Auteur Topic: "Recht" hebben op een kind?  (gelezen 4152 keer)

Iris

• Bekijk profiel
"Recht" hebben op een kind?
« Gepost op: december 19, 2005, 01:58:02 pm »
Tegenwoordig lijkt het wel alsof men denkt 'recht' te hebben op een kind. Homoseksuele stellen vinden vaak dat ze ook de kans moeten hebben kinderen te 'krijgen'. Mensen die onvruchtbaar lijken te zijn, menen ook vaak 'recht' te hebben op een kind, en zij onderwerpen zichzelf vaak aan allemaal onnatuurlijke procedures. (ivf etc) Alleenstaande vrouwen menen ook 'recht' te hebben op een kind, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar hoe denkt God hierover? Heb je 'recht' op een kind? Mag een onvruchtbaar stel tot in den treure maar doorgaan met allerlei ivf-technieken? En hoe zou God denken over adoptie? In veel gevallen wordt het niet voor het kind gedaan, maar om de eigen behoefte (de kinderwens) te vervullen.

Is een kind niet gewoon een geschenk, en moet men niet gewoon aanvaarden dat het niet iedereen gegeven is dit geschenk te ontvangen? (Hoe pijnlijk en verdrietig dat ook mag zijn)

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2005, 02:53:54 pm »
Tja...

Ergens kan ik de gedachtengang wel begrijpen, maar er is een wereld van verschil tussen er rationeel over praten, en bijvoorbeeld een gesprek voeren met een (echt)paar dat graag kinderen zou willen, maar waarbij het niet lukt/mag/kan. Ik vind 't dus heel moeilijk, vooral omdat ik zelf een zoon heb - dat geeft je een hoop minder "recht van spreken" vind ik.

Over adoptie: het geeft toch niet dat de adoptie-ouders "baat" hebben bij het kind? Dwz. er blij mee zijn?
Bombus terrestris Reginae

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 19, 2005, 02:59:48 pm »
Een kinderwens is ook in de Bijbel erg actueel hoor. Toen was het zelfs nog belangrijker dan nu. Geen kind hebben was toen bijna een schande. Je had kinderen nodig om je naam door te laten gaan in de familie en je had kinderen nodig die voor je konden zorgen. Niet voor niks is er in het OT zelfs een regel dat als de man van een vrouw sterft terwijl er geen kinderen zijn, dat dan de eerstvolgende broer van de overleden man moet trouwen met die vrouw (de saduceën gebruikten deze regel om te bewijzen dat er geen opstanding na de dood zou kunnen zijn zie mattheus 22 : 23 - 33).

Die kinderwens word in de Bijbel niet veroordeeld. Het word soms zelfs aangemoedigd. Dus er is wat voor te zeggen.

Daarom denk ik dat kinderloze mensen met een sterke kinderwens wel degelijk kinderen mogen adopteren of op andere manieren een proberen een kind te krijgen. Maar of IVF  ook Bijbels is, is denk ik een andere discussie...
« Laatst bewerkt op: december 19, 2005, 03:00:58 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 19, 2005, 04:10:53 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 19 december 2005 om 14:53:
(...)Ik vind 't dus heel moeilijk, vooral omdat ik zelf een zoon heb - dat geeft je een hoop minder "recht van spreken" vind ik.
Onzin. Die 2 dingen staan inderdaad los van elkaar. Je kunt gewoon een dogmatische discussie voeren over 'het recht' op het een of ander met als achtergrond een of andere levensbeschouwing (in jouw geval God en christendom).
Daarmee neem je niet ineens het probleem minder serieus. Of je zelf te maken hebt met dat probleem of niet, doet imho niet ter zake, wat ter zake doet is of je het probleem kunt snappen en of je daar vanuit je achtergrond/fundament beargumenteerd een antwoord op kunt geven.

Natuurlijk kan het dan een antwoord opleveren dat voor sommigen pijnlijk is om te horen. Maar naar mijn mening veroordeel je mensen niet door te antwoorden. Je geeft aan hoe het volgens jou zit, en het oordeel laat je vervolgens over aan God (lijkt me). Wat dat betreft is het gelijk aan een discussie over bijvoorbeeld homofilie, waar ook pijnlijke antwoorden uit voortvloeien die, imho, desalniettemin 'juist' zijn.

Goed, ontopic :).
Volgens mij heeft niemand ergens 'recht' op, behalve op zijn of haar portie zonde en lijden (voorzegd in genesis 3). Dus ook niet op een kind (daarmee de vraag van de TS beantwoordend). Hoe je met dat lijden omgaat, is ieders eigen verantwoordelijkheid tegenover God, maar je kunt na de zondeval geen recht meer ontlenen aan de situatie van daarvoor.
Geen idee hoe 'de wereld' dit ziet. Ik zou er de 'universele verklaring van de rechten van de mens' eens op moeten naslaan ;).

Verder vind ik het heel begrijpelijk om op een gegeven moment over te gaan tot een IVF-procedure, maar persoonlijk en professioneel sta ik daar afwijzend tegenover. De IVF-procedure is vooral voor vrouwen erg ingrijpend, niet altijd succesvol, en levert soms 'het langverwacht wonder' op dat dus perfect moet zijn (wat het vaak niet is).
Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die 'relatief' onvruchtbaar zijn. Je hebt bijvoorbeeld mensen die een eierstokprobleem hebben (PCOS) die zowel dik als onvruchtbaar zijn. Die kunnen hun kans op een kind enorm vergroten door een streng dieet te volgen. Ik zie geen reden om dat niet te doen.
Dus ergens daar tussenin ligt voor mij de grens in hoever je moet gaan in het 'verkrijgen' van een kind. Waar die precies ligt, weet ik niet.

Tot slot vind ik het moeilijk te begrijpen wanneer de kinderwens zo groot is dat je tot  diverse malen IVF bereid bent. Dan sluit je namelijk de ogen voor al het leed dat zich in weeshuizen bevindt, denk je alleen maar aan je eigen leed. Ik vind het een egocentrische houding, een die niet tegenover God verdedigbaar is.

edit:Lang geleden is er ook al het een en ander over gezegd: Als je geen kinderen kunt krijgen.....
« Laatst bewerkt op: december 19, 2005, 04:24:23 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 19, 2005, 04:17:12 pm »

quote:

Iris schreef op 19 december 2005 om 13:58:
Tegenwoordig lijkt het wel alsof men denkt 'recht' te hebben op een kind. Homoseksuele stellen vinden vaak dat ze ook de kans moeten hebben kinderen te 'krijgen'. Mensen die onvruchtbaar lijken te zijn, menen ook vaak 'recht' te hebben op een kind, en zij onderwerpen zichzelf vaak aan allemaal onnatuurlijke procedures. (ivf etc) Alleenstaande vrouwen menen ook 'recht' te hebben op een kind, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik denk dat het een manier van formuleren is die bij deze tijd past, waarin rechten nogal belangrijk schijnen te zijn. Maar het verlangen naar nageslacht is de mens ingebakken, daar heb ik weinig twijfel over. Dat er uitzonderlijke uitzonderingen zijn mag waar zijn, de overdonderende meerderheid van de mensheid voelt klaarblijkelijk een oerdrift zich voort te planten.

quote:

Maar hoe denkt God hierover?
Gezien het forum waarin je dat vraagt doe je geen vooronderstellingen over de bronnen van kennis over God. Laat ik dus voorop stellen waar ik me op baseer, dat geeft meteen aan hoeveel, of hoe weinig, waarde je aan mijn antwoord kan hechten. Ik leef in de overtuiging dat de Kerk, de RKK, de enige route tot objectieve zekerheid over dit soort kwesties is, en het eigen geweten de enige route tot subjectieve zekerheid.

quote:

Heb je 'recht' op een kind?
Nee. Een kind is een geschenk, en op geschenken heb je geen recht. Omgekeerd zit er wel een zekere mate van plicht: het huwelijk houdt onvoorwaardelijk de roeping tot vruchtbaarheid in zich. gehuwden zijn in die zin gehouden, weliswaar op een verstandige manier die dienstig is aan het belang en welzijn van de kinderen, hun huwelijk open te stellen voor kinderen. Maar omgekeerd is dat niet het geval dus. Kinderen krijg je, in een huwelijk, door de vruchtbare consumptie van het huwelijk. Dat er andere mogelijkheden zijn is een feit, maar met de Kerk geloof ik dat het niet wenselijk is daar gebruik van te maken.

quote:

Mag een onvruchtbaar stel tot in den treure maar doorgaan met allerlei ivf-technieken?
Niet eens mee beginnen, laat staan tot in den treure doorgaan. Hoe hard ook, maar als het een stel niet gegeven is kinderen te krijgen, zullen ze op zoek moeten naar een andere invulling, een andere manier om als gehuwden vruchtbaar te zijn voor de wereld.

quote:

En hoe zou God denken over adoptie?
Ik denk dat vrij duidelijk is dat we voor de weduwen en wezen moeten opkomen, en adoptie kan daarin een prima middel zijn, lijkt me.

quote:

In veel gevallen wordt het niet voor het kind gedaan, maar om de eigen behoefte (de kinderwens) te vervullen.
Intenties kunnen een mens aanzetten of weerhouden iets te doen, maar het is pas het doen of het laten dat voor een ander betekenis heeft. Oftewel, uit verkeerde intenties kunnen goede daden voortkomen. God ziet het hart aan, maar dat kind heeft als het een beetje mee zit hoe dan ook een beter leven.

quote:

Is een kind niet gewoon een geschenk, en moet men niet gewoon aanvaarden dat het niet iedereen gegeven is dit geschenk te ontvangen? (Hoe pijnlijk en verdrietig dat ook mag zijn)
Dat zou ik ook zeggen ja.

(ik teken er wel bij aan dat ik makkelijk kletsen heb, want het raakt mij toch niet)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

JohanH

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 19, 2005, 04:41:07 pm »
Mag je het aantal kinderen uberhaupt 'regelen'. M.a.w.: mogen voorbehoedsmiddelen?
En wat als de ene partner nog graag een derde of vierde kind wil en de ander daar absoluut niet aan denken moet?
« Laatst bewerkt op: december 19, 2005, 04:41:23 pm door JohanH »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 19, 2005, 04:50:21 pm »

quote:

JohanH schreef op 19 december 2005 om 16:41:
Mag je het aantal kinderen uberhaupt 'regelen'. M.a.w.: mogen voorbehoedsmiddelen?
Dat is hier off-topic ;).
(Een deel van) de antwoorden zijn te vinden in: Welke voorbehoedsmiddelen?, Het nemen/krijgen van kinderen, wel of geen kinderen, Ons gezin is vol, De Morning-after Pil, Bewust kinderloos...

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 19, 2005, 04:55:58 pm »

quote:

elle schreef op 19 december 2005 om 16:10:
Verder vind ik het heel begrijpelijk om op een gegeven moment over te gaan tot een IVF-procedure, maar persoonlijk en professioneel sta ik daar afwijzend tegenover. De IVF-procedure is vooral voor vrouwen erg ingrijpend, niet altijd succesvol, en levert soms 'het langverwacht wonder' op dat dus perfect moet zijn (wat het vaak niet is).
Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die 'relatief' onvruchtbaar zijn. Je hebt bijvoorbeeld mensen die een eierstokprobleem hebben (PCOS) die zowel dik als onvruchtbaar zijn. Die kunnen hun kans op een kind enorm vergroten door een streng dieet te volgen. Ik zie geen reden om dat niet te doen.
Dus ergens daar tussenin ligt voor mij de grens in hoever je moet gaan in het 'verkrijgen' van een kind. Waar die precies ligt, weet ik niet.

Naar mijn idee zou je de grens moeten zoeken in de taak van de geneeskunde: mensen lichamelijk zo goed mogelijk laten functioneren. Als je dus iemand kunt helpen (door medicijnen, een operatie, oid), die een afwijking of aandoening heeft, en door die hulp meer als een normaal gezond mens gaat functioneren, dan kun je dat doen. Maar 'trucs' die buiten een persoon omgaan, zoals ivf, zijn niet gericht op het beter laten functioneren van de betrokkenen, maar op het maken van kinderen. Dat lijkt me een slecht doel. De focus verschuift van de patient naar het te produceren kind.

quote:

Tot slot vind ik het moeilijk te begrijpen wanneer de kinderwens zo groot is dat je tot  diverse malen IVF bereid bent. Dan sluit je namelijk de ogen voor al het leed dat zich in weeshuizen bevindt, denk je alleen maar aan je eigen leed. Ik vind het een egocentrische houding, een die niet tegenover God verdedigbaar is.

Dat is wel heel zwart-wit. Het al dan niet krijgen van kinderen is niet 1-op-1 gerelateerd aan adoptie of pleegzorg. Je redenering klinkt een beetje als: "Ik vind het moeilijk te begrijpen wanneer je behoefte aan jam op je brood zo groot is dat je daarvoor speciaal naar de winkel gaat. Dan sluit je namelijk je ogen voor de honger in veel landen." We leven in een vreselijke wereld, en het is goed om als christen daar oog voor te hebben, en waar mogelijk leed te verzachten, maar je kunt geen individuele keuzes gaan veroordelen op grond van die algehele ellende.

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 19, 2005, 04:57:01 pm »
Ik denk dat je met dit onderwerp heel erg moet oppassen om niet veroordelend te zijn. je kunt niet in elkaars harten kijken. Sommigen stellen gaan herhaaldelijk IVF´en, ik denk dat het te makkelijk is om dan te zeggen dat je egocentrisch bezig bent. mensen houden hoop en ze worden geconfronteerd met stellen van hun eigen leeftijd die wel kinderen krijgen.
let er maar eens op hoe vaak stellen met kinderen ook alleen daar maar over kunnen praten. Daar zou je als ouders ook wel mogen letten!

geen kinderen....daarmee wordt je je leven lang geconfronteerd! Als buitenstaander vind ik dat je moet oppassen om daar zomaar iets van te zeggen.
Tuurlijk weet je wel dat adoptie etc ook mogelijk is, maar dat is anders en je weet ook dat dat niet altijd even goed verloopt. Het vergt ook tijd om tot die stap over te gaan.

Ik ken ook mensen die geen kinderen kregen en worstelen met de vraag of ze stappen daarin moeten nemen. Je hebt die mogelijkheid toch? En God vraagt toch van je om vruchtbaar te zijn etc etc.
Zelf zie ik dat anders, maar het zijn toch vragen waar mensen mee worstelen.

Zelf hebben we twee hele mooie kinderen, daar hebben we ook even op moeten wachten. Wij zien het zeker als een heel groot geschenk dat we hebben gekregen van God, zeker niet een recht!

JohanH

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 19, 2005, 05:08:25 pm »

quote:

Niet helemaal, tenzij het hier alleen maar gaat om zaken als IVF en adoptie. Wat ik bedoel: Als voorbehoedmiddelen niet mogen, dan is voor een belangrijk deel de vraag of je het recht hebt irrelevant, want dan komen ze toch wel (in verreweg de meeste gevallen, ik wil niemand voor het hoofd stoten).
Laat ik het anders formuleren:
- Kun je van je partner eisen dat hij/zij meewerkt aan een 2de, 3de, 4de kind?
- Mag je weigeren mee te werken aan een 2de, 3de, 4de kind?
En ik vraag dit er vanuit gaande dat hierover overleg gepleegd is en het stel nog steeds van mening verschilt.
« Laatst bewerkt op: december 19, 2005, 05:13:27 pm door JohanH »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 19, 2005, 05:45:53 pm »

quote:

Ik geef aan dat dit mijn gevoel is, en dat gevoel speelt niet mee bij het voeren van dogmatische discussies maar wél wanneer ik praat met bevriende stellen die geen kinderen kunnen krijgen.

Ik vond van een vriendin dat ze veel te veel bezig was met zwanger worden, maar zoiets moet je héél erg voorzichtig zeggen als je het al moet zeggen, en toen ik eenmaal zelf zwanger was had ik natuurlijk helemaal "makkelijk praten" in mijn eigen beleving.

In dat geval vind ik dat ik mijn recht van spreken wel enigszins was verloren.
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 19, 2005, 07:18:10 pm »

quote:

JohanH schreef op 19 december 2005 om 17:08:
[...]
Niet helemaal, tenzij het hier alleen maar gaat om zaken als IVF en adoptie. Wat ik bedoel: Als voorbehoedmiddelen niet mogen, dan is voor een belangrijk deel de vraag of je het recht hebt irrelevant, want dan komen ze toch wel (in verreweg de meeste gevallen, ik wil niemand voor het hoofd stoten).
Laat ik het anders formuleren:
En ik vraag dit er vanuit gaande dat hierover overleg gepleegd is en het stel nog steeds van mening verschilt.

Als het zo moet, dan is er wel iets verkeerd in je relatie denk ik. Om on-topic te blijven: je kunt je partner niet onder druk zetten met het vemeende recht op een kind. En als hij niet zou willen het toch zover te laten komen, daar kan het betreffende kind z'n leven lang de last van dragen. Eventueel.
Moelijk is tegenwoordig wel dat in de context waarin God de kinderen graag ziet  m.i.: vader en moeder in een huwelijk verbonden, voor veel mensen al zo verweg ligt, dat ieder z'n eigen ideeen daarover gaat bedenken. En dan krijg je het idee dat je recht zou hebben op kinderen.

Ik zou het graag willen omdraaien: kinderen hebben recht op een vader en moeder die getrouwd zijn en van elkaar houden.
En dan ga je niet meer van je eigen wensen uit maar denk je aan het kind wat ook je eigendom niet is, maar geleend goed waar je als ouders een grote taak in hebt om ze op te voeden tot stabiele mensen: voor God en voor de maatschappij. Kort gezegd.
« Laatst bewerkt op: december 19, 2005, 07:21:04 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 19, 2005, 09:30:03 pm »
Allereerst een kort antwoord op de vraag van de TS. Nee, we hebben geen RECHT op kinderen. God geeft ze aan ons en dat kan op meerdere manieren. Uitgangspunt zou moeten zijn in een gezin (vader/moeder) en op natuurlijke wijze. Maar sinds de zondeval is dat niet meer zo vanzelfsprekend.

Ik vraag me af waarom medische ingrepen uitsluitend ten behoeve van de patient zouden mogen zijn. Met die redenatie zou je dus nooit donor kunnen zijn ten behoeve van een ander bv. Je wordt er immers zelf eerder slechter van dan beter als je een nier afstaat.
Ivf mag dan vaak een gevolg zijn van een kinderwens van de ouders....het kind zal best blij zijn met zijn/haar bestaan.

Voor de rest doet de afkeer als onnatuurlijke ingreep me toch vooral denken aan de afkeer in sommige kringen van vaccins. Ik bedoel: God geeft ons veel mogelijkheden. Natuurlijk moeten we keer op keer afwegen (in gebed met Hem) wat we doen. Maar om dit soort mogelijkheden maar gelijk aan de kant te schuiven? Lijkt me niet goed en zelfs ondankbaar naar Hem. Het enige dat mijn inziens niet toegestaan is, is het opslaan of vernietigen van embryo's. Maar dat kun je bespreken met de ivf-behandelaar. Hoe vaak iemand ivf mag ondergaan? Ik hebdaar geen mening over. Ook nu geldt; leg het aan Hem voor en Hij zal antwoorden. Je zult weten wanneer het genoeg is. Dat heb ik al bij kennissen meegemaakt die meerdere keren ivf ondergingen. Ze kregen vrij snel in hun huwelijk een kindje maar een 2e bleef uit. Nu weten ze (nog meer dan bij de geboorte) dat dit kind een groot wonder is. En dat ze menselijkerwijze enig kind zal blijven.

@P&A,
Natuurlijk hebben ouders recht op getrouwde ouders en liefde. Maar ik weet vanuit mijn eigen leven eigenlijk niet zo goed wat ik met zo'n opmerking moet. Het voelt toch als een veroordeling ook al zul je dat vast niet zo bedoelen.
« Laatst bewerkt op: december 19, 2005, 09:30:17 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 19, 2005, 11:33:51 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 19 december 2005 om 21:30:

@P&A,
Natuurlijk hebben ouders recht op getrouwde ouders en liefde. Maar ik weet vanuit mijn eigen leven eigenlijk niet zo goed wat ik met zo'n opmerking moet. Het voelt toch als een veroordeling ook al zul je dat vast niet zo bedoelen.

Het was natuurlijk een reactie op de openingspost van Iris waar vanalles de revue passeert:

quote:

Iris:

.... Mag een onvruchtbaar stel tot in den treure maar doorgaan met allerlei ivf-technieken? En hoe zou God denken over adoptie? In veel gevallen wordt het niet voor het kind gedaan, maar om de eigen behoefte (de kinderwens) te vervullen.

En op de post waar ik op reageer:

quote:

JohanH

En vanuit deze invalshoek, kies ik even een andere kant.
En het is niet bedoeld als veroordeling naar mensen die hun huwelijk niet hebben kunnen redden, maar gescheiden zijn - al wil je dat niet, soms overkomt het je en je hebt het maar te slikken. Ken in mijn eigen omgeving ook iemand goed, die midden in zo'n situatie zit.

Verder heb je kinderen gekregen toen je getrouwd was en in die zin is dat een andere situatie dan die door JohanH en Iris geschetst wordt.
Duidelijk is dat door de zonde in het algemeen ook het huwelijk is aangetast: mensen die niet scheiden, geven de kinderen ook niet altijd die geborgenheid die God bedoeld heeft met het huwelijk.
Maar ik ging even van de oorspronkelijke bedoeling uit, als tegenhanger van mensen die sowieso niet van het huwelijk uitgaan maar als alleenstaande toch hun moedergevoelens willen bevredigen door een kind te nemen, of andere situaties die Iris aangeeft. En in je huwelijk kun je je dan ook nog zo verkeerd opstellen dat je denkt recht te hebben op een 2e of 3e kind. Voorbeeld Johanh. Dus uitgaan van eigen rechten op het krijgen van kinderen.

Snap je 'em? :) (Ik heb juist veel bewondering voor de gescheiden vaders, zoals jij ook bent, die het moeten doen met eens in de twee weken de kinderen voor een weekendje. Terwijl je daar niet voor hebt gekozen en ook gewoon deel wil uitmaken van een gezanelijk leven met je kinderen. :) )
« Laatst bewerkt op: december 19, 2005, 11:37:52 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 20, 2005, 12:13:57 am »

quote:

Iris schreef op 19 december 2005 om 13:58:

Maar hoe denkt God hierover? Heb je 'recht' op een kind? Mag een onvruchtbaar stel tot in den treure maar doorgaan met allerlei ivf-technieken? En hoe zou God denken over adoptie? In veel gevallen wordt het niet voor het kind gedaan, maar om de eigen behoefte (de kinderwens) te vervullen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Natuurlijk heb je geen recht op een kind. Een kind krijg je van God. En als ervaringsdeskundige wil ik dan hier ook wel even op reageren. Nadat wij na ongeveer 6 jaar huwelijk nog steeds geen kind van God hadden gekregen en dat ook best als zodanig aanvaarden ga je toch verder kijken. Wat zijn daarbij dan zaken die spelen. Toch hoe er in je omgeving wordt gereageerd. Als een zuster in de kerk en moeder van 3 kinderen bij de vierde zwangerschap op een tupperware avond reageerd "Kan ik al weer geen wijn drinken de eerste  x maanden" dan vertel ik je dan heb je die avond als stel die avond heel lang met elkaar praat en huilt van verdriet, en ben je in staat zo iemand de nek om te draaien (en dat mag ook niet dat weet ik wel dat hoef je dus niet te zeggen) en dat je alle sterke drank en vakantie en welke leuke dingen dan ook met liefde en plezier voor die ene gift wil opgeven.
Je merkt dat je buiten dingen staat. We gingen in die tijd om met de ouderen in de gemeente omdat wij niet over stapels luiers en 's nachts wakker worden/liggen konden praten en dus geen contact hadden met de "slachtoffers" daarvan.
En als je al met jonge ouders contact heb dan ga je vaak daar naar toe. Je reist nu eenmaal zonder kinderen een stuk makkelijker. Veel minder mee te nemen.
Toch waren we altijd blij voor anderen als ze zwanger waren al voelden we vaak ook moeite bij anderen om het aan ons mee te delen. Er werd zeker wel meegeleefd tot een bepaalde hoogte. Want wat je niet zelf beleefd kan je ook niet altijd volledig meeleven.

Dan lees zie je om je heen welke mogelijkheden God gegeven heeft in de medische wetenschap. En na veel overleg, ook met predikant, neem je dan een beslissing. Altijd nog steeds in je achterhoofd dat het geen recht is maar een gift. Op de voorlichtingsavond in het VU zat ook een moslim stel. Daar is het dus een ramp en wordt in het geheel niet voor volwaardig aangezien als je geen kinderen hebt. Dat hebben wij dus niet ervaren/gedacht.

Vanuit ervaring kan ik zeggen dat al zou het een recht zijn dat het als christen niet meevalt om het intiemste deel van je huwelijk (ook lichamelijk) letterlijk bij de dokter op tafel te leggen. Zelfs dat zou al een reden zijn om af te haken, want je moet echt veel van elkaar houden om zo'n proces samen (nee, met z'n drieën en de derde met hoofdletter) door te gaan.
Na een eerste behandelingsronde die negatief was ben je natuurlijk wel teleurgesteld, we zijn helaas ook maar mensen, maar je blijft bij het besef van het krijgen en niet nemen dus kan je het vanuit die grond aanvaarden.

Waarom adopteer je dan niet als je zo graag voor een kind wil zorgen vraag je dan misschien. Dat komt denk ik door ervaringen in onze familie waarbij we grote problemen zagen met geadopteerde kinderen. Gun je kinderen in een kindertehuis of in een ontwikkelingsland dan geen geluk. Natuurlijk wel, maar in de gegeven omstandigheden zijn wij tot deze weg gekomen.

Hierboven spreek ik maar over 1 ronde. Niet omdat we daarna gestopt zijn omdat we dachten dat God met het mislukken ons had laten zien dat we op een verkeerde weg zaten, maar omdat mijn vrouw toen spontaan zwanger werd en we nu al bijna 8 jaar een gezonde dochter hebben.
Heb ik nu achteraf spijt van wat we hebben gedaan. Nee. Ik denk dat we van God de mogelijkheden die Hij geeft in de medische wetenschap ook op dit gebied mogen gebruiken. Maar we hebben dit altijd omlijst in gebed of Hij ons de juiste weg wilde laten zien.

Tot slot. Ik denk dat de volgende punten van belang zijn in een overweging als stel om tot IVF of (in ons geval) IXCI te komen.
1) Aanvaard je dat ieder kind, hoe ook verwekt een geschenk van God is waar we voor mogen zorgen
2) Daaruit volgt dat een kind dus alleen verwekt mag worden binnen een huwelijk tussen een man en vrouw.
3) Dat je dus inderdaad goed moet overwegen wat je met de onstane embryo's doet. Dat is inderdaad menselijk leven. In het VU ziekenhuis mochten die toendertijd alleen worden teruggeplaats binnen het samenlevingsverband waarin ze zijn verwekt. Dus je mocht ze niet aan een ander stel geven of bv na een scheiding in een andere relatie gebruiken.
(God zij dank hadden wij het probleem niet omdat er maar 2 levende embryo's waren die dus allebei waren teruggeplaatst anders hadden we ons dus inderdaad voorgenomen om alle embryo's in de loop van de tijd terug te plaatsen)

Het is een lang verhaal geworden sorry daarvoor. Misschien soms wat negatief, maar zo is het zeker niet bedoelt. Ik wilde alleen ook de andere kant een keer belichten. Maar als een ander stel in de zelfde situatie een andere beslissing neemt omdat ze dat zien als de weg die God met hen gaat zal ik dat zeker niet veroordelen of iets dergelijks.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 20, 2005, 12:26:23 am »
Nee niemand heeft recht op een kind, een kind krijg je en als je er één krijgt, heb je het te leen!
Het is wel de  vraag als je een kinderwens hebt, hoever je gaat in het medische circuit. Ivf met als consequentie embyro's die uiteindelijk vernietigd worden is voor mij persoonlijk een brug te ver (nu, maar als wij niet 2 jaar geleden een kind gekregen hadden, weet ik niet of ik niet inmiddels met mezelf aan het marchanderen zou zijn gegaan om toch nog een kans te hebben.)

Maar ook ons eigen gedrag: roken, veel drinken, sexuele zonden, kinderen uitstellen tot na je vijfendertigste het zijn wel gedragingen waarin keuzes van je verwacht worden. Consequentie kan namelijk zijn dat je op natuurlijke wijze geen kinderen krijgt. En of de medische stand dan maar alles moet doen om jou een aan een kind te helpen? Nogmaals dat is makkelijk praten van mijn kant want ik heb een kind. Maar zo heeft mijn/onze toekomst er lange tijd niet uitgezien (God doet wonderen!) en toch dacht ik er toen ook al zo over.

edit:Ik had de post van Merwekade nog niet gezien dus het overlapt elkaar nu een beetje.
« Laatst bewerkt op: december 20, 2005, 12:34:55 am door dingo »

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 20, 2005, 10:42:22 am »
Ik denk dat Christen moeten kijken naar hun mentaliteit en houding. Recht op kinderen bestaat mijns inziens niet. Maar zo bestaan er vele rechten niet in de ogen van God. In Gods ogen kunnen volgens mij de rechten van de Mens afgeschaft worden. Voor God heben mensen alle rechten verspeelt. Gelukkig spreekt de rechten van de mens over menselijke verhoudingen en over naastenliefde.

Ik denk dat gebruik maken van middelen die God geeft, niet meteen gedaan moet worden vanuit een rechtspositie. Je kunt volgens mij uit een diep verlangen met een juiste houding proberen gebruik te maken van vruchtbaarheidsbehandelingen en dergelijke.

Maar zoals overal licht zonde op de loer. "gij zult niet begeren ....... " Maar heb je kinderen gekregen dan is al snel het huis te klein. Dan geld ook die zelfde zonde "Gij zult niet begeren ......" Wat ben ik blij dat Christus is gestorven om deze zonden die zo diep in mensen harten verankert ligt te vergeven en ons te verlossen van begeerte door ons een andere houding te leren. (Met vallen en opstaan)

tontatourtie

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 20, 2005, 12:34:20 pm »
Er is al heel veel over gezegd, maar ik denk dat men tegenwoordig wel denkt recht te hebben op een kind, eerst carriëre maken (aan je zelf denken) en dan worden er kinderen genomen. (nog steeds aan jezelf denken)
Vervolgens moeten die kinderen die geboren worden aan hele hoge verwachtingen voldoen.
Arme kinderen.

Ik kan niet uit eigen ervaring spreken, ik ben erg blij met mijn vier Godsgeschenken, maar ik denk niet dat ik ooit voor zoveel medische rompslomp zou hebben gekozen.
Er zijn  veel meer taken in het leven dan het opvoeden van kinderen.

Meidje

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 21, 2005, 11:28:12 pm »
Ik ben 32 en wil graag moeder worden,
Dat zit diep in mij, maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd
alhoewel wat mij betreft de voorwaarden daarvoor aanwezig zijn.

Ik worstel samen met mijn man over de vraag wat Gods wil is.
Een behandeling starten, of hopen op een natuurlijke conceptie.

Toen we na 2 jaar erachter kwamen dat het niet 1-2-3 ging, hebben we eerst voor het laatste gekozen, afwachten.  We hebben genoten van vrijheden en voordelen van het niet-ouderschap, met tegelijkertijd verdriet en verlangen op de achtergrond.

Nu nog eens vijf jaar verder gaat het wel erg jeuken omdat ik ouder word
en voel ik me een vrouw met borsten die niet voeden
Dat gaat best diep
Daarom hebben we besloten om toch een hormoonbehandeling te doen,
eigenlijk een pragmatische beslissing

Ik kan wel accepteren dat mijn leven zonder kinderen blijft
maar tegelijkertijd gaat dat erg tegen mijn gevoel in

Ik vind dat ik geen recht heb op het "bezit kinderen"
maar wel dat mijn natuur onrecht aan wordt gedaan als ik nooit zal baren
en dat is denk ik zonde
dat ik zo dan mijn doel als moeder voorbij schiet

Maar het feit dat God mij liefheeft in Christus
en mij ook andere mogelijkheden geeft
is voor mij genoeg om blijmoedig door het leven te gaan
en af en toe bij Hem uit te janken met mijn vragen

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 22, 2005, 05:14:40 pm »
Ik snap heel goed dat het een groot verdriet is wanneer je geen kinderen kunt krijgen.
Maar.............hoe moet ik het uitleggen...............Ik vraag me soms af waarom mensen er zo'n moeite mee hebben om zich ergens bij neer te leggen en om iets te aanvaarden zoals het is. Pijn en verdriet horen bij het leven. Ieder mens draagt zijn kruis, om zo maar eens te zeggen. Ik bedoel, waar ligt de grens? Mogen we op een gegeven moment kinderen gaan klonen, omdat de ouders hun overleden kind niet kunnen vergeten? (Ik noem maar een extreem voorbeeld)

En wat betreft adoptie..... Het is bekend dat 80 procent van de geadopteerde kinderen op volwassen leeftijd in meer of mindere mate last heeft van psychische klachten. Is de adoptie dan wel zo 'geslaagd' geweest, of was het niet beter geweest wanneer het kind en de biologische moeder financiele steun hadden gekregen in eigen land? Daarmee wordt de eigen kinderwens natuurlijk niet vervuld, maar je bespaart de biologische moeder daarmee ook veel verdriet. Zou God daar niet tevredener mee zijn?
« Laatst bewerkt op: december 22, 2005, 05:15:24 pm door Iris »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 23, 2005, 12:36:59 am »

quote:

Meidje schreef op 21 december 2005 om 23:28:
Ik ben 32 en wil graag moeder worden,
Dat zit diep in mij, maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd
alhoewel wat mij betreft de voorwaarden daarvoor aanwezig zijn.

Ik worstel samen met mijn man over de vraag wat Gods wil is.
Een behandeling starten, of hopen op een natuurlijke conceptie.

Toen we na 2 jaar erachter kwamen dat het niet 1-2-3 ging, hebben we eerst voor het laatste gekozen, afwachten.  We hebben genoten van vrijheden en voordelen van het niet-ouderschap, met tegelijkertijd verdriet en verlangen op de achtergrond.

Nu nog eens vijf jaar verder gaat het wel erg jeuken omdat ik ouder word
en voel ik me een vrouw met borsten die niet voeden
Dat gaat best diep
Daarom hebben we besloten om toch een hormoonbehandeling te doen,
eigenlijk een pragmatische beslissing
[/q]
Inderdaad een pragmatische en verstandige beslissing, het heeft geen zin om te wachten tot na je 40e. En je bent er niet minder vrouw om, dat is echt niet afhankelijk van het wel of niet  kinderen krijgen.

quote:

Ik kan wel accepteren dat mijn leven zonder kinderen blijft
maar tegelijkertijd gaat dat erg tegen mijn gevoel in

Ik vind dat ik geen recht heb op het "bezit kinderen"
maar wel dat mijn natuur onrecht aan wordt gedaan als ik nooit zal baren
en dat is denk ik zonde
dat ik zo dan mijn doel als moeder voorbij schiet

Mischien is het je doel niet om moeder te worden, het kan iig geen kwaad om te overwegen wat je dan wel als doel beschouwd/gaat beschouwen.
[q]
Maar het feit dat God mij liefheeft in Christus
en mij ook andere mogelijkheden geeft
is voor mij genoeg om blijmoedig door het leven te gaan
en af en toe bij Hem uit te janken met mijn vragen
Fil.4:6 Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. 7 Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.

desiree

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 23, 2005, 12:58:02 am »
Wij zijn vrouw, wij zijn gemaakt om kinderen te krijgen en de kinderwens is een logisch gevolg hier van.
Als je ze niet kan krijgen........maar de medische stand kan behulpzaam zijn, dan moeten we dankbaar zijn dat dit kan.
God heeft die kinderwens in ons gelegd en heeft de medische stand slim genoeg gemaakt om dit misschien mogelijk te maken.  Dat is toch mooi?  Prijs de Here.
En als het niet lukt?
Adopteren?
Prijs God voor Zijn goedheid en genade die tot in de eeuwigheid duurt

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 23, 2005, 07:31:55 am »
Niet als die kinderwens een 'afgod' wordt, en dat je meent 'recht' te hebben op een kind.

Zo zijn mensen ook gemaakt om samen te zijn met hun partner, maar niet iedereen heeft een relatie, terwijl iemand dat misschien wel graag zou willen. Moet je dan maar geforceerd een relatie 'nemen' om aan die 'hechtingswens' te beantwoorden?

Een kind 'neem' je niet, dat ontvang je van God. En je hebt al helemaal geen recht op een kind. 't Is typisch westers denken om aan te nemen dat je op van alles 'recht' hebt. Je hebt nergens recht op, 't is genade als je iets krijgt. Waarom zou je überhaupt recht op iets hebben als christen?

Hoe was het ook alweer? "Sola Gratia"?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 23, 2005, 10:26:09 am »
@ desiree:
Ik snap dat je zegt dat God de vrouw een kinderwens heeft gegeven. Maar vrouwen die geen kinderwens hebben, verloochenen die dan hun roeping? En als je vast blijft houden aan je godgegeven kinderwens terwijl je weet dat je geen eigen kinderen kunt krijgen, ben je dan nog steeds goed bezig? Mag je daartegenover stellen dat, als je weet dat je geen kinderen kunt krijgen, God dus kennelijk een ander plan met je heeft, een godgegeven kinderloosheid zogezegd, zodat je anderen kunt helpen?

Je doet redelijk makkelijk, naar mijn idee, over 'dat de geneeskunde veel kan en dat dat mooi is'. Het is niet mooi. Je moet als vrouw diverse keren met je benen wijd, en dan gaan er van die instrumenten naar binnen, enz. 't Is wel wat anders dan een uitstrijkje laten maken bij de huisarts.
En wanneer 'lukt het niet'? Dat is voor artsen een erg rekbaar begrip. Wanneer is het niet gelukt? Na 1 hormoonbehandeling? Na de eerste IVF? Of pas nadat je door bent gegaan met IVFen tot je 38e? Dat is allemaal niet zo simpel.
En dus is het een enorme belasting voor mensen als Meidje en haar man: hoe lang ga je door met proberen? Wanneer stoppen? Op een gegeven moment kun je moeilijk meer stoppen: je hebt al zoveel geprobeerd, die IVF-poging kan er ook nog wel bij. Ik ben blij dat ik wat dat betreft niet in haar schoenen sta.

@Iris: als jij het hebt over adoptie, dan heb je het voornamelijk over adoptie uit het buitenland. Daar kan ik best met je argumenten in meegaan. Maar ik vind dat niet gelden voor adoptie binnen Nederland, of voor pleegzorg. Volgens mij valt het best te verdedigen dat kinderen die in Nederland voor adoptie zijn opgegeven, of kinderen die door justitie uit huis zijn geplaatst, beter af zijn in een vervangend gezin dan in een tehuis. Ook die kinderen krijgen allemaal problemen, maar die kun je volgens mij door een goede surrogaat-ouder te zijn verminderen.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2005, 10:32:08 am door elle »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 23, 2005, 10:41:17 am »

quote:

desiree schreef op 23 december 2005 om 00:58:
Wij zijn vrouw, wij zijn gemaakt om kinderen te krijgen en de kinderwens is een logisch gevolg hier van.

Wij zijn man (wat is dat toch met dat "wij" hier :?), wij zijn evenzeer gemaakt om kinderen te krijgen met een vrouw als vrouwen gemaakt zijn om kinderen te krijgen met een man. De één niet zonder de ander, de ander niet zonder de één. Onze lichamelijkheid is doortrokken van die combinatie: paarvorming en vruchtbaarheid.

Het is voor mij een mysterie waarom God sommige mensen geen kinderwens geeft, anderen geen wens tot huwen, weer anderen de wens zich te verbinden aan iemand van hetzelfde geslacht, en weer anderen wel de wens maar niet de mogelijkheid. Maar dat al deze zaken zich voordoen is een waarneembaar feit. En ik zie geen reden één van die situaties te veroordelen, af te keuren of minderwaardig te noemen. Ik zie evenmin een reden waarom ik zou moeten veroordelen als een ander meent voor die situatie haar of zijn eigen oplossingen te kiezen. Maar ik zie evenmin in waarom alles wat mogelijk is ook goed is. Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is goed voor me, zegt de Apostel. Het lijken me wijze woorden, die een zekere opdracht inhouden om niet alles te benutten ter bevrediging van ieder verlangen, maar om steeds de vraag te stellen of iets wel goed voor je is. Het verhaal "het kan, dus heeft God gezorgd dat het kan, dus is het goed" wordt snel een hol verhaal als je het op andere situaties toepast.

desiree

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 23, 2005, 10:43:25 am »
Vrouwen die geen kinderwens hebben, verloochenen die dan hun roeping?
Nee, natuurlijk niet zij hebben geen kinderwens in zich gekregen.

En als je vast blijft houden aan je godgegeven kinderwens terwijl je weet dat je geen eigen kinderen kunt krijgen, ben je dan nog steeds goed bezig?

Over kinderloosheid......
Dat ligt er aan, Abraham gaf nooit op omdat God een zoon beloofd had. Hij moest heel lang wachten maar Isaac kwam gelukkig.
Maar ook mag je de wensen van je hart aan de Vader blijven bekend maken (voortdurend bidden en smeken) God wil gevraagd worden.  Als je Hem ook in je problemen en verdriet betrekt , verheugd Hem dat.

Mag je daartegenover stellen dat, als je weet dat je geen kinderen kunt krijgen, God dus kennelijk een ander plan met je heeft, een godgegeven kinderloosheid zogezegd, zodat je anderen kunt helpen?

Misschien dat Hij een ander plan heeft, maar de enige manier om dit te weten te komen is door gebed en vertrouwen. Vertrouwen dat Hij Zijn wil hierover zal laten zien.
Maar we hoeven niet timide te zijn en mogen vrijmoedig naar Hem toe gaan en alles voorleggen.

Over de eventuele moeiten/problemen ......kunstmatige inseminatie ....het zal wel niet leuk zijn. Maar waarschijnlijk zal dit een  vrouw met kinderwens niet doen stoppen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 23, 2005, 11:07:40 am »

quote:

desiree schreef op 23 december 2005 om 10:43:
Vrouwen die geen kinderwens hebben, verloochenen die dan hun roeping?
Nee, natuurlijk niet zij hebben geen kinderwens in zich gekregen.
Toch noemde je de biologie van vrouwen als oorzaak van die kinderwens. Zijn vrouwen zonder kinderwens dan biologisch anders?

quote:

Misschien dat Hij een ander plan heeft, maar de enige manier om dit te weten te komen is door gebed en vertrouwen. Vertrouwen dat Hij Zijn wil hierover zal laten zien.
Maar we hoeven niet timide te zijn en mogen vrijmoedig naar Hem toe gaan en alles voorleggen.
En is dat hetzelfde als "gelukkig zijn er medische mogelijkheden om dat te bereiken wat God me onthouden heeft"?

quote:

Over de eventuele moeiten/problemen ......kunstmatige inseminatie ....het zal wel niet leuk zijn. Maar waarschijnlijk zal dit een  vrouw met kinderwens niet doen stoppen.
Nee, en is dat een reden om iets als positief, nuttig, moreel juist, goed, Gods wil, te kwalificeren?

desiree

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 23, 2005, 12:17:57 pm »
Zijn vrouwen zonder kinderwens dan biologisch anders?

Vrouwen zonder kinderwens voelen de kinderwens niet zoals het gros van vrouwen, er zijn altijd uitzonderingen.
Iedereen zingt zoals hij/zij gebekt is.

quote:
En is dat hetzelfde als "gelukkig zijn er medische mogelijkheden om dat te bereiken wat God me onthouden heeft"?

antwoord:
Als NA gebed blijkt dat je er voor mag gaan, moet je de medische stand niet uitsluiten.
Dan mag je alles omarmen wat God ons gegeven heeft.

quote:
Over de eventuele moeiten/problemen ......kunstmatige inseminatie ....het zal wel niet leuk zijn. Maar waarschijnlijk zal dit een vrouw met kinderwens niet doen stoppen.
Nee, en is dat een reden om iets als positief, nuttig, moreel juist, goed, Gods wil, te kwalificeren?

antwoord:
Na het gebed zal blijken of het goed is dat je er mee door kan gaan.
Bij een okee, is het dus okee.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 23, 2005, 12:22:25 pm »

quote:

desiree schreef op 23 december 2005 om 12:17:
Zijn vrouwen zonder kinderwens dan biologisch anders?

Vrouwen zonder kinderwens voelen de kinderwens niet zoals het gros van vrouwen, er zijn altijd uitzonderingen.
Iedereen zingt zoals hij/zij gebekt is.
Dus het verhaal over "wij vrouwen..." was onjuist?

quote:

Als NA gebed blijkt dat je er voor mag gaan, moet je de medische stand niet uitsluiten.
Dan mag je alles omarmen wat God ons gegeven heeft.
waaruit blijkt dat? en hoe weet je zo zeker of die mogelijkheden je door God gegeven zijn?

toen amerikanen na gebed wisten dat ze met een door God gegev atoombom Hiroshima in de as moesten leggen, was dat Gods wens?

Meidje

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 23, 2005, 12:25:35 pm »

quote:

Mag je daartegenover stellen dat, als je weet dat je geen kinderen kunt krijgen, God dus kennelijk een ander plan met je heeft, een godgegeven kinderloosheid zogezegd, zodat je anderen kunt helpen?
Ik snap niet dat als ik geen kinderen krijg dat ik dan opeens wel een hoger doel in mijn leven moet vinden, zoals "anderen helpen". Volgens mij is die opdracht voor iedereen weggelegd.

quote:

Tuurlijk heeft mij dit wél 5 jaar lang "doen stoppen" .
Het maakbare aspect aan die behandelingen doet mij kotsen.

Ik vind het al verdrietig als je op een natuurlijke manier niet zwanger kunt worden.
Het is niet pas verdrietig nadat je "alles" geprobeerd hebt.

Mijn man en ik hebben daarom al snel besloten dat we stappen wilden zetten op basis van onze situatie "hier en nu". We hebben al snel een huis gekocht op 2 inkomens omdat we niet wilden wachten totdat we 40 zouden zijn met het accepteren van "geen kinderen in ons huis"
Daarom hebben we Goddank nu al een leuk kinderloos leven.

Meidje

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 23, 2005, 12:36:51 pm »

quote:

elle schreef op 23 december 2005 om 10:26:
En dus is het een enorme belasting voor mensen als Meidje en haar man: hoe lang ga je door met proberen? Wanneer stoppen? Op een gegeven moment kun je moeilijk meer stoppen: je hebt al zoveel geprobeerd, die IVF-poging kan er ook nog wel bij. Ik ben blij dat ik wat dat betreft niet in haar schoenen sta.

Bedankt elle voor je medegevoel. Toch ervaar ik het kiezen voor bepaalde behandelingen niet als zo'n enorme belasting. Ik ben er zelf bij en zal zelf overwegen wat, wanneer en hoe goed is. Ik heb nooit een behandeling opgedrongen gekregen.  

even over antwoord op gebed:
Ik denk dat wij vooral rust krijgen door ons contact met God, ik mag zijn wie ik ben zoals hij mij geschapen heeft. Niet dat we een concreet antwoord krijgen  of een behandeling nu mag of niet, daarvoor voel ik me ook wel vrij in het geloof.
Het enige principiële bezwaar tegen IVF vind ik dat er restembryo's ingevroren worden, dat zou ik nooit willen.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 23, 2005, 01:50:56 pm »

quote:

@Iris: als jij het hebt over adoptie, dan heb je het voornamelijk over adoptie uit het buitenland. Daar kan ik best met je argumenten in meegaan. Maar ik vind dat niet gelden voor adoptie binnen Nederland, of voor pleegzorg. Volgens mij valt het best te verdedigen dat kinderen die in Nederland voor adoptie zijn opgegeven, of kinderen die door justitie uit huis zijn geplaatst, beter af zijn in een vervangend gezin dan in een tehuis. Ook die kinderen krijgen allemaal problemen, maar die kun je volgens mij door een goede surrogaat-ouder te zijn verminderen.
Dit ben ik helemaal met je eens Elle. Ik doelde inderdaad op kinderen die vanuit het buitenland geadopteerd worden.  :)

desiree

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 23, 2005, 08:35:17 pm »
quote:
unquote.

Nee, dat was ik niet die dat zei, ik herhaalde de woorden van een ander die wilde dat hierop zou reageren. Dus niet mijn standpunt.