Auteur Topic: Wat is het nut van dit forum?  (gelezen 4195 keer)

dingo

• Bekijk profiel
Wat is het nut van dit forum?
« Gepost op: januari 21, 2006, 01:23:49 pm »
Een vraag die al meer door mij aan de orde is gesteld maar die nu we alweer een poosje het subforum Gereformeerd Leven en de Bijbelstudie hebben, wel weer eens geëvalueerd mag worden. Zijn we als gkv-ers er nu echt op vooruit gegaan met de indeling van het forum zoals het nu is? Of zouden we meer hebben aan een meer besloten forum?

De vage groep die de doelstelling van het forum geformuleerd heeft, komt met de metafoor van het kerkplein waar je allerlei slag mensen tegenkomt. Mijn mening is dat je op het kerkplein het nog steeds over het grondgebied van de kerk hebt en dat het raar is dat je op je eigen kerkplein teruggedrongen wordt in een hoekje. Een collega forum heeft op enig moment vorig jaar maatregelen genomen toen het forum overgenomen dreigde te worden door allerlei vage figuren, wordt het niet tijd dat wij dat ook doen? Vragen genoeg dus.

Vragen die ik graag beantwoord zie door gkv-ers. De mening van niet gkv-ers is in deze discussie imo niet relevant.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 21, 2006, 06:14:28 pm »
Ik ben het met je eens, dingo, maar ik denk dat de indeling van het forum weinig met het probleem te maken heeft. Op zich klopt de indeling wel, maar de belangstelling voor de topics binnen Christelijk Leven en Gereformeerd Leven hebben minder belangstelling dan het Levensbeschouwing forum op dit moment...

Dat komt ook, denk ik, omdat "de gewone GKV-ers" waaronder ik bijvoorbeeld mezelf en jou reken, het laten afweten op het serieuze gedeelte van dit forum de laatste tijd, zodat de discussies worden gedomineerd door mensen met een andere/ruimere visie. "We" hebben dit dus denk ik voor een groot deel aan onszelf te danken.

Mijn vraag is: als "we" maatregelen nemen tegen vaagheid op dit forum, blijft er dan nog wat over?
De meeste GKV-ers hier nemen volgens mij nog nauwelijks deel aan de discussies. Dat kán aan de soort discussies liggen (ik voel niet de minste behoefte iemand te overtuigen van het nut van het NT bijvoorbeeld) maar het kan ook best aan ons liggen. Mijn discussiebehoefte is sowieso wat minder de laatste tijd.
Bombus terrestris Reginae

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 21, 2006, 07:52:41 pm »
Ik sluit me aan bij Bumblebee. Volgens mij biedt 't forum voor elk wat wils, elk op een eigen subforum. Dat het ene subforum harder loopt dan het andere ligt aan de mensen zelf. Naar mijn idee zou je niet vanwege de grote hoeveelheid topics in LB moeten zeggen dat je wordt "teruggedrongen in een hoekje". Dat is net zoiets als zeggen dat er minder plek is voor serieuze discussie vanwege de grote hoeveelheid topics in 't chatforum. Juist de scheiding in subfora zorgt ervoor dat er altijd wel een plek is waar je een bepaald gesprek kunt voeren.

Het omgekeerde zou ook wel heel krom zijn: omdat de gereformeerden 't massaal laten afweten in GL, zouden we LB moeten inperken? Dat lijkt me de omgekeerde wereld.

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 21, 2006, 08:48:40 pm »
Het is misschien uberhaupt wel eens nuttig om naar het nut en het bereik te kijken.
Als minder regelmatige bezoeker kijk ik zo lijks en rechts een rond en kom dan tot de conclusie dat (en dit is een schatting waar mods en admins misschien de technische mogelijkheden hebben om dit met harde cijfers te onderbouwen of te weerleggen) 99% van de posts door ongeveer 10 mensen worden gedaan. Is dit wat bij het opzetten en in de lucht houden van dit forum het doel was of waren er geen doelen gedefinieerd?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 21, 2006, 09:47:59 pm »
Doelstelling? Uit de faq

quote:

Voor wie is het forum?
Het GKV Forum is voor iedereen! Gereformeerd of niet. Christen of niet. Je bent van harte welkom om op het forum mee te discussieren over allerlei onderwerpen. Het is dus absoluut niet zo dat dit forum exclusief voor Gereformeerd Vrijgemaakten is omdat het forum op de site staat van de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk. Het forum is er juist om de dialoog te bevorderen: enerzijds naar buiten toe met iedereen buiten deze kerk en anderzijds ook naar binnen toe. De doelstelling van het forum is dan ook het bevorderen van de dialoog en de communicatie tussen christenen onderling en tussen christenen en niet-christenen.
Ik begrijp alleen niet waarom Dingo de opstellers hiervan als een vage groep beschouwt.
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2006, 10:19:53 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

josef

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2006, 10:08:23 pm »
Eerlijk gezegd, dingo, komt jouw topic op mij nogal beledigend over: als je spreekt over 'allerlei vage figuren'. Ik ben het dan ook niet met je eens. Juist de kerk zou volgens mij een plek moeten zijn waar allerlei vragen gesteld kunnen worden: alle vragen die mensen hebben over geloven, over het leven... Elk vaag figuur is wat mij betreft welkom in mijn kerk, om diensten te bezoeken, om een alpha-cursus te doen.... En dan ben ik bereid om me in hem/haar te verdiepen, zodat zij/hij geen vaag figuur blijft.
Daarbij komt dat de vragen van niet-christenen of van mensen die hun christenzijn anders beleven dan ik ook mijn vragen kunnen zijn. Ik denk dat het goed is als de kerk bepaalde criteria hanteert voor wie lid wil worden, voor wie avondmaal wil vieren, maar niet voor wie mee wil praten.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 21, 2006, 11:24:39 pm »

quote:

Pooh schreef op 21 januari 2006 om 19:52:
Ik sluit me aan bij Bumblebee. Volgens mij biedt 't forum voor elk wat wils, elk op een eigen subforum. Dat het ene subforum harder loopt dan het andere ligt aan de mensen zelf. Naar mijn idee zou je niet vanwege de grote hoeveelheid topics in LB moeten zeggen dat je wordt "teruggedrongen in een hoekje". Dat is net zoiets als zeggen dat er minder plek is voor serieuze discussie vanwege de grote hoeveelheid topics in 't chatforum. Juist de scheiding in subfora zorgt ervoor dat er altijd wel een plek is waar je een bepaald gesprek kunt voeren.

Het omgekeerde zou ook wel heel krom zijn: omdat de gereformeerden 't massaal laten afweten in GL, zouden we LB moeten inperken? Dat lijkt me de omgekeerde wereld.
De scheiding in subfora is natuurlijk prima gezien vanuit de gehanteerde "elk wat wils"visie. Wat ik ter discussie stel is echter die "elk wat wils"visie. Het is voor mij nog steeds geen uitgemaakte zaak dat de leden van de gkv meebetalen aan forum wat voor 80% gebruikt wordt door niet gkv-ers (het chatforum even buiten beschouwing latend). Te meer daar die niet -gkv'ers ook niet zoveel nieuws meer te melden hebben inmiddels. Wellicht zou het forum kleiner maar meer op de gkv gericht ook heel goed kunnen functioneren.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 21, 2006, 11:35:11 pm »

quote:

Merwekade schreef op 21 januari 2006 om 20:48:
Het is misschien uberhaupt wel eens nuttig om naar het nut en het bereik te kijken.
Als minder regelmatige bezoeker kijk ik zo lijks en rechts een rond en kom dan tot de conclusie dat (en dit is een schatting waar mods en admins misschien de technische mogelijkheden hebben om dit met harde cijfers te onderbouwen of te weerleggen) 99% van de posts door ongeveer 10 mensen worden gedaan. Is dit wat bij het opzetten en in de lucht houden van dit forum het doel was of waren er geen doelen gedefinieerd?
Het forum functioneert net als de rest van de gkv-site onder de verantwoordelijkheid van deputaten aangesteld door de synode. Maar bij het terugzoeken in de acta heb ik niet de doelstelling uit de faq kunnen terugvinden. Integendeel het hele totstandkomen van het forum is uitermate vaag en de doelstelling (vanuit de synode) ook.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 21, 2006, 11:37:09 pm »

quote:

josef schreef op 21 januari 2006 om 22:08:
Eerlijk gezegd, dingo, komt jouw topic op mij nogal beledigend over: als je spreekt over 'allerlei vage figuren'. Ik ben het dan ook niet met je eens. Juist de kerk zou volgens mij een plek moeten zijn waar allerlei vragen gesteld kunnen worden: alle vragen die mensen hebben over geloven, over het leven... Elk vaag figuur is wat mij betreft welkom in mijn kerk, om diensten te bezoeken, om een alpha-cursus te doen.... En dan ben ik bereid om me in hem/haar te verdiepen, zodat zij/hij geen vaag figuur blijft.
Daarbij komt dat de vragen van niet-christenen of van mensen die hun christenzijn anders beleven dan ik ook mijn vragen kunnen zijn. Ik denk dat het goed is als de kerk bepaalde criteria hanteert voor wie lid wil worden, voor wie avondmaal wil vieren, maar niet voor wie mee wil praten.
Je hebt mij niet horen zeggen dat er geen enkele niet gkv-er mag komen. Ik heb alleen mijn vraagtekens bij de verhoudingen zoals ze nu op het forum liggen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 21, 2006, 11:44:15 pm »

quote:

dingo schreef op 21 januari 2006 om 23:37:
Je hebt mij niet horen zeggen dat er geen enkele niet gkv-er mag komen. Ik heb alleen mijn vraagtekens bij de verhoudingen zoals ze nu op het forum liggen.
Nou, neem je verantwoordelijkheid, en ga GKV 'ers overhalen om meer van dit forum gebruik te maken. ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 21, 2006, 11:48:49 pm »
Niet zeuren Dingo; dit is een goed forum waar in ieder geval normaal met elkaar wordt  om gegaan.Waar Christenen en niet christenen elkaar ontmoeten.Ook Christenen van andere denominaties zijn hier aanwezig ,maar dat is ook op andere forums met Katholieke/Christelijke achtergrond.Wees blij voor de ontmoeting met de andere forum leden.

O ja we zitten hier ook nog is voor ons plezier,en zo niet daadwerkelijke ontmoeting.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 21, 2006, 11:50:07 pm »
Dingo, zijn je kernvragen niet eigenlijk de volgende;

1) Is er wel interesse binnen de gkv voor dit forum?
2) Als er zo weinig gkv-ers van dit forum gebruikmaken...moeten we dan als gkv nog wel een forum onderhouden?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 21, 2006, 11:52:31 pm »
Modbreak:
Serieuze input in deze discussie van niet-gkv-ers is welkom. Op de man spelen daarentegen is verboden. Dat zou je nu toch wel eens moeten weten!
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2006, 01:54:57 pm door Zijnkind »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 21, 2006, 11:55:55 pm »
Maar zou je dan een achter-gesloten-deuren variant willen? Waar bijvoorbeeld synodezaken en andere specifiek GKv-zaken doorgespit worden, uitsluitend door hen die lid van een van de GKvs zijn?

Als de doelgroep in eerste instantie de GKv is, dan moeten we dit forum misschien meer gaan promoten in de gemeenten. Ik weet niet of dit leidt tot wat je wenst, maar is een manier om te zorgen dat het forum terecht komt bij degenen die het financieren ;). Dat is dan meer een kwestie van reclame maken in gemeenten dan iets veranderen op dit forum.
Ik weet alleen niet of daarmee het vrijgemaakte gehalte zoveel omhoog gaat: veel leden in diverse gemeenten zijn helemaal niet zo vrijgemaakt, of zelfs gereformeerd. En andersom: buiten de GKv blijken best veel christenen rond te lopen die soms erg grefo uit de hoek kunnen komen.
Onder het mom 'In deze wereld, doch niet van deze wereld' heb ik er niet zo'n probleem mee dat 'ons geld' wordt besteed aan een forum als dit, waar het voor iedereen goed over geloofszaken dicsussieren is mits hij/zij zich houdt aan de gedragscode van fatsoen. Daarbij is de huidige onderverdeling GL-CL-CZDP-LB een heel praktische, imho. Dan wordt het meer een afspiegeling van de huidige digitale maatschappij dan van de GKv en wat haar bezig houdt.

Ergo
Ik denk niet dat ik veel heil zie in een scheiding op user- of onderwerpniveau (nog afgezien van praktische bezwaren die dit met zich mee zou brengen). Dit forum is nuttig, maar zou door meer GKv mensen benut kunnen worden. Alleen krijg je dat niet voor elkaar door het forum aan te pakken. Qua financien maakt het volgens mij niet uit of er wel of geen LB sectie is: de mods werken op vrijwilligersbasis.
Maar goed, ik maak hier niet de dienst uit, ik handel conform huidige richtlijnen. Maar er is vast een deputaatschap waar de admin zich aan moet verandwoorden. Gooi eens een balletje bij hem op. En anders speel je het via de kerkelijke weg ;) :P.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 22, 2006, 05:53:06 am »

quote:

dingo schreef op 21 januari 2006 om 23:24:
De scheiding in subfora is natuurlijk prima gezien vanuit de gehanteerde "elk wat wils"visie. Wat ik ter discussie stel is echter die "elk wat wils"visie. Het is voor mij nog steeds geen uitgemaakte zaak dat de leden van de gkv meebetalen aan forum wat voor 80% gebruikt wordt door niet gkv-ers (het chatforum even buiten beschouwing latend). Te meer daar die niet -gkv'ers ook niet zoveel nieuws meer te melden hebben inmiddels. Wellicht zou het forum kleiner maar meer op de gkv gericht ook heel goed kunnen functioneren.

Hoeveel geld hebben we het dan eigenlijk over?
Ik heb eerlijk gezegd géén idee wat het hosten van zo'n forum nou kost.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 22, 2006, 09:35:57 am »
Ik ben het met Dingo eens. Voor mij is dit geen GKV forum, maar een alles mag je zeggen het maakt niet uit forum.
Toen ik hier in het begin kwam, was dat omdat ik nu eindelijk wel eens gewoon met GKVers over allerlei onderwerpen wilde spreken.
 Maar wat mij meteen al erg tegenviel was het fiet dat je hier eerst nog het gereformeerde standpunt moet gaan verdedigen.
Uit gaan leggen hoe de leer van de GKV is. En dat je die dan ook nog moet gaan verdedigen.
Dat verbaasde mij zeer.
Het heeft ook gemaakt dat ik dit erg onplezierig forum vind waar ik ook niet zomaar medeGKVers naar zal verwijzen.
Voor mij is dit forum een ongereformeerd forum.
Maar gewoon een openbaar forum waar je af en toe ook nog de gereformeerde leer hoort.
En ik dacht niet dat dat de opzet was van dit forum, maar ik kan me sterk vergissen.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 22, 2006, 11:19:33 am »
Halleluja! Een goede openingspost.

Waar gaan we naartoe? Dat is wel iets wat bij mij blijft steken als ik aan dit forum denk? Moet je alle grenzen openhouden? Of moet je lijnen trekken...?

In ieder geval mis ik een stukje eenheid. Eenheid in Jezus. Als we op dat niveau eens kunne zijn, wordt er al een heel stuk verdediging afgebroken. De meest felle discussie's gaan tussen Gereformeerden en anders gelovigen en niet zozeer tussen christenen en niet-christenen. De meeste niet-christenen komen vrij open en rustig uit de hoek, maar als ik de posts van sommige christelijke gebruikers onder de loep neem, dan rijzen er vragen op.

De vraag blijft open voor mij wat er bedoeld wordt met GKV-forum....Hoe ver wil je dan je grenzen oprekken? Wat is de exacte doelgroep? Niet-christenen: Zijn satanisten dan ook welkom?

In andere woorden, hoe radicaal durven de bedenkers en moderators van het forum Jezus te volgen met hun bijdrage op het forum? Het is geen aanval, maar iets om over na te denken...
Just B te W te Ee

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 22, 2006, 12:28:35 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 22 januari 2006 om 05:53:
[...]

Hoeveel geld hebben we het dan eigenlijk over?
Ik heb eerlijk gezegd géén idee wat het hosten van zo'n forum nou kost.
Dat is voor een buitenstaander bijna niet te achterhalen, de hele website valt onder de automatiseringskosten en het aandeel van forum daarin heb ik (nog) niet kunnen vinden. Maar er wordt gebruik gemaakt van professionele software en ondersteuning en hosting dus echt goedkoop kan het niet zijn.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 22, 2006, 02:00:41 pm »
Modbreak:
2e niet serieuze bijdrage van een non-gkv-er verwijderd, samen met de reactie erop. Houd dit topic zuiver. Als je geen symphatie hebt met het gkv userdeel van dit forum...vraag je dan maar eens af wat je doet op een gkv forum. Laat de gkv-ers iig de ruimte om te evalueren.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2006, 01:58:15 pm door Zijnkind »

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 22, 2006, 02:26:28 pm »

quote:

dingo schreef op 22 januari 2006 om 12:28:
[...]

Dat is voor een buitenstaander bijna niet te achterhalen, de hele website valt onder de automatiseringskosten en het aandeel van forum daarin heb ik (nog) niet kunnen vinden. Maar er wordt gebruik gemaakt van professionele software en ondersteuning en hosting dus echt goedkoop kan het niet zijn.

Dat is ook een beetje mijn probleem met dit forum. Zie ook een eerdere reactie van mij. Het aantal actieve mensen (GKV en niet-GKV) is erg laag. Het aantal GKV'ers dat nog actief is als MOD of ADMIN is naar mijn indruk ook minder dan de helft. Maar ik betaal er wel fors voor en heb eigengelijk geen enkele mogelijkheid om daar iets aan te doen. Op een heel hoog niveau wordt 1 keer in de 3 jaar besloten dat dit wel iets is. Volgens mij heeft vrijwel niemand op de synode ook maar een flauw vermoeden wat hier speelt. Maar enkele enthousiatelingen weten het zo te brengen dat ze weer verder kunnen. Sorry dat ik het zo negatief breng maar dat is mijn gevoel. Ik zou graag van de MOD's of ADMIN's hier eens wat statistieken willen zien hoeveel mensen hier nu regelmatig posten. Dus hoeveel mensen zijn nu verantwoordelijk voor laten we zeggen 90% van de posts. En in welke fora gebeurd dat. Ik denk niet dat jullie de achtergrond weten van de mensen anders zou dat ook een interresante statistiek zijn. Niet dat ik niet wil dat hier geen GKV'ers komen. Misschien dat er eerst eens een duidelijk doel moet worden gesteld en een doelstelling met hoeveel actieve gebruikers uit GKV richting en andere richtingen. Dan kunnen we evalueren of het ergens aan voldoet. Voorlopig zie ik dit als een hobby van een aantal mensen, waarbij soms nuttige info wordt uitgewisseld.

Wat is bijvoorbeeld de waarde van de volgende zin in het openings scherm :

quote:

Het forum heeft momenteel 5.291 topics, 208.062 berichten en 3.045 geregistreerde gebruikers. Van deze gebruikers zijn er 2727 ook daadwerkelijk actief.
Wanneer ben je actief? Als je ooit een bericht hier heb gepost, of als je laten we zeggen de laatste 7 dagen een bericht heb gepost?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 22, 2006, 04:32:35 pm »
Modbreak:
Bericht verplaatst naar TR aangezien commentaar op modbeleid niet in het topic zelf thuishoort
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2006, 05:57:23 pm door Priscilla en Aquila »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 22, 2006, 07:40:44 pm »
Dingo, heb je ook een idee op wat voor manier jouw ideeen uitvoerbaar zijn?

josef

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 22, 2006, 07:58:30 pm »

quote:

joepie schreef op 22 januari 2006 om 09:35:
Ik ben het met Dingo eens. Voor mij is dit geen GKV forum, maar een alles mag je zeggen het maakt niet uit forum.
Toen ik hier in het begin kwam, was dat omdat ik nu eindelijk wel eens gewoon met GKVers over allerlei onderwerpen wilde spreken.
 Maar wat mij meteen al erg tegenviel was het fiet dat je hier eerst nog het gereformeerde standpunt moet gaan verdedigen.
Uit gaan leggen hoe de leer van de GKV is. En dat je die dan ook nog moet gaan verdedigen.
ik weet niet in wat voor gkv jij komt en met wie je dan omgaat, maar mijn ervaringen in de kerk zijn niet anders dan op dit forum: ook in de kerk lopen allerlei mensen met allerlei ideeen rond en is de gereformeerde leer geen vanzelfsprekendheid. die moet ik inderdaad regelmatig uitleggen: ook voor mijzelf.

josef

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 22, 2006, 08:00:04 pm »

quote:

dingo schreef op 21 januari 2006 om 23:37:
[...]
persoonlijk zou ik het fantastisch vinden als in mijn kerk 80% van buiten de kerk kwam. Daar zou ik graag aan meebetalen.

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 22, 2006, 08:45:51 pm »

quote:

josef schreef op 22 januari 2006 om 20:00:
[...]

persoonlijk zou ik het fantastisch vinden als in mijn kerk 80% van buiten de kerk kwam. Daar zou ik graag aan meebetalen.
Ik zou het ook fantastische vinden als in mijn kerk 80 % van buiten de kerk kwam. want dat betekend toch dat wij aandacht hebben voor het geen wij belijden.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2006, 08:45:10 pm door leem »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 22, 2006, 09:10:06 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 22 januari 2006 om 19:40:
Dingo, heb je ook een idee op wat voor manier jouw ideeen uitvoerbaar zijn?
Dat zal er toch voornamelijk van af hangen welke doelstelling je als gkv met dit forum hebt. Je kunt een heleboel dingen bedenken maar dat heeft alleen zin als het hele vrijblijvende van het forum nu, er vanaf gaat. Maar je zou bijvoorbeeld de prioriteit kunnen leggen bij het onderling communiceren of bij het informeren met reactiemogelijkheid of evangelieverkondiging met de mogelijkheid tot het stellen van vragen. (Dit zijn alleen voorbeelden, er zijn zoveel mogelijkheden)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 22, 2006, 09:11:27 pm »

quote:

josef schreef op 22 januari 2006 om 20:00:
[...]

Ik ook, maar we hebben het hier over een forum, niet over een kerkelijke gemeente.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 22, 2006, 10:05:07 pm »
Misschien ligt een deel van het probleem ook wel op een heel simpel (technisch) vlak: volgens mij kijkt 90% alleen naar de "actieve discussies" waar je alle subfora door elkaar heen ziet. Hierdoor is de grens tussen de subfora veel vager.

Een buitenstaander gaat daardoor telkens niet-gereformeerde opmerkingen maken in GL, wat de waarde van de discussies daar lager maakt. Aan de andere kant verwachten GKVers nog wel een beetje "christelijkheid" op dit forum, en vinden dan in LB topics de meest wazige religies.

Misschien zou het een goed idee zijn alles technisch wat meer uit elkaar te trekken? Ik zie ook wel nadelen hoor, maar nu zitten i.h.a. alle users 'overal' zonder een duidelijk onderscheid te zien.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 22, 2006, 10:34:53 pm »
Probleem dat je dan krijgt is dat sommige GKvers op sommige punten ineens helemaal niet zo gereformeerd blijken te zijn. En dat je willens en wetens niet GKvers buitensluit die op een bepaald terrein zeer gereformeerd zijn en dus waardevol zouden kunnen zijn in een bepaalde draad.

Het probleem ligt 'm volgens mij voornamelijk aan de beperkte animo voor GL zelf. En dat krik je niet op door te selecteren op users oid. Dat krik je misschien op door meer GKvers te trekken.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 22, 2006, 10:41:54 pm »

quote:

josef schreef op 22 januari 2006 om 19:58:
[...]

ik weet niet in wat voor gkv jij komt en met wie je dan omgaat, maar mijn ervaringen in de kerk zijn niet anders dan op dit forum: ook in de kerk lopen allerlei mensen met allerlei ideeen rond en is de gereformeerde leer geen vanzelfsprekendheid. die moet ik inderdaad regelmatig uitleggen: ook voor mijzelf.
Ik kom sinds kort niet meer in de GKV.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 22, 2006, 11:14:18 pm »
Elle, lijkt me niet hoor. Door de 'actieve discussies' wordt de boel idd vager lijkt me en door de grens, die er in feite al is natuurlijk door de policies, wat scherper in beeld te brengen zou er best een gedeelte vd 'problemen' van een aantal mensen verbeterd kunnen worden. Denk ik.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 23, 2006, 08:19:25 am »
Ik wist trouwens nog niet eens dat er voor dit forum betaald wordt????
Door wie dan eigenlijk?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 23, 2006, 09:19:24 am »
Nou, ik heb niet het gevoel dat de GKV in Nederland armlastig wordt door dit forum. Dat geld lijkt me niet het grootste probleem, bovendien lijkt geloof ik niemand te weten om hoeveel het eigenlijk gaat.

Ik denk verder dat Elle wel gelijk heeft, de scheiding in subfora gaat over de grenzen die een discussie heeft en niet over welke users mogen deelnemen. Wat mij betreft mag iedere evangelical deelnemen aan elke discussie over welke leeftijd je minimaal moet hebben om belijdenis te doen, zolang ze maar niet in dat topic de belijdenis zélf ter discussie stellen. Ik denk dat dat ook zo moet blijven.

Het probleem ligt volgens mij puur in de beperkte actieve deelname van gereformeerden, en trouwens orthodox-christenen in het algemeen (een aantal onvermoeibare users daargelaten), het forum minder toegankelijk maken voor anderen zorgt er imho voor dat het helemaal doodbloedt.

Misschien is dit gewoon een fase?
Ik zit al 2,5 jaar op dit forum, sommige nog veel langer, en dat soort dingen gaat altijd op en neer...  :)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 23, 2006, 01:20:42 pm »
Ik denk dat een paar jaar geleden meer gereformeerden meediscussieerden doordat er toen nog een hoop bevlogen gereformeerden over de interne discussies wilden praten, en een heel aantal van díe mensen is vertrokken naar de nieuwe vrijgemaakten, en hebben het hoofdstuk 'gkv-oude-stijl' afgesloten voor zichzelf door ook hier niet echt actief meer mee te doen.
Als je kijkt welke onderwerpen in GL een paar jaar geleden actueel waren, dan zijn dat met name de topics over de oproep tot reformatie en de stand van zaken in de GKv. Inmiddels zijn die onderwerpen haast taboe hier door óf te weinig animo om over zulke (in ogen van velen) detailkwesties te praten, óf te veel angst in de hoek van de nieuwe vrijgemaakten weggezet te worden waardoor het niet meer over de inhoud gaat, maar over in welke hokjes wat beweerd wordt.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 23, 2006, 02:25:46 pm »
:'(  :'(  zouden bevlogen gereformeerden dan echt alleen maar over interne discussies willen praten ;( zou bevlogen gereformeerd zijn dan inhouden dat je vooral over interne discussies praat...  :'(
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 23, 2006, 04:27:23 pm »
Ja, anders ben je 'alleen maar' bevlogen christen ;).
Nee, want volgens mij ben ik best bevlogen, en ik post erg weinig in GL.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 23, 2006, 06:06:13 pm »
Het valt mij op als ik op bijbelstudie of andere gemeenteactiviteiten dit forum noem, men geen idee heeft waarover ik het heb. En daar zitten veel studenten bij. Misschien betere PR nodig?

Wat het geld betreft...ik neem aan dat het een gezamelijke pot is voor de hele gkv-site. Dit forum is daar maar een onderdeel van. De software licentie moet idd apart betaald worden (is al betaald?) Maar de serverruimte is gemeenschappelijk neem ik aan. Het forum schrappen en de rest van de site actief laten zal geen noemenswaardige besparing opleveren.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 06:07:08 pm door Zijnkind »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 23, 2006, 06:17:48 pm »

quote:

Laat dat betere maar weg...  :P

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 23, 2006, 07:24:25 pm »

quote:

dingo schreef op 21 januari 2006 om 23:24:
[...]

Volgens mij lopen er hier 2 vragen door elkaar:
- Heeft de GKv in zijn geheel geld over voor een algemeen forum, zelfs als daar, als extreem voorbeeld, alleen maar over voetbal en televisie wordt geleuterd?
- Is er behoefte aan een kleiner, beschermd forum voor alleen gereformeerden, en hoe zou dat er dan uit moeten zien?

De eerste vraag is niet aan mij om te beantwoorden. Deputaten kwamen ooit met 't idee, via een denktank kwam de doelstelling, en uiteindelijk kwam er geld. Veel geld kost 't niet, en ik denk dat dit forum nuttiger is voor de presentatie van de GKv op internet als de hele frontpage plus alle sites van kerken bij elkaar. Maar dat is mijn mening.

De tweede vraag is volgens mij gedekt door de ontzettend beperkte animo binnen de GKv voor dit forum, en voor GL in het algemeen. Er zijn pogingen geweest om op dit forum, zowel in 't openbaar, als via bijvoorbeeld de besloten predikanten-, jongeren- en belijdenis-fora, typische GKv-discussies te voeren. De meeste van die initiatieven bloeden dood bij gebrek aan deelnemers. Misschien ligt dat aan de PR. Kun je een voorbeeld geven van hoe zoiets er dan uit zou moeten zien?
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 07:28:10 pm door Pooh »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 23, 2006, 07:45:23 pm »
De discussie concentreert zich nu op het afsluiten van delen van het forum en vervolgens net zo verder gaan als nu. Maar de vraag is moeten we zo door gaan als nu, een elk wat wils forum waar je als gkv-er nog een stukje GL reservaat hebt als je een andere gkv-er zoekt. Of maken we er een echt gkv-forum met toegevoegde waarde van, waar je ook als niet gkv-er voor leuke, nuttige en interessante dingen terecht kunt maar die primair op gkv-ers en geestverwanten gericht is.

edit: Had de laatste bijdrage van Pooh nog niet gezien toen ik deze posting schreef.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 07:48:18 pm door dingo »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 23, 2006, 07:47:11 pm »
Ik zie in de lieve vrede niet hoe je dat voor elkaar kan krijgen met een forum...  :?
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 07:47:29 pm door Mezzamorpheus »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 23, 2006, 07:47:54 pm »

quote:

dingo schreef op 23 januari 2006 om 19:45:
De discussie concentreert zich nu op het afsluiten van delen van het forum en vervolgens net zo verder gaan als nu. Maar de vraag is moeten we zo door gaan als nu, een elk wat wils forum waar je als gkv-er nog een stukje GL reservaat hebt als je een andere gkv-er zoekt. Of maken we er een echt gkv-forum met toegevoegde waarde van, waar je ook als niet gkv-er voor leuke, nuttige en interessante dingen terecht kunt maar die primair op gkv-ers en geestverwanten gericht is.

Nogmaals: dat zijn volgens mij 2 volledig verschillende vragen.

De GKv wenst zich op internet te presenteren, door middel van een website, en door middel van een openbaar forum. Naar mijn idee is dat een valide wens, en gezien het aantal gebruikers en de betrekkelijke orde die er op dit forum heerst, in vergelijking met andere christelijke/levensbeschouwelijke fora in NL, heeft het nog zo z'n nut ook.

Als er hiernaast, elders, al dan niet op dit forum, behoefte is aan een 'echt' gkv-forum met toegevoegde waarde, dan kan dat. Maar dan zou ik dus graag willen weten hoe dat eruit moet zien.

edit:Had de laatste edit van dingo nog niet gezien toen ik deze posting schreef.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2006, 07:53:17 pm door Pooh »

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 23, 2006, 08:12:55 pm »

quote:

Pooh schreef op 23 januari 2006 om 19:47:
....... en gezien het aantal gebruikers ........
Wie van de admins en of mods kan en of wil nu eens aangeven hoeveel gebruikers er de laatste maand gepost hebben. Dat getal op de voorpagina zegt niets. Als je hier ooit wat gepost heb ben je al actief. Maar hoeveel zijn er nu werkelijk actief. Ik zou best zo'n statistiek over het laatste jaar willen maken maar ka niet voldoende gegevens (eenvoudig) verzamelen. Maar voor de admins en mods moet dat geen moeite zijn.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 23, 2006, 08:20:09 pm »
Ik ben mod en het is voor mij net zoveel moeite als voor jou, Merwekade. De admins zijn onze laatste hoop dus ;)

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 23, 2006, 08:25:56 pm »
forum ? nuttig ?
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: januari 23, 2006, 08:52:12 pm »

quote:

E-line schreef op 23 januari 2006 om 20:20:
Ik ben mod en het is voor mij net zoveel moeite als voor jou, Merwekade. De admins zijn onze laatste hoop dus ;)

Als admin kan ik dat ook niet. Maar wellicht kan AVee ons helpen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 23, 2006, 11:49:50 pm »
Ik als niet-GKV'er zal me er verder niet mee bemoeien, maar slechts een kleine boodschap plaatsen aan zij die zich terug willen trekken:

quote:

2 Tim 4,2
Verkondig de boodschap, blijf aandringen, of het nu uitkomt of niet, wijs terecht, straf en vermaan met alle geduld dat het onderricht vereist.  

"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: januari 24, 2006, 07:21:08 pm »

quote:

Pooh schreef op 23 januari 2006 om 20:52:

[...]

Als admin kan ik dat ook niet. Maar wellicht kan AVee ons helpen.
Kunnen jullie van de user lsit geen excel bestand maken. Ik heb geprobeerd in te lezen in excel met een web query maar dat gaat niet en anders gaat het per 25 users, iets te veel moeite. Dan kan je dus een statistiek maken hoeveel user hoeveel posts geplaatst hebben. En dan kan je dat over een week of een maand weer doen etc. Dan kan je een aardig beeld krijgen zonder specifieke namen te noemen overigens.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: januari 24, 2006, 07:35:36 pm »

quote:

Merwekade schreef op 24 januari 2006 om 19:21:
[...]
Kunnen jullie van de user lsit geen excel bestand maken. Ik heb geprobeerd in te lezen in excel met een web query maar dat gaat niet en anders gaat het per 25 users, iets te veel moeite. Dan kan je dus een statistiek maken hoeveel user hoeveel posts geplaatst hebben. En dan kan je dat over een week of een maand weer doen etc. Dan kan je een aardig beeld krijgen zonder specifieke namen te noemen overigens.

Ik heb niet meer data dan jij. Maar ik zal AVee even op dit topic attenderen, die kan wellicht meer.

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: januari 24, 2006, 07:47:15 pm »

quote:

Pooh schreef op 24 januari 2006 om 19:35:

[...]

Ik heb niet meer data dan jij. Maar ik zal AVee even op dit topic attenderen, die kan wellicht meer.
Bedankt voor de moeite.