Auteur Topic: Echtpaar vecht door  (gelezen 4059 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Echtpaar vecht door
« Reactie #50 Gepost op: december 09, 2005, 01:08:33 pm »
De uitspraak 'Zoals bekend is in dergelijke omstandigheden het ophogen van de morfinedosis veelal een voorstadium van levensbeƫindiging. Dat wist de vader ook.' doe ik dus af als stemmingmakerij. Het ziekenhuis ontkent dit namelijk, en voert het lijden (kliniek dus) aan als argument om de dosis te verhogen, wat m.i. een valide argument is dat niet per se met euthanasie te maken heeft.

Maar op zich ben ik het met jullie eens: de arts handelt niet vertrouwenwekkend, dus dat je als ouders dan de behandelrelatie wilt opzeggen snap ik ook. Maar als je inmiddels uit de ouderlijke macht bent ontzet, dan moet je een advocaat inschakelen om dat ongedaan te krijgen, of op zijn minst te zorgen dat je kind wordt overgeplaatst naar een ziekenhuis waar je dat vertrouwen nog wel hebt.
Maar dat is iets anders dan 'een advocaat inschakelen omdat anders mijn kind geeuthanaseerd wordt', of 'omdat de artsen niet goed bij hun hoofd zijn en mijn kind helemaal niet lijdt'. In beide gevallen betwist je de expertise van de arts (t.a.v. het behandelplan / inzicht in de situatie), wat mij geen goede houding lijkt. Die 'raadsman' vertroebelt de situatie imho met dergelijke uitspraken.

De bron in de eerste post geeft een erg gekleurde visie op het gebeuren weer, gezien de overige bronnen. Is imho niet te vertrouwen. De overige bronnen spreken veel genuanceerder over wat er fout is gegaan bij de geboorte.
Fouten zijn niet te voorkomen, ook medische fouten niet altijd. Bij 'medische fouten' is ook nog eens niet elke fout verwijtbaar. Soms is het kiezen uit 2 kwaden (zoals bij het in diepe slaap brengen, zie mijn eerdere post).

Maar, los van het gegeven of er al dan niet verwijtbaar gehandeld is in een eerder stadium, lijkt mij deze kwestie op zichzelf staan. Er zijn imo 2 zaken, 1) die van de gecompliceerde bevalling, en 2) die van het ophogen van de dosis. De artsen moeten daar onderscheid in maken (al is het menselijk om te denken 'onder mijn handen is het kind gehandicapt geworden, nu is het mijn verantwoordelijkheid dat ik het lijden zoveel mogelijk verlicht want zo is het geen leven'), maar ook de ouders zouden daar onderscheid in moeten maken. En als zij dat niet kunnen, zou een raadsman dat voor hen moeten doen. Die raadsman zou imho moeten constateren dat de vertrouwensband zoek is, en dus een andere behandelaar moeten proberen te regelen, waardoor de vertrouwensband hersteld wordt. En geen uitspraken doen die suggereren dat de ouders meer expertise hebben dan de artsen.
Kortom: ik snap dat het vertrouwen weg is, maar vind daar vooralsnog geen duidelijk geobjectiveerde aanleiding voor, anders dan de manier van communiceren van de betrokken arts.

Maar misschien ben ik nog te naief.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2005, 01:11:49 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Liudger

• Bekijk profiel
Echtpaar vecht door
« Reactie #51 Gepost op: december 09, 2005, 02:49:21 pm »
Nee, niet naief, je benadering is evenwichtig.

quote:

Kortom: ik snap dat het vertrouwen weg is, maar vind daar vooralsnog geen duidelijk geobjectiveerde aanleiding voor, anders dan de manier van communiceren van de betrokken arts.

De aanleiding is niet duidelijk geobjectiveerd, in de zin dat het niet geheel mogelijk is een objectief beeld van de situatie te krijgen. Het is mogelijk dat de situatie zich zo ontwikkelde dat de ouders gelijk hadden met hun benadering. Het tegengestelde is ook niet uitgesloten.

De communicatie van de betrokken arts kan zodanig zijn geweest, dat de ouders op grond van de voor hen beschikbare informatie in hun eigen ogen voor de mogelijkheid stonden dat alleen onmiddelijk, drastisch en confronterend handelen de dood van hun kind kon voorkomen. Ook al hadden ze daarover geen zekerheid, de mogelijkheid is (lijkt me) al voldoende rechtvaardiging voor zulk handelen. In dat geval is de arts in feite verantwoordelijk voor de ontstane conflictsituatie, waarvan de ouders dan de gevolgen (ontzetting uit ...) moeten dragen.

Overigens, waardering voor al diegenen in de medische stand die bereid zijn zichzelf verantwoordelijk te maken voor dit soort zware beslissingen. Succes, Elle :)
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Marloes

• Bekijk profiel
Echtpaar vecht door
« Reactie #52 Gepost op: december 09, 2005, 04:10:54 pm »

quote:

Ouders krijgen weer gezag gehandicapt kind

Van onze verslaggever

Haarlem-De ouders van de zwaar gehandicapte Josepheo, die vorige week op verzoek van VU Medisch Centrum in Amsterdam tijdelijk uit de ouderlijke macht werden gezet, hebben weer volledig gezag over hun baby. Dat besloot de kinderrechter vrijdag bij de rechtbank in Haarlem.

Op de besloten zitting zijn de partijen het eens geworden over de medische behandeling van de baby. Niet alleen de ouders zijn blij met het besluit, ook het VU Medisch Centrum is opgelucht.

,,Het behandelend team zal al het mogelijke doen om het kind optimaal te behandelen en de ouders te begeleiden.''
[Prediker 7:29]