Auteur Topic: Waarom is er eigenlijk nog een ondertekeningsformulier?  (gelezen 7242 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Waarom is er eigenlijk nog een ondertekeningsformulier?
« Gepost op: april 27, 2003, 09:55:25 pm »
Als er diakenen of ouderlingen bevestigd worden dan wordt er een heel bevestigingsformulier voorgelezen waartegen die waarde broeders ja zeggen. Vervolgens wordt dit bevestigingsformulier nog verder aangescherpt in een zogenaamd ondertekeningsformulier, waarom is dat eigenlijk?

Ik ken mensen die om deze reden besluiten geen ouderling of diaken te worden omdat het ondertekeningsformulier hen te ver gaat. Is er sprake van overdreven regelzucht?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 27, 2003, 09:57:35 pm »
Zal het eens aan m'n pa vragen...
Die is toevallig vandaag tot diaken benoemd.. Misschien schrik ik hem er wel mee af..
Maar hij heeft als het goed is al toegezegt want ze kwamen vanavond op gesprek..
Denk dat ondertekeningsformulier meer met tucht te maken heeft ofzo..
Weet eigenlijk niet precies wat er in staat... :?
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 27, 2003, 10:26:46 pm »
Wat mij betreft mag dat formulier zo overboord. In elk geval vind ik het vreemd, dat dit in sommige kerken (na afloop van de dienst) voor de hele gemeente wordt voorgelezen en 'live' wordt ondertekend door de pas benoemde ambtsdragers. Het zet onnodig een behoorlijke domper op het geheel.

Bovendien is het inderdaad overbodig, omdat de ambtsdragers ook al 'ja' hebben gezegd op de vragen in het bevestigingsformulier, waarmee ze dus al beloven zich te zullen onderwerpen aan de kerkelijke tucht als ze zich misgaan in leer of leven.

quote:

op 27 Apr 2003 21:55:25 schreef Jan W:
Ik ken mensen die om deze reden besluiten geen ouderling of diaken te worden omdat het ondertekeningsformulier hen te ver gaat.
Dat snap ik niet. Het staat niet zoveel meer in dan in het normale bevestigingsformulier.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 27, 2003, 10:41:29 pm »
Ik heb geen flauw idee waar dat formulier vandaan komt, maar wat mij betreft is het inderdaad dubbelop, je hebt al ja gezegd op de vragen van het bevestigingsformulier met tientallen getuigen erbij dus waarom nog een apart papiertje? Bij het doopformulier en het avondsmaalformulier hoeven we toch ook niet apart te tekenen?

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 27, 2003, 10:56:10 pm »

quote:

op 27 Apr 2003 22:41:29 schreef dingo:
Ik heb geen flauw idee waar dat formulier vandaan komt, maar wat mij betreft is het inderdaad dubbelop, je hebt al ja gezegd op de vragen van het bevestigingsformulier met tientallen getuigen erbij dus waarom nog een apart papiertje? Bij het doopformulier en het avondsmaalformulier hoeven we toch ook niet apart te tekenen?
Avondmaalsformulier zeg je geen ja op toch ?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 27, 2003, 11:03:47 pm »

quote:

op 27 Apr 2003 22:56:10 schreef Joesoef:
Avondmaalsformulier zeg je geen ja op toch ?
Indirect wel, je gaat toch aan tafel als je instemt met het formulier. Dus je zegt ja  met je voeten  :)

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 27, 2003, 11:15:24 pm »
met het ondertekeningsformulier moet je onderschrijven dat de 3 formulieren van (on)enigheid in al hun delen overeenstemmen met de Bijbel. Als je dat niet kunt, kun je in eerlijkheid ook het formulier niet ondertekenen.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 27, 2003, 11:28:52 pm »
Maar daar zeg je toch ook al ja op?
De vraag is volgens mij waarom dat nog keer extra opgeschreven moet worden
En blijkbaar is de inhoud ook iets anderd..
Maar die ken ik zoals gezegt niet uit m'n hoofd...

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 27, 2003, 11:37:38 pm »

quote:

Als er diakenen of ouderlingen bevestigd worden dan wordt er een heel bevestigingsformulier voorgelezen waartegen die waarde broeders ja zeggen. Vervolgens wordt dit bevestigingsformulier nog verder aangescherpt in een zogenaamd ondertekeningsformulier, waarom is dat eigenlijk? ?

Allemaal een kwestie van politiek. Door ondertekening van het formulier laat je blijken dat je tot de partij van de Staten-Generaal en de politiek van Maurits ondersteunt en niet die "foute"remonstranten en die "landsverrader" van een Van Oldenbarnevelt. Maar ja, heden ten dage geldt dat natuurlijk niet meer..........

De enige reen die ik kan bedenken is een juridische, sommige zaken die je mondeling overeenkomt, moeten schriftelijk bevestigd worden. Misschien is dat met het ouderling- en diakenschap ook wel zo.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 27, 2003, 11:44:27 pm »
Een kerk heeft uiteindelijk ook statuten.. Misschien is er daarin meer over te vinden...

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 28, 2003, 12:17:16 am »

quote:

op 27 Apr 2003 23:28:52 schreef Joesoef:
Maar daar zeg je toch ook al ja op?
Indirect, doordat ze ja zeggen tegen de kerkorde en de kerkorde verwijst naar het ondertekeningsformulier. Het is in elk geval niet zo heel duidelijk. Het ondertekeningsformulier alleen heeft het over de drie formulieren, de kerkorde en het formulier voor de bevestiging van ambtsdragers niet.

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 28, 2003, 09:43:57 am »

quote:

op 27 Apr 2003 23:37:38 schreef Lutheraansch:
Allemaal een kwestie van politiek. Door ondertekening van het formulier laat je blijken dat je tot de partij van de Staten-Generaal en de politiek van Maurits ondersteunt en niet die "foute"remonstranten en die "landsverrader" van een Van Oldenbarnevelt. Maar ja, heden ten dage geldt dat natuurlijk niet meer..........

Historisch is dit niet helemaal juist. Het gebruik om te tekenen voor de belijdenissen stamt uit een tijd dat niemand nog wist van remonstranten en zo. De ondertekening is bedoeld om de eenheid in de leer van de verschillende kerken te handhaven.

quote:

De enige reden die ik kan bedenken is een juridische, sommige zaken die je mondeling overeenkomt, moeten schriftelijk bevestigd worden. Misschien is dat met het ouderling- en diakenschap ook wel zo.
Exact. Het ondertekeningsformulier is een kerkrechtelijk document. Om die reden hoort het wat mij betreft dan ook niet in een kerkdienst thuis.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2003, 04:23:17 pm door HarmW »
HarmW

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 28, 2003, 10:02:37 am »

quote:

op 28 Apr 2003 09:43:57 schreef HarmW:
....
Exact. Het ondertekeningsformulier is een kerkrechtelijk document. Om die reden hoort het wat mij betreft dan ook niet in een kerkdienst thuis.

Volgens mij wordt het formulier dan ook NA de kerkdienst ondertekend.
In de ene gemeente in tegenwoordigheid van de hele gemeente, in de andere gemeente in de consistorie in bijzijn van alleen de kerkenraad
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 28, 2003, 10:08:23 am »
Ik vraag mij af waar deze regels allemaal in de bijbel staan, hooguit dat je gezalfd werd voor een bediening. Ik weet niet of dat bij oudsten ook zo was. Er staan wel voorschriften in de bijbel waaraan ze moeten voldoen.
Bij ons worden ze een poos van te voren aan de gemeente voorgesteld en draaien ze op proef mee, je kunt dan alleen op bijbelse gronden bezwaren indienen.
Daarna komt de officiële bevestiging van de oudste of diaken mét zijn vrouw, zij wordt er bewust in betrokken, omdat zij achter hem moet staan.Maar van ondertekenen van papieren is geen sprake, je woord van trouw is voldoende.
Zo gaat het bij ons, zover ik weet.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 28, 2003, 12:17:39 pm »
Ondertekeningsformulier voor ouderlingen en diakenen

quote:

Wij ondergetekenden, ouderlingen en diakenen van de Gereformeerde Kerk te ……, verklaren hierbij voor het aangezicht van de Here, oprecht en met een goed geweten dat wij er hartelijk van overtuigd zijn dat de leer van de drie formulieren van eenheid - de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelbergse Catechismus en de Dordtse Leerregels - in alle delen geheel met Gods Woord overeenstemt.
Wij beloven daarom dat wij ieder naar eigen ambt deze leer met toewijding zullen onderwijzen en trouw verdedigen en elke dwaling, die daarmee in strijd is, zullen afwijzen.
Voor het geval wij ooit een bedenking tegen deze leer of een afwijkende mening zouden krijgen, beloven wij dat wij die niet openlijk noch anderszins zullen uiteenzetten of verdedigen, maar dat wij ons gevoelen aan de kerkenraad voor onderzoek zullen voorleggen.
Wij beloven dat wij daarbij bereid zullen zijn ons altijd gewillig aan het oordeel van de kerkenraad te onderwerpen. Indien wij in strijd hiermee handelen, zullen wij als gevolg daarvan terstond geschorst worden.
Voor het geval de kerkenraad om gegronde redenen, ter wille van de bewaring van de eenheid en zuiverheid in de leer, ooit een nadere verklaring zou eisen van ons gevoelen omtrent enig deel van deze leer, beloven wij dat wij daartoe altijd bereid zullen zijn. Indien wij deze belofte niet nakomen, zullen wij eveneens geschorst worden, onverminderd het recht van appèl in geval van bezwaar. Gedurende de tijd van appèl zullen wij ons gedragen naar de uitspraak van de kerkenraad.
(Groningen-Zuid 1978, art. 213)

Volgens mij ook vooral juridisch..

Meer lezen: Binding aan de belijdenis - Deputaten Kerkelijke Eenheid

Wat ik me vooral afvraag: er wordt vaak gesteld dat mensen als 'Henk Jasperse' of de schrijvers van 'Woord op Schrift' zich niet aan het ondertekeningsformulier houden en dus onder tucht gesteld moeten worden.
Ik heb die brieven van Henk Jasperse gelezen & Woord op Schrift ook, maar zie niet in waar die tegen het ondertekeningsformulier ingaan :?
(Als zij wel te ver zijn gegaan volgens de gangbare interpretatie mag van mij het ondertekeningsformulier worden afgeschaft met als reden 'overdreven regelzucht':+).
« Laatst bewerkt op: april 28, 2003, 03:04:45 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 28, 2003, 04:18:29 pm »

quote:

op 28 Apr 2003 12:17:39 schreef Marloes:
Ik heb die brieven van Henk Jasperse gelezen & Woord op Schrift ook, maar zie niet in waar die tegen het ondertekeningsformulier ingaan :?
Men zegt dat zij kritiek geven op de drie formulieren en als je dat hebt, dan is de kerkelijke weg van bezwaar de enig juiste weg die je mag lopen. Je mag je twijfels of kritiek niet op een andere manier naar voren brengen.

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 28, 2003, 04:29:33 pm »

quote:

op 28 Apr 2003 10:08:23 schreef Mientje:
Bij ons worden ze een poos van te voren aan de gemeente voorgesteld en draaien ze op proef mee, je kunt dan alleen op bijbelse gronden bezwaren indienen.
Daarna komt de officiële bevestiging van de oudste of diaken mét zijn vrouw, zij wordt er bewust in betrokken, omdat zij achter hem moet staan.Maar van ondertekenen van papieren is geen sprake, je woord van trouw is voldoende.

Hoewel dit ook getuigt van een weloverwogen aanstelling ( ik kan even geen betere omschrijving bedenken, sorry) kan ik deze procedure ook nergens in de bijbel vinden.
Op grond waarvan zou deze procedure beter zijn dan de procedure zoals gehanteerd in de GKV en andere 'traditionele' kerken?
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 28, 2003, 04:43:01 pm »

quote:

op 28 Apr 2003 16:29:33 schreef Garfield:
op 28 Apr 2003 10:08:23 schreef Mientje:
Hoewel dit ook getuigt van een weloverwogen aanstelling ( ik kan even geen betere omschrijving bedenken, sorry) kan ik deze procedure ook nergens in de bijbel vinden.
Op grond waarvan zou deze procedure beter zijn dan de procedure zoals gehanteerd in de GKV en andere 'traditionele' kerken?

Dat is inderdaad waar, maar toch zou ik liever hier voor kiezen. Ik persoonlijk heb gewoon wat tegen ondertekenen van papieren. Je ziet die controle zo sterk bij de Jeh. Get. alles wordt genoteerd, en anders: uitsluiting.Dit zag ik vrijwel hetzelfde in het ondertekeningsformulier van ouderlingen en diakenen :.....
Indien wij in strijd hiermee handelen, zullen wij als gevolg daarvan terstond geschorst worden. ......
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 28, 2003, 10:36:25 pm »

quote:

op 28 Apr 2003 16:43:01 schreef Mientje:
op 28 Apr 2003 16:29:33 schreef Garfield:

Dat is inderdaad waar, maar toch zou ik liever hier voor kiezen. Ik persoonlijk heb gewoon wat tegen ondertekenen van papieren. Je ziet die controle zo sterk bij de Jeh. Get. alles wordt genoteerd, en anders: uitsluiting.Dit zag ik vrijwel hetzelfde in het ondertekeningsformulier van ouderlingen en diakenen :.....
Indien wij in strijd hiermee handelen, zullen wij als gevolg daarvan terstond geschorst worden. ......

Er bestaat kerkrechtelijk ook een mogelijkheid om niet te ondertekenen, zoals onderstaand artikel uit het akkoord van Kerkelijk Samenleven blijkt:

quote:

17 Ondertekening Formulieren van Enigheid
De ambtsdragers zullen de drie Formulieren van Enigheid (te weten: de Nederlandse Geloofsbelijdenis , de Heidelbergse Catechismus, en de Dordtse Leerregels) ondertekenen als blijk van hun instemming met de leer van de kerk. ] Indien een ambtsdrager de ondertekening weigert of niet langer voor zijn rekening kan nemen, zal de uitoefening van zijn ambt worden opgeschort, tot hij zich nader zal hebben verklaard ten genoegen van zijn kerkeraad. De kerkeraad zal hiervan mededeling doen en desgewenst nader rekenschap geven aan de zusterkerken, in regionale vergadering bijeen.
Ook zij die door een regionale vergadering beroepbaar zijn gesteld, of het recht hebben verkregen een opbouwend woord te spreken, zullen door de ondertekening van de drie Formulieren van Enigheid in die vergadering hun instemming met de leer van de kerk betuigen
Ondertekenen hoeft dus niet bij gewetensbezwaren, maar dit vraagt dan wel om een nadere toelichting van de bezwaarde tegenover de kerkenraad.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 28, 2003, 10:53:50 pm »

quote:

op 28 Apr 2003 22:36:25 schreef Lutheraansch:
Er bestaat kerkrechtelijk ook een mogelijkheid om niet te ondertekenen
OK, maar dan kun je je ambt niet uitvoeren. Dit is dus eigenlijk niet anders dan bij de GKV! Ik blijf zitten met de vraag waarom iemand wel 'ja' kan zeggen bij de bevestiging en het ondertekenen weigert. Wat is dan precies het verschil?

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 28, 2003, 10:59:32 pm »
Het verschil zit hierin: als de kerkenraad kan instemmen met je mondelinge toelichting waarom je het formulier niet wilt ondertekenen, kun je dus zonder ondertekening van het formulier ouderling worden.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 28, 2003, 11:13:46 pm »

quote:

op 28 Apr 2003 22:59:32 schreef Lutheraansch:
Het verschil zit hierin: als de kerkenraad kan instemmen met je mondelinge toelichting waarom je het formulier niet wilt ondertekenen, kun je dus zonder ondertekening van het formulier ouderling worden.
Ik weet niet wat er bij de Luthersen in het bevestigingsformulier staat, maar bij de GKV kan ik geen inhoudelijk verschil ontdekken tussen het formulier en het ondertekeningsformulier. Dus hoe kan een kerkenraad instemmen met de weigering om iets te ondertekenen, waarop je in de dienst 'ja' hebt gezegd?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 04, 2003, 09:37:58 pm »

quote:

Ik ken mensen die om deze reden besluiten geen ouderling of diaken te worden omdat het ondertekeningsformulier hen te ver gaat.
Jan, zou je nog eens willen uitleggen wat deze mensen precies dwars zit?

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 04, 2003, 09:40:45 pm »
Met name het feit dat geclaimed wordt dat ze bepaalde gevoelens en gedachten voor zich zullen houden.

Jan Wietsma, Zwolle

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 04, 2003, 09:58:07 pm »
Dat staat er niet letterlijk. Wel dit:

quote:

Voor het geval wij ooit een bedenking tegen deze leer of een afwijkende mening zouden krijgen, beloven wij dat wij die niet openlijk noch anderszins zullen uiteenzetten of verdedigen, maar dat wij ons gevoelen aan de kerkenraad voor onderzoek zullen voorleggen. (...)
Voor het geval dat de kerkenraad om gegronde redenen, ter wille van de bewaring van de eenheid en zuiverheid van de leer, ooit een nadere verklaring zou eisen van ons gevoelen omtrent enig deel van deze leer, beloven wij dat wij daartoe altijd bereid zullen zijn.
Zie ook http://www.gkvniezijl.nl/gemeentegids.html#ondertekening

Samengevat: je mag best een afwijkende mening hebben, maar deze dan altijd eerst voorleggen aan de rest van de kerkenraad en niet meteen aan de grote klok hangen. Bovendien, als de kerkenraad daarom vraagt, moet je je nader verklaren. Dus je hoeft echt van je hart geen moordkuil te maken ...

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 04, 2003, 10:04:41 pm »

quote:

op 04 May 2003 21:58:07 schreef Peter:
Dat staat er niet letterlijk. Wel dit:
Voor het geval wij ooit een bedenking tegen deze leer of een afwijkende mening zouden krijgen, beloven wij dat wij die niet openlijk noch anderszins zullen uiteenzetten of verdedigen, maar dat wij ons gevoelen aan de kerkenraad voor onderzoek zullen voorleggen. (...)
Voor het geval dat de kerkenraad om gegronde redenen, ter wille van de bewaring van de eenheid en zuiverheid van de leer, ooit een nadere verklaring zou eisen van ons gevoelen omtrent enig deel van deze leer, beloven wij dat wij daartoe altijd bereid zullen zijn.
Zie ook http://www.gkvniezijl.nl/gemeentegids.html#ondertekening

Samengevat: je mag best een afwijkende mening hebben, maar deze dan altijd eerst voorleggen aan de rest van de kerkenraad en niet meteen aan de grote klok hangen. Bovendien, als de kerkenraad daarom vraagt, moet je je nader verklaren. Dus je hoeft echt van je hart geen moordkuil te maken ...
Het probleem zit hem dus vooral in het feit dat hij eerst naar de kerkenraad toe moet en dus niet eerst rustig kan overleggen met anderen die dichter bij hem staan. Als hij dat toch zou doen zou hij het ondertekeningsformulier overtreden.

Jan Wietsma, Zwolle

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 04, 2003, 10:10:27 pm »
Hmm. En vind je het terecht om alleen daarom te weigeren het ambt te aanvaarden?

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 05, 2003, 09:10:21 am »
Het ondertekeningsformulier is niet bedoeld om alle mogelijke discussie in de kiem te smoren, maar om de kerk bij de leer van de bijbel (en de belijdenissen) te houden.
Ook na ondertekening kun je nog steeds een balletje op werpen rondom een of ander thema. Niet al je gedachten zijn meteen een standpunt. Je kunt nog steeds discusieeren met vrienden, op de bijbelstudie of waar ook.
Het ondertekeningsformulier geeft grenzen aan. Mocht je (na veel nadenken) tot een standpunt komen die duidelijk afwijkt van de belijdenis van de kerk, dan ben je verplicht je standpunt ter bespreking aan de kerkenraad voor te leggen. Als je gelijk hebt, zal de kerkenraad je standpunt verdedigen voor meerdere vergaderingen: de bijbel heeft het laatste woord, als de belijdenis daarvan afwijkt, dan moet dat gecorrigeerd worden. Heb je ongelijk, dan moet je of je standpunt herzien, of je kunt niet langer ambtsdrager zijn: we zijn immers kerk rondom de belijdenis, wie het niet met de belijdenis eens is, kan niet op basis van de belijdens leiding geven aan de kerk.
HarmW

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 05, 2003, 09:30:10 am »

quote:

op 05 May 2003 09:10:21 schreef HarmW:
[...] Als je gelijk hebt, zal de kerkenraad je standpunt verdedigen voor meerdere vergaderingen: de bijbel heeft het laatste woord, als de belijdenis daarvan afwijkt, dan moet dat gecorrigeerd worden. [...]
Is dit wel eens gebeurd binnen de GKv? (ik ben gewoon even nieuwschierig)

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 05, 2003, 09:42:27 am »
Ik weet niet of ooit op voordracht van een persoon iets gewijzigd is. Wel zijn er in het verleden wijzigingen aangebracht. Het initiatief lag bij de kerkelijke vergaderingen zelf.
1905 synode GK: wijziging artikel 36 NGB
1984-1985 synode GKV: artikel 9 NGB, verwijdering van een omstreden schriftbewijs
HarmW