quote:
Roodkapje schreef op 04 december 2005 om 23:26:Oh ja, en hierin neem jij mij wel serieus?
[...]
Variantie op: "Als je niet in een letterlijke schepping van zes dagen gelooft, hoe kan het dan dat je in de opstandigsgeschiedenis van Jezus gelooft". (Met andere woorden: dan ben je een slecht christen). En zoals gezegd, die opmerking heeft al zo'n baard. *houdt hand tot op de grond*. Komt op z'n minst deningrerend over. Er is maar één waarheid, blijkbaar, die van jou, en als je dat wat anders leest, nou, dan is het niet goed.
Als je mijn post heb gelezen geef ik zelfs twee keer aan dat ik dat niet op die manier bedoel maar gewoon wil weten of je andere tijdsaanduidelingen wel letterlijk neemt, of ook figuurlijk:
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 04 december 2005 om 22:42[/message]:Het ging me trouwens alleen om het voorbeeld van de tijdsaanduideing en niet om hier een discussie te starten over het wel/niet geschapen zijn in 6 dagen.
[...]
Heel wijs zeg.

Ik wilde het daar echter niet over hebben maar gaf alleen verscheidene tijdsaanduidingen vanuit de bijbel als voorbeeld. En vroeg me af hoe jij die drie dagen in het graf dan bekijkt.
Je moet niet meer in mijn posts leggen dan er staat.

Wel vroeg ik je over de veertig jaren in de woestijn. Hoe zie je dat?
Dus je dit geeft mijn intentie aan en de vraag die ik je wil stellen.
quote:
En dat is zeker ook niet aanmatigend bedoeld? Het lijkt er sterk op dat als je de bijbel zo leest, je toch zeker een christen van een lager niveau bent en dat als je het wel letterlijk neemt, dat je dan 'beter' bent ofzo...

Ik bedoel gewoon wat ik zeg: ik wil serieus van je weten hoe jij dan de bijbel bekijkt, hoe bekijk je de geschiedenissen van het OT als ze alleen een allegorie zijn, bv. Of zijn andere dingen wel weer echt historisch gebeurd.
Dat is mijn vraag omdat ik me eerlijk gezegd niets bij je uitspraken kan voorstellen.
quote:
Ik ben gelijk vrijzinnig, natuurlijk als ik de bijbel niet hyperletterlijk neem, of ben net zo als die 'zekere andere user'.
Die ander user gebruikt dezelfde termen voor de geschiedenissen in de bijbel en dat krijg ik dan niet bij elkaar.
Omdat ik denk dat je
niet vrijzinnig bent, wil ik graag wat meer uitleg van je.
quote:
Kruistochten voeren doe je maar ergens anders bij iemand anders, daar heb ik geen zin in.

De kruistochten zijn wat mij betreft allang voorbij. (Ik neem ze alleen letterlijk weet je

(grapje) )
quote:
Je kunt natuurlijk altijd ontkennen dat je ook maar enige invloed hebt ondervonden van de Westerse maatschappij, het Westerse denken, het individualisme ('ik-gerichte cultuur'), maar door dat heel hard te roepen houd je het niet bij je vandaan. Tenzij je jezelf in een klein hutje op de hei hebt opgesloten, zonder TV, radio, krant en internet.
Misschien woon ik wel in een hutje op de hei met alleen internet.

quote:
En iets in mij vermoedt mij dat je net zo ontvankelijk bent voor denkwijzen die hun oorsprong vinden in de Verlichting, je ontkent het alleen. De manier waarop jij met bijbellezen en het 'persoonlijk' maken van je geloof bezig bent, laat al zien dat je meer individualistisch ingesteld bent dan je wilt toegeven. Kijk maar eens naar andere culturen of naar de cultuur van de Joden rond het begin van de jaartellen, hoe de samenleving in elkaar zat, hoe mensen dachten. Dan zie je dat zij met bepaalde dingen heel iets anders bedoelen dan wij.
Jij bent ook beinvloed door de verlichting dan? Of heb jij het al van je afgeschud omdat je meer je inleeft in de wij-cultuur...

quote:
En als je dat niet door hebt, dan ga je dingen op je eigen westerse manier interpreteren. Je kunt de vraag ook omdraaien: op grond waarvan meen jij teksten van meer dan 2000 jaar oud op een modern-historische manier te mogen interpreteren?
Dat is alweer een menselijke term: modern-historische manier.
Met dat soort dingen ben ik helemaal niet bezig.
God wil zelfs de meest eenvoudige gelovigen Zijn woord geven en die moeten zich dan eerst ontdoen van het Verlichtingsdenken en zich bewust worden van hun moder-historisch lezen van de bijbel?
Moeten we dan allemaal eerst een cursus/studie gaan volgen.
Wij hebben dat niet nodig als noodzakelijke ondergrond omdat mensen die als gelovigen de Heilige Geest hebben ontvangen, zich moeten laten leiden door de Geest die duidelijk wil maken wat er wordt bedoeld. Dat wil niet zeggen dat ieder exact op dezelfde dingen zal uitkomen, maar wel dat
God in staat is zijn wil kenbaar te maken. En ons wil verlichten door de Heilige Geest.
quote:
2 Kor 4,6
Want de God, die gesproken heeft: Licht schijne uit het duister, heeft het doen schijnen in onze harten, om ons te verlichten met de kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Christus.
Ef 1
17 opdat de God van onze Here Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen: 18 verlichte ogen [uws] harten, zodat gij weet, welke hoop zijn roeping wekt,
(Nu geef ik wel antwoord op jou, terwijl jijzelf degene bent die steeds het cutuur aspect erbij sleept

)
quote:
Joh 14
15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. 16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.
18 Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u. 19 Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij ziet Mij, want Ik leef en gij zult leven. 20 Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.
en dit gedeelte waar staat dat de gelovigen door de Geest God kunnen kennen en wereldse wijsheid er niet toe doet:
quote:
1 Kor 2
6 Toch spreken wij wijsheid bij hen, die daarvoor rijp zijn, een wijsheid echter niet van deze eeuw, noch van de beheersers dezer eeuw, wier macht teniet gaat, 7 maar wat wij spreken, als een geheimenis, is de verborgen wijsheid Gods, die God (reeds) van eeuwigheid voorbeschikt heeft tot onze heerlijkheid. 8 En geen van de beheersers dezer eeuw heeft van haar geweten, want indien zij van haar geweten hadden, zouden zij de Here der heerlijkheid niet gekruisigd hebben.
...
10 Want óns heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods. 11 Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods. 12 Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is. 13 Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is. 15 Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld. 16 Want wie kent de zin des Heren, dat hij Hem zou voorlichten? Maar wij hebben de zin van Christus.
En de wijsheid van deze eeuw en de beheersers van deze eeuw: ook die van de verlichting en het historisch modern bijbellezen... dat gaat te niet.
Ik vraag aan God of Hij mij alleen door de bril van de Geest wil laten kijken.
En ik weet niet of dat atijd het geval is, maar je moet die bereid hebben en de bereidheid
de wijsheid van de wereld met haar theorien en filosofien af te leggen.
En God wil dan ons verstand verlichten door de Geest. Hij moet ons leiden.