Auteur Topic: Uiten van gevoelens  (gelezen 2874 keer)

guenque

• Bekijk profiel
Uiten van gevoelens
« Gepost op: december 28, 2005, 02:09:03 pm »
Ik ben werkstudent-begeleider in een open opvangtehuis voor minderjarige niet-begeleide vluchtelingen. Onze bewoners zijn dus allemaal min-achtienjarige kinderen en jongeren die in België verblijven zonder volwassen familie. Sommigen zijn hier achtergebleven toen de ouders terug naar het land van herkomst zijn moeten terugkeren, terwijl andere bewoners hier alleen zijn gearriveerd. Hun tocht naar België verliep vaak in de meest erbarmelijke situaties, zodat ze hier totaal ontredderd zijn gearriveerd. De jongeren hebben in hun geboorteland vaak de meest gruwelijke zaken meegemaakt - er zijn kinderen wiens ouders vermoord zijn - zodat hun zelfbeeld en gevoel voor veiligheid uiterst negatief is. Stap voor stap proberen we deze jongeren terug wat eigenwaarde te geven, langs het nodige parcours van integratie in België/ Vlaanderen.
Met minimale middelen vangen we de jongeren zo goed mogelijk op en begeleiden we hen in de asielprocedure.
Een van de bewoners is een jongen van 15 jaar en hij is reeds 4 jaar in het centrum. Hij heeft nog twee zussen waarvan één illegaal in ons land verblijft. Hij kan niet bij zijn zussen gaan wonen daar ze niet de nodige middelen hebben om voor hem te zorgen. Zelf wil hij niets liever dan bij een van zijn zussen te gaan wonen.
Door deze omstandigheden zit de jongen zwaar in de knoop met zichzelf. Dit uit hem in het opkroppen van al zijn frustaties, en is hij niet in staat om zijn gevoelens naar de buitenwereld toe te tonen.
Kan er iemand mij bepaalde tips geven om de begeleiding van deze jongere te optimaliseren en dus een manier te vinden om de opgekropte gevoelens van deze jongen los te krijgen.
Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

Henk

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Uiten van gevoelens
« Reactie #1 Gepost op: december 28, 2005, 07:17:49 pm »