quote:
Wellicht ook niet. Misschien is het wel zo handig als je (a) aangeeft binnen welke kaders je redeneert en (b) gewoon in gaat op wat je aan reacties krijgt. Dat voorkomt wat al te selectief reageren en daardoor onzuiver worden van de discussie. En dat zou ik persoonlijk jammer vinden, want wat je aanstipt is boeiend genoeg.
quote:
Diak2b ziet een zekere samenhang met de mens t.o.v. het lijden en sterven van Christus. Het is altijd de vraag, of je hiermee de Christus wat het vlees betreft, bedoelt, of de Christus als zuivere Geest van God?
Ik ben een tamelijk orthodox christen. Zo een die de Schrift als het geïnspireerde woord Gods ziet, gelooft volgens de belijdenis van Nicea (niet de Lutherseof Calvinistische herinterpretatie, maar de interpretatie zoals die op 1 detail na door de Orthodoxie en de Catholica in volledige overeenstemming wordt beleden) en
dus geloof ik in de Heilige Triniteit en in de twee-naturen van Jezus Christus. Dan heb je meteen mijn denkkaders een beetje te pakken, wel zo makkelijk voor het vervolg.
quote:
Ik heb gesteld, dat de ontvangenis en geboorte van Jezus, ook van toepassing kan zijn op de verwekking en geboorte van ieder mens.
Ik wil niet vervelend zijn, maar dit levert volgens mij een onzinnige zin op. De geboorte van X is "van toepassing" op de geboorte van Y. Wat betekent dat?
quote:
Volgens Hebr. 2.14 heeft Jezus immers op dezelfde wijze deel gekregen aan vlees en bloed, als 'de kinderen' uit het voorafgaande vers 13. U ziet, dat de schrijver dit min of meer verhult. Hij vergelijkt de verwekking van Jezus namelijk met 'de kinderen', maar aangezien elke ontvangenis en geboorte op de natuurlijke wijze plaatsvindt, geldt die uitspraak voor 'alle mensen'. Ook gebruikt hij een bekende term omgekeerd, namelijk 'bloed en vlees'.
Ergo: Jezus Christus is geïncarneerd volgens de natuurlijke methode. Ja, en dus?
quote:
Begrijpelijk, dat hiertegen geprotesteerd wordt
Hiertegen niet hoor. Jezus is verwekt in de baarmoeder van Maria (of daaromtrent, ik ben geen bioloog), heeft daar een maand of negen doorgebracht en is via de natuurlijke weg geboren. Wat valt daar tegen te protesteren?
quote:
want dan wijst men op de boodschap van de Engel.
Die zei niets over zwangerschap en geboorte, maar over de conceptie. En ik neem voor het gemak nog even aan dat je niet wil beweren dat jouw of mijn moeder maagd was toen ze haar eerste kind kreeg? Of dat alle mensen God tot biologische vader hebben? Kan zijn dat je dat bedoelt, maar zeg het dan even duidelijk, dan wordt het echt spannend.
quote:
Maar ook deze boodschap is verhuld.
Het spijt me, maar met mensen die beweren dat ze boodschappen zien die niemand anders kan zien heb ik wel veel plezier, maar weinig grond voor een redelijk gesprek. Als ieder argument kan eindigen in "ja, maar ik heb de geheime boodschap begrepen en jij niet" heeft dat namelijk gewoon geen zin. Wat niet wegneemt dat ik het respecteer als je denkt dat het zo is hoor.
quote:
De vleselijke verwekking wordt door Lucas als niet relevant beschouwd, want het gaat om de Geest, die door God in Jezus verwekt verwekt wordt.
Eh, de woorden kloppen, maar de volgorde is niet in overeenstemming met het evangelie van Lucas. Het gaat om Jezus die door de overschaduwing van de Geest in Maria verwekt wordt. Zo vleselijk als maar kan.
quote:
Het verhaal SLUIT ONHERROEPELIJK UIT, dat dit door de mens zou geschieden.
Inderdaad. Dat is niet zo verhuld hoor, dat is zeg maar de kern van het hele verhaal.
quote:
De mens verwekt het vlees, maar de Geest verwekt de Geest! Vandaar ook de vermelding, dat Jozef en Maria geen gemeenschap hadden. Zo wordt de vleselijke verwekking naar de achtergrond gedrongen en gaat het BOVENAL om de Geest, die in Jezus kwam.
Vermelden dat iemand iets NIET doet, is iets anders dan het naar de achtergrond dringen, maar is op de voorgrond plaatsen dat het niet is gebeurd. Je interpretatie lijkt me dus niet zozeer het herkennen van een verhulde boodschap als wel een voorbeeld van uitermate slecht lezen, en wel door te starten bij de gewenste interpretatie en daar dan naar toe praten. Niks mis mee, maar persoonlijk kan ik daar weinig mee.
quote:
Als dit allemaal waar is, heeft dat ingrijpende gevolgen voor ons geloofsdenken.
Inderdaad. Het zou namelijk betkenen dat we niet de tekst moeten lezen en proberen te verstaan, maar dat we eerst moeten geloven wat jij gelooft en daar dna de tekst naar toe moeten "uitleggen".
quote:
Dit bedoelde Paulus
Ik vind wel knap hoe je zo goed weet wat Paulus, en net al Lucas, bedoelen, terwijl dat niet uit de tekst volgt.
quote:
En, P&A, Jezus zei tegen zijn discipelen:'Gij zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is'
Het helpt mij enorm als je bij dit soort zaken even aangeeft waar ik dat kan teruglezen. Ik ben niet zo'n Bijbelkenner dat ik dat zo weet, en ik zoek altijd graag even de context op.