatisch dat wat hij zegt over een religie niet klopt.

Deze zin vind ik ook moeilijk. Als je de 2 “nieten” wegstreept krijg je: “maakt automatisch dat wat hij zegt over een religie klopt.” Maar klopt dat dan wel met wat je wil zeggen? :?

quote:

Ik herinner je eraan dat het christendom ook zijn serie idiote regels heeft gehad. Het zou ook niet eerlijk zijn om een christen van vandaag op die fouten af te rekenen.

Ik vind dat je met die opmerking gelijk hebt. Maar het ging me in wat ik schreef over de oorsprong van de Islam.
Het feit dat de djimmi´s een vernederende positie moesten innemen en een bedrag moesten betalen bijv. staat in de Koran:
"29 Fight those who believe not in God and in the last day, and who forbid not what God and His Apostle have forbidden, and who do not practice the religion of truth from amongst those to whom the Book has been brought, until they pay the tribute by their hands and be as little ones."

Het woord “djimmie” betekent “bescherming”. Ongelovigen moesten gedood worden, maar de Christenen en de Joden (de mensen van het boek=bijbel en tora) genoten bescherming tegen de dood.

quote:

Ik beweer dat er veel moslims zijn die islam op een manier ervaren waarbij er geen ruimte is voor dat soort gekkigheden.
Dat geloof ik ook hoor! Ik ken heel veel gematigde moslims waarvan ik het gevoel van een wederzijds respect ervaar.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

desiree

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #156 Gepost op: december 02, 2005, 10:02:17 pm »
Je vraagt mij:

quote:

Desiree, wat wil je nu eigenlijk zeggen? Wat doe ik precies verkeerd in jouw ogen?

Wat wil ik zeggen?  Ik dacht dat het duidelijk was maar kennelijk toch niet..
Alleen door Jezus kan je Hem ontmoeten, alleen door Jezus kan je God's kind worden, alleen door Jezus kom je in het paradijs.

Wat doe je verkeerd?
Je zoekt Hem zonder Jezus.
Je denkt of hoopt Hem te vinden door eigen gerechtigheid en denkt te kunnen naderen tot een heilig God hoewel jezelf niet heilig bent.
Je mist nederigheid.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2005, 10:07:04 pm door E-line »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #157 Gepost op: december 03, 2005, 07:46:01 am »

quote:

desiree schreef op 02 december 2005 om 22:02:
Wat doe je verkeerd?
Je zoekt Hem zonder Jezus.
Je denkt of hoopt Hem te vinden door eigen gerechtigheid en denkt te kunnen naderen tot een heilig God hoewel jezelf niet heilig bent.
Je mist nederigheid.

Als ex-esoterisch christen (en zo verschillend van soefi's zijn die niet, denk ik), meen ik hier iets zinnigs over te kunnen zeggen :) Ik denk niet zozeer, dat het Nikolov aan nederigheid ontbreekt. Ook toen ik Jezus' offer ter vergeving van mijn zonden en om tot God te kunnen komen, nog niet had aangenomen, was voor mij het motto 'Uw Wil geschiede'.  Aan nederigheid ontbrak het mij zeer zeker niet! Waar dan wel aan? Aan begrip. Ik had niet door, dat God inderdaad onmogelijk te naderen is, als je niet helemaal zondeloos bent. Al besta je voor 99,999% uit goedheid en voor 0,001% uit zondigheid, dan nog ben je volledig incompatibel met God. Om dat probleem (wat bij alle mensen speelt en zal blijven spelen) op te lossen, heeft God Zijn Zoon gezonden. Omdat Hij naar ons kijkt, maar in feite Zijn zondeloze Zoon ziet, die voor ons geleden heeft en gestorven is, kunnen wij ondanks onze zonde tot Hem komen. Dit niet geloven is geen kwestie van nederigheid, maar van onbegrip.

En om te proberen het aan Nikolov en anderen uit te leggen: dat God je niet accepteert als je nog maar 0,001% zonde in je hebt, is niet omdat Hij kwaad op je, niet vergevingsgezind, of wat dan ook zou zijn. Dat is allemaal veel te antropomorf gedacht. Het is omdat Hij incompatibel is met zonde. Zonde kan bij Hem niet bestaan, je zou verbrand worden (in figuurlijke zin geloof ik dan, mgoed) als je Hem tóch in zondige staat zou (kunnen) naderen.  Dat is geen kwestie van onwil van Gods kant ofzo, maar dat is een natuurwet. Hoe groot is onze God, dat Hij daarvoor een workaround heeft gevonden!  _/-\o_
« Laatst bewerkt op: december 03, 2005, 07:50:37 am door wateengedoe2 »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #158 Gepost op: december 03, 2005, 08:41:03 am »

quote:

Adinomis schreef op 02 december 2005 om 20:37:
Deze zin vind ik ook moeilijk. Als je de 2 “nieten” wegstreept krijg je: “maakt automatisch dat wat hij zegt over een religie klopt.” Maar klopt dat dan wel met wat je wil zeggen? :?

je kunt ook niet zomaaar 'niet'-en wegstrepen. Er staat "Het feit dat iemand van een bepaalde religie is maakt niet automatisch dat wat hij zegt over een religie niet klopt.". De kern zit 'm in 'niet automatisch'. Als daar 'automatisch niet' had gestaan, dan had je gelijk gehad. Dan was het 'automatisch niet (..) niet', en dat is gewoon 'automatisch wel'. Nu is het alleen maar 'niet automatisch (..) niet' ==> 'niet altijd (..) niet' ==> 'soms (..) wel'. Hij zegt dus dat een moslim soms best wel gelijk kan hebben in wat hij zegt over een religie.

Adinomis

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #159 Gepost op: december 03, 2005, 01:14:25 pm »

quote:

cyber schreef op 02 december 2005 om 17:36:
Mohammed heeft niet een nieuwe godsdienst willen stichten,
hij was het alleen totaal oneens met de Drie-eenheid, hij wilde/kon
alleen God zien als 1 en niet als 3, dat Jezus mens en God was
heeft hij ook radicaal van de hand gewezen.
God kan geen zoon hebben, volgens Mohammed, en daarom is Jezus een profeet. Het christendom, Judaisme,Islam hebben hun gemeenschappelijke wortels in Abraham.
Theoretisch gesproken moeten deze religies met elkaar eens zijn over de God die zijn aanbidden, maar er zijn conflicten te over.

Dit zijn nu precies de redenen waarom Christendam, Judaïsme en Islam het niet eens KUNNEN zijn over de God die we aanbidden. Zie onderstaande bijbeltekst uit 2 Joh.
7 Er zijn veel dwaalleraren in de wereld verschenen die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden. Dat nu is de verleider, de antichrist! 8 Wees op uw hoede en verspeel niet wat we bereikt hebben, maar zorg dat u het volle loon ontvangt. 9 Wie niet bij de leer van Christus blijft maar verder wil gaan, heeft God niet. Wie bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon. 10 Als er iemand bij u komt die deze leer niet uitdraagt, ontvang hem dan niet in uw huis en groet hem niet, 11 want wie zo iemand groet, is medeplichtig aan zijn kwalijke praktijken.

quote:

Dit is precies het standpunt van Paulus in Romeinen 8:29-34.

28 En wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede. 29 Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters. 30 Wie hij hiertoe heeft bestemd, heeft hij ook geroepen; en wie hij heeft geroepen, heeft hij ook vrijgesproken; en wie hij heeft vrijgesproken, heeft hij nu al laten delen in zijn luister.

31 Wat moeten wij hier verder over zeggen? Als God voor ons is, wie kan dan tegen ons zijn? 32 Zal hij, die zijn eigen Zoon niet heeft gespaard, maar hem omwille van ons allen heeft prijsgegeven, ons met hem niet alles schenken? 33 Wie zal Gods uitverkorenen aanklagen? God zelf spreekt hen vrij. 34 Wie zal hen veroordelen? Christus Jezus, die gestorven is, meer nog, die is opgewekt en aan de rechterhand van God zit, pleit voor ons.

Hoe kun je dit vers nu in verband brengen met de leer van Mohammed? Die uitverkiezing is toch alleen in de ZOON VAN GOD: Jezus Christus.

quote:

Bovenstaand vers staat in de koran, Izaak en Jacob en de stammen staan
erbij, dat nu beweert word dat het via de lijn van Ismael is, is niet zo als
het van oorsprong was.

Zowel in de Islam als in het christendom, zijn er wolven in schaapskleren
die het woord verdraaien, en zijn er mensen die het verdraaide woord geloven,
en tot hun eigen gewin maken.

Het vers dat jij citeerde uit de Koran vermeldt inderdaad ook Jacob,dit in tegenstelling tot de Korantekst die ik uit dit forum geplakt had. Maar het gaat hier niet om de verbondslijn die uitloopt op de geboorte van Christus.

Gen. 12:21 “want alleen de nakomelingen van Isaak zullen gelden als jouw nageslacht”
Dit wordt herhaald in Rom. 9:7 en Heb. 11:18. De HEER zei tegen haar:
God sprak tot de zwangere Sara in Gen. 25: 23: ‘Twee volken zijn er in je schoot,
volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
de oudste zal de jongste dienen.’

Izak moet van God de zegen aan Jacob geven. Gen. 27 en zie vervolgens het geslachtsregister in Matheus 1.
Ik wil uitdrukkelijk zeggen dat ik geen “wolf in schaapskleren” ben en het woord wil verdraaien. Misschien kun je zeggen dat ik éénzijdig een tekst heb gebruikt uit de Koran, omdat er ook een tekst te vinden is waarin het anders werd verwoord. Dat is waar. Maar de bedoeling is onmiskenbaar… De Islam erkent Jezus niet als Gods zoon en daarom een uiting van de antichrist.
Niettemin houd ik van de moslimmensen. Zij zijn in dit patroon opgevoed en dat kun je hen niet kwalijk nemen. Laten we voor hen bidden dat hun ogen mogen opengaan voor Jezus Christus, de WEG, de WAARHEID en het leven.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

klaas f

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #160 Gepost op: december 03, 2005, 06:49:41 pm »

quote:

(...) God sprak tot de zwangere Sara in Gen. 25: 23: "Twee volken zijn er in je schoot,
de oudste zal de jongste dienen." (...)

Deze "voorspelling" werd pas een paar duizend jaar na de (vermeende) gebeurtenis opgeschreven, door [knip] Joden (Ezra, Nehemia c.s.) in ballingschap...
Waarheid is maar wat je gelooft, hè?

[knip]

Modbreak:
Stuk verwijderd.
Hier staan noch de joden, noch de bijbel, noch het antisemitisme ter discussie. Hier wordt gediscussieerd over God vs Allah, en daarbij dienen de standpunten beargumenteerd te worden.
« Laatst bewerkt op: december 04, 2005, 01:54:35 pm door elle »
vriendelijke groet, klaas.

cyber

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #161 Gepost op: december 03, 2005, 09:37:44 pm »
Adinomis schreef op 03 december 2005 om 13:14:

quote:

Dit zijn nu precies de redenen waarom Christendam, Judaïsme en Islam het niet eens KUNNEN zijn over de God die we aanbidden.
Zie onderstaande bijbeltekst uit 2 Joh.
 7 Er zijn veel dwaalleraren in de wereld verschenen die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden.

Joden en christenen en Moslims geloven in 1 God.

Joden geloven niet in Jezus, als de Zoon van God en als mens.

Moslims geloven in Jezus als mens en niet als Zoon van God, zij geloven ook
dat Jezus zonder man is verwekt, en zonder zonde was, zij trekken de vergelijking
tussen Jezus en Adam, maar dan de Adam voor de zondeval.
Moslims geloven ook niet in de kruisiging, de bijbel vermeld al hoe men de
opstanding wil verdoezelen, door de opstanding te verloochenen.
Zo word het volbrachte werk van de Messias, als de weg tot behoud, afgesloten.
Moslims geloven wel dat Jezus naar de hemel voer, zoiets als een hemelvaart.

quote:

Hoe kun je dit vers nu in verband brengen met de leer van Mohammed? Die uitverkiezing is toch alleen in de ZOON VAN GOD: Jezus Christus.

Ik begrijp je hier niet helemaal, sorry.

Wat ik heb willen benadrukken is, dat in de islam Allah kiest, zodat men
gaat/moet geloven.

Ik geloof dat;
God heeft ons niet uitverkoren  omdat wij geloofden, of omdat we zouden gaan geloven.
Nee het is juist andersom.  
Hij heeft ons uitverkoren - voor de grondlegging van de wereld al, zegt Efeziërs 1 - opdat we zouden gaan  geloven.

Ik hou het summier, want ik wil zeker geen uitverkiezing discussie ontketenen

quote:

Het vers dat jij citeerde uit de Koran vermeldt inderdaad ook Jacob,dit in tegenstelling tot de Korantekst die ik uit dit forum geplakt had. Maar het gaat hier niet om de verbondslijn die uitloopt op de geboorte van Christus.

Nee, die verbondslijn zullen we tevergeefs zoeken in de Islam, net zoals de
- Naasten liefde
- vergeving van zonde door God
- ook geen erfzonde en schuld.

De Islam heeft verschillende over eenkomsten met het OT, zoals de wet en geloofsleer.
En dan bedoel ik de manier van leven en niet dat de koran-wetten en de bijbel-wetten
hetzelfde zijn.

quote:

God sprak tot de zwangere Sara in Gen. 25: 23: ‘Twee volken zijn er in je schoot,
 de oudste zal de jongste dienen.’

Het is toch Rebekka die een 2ling heeft en niet Sara

quote:

Ik wil uitdrukkelijk zeggen dat ik geen “wolf in schaapskleren” ben en het woord wil verdraaien.

Ik zal en ga zeker niet en ik heb niet willen zeggen dat jij een wolf in schaapskleren bent
en dat heb ik er zeker ook niet mee bedoelt, en ook niet dat jij het Woord aan
het verdraaien bent.
Wat ik stelde was in het algemeen bedoelt, en terug kijkend in de geschiedenis is
het wel gebeurt.

quote:

Niettemin houd ik van de moslimmensen. Zij zijn in dit patroon opgevoed en dat kun je hen niet kwalijk nemen. Laten we voor hen bidden dat hun ogen mogen opengaan voor Jezus Christus, de WEG, de WAARHEID en het leven.
Dit ben ik met je eens.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #162 Gepost op: december 04, 2005, 12:17:52 pm »
Modbreak:
Enkele offtopic berichten naar 2 evangeliën? verplaatst

Nikolov

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #163 Gepost op: december 04, 2005, 06:56:54 pm »
Bedankt Nunc, voor je vertaling, je zegt het zoals ik het bedoelde, soms maak ik mijn zinnen wat ingewikkeld denk ik.

En Edith bedankt voor het voor me opnemen. Door jouw woorden werd me ook duidelijk waarom ik niet snapte wat Desiree bedoelde.

Ik denk dat ik de statement "God is incompatibel met zonde" gewoon niet geloof. Deze wereld is ontstaan uit zijn handen met alles wat daarin is. Zelfs de duivel heeft hij als een van zijn engelen geschapen. En hoe kan iets wat perfect is, 100% perfect nou geboorte geven aan iets wat niet zelf 100% perfect is. Behalve als het zo bedoeld is en dan is het perfect in imperfectie. En dat is precies zoals ik zelf mensen ervaar. Er zijn geen slechte mensen. We hebben allemaal een sluier van onbewustheid over ons heen waardoor we soms fouten maken omdat we ons gewoon niet bewust zijn daarvan. Die sluier wordt zonde genoemd in het christendom (Althans dit is mijn interpretatie ervan)

Daarom kun je het ook erf zonde noemen, we worden ermee geboren. Het is primair belangerijk om die zonde op te lossen omdat dit de enige manier is om het lijden te ontsnappen en wat er gebeurt als je die sluier oplost dan ontsnap je stapje voor stapje aan dat onbewustzijn. Maar je kunt niet afgerekend worden op die zonde door een externe kracht. Want je bent er niet schuldig aan. Wel verantwoordelijk voor in die zin dat je het op je genomen hebt bij keuze voordat je in deze wereld koos te komen. God heeft niemand van ons het lichaam in geschopt. Hij heeft ook Jezus niet gezonden. Hij heeft zijn wens getoond en Jezus heeft die zonder te twijfelen gevolgd. Maar mensen rekenen elkaar er wel op af, omdat ze zelf die zonden bevatten. Dit is in principe een interne afrekening. Je ziet ook dat mensen die vrijer zijn van zonden erg vergevings gezind zijn.

Jezus tijdens zijn arrestatie heeft het oor genezen van een van de mensen die hem kwamen arresteren. Zijn vergevings gezindheid was heel bijzonder. Dit zie ik als een direct gevolg van zijn alles omvattend goddelijk bewustzijn. Een goed voorbeeld om naar te leven. Om over zijn liefde voor de wereld maar te zwijgen, daarvan slaan de stoppen door. :)

Jezus is voor onze zonden gestorven. Ja, ik geloof dit echt, maar dit geeft mij niet het recht om dan maar op mijn kont te gaan zitten en zeggen het is al geregeld, ik heb de juiste vriendjes en mijn kaartje tot verlossing zit al in mijn zak. Ik denk dat dat kaartje een landkaart is, volg de kaart en je komt er zeker. In mijn ervaring geeft die landkaart regelmatig een voorproefje op de hemel en wat het is om in  God te zijn. Ik probeer het niet op mijn eentje te doen. De scheiding van God is een illusie. God is alomvattend. Ik doe het met Zijn hulp. Dat is ook met de hulp die hij gezonden heeft. Zijn directe interventies in mijn wereld en mijn bewustzijn. Jezus heeft meerdere malen aangegeven dat hij een mens is. Dit benadrukt een aantal dingen die veelal genegeerd worden en waarbij alleen maar naar zijn goddelijke kant gekeken wordt die we ver buiten onszelf plaatsen. Zijn menszijn benadrukt zijn voorbeeld functie. Wij kunnen dit omdat hij het kon. De liefde en vergevings gezindheid die hij ervaart zijn voor ons ook te ervaren.  Jezus is een directe interventie in het menselijk bewustzijn. Laten we dit kadotje eens volledig uitbuiten en de kans grijpen om te evolueren naar iets wat boven de menselijke ervaring uitstijgt.

Ik zie in zijn boodschap ook een "Call to action". Maar interpreteer dat alsjeblieft niet als een "Hij denkt dat hij het in zijn eentje kan" dat is niet zoals ik het ervaar.

Adinomis

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #164 Gepost op: december 04, 2005, 08:40:27 pm »

quote:

Nikolov schreef op 04 december 2005 om 18:56:

Ik denk dat ik de statement "God is incompatibel met zonde" gewoon niet geloof. Deze wereld is ontstaan uit zijn handen met alles wat daarin is. Zelfs de duivel heeft hij als een van zijn engelen geschapen.

In dit forum nemen we Gods Woord, de Bijbel tot uitgangspunt. Dat maakt dat we geen eigen gevormd beeld van God maken. Want een zelfgemaakt beeld is een afgod. Gods woord zegt:

“Dit is wat wij hem hebben horen verkondigen en wat we u verkondigen: God is licht, er is in hem geen spoor van duisternis.”  (1 Joh. 1:5)

“Hij alleen is onsterfelijk en hij woont in een ontoegankelijk licht; geen mens heeft hem ooit gezien of kan hem zien. Aan hem zij de eer en de eeuwige kracht. Amen.”  (1 Tim. 6:16)

God is ook onsterfelijk. Dan zou je ook kunnen zeggen waarom Hij mensen liet geboren worden die sterfelijk zijn. God heeft alles goed geschapen, ook de engelen. Zij konden kiezen of ze uit vrije wil Gods dienende geesten wilden zijn.  Ik denk dat God ook geen kinderen tegen wil en dank wilde hebben. Hij wilde kinderen hebben die Hem ook echt als Vader zien en Hem uit liefde willen gehoorzamen.

quote:

De scheiding van God is een illusie.

God zegt in Zijn Woord:

“ maar uw ongerechtigheden zijn het, die scheiding brengen tussen u en uw God, en uw zonden doen zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij niet hoort. “ (Jes.59:2)

quote:

Hij heeft ook Jezus niet gezonden. Hij heeft zijn wens getoond en Jezus heeft die zonder te twijfelen gevolgd.

Er staat meermalen in de bijbel dat Jezus gezonden is.
“ Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.” (Joh. 3:17)

Nu geloof ik dat je in een liefdesrelatie, zoals die tussen God en Zijn Zoon bestond, het best op de jouw geschetste manier is gebeurd. Maar Jezus zelf ziet het als een “zending”.

quote:

Jezus tijdens zijn arrestatie heeft het oor genezen van een van de mensen die hem kwamen arresteren. Zijn vergevings gezindheid was heel bijzonder. Dit zie ik als een direct gevolg van zijn alles omvattend goddelijk bewustzijn. Een goed voorbeeld om naar te leven. Om over zijn liefde voor de wereld maar te zwijgen, daarvan slaan de stoppen door. :)
Dit is inderdaad een prachtig voorbeeld. Bij die gelegenheid was Jezus meester van de situatie. Ik zou i.p.v. “zijn allesomvattend goddelijk bewustzijn” liever zeggen “zijn God-zijn”. Hij was God èn mens. Alleen denk ik dat wij van nature in zulke moeilijke omstandigheden teveel met onszelf bezig zijn. We hebben de geest van Jezus (de Heilige Geest) nodig om zo te kunnen handelen.

quote:

Er zijn geen slechte mensen.

Gods Woord zegt het tegendeel. In Adam heeft het mensdom gehoor gegeven aan de Satan. De invloed ervan merk je iedere dag en overal. Niet als een sluier, maar onze natuur moet sterven en vervangen worden door de natuur van Jezus. Zie jij de zonde niet overal om je heen en misschien in jezelf? Je zegt ook zelf dat je gelooft dat Jezus voor je zonden is gestorven.
“ Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.” (Joh. 3:17)

desiree

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #165 Gepost op: december 04, 2005, 11:03:48 pm »
je zegt :

quote:

Nikolov in "God en Allah - dezelfde?"
 Jezus heeft meerdere malen aangegeven dat hij een mens is.

Ja dat is waar. Maar Jezus  is ook volkomen God, Hij zegt :

"Wie de Zoon ziet, de Vader in de Hemel gezien heeft" ( Jezus zegt dat Hij God is)
"Voor Abraham was, ben Ik"
"Ik Ben de weg de waarheid en het leven"
"Ïk ben de Alpha en de Omega"
In het allereerste begin was Christus er al. Hij was bij God en was Zélf God. Alles ontstond door Zijn Woord. Zonder Hem is niets ontstaan; al het bestaande heeft Hij gemaakt. In Hem is eeuwig leven en dat leven is het licht voor de mensen. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in zijn macht kunnen krijgen. (Joh. 1:1 lees het eens tot vers 14).

Gods Zoon straalt van Gods heerlijkehid en uit alles wat Hij is en doet, blijkt dat Hij in wezen God is. Hij beheerst alles met Zijn machtig woord. Door voor ons te sterven, heeft Hij ons gereinigd en al onze zonden uitgewist. Daarna is Hij gaan zitten naast de Almachtige God, Die in de hemelen is. Maar van Zijn zoon zegt Hij: "Aan Uw koninkrijk o God , komt nimmer een einde; er gelden regels die goed en rechtvaardig zijn"(Hebreeën 1:3,8)

Jezus was als mens geboren , hij was volkomen mens maar ook volkomen God....
Hij werd mens uit liefde voor ons om ons aan alles gelijk te zijn (pijn, verlatenheid etc> kende Hij ook precies zoals jij en ik).
Zoals alles fout ging met Adam in het paradijs, zo ging alles goed met de verlosser die toen al beloofd werd in Genesis.
« Laatst bewerkt op: december 04, 2005, 11:07:04 pm door Nunc »

Nikolov

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #166 Gepost op: december 05, 2005, 04:34:33 pm »
Ik heb helemaal niet gezegd dat Jezus niet God is. Ik heb enkel gezegd dat hij OOK mens is. Er is geen discussie, ik ben het met jullie eens. Toch wordt wederom benadrukt dat hij God is. Iets wat ik zelf ook al gedaan heb. Begrijpen jullie dat ik Jezus in zijn totaliteit wil kennen? Niet enkel in dat opzicht wat 'zogenaamd' ver van ons verwijderd is en wat steeds maar benadrukt wordt.

Adinomis: Dit specifieke subforum heet levens beschouwing en vereist niet strikt dat we ons aan de bijbel houden in wat we zeggen. Daarbij vind ik ook 'bewijzen' voor mijn filosofie in de bijbel. De bijbel is niet voor 1 interpretatie vatbaar. Ik bedoel hierbij niet te zeggen dat anderen het verkeerd hebben of dat het Gods woord niet is. Enkel maar dat de geschiedenis ons toont dat christenen over de eeuwen heen de bijbel op andere wijzen geinterpreteerd heeft. Moeten we daaruit concluderen dat ze het fout hadden en wij goed? Of moeten we concluderen dat meerdere interpretaties dus mogelijk zijn. Een van de splitsingen die in het christendom ontstonden kort na de dood van Jezus was of Jezus een goddelijke redder of een menselijk voorbeeld was. De goddelijke redder heeft uiteindelijk gewonnen niet in het minst omdat dat betekende dat de kerk een soort monopolie kon ontwikkelen. Een monopolie wat vele levens verwoest heeft. En mijn inziens te vaak niet aan de leer van Jezus voldeed. Laat het oordeel nou aan God over, hij is de enige die dat kan. Oordeelt niet want gij zult geoordeeld worden.

Toen ik zei dat ik geen slechte mensen ken bedoelde ik niet dat ik geen zondige mensen ken. Zondig of slecht zijn is niet hetzelfde. Ik zie de pijn die mens zichzelf en elkaar veroorzaakt. Haar gebrek aan bewustzijn.  De zonde en de kennis van goed en kwaad die we dagelijks ontdekken. Ik ben niet blind Desiree. Zeker niet te blind om de zonde te zien, en ook niet te blind om oorzaken ervan terug te vinden binnen onze wereld en dus ook binnen onze invloed sfeer. Want vergis je niet, niet alle kwaad is te wijten aan de duivel. We mogen onszelf ook wel eens vermanend toespreken.

Het spijt me ik ben geen slecht mens. Ik leid aan blindheid waardoor ik mijn fouten niet altijd even helder en vaak gewoon niet zie. Ik ben soms lui in die zin dat ik soms doe alsof omdat iedereen een fout heeft ik die dus ook mag hebben. Later voel ik me schuldig over die foute keuzen wat eigenlijk ook een fout van me is. Maar ik neem verantwoordelijkheid ervoor. Ik accepteer het offer wat God ons in de vorm van zijn zoon gegeven heeft. Maar ik vertik het om dat als een excuus te zien om te stoppen met het grote werk. Eigenlijk denk ik dat als je dat doet je totaal de boot mist. Jezus is niet voor niets gekomen, de zonden hadden ook kwijtgescholden kunnen zijn zonder dat ons iets verteld wordt. Toch is het zo gebeurt, dit is opdat wij weten en dus ernaar handelen.

Jezus was mens. Jezus was niet alleen redder maar ook lichtend voorbeeld. Hierom verkies ik zijn voorbeeld te volgen op de wijze die ik als recht zie. Ik begrijp niet dat daar zo'n punt van gemaakt wordt. Ik maak mezelf geen illusies. Maar ik laat me ook niet zomaar iets aanpraten.

Waarheid is dat sinds ik dit doe mijn leven met sprongen verbeterd is. Dat is voor mij de primaire reden om dit te doen. Ik heb het gevoel dat God mij leidt hierin. Het spijt me als de "ware" gelovige het niet met mij eens is. Laat hem die zonder zonde is de eerste steen werpen.

Het is helemaal niet moeilijk om het juiste te doen. Om te beginnen hoef je je geen zorgen te maken over of je een goed persoon bent. Als je altijd je best doet dan kun je niet beter. Ten tweede reageren mensen erop door je te helpen waar ze kunnen en je voorbeeld te volgen. Ten derde geeft God een aantal voorzetjes die prachtig ingekopt kunnen worden waarbij niet zeldzaam je zelf er gewoon op vooruit gaat. Bijvoorbeeld kort geleden kreeg ik de keuze om problemen te gaan veroorzaken omdat ik onderbetaald werd in mijn werk. Ik heb besloten dat niet te doen want ik had het geld niet hard nodig het was gewoon principieel, en een half jaar later al kreeg ik een fixe en ongeplande loonsverhoging waardoor ik weer op normaal niveau zit. Een loonsverhoging is niet een bijzonder spiritueel voorbeeld, maar ik kreeg hem wel omdat ik de voorkeur aan spiritualiteit gaf en het in Gods handen heb gelegd. Dit is een van de vele voorbeeldjes waarvan sommigen gewoon humoristische interacties zijn en sommigen mijn leven radicaal hebben omgegooid.

Waar ik voor sta is een veel directere interactie met God. Hij wil niet slechts dat wij hem kiezen. Hij wil ook dat we iets met hem doen. Dit kan in het alledaagse leven of op bijzondere momenten. Kortom in het spectrum van je leven. Maar voordat hij je dingen gaat tonen moet je toch echt de oogkleppen afdoen en ophouden aan te nemen dat je alles over hem al weet. En dat is wel een beetje wat er gebeurt als je zegt dat de bijbel een uitputtend volledig boek is. Het spijt me, dat is het niet als je hem van kaft tot kaft leest ontstaan er heel heel veel vragen. Het is niet eens een overtuigende introductie cursus want een atheist de bijbel laten lezen maakt geen gelover van hem. De continue degendans van citaat en tegencitaat hier op het forum is een mooi voorbeeld ervan.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
God en Allah - dezelfde?
« Reactie #167 Gepost op: december 05, 2005, 05:49:23 pm »

quote:

Nikolov schreef op 05 december 2005 om 16:34:
Het spijt me ik ben geen slecht mens. Ik leid aan blindheid waardoor ik mijn fouten niet altijd even helder en vaak gewoon niet zie. Ik ben soms lui in die zin dat ik soms doe alsof omdat iedereen een fout heeft ik die dus ook mag hebben. Later voel ik me schuldig over die foute keuzen wat eigenlijk ook een fout van me is. Maar ik neem verantwoordelijkheid ervoor. Ik accepteer het offer wat God ons in de vorm van zijn zoon gegeven heeft. Maar ik vertik het om dat als een excuus te zien om te stoppen met het grote werk. Eigenlijk denk ik dat als je dat doet je totaal de boot mist. Jezus is niet voor niets gekomen, de zonden hadden ook kwijtgescholden kunnen zijn zonder dat ons iets verteld wordt. Toch is het zo gebeurt, dit is opdat wij weten en dus ernaar handelen.
Er is ook niemand die beweert dat je stil moet zitten. Ik denk dat ook mensen die sola fide geloven, het wel met je eens zijn, dat je ook als (orthodox) christen streeft naar groei. Het verschil is denk ik, dat iemand die van sola fide uitgaat, geen zin ziet in het groeien om zo iets te 'verdienen' bij God (wat je natuurlijk ook niet doet/kunt), maar wel in het groeien als uiting van liefde en dankbaarheid aan God en Zijn Zoon. Het is ook hoe de Geest in je werkt: heb je die, dan kun je niet níet groeien, al zou je willen ... Dat christenen lekker achterover kunnen leunen, lekker zondig leven, omdat ze tóch wel verlost zijn, dat is een drogredenatie die (helaas) ook nogal vaak door moslims wordt gebruikt om het christendom af te wijzen.

En die blindheid, dát is de erfzonde. Een andere benaming, maar niks anders in betekenis. En van die blindheid kom je niet af als God je niet tegemoet komt. Als je dat ziet, snap je het orthodoxe christendom (gevoelsmatig bedoel ik, niet alleen van een afstandje).
« Laatst bewerkt op: december 05, 2005, 05:49:21 pm door wateengedoe2 »