quote:
Jij denkt steeds dat ik alles letterlijk wil nemen, maar dat valt wel mee hoor als het hier in het NT niet wordt aangegeven. Maar er een geestelijke betekenis aan wordt gegeven.
Het punt is dat leem dit ongezuurde brood letterlijk wil nemen, en ik geef aan dat dat niet noodzakelijk is en dat Paulus in dat gedeelte uitlegt dat wij ongezuurd (moeten) zijn, en dat er dus geen mensen met openlijke zonden kunnen aanzitten:
1 Kor 5:
7 Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn;
gij zijt immers ongezuurd. Want ook ons paaslam is geslacht: Christus. 8 Laten wij derhalve feest vieren, niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar
met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid.Hier is het toch niet het letterlijke brood bedoeld. Maar het niet eten - avondmaal vieren, met slechtheid en boosheid - zonden die niet beleden zijn maar openlijk worddn bedreven.
quote:
Dat staat er namelijk wel. En je kunt moeilijk zeggen dat 'Paulus bedoelde dat wij ongezuurd moeten zijn, zonder zonde', want dat zegt hij hier niet, en we kunnen het hem ook niet meer vragen. Dergelijke dingen zijn gebaseerd op een speculatie naar de bedoeling van Paulus en niet op de letterlijke woorden van Paulus zelf.
Het verschil van mening tussen leem en elle is terug te voeren op 'biblicistisch' vs. 'bijbels'.
Dat hoe jij nu over Paulus bedoeling praat die wij dan nooit echt zullen weten, is ook intepretatie.

In het OT stond dat de Israelieten ongezuurd brood moesten nemen. In het NT is het volgens mij niet zo. Jij intepreteert hier in 1 Kor, 5 dat het wel zo is.
quote:
Wanneer 100 mensen de Bijbel lezen, krijg je tig verschillende interpretaties. Daarom is het handig om af te spreken hoe de Bijbel gelezen wordt en hoe we dus het Avondmaal verstaan. De gereformeerde kerken doen dit door de Drie Formulieren van Enigheid te hanteren als belijdenisgeschrift, zodat voor iedereen duidelijk is hoe de Bijbel gelezen en uitgelegd wordt door de kerk.
En het enige wat ik deed, was reageren op leem die zich afvroeg waarom men geen letterlijk ongezuurd brood gebruikt bij het avondmaal.
En ik geef aan dat dat niet gebeurt, en geef ook aan waarom - en zie in de formulieren ook 1 Kor. 5 staan bij het onderwerp dat er geen mensen met 'openlijke zonden' mogen aanzitten. Het stukje is dit:
quote:
Het Avondmaalsformulier
1Kor. 5 : 4, 5
1Kor. 5 : 11
Overeenkomstig het bevel van Christus en van de apostel
Paulus vermanen wij daarom allen die in schandelijke zonden
leven, zich van het avondmaal te onthouden en wij verkondigen
hun dat zij geen deel aan het rijk van Christus hebben.
Dat staat dus in de formulieren ook wel genoemd. Vers 11 wat aangehaald wordt:
11 Nu evenwel schrijf ik u, dat gij niet moet omgaan met iemand, die, al heet hij een broeder, een hoereerder, geldgierige, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard, of oplichter is; met zo iemand moet gij zelfs niet samen eten.
quote:
Aangezien deze discussie zich afspeelt in het subforum "Gereformeerd Leven" lijkt het me nuttiger om vanuit de gereformeerde exegese van de Bijbel, zoals verwoord in de Drie Formulieren van Enigheid te discussiëren, om dit soort 'spraakverwarringen' te voorkomen.

Misschien goed als jij dan ook bekijkt op wat ik zeg in de formulieren terug te vinden is.

Ik probeerde leem alleen wat duidelijkheid te verschaffen hierover. That's all.
Niet om hierover uitgebreid te gaan discussieren, ook al omdat het hier dan enigszins offtopic gaat.