Elle schreef
Ik snap niet goed wat je bedoelt met 'geordend dienaar'. Met deze woorden werd Paulus destijds geroepen: dan volgt de Bijbel teksten Handelingen 9:15-18.
In Handelingen 13:2, En als zij den Heere dienden, en vastten, zeide de Heilige Geest: Zondert Mij af beiden Bárnabas en Saulus tot het werk, waartoe Ik hen geroepen heb. Hier blijkt uit dat Bárnabas en Saulus, wel geroepen waren, tot het apostel ambt maar nog niet geordend waren in hun ambt, en op last van de Heilige Geest werden zij dan ook afgezonderd om hun dienstwerk te verrichten, in Efeze 4:11- 12, lees je dat het apostel ambt, een ambt was gegeven door Jezus.” En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars; 12 Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus”;.o.a. in Efeze 1:1, Paulus, een apostel van Jezus Christus, door de wil van God.
Elle schreef:
En later wordt Paulus, door onderling apostolisch overleg, aangewezen (met 3 anderen) als apostel der heidenen (zie ook handelingen 15). Hij is hooguit 'geordend' tot evangelisatie. En als evangelist vertelt hij uiteraard van het avondmaalsgebruik. Maar hij geeft het door aan de gemeente. Niet aan de oudsten oid.
En de oudsten moeten er op toezien, maar dat betekend imho niet dat ze er lijfelijk bij moeten zijn, laat staan het moeten uitvoeren.
Even voor de duidelijkheid de zin “En later wordt Paulus, door onderling apostolisch overleg, aangewezen (met 3 anderen) als apostel der heidenen (zie ook handelingen 15)”
Is niet helemaal juist geciteerd Handelingen 15:22 Toen heeft het den apostelen en den ouderlingen, met de gehele Gemeente, goed gedacht, [enige] mannen uit zich te verkiezen, en met Paulus en Bárnabas te zenden naar Antiochië: [namelijk] Judas, die toegenaamd wordt Bársabas, en Silas, mannen, die voorgangers waren onder de broederen.
Het was wel wat meer, dan alleen het evangelie te verkondigen, in 2 Korinthe 11:2, lees je wat meer over zijn opdracht,” Want ik ben ijverig over u met een ijver Gods; want ik heb ulieden toebereid, om [als] een reine maagd aan een man voor te stellen, [namelijk] aan Christus”. De Doop en Het Avondmaal is hiervan een onderdeel, je kan niet deel nemen aan het Avondmaal, in ombekeerde staat, en je kan ook niet deel nemen aan het Avondmaal, als je de leer niet onderschrijft. En de opdracht aan apostelen bestond ook, om door handoplegging, de Heilige Geest te doen ontvangen. ( het zijn ook die z.g. olie verkopers.)Apostel Petrus noemt zich ook een ouderling 1 Petrus 5:1.
Elle schreef
Als je verder kijkt naar de taken van de oudsten, zie ik nergens staan dat een van de taken 'het breken van het brood' is. Ook als je kijkt naar de gaven van de Geest (1 korinthe 12), waarvan sommige zich prima naar een ambt laten vertalen, zie je niet dat 'het breken van het brood' als een bijzondere taak wordt opgevat. Integendeel, als er al dingen staan over het breken van het brood, blijkt dat men vaak dagelijks en met name thuis deed. En dat iets bijzonders (bijvoorbeeld het bezoek van een apostel) reden was om een extra avondmaal in te lassen.
Het breken van het brood zoals jij dat noemt, en vermeld staat in Handelingen 2:46, en waar apostel Paulus zeer ontstemt over was 1 Korinthe 12, dat had niets te maken met het Avondmaal, dat waren uitwassen van slempartijen geworden, apostel Paulus zegt dat, “ Als gij dan bijeen komt dat is niet des Heeren avondmaal eten. En dan gaat apostel, de gemeente toch leren, hoe het wel is geordineerd, en hij praktiseert het, om de gemeente de ernst, er van te doen laten inzien, en dat zij zich daar in moesten beproeven, dat betekende, dat zij rein en heilig moesten staan, voor God, en de mensen. Het is de verantwoordelijkheid van het geordende Ambt.
1 korinthe 9:13 wordt volledig uit de context gehaald.
Dat meen je vast niet, want dat is heden ten dagen toch nog zo? En terecht toch? Een dienaar des Heeren moet toch ook eten? En het is toch de gemeente die hij mag afgrazen.