Auteur Topic: avondmaal vieren buiten de gkv?  (gelezen 7113 keer)

sna

• Bekijk profiel
avondmaal vieren buiten de gkv?
« Gepost op: december 20, 2005, 07:45:13 pm »
Hallo mensen, ik ben nieuw hier en ik heb een vraag aan jullie. Ik ben lid van de gkv. In mijn woonplaats ben ik aan het meedenken, samen met andere jongeren uit 7 verschillende kerken, over het opzetten van een jeugdkerk in mijn stad. Ik merk dat het fantastisch is om met mensen uit verschillende denominaties na te denken over een jeugdkerk, Gods wil daarin te zoeken en Hem te eren. De vergaderingen beschouw ik als erg opbouwend, God wordt alleen maar groter door alles wat ik leer van de mensen uit alle andere kerken. Ook ben ik me wat aan het verdiepen in "het vrijgemaakte" en op welke manier mijn kerk verschilt van de andere kerken. Maar nu zit ik met iets: de andere jongeren willen graag tijdens de aanstaande vergadering het avondmaal met elkaar vieren. Om onze onderlinge band te versterken, om Jezus te gedenken en om God te eren. Ik vind het zelf een heel mooi idee, maar toen ik er met anderen (mede-vrijgemaakten) over sprak, kreeg ik te horen dat als ik daaraan mee zou doen, dat ik dan onder tucht wordt gesteld. Klopt dit denken jullie? En hoe denken jullie er zelf over? Ik ben erg benieuwd want ik weet zelf niet zo goed hoe ik erover moet denken. En ik heb een beetje schroom om een ouderling of mijn dominee erover op te bellen. Alvast bedankt

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2005, 07:57:09 pm »
Wat zijn de redenen om het niet te doen?

En wat bedoel je met 'het vrijgemaakte'? Bedoel je niet gewoon de 'gereformeerde traditie'? (Waaruit meerdere kerken voortgekomen zijn).

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je onder de tucht komt te staan als je elders avondmaal viert... :? Volgens mij heeft de kerkenraad wel wat beters te doen dan dat...
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Rusty1979

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 20, 2005, 08:18:55 pm »

quote:

Maar nu zit ik met iets: de andere jongeren willen graag tijdens de aanstaande vergadering het avondmaal met elkaar vieren. Om onze onderlinge band te versterken, om Jezus te gedenken en om God te eren. Ik vind het zelf een heel mooi idee, maar toen ik er met anderen (mede-vrijgemaakten) over sprak, kreeg ik te horen dat als ik daaraan mee zou doen, dat ik dan onder tucht wordt gesteld. Klopt dit denken jullie? En hoe denken jullie er zelf over? Ik ben erg benieuwd want ik weet zelf niet zo goed hoe ik erover moet denken. En ik heb een beetje schroom om een ouderling of mijn dominee erover op te bellen. Alvast bedankt

In Assen hebben wij ook een jeugdkerk opgericht. Hier ging bijna een jaar aan voorbereiding aan vooraf. In de organisatie zaten zo'n 15 verschillende kerken uit Assen (nog steeds trouwens).
We hebben vooral geleerd veel respect voor elkaars normen en waarden te hebben. In een jeugdkerk kun je bijvoorbeeld beter het onderwerp kinder- of volwassendoop ter zijde leggen. Niet dat dit onbelangrijke zaken zijn, maar (nog) niet geschikt voor een interkerkelijke samenwerking.

Een gezamenlijk avondmaal zou ik zelf niets op tegen hebben, maar ik vind dit helemaal niet bevorderlijk voor de interkerlijke samenwerking, omdat juist op dit punt de meningen zo duidelijk verschillen. Je moet er rekening mee houden dat veel traditionele kerken veel vraagtekens zetten bij een jeugdkerk. Voor een jeugdkerk moet je proberen begrip te kweken en als dat er langzamerhand komt kun je steeds dichter naar elkaar toe groeien.

Voor tucht hoef je echt niet bang te zijn; als je in je gemeente bekend staat als iemand die erg actief is en meedoet aan het organiseren van bepaalde dingen dan zijn ze alleen maar blij met je en kun je best eens de menselijke instellingen voorzichtig forceren.
En trouwens als jij er achter staat (en gelooft dat God er ook voor is), wie is een ouderling (met alle respect) dan om jou terecht te wijzen? Als God voor je is, wie zal tegen je zijn?
« Laatst bewerkt op: december 20, 2005, 08:21:36 pm door Rusty1979 »

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 20, 2005, 08:36:45 pm »
Het is een goed streven, om met verschillende gelovigen te spreken over het geloof, maar wat betreft het gezamenlijk vieren van het avondmaal, dat is toch iets anders, omdat het Avondmaal door een geordend dienaar afgezonderd dient te worden,het is een sacrament, beter is, om gezamenlijk schuld te belijden, om daarin je verbondenheid met elkaar, en Jezus te ervaren, dat is mijn mening.

sna

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 20, 2005, 08:59:49 pm »
hallo, bedankt voor jullie reacties,
@roodkapje, "het vrijgemaakte" was geen duidelijke formulering van mij, maar ik bedoel dat ik door deze samenwerking natuurlijk ook aan het nadenken gezet wordt over wat gereformeerd vrijgemaakt eigenlijk inhoudt en hoe ik daar over denk. Natuurlijk kom je dan uit bij de ontstaansgeschiedenis van de vrijgemaakte kerk en dus bij de gerefomeerde traditie. Niet dat ik daar nu alles vanaf weet, maar ik ben lerende en het heeft mij tot nu toe erg verrijkt (en af en toe verward, maar dat is een ander topic) Daarvoor zat ik gewoon als vanzelfsprekend in de gkv en ik merk dat het goed is om daar wat actiever mee bezig te zijn.

@Rusty1979, wat geweldig dat jullie met zoveel kerken met een jeugdkerk bezig zijn. Wij proberen andere kerken er ook bij te krijgen, maar tot nog toe zonder succes. Je hebt gelijk dat doop en avondmaal geen handige onderwerpen zijn waar je je als jeugdkerk mee bezig moet houden. We denken er ook niet aan deze onderwerpen tijdens evt. toekomstige jeugddiensten aan te snijden. We zitten met onze jeugdkerk nog heel erg in de beginfase en zijn vooral als bestuur met elkaar naar God toe aan het groeien en naar elkaar toe aan het groeien. In die zin snap ik het voorstel om samen avondmaal te vieren wel, van mijn mede-bestuursleden, maar ik merk inderdaad dat het niet heel erg handig is, want ik weet nog niet zo goed hoe ik erover moet  denken.

quote:

Rusty1979 schreef op 20 december 2005 om 20:18:
[...]

Voor tucht hoef je echt niet bang te zijn; als je in je gemeente bekend staat als iemand die erg actief is en meedoet aan het organiseren van bepaalde dingen dan zijn ze alleen maar blij met je en kun je best eens de menselijke instellingen voorzichtig forceren.
En trouwens als jij er achter staat (en gelooft dat God er ook voor is), wie is een ouderling (met alle respect) dan om jou terecht te wijzen? Als God voor je is, wie zal tegen je zijn?

Eigenlijk een ander topic, maar in mijn gemeente ben ik inderdaad erg enthousast bezig met vanalles, maar ik heb juist niet het gevoel dat ze daar blij mee zijn. Onze kerk maakt veel dingen alleen maar heel ingewikkeld..
Ik heb bijvoorbeeld nog geen toestemming van onze kerkraad om mee te doen met het opzetten van een jeugdkerk, ik zit nu op persoonlijke titel in het bestuur. Zoals je al zei,  traditionele kerken zetten veel vraagtekens bij een jeugdkerk, zo ook onze kerk. Interkerkelijk werken ligt gevoelig en dat snap ik ook wel. Maar over het avondmaal vieren, ik ben er over aan het bidden. Ik moet gewoon er zelf achter komen, met God, hoe ik erover denk en of ik daar aan mee wil doen. Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie erover denken, zouden jullie er aan mee doen?

Joram Bengeujev

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 20, 2005, 09:41:17 pm »
Hoi sna,

Heilig Avondmaal vieren samen met mensen uit een andere kerk, dat kan opzich wel denk ik. Maar hoe moet dat vorm krijgen in een jeugdkerk ? Wie gaan er aan het Avondmaal ?
Zijn dat alleen jongeren die belijdenis hebben gedaan van hun christelijke geloof in hun kerk of wordt het een open Maaltijd, dus voor iedereen ? En wat voor toezicht is er op de orde van dienst ? Klinkt misschien wat stijfjes, maar het is inderdaad een sacrament en dat is toch wel iets om eerbiedig en voorzichtig mee om te springen.
Als ik het zo lees gaat het bij die jongerenkerk eigenlijk om het voelen van verbondenheid met elkaar, als jongeren uit verschillende kerken. Is het geen idee om in plaats van Heilig Avondmaal te vieren een gezamelijke maaltijd te houden om die verbondenheid met elkaar uit te drukken ? In het oude Oosten was en is het de gewoonte om het sluiten van een verbond met elkaar te bekrachtigen met een gezamelijke maaltijd. Wie met mij eet is mijn vriend en bondgenoot is daarbij de gedachte. Dus geen Heilig Avondmaal, maar een Verbondsmaaltijd.

Joram

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 20, 2005, 09:49:54 pm »

quote:

Joram Bengeujev schreef op 20 december 2005 om 21:41:
Hoi sna,

Heilig Avondmaal vieren samen met mensen uit een andere kerk, dat kan opzich wel denk ik. Maar hoe moet dat vorm krijgen in een jeugdkerk ? Wie gaan er aan het Avondmaal ?
Joram

Joram, zoals Sna al een paar keer duidelijk heeft aangegeven, gaat het niet om de jeugdkerk zelf die HA wil vieren, maar het bestuur van de jeugdkerk.
« Laatst bewerkt op: december 20, 2005, 09:52:05 pm door Mezzamorpheus »

sna

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 20, 2005, 09:54:49 pm »
Hallo Joram, even ter verduidelijking, want ik ruik hier een misverstand: Mijn vraag over het avondmaal vieren gaat niet over het avondmaal vieren tijdens een jeugddienst, daar willen we ons als jeugdkerk juist niet mee bezig houden omdat dit voor verschillende kerken heel anders ligt.

De groep mensen uit verschillende kerken die als bestuur van de nog op te richten jeuggkerk bij elkaar komen, dié willen samen avondmaal vieren. Als bestuur dus van de jeugdkerk, als groepje mensen van ongeveer 8 personen. Hopelijk is het nu duidelijker.
Maar nu ik dit schrijf bedenk ik me wel dat het misschien wel dubbel is, dat je als bestuur wel met elkaar avondmaal wil vieren, terwijl je in de jeugddienst waar je dan mee bezig bent, je er niet aan wil branden..maar goed, ik vind het nog steeds wel een mooi idee. We zijn namelijk als bestuursgroepje ook echt naar elkaar en naar God toe aan het groeien. Het vieren van Jezus' dood en opstanding met elkaar zou m.i. wel heel goed passen. Maar, en misschien moet ik me nog maar wat meer verdiepen in het avondmaal, in hoeverre kun je buiten je eigen kerk het avondmaal vieren? Moet je het avondmaal vieren houden bij de kerk waar je lid van bent? En kunnen wij dit zo op eigen houtje doen of moet er ook een dominee bij zijn ofzo??

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 20, 2005, 10:15:26 pm »

quote:

sna schreef op 20 december 2005 om 21:54:
in hoeverre kun je buiten je eigen kerk het avondmaal vieren? Moet je het avondmaal vieren houden bij de kerk waar je lid van bent? En kunnen wij dit zo op eigen houtje doen of moet er ook een dominee bij zijn ofzo??
Ik neem vaak deel aan een klein gespreksgroepje met mensen uit verschillende kerken. We hebben soms heel goede bijeenkomsten. We wisten ons één in Christus en hebben toen in de huiskamer met elkaar avondmaal gevierd, zonder formulier, maar wel met de bijbel. Het initiatief ontstond spontaan. Ik heb daar helemaal geen moeite mee. Eigenlijk heb ik niet eens de noodzaak gevoeld om achteraf anderen daarvan in kennis te stellen. Ik ben lid van de Geref. kerk vrijg. Bij de instelling van het avondmaal is toch niet door de Here Jezus gezegd dat het uitsluitend binnen kerkelijke kaders moet gebeuren?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 20, 2005, 10:18:48 pm »
Sna, misschien goed om dit topic eens door te neuzen:
Avondmaal en kerk
Hierin worden heel wat argumenten gevoerd voor het wel of niet vieren van avondmaal buiten je kerkelijke gemeente.
« Laatst bewerkt op: december 20, 2005, 10:17:17 pm door Mezzamorpheus »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 20, 2005, 10:22:10 pm »
Ik denk dat het in de eerste plaats belangrijk is om zelf oprecht overtuigd te raken van de juistheid van de viering. Aangaan is naar mijn mening jouw verantwoordelijkheid (en niet in eerste instantie die van de kerkenraad).  In de GKv wordt vooraf een formulier behandeld waarin het hoe en waarom van het avondmaal naar voren komt (oa zondebesef en -belijdenis, Jezus verlossingswerk, jouw afhankelijkheid daarvan, voornemen om naar Zijn wil te gaan leven). Die gereformeerde versie lijkt mij de bijbelse versie. Dat is min of meer mijn criterium bij avondmaal in andere kerkgenootschappen: als 'de inleidende uitleg' m.i. juist en bijbels is, en mensen worden opgeroepen om alleen aan te gaan als ze daarmee instemmen omdat je eet en drinkt tot je eigen oordeel, dan zie ik geen probleem (maar mijn kerkenraad doet daar dan ook niet moeilijk over).

Het volgende probleem is inderdaad: hoe gaat jouw kerkenraad ermee om. Als jij met andere christenen het avondmaal viert in oprechtheid, dan lijkt het mij aan God om daarover te oordelen. Als jouw kerkenraad zich geroepen voelt om zo'n daad te veroordelen, is er best een kans dat de kerkenraad het niet bij het juiste eind heeft. De GKv hangt immers niet de leer aan dat je alleen kind van God kunt zijn als je GKver bent, dus neem ik aan dat je ook buiten de GKv met die andere kinderen Gods het avondmaal zou moeten kunnen vieren.

Die twee problemen lijken mij aparte problemen. Evengoed, als de kerkenraad je dreigt met een tuchtmaatregel die in jouw ogen misplaatst is, dan kun je alsnog besluiten om niet aan te gaan aan dat andere avondmaal en je te voegen naar je kerkenraad. Dat is volgens mij bijbels te onderbouwen door het 'geen aanstoot geven' principe. Maar dat is ook een keuze die je zelf moet maken.

Zie ook: romeinen 14:13 ev, 1 korinthe 8, 2 korinthe 6.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

sna

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 20, 2005, 10:54:11 pm »
@mezzamorpheus, thanx voor de link, ben het aan het lezen. Ik had nog niet goed genoeg rondgesnuffeld op dit forum

quote:

elle schreef op 20 december 2005 om 22:22:
Het volgende probleem is inderdaad: hoe gaat jouw kerkenraad ermee om. Als jij met andere christenen het avondmaal viert in oprechtheid, dan lijkt het mij aan God om daarover te oordelen. Als jouw kerkenraad zich geroepen voelt om zo'n daad te veroordelen, is er best een kans dat de kerkenraad het niet bij het juiste eind heeft. De GKv hangt immers niet de leer aan dat je alleen kind van God kunt zijn als je GKver bent, dus neem ik aan dat je ook buiten de GKv met die andere kinderen Gods het avondmaal zou moeten kunnen vieren.

Die twee problemen lijken mij aparte problemen. Evengoed, als de kerkenraad je dreigt met een tuchtmaatregel die in jouw ogen misplaatst is, dan kun je alsnog besluiten om niet aan te gaan aan dat andere avondmaal en je te voegen naar je kerkenraad. Dat is volgens mij bijbels te onderbouwen door het 'geen aanstoot geven' principe. Maar dat is ook een keuze die je zelf moet maken.

Zie ook: romeinen 14:13 ev, 1 korinthe 8, 2 korinthe 6.

bedankt elle, ik heb het er nog niet met mijn kerkraad over gehad, dat durf ik eigenlijk niet zo goed, ook omdat ik nog geen toestemming heb van onze kerkraad om mee te doen  met het organiseren van een jeugdkerk. Ik ben bang dat dit onderwerp de zaak alleen maar moeilijker maakt. Maar ja, daarmee verzwijg ik dus ook zaken voor onze kerkraad en das natuurlijk ook niet goed. Pff moeilijk.. Ik neig nu ook wel naar het zoals jij noemt 'geen aanstoot principe' maar dat moet ik dan weer heel goed uitleggen aan mn jeugdkerk-vriendjes. Want ik veroordeel hen niet dat ze wel met elkaar avondmaal vieren. ik vind het nog steeds erg mooi namelijk. En ik merk dat ik hierdoor ook weer heel veel leer over het avondmaal, had ik nog nooit zo over na gedacht. Ik heb echt het gevoel dat ik flink door God wordt onderwezen, door miin meedenken aan deze jeugdkerk. Daarom zou ik ook zo graag mee blijven willen doen en hoop ik echt op toestemming en medewerking hierin van mijn kerkraad.

@leem, waar lees jij in de Bijbel dat 'het Avondmaal door een geordend dienaar afgezonderd dient te worden' ? Dat vroeg ik me juist af. Jouw voorstel voor gezamenlijk schuld belijden lijkt mij trouwens ook erg mooi, opbouwend en bijbels, thanx

quote:

Adinomis schreef op 20 december 2005 om 22:15:
[...]

Ik neem vaak deel aan een klein gespreksgroepje met mensen uit verschillende kerken. We hebben soms heel goede bijeenkomsten. We wisten ons één in Christus en hebben toen in de huiskamer met elkaar avondmaal gevierd, zonder formulier, maar wel met de bijbel. Het initiatief ontstond spontaan. Ik heb daar helemaal geen moeite mee. Eigenlijk heb ik niet eens de noodzaak gevoeld om achteraf anderen daarvan in kennis te stellen. Ik ben lid van de Geref. kerk vrijg. Bij de instelling van het avondmaal is toch niet door de Here Jezus gezegd dat het uitsluitend binnen kerkelijke kaders moet gebeuren?
Adinomis, Tja, dit initiatief waar ik het over heb kun je wel met jouw ervaring vergelijken. Misschien ben ik te vrijgemaakt om er zo vrij mee om te gaan. Wel tof dat jij dat zo hebt meegemaakt!

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 20, 2005, 11:16:26 pm »

quote:

ook omdat ik nog geen toestemming heb van onze kerkraad om mee te doen  met het organiseren van een jeugdkerk.
Ik hoop toch echt dat je met 'toestemming' 'medewerking' bedoeld, want hoezo heb je daarvoor toestemming nodig?

sna

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 20, 2005, 11:45:18 pm »

quote:

Tukkertje schreef op 20 december 2005 om 23:16:
[...]

Ik hoop toch echt dat je met 'toestemming' 'medewerking' bedoeld, want hoezo heb je daarvoor toestemming nodig?

wel off topic
Misschien is toestemming niet het goede woord, ik doe nu ook mee zonder dat mijn kerkraad daar nog iets over gezegd heeft. Mijn dominee heeft wel iets gezegd over 'criteria' voor het al dan niet meedoen van de gkv aan de jeugdkerk. En ik zou graag willen dat mijn kerk daar aan meedoet, want dan wordt mijn werk ook gedragen door de gemeente. Als onze kerk niet mee gaat doen, moet ik er wel stevig over gaan nadenken of ik dan nog wel mee moet doen, want op welke basis doe ik dan mee?? Dus uiteindelijk gaat het misschien dan wel over toestemming denk ik.

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 21, 2005, 12:01:42 am »
Jezus vierde ook avondmaal buiten de GKV.  :/

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 21, 2005, 10:46:20 am »

quote:

[message=208747,noline]Rusty1979 schreef op 20 december 2005 om 20:18

Beetje simpel niet? Zo van: ' Als ik iets vind dan mag niemand er iets over zeggen want God staat achter mij.'  Dat is niet God voor je karretje spannen, maar God als karretje laten fungeren.

Ouderlingen en diakenen zijn mensen die door God gezonden en gekozen zijn, dus misschien werkt God wel door hun! Niet dat het dan perfecte mensen zijn, maar God heeft ze wel gezag gegeven.
Just B te W te Ee

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 21, 2005, 11:32:51 am »

quote:

sna schreef op 20 december 2005 om 22:54:
Pff moeilijk.. Ik neig nu ook wel naar het zoals jij noemt 'geen aanstoot principe' maar dat moet ik dan weer heel goed uitleggen aan mn jeugdkerk-vriendjes. Want ik veroordeel hen niet dat ze wel met elkaar avondmaal vieren.
Snap goed dat het lastig voor je is! Temeer omdat wellicht je jeugdkerkvrienden er op hun beurt aanstoot aan kunnen nemen, en dan moet je al helemaal kiezen.

Ik vind het een lastig probleem wat je ons voorschotelt. Ikzelf ken het probleem niet, ben gezegend met een gemeente met een ruime blik in dit soort dingen.
Ik ben in een gemeente opgegroeid waarin jouw probleem vroeger wel heeft gespeeld (hoe dat nu zit weet ik niet), maar daar probeerde ik altijd zo makkelijk mogelijk kerkganger te zijn. Nu besef ik dat er verschil kan zitten tussen wat God van mij vraagt, en wat een kerkenraad 'goed voor mij' vindt. Dus dan moet je gaan kiezen: verzaak ik dat wat ik als mijn roeping zie/ het inzetten van mijn gaven, of kies ik ervoor om mijn kerkenraad/gemeente niet voor het hoofd te stoten. Nogmaals: gelukkig bevind ik mij niet in die positie!

Volgens mij spelen er voor jou 2 dingen door elkaar. 1) Je deelname aan de organisatie van die jeugdkerk, waarvan je vermoedt dat dat niet gewaardeerd wordt door de kerkenraad (waarschuwingen van familie wellicht?). 2) het aangaan aan het avondmaal in een niet-GKv-gemeente.
Het is makkelijk om die 2 door elkaar te halen, ook voor kerkenraadsleden. Ik snap je schroom om dat aan je kerkenraad 'op te biechten', als je niet eens zeker bent van hun welwillendheid t.a.v. 1. En dat ze t.a.v. punt 1 niet welwillend zijn, snap ik ook: het is een ideaal binnen de GKv dat iedereen aan de diensten kan deelnemen, jong en oud, omdat ze (van) elkaar kunnen leren en steunen.
Ik begrijp ook dat je het niet leuk vindt om alles dan maar te verzwijgen tot het moment dat iemand erachter komt en de kerkenraad je mogelijk op de vingers gaat tikken: geeft je op de korte termijn wat ruimte, maar later mogelijk problemen, en nu het 'voelt niet goed'. Want: eerlijkheid duurt het langst.

Volgens mij is het daarom belangrijk om je belangen af te wegen. Waarom doe je mee aan de jeugdkerk? Denk je echt dat God jou daar neer heeft gezet? Wat wil God dat jij met je gaven doet? En als je denkt dat meewerken aan de jeugdkerk inderdaad Gods Wil is, goed om te doen (bijvoorbeeld omdat je eigen gemeente niet goed bezig is met de jeugd): ben je dan bereid om de eventuele nare gevolgen in je eigen GKv gemeente te dragen?
Dat is iets tussen jou en God, lijkt me. Ik kan je daarin geen goede raad geven, denk ik.

Efeze 6 geeft wat dat betreft ook goede raad:

quote:

1 Kinderen, wees gehoorzaam aan je ouders (en kerkenraad) uit ontzag voor de Heer, want zo hoort het. 2 ‘Toon eerbied voor uw vader en moeder,’ dat is het eerste gebod waaraan een belofte verbonden is: 3 ‘Dan zal het u goed gaan en zult u lang leven op aarde.’ 4 Vaders (en ouderlingen), maak uw kinderen niet verbitterd, maar vorm en vermaan hen bij het opvoeden zoals de Heer dat wil.

Misschien vind je dat mijn post niet duidelijk is: dan raad ik het een, even later het ander. Je kunt dan ook het best om raad vragen bij God: bid (want het zal je gegeven worden) en zoek (want je zult vinden)!
En daarnaast zou ik op zoek gaan naar iemand die verstand heeft van de gereformeerde leer en je wil advieseren. Mijn ervaring is dat predikanten vaak best meevallen (zeker de jongere). Misschien eens een mail sturen naar een predikant, eventueel van een gemeente in de buurt? Dan kan hij vast zeggen wat 'wijs' is.

Joram Bengeujev

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 21, 2005, 11:37:36 am »

quote:

Promtus schreef op 21 december 2005 om 00:01:
Jezus vierde ook avondmaal buiten de GKV.  :/

Hoi Promtus,

Daar heb je gelijk in, maar dat was de ínstelling van het Heilig Avondmaal. Wat Jezus vierde met zijn leerlingen was geen Avondmaal, maar het Cheider. Dat was en is een gedachtenismaaltijd waarin de uittocht uit Egypte word herdacht. Dat gebeurd nu nog steeds bij de Joden. Die maaltijd heeft bij ons christenen een andere lading gekregen.
Niet de bevrijding uit Egypte, maar de bevrijding uit de macht van de zonde/satan vieren wij met het Heilig Avondmaal.

Toen sprak God al deze woorden, zeggende: 'Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland(wereld), het diensthuis(macht van de zonde/satan) uitgeleid heb'.
God heeft de gelovigen vrijgemaakt van de zonde door Jezus Christus. En dat herdenken wij tijdens het Heilig Avondmaal, de christelijke variant van het Cheider.

Daarom moeten wij ook heel bewust onszelf beproeven of wij dat ook kunnen beamen, anders mogen wij niet aangaan aan het Heilig Avondmaal.

Joram

sna

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 21, 2005, 12:33:27 pm »

quote:

elle schreef op 21 december 2005 om 11:32:

[...]

Misschien vind je dat mijn post niet duidelijk is: dan raad ik het een, even later het ander. Je kunt dan ook het best om raad vragen bij God: bid (want het zal je gegeven worden) en zoek (want je zult vinden)!
En daarnaast zou ik op zoek gaan naar iemand die verstand heeft van de gereformeerde leer en je wil advieseren. Mijn ervaring is dat predikanten vaak best meevallen (zeker de jongere). Misschien eens een mail sturen naar een predikant, eventueel van een gemeente in de buurt? Dan kan hij vast zeggen wat 'wijs' is.
Integendeel, ik heb veel aan je post. Je zet mijn probleem op scherp en brengt het goed onder worden. Dat is volgens mij beter dan te zeggen 'je moet dit of dat doen'. Het is inderdaad zo dat ik het alleereerst bij God moet zoeken. Raad vragen aan anderen heb ik al gedaan, maar nog niet bij mensen die heel erg verstand hebben van de gereformeerde leer. Ik heb alleen een probleem: het is al vanavond!!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 21, 2005, 12:52:46 pm »
Ach, doe gewoon lekker mee, ik vier ook op allerlei plaatsen avondmaal en ben belijdend lid van de GKV. Ik heb ook wel eens avondmaal gevierd in huiselijke kring, erg goed om mee te maken. Nog nooit opmerkingen over gehad.

Als je ouderling erover valt, ben ik benieuwd wat voor argumenten hij heeft. Misschien was het vroeger zo dat zoiets heel gevoelig lag, maar ik ben benieuwd of het nu werkelijk nog zo actueel is.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 21, 2005, 01:59:34 pm »

quote:

sna schreef op 21 december 2005 om 12:33:
Ik heb alleen een probleem: het is al vanavond!!

Je moet je sowieso niet gedwongen voelen tot een avondmaalsviering als je daar zelf nog niet zeker van bent. Dus als je het voor jezelf echt niet weet moet je het gewoon (nog) niet doen. Ik heb weleens bij de evangelischen 'avondmaal' gevierd, en nu ik meer van de kerkgeschiedenis en traditie weet heb ik zoiets van: dat had ik beter niet kunnen doen, maar toen wist ik niet beter en God valt er heus niet over.

Want: "Het drinken nu geschiedde naar deze regel: geen dwang" (Esther 1:8a) ;)
« Laatst bewerkt op: december 21, 2005, 02:01:51 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 21, 2005, 02:07:58 pm »

quote:

Joram Bengeujev schreef op 21 december 2005 om 11:37:
[...]
Daarom moeten wij ook heel bewust onszelf beproeven of wij dat ook kunnen beamen, anders mogen wij niet aangaan aan het Heilig Avondmaal.
Dat is inderdaad zo. Maar bedoel je dan dat het niet uitmaakt met wie je aan het avondmaal zit, je moet immers jezelf beproeven, niet degene met wie je aan tafel zit.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 21, 2005, 02:28:02 pm »

quote:

Zwever schreef op 21 december 2005 om 12:52:
... doe gewoon lekker mee, ik vier ook op allerlei plaatsen avondmaal en ben belijdend lid van de GKV. ... ook wel eens avondmaal gevierd in huiselijke kring, erg goed om mee te maken. Nog nooit opmerkingen over gehad.  Misschien was het vroeger zo dat zoiets heel gevoelig lag, maar ik ben benieuwd of het nu werkelijk nog zo actueel is.

Mijn 'zegen' hebben jullie, Zwever en sna. Voor wat mijn 'zegen' waard is dan.
Maar een beetje GKV-ambtsdrager zal aankomen zetten met zondag 28 en 30 van de
'Heidelberger', m.n. vraag 81.

Maar ja, ten tijde dat dit klassieke catecheseboekje vorm kreeg (1563) bestonden er ook geen jeugdkerken en de vragen van toen waren niet de vragen van nu.

Dat is trouwens toch hét probleem met de HC: ze geven antwoord op vragen die bij de theologen Ursinus en Olevianus opkwamen.
Maar de vragen van de gemeente van toen .... en de gemeente van nu?

Niet voor niks heet(te) in Groningerland catechisatie: 'froagleer'n'.  
Dus niet: antwoord leren geven!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 21, 2005, 02:44:37 pm »
Weet iemand of er niet onlangs een synode is geweest die daar uitspraken over heeft gedaan? Ik kan me voorstellen dat dat aan de orde is geweest, nu de praktijk binnen de verschillende gemeenten zo uit elkaar blijkt te liggen.

In Amersfoort is oa dit besproken:
Gasten aan het avondmaal
Avondmaalsviering aan huis

Ik kan helaas niet terug vinden wat er in Zuidhorn besloten is (daar is onder andere gesproken over avondmaalsviering door militaiten in verweggistan).
« Laatst bewerkt op: december 21, 2005, 02:54:32 pm door elle »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 21, 2005, 03:12:31 pm »

quote:

elle schreef op 21 december 2005 om 14:44:
Ik kan helaas niet terug vinden wat er in Zuidhorn besloten is (daar is onder andere gesproken over avondmaalsviering door militaiten in verweggistan).

Zo 'ver' was het nu ook weer niet.
Beledig onze antiliaanse medeburgers s.v.p. niet, wil je?  
Aruba (daar ging het over, wijl GKV-krijgsmachtpredikant ds. J.P. van Bruggen daar gelegerd is!) behoort tot het Koninkrijk der Nederlanden!!!!

Overigens is 'Zuidhorn' inzake deze problematiek wel zeer terughoudend geweest en heeft zeker geen 'nieuwe' praktijken gelegaliseerd, laat staan geëntameerd.
Het was - met de hete adem van van Gurp c.s. in de nek - simpelweg pas op de plaats maken!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 21, 2005, 03:28:13 pm »
Mwoa... Ik vind Aruba best ver weg ;).
Heb het gevonden trouwens, de oude site is vervangen door een GKv-acta verzameling: Lijst. Daar staan 40 pagina's over 'Geestelijke verzorging militairen', en die gaan voornamelijk over de functie van predikant en de verhouding tussen verweg en de thuisgemeente.

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 21, 2005, 04:26:16 pm »
Je kan lezen in 1 Korinthe 11:23, “Want ik heb van den Heere ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb, dat de Heere Jezus in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;” Paulus is een geordend dienaar, leert dat hij het ontvangen heeft, om uit te delen aan de gemeente, in de nieuwe vertaling staat het zo geschreven, “Want wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven.” Het Avondmaal en De doop is daardoor ook voorgehouden aan een dienaar, je leest niet in de Bijbel, dat gemeenteleden de sacramenten bedienen, het is de verantwoording van de dienaren, zij hebben er op toe te zien. 1 Korinthe 9:13,  Weet gij niet, dat degenen, die de heilige dingen bedienen, van het heilige eten? [en] die steeds bij het altaar zijn, met het altaar delen? Zodoende is een geordend dienaar, die door  de betrokken gemeente erkend wordt. Door zijn wijding ontvangt hij die verantwoordelijkheid, en de plicht om het uit te delen. En de meeste kerken erkennen dat van elkaar. In Johannes 6:54-57, lees je de belangrijkheid. En er is altijd een schuldbelijdenis vooraf, je bewust wording, dat je voor God niet kan bestaan als mens. En daarna de genade, die je ontvangt door de Kruisverdiensten van Jezus, maar het blijft een geloof zaak.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 21, 2005, 04:52:49 pm »

quote:

sna schreef op 20 december 2005 om 20:59:Ik heb bijvoorbeeld nog geen toestemming van onze kerkraad om mee te doen met het opzetten van een jeugdkerk, ik zit nu op persoonlijke titel in het bestuur. Zoals je al zei,  traditionele kerken zetten veel vraagtekens bij een jeugdkerk, zo ook onze kerk.

Ik moet Rusty ook even aanvullen op dit punt,
hoewel de leden qua meewerken uit meerdere kerken komen, en er inderdaad een aantal kerken zijn die steunen, zitten een aantal daarvan waaronder ik er ook op persoonlijke titel in, ook bij mij in de gemeente ligt dit erg gevoelig, terwijl een andere gkv in Assen daar weer geen moeite mee heeft.

En ja samen thuis? avondmaal vieren, Ik zie niet in wat daar op tegen is.
Ook in een andere kerk zou ik rustig aangaan, mits ik weet dat het open is en ik binnen die betreffende gemeente daarmee geen mensen voor het hoofd zou stoten.
[JESUS]Life[/JESUS]

Joram Bengeujev

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 21, 2005, 05:37:19 pm »

quote:

Promtus schreef op 21 december 2005 om 14:07:
[...]

Dat is inderdaad zo. Maar bedoel je dan dat het niet uitmaakt met wie je aan het avondmaal zit, je moet immers jezelf beproeven, niet degene met wie je aan tafel zit.

Hoi Promtus,

Inderdaad moet je niet een ander gaan zitten beproeven, maar alleen jezelf. Maar de ouderlingen houden toezicht op het Heilig Avondmaal, of alles gaat zoals het behoort. Wie aangaat en openlijk een zondig leven leidt, bijvoorbeeld iemand die er een homosexuele levensstijl op nahoudt, dan kunnen zij hem daarop aanspreken en hem de volgende keer proberen te weren van de Tafel des Heeren. Van vreemdelingen weet je niets. Je kunt hen er niet van weerhouden en ze eten en drinken zich een oordeel zonder dat je als ouderling de mogelijkheid hebt om dat proberen te voorkomen.

Voor jou persoonlijk maakt het niet uit met wie je aan tafel zit, maar voor de goede orde is het wel beter dat men in de eigen gemeente aan het Heilig Avondmaal gaat.

Joram

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 21, 2005, 05:46:32 pm »

quote:

leem schreef op 21 december 2005 om 16:26:
Je kan lezen in 1 Korinthe 11:23, “Want ik heb van den Heere ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb, dat de Heere Jezus in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;” Paulus is een geordend dienaar, leert dat hij het ontvangen heeft, om uit te delen aan de gemeente, (...)

1 Korinthe 9:13,  Weet gij niet, dat degenen, die de heilige dingen bedienen, van het heilige eten? [en] die steeds bij het altaar zijn, met het altaar delen?

roeping van Paulus
Ik snap niet goed wat je bedoelt met 'geordend dinaar'. Met deze woorden werd Paulus destijds geroepen:

quote:

15 Maar de Heer zei Ananias: ‘Ga, want hij is het instrument dat ik gekozen heb om mijn naam uit te dragen onder alle volken en heersers en onder al de Israëlieten. 16 Ik zal hem tonen hoezeer hij moet lijden omwille van mijn naam.’ 17 Ananias vertrok en ging naar het huis, waar hij Saulus de handen oplegde, terwijl hij zei: ‘Saul, broeder, ik ben gezonden door de Heer, door Jezus, die aan u verschenen is op de weg hierheen, om ervoor te zorgen dat u weer kunt zien en vervuld wordt van de heilige Geest.’ 18 Meteen was het alsof er schellen van Saulus’ ogen vielen;
En later wordt Paulus, door onderling apostolisch overleg, aangewezen (met 3 anderen) als apostel der heidenen (zie ook handelingen 15). Hij is hooguit 'geordend' tot evangelisatie. En als evangelist vertelt hij uiteraard van het avondmaalsgebruik. Maar hij geeft het door aan de gemeente. Niet aan de oudsten oid.
En de oudsten moeten er op toezien, maar dat betekend imho niet dat ze er lijfelijk bij moeten zijn, laat staan het moeten uitvoeren.

1 kor 9:13
1 korinthe 9:13 wordt volledig uit de contekst gehaald. In dat stuk gaat het eerder over de 'VVB'. Paulus haalt die tekst aan om te bewijzen dat de priesters vroeger niet in hun eigen onderhoud hoefden te voorzien. En dat Paulus op de zelfde manier het recht heeft om in zijn onderhoud te worden voorzien, want '7 Wie gaat er nu op eigen kosten in krijgsdienst? .. 11 Als wij geestelijke zaken onder u hebben gezaaid, is het dan te veel gevraagd dat we materiële zaken van u oogsten? ... 14 Voor hen die het evangelie bekendmaken geldt hetzelfde: de Heer heeft bepaald dat zij door te verkondigen in hun levensonderhoud mogen voorzien.'

avondmaal in de jonge gemeente
Ik vermoed verder dat het niet zo was dat de Tafel des Heren helemaal niet per se voorgezeten werd door 'een geordend dienaar'. Als je deze verzen uit handelingen 2 neemt:

quote:

41 Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend. 42 Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed. (...) 46 Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde.
en beseft dat dit was voordat er meer oudsten waren gekozen, dan kun je kennelijk avondmaal vieren zonder voorganger.

taken van de oudsten
Als je verder kijkt naar de taken van de oudsten, zie ik nergens staan dat een van de taken 'het breken van het brood' is. Ook als je kijkt naar de gaven van de Geest (1 korinthe 12), waarvan sommige zich prima naar een ambt laten vertalen, zie je niet dat 'het breken van het brood' als een bijzondere taak wordt opgevat. Integendeel, als er al dingen staan over het breken van het brood, blijkt dat men vaak dagelijks en met name thuis deed. En dat iets bijzonders (bijvoorbeeld het bezoek van een apostel) reden was om een extra avondmaal in te lassen.

Dat de GKv het vieren van het avondmaal omgeven heeft met allerlei regeltjes, is begrijpelijk. Paulus waarschuwt namelijk dat 'je  op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer kunt drinken, en je schuldig kunt maken'. Maar dat is imho roomser dan de paus willen zijn, een fraai staaltje farizeisme.

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 21, 2005, 09:07:31 pm »
Elle schreef
Ik snap niet goed wat je bedoelt met 'geordend dienaar'. Met deze woorden werd Paulus destijds geroepen: dan volgt de Bijbel teksten Handelingen 9:15-18.

In Handelingen 13:2, En als zij den Heere dienden, en vastten, zeide de Heilige Geest: Zondert Mij af beiden Bárnabas en Saulus tot het werk, waartoe Ik hen geroepen heb. Hier blijkt uit dat Bárnabas en Saulus, wel geroepen waren, tot het apostel ambt maar nog niet geordend waren in hun ambt, en op last van de Heilige Geest werden zij dan ook afgezonderd om hun dienstwerk te verrichten, in Efeze 4:11- 12, lees je dat het apostel ambt, een ambt was gegeven door Jezus.” En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;  12 Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus”;.o.a. in Efeze 1:1, Paulus, een apostel van Jezus Christus, door de wil van God.
Elle schreef:
En later wordt Paulus, door onderling apostolisch overleg, aangewezen (met 3 anderen) als apostel der heidenen (zie ook handelingen 15). Hij is hooguit 'geordend' tot evangelisatie. En als evangelist vertelt hij uiteraard van het avondmaalsgebruik. Maar hij geeft het door aan de gemeente. Niet aan de oudsten oid.
En de oudsten moeten er op toezien, maar dat betekend imho niet dat ze er lijfelijk bij moeten zijn, laat staan het moeten uitvoeren.

Even voor de duidelijkheid de zin “En later wordt Paulus, door onderling apostolisch overleg, aangewezen (met 3 anderen) als apostel der heidenen (zie ook handelingen 15)”
Is niet helemaal juist geciteerd  Handelingen 15:22 Toen heeft het den apostelen en den ouderlingen, met de gehele Gemeente, goed gedacht, [enige] mannen uit zich te verkiezen, en met Paulus en Bárnabas te zenden naar Antiochië: [namelijk] Judas, die toegenaamd wordt Bársabas, en Silas, mannen, die voorgangers waren onder de broederen.
Het was wel wat meer, dan alleen het evangelie te verkondigen, in 2 Korinthe 11:2, lees je wat meer over zijn opdracht,” Want ik ben ijverig over u met een ijver Gods; want ik heb ulieden toebereid, om [als] een reine maagd aan een man voor te stellen, [namelijk] aan Christus”.  De Doop en Het Avondmaal is hiervan een onderdeel, je kan niet deel nemen aan het Avondmaal, in ombekeerde staat, en je kan ook niet deel nemen aan het Avondmaal, als je de leer niet onderschrijft. En de opdracht aan apostelen bestond ook, om door handoplegging, de Heilige Geest te doen ontvangen. ( het zijn ook die z.g. olie verkopers.)Apostel Petrus noemt zich ook een ouderling 1 Petrus 5:1.

Elle schreef
Als je verder kijkt naar de taken van de oudsten, zie ik nergens staan dat een van de taken 'het breken van het brood' is. Ook als je kijkt naar de gaven van de Geest (1 korinthe 12), waarvan sommige zich prima naar een ambt laten vertalen, zie je niet dat 'het breken van het brood' als een bijzondere taak wordt opgevat. Integendeel, als er al dingen staan over het breken van het brood, blijkt dat men vaak dagelijks en met name thuis deed. En dat iets bijzonders (bijvoorbeeld het bezoek van een apostel) reden was om een extra avondmaal in te lassen.

Het breken van het brood zoals jij dat noemt, en vermeld staat in Handelingen 2:46, en waar apostel Paulus zeer ontstemt over was 1 Korinthe 12, dat had niets te maken met het Avondmaal, dat waren uitwassen van slempartijen geworden, apostel Paulus zegt dat, “ Als gij dan bijeen komt dat is niet des Heeren avondmaal eten. En dan gaat apostel, de gemeente toch leren, hoe het wel is geordineerd, en hij praktiseert het, om de gemeente de ernst, er van te doen laten inzien, en dat zij zich daar in moesten beproeven, dat betekende, dat zij rein en heilig moesten staan, voor God, en de mensen. Het is de verantwoordelijkheid van het geordende Ambt.

1 korinthe 9:13 wordt volledig uit de context gehaald.
Dat meen je vast niet, want dat is heden ten dagen toch nog zo? En terecht toch? Een dienaar des Heeren moet toch ook eten? En het is toch de gemeente die hij mag afgrazen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 21, 2005, 10:12:10 pm »
Ja, natuurlijk, Paulus is bij de Wil van God dienaar. Maar dat zegt imho niets over dat juist hij aangewezen zou zijn om het brood te breken en namens Jezus uit te delen. Hij moet verkondigen, en onderwijzen, en in die zin is hij 'geordend dienaar'. Jezus geeft volgens mij  aan iedereen die opdracht: ‘Dit is mijn lichaam dat voor jullie gegeven wordt. Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.’
'Geordend dienaar, dat is een predikant inderdaad ook.  Net zoals een ouderling, een diaken, een pastoraal werker, en wat mij betreft de koffieschenkers en de crecheleiders. Ieder die zijn/haar gaven inzet zoals God dat wil en de gemeente je aanstelt.

En natuurlijk moeten de oudsten toezicht houden op de gang van zaken in de gemeente, onder andere de maaltijden. Maar de praktijk waar Paulus in 1 korinthe 11 tegen ageert is met name dat het eten dat meegebracht wordt oneerlijk verdeelt wordt, waardoor allerlei mensen sterven. Het gaat geenszins over wie de maaltijd uit naam van Jezus (voor zover je er zo over kunt spreken) voorzit.

En ik ben het niet die het heeft over het breken van het brood, dat zijn de woorden van de NBV ;).

quote:

1 korinthe 9:13 wordt volledig uit de context gehaald.
Dat meen je vast niet, want dat is heden ten dagen toch nog zo? En terecht toch? Een dienaar des Heeren moet toch ook eten? En het is toch de gemeente die hij mag afgrazen.
Ja, en in het volgende vers doet Paulus geheel afstand van dat recht :?. Maar nu concludeer je iets geheel anders dan in je vorige post, waar je zei 'Zodoende is een geordend dienaar, die door de betrokken gemeente erkend wordt. Door zijn wijding ontvangt hij die verantwoordelijkheid, en de plicht om het uit te delen.' Die aangehaalde tekst zegt imho helemaal niets over dat 'een geordend dienaar de tafel des Heren moet voorzitten' oid, zoals je daar in die post beweerde.

Eigenlijk staat er helemaal niets over wie de Tafel des Heren voor moet zitten. Alleen dat de kerkenraad er op toe moet zien dat het op de juiste manier word gehouden (juiste leer, en ieder evenveel). Dus: ieder die de juiste uitleg geeft (zoals bijvoorbeeld in de avondmaalsformulieren van de GKv) bij het avondmaal, mag het brood breken. En eigenlijk hoort er een uitgebreide maaltijd achteraan te komen.
Wat de GKv ervan gemaakt heeft, is een farce vergeleken met dat wat in de jonge gemeenten plaatsvond.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2005, 10:40:18 pm door elle »

sna

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 21, 2005, 10:47:58 pm »
hee mensen, ik heb de vergadering gehad waar we avondmaal zouden vieren. Daarvoor had ik ff iedereen van het bestuur gemaild dat ik nog niet zeker weet hoe ik daar over moet denken en heb ik mijn standpunten daaromtrent uitgelegd. Nu hebben we het vieren van het avondmaal even vooruit geschoven zodat ik tijd heb om er met God en met mijn kerkraad uit te komen, cool he? En we hebben een hele mooie vergadering gehad waarin we dit naar God toe hebben gebracht en Hem hebben gevraagd om Zijn leiding. Ook hebben we met elkaar gedeeld hoe wij zelf over het avondmaal denken en hoe onze kerken daarmee omgaan. Heel mooi allemaal dus

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 21, 2005, 10:51:21 pm »

quote:

drentenaar schreef op 21 december 2005 om 14:28:
[...]

Maar een beetje GKV-ambtsdrager zal aankomen zetten met zondag 28 en 30 van de
'Heidelberger', m.n. vraag 81.

Maar ja, ten tijde dat dit klassieke catecheseboekje vorm kreeg (1563) bestonden er ook geen jeugdkerken en de vragen van toen waren niet de vragen van nu.

Dat is trouwens toch hét probleem met de HC: ze geven antwoord op vragen die bij de theologen Ursinus en Olevianus opkwamen.
Maar de vragen van de gemeente van toen .... en de gemeente van nu?

Een ouderling zou moeten terugvallen op de bijbel. Men is inderdaad bang dat iemand onwaardig aan het avondmaal zal deelnemen. Maar een ouderling weet ook niet alles. Dus toezicht van een kerkenraad is geen garantie dat iedereen waardig is om het avondmaal te vieren. Ik denk dat je iemand moet vragen of hij Jezus heeft aangenomen als Verlosser en zich gereinigd weet door zijn bloed. Dat is de enige voorwaarde. Als de persoon dat niet positief kan beantwoorden moet hij gewaarschuwd worden dat God heeft gezegd dat hij zich dan een oordeel kan drinken. Gaat hij toch aan het avondmaal, dan is de verantwoordelijkheid voor hem zelf.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 21, 2005, 10:55:28 pm »

quote:

sna schreef op 21 december 2005 om 22:47:
hee mensen, ik heb de vergadering gehad waar we avondmaal zouden vieren. Daarvoor had ik ff iedereen van het bestuur gemaild dat ik nog niet zeker weet hoe ik daar over moet denken en heb ik mijn standpunten daaromtrent uitgelegd. Nu hebben we het vieren van het avondmaal even vooruit geschoven zodat ik tijd heb om er met God en met mijn kerkraad uit te komen, cool he? En we hebben een hele mooie vergadering gehad waarin we dit naar God toe hebben gebracht en Hem hebben gevraagd om Zijn leiding. Ook hebben we met elkaar gedeeld hoe wij zelf over het avondmaal denken en hoe onze kerken daarmee omgaan. Heel mooi allemaal dus
Mooi hoor, vooral dat God gevraagd is naar Zijn leiding. Dat is het beste wat je kunt doen!

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 22, 2005, 12:07:02 am »

quote:

Adinomis schreef op 21 december 2005 om 22:51:
[...]
Als de persoon dat niet positief kan beantwoorden moet hij gewaarschuwd worden dat God heeft gezegd dat hij zich dan een oordeel kan drinken.

Heeft God aldus gesproken?  
Zo zegt de apostel Paulus het in 1 Cor. 11:29.

Maar valt er zomaar een = gelijk teken te zetten tussen Gods woord en een woord uit een paulinische brief?
Hermeneutisch bekeken lijkt me dat nogal discutabel.

Verder:  een oordeel!
Dus niet (zoals vaak verstaan!): hét oordeel.

Overigens spreekt de NBV van 'een veroordeling'.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 22, 2005, 07:51:30 pm »
De meeste mensen vieren avondmaal buiten de GKV, gelukkig wel ... anders zou het wel heel rustig worden op de nieuwe aarde! Nadat ik mij heb aangesloten bij een andere kerk dan de GKV, vier ik met allerlei soorten christenen avondmaal die Jezus hebben aangenomen als hun Redder en Heer en waarvan ik overtuigd ben dat ik ze weer zal tegenkomen op de nieuwe aarde. Alleen in de GKV neem ik nooit meer deel aan het avondmaal, niet omdat ik dat niet zou willen maar door hun regeltjes die mij dat verbieden.

Jezus vierde het avondmaal met zijn 12 discipelen, tijdens een paasmaaltijd thuis ... met een ieder die Jezus heeft aangenomen als Redder en Heer en niet in zijn oude (zondige) identiteit verder wil leven, maar wil afsterven aan zijn oude leven en God wil eren in zijn / haar leven wil ik het avondmaal vieren. In de gemeente / kerk of gewoon thuis, nergens word mij dat in de bijbel verboden en het dreigen met tucht en andere onzin hiervoor ... die vooral manipulerend is, heb ik persoonlijk geen boodschap aan. Dit is mijn overtuiging wat het avondmaal betreft, misschien heb je er wat aan. Wat ik je vooral wil aanraden is om te blijven bidden en te lezen wat de bijbel over het avondmaal zegt, uiteindelijk is het God die bepaald hoe hiermee omgegaan moet worden en niet ik, de kerkeraad of de kerkleer.

Geniet van de kerstdagen en Gods Liefdevolle nabijheid en zegen in 2006 en vooral ook voor jullie jeugdkerk: Dat er velen door jullie werk naar God geleidt mogen worden!

Penguin
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 22, 2005, 09:18:14 pm »

quote:

drentenaar schreef op 22 december 2005 om 00:07:
[...]

Maar valt er zomaar een = gelijk teken te zetten tussen Gods woord en een woord uit een paulinische brief?

Verder:  een oordeel!
Dus niet (zoals vaak verstaan!): hét oordeel.

Overigens spreekt de NBV van 'een veroordeling'.

Het was inderdaad nauwkeuriger geweest als ik had gezegd dat Gods Woord zo spreekt. Maar zo gaat het wel eens in vluchtig getypte forumberichten.

Ik zou jou wel willen vragen wat "hermeneutisch" is. Ik heb Wolters´Sterwoordenboek erop nageslagen, maar het woord wordt er niet in vermeld.  O-)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 22, 2005, 10:29:04 pm »

quote:

drentenaar schreef op 22 december 2005 om 00:07:
[...]

Zien gereformeerden er dan een verschil in? Gods woord is toch Gods woord en dat is toch niet alleen wat Jezus uitspreekt als je bv kijkt naar het NT?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 22, 2005, 10:36:17 pm »
Gods Woord is niet de letterlijke tekst van de Bijbel, want die is daar neergezet door zondige mensenhanden. Gods Woord is de geïnspireerde boodschap van de Bijbel.

Paulus schrijft door de H. Geest geïnspireerd. Maar hij is óók een zondig mens, dus feilbaar.
« Laatst bewerkt op: december 22, 2005, 10:36:52 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 22, 2005, 10:48:44 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 december 2005 om 22:36:
Gods Woord is niet de letterlijke tekst van de Bijbel, want die is daar neergezet door zondige mensenhanden. Gods Woord is de geïnspireerde boodschap van de Bijbel.

Paulus schrijft door de H. Geest geïnspireerd. Maar hij is óók een zondig mens, dus feilbaar.

Geinspireerd is echter toch dat wat Hij schreef van God komt. Dan kun je woorden van Jezus ook niet helemaal serieus nemen, want die woorden zijn opgeschreven door de verschillende evangelieschrijvers.
En waar eindig je dan? Of waar ligt dan je criterium? (Algemeen bedoeld)

Is er ook nog een andere gereformeerde in de zaal? :)
Zeggen de formulieren hier iets over bijvoorbeeld?
« Laatst bewerkt op: december 22, 2005, 10:49:50 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 22, 2005, 11:04:14 pm »
Na even zoeken op internet kwam ik de volgende artikelen tegen vanuit de NGB:

quote:

Artikel 3. Het Woord van God.

Wij belijden dat dit Woord van God niet is voorgekomen uit de wil van een mens, maar dat mensen, door de Heilige Geest gedreven, van Godswege gesproken hebben, zoals de apostel Petrus zegt 2 Pe 1:21.
Daarna heeft God in Zijn bijzondere zorg voor ons en ons behoud Zijn knechten, de profeten en apostelen, geboden zijn geopenbaarde Woord op Schrift te stellen, en zelf heeft Hij met Zijn vinger de twee tafelen van de wet geschreven. Hierom noemen wij zulke geschriften heilige en goddelijke Schriften.

Artikel 5. Het gezag van de Heilige Schrift.

Wij ontvangen al deze boeken, en deze alleen, als heilig en canoniek om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten. Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren.

Artikel 7. De volkomenheid van de Heilige Schrift.

Wij geloven dat deze Heilige Schrift de wil van God volkomen bevat en voldoende leert al wat de mens moet geloven om behouden te worden. Daarin heeft God uitvoerig beschreven op welke wijze wij Hem moeten dienen. Daarom is het de mensen, zelfs al waren het apostelen, niet geoorloofd anders te leren dan ons reeds geleerd is door de Heilige Schrift; zelfs niet een engel uit de hemel, zoals de apostel Paulus zegt in Galaten 1:8. Het is verboden aan het Woord van God iets toe te voegen of daarvan af te doen (Deut 12:32) Daaruit blijkt duidelijk dat wat daarin geleerd wordt, volmaakt en in alle opzichten volledig is.
Men mag ook geen geschriften van mensen, hoe heilig de schrijvers ook geweest zijn, op één lijn stellen met de goddelijke Schriften, ook de gewoonte niet met Gods waarheid - want de waarheid gaat boven alles -; evenmin het grote aantal, de ouderdom, de ononderbroken voortgang in de tijden of de opvolging van personen, of de concilies, decreten of besluiten. Want alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelf. Daarom verwerpen wij uit de grond van ons hart alles wat met deze onfeilbare regel niet overeenkomt. Zo hebben de apostelen het ons geleerd: Beproeft de geesten of zij uit God zijn (1 Joh. 4:1) En: Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis (2 Joh. 1:10)

Ik kan hier toch mee instemmen en dat als niet-gereformeerde. :)
Maar al interpreteer ik bepaalde dingen anders, wel is vanuit deze oude geschriften van de belijdenis duidelijk dat de Bijbel werd erkent als in z'n geheel van God gekomen en ook zo bewaard voor ons.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 22, 2005, 11:09:43 pm »
In z'n geheel ja. Dus niet dat elke tekst letterlijk wordt geïnterpreteerd als: God zegt..., maar God geeft aan Paulus een openbaring die dat op zijn manier verwoordt zoals in de Bijbel staat. Daarmee is het een Goddelijke Boodschap, opgeschreven door de zondige mens Paulus. En is het dus: "Paulus schrijft in..." en niet "God zegt in..."

Paulus schrijft met Goddelijk gezag, maar is niet mechanisch geïnspireerd. Zo moet je de tekstverwijzingingen in bijv. de Drie Formulieren en in (bijv.) het Avondmaalsformulier ook lezen.
« Laatst bewerkt op: december 22, 2005, 11:11:05 pm door Roodkapje »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 22, 2005, 11:08:08 pm »
Modbreak:
Vanaf nu graag weer on-topic. Het gaat hier over 't vieren van avondmaal buiten de GKv, niet over Gods woord in de bijbel, inspiratie, en andere zijstraten.

sna

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 22, 2005, 11:19:03 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 22 december 2005 om 19:51:
De meeste mensen vieren avondmaal buiten de GKV, gelukkig wel ... anders zou het wel heel rustig worden op de nieuwe aarde! Nadat ik mij heb aangesloten bij een andere kerk dan de GKV, vier ik met allerlei soorten christenen avondmaal die Jezus hebben aangenomen als hun Redder en Heer en waarvan ik overtuigd ben dat ik ze weer zal tegenkomen op de nieuwe aarde. Alleen in de GKV neem ik nooit meer deel aan het avondmaal, niet omdat ik dat niet zou willen maar door hun regeltjes die mij dat verbieden.

Jezus vierde het avondmaal met zijn 12 discipelen, tijdens een paasmaaltijd thuis ... met een ieder die Jezus heeft aangenomen als Redder en Heer en niet in zijn oude (zondige) identiteit verder wil leven, maar wil afsterven aan zijn oude leven en God wil eren in zijn / haar leven wil ik het avondmaal vieren. In de gemeente / kerk of gewoon thuis, nergens word mij dat in de bijbel verboden en het dreigen met tucht en andere onzin hiervoor ... die vooral manipulerend is, heb ik persoonlijk geen boodschap aan. Dit is mijn overtuiging wat het avondmaal betreft, misschien heb je er wat aan. Wat ik je vooral wil aanraden is om te blijven bidden en te lezen wat de bijbel over het avondmaal zegt, uiteindelijk is het God die bepaald hoe hiermee omgegaan moet worden en niet ik, de kerkeraad of de kerkleer.

Geniet van de kerstdagen en Gods Liefdevolle nabijheid en zegen in 2006 en vooral ook voor jullie jeugdkerk: Dat er velen door jullie werk naar God geleidt mogen worden!

Penguin

Penguin, en anderen, dankjewel, ik heb zeker veel aan jullie reacties op dit forum en ik blijf bidden en lezen in de Bijbel (ik leer hier zoveel van!) en iedereen ook Gods zegen voor de komende feestdagen, al kan ik me voorstellen dat de moderators dit erg off topic vinden
 :)  :*)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: december 22, 2005, 11:34:28 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 22 december 2005 om 19:51:
Alleen in de GKV neem ik nooit meer deel aan het avondmaal, niet omdat ik dat niet zou willen maar door hun regeltjes die mij dat verbieden.

Modbreak:
Ik zou je willen vragen in het vervolg met iets meer respect voor de GKv als kerkgenootschap en iets meer onderbouwd te reageren. Je roept hard iets, maar onderbouwt het niet echt. Je kan bijv. ook proberen je iets meer te verdiepen in het GKv-standpunt. Ds. E.A. de Boer heeft bijv. net de afgelopen drie weken artikelen geschreven in de Reformatie over het Avondmaal, waarin het onder andere ook gaat over het verschil tussen besloten en gesloten avondmaal. Het ligt allemaal wel iets genuanceerder als jij hier wilt doen voorkomen.

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 23, 2005, 05:18:50 pm »
Elle schreef
Ja, natuurlijk, Paulus is bij de Wil van God dienaar. Maar dat zegt imho niets over dat juist hij aangewezen zou zijn om het brood te breken en namens Jezus uit te delen. Hij moet verkondigen, en onderwijzen, en in die zin is hij 'geordend dienaar'.

Ik meen van niet, hij is geroepen door Jezus, Jezus gaf  Ananias de opdracht, om tot Saulus te gaan, wat hij eigenlijk niet wilde, om begrijpelijke redenen.  En daar hoorde Saulus, dat Jezus hem zal uitzenden, naar de heidenen, en de Koningen, en de kinderen Israëls. Jezus maakt hier een uitzondering, door tegen Ananias te zeggen, zijn handen op te leggen bij Saulus, om hem ziende te maken, en om Paulus de  Heilige Geest te doen ontvangen, om pas daarna gedoopt te worden, het is een omgekeerde volgorden, Jezus staat boven zijn eigen ordeningen, zoals ook bij het huisgezin van Cornelius. Pas 13 jaar later wordt Paulus afgezonderd om zijn dienstwerk, gelijk met Bárnabas aan te vangen, Handelingen 13:2-3. Paulus en Bárnabas, waren daardoor gelijk aan de discipelen, die Jezus geroepen had tijdens zijn omwandeling op aarde. Jezus zegt in Johannes 18:36, Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld enz., En in Lukas 22:29 En Ik verordineer u het Koninkrijk enz. Dat is het Hemelskoninkrijk, de Doop met water, is een sacrament, een definitie van sacramenten is, ik citeer “ zichtbare aardse zaken en handelingen, waarin en waardoor God ons onzichtbare Hemelse goederen meedeelt”. Door de doop wordt je een burger van dat Koninkrijk, al moet je het wel waar maken in je leven. Het avondmaal, is ook een sacrament, om het leven wat in Christus is te vernieuwen. Want door de zonden schenden wij het doopverbond. Aan de Apostelen is ook geordineerd om zonden te vergeven, Johannes 20:23, en macht gegeven om te binden en te ontbinden., Matthéüs 16:19, Wij verwachten dat het Koninkrijk Gods openbaar zal worden. Er zijn 2 miljard christenen op deze aarde, en toch zegt Jezus in Lukas 18:8 Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?. Pausen, Dominees, Predikanten, Pastoors, Voorgangers, of hoe gemeente leden hun geestelijke leiders noemen, zij zijn van daar uit geordend, zij hebben hun ordening ontvangen, van uit de gemeente, of organisatie. Het is beslist anders, dan in de eerste driehonderd jaar van de Kerk. Jezus heeft het nooit zo gewild, zoals het gegroeid is, toch verwacht Jezus het wel zo te vinden als hij wederkomt” zijn ordeningen”.
Elle ik kan het helaas niet anders zien, onderbouw deze zin die je heb geschreven “Eigenlijk staat er helemaal niets over wie de Tafel des Heren voor moet zitten”, Ik wil best graag begrijpen hoe een ander dat beleeft, Avondmaal vieren is zo verbonden met het leven ‘Jezus’, Jezus zegt er zelf over” Die mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uiterste dage”. Wonderlijke woorden vind je niet? Want die discussie is er ook geweest, dat als je sterft rechtstreeks naar de Hemel gaat? Wat niet te onderbouwen is, want anders hoeft Jezus deze woorden niet te spreken, want dan zijn wij al Zalig. Hele fijne kerstdagen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 23, 2005, 06:58:57 pm »
leem,
Met de zin 'Eigenlijk staat er helemaal niets over wie de Tafel des Heren voor moet zitten' bedoel ik niet meer dan dat er staat. Jezus geeft aan iedereen de opdracht om zijn lijden en sterven te gedenken. Er staat, voor zover ik weet, nergens dat een ambtsdrager in engere zin de opdracht krijgt om te zorgen dat er een avondmaal georganiseerd wordt, laat staan dat een ambstdrager, als in predikant, ouderling, diaken oid, degene moet zijn die het Brood breekt en uitdeelt.
Als ik de bijbel lees over het breken van het Brood, dan mag dat gedaan worden door ieder die erkent dat Jezus voor hem/haar gestorven is, dus ieder die vervuld is van de Geest.
De enige rol die de ouderlingen hierbij spelen, is dat zij moeten toezien op de tafel. Dat is: dat ieder gelijkelijk deelt in wat meegebracht is, zodat ieder verzadigd wordt, en dat alles geschiedt tot eer van Hem.

Om terug te komen op de vraag van sna: volgens mij kun je prima avondmaal vieren in besloten kring, zonder dat er een predikant of ouderling bij is, zolang je maar in de gaten houdt dat je het viert ter nagedachtenis van Jezus lijden en sterven.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2005, 06:59:34 pm door elle »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 23, 2005, 09:32:54 pm »

quote:

elle schreef op 23 december 2005 om 18:58:
.....  zolang je maar in de gaten houdt dat je het viert ter nagedachtenis van Jezus lijden en sterven.

Zo versmal je de betekenis van het heilig avondmaal wel behoorlijk, elle!
Compleet zwingliaans!

Enkel maar gedachtenis?
Dan is het avondmaal typisch een Goede Vrijdag-aangelegenheid.
In de Schrift behoort de maaltijd echter juist primair thuis op de 'Eerste Dag'.

Wijlen Prof. dr. A.A. van Ruler (1908-1970), een orthodox-gereformeerd theoloog binnen de vroegere NHK bracht de volgende nog immer leerzame specificatie aan:

- Het avondmaal is een gedachtenismaaltijd:
Het vertelt immers van de dood van de Heer. Wij gebruiken het tot zijn gedachtenis, het is een verkondigen van de dood van de Heer. Wij gedenken Zijn dood; het gebroken brood en de vergoten wijn roept ons Golgotha in gedachtenis, maar ook Zijn opstanding, wij vieren het lijden en sterven van een Heer die leeft.

- Het avondmaal is verwachtingsmaal:
Bij de maaltijd kijken we ook vooruit: Jezus vraagt ons de maaltijd te vieren ... totdat Hij komt. (1 Cor. 11 : 26). Het avondmaal is a.h.w. een voorspel van de bruiloft van het Lam. Je krijgt a.h.w. een doorkijkje  naar het Rijk van God. Wij vieren, dat Hij zal komen om onze wereld recht te doen. Wij richten onze aandacht op de toekomst. Zittend aan tafel krijgen wij een voorproef van de tijd, waarin God met alle volken maaltijd zal houden. Zo is de maaltijd van de Heer het diner van de hoop. Wij zullen deel mogen hebben aan het feest van de voleinding en van de toekomst.

- Het avondmaal een gemeenschapsmaal:
door het eten van het brood en drinken van de wijn mag je gemeenschap met de Heer ervaren, in deze tekens mag je weten dat Jezus heel dichtbij is. Je mag met Hem ‘in gemeenschap zijn’. Die gemeenschap mogen we ook ervaren met elkaar.

- Het avondmaal is een liefdesmaal:
brood en beker geven wij door aan de naaste. Wij voelen ons daardoor aan  en met elkaar verbonden. Je hoort bij elkaar.

- Tenslotte is het avondmaal een belijdenismaal:
wie naar het Avondmaal gaat, komt er voor uit dat hij bij de gekruiste en opgestane Heer hoort en Hem wil volgen, die voor ons geleden heeft en gestorven is.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 23, 2005, 09:49:49 pm »

quote:

Adinomis schreef op 22 december 2005 om 21:18:
[...]Ik zou jou wel willen vragen wat "hermeneutisch" is.

Volgens een bericht van de moderator raak ik met wat ik nu ga zeggen off-topic,
niettemin Administrator P&A ging hier ook op door met prangende vragen.

Vandaar heel kort:
Hermeneutiek is een vak uit het theologische curriculum (ook in Kampen en Apeldoorn gedoceerd) dat letterlijk en figuurlijk vóóraf gaat aan de exegese.  
Oftewel via de hermeneuse worden de sleutels gezocht voor een verantwoorde exegese.
Bijvoorbeeld het verschil tussen een 'mechanische en 'organische' benadering.
Zo krijg je ook een waarschuwingssignaal mee om zomaar een =gelijk teken te zetten tussen een Woord dat komt uit Gods mond en wat door de bijbelschrijver is geboekstaafd.
Immers: de Schrift is Gods Woord in mensenhanden!