quote:
Nikolov schreef op 23 januari 2006 om 23:50:Precies zoals je zegt P&A, _jouw_ inziens. Er staat nergens in de bijbel dat je de bijbel letterlijk moet nemen. Er staat nergens dat je niet mag zoeken naar diepere betekenissen.
Is dat wat ik in mijn reactie heb gezegd dan? Je zou het zo kunnen zeggen: normaal gesproken kun je de bijbel letterlijk nemen, behalve als Jezus aangeeft een gelijkenis te vertellen ofzo. Maar ieder heeft toch ook z'n gezonde verstand dus dat lijkt me logisch.
Verder zijn er naast die letterlijke gebeurtenissen een heleboel diepere betekenissen. Maar dat is toch niet wat ik persoonlijk onder gnostiek versta.
Paulus is degene die van Jezus zelf geheimenissen heeft ontvangen en door Hem geopenbaard heeft gerkegen wat die geheimen inhouden.
Maar wat het verschil is met gnostiek en mystiek, is dat het
nu in deze tijd van het NT, door de Heilige Geest in de gelovige zover is dat wij dan ook deze geheimenissen kunnen begrijpen en dat Gods Geest ze ons openbaartBv:
Ef. 31 Daarom is het, dat ik, Paulus, die ter wille van Christus Jezus voor u, heidenen, in gevangenschap ben; 2 – gij hebt immers gehoord van de bediening door Gods genade mij met het oog op u gegeven: 3 dat mij door openbaring het geheimenis bekendgemaakt is, gelijk ik boven in het kort daarvan schreef. 4 Daarnaar kunt gij bij het lezen u een begrip vormen van mijn inzicht in het geheimenis van Christus, 5 dat ten tijde van vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest geopenbaard is aan de heiligen, zijn apostelen en profeten: 6 (dit geheimenis), dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medeleden en medegenoten van de belofte in Christus Jezus door het evangelie, 7 waarvan ik een dienaar geworden ben naar de genadegave Gods, die mij geschonken is naar de werking zijner kracht.
Dus wat dat betreft is er geen mystiek-gnosis
geheime kennis voor de gelovigen die we zouden moeten gaan uitvogelen. Het is door Paulus o.a. bekend gemaakt in het NT.
I.t.t. het OT waarvan de profeten probeerden na te vorsen waar hun uitspraken toch over gingen - het was voor hen verborgen.
Zie:
1 Petr.1:10 Naar deze zaligheid hebben gezocht en gevorst de profeten, die van de voor u bestemde genade geprofeteerd hebben, 11 terwijl zij naspeurden, op welke of hoedanige tijd de Geest van Christus in hen doelde, toen Hij vooraf getuigenis gaf van al het lijden, dat over Christus zou komen, en van al de heerlijkheid daarna. 12 Hun werd geopenbaard, dat zij niet zichzelf, maar u dienden met die dingen, welke u thans verkondigd zijn bij monde van hen, die door de heilige Geest, die van de hemel gezonden is, u het evangelie hebben gebracht, in welke dingen zelfs engelen begeren een blik te slaan.
quote:
Dit is wat jij gelooft. Niemand verbied je dat. Maar je verkiest wel jouw geloof te gebruiken om anderen te verbieden. Mij in dit geval. En vanuit mijn oogpunt ontken jij de boodschap van Jezus.
Je bent vrij om er wat mee te doen hoor. Niemand zegt dat je naar mij zou moeten luisteren. Alleen denk ik er wel anders over en dat mag gezegd worden dacht ik op een christelijk forum

quote:
Ik heb een bewogen leven gehad. Ik ben daarin geleid door God. Niet door Satan zoals je graag doet geloven. Ik heb God ontmoet in verschillende religies. Dezelfde vibratie, het had dezelfde uitwerking op mij, mijn lichaam en geest. Elke stap van de weg heb ik gezien dat liefde voor mezelf en voor de mensen om mij heen de kern van elke oplossing was. Er was geen andere dan God te vinden. Ik heb entiteiten ontmoet met andere intenties. Het is een koekje om te weten dat die God niet zijn. Ze kunnen dat gewoon niet waarmaken. Behalve als je het zo graag wilt geloven dat je de vraag niet stelt.
De conclusie die ik vond is dat het christendom ergens een verkeerd pad op gegaan is.
In kan helaas vanuit de bijbel gezien - wat toch mijn ijkpunt is - het niet zo zien als jij nu zegt. Jezus zelf zegt:
Ik ben de Weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.En dan kun je niet zeggen dat je God
echt hebt ontmoet m.i. want Jezus geeft wat anders aan: Hij is de weg tot God en de deur om binnen te komen etc.
Ten zij je nu bedoelt, dat God je via al die andere religies bij Jezus uit heeft laten komen. Maar dan toch wel als de weg. Anders is het een andere Jezus. Zoals men in New Age ook over Jezus praat. Maar dan wel een andere.
quote:
.Door de schrift als feilloos te prediken terwijl elke zoveelde paus er een wijziging in heeft gemaakt. Daarmee dus aantonende dat de kerk de oorspronkelijke tekst minder feilloos vond. Door de leer van zijn leerlingen voor waar aan te nemen terwijl Jezus hun verschillende malen heeft uitgefoeterd omdat ze hem maar niet konden begrijpen. Een liefdes boodschap werd separatisme en haat prediken.
Wat mensen ervan hebben gemaakt is niet waar je God of de bijbel aan af moet meten. Ik weet en erken dat het helaas zo is, dat veel mensen afknappen op christen
dom. Maar dat is ook vaak wat anders dan Christus kennen.
quote:
"New age is gevaarlijk." "Ze moeten gestopt worden."
Angst is de bron van haat.
Terwijl Jezus kwam zeggen "Hey mensen we gaan het eens helemaal anders doen, negeer de wetten van de Joden en doe wat ik zeg." is men vervolgens weer een exact vergelijkbare religie neer gaan zetten. Met dezelfde idioterie waar Jezus zo tegen was.
Met beroep op de exclusiviteit die Jezus Zelf predikt, kan ik niet zeggen dat New Age nu is wat Jezus had gewild. Hierin zijn allerlei religies tegenwoordig en wordt er een mix gemaakt. In tegenspraak met het
IK ben de weg. Zoals Jezus zegt.
quote:
Mijn antwoord is geweest uitvinden wat Jezus WEL bedoelde zodat ik die innerlijke wens kon voldoen. En ik accepteer niemands oordeel dan het oordeel van de vader zelf. Laat hij die zonder zonde is de eerste steen werpen.
Ik getuig persoonlijk dat gnosis tot God leidt. Zoals Jezus protesteerde tegen de overheersende joodse religie. Zo protesteer ik tegen dit soort limiterend denken. Alsof een boek de waarheid over de enige Bron kan bevatten. Het zijn getuigenissen en geschiedenis. Geen enkele vervanging van directe ervaring van Gods grootheid. Iets waar het christendom geen enkele moeite voor doet.
Net of dit geen veroordelende uitspraken zijn.

Maar ik begrijp jou wel dat je er zo over denkt maar ik zie het anders.
Zo zijn deze twee dingen niet met elkaar in overeenstemming te brengen. Maar je kunt elkaar toch wel respecteren?
Ik heb het niet over
een boek, het is de Bijbel waarvan Jezus ook getuigt dat het de warheid is: De schriften getuigen van Mij. Hij pretendeert het vleesgeworden woord te zijn. In overeenstemming met Gods woord.
quote:
Besef je je dat Petrus een jaar of 3 met Jezus heeft opgetrokken? Denk je dat drie jaar genoeg is om de zoon van God te begrijpen? En zeker Petrus, een visser zonder wat voor opleiding dan ook. Vervolgens zijn er jaren overheen gegaan en werd het neergeschreven. Daarop is de kerk gebaseerd.
'Je moet toch es wat meer bijbelkennis opdoen.

Jezus geeft zelf aan in het evangelie van Johannes dat die gewone mensen - de discipelen, nog niet kunnen dragen wat Hij hen allemaal nog duidelijk zou willen maken.
Daar is de Trooster voor gekomen
Joh. 1612 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13
doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen.
- nadat Jezus is gestorven en opgestaan is de Heilige Geest gekomen op de Pinksterdag. En die ongeletterde visser Petrus kon me daar plotseling zonder schaamte en angst het gehele Joodse volk en alle aanwezigen vanuit de toemalige wereld toespreken. Hoe kan dat dan? Dat is 50 dagen na de opstanding. Dus
jaren is wel heel wat langer.

Het is de Heilige Geest die hen te binnen zou brengen alles wat Jezus tot hen heeft geproken en Hij legt het hen verder uit.
Joh. 1425 Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; 26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam,
die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.
Dit kunnenn we zelf niet snappen: de dingen van God. Maar we hebben Zijn Geest ontvangen door geloof.
Dat is de sleutel.
1 Kor 2,12Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar
de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is.
quote:
Kijk je hoeft van mij niet op te houden met Geloven. Dat doe ik ook niet. Maar hou alsjeblieft op met dit xenofobische veroordelen van alles wat anders is. Begin nou eens met te doen wat Jezus voorstelt. Heb uw buurman lief als uzelf.
Ik heb jou lief (al ben je niet mijn buurman

) - je bent hier op het forum wel mijn naaste en die heb ik lief maar wens hem dan toch ook geen verkeerde weg toe die niet bij God uitkomt.
Dat is het punt. Ik ben ook verantwoordelijk voor anderen om bepaalde dingen te zeggen die van levensbelang zijn.
Een ander kan daar naar luisteren of niet. Dat is aan diegene zelf.