Auteur Topic: De Christus-geest, die niet Jezus is  (gelezen 54057 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De Christus-geest, die niet Jezus is
« Reactie #100 Gepost op: april 19, 2006, 02:19:50 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 19 april 2006 om 12:55:
Nunc,

Ik heb de brief aan de Kolossensen nog eens doorgelezen, maar volgens mijn mening, kunnen we daarin geen VLESELIJKE Christus ontdekken. Paulus, die eerder schreef, dat wij geen Chrisus naar het vlees meer moeten kennen, zou zichzelf tegengesproken hebben, door toch nog op een vleselijke Christus terug te komen. In 3.11 leerde hij, dat Christus zowel in de Jood was, als in de Griek, in de besnedene en de onbesnedene, in barbaar en Scyth, slaaf en vrije, maar alles en IN allen is Christus. Dat is dus GEEST!

quote:

P. Strootman schreef op 18 april 2006 om 19:41:
Nunc,

Eerst dit: Ik maakte een vergissing met de volgende vraag n.a.v.: Paulus noemt de Gemeente wel: Het lichaam van Christus.  Vraag aan jou: Is dat een GEESTELIJK lichaam? Moest zijn: Is dat dan een VLESELIJK lichaam?

Dezelfde vraag geldt ook voor die tekst, waarover jij die vraag stelde. Wat Paulus er ook mee bedoelt, ik kan mij niet voorstellen, dat Paulus het hier over VLESELIJKE lichamelijkheid van Jezus (ZEKER niet van God) heeft, eenvoudig, omdat de vleselijke Christus voor Paulus niet meer relevant was.In vers 11 van het 1ste hoofdsuk is zelfs ook nog sprake van besneden te zijn door WEGNEMING des vleses. Ik denkt, Nunc, dat het te geestelijk en dus te moeilijk is, om het op deze wijze nog verder te bespreken!

Piet, je blijft in cirkeltjes ronddraaien. Je NEEMT al aan, dat Paulus het zo bedoelt, en je CLAIMT dan dat het ook zo moet zijn in Kol.2:9, ondanks dat je zelf nota bene aangeeft, dat je niet weet wat er mee bedoeld wordt. Dat is het TOPPUNT van verstard zijn.

Volgens jouw visie is de vleselijke christus voor Paulus niet relevant, maar toch staat hier in vers 9 duidelijk dat God in Christus op lichamelijke wijze woonde. Dan zul je ook de intellectuele eerlijkheid moeten opbrengen, om ONBEVANGEN naar de tekst te kijken. Is het - ondanks dat je het voor onmogelijk acht - misschien toch zo dat Paulus hier hint op het lichamelijke aspect van Christus?

Dus nogmaals: wat betekent kol.2:9? En dan niet er omheen draaiien, door te beweren dat het niet zo kan zijn dat Paulus hier zus of zo beweert, omdat dat vanuit je visie op Paulus niet kan.

Gewoon naar de tekst kijken, die analyseren en daar je conclusies uit trekken. Als je niet bereid bent om je eigen visie in twijfel te trekken, dan ben je geen knip voor de wijsgierige neus waard. Als een tekst niet in overeenstemming is met je visie, dan moet je of de tekst verwerpen, of je visie verwerpen.

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: april 19, 2006, 02:49:09 pm »
De christus geest die niet uit Jezus is.

Nogal moelijk te bevatten, vind ik, op deze wijze.

De Bijbel geeft toch een duidelijk antwoord aangaande de Geest van Christus.
Ook is het niet bekend wanneer Christus terugkeerd. En is het beslist niet zo dat de Geest
nog moet komen. Hij was al altijd bereid ons te bedouwen met de liefde van de Vader, maar is als -enige- plaatsvervanger naar de aarde gezonden, om te overtuigen van zonde.

Zo heeft niemand de volle waarheid, dan voor zover hij of zij zich door de Heilige Geest laat leiden. Jesaja 20:8 is duidelijik. Alleen de Geest leidt tot alle waarheid. En die waarheid is voor elk individu die waarheid welke overeenstemt met Christus voorbeeld en profetie.

Een geest die niet uit de Vader gaat of door Christus in het voorbeeld is een onreine geest, waarvan er zich 3 manifesteren op aarde.

Om nu te voorkomen dat we op dwaalsporen dreigen te geraken en de lijn, die in de Vader begint (God is Geest) door Jezus die slechts de Geest Gods ontving omdat Hij dat toeliet, hier een enkele Bijbeltekst die duidelijik leert, dat er slechts één Vader en één Heer is.
Zoals Christus de Heilige Geest toeliet en aanvaardde, op een leeftijd waarvan men kan stellen dat elk mens kan begrijpen wat de Geest zegt, zich op één wijze liet dopen.

De Heilige Geest komt volgens mij niet van Christus, maar gaat uit van de Vader alleen, voor de Jood, de Griek en de vrije mens:

1 Corinthiërs 2:11

Wie weet wat er in een mens omgaat? Dat weet alleen zijn eigen geest. Zo weet ook niemand wat er in God omgaat dan alleen Gods eigen Geest.

Markus 13:22

Jezus kan dus ook niet weten wanneer Zijn Vader hem terug zal zenden naar aarde.
Wanneer de dag of dat uur komt, weet niemand; de engelen in de hemel niet en ook de Zoon niet, alleen de Vader weet het.

Dus ook geen enkel mens, hoe ingewijd of gezegend hij ook moge lijken....., kan de komst van Christus niet weten. De Geest is er al en doet het werk alleen op het gezag van de Hemelse Vader de God van Christus en ons;

Jezus licht dat hier toe

Johannes 16:13

Maar wanneer de Geest van de waarheid komt, zal hij jullie de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet op eigen gezag spreken. Hij zal alleen vertellen wat hij hoort, en de dingen die komen gaan, bekendmaken.

Dat Christus wel degelijk als mens in een zondige wereld -dus in het vlees- gekomen is vinden we duidelijk weergeven alsvolgt:

Romeinen 1: 3 en 4 volgens de Lutherse vertaling.....

.......van zijnen Zoon, die geboren is uit het zaad van David naar het vlees, en krachtig bewezen is de Zoon Gods te zijn naar de Geest.

Romeinen 1: 3 en 4 NGB

"het betreft zijn Zoon, die menselijk gezien een nakomeling van David is, maar die in het licht van de heilige Geest tot triomferende Zoon van God bestemd bleek te zijn door de opstanding uit de dood: Jezus Christus onze Heer.

Het is de bedoeling dat onze Geest veranderd. Naar het beeld van God de Vader en in  het voorbeeld van Christus zijn zoon. (Romeinen 13: 12-14)
« Laatst bewerkt op: april 19, 2006, 03:07:38 pm door biblebook »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: april 19, 2006, 03:55:22 pm »

quote:

biblebook schreef op 19 april 2006 om 14:49:
Om nu te voorkomen dat we op dwaalsporen dreigen te geraken en de lijn, die in de Vader begint (God is Geest) door Jezus die slechts de Geest Gods ontving omdat Hij dat toeliet, hier een enkele Bijbeltekst die duidelijik leert, dat er slechts één Vader en één Heer is.
Zoals Christus de Heilige Geest toeliet en aanvaardde, op een leeftijd waarvan men kan stellen dat elk mens kan begrijpen wat de Geest zegt, zich op één wijze liet dopen.
Rom. 10:9 "Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden;" spreekt je bewering tegen.

quote:

De Heilige Geest komt volgens mij niet van Christus, maar gaat uit van de Vader alleen, voor de Jood, de Griek en de vrije mens:

Wie weet wat er in een mens omgaat? Dat weet alleen zijn eigen geest. Zo weet ook niemand wat er in God omgaat dan alleen Gods eigen Geest.

Jezus kan dus ook niet weten wanneer Zijn Vader hem terug zal zenden naar aarde.
Wanneer de dag of dat uur komt, weet niemand; de engelen in de hemel niet en ook de Zoon niet, alleen de Vader weet het.

Dus ook geen enkel mens, hoe ingewijd of gezegend hij ook moge lijken....., kan de komst van Christus niet weten. De Geest is er al en doet het werk alleen op het gezag van de Hemelse Vader de God van Christus en ons;
Rom.8:9 "Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.". Uit de parallel blijk m.i. dat 'Geest van God' == 'Geest van Christus'.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: april 21, 2006, 03:48:54 pm »
Piet, wat jij schreef in een ander topic:

quote:

P. Strootman schreef op 21 april 2006 om 14:45:
[...]

Het is dus zeker wel van crusiaal belang, wat de grondtekst zegt. Onderschat je de bijbel niet, als je er zo over denkt? Volgens Timotheus is elke Schrift van God ingegeven. In het oorspronkelijke staat:'Pasagrafe theopneus tos kai oofelimos. Letterlijk vertaald:'Elke Schrift is Godgeblazen en nuttig.

lijkt me ook hier van belang. Ga je nog in op mijn vraag?

quote:

Nunc schreef op 19 april 2006 om 14:19:

Piet, je blijft in cirkeltjes ronddraaien. Je NEEMT al aan, dat Paulus het zo bedoelt, en je CLAIMT dan dat het ook zo moet zijn in Kol.2:9, ondanks dat je zelf nota bene aangeeft, dat je niet weet wat er mee bedoeld wordt. Dat is het TOPPUNT van verstard zijn.

Volgens jouw visie is de vleselijke christus voor Paulus niet relevant, maar toch staat hier in vers 9 duidelijk dat God in Christus op lichamelijke wijze woonde. Dan zul je ook de intellectuele eerlijkheid moeten opbrengen, om ONBEVANGEN naar de tekst te kijken. Is het - ondanks dat je het voor onmogelijk acht - misschien toch zo dat Paulus hier hint op het lichamelijke aspect van Christus?

Dus nogmaals: wat betekent kol.2:9? En dan niet er omheen draaiien, door te beweren dat het niet zo kan zijn dat Paulus hier zus of zo beweert, omdat dat vanuit je visie op Paulus niet kan.

Gewoon naar de tekst kijken, die analyseren en daar je conclusies uit trekken. Als je niet bereid bent om je eigen visie in twijfel te trekken, dan ben je geen knip voor de wijsgierige neus waard. Als een tekst niet in overeenstemming is met je visie, dan moet je of de tekst verwerpen, of je visie verwerpen.

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: april 22, 2006, 11:29:38 am »
Beste Nunc

Als wij tot de overtuiging zijn gekomen dat we Christus willen navolgen en in daden om willen zetten, dan laten wij ons dopen, gelijk de Messias zich liet dopen. Pas daarna ook als we door handoplegging, persoonlijk nog bevestigen dat we gereed en bereid zijn de Geest waarlijk te willn ontvangen, zijn we net als Christus, gereed voor ons dienstwerk.

Christus willen navolgen en aannemen (doop door onderdompeling) en de Heilige Geest aannemen liggen in één lijn, maar zijn beide afzonderlijke ceremoniën.

Als we iets belijden of uitspreken, dan heeft zon zijn oorsprong in onze geest.
Wat de mond uitgaat is dus "doordacht" en besloten uit te spreken.
We bevestigen hetgeen wat onze geest bevat.

Romeinen 10:9 is dus een risico-volle bewering. Want hoe is het met onze geest gesteld. Want zijn onze woorden de oprechte daden die we doen.  Bij God de Vader gaan daden en Schriftwoord hand in hand. Ook al doen we de dingen Gods vaak ook helemaal niet zoals zij door een Geestelijk volk onderhouden dienen te worden.

Als wij Gods wet in zowel Geestelijk als burgerelijke zin (Hemels Gezag) niet bereid zijn om nu al gestalte te geven zoals Christus ons voorhield, dan is het maar de vraag hoe je Romeinen 10:9 wil zien.

Net zoals Christus niets was of kon zijn zonder het voorbeeld van Zijn God en Vader en diens persoonlijke Geest, zo geldt dat ook voor ons.

Christus is het beeld van de onzichtbare God en Hemelse Vader 1 Kol 1:15 zoals ook Zijn Geestelijke volk moet zijn.

Dat wij in Christus dienen te groeien, mag blijken uit 1Kor 8:6

Er is maar één God: de Vader, de bron van alles, onze bestemming.

Dus de bron is voor ons dezelfde als die van en voor Christus.

...en verder

Er is maar één Heer: Jezus Christus, door wie alles is, door wie wij leven.

In Romeinen 8:9 geef je dus exact en juist aan wat het is voor Christus, echter houdt er rekening mee dat hier aangeduidt wordt dat de wet en werking van de Geest in relatie staan tot Christus (àlle geboden dus). Maar dat geldt dan ook voor ons als we menen door de doop én handoplegging, in directe relatie met Christus te staan en Zijn voorbeeld te zijn in deze wereld. Wet en handelen dienen in eerste instantie Geestelijke zaken te zijn. We doen immers wat we veelal -ook- zeggen. En des te meer het Geestelijke aspect van Christus, van de Vader uitgegaan, ontbreekt, des te meervoudiger worden dan de geschreven wetten. Het resultaat mag er zijn in de Wereld en wereldse Kerkstaat.

Waar een schriftuurlijke wet nodig is, ontbreekt het geestelijke " naar de gewoonte", zoals Christus leert en voorhield.

Daar waar mensen voorgeschreven wordt hoe te geloven én dus ook burgerlijk te handelen, ontbreekt in grote mate Gods Geest en Christus waarlijk.

Ook Jezus leeft uit de kracht van Zijn Vader en God 2 Kor. 13:4

Zonder Zijn Vader én diens Geest kon/kan Christus handelen, evenals wij niets zijn zonder onze Heiland en Heer; Christus!

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: april 22, 2006, 11:34:55 am »
biblebook, kun je uitleggen hoe je post relevant is in dit topic? Ik kan er eerlijk gezegd niet zoveel wijs uit worden. Dit topic gaat over de claim van P.Strootman, dat we de bijbel esoterisch moeten lezen, en dat we moeten spreken van een 'Christus-geest' die in een vleselijke Jezus woonde (in tegenstelling tot de orthodox christelijke visie, dat Jezus dé Christus ís).

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: april 22, 2006, 12:13:18 pm »

quote:

Nunc schreef op 21 april 2006 om 15:48:
Piet, wat jij schreef in een ander topic:

[...]

lijkt me ook hier van belang. Ga je nog in op mijn vraag?

[...]

Nunc,

Ik draai nergen omheen, Nunc, maar onder Kol. 2. 9 versta ik geen vleselijk lichaam. Van de Gemeente van Christus wordt gezegd, dat het zijn Lichaam is. Lichaam van Christus zijt gij! Het is voor mij onmogelijk hier aan vleselijke lichamen te denken. Ik versta hieronder  een lichaam in overdrachtelijke zin, zoals wij ook wel spreken over bepaalde instellingen, of bijvoorbeeld een vereniging van personen. Ten diepste gaat het in dit hoofdstuk over de Geest, die in Jezus was (vers 6) en is ook te vergelijken met de Logos in Johannes 1.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: april 22, 2006, 12:22:54 pm »

quote:

Nunc schreef op 22 april 2006 om 11:34:
biblebook, kun je uitleggen hoe je post relevant is in dit topic? Ik kan er eerlijk gezegd niet zoveel wijs uit worden. Dit topic gaat over de claim van P.Strootman, dat we de bijbel esoterisch moeten lezen, en dat we moeten spreken van een 'Christus-geest' die in een vleselijke Jezus woonde (in tegenstelling tot de orthodox christelijke visie, dat Jezus dé Christus ís).

Nunc,
Ik heb NOOIT ontkend dat Jezus de Christus was. Hij WAS namelijk de Christus. Maar dat wordt ons niet door 'vlees en bloed geopenbaard', zoals Jezus dat zei tegen Petrus, maar door de Vader, die in de hemelen is. Alweer een bewijs, dat je niet geestelijk denkt, want dat Jezus Christus lijfelijk voor Petrus stond, dat hoefde God niet aan Petrus te openbaren. Dan kon Petrus zo al  wel zien!  Maar je wilt nu eenmaal niet aanvaarden, dat Paulus, ofwel ook Jezus ZELF, in TWEE betekenissen over de Christus spreken. Zolang je dat niet in ziet, komen we niet tot elkaar. Het is weer het verschil tussen vleselijk denken en geestelijk denken

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: april 22, 2006, 12:37:26 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 22 april 2006 om 12:13:
[...]

Nunc,

Ik draai nergen omheen, Nunc, maar onder Kol. 2. 9 versta ik geen vleselijk lichaam. Van de Gemeente van Christus wordt gezegd, dat het zijn Lichaam is. Lichaam van Christus zijt gij! Het is voor mij onmogelijk hier aan vleselijke lichamen te denken. Ik versta hieronder  een lichaam in overdrachtelijke zin, zoals wij ook wel spreken over bepaalde instellingen, of bijvoorbeeld een vereniging van personen. Ten diepste gaat het in dit hoofdstuk over de Geest, die in Jezus was (vers 6) en is ook te vergelijken met de Logos in Johannes 1.

nogmaals: het gaat hier om het bijwoord 'lichamelijk', dus dat slaat op het 'wonen' van God. Er staat "God woont op lichamelijke wijze in Christus". Wat jij ervan maakt, is "God woont in het lichaam (de gemeente) van Christus". Dat is toch echt wat anders.

Waarom is dit toch zo moeilijk te accepteren? In Filipenzen 2 staat toch gewoon hetzelfde? Daar staat ook dat Christus Jezus 'in de gestalte Gods was', en 'Gode gelijk', maar dat hij ook 'de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen' en 'aan de mensen gelijk geworden' is. Dus in het geheel geen 'inwoning', maar een 'identiteit', een 'gelijk zijn aan'. Christus IS gelijk aan God, maar WERD gelijk aan mensen. Dit past precies bij Kol.2:9, want daar spreekt Paulus over de 'volheid van God' die op 'lichamelijke wijze' woont. Niet 'wonen in een lichaam', maar 'op lichamelijke wijze wonen'.

overigens, aangenomen dat je interpretatie hier correct zou zijn, dan zeg je dat God wel in de gelovigen (gemeente van Christus) woont, maar niet in ongelovigen.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2006, 12:40:02 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: april 23, 2006, 06:41:47 pm »

quote:

biblebook schreef op 19 april 2006 om 14:49:
De christus geest die niet uit Jezus is.

Nogal moelijk te bevatten, vind ik, op deze wijze.

De Bijbel geeft toch een duidelijk antwoord aangaande de Geest van Christus.
Ook is het niet bekend wanneer Christus terugkeerd. En is het beslist niet zo dat de Geest
nog moet komen. Hij was al altijd bereid ons te bedouwen met de liefde van de Vader, maar is als -enige- plaatsvervanger naar de aarde gezonden, om te overtuigen van zonde.

Zo heeft niemand de volle waarheid, dan voor zover hij of zij zich door de Heilige Geest laat leiden. Jesaja 20:8 is duidelijik. Alleen de Geest leidt tot alle waarheid. En die waarheid is voor elk individu die waarheid welke overeenstemt met Christus voorbeeld en profetie.

Een geest die niet uit de Vader gaat of door Christus in het voorbeeld is een onreine geest, waarvan er zich 3 manifesteren op aarde.

Jezus licht dat hier toe

Johannes 16:13

Maar wanneer de Geest van de waarheid komt, zal hij jullie de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet op eigen gezag spreken. Hij zal alleen vertellen wat hij hoort, en de dingen die komen gaan, bekendmaken.

Dat Christus wel degelijk als mens in een zondige wereld -dus in het vlees- gekomen is vinden we duidelijk weergeven alsvolgt:

Romeinen 1: 3 en 4 volgens de Lutherse vertaling.....

.......van zijnen Zoon, die geboren is uit het zaad van David naar het vlees, en krachtig bewezen is de Zoon Gods te zijn naar de Geest.

Romeinen 1: 3 en 4 NGB

"het betreft zijn Zoon, die menselijk gezien een nakomeling van David is, maar die in het licht van de heilige Geest tot triomferende Zoon van God bestemd bleek te zijn door de opstanding uit de dood: Jezus Christus onze Heer.

Het is de bedoeling dat onze Geest veranderd. Naar het beeld van God de Vader en in  het voorbeeld van Christus zijn zoon. (Romeinen 13: 12-14)

biblebook
De terukeer van Christus is m.i geen incidenteel gebeuren, maar zal pas werkelijkheid GEWORDEN zijn, als wij allen opgestaan zijn uit de doden en Christus dus werkelijk over ons zal lichten. En het is inderdaad de Geest (Christus), die ons in alle waarheid zal leiden.  Het is tevens het openbaar WORDEN van de zonen Gods.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: april 29, 2006, 08:25:20 pm »

quote:

Nunc schreef op 22 april 2006 om 12:37:

[...]

nogmaals: het gaat hier om het bijwoord 'lichamelijk', dus dat slaat op het 'wonen' van God. Er staat "God woont op lichamelijke wijze in Christus". Wat jij ervan maakt, is "God woont in het lichaam (de gemeente) van Christus". Dat is toch echt wat anders.

Waarom is dit toch zo moeilijk te accepteren? In Filipenzen 2 staat toch gewoon hetzelfde? Daar staat ook dat Christus Jezus 'in de gestalte Gods was', en 'Gode gelijk', maar dat hij ook 'de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen' en 'aan de mensen gelijk geworden' is. Dus in het geheel geen 'inwoning', maar een 'identiteit', een 'gelijk zijn aan'. Christus IS gelijk aan God, maar WERD gelijk aan mensen. Dit past precies bij Kol.2:9, want daar spreekt Paulus over de 'volheid van God' die op 'lichamelijke wijze' woont. Niet 'wonen in een lichaam', maar 'op lichamelijke wijze wonen'.

overigens, aangenomen dat je interpretatie hier correct zou zijn, dan zeg je dat God wel in de gelovigen (gemeente van Christus) woont, maar niet in ongelovigen.

Nunc,
Je hebt nog recht op een antwoord van mij betreffende Kol.1.9.
Maar ik zou eerst nog 2 vragen willen stellen:
1) Ga jij er van uit, dat het in dit hoofdstuk over Jezus als de zoon van David gaat?
2) Denk jij bij het lezen en verklaren van vers 9 aan vléselijke lichamelijkheid?
Ik zal nog in het kort weergeven, hoe ik het zie:

Volgens vers 6 van dit hoofdstuk gaat het niet meer over Jezus, maar over de Geest, ofwel de Christus. Paulus schreef immers:
’Nu gij Christus Jezus, onze Here aanvaard hebt, wandelt dan in Hem’ En, zoals ik al eerder schreef is voor Paulus de Here de Geest (2 Kor.3.17).
Hiermee kan hij ónmogelijk de persoon van Jezus bedoeld hebben! Niet alléén vanwege deze uitspraak, maar óók wegens het feit, dat Paulus ons in 2 Kor.5 aanraadde om de Christus niet meer naar het vlees te kennen.
Vervolgens de zg. vleselijke lichamelijkheid:
Vers 10 zegt:
‘…en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht’
Dat óók hier níet Jezus bedoeld wordt, is duidelijk. Veel eerder zouden we Hém kunnen vergelijken met de Logos in Johannes 1.
Vers 11:
In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden, door wegneming van het lichaam des VLESES, in de besnijdenis van Christus’
Ik denk, Nunc, dat we hier álle vleselijkheid moeten laten varen. Overigens is in de bijbel ook sprake van geestelijke lichamelijkheid

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: april 29, 2006, 10:48:33 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 29 april 2006 om 20:25:
[...]

Nunc,
Je hebt nog recht op een antwoord van mij betreffende Kol.1.9.
Maar ik zou eerst nog 2 vragen willen stellen:
1) Ga jij er van uit, dat het in dit hoofdstuk over Jezus als de zoon van David gaat?
2) Denk jij bij het lezen en verklaren van vers 9 aan vléselijke lichamelijkheid?
Ik zal nog in het kort weergeven, hoe ik het zie:

Volgens vers 6 van dit hoofdstuk gaat het niet meer over Jezus, maar over de Geest, ofwel de Christus. Paulus schreef immers:
’Nu gij Christus Jezus, onze Here aanvaard hebt, wandelt dan in Hem’ En, zoals ik al eerder schreef is voor Paulus de Here de Geest (2 Kor.3.17).
Hiermee kan hij ónmogelijk de persoon van Jezus bedoeld hebben! Niet alléén vanwege deze uitspraak, maar óók wegens het feit, dat Paulus ons in 2 Kor.5 aanraadde om de Christus niet meer naar het vlees te kennen.
Vervolgens de zg. vleselijke lichamelijkheid:
Vers 10 zegt:
‘…en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht’
Dat óók hier níet Jezus bedoeld wordt, is duidelijk. Veel eerder zouden we Hém kunnen vergelijken met de Logos in Johannes 1.
Vers 11:
In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden, door wegneming van het lichaam des VLESES, in de besnijdenis van Christus’
Ik denk, Nunc, dat we hier álle vleselijkheid moeten laten varen. Overigens is in de bijbel ook sprake van geestelijke lichamelijkheid

Als je me een antwoord wilt geven, kom dan niet met een helehoop theologie aan. Ik wil gewoon weten wat Kol.2:9 betekent. Ik wéét wat jij graag wilt dat het betekent, want je hebt me al vaak genoeg uitgelegd hoe je de bijbel uitlegt.

En ik ga er van uit, dat jij ook wéét, hoe ik de bijbel uitleg. Het heeft voor mij dus geen zin om a.h.v. allerlei ANDERE bijbelgedeelten mijn standpunt uit te leggen over Jezus. Evenmin heeft het zin als jij dat voor de zoveelste maal doet.

Ik wil weten, hoe het kan dat het bijwoord 'lichamelijk' gebruikt wordt om het 'wonen' van God in Christus te karakteriseren. Dan is het niet relevant, dat je je niet kan voorstellen dat Paulus zoiets zou zeggen, want het staat er gewoon. En dat het hier niet (bekeken vanuit jouw visie) om de persoon Jezus zou gaan, dat heb ik vele posts geleden zelf n.b. als eerste opgemerkt, dus daar hoef je me niet keer op keer op te wijzen..

En, nu je het aandraagt als suggestie m.b.t mijn vraag: Wat is 'sprake van geestelijke lichamelijkheid'?

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: april 30, 2006, 03:46:39 pm »

quote:

Nunc schreef op 29 april 2006 om 22:48:

[...]

Als je me een antwoord wilt geven, kom dan niet met een helehoop theologie aan. Ik wil gewoon weten wat Kol.2:9 betekent. Ik wéét wat jij graag wilt dat het betekent, want je hebt me al vaak genoeg uitgelegd hoe je de bijbel uitlegt.

En ik ga er van uit, dat jij ook wéét, hoe ik de bijbel uitleg. Het heeft voor mij dus geen zin om a.h.v. allerlei ANDERE bijbelgedeelten mijn standpunt uit te leggen over Jezus. Evenmin heeft het zin als jij dat voor de zoveelste maal doet.

Ik wil weten, hoe het kan dat het bijwoord 'lichamelijk' gebruikt wordt om het 'wonen' van God in Christus te karakteriseren. Dan is het niet relevant, dat je je niet kan voorstellen dat Paulus zoiets zou zeggen, want het staat er gewoon. En dat het hier niet (bekeken vanuit jouw visie) om de persoon Jezus zou gaan, dat heb ik vele posts geleden zelf n.b. als eerste opgemerkt, dus daar hoef je me niet keer op keer op te wijzen..

En, nu je het aandraagt als suggestie m.b.t mijn vraag: Wat is 'sprake van geestelijke lichamelijkheid'?

Nunc,

De teksten die ik uit het betreffende hoofdstuk aanhaalde om de contextuele betekenis van vers 9 toe te lichten, wordt door jou afgedaan als een 'helehoop theologie'. Steeds vraag je om bewijzen, maar als ik dan tracht iets te bewijzen, vat je het samen als een helehoop, wat klinkt als : zomaar wat bijeengeraapte teksten. Ik heb al je posts nog eens overgelezen, maar het viel mij op, dat je wel steeds om bewijzen vraagt, maar zelf resoluut, zonder enige argumentatie, bepaalde uitspraken van mij, afwijst. Ik wees bijvoorbeeld eens op Johannes 12 en vroeg aan jou:'Wat is het verschil tussen de 'Zoon des mensen', die sterven moest en de Christus, die tot in eeuwigheid blijft. Je antwoordde zo kort als maar mogelijk is: NIETS.
Maar je bewees ook NIETS, terwijl er wel degelijk verschil was! Maar de schare, onderwezen door de Schriftgeleerden, zagen dit ookniet. Net zomin als die Schriftgeleerden. En..... jij ziet het kennelijk ook niet!
Ook vraag je wels eens bewijzen voor iets, wat niet te bewijzen is. Toen ik een keer schreef, dat ik geloofde, dat de Christus in alle mensen woont, vroeg je om een bewijs. Maar juist DIT geloof, is een bewijs van zaken, die men niet ziet.

Maar nu je vraag:
Wat is geestelijke lichamelijkheid?

De apostel Petrus sprak in Handelingen 2. 36 tot het volk:'Dus moet het ganse huis Israels zeker weten, dat God Hem tot Here en Christus gemaakt heeft, deze Jezus die gij gekruisigd hebt'
In Kol.2 gaat het over niemand anders. Tot Here en Christus gemaakt wil zeggen, dat de volheid de godheid lichamelijk woning maakte in Hem. Lichamelijkheid slaat in de bijbel zeker niet per definitie op vleselijke lichamelijkheid. Ik wil i.d.v. ook nog herinneren aan Efeze 3.19, waar staat:'...en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods']
« Laatst bewerkt op: april 30, 2006, 10:39:20 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: april 30, 2006, 11:08:52 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 30 april 2006 om 15:46:
[...]

Nunc,

De teksten die ik uit het betreffende hoofdstuk aanhaalde om de contextuele betekenis van vers 9 toe te lichten, wordt door jou afgedaan als een 'helehoop theologie'.

ja vind je het gek? Als ik iedere post weer de dogma's van de triniteit, etc ga verkondigen, dan komt er van mijn kant toch ook geen zinnige discussie? Dan moet je ook niet gek opkijken, als ik, nadat ik voor de zoveelste keer jou je standpunt hoor verkondigen, daar iets geïrriteerd van wordt. Maar als je er blij van wordt, wil ik je post best nog wel behandelen hoor.

quote:

Steeds vraag je om bewijzen, maar als ik dan tracht iets te bewijzen, vat je het samen als een helehoop, wat klinkt als : zomaar wat bijeengeraapte teksten.

je bewijst er niks mee. Hooguit dat je absoluut niet lijkt te kunnen/willen lezen wat anderen schrijven. Als je nog eens terugleest in deze discussie, zul je bv. zien, dat JIJ degene bent die poneert dat Kolossenzen 2:9 over een/de Christus (in de zin van, een mens waarin de Christusgeest volledig woning heeft gemaakt) gaat.

Vanaf het eerste begin dat Kolossenzen 2 door mij aangestipt werd, heb ik al aangegeven dat dat vers volgens JOUW INTERPRETATIE over de ChristusGEEST moet gaan:

quote:

Nunc in "Is Paulus in de fout gegaan?"
(..)
In Christus woont de volheid van God lichamelijk. Dat kan alleen als Christus dus ook 'lichamelijk' is. 'Christus' is dus niet alleen maar 'Geest', want de uitspraak' "in de Geest woont de volheid Gods lichamelijk" is een onzinnige. En dat het hier ook niet over 'een christus' (een mens die christus genoemd wordt omdat de Christus-geest in hem zetelt) gaat, blijkt uit het vervolg, want er staat dat de aangesprokenen "in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht" (Christus dus) volheid gekregen hebben, dus dat slaat op 'de Christus' (waarvan jij beweert dat het 'de Geest' is, niet lichamelijk).
(..)

quote:

Nunc schreef op 11 april 2006 om 16:19:
(..)
*  Piet, zoals je zelf in je p.s. al opmerkt, gaat het hier -- als we uitgaan van jouw scheiding tussen de vleselijke Christus (= Jezus) en de geestelijke Christus -- om wat jij de geestelijke Christus noemt, want er staat hier aan de Kolossenzen (het evangelie van de heidenen dus) geschreven "en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht.".. Aangezien de heidenen volgens jou geen 'volheid in Jezus' hebben gekregen, en Jezus ook niet 'hoofd is van alle overheid en macht', moet dit over de geestelijke Christus gaan (in jouw visie).

Je eigen visie is dus inconsistent.
(...)

Het is dus wat zinloos van je, om dat maar steeds te herhalen, en te denken dat dat dan jouw punt wel zal aantonen. Ik ben de hele discussie al bereid, om er m.b.t. Kol.2:9 vanuit te gaan, dat 'Hem' hier gaat over de Christus-geest/Logos. Dat is de enige zinnige invulling van het gedeelte, omdat uit de context wel blijkt, dat het hier niet om Jezus (of een andere mens, waarin ook de Logos volledig woning heeft gemaakt, en die dus ook 'christus' genoemd kan worden, volgens jou) gaat.

quote:

P.Strootman
(..)
Maar nu je vraag:
Wat is geestelijke lichamelijkheid?

De apostel Petrus sprak in Handelingen 2. 36 tot het volk:'Dus moet het ganse huis Israels zeker weten, *  dat God Hem tot Here en Christus gemaakt heeft, deze Jezus die gij gekruisigd hebt'
In Kol.2 gaat het over niemand anders.
Tot Here en Christus gemaakt wil zeggen, dat de volheid de godheid lichamelijk woning maakte in Hem. Lichamelijkheid slaat in de bijbel zeker niet per definitie op vleselijke lichamelijkheid. Ik wil i.d.v. ook nog herinneren aan Efeze 3.19, waar staat:'...en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods']

En? Bedoel je nu, dat je nu weer van mening bent, dat het in Kolossenzen 2:9 toch over de vleselijke Jezus gaat?

Eerst wat je van mening, dat het om de vleselijke Christus ( = Jezus) ging:

quote:

P. Strootman schreef op 11 april 2006 om 15:47:
Heb ik ooit tegengesproken, dat er geen lichamelijke Christus bestond? Ik heb er juist altijd op gewezen, dat Paulus de naam Christus in twee betekenissen gebruikt heeft. Expliciet genoemd: de Christus wat het VLEES betreft en dat is Jezus. Maar hij roept met deze term het TEGENOVERGESTELDE  op van 'het vlees', namelijk de Geest. *  Als hij dus in Kolossensen schrijft: 'In Hem woont de volheid lichamelijk' dan bedoelt hij hiermee  (misschien) 'in Jezus".  De mens nu, waarin die Christus VOLLEDIG gestalte aangenomen heeft, is niet een christen, maar een CHRISTUS.
P.S. Ik vind Kol.1 toch nog een heel moeilijk hoofdstuk, vooral die tekst, die jij noemde. Misschien moeten we hier toch echt niet aan een VLESELIJKE Jezus denken! Nee, ik weet het nog niet!

Daarna was je van mening, dat het om de Christus-geest/Logos ging:

quote:

P. Strootman schreef op 15 april 2006 om 17:14:
Let vooral op de volgende zin:
In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden DOOR HET AFLEGGEN VAN HET LICHAAM DES VLESES.....’
*  Hier komt GEEN VLEES meer aan te pas, Nunc. Noch gaat het over een vleselijke Christus, noch over vleselijke mensen, want die hebben het lichaam des vleses afgelegd.
Wat is dan het probleem nog, Nunc?

quote:

P. Strootman schreef op 29 april 2006 om 20:25:
Vers 10 zegt:
*  Dat óók hier níet Jezus bedoeld wordt, is duidelijk. Veel eerder zouden we Hém kunnen vergelijken met de Logos in Johannes 1.

en nu toch weer een vleselijke Christus in Kol.2:9?

Vergeef het me als ik zeg, dat je visie nu niet bepaald helder is, en evenmin consistent. Dat is hier het probleem!

Op het moment dat ik opmerk, dat Paulus in z'n Kolossenzenbrief in 2:9 over 'wonen op lichamelijke wijze' schrijft, dan verweer jij je met woorden dat dit wel op de 'lichamelijke Christus' zal slaan ("dan bedoelt hij hiermee  (misschien) 'in Jezus").

Als ik er daarna op wijs, dat uit de context duidelijk blijkt, dat de 'Hem' hier op de Logos slaat, dan probeer je me weer te vertellen over Kolossensen 2:9 "Hier komt GEEN VLEES meer aan te pas, Nunc. Noch gaat het over een vleselijke Christus".

En nu lees ik weer dat je van mening bent, dat het toch wèl weer om Jezus gaat want je schrijft: "'Dus moet het ganse huis Israels zeker weten, dat God Hem tot Here en Christus gemaakt heeft, deze Jezus die gij gekruisigd hebt' In Kol.2 gaat het over niemand anders. Tot Here en Christus gemaakt wil zeggen, dat de volheid de godheid lichamelijk woning maakte in Hem."

Ik kan tot nu toe alleen maar concluderen, dat je simpelweg geen afdoende verklaring hebt voor Kolossenzen 2:9
« Laatst bewerkt op: april 30, 2006, 11:47:24 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: april 30, 2006, 11:21:51 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 30 april 2006 om 15:46:
[...]

Nunc,

De teksten die ik uit het betreffende hoofdstuk aanhaalde om de contextuele betekenis van vers 9 toe te lichten, wordt door jou afgedaan als een 'helehoop theologie'. Steeds vraag je om bewijzen, maar als ik dan tracht iets te bewijzen, vat je het samen als een helehoop, wat klinkt als : zomaar wat bijeengeraapte teksten. Ik heb al je posts nog eens overgelezen, maar het viel mij op, dat je wel steeds om bewijzen vraagt, maar zelf resoluut, zonder enige argumentatie, bepaalde uitspraken van mij, afwijst. Ik wees bijvoorbeeld eens op Johannes 12 en vroeg aan jou:'Wat is het verschil tussen de 'Zoon des mensen', die sterven moest en de Christus, die tot in eeuwigheid blijft. Je antwoordde zo kort als maar mogelijk is: NIETS.

Nee hoor, onderstaande post, die ik begin februari schreef, en waar ik hier nog maar eens uit citeer, is inderdaad 'NIETS'. 8)7

quote:

Nunc schreef op 01 februari 2006 om 14:19:

(..)
Je poneert hier onderscheid tussen de Christus en 'de Zoon des mensen' op basis van het gegeven dat de Christus tot in eeuwigheid blijft, en de 'Zoon des mensen' moet sterven.

Maar je laat heel selectief een aantal belangrijke gegevens over de 'Zoon des mensen' weg. MET die gegevens, wordt je standpunt er niet sterker op.

ten eerste:
Mat 12,40: "Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten."
Mat 17,9: "En terwijl zij van de berg afdaalden, gebood Jezus hun, zeggende: Vertelt niemand dit gezicht, voordat de Zoon des mensen uit de doden is opgewekt."
Mat 24,37: "Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. "

De Zoon des Mensen zal dus wel sterven (in het hart der aarde zijn), maar slechts voor een beperkte tijd. Het sterven is dus niet DEFINITIEF, maar tijdelijk.

ten tweede:
Mat 16,27: "Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders, met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden. "
Mat 24,44: "Daarom, weest ook gij bereid, want op een uur, dat gij het niet verwacht, komt de Zoon des mensen. "

De Zoon des Mensen zal terugkomen (dus na zijn sterven).

ten derde:
Mat 26,64:" Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels.  "
Daniel 7: "13 Ik bleef toekijken in de nachtgezichten en zie, met de wolken des hemels kwam iemand gelijk een mensenzoon; hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde hem voor deze; 14 en hem werd heerschappij gegeven en eer en koninklijke macht, en alle volken, natiën en talen dienden hem. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet zal vergaan, en zijn koningschap is een, dat onverderfelijk is."

Jezus doelt met 'Zoon des mensen' op de profetie van Daniel over iemand gelijk een mensenzoon, aan wie alle macht gegeven wordt.

Aangezien de Zoon des Mensen dus wel doodgaat, maar na 3 dagen weer opstaat, en daarna terugkomt, en aangezien de Zoon de Mensen slaat op de profetie die ook over 'eeuwige heerschappij' spreekt, is wel duidelijk dat je conclusie "Hier zien wij opnieuw, dat het volk óók niet kon onderscheiden tussen de Christus, die tot in eeuwigheid blijft en DE ZOON DES MENSEN die moest sterven." niet ondersteund wordt door de hier aangedagen bijbelse gegevens. Immers, de 'Zoon des Mensen' blijft ook tot in eeuwigheid. Er is op basis van 'eeuwig voortbestaan' geen verschil op te merken tussen die twee. (overigens kun je de gelijkheid van die twee gewoon in Mat.16:13-16 lezen).

(..)

Laat het me even weten, als ik op nog meer plaatsen in gebrekke ben gebleven. Geef maar een link naar een onbeantwoordde vraag, en ik zal kijken wat ik voor je kan doen.

quote:

P. Strootman schreef op 30 april 2006 om 15:46:Maar je bewees ook NIETS, terwijl er wel degelijk verschil was! Maar de schare, onderwezen door de Schriftgeleerden, zagen dit ookniet. Net zomin als die Schriftgeleerden. En..... jij ziet het kennelijk ook niet!
ach, zoals ik al in m'n post uit februari schreef: je kunt niet op basis van 'tot in eeuwigheid' onderscheid maken tussen 'de zoon des mensen' en 'de christus', aangezien van beide gezegd wordt dat ze tot in eeuwigheid zullen leven. Dat lijkt me afdoende om jouw bewering dat er verschil is ("Hier zien wij opnieuw, dat het volk óók niet kon onderscheiden tussen de Christus, die tot in eeuwigheid blijft en DE ZOON DES MENSEN die moest sterven") voor niet meer dan een bewering te houden. Op basis van 'eeuwigheid' valt er in ieder geval geen verschil te maken.

quote:

P. Strootman schreef op 30 april 2006 om 15:46:Ook vraag je wels eens bewijzen voor iets, wat niet te bewijzen is. Toen ik een keer schreef, dat ik geloofde, dat de Christus in alle mensen woont, vroeg je om een bewijs. Maar juist DIT geloof, is een bewijs van zaken, die men niet ziet.
Ik bedoelde uiteraard, een aanwijzing uit de bijbel, dat dit inderdaad het geval is op de manier zoals jij dat gelooft. Je beweert immers dat de bijbel je visie ondersteunt?
« Laatst bewerkt op: april 30, 2006, 11:43:05 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: mei 01, 2006, 09:20:20 am »
Nunc,

Je hebt gelijk en dus mijn oprechte verontschuldiging voor mijn niet nauwkeurig lezen. Maar wat je er over schreef, doet absoluut niet ter zake, want daar ging het helemaal niet over in Johannes 12. Het ging er om, dat en de Schriftgeleerden en de schare, die door hun onderwezen was, NIET konden of wilden onderscheiden tussen de Zoon des mensen, die moest sterven en de Christus, die tot in eeuwigheid blijft. Of die Zoon des mensen nu terugkomt of niet, dat was het punt niet! Met 'de Zoon des mensen' wordt Jezus bedoeld in zijn volle menselijkheid. Dus:sterfelijk! Zeer wel te onderscheiden, van de Christus, Gods Geest, die tot in eeuwigheid blijft en dus onsterfelijk is.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: mei 01, 2006, 09:27:08 am »

quote:

P. Strootman schreef op 01 mei 2006 om 09:20:
Nunc,

Je hebt gelijk en dus mijn oprechte verontschuldiging voor mijn niet nauwkeurig lezen. Maar wat je er over schreef, doet absoluut niet ter zake, want daar ging het helemaal niet over in Johannes 12. Het ging er om, dat en de Schriftgeleerden en de schare, die door hun onderwezen was, NIET konden of wilden onderscheiden tussen de Zoon des mensen, die moest sterven en de Christus, die tot in eeuwigheid blijft. Of die Zoon des mensen nu terugkomt of niet, dat was het punt niet!

Piet, je argument was (m.b.t. joh.12) dat we moesten onderscheiden tussen 'de Zoon des Mensen die moest sterven en de Christus die tot in eeuwigheid blijft'. Het kan best zijn dat je daar andere goede redenen voor hebt, maar dan heb je die nog niet opgeschreven. Tot die tijd ga ik er toch gewoon van uit, dat je bedoelt dat er een onderscheid is tussen de 'Zoon des Mensen' en de 'Christus' OMDAT de ene moest sterven, en de andere 'tot in eeuwigheid' is. (Verdere redenen geef je namelijk niet. Je poneert alleen DAT men onderscheid had moeten maken).

Echter, op basis van dat 'sterven' en 'tot in eeuwigheid' kan in ieder geval GEEN onderscheid gemaakt worden, aangezien van de 'Zoon des Mensen' evengoed geschreven wordt dat die tot in eeuwigheid zal regeren (namelijk vanaf de dood en de opstanding).

quote:

Met 'de Zoon des mensen' wordt Jezus bedoeld in zijn volle menselijkheid. Dus:sterfelijk! Zeer wel te onderscheiden, van de Christus, Gods Geest, die tot in eeuwigheid blijft en dus onsterfelijk is.

Wat jij hier wilt is simpelweg voor de zoveelste keer een CIRKELREDENERING poneren. Er moet namelijk volgens jou onderscheid gemaakt worden, OMDAT het verschillend is. Dat is niets anders, dan al als waar aannemen wat je wilde gaan bewijzen.

Johannes 12 kan er evengoed op duiden, dat de schare niet snapte hoe het kon dat de Messias tot in eeuwigheid zou regeren (op basis van o.a. Daniel 7), terwijl Jezus zelf aankondigde dat Hij zou sterven. Jezus heeft echter het antwoord al eerder gegeven: de Zoon des Mensen zal niet alleen sterven, maar enkele dagen later weer opstaan, en kan dus wel degelijk in eeuwigheid regeren.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2006, 09:33:23 am door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: mei 01, 2006, 01:14:32 pm »
Nunc,

Je snapt het echt niet! De bijbel is en blijft een esoterisch geschrift en dit verhaal is alleen geschreven,om de lezer iets duidelijk te maken. We hoeven daar niet allerlei zogenaamde betekenissen bij te gaan zoeken, want Jezus wordt in de bijbel, met de titel 'Zoon des mensen' gewoon, puur voorgesteld als een mens, zoals jij en ik en allemaal. En in DIE hoedanigheid moest Hij sterven, net zoals IEDER mens. Of  Hij nu zou opstaan, of niet, heeft er totaal niets mee te maken! Daarover ginge het gewoon niet! Maar de Christus, waarover het in dit hoofdstuk gaat is NIET Jezus, maar de Christus, die nooit geboren is en dus tot in eeuwgheid blijft. Dat zij het niet begrepen is logisch, want zij hadden van hun dwaalleraars (Matth.22) niets anders geleerd. Dat we toch moeten blijven onderscheiden, blijkt uit deze twee teksten, die ik al eerder citeerde, namelijk:
'....gelijk de Zoon des mensen, niet gekomen is om Zich te laten dienen, maar om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor VELEN'
'....de mens Christus Jezus, die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor ALLEN'
Iedereen 'leest' er overheen!  En daardoor mist men de ware betekenis.
Je kent eenvoudig te weing betekenis toe aan het wisselend gebruik van de namen, Nunc. Ook onderschat je het esoterisch karaker van de verhalen. En daarom botsen onze meningen. Eigenlijk hadden we de evangelien nooit mogen lezen, want zij waren niet voor ons, heidenen, bestemd. Zij zouden verkeerd uitgelegd worden! Nu, dat is dan ook wel gebeurd. Maar ze konden niet verborgen blijven. Net zoals Jezus Zich in Marcus 7 onmiddellijk in een huis verborg, omdat Hij niet wilde, dat de heidenen wisten, dat Hij onder hen verbleef. De esoterische betekenis van deze tekst is voor mij duidelijk.
Maar waarom mochten wij het evangelie der besnijdenis niet weten? Dat heeft de christelijke heilsleer ons wel geleerd. Zij leert bijvoorbeeld nog steeds, dat God wilde, dat Jezus , een onschuldig mens, gestraft en dus vermoord moest worden, voordat Hij Zich met de wereld zou verzoenen. Ook maakte men de heilsleer  tot een zeer lokale en zeer beperkte mogelijkheid. Maar goddank was God niet in Jezus de wereld met Zichzelf verzoenende, maar in Christus, die voor IEDER mens BEREIKBAAR is. Wat zeg ik? Die in IEDER mens woont. De grootste misser is wel geweest, dat men op grond van de Jezusfiguur ALLE GODSDIENSTEN  als vals verklaarde.
Kortom, Nunc, als je er niet toe komt ( en dat moeten je helemaal zelf weten) om het esoterisch karakter van de Schrift  meer in aanmerking te nemen, dan blijven we langs elkaar heenpraten.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: mei 01, 2006, 01:50:31 pm »
Piet, laat eerst eens zien DAT het esoterisch lezen van de bijbel nut heeft. Waarom zou ik de bijbel esoterisch moeten lezen? Waar heeft het z'n voordelen? Laat maar zien dat jouw visie beter bij de bijbelse gegevens past dan de mijne. Maar wees dan ook eerlijk, en ga dan ook in op de vragen die ik stel, en de problemen die ik met jouw visie tegenkom. Hoe moeilijk is het nu om de discussie op een ordelijke manier te laten verlopen?

Zal ik het program nog eens opschrijven? Ik heb het al eerder geformuleerd (o.a. in Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is"), maar je lijkt het nog niet echt te begrijpen, of in ieder geval lijk je niet van plan om de discussie ook zo gestructureerd te voeren. Laat maar weten of je het alsnog een zinnig plan vindt:

1.) jij stelt dat jouw visie de juiste uitleg van de bijbel is
2.) dat betekent dus dat jouw visie NERGENS in strijd kan zijn met wat de bijbel zegt.
3.) Het is dus voor ons beide volledig ONinteressant om te kijken naar teksten die jouw visie bevestigen. Ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat je visie veel teksten in de bijbel kan verklaren, of in ieder geval, dat vele teksten in de bijbel consistent zijn met jouw visie.
4.) het is dus voor ons beide WEL interessant om naar PROBLEEM-teksten te kijken m.b.t. jouw visie. Waarom? Omdat jij --neem ik aan-- en ik beide geinteresseerd zijn in de vraag, of je visie wel of niet de WAARHEID is. Als je daar NIET in geinteresseerd bent, dan houdt alle discussie op.
5.) op deze manier zoeken we in feite naar falsificatie voor jouw visie. Een andere zinnige manier van discussieren is er niet.

en uiteraard kunnen we een 'gespiegelde' discussie voeren, waarbij we in het bovenstaande program 'jou' en 'mij' omdraaiien.

In het kader van het bovenstaande heeft het IN HET GEHEEL GEEN NUT om iedere keer weer oude paden te betreden. Ik heb er absoluut geen behoefte aan, om iedere keer weer hetzelfde te moeten uitleggen. Waarom blijf je toch iedere keer aan mij vragen hoe ik een bepaalde tekst uitleg?  Dat is onzinnig, als ik die tekst al een keer heb uitgelegd en daarmee heb laten zien dat die tekst in ieder geval NIET conflicteert met mijn visie.

Ik snap best dat je mijn uitleg niet deelt, maar zolang er geen dwingende reden is, waarom mijn visie niet OOK juist kan zijn (m.b.t. een bepaalde tekst) zegt dat niks, en is het slechts een kwestie van smaak. Pas als we een tekst vinden waarbij de ene visie WEL past, maar de andere visie absoluut NIET kan, dan wordt het interessant. In ALLE andere gevallen kunnen we hooguit concluderen dat we andermans visie niet delen, maar hebben we geen enkele reden om andermans visie als onmogelijk af te wijzen.

Dus NOGMAALS: hoe zit het met Kolossenzen 2:9. Hoe kan het dat daar het 'wonen van God' in 'Hem' gekwalificeerd wordt met het bijwoord 'lichamelijk'? Volgens mij zul je moeten erkennen, dat 'Hem' in vers 9 duidelijk slaat op wat jij de Logos/Christus-geest noemt. Dat blijkt simpelweg uit de context (en dat heb je zelf beaamd, maar op andere momenten ook weer tegengesproken). Als 'Hem' over de Logos gaat, betekent Kolossenzen 2:9 dus, dat God op lichamelijke wijze IN de LOGOS woont. Mijn vraag blijft, hoe God op lichamelijke wijze IN de Logos/Christusgeest kan wonen?
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2006, 01:53:56 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: mei 01, 2006, 07:37:25 pm »
Nunc,
Jij schreef op 14-4-23:29 dus:

‘In het gehele bovenstaande gedeelte gaat het over - in jouw visie - de Christus-geest. Immers, in de Christus-geest zijn we geestelijk besneden, in Hem (de christus-geest) zijn we opgewekt. De Christus-geest is het hoofd van alle overheid en macht. Dit lijkt me een zinnige interpretatie vanuit jouw visie. Al de hier geschreven zaken schrijft Paulus volgens jou elders over de Christus-geest. En al die 'in hem' verwijzingen slaan terug op 'Christus' aan het einde van vers 8.

En juist van die Christus in vers 8 wordt OOK gezegd dat in Christus de volheid Gods LICHAMELIJK woonde. Ik wil graag antwoord op de vraag hoe in een Geest iets LICHAMELIJK kan wonen? Hoe valt dit te rijmen binnen jouw visie? Desgewenst wil ik je best nog een keer uitleggen hoe het in mijn visie kan, maar dat komt later wel’

Antwoord:
Volgens vers 4 gaat het in Kolossensen 2  allereerst over het geloof in Christus Jezus, Nunc. Dit betekent dus niet hetzelfde als het geloof in Jezus Christus als de Zoon van God. Daar heeft Paulus het dan ook níet over! Geloven in Christus Jezus betekent veel méér, dan geloof in Jezus Christus. Althans volgens Paulus. Want dan geloof je, dat de Geest (Christus), niet alleen in Jezus woonde, maar óók in jezelf. Het is ten diepste het énige geloof, dat de bijbel bij monde van Paulus, van de mens vraagt (Efeze 4.5). Geloven dat God in ons woont.
In vers 15 staat:’
‘Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping’
Let wel: Het bééld!
Jezus was daarvan het zichtbare Bééld. Het beeld van iets, is nooit hetzelfde als de zaak die uitgebeeld wordt. Het ónzichtbare, het abstracte, wordt voorgesteld in de méns Jezus Christus. Hij is dus als méns níet de eerstgeborene van de ganse schepping. De mens Jezus Christus bestónd zelfs nog helemaal niet! Verhalen over een vleselijke Jezus, die van den beginne al zou bestaan, wijs ik af.  Als we vers 16 heel goed lezen, dan worden we helemaal overtuigd, dat het hier níet over een vleselijk mens gaat. Het komt ook feilloos overeen met wat Johannes schreef in de eerste verzen van hoofdstuk 1. Het ging in deze eerste verzen níet over Jezus, maar over de Logos, die in Hem woonde. Johannes zegt hierover:’Het waarachtige licht, dat íedere mens verlicht, was komende in de wereld’
En dat was IN DEN BEGINNE!
Nu vraag je mij Nunc, hoe ik dit kan rijmen met mijn visie?
De volheid Gods, kan nimmer een vleselijke entiteit zijn, want God IS Geest. De volheid Gods wil zeggen, dat de mens in plaats van vleselijk, gééstelijk is. Dat is óók van toepassing op de Christus, als Geest. In die Christus wóónt de al de volheid der Godheid lichamelijk. Dat is géén vléselijke lichamelijkheid, maar een gééstelijke lichamelijkheid. Hoe zouden wij anders het volgende moeten verstaan:’In Hem, zijt ook gij, met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door wegneming van het lichaam des vleses’. Daarvoor komt een geestelijke lichamelijkheid in de plaats. Dat moeten we op dezélfde wijze opvatten, als het verkrijgen van de volheid Gods, die lichamelijk woont in de Christus.
Ik besef, dat ik niet in staat ben, om het in zijn volle betekenis weer te geven. Maar ik denk hier absoluut niet aan een vléselijke belichaming. Dat zou in strijd zijn met Paulus, die nooit een vleselijke Christus onder de heidenn heeft verkondigd. Integendeel zelfs! Zou hij dan in deze Kolossensenbrief met 'Jezus van Nazareth' of  met 'de Zoon des mensen' aankomen?  Nee,Nunc, dat kan ik niet geloven. Maar een ieder zij maar voor zichzelf overtuigd.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: mei 01, 2006, 09:33:17 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 01 mei 2006 om 19:37:
Nu vraag je mij Nunc, hoe ik dit kan rijmen met mijn visie?
De volheid Gods, kan nimmer een vleselijke entiteit zijn, want God IS Geest. De volheid Gods wil zeggen, dat de mens in plaats van vleselijk, gééstelijk is. Dat is óók van toepassing op de Christus, als Geest. In die Christus wóónt de al de volheid der Godheid lichamelijk. Dat is géén vléselijke lichamelijkheid, maar een gééstelijke lichamelijkheid. Hoe zouden wij anders het volgende moeten verstaan:’In Hem, zijt ook gij, met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door wegneming van het lichaam des vleses’. Daarvoor komt een geestelijke lichamelijkheid in de plaats. Dat moeten we op dezélfde wijze opvatten, als het verkrijgen van de volheid Gods, die lichamelijk woont in de Christus.

Sorry dat ik het zeg Piet, maar dit slaat werkelijk nergens op. Om je theorie te redden heb je nu bedacht, dat het woord 'lichamelijk' op 'geestelijke lichamelijkheid' slaat! Het is één ding om van een 'geestelijk lichaam' te spreken. Paulus doet dat immers ook. Hij voegt dan het begrip 'geestelijk' toe aan het griekse woord voor lichaam (soma), om daarmee aan te duiden dat het niet om een normaal (fysiek) lichaam gaat.  Maar om -alleen om je theorie te redden- te stellen dat, als Paulus het bijwoord 'lichamelijk' gebruikt, hij eigenlijk doelt op een 'geestelijke lichamelijkheid' is echt te gek voor woorden. Paulus spreekt over 'geestelijk lichaam' als hij het over 'geestelijk lichaam' wil hebben, en niet over 'lichaam'.

Wat je hier in feite doet, is net zo lang woorden herdefinieren, totdat er absoluut NIET meer staat wat er staat, en net zolang, totdat je uitkomt bij wat je vantevoren wilde dat er kwam te staan. Dat is in mijn ogen disrespectvol met de bijbel omgaan.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: mei 01, 2006, 09:56:06 pm »

quote:

Nunc schreef op 01 mei 2006 om 21:33:

[...]

Sorry dat ik het zeg Piet, maar dit slaat werkelijk nergens op. Om je theorie te redden heb je nu bedacht, dat het woord 'lichamelijk' op 'geestelijke lichamelijkheid' slaat! Het is één ding om van een 'geestelijk lichaam' te spreken. Paulus doet dat immers ook. Hij voegt dan het begrip 'geestelijk' toe aan het griekse woord voor lichaam (soma), om daarmee aan te duiden dat het niet om een normaal (fysiek) lichaam gaat.  Maar om -alleen om je theorie te redden- te stellen dat, als Paulus het bijwoord 'lichamelijk' gebruikt, hij eigenlijk doelt op een 'geestelijke lichamelijkheid' is echt te gek voor woorden. Paulus spreekt over 'geestelijk lichaam' als hij het over 'geestelijk lichaam' wil hebben, en niet over 'lichaam'.

Wat je hier in feite doet, is net zo lang woorden herdefinieren, totdat er absoluut NIET meer staat wat er staat, en net zolang, totdat je uitkomt bij wat je vantevoren wilde dat er kwam te staan. Dat is in mijn ogen disrespectvol met de bijbel omgaan.

Nunc,

Hou jij het dan bij een vleselijk lichaam. Het zal je niet deren, maar ik ga daar niet in mee. Als er over de Gemeente als een lichaam van Christus gesproken wordt in de bijbel, ga je toch ook niet uit van een vleselijk lichaam. Blijft voor jou alleen over, dat je de de woorden van Paulus in 2 Kor.5.16 moet verwerpen, wat je, meen ik, al deed.  Nee, ik verwerp niet wat er staat, want er staat dat de volheid der godheid lichamelijk in Hem (Christus) woont. Als dit een vleselijke lichamelijkheid is, Nunc, dan VERVALLEN de woorden van Petrus, dat Hij tot Here en Christus werd gemaakt en ook de woorden van Paulus, dat de laatste Adam een levendmakende Geest is geworden. Dat moet je toch wel beamen? Of is die levendmakende Geest weer mens geworden in de Kolossensenbrief?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: mei 01, 2006, 11:38:29 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 01 mei 2006 om 21:56:
[...]

Nunc,

Hou jij het dan bij een vleselijk lichaam. Het zal je niet deren, maar ik ga daar niet in mee. Als er over de Gemeente als een lichaam van Christus gesproken wordt in de bijbel, ga je toch ook niet uit van een vleselijk lichaam.

Beste Piet, in dat geval staat er ook geen 'vleselijk' of 'lichamelijk' bij. Uiteraard kan 'lichaam' ook in niet-fysieke zin worden gebruikt. Maar het bijwoord 'lichamelijk' geeft gewoon aan hoe iets gebeurt, namelijk OP LICHAMELIJKE WIJZE. In Kol.2:9 staat JUIST dat het wonen op lichamelijke wijze geschied. Er staat niet 'in een lichaam' of 'in een geestelijk lichaam' of iets met 'lichamelijke geestelijkheid' of wat dan ook. Er staat simpelweg dat God in Hem (Christus) op lichamelijke wijze woonde.

quote:

Blijft voor jou alleen over, dat je de de woorden van Paulus in 2 Kor.5.16 moet verwerpen, wat je, meen ik, al deed.

jahoor Piet, blijf gerust in je eigen dwalingen ronddwalen. Je weet best dat ik 2 kor.5:16 niet verwerp. En als je ECHT eerlijk bent, zu je moeten beamen, dat ik er een met mijn visie consistente verklaring voor heb gegeven.

Paulus spreekt simpelweg over ASPECTEN van Jezus. Exact op dezelfde manier, waarop Paulus in Kolossenzen 2:4. 'Naar het vlees' is Paulus (op dat moment) afwezig, maar 'naar de geest' is Paulus echter gewoon bij de Kolossenzen. En of je dat nu als beeldspraak ziet, of gelooft dat Paulus werkelijk op geestelijke wijze wel aanwezig was, maakt -voor deze discussie- niet uit. Het enige wat uitmaakt, is dat er maar één Paulus was, maar dat die éne Paulus toch 'naar de geest' en 'naar het vlees' beschreven kon worden. Op precies dezelfde wijze kan Paulus ook over Jezus (= Christus) naar het vlees en naar de geest spreken. Christus 'naar het vlees' kennen gaat dan simpelweg over hoe Jezus eruitzag, of hij een krachtig uiterlijk had, aantrekkelijk, etc, etc (de manier waarop we mensen wel vaker beoordelen).

quote:

Nee, ik verwerp niet wat er staat, want er staat dat de volheid der godheid lichamelijk in Hem (Christus) woont. Als dit een vleselijke lichamelijkheid is, Nunc, dan VERVALLEN de woorden van Petrus, dat Hij tot Here en Christus werd gemaakt en ook de woorden van Paulus, dat de laatste Adam een levendmakende Geest is geworden. Dat moet je toch wel beamen? Of is die levendmakende Geest weer mens geworden in de Kolossensenbrief?

nee Piet, het enige wat eventueel zou vervallen, is JOUW dwaze interpretatie van de bijbel. Ik vind het jammer voor je als dat zou gebeuren, maar zo is de wereld nu eenmaal.

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: mei 02, 2006, 05:28:53 am »
Inderdaad Nunc,

Jezus is als mens geboren en heeft zijn goddelijkheid afgelegd, anders kon Hij nooit een juist en oprecht voorbeeld, voor ons, zijn. Hij heeft geleden zoals wij lijden, in deze wereld. Toch hield Hij zich aan de geboden geleid door de Heilige Geest. Hij is immers aan ons gelijk geworden? Het geheel bewijst juist dat Hij de Christus was en is. Hij is een Levend voorbeeld voor ons, alleen dienen wij ons te laten leiden door -dezelfde- Heilige Geest als Christus.

Later wil ik gaarne op Bijbelse gronden, volledig onderbouwd wel terug komen! Als we Christus zien als "God" (die Hij niet is, zoals Hij zelf uitspreekt en bewijst) dan zijn nwe gauw klaar, dan kan Hij onze Verlosser niet zijn, want we kunnen God niet zomaar zien of na doen.
Vandaar Christus en de Heilige Geest, immers.
Als we Christus zien als Meester, broeder en Leraar, dan trachten we te leven volgens de maatstaven van ons nieuwe Koninkrijk, in het voorbeeld van Christus, in een gebroken wereld, wijzend -daarmede- op een toekomstig eeuwig Rijk voor ALLE mensen.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: mei 02, 2006, 11:19:50 am »

quote:

biblebook schreef op 02 mei 2006 om 05:28:
(..)
Later wil ik gaarne op Bijbelse gronden, volledig onderbouwd wel terug komen! Als we Christus zien als "God" (die Hij niet is, zoals Hij zelf uitspreekt en bewijst) dan zijn nwe gauw klaar, dan kan Hij onze Verlosser niet zijn, want we kunnen God niet zomaar zien of na doen.
(..)
Het feit dat we God niet 'kunnen zien' is geen argument zijn waarom Jezus niet God/Goddelijk is, aangezien ook God Zich - indien Hij wil - aan mensen kan laten zien. Hij kwam ook bij Abraham op bezoek in de vorm van een mens. Alleen laat Hij zich niet in Zijn volledige Glorie zien. God is niet per definitie onzichtbaar, maar God laat Zich niet vaak zien, en als Hij dat doet, dan niet met Zijn volledige Goddelijke Aanwezigheid (Shekinah). Dat we Jezus dus wel (in menselijke gedaante) konden zien, sluit in het geheel niet uit dat Jezus Goddelijk was.

Verder hoeven we Jezus ook niet 'na te doen', maar alleen 'na te volgen'. Wíj hoeven niet voor andermans zonden te sterven, etc. Jezus heeft tijdens de incarnatie hier op aarde, laten zien hoe de perfecte - zo door God gewenste - mens moet leven. Vergelijk het maar met de kleuterjuf die jou ooit heeft leren veters-strikken. Dat moest je nadoen, maar dat betekent nog niet dat je als peuter gelijk was aan je lerares. Jij was peuter, zij was lerares. Op dezelfde manier kan Jezus best Verlosser en God zijn, maar toch ook bepaalde dingen doen, die wij wel kunnen/moeten navolgen.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2006, 11:24:23 am door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: mei 02, 2006, 07:47:56 pm »
Nunc,
Het zou best wel eens zo kunnen zijn, dat ik je tóch niet goed heb begrepen op dit punt. Misschien heb je het zélf al nagelezen, maar ik heb de kanttekening van de Statenvertalers er eens bijgehaald. Die luidt:
'Namelijk met een wezenlijke inwoning van de Zoon Gods in de menselijke natuur door de vereniging zijner Goddelijke natuur met de menselijke (dus tot Here en Christus gemaakt. Aantekening van mij) in eenheid zijns persoons, gelijk ook Christus zijn menselijke natuur daarom een tempel noemt, waarin namelijk de Godheid woonde, die Hem weer zou opbouwen'.

Wat je opmerking over Paulus betreft, die ons aanraadde om Christus niet meer naar het vlees te kennen, is allerminst consistent.  Het is eigenlijk een zeer onterechte vergelijking. Of je zou Paulus ook twee namen moeten geven. De naam Jezus Christus beteken immert, dat Jezus een mens was met een Goddelijke Geest. Dat was geen áspect' van Hem, maar een wezenlijke INWONING GODS.  Dus niet  alleen de uitdrukking zelf: Christus niet meer naar het vlees te kennen, maar ook contextueel gezien, betekent het, dat Paulus ons aanraadde om niet meer de persóón te kennen, maar de Christus als GEEST. Waarom zou eer anders bijgezegd hebben: 'Indien wij Hem als naar het vlees gekend hebben'? Dat wijst erop, dat toen Paulus dit schreef, er misschien nog lezers waren, die Jezus werkelijk gekend hebben als MENS. Dus als de vleselijke Christus!

Het lijkt me nu wel het beste om er een punt achter te zetten, want met mensen, die maar steeds 'in hun eigen dwalingen blijven ronddwalen en dwaze interpretaties  van de bijbel blijven spuien' , kom je echt niet verder.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: mei 02, 2006, 09:59:06 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 02 mei 2006 om 19:47:

Wat je opmerking over Paulus betreft, die ons aanraadde om Christus niet meer naar het vlees te kennen, is allerminst consistent.  Het is eigenlijk een zeer onterechte vergelijking. Of je zou Paulus ook twee namen moeten geven. De naam Jezus Christus beteken immert, dat Jezus een mens was met een Goddelijke Geest. Dat was geen áspect' van Hem, maar een wezenlijke INWONING GODS.  Dus niet  alleen de uitdrukking zelf: Christus niet meer naar het vlees te kennen, maar ook contextueel gezien, betekent het, dat Paulus ons aanraadde om niet meer de persóón te kennen, maar de Christus als GEEST. Waarom zou eer anders bijgezegd hebben: 'Indien wij Hem als naar het vlees gekend hebben'? Dat wijst erop, dat toen Paulus dit schreef, er misschien nog lezers waren, die Jezus werkelijk gekend hebben als MENS. Dus als de vleselijke Christus!

Piet, het werd dus kennelijk nog wel gekker.

Eerst was het argument: Paulus spreekt over 'Christus naar het vlees', dus moet er ook een 'Christus naar de geest' zijn, en dus moeten we onderscheid maken tussen de namen Jezus en Christus, en ook letten op de volgorde.

Nu is het: Omdat de volgorde en de namen belangrijk zijn, kan Paulus hier spreken over 'naar het vlees'.

Dat is een cirkelredenering.

Wat is het nu? Gebruik je het 'naar het vlees' van Paulus in 2 Kor. 5 argument voor het onderscheid maken tussen 'Jezus' en 'Christus', of wil je het onderscheid tussen 'Jezus' en 'Christus' nu juist gebruiken om aan te tonen dat Paulus met 'naar het vlees' in 2 Kor. 5 doelt op 'Jezus'.

Het eerste lijkt me onzinnig, omdat Paulus ook over zichzelf in termen van 'naar het vlees' en 'naar de geest' spreekt (in Galaten). Dergelijk spreken kan dus geen bewijs zijn voor onderscheid tussen 'Jezus' en 'Christus'.

Het tweede is veel interessanter. Wat is dan namelijk WEL je bewijs dat we onderscheid moeten maken tussen 'Jezus' en 'Christus'?

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: mei 03, 2006, 03:06:47 am »
"De Christus-geest die niet Jezus is"... Ja, ja...

"De Gezalfde", "de Messias"... is dat één unieke persoonlijkheid?
Welnee!
Er zijn méér Messiassen en Gezalfden geweest dan alleen Jezus van Nazareth.
En er is - incidenteel of zo nu en dan, op grotere of kleinere schaal, individueel of collectief - een mentaliteit (geesteshouding) van zelfopoffering manifest geweest: in alle tijden, in alle culturen, in alle religies.

Als iemand "geest" wil opvatten als "mentaliteit" of "geesteshouding": accoord.
Vanaf Abel zijn er tallozen geweest net die instelling.
Maar het idee van een individuele (Christus)geest, niet gebonden aan een bepaald lichaam, die bezit kan nemen van mensen ter realisatie van bepaalde doeleinden, is niet te verenigen met de inzichten van de hedendaagse geesteswetenschappen. Lichaamsloze geesten (spoken) bestaan al heel lang niet meer.
vriendelijke groet, klaas.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: mei 03, 2006, 10:48:11 am »

quote:

klaas f schreef op 03 mei 2006 om 03:06:
Als iemand "geest" wil opvatten als "mentaliteit" of "geesteshouding": accoord.
Vanaf Abel zijn er tallozen geweest net die instelling.
Maar het idee van een individuele (Christus)geest, niet gebonden aan een bepaald lichaam, die bezit kan nemen van mensen ter realisatie van bepaalde doeleinden, is niet te verenigen met de inzichten van de hedendaagse geesteswetenschappen. Lichaamsloze geesten (spoken) bestaan al heel lang niet meer.

Modbreak:

Beste klaas f,

Deze discussie gaat er niet over, of er geesten of wat dan ook bestaan. Deze discussie gaat over twee verschillende visies op de bijbel, waarbij wel aangenomen wordt dat de tekst van de bijbel juist is. De vraag is hier welke interpretatie de juiste is.

Het is echter niet de vraag, wat de moderne geesteswetenschappen zeggen over het bestaan van spoken etc. Daarover kun je gerust een nieuw topic openen, maar in deze discussie zijn dergelijke opmerkingen (ook nog eens zonder onderbouwing) volledig offtopic, en zullen ze dan ook vanaf nu zonder waarschuwing worden verwijderd.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: mei 16, 2006, 08:43:01 pm »
Modbreak:
deze post en diegene die hierop direct reageren zijn afgesplitst uit Het Onze Vader

quote:

P. Strootman schreef op 16 mei 2006 om 20:36:
[...]

Hoewel gnosis (kennis) en epi-gnosis (innerlijke, hogere kennis), bijbelse termen zijn, houd ik er niet zo van om het woord 'gnostiek' steeds maar te gebruiken. Het is te beladen geworden! Paulus gebruikte meestal het woord epi-gnosis. In teksten bijvoorbeeld als:'Komen tot enigheid van het geloof en der kennis van de Zoon Gods' Of:'De nieuwe mens, die vernieuwd wordt tot kennis...'  In 1 Kor.8.1 echter, schreef hij:'De kennis maakt opgeblazen.... ' Hier bedoelde hij aangeleerde of dogmatische kennis.  
Maar ik wijs epi-gnosis beslist niet af! Integendeel! Innerlijke, hogere kennis, wil o.a. zeggen, dat je God in je innerlijk kan ervaren, voor zover je Hem (de Christus, want de Christus is Gods) in jezelf tot leven wekt. Jezus zegt hiervan: Die mens is uit de dood overgegaan in het leven. Het is de eerste opstanding!

je kunt hoog of laag springen, maar je scheiding tussen Jezus en Christus is én blijft gnostisch en níet christelijk. En evenmin is ze bijbels, aangezien ze in conflict is met bijbelse passages (te denken aan Kolossenzen 2:9 wat zegt dat de Christus (die jij als enkel geest ziet, duidelijk een lichamelijke component heeft)
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2006, 05:26:32 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: mei 17, 2006, 01:47:14 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 mei 2006 om 20:43:

[...]

je kunt hoog of laag springen, maar je scheiding tussen Jezus en Christus is én blijft gnostisch en níet christelijk. En evenmin is ze bijbels, aangezien ze in conflict is met bijbelse passages (te denken aan Kolossenzen 2:9 wat zegt dat de Christus (die jij als enkel geest ziet, duidelijk een lichamelijke component heeft)

Jij maakt een vergissing, Nunc, want ik heb NOOIT gezegd, dat ik de Christus ENKEL als de Geest zie. Nee, de bijbel heeft het over de vleselijke Christus, Jezus, dat is dus een mens, waarin de Christus als Geest volledig gestalte heeft aan genomen.  En tegelijkertijd weten we dan ook, dat de bijbel ook spreekt over de Christus als Gods Geest. Meer nog, in de bijbel IS de Christus BOVENAL God. En daar gaat het om. Laat de vleselijke Christus (waarmee wij niets te maken hebben, nu eens achterwege!
Dan is er nog een punt: Het is ALLEEN de Geest (dus GEEN mens), waarmee de mens zijn ziel kan verenigen. Dit heeft niets te maken met gnosis (verstandelijke kennis), maar met epi-gnosis (innerlijke kennis). Vroeger zeiden ze: BEVINDELIJKE kennis. Het is een wedergeboorte die zich in de innerlijke mens voltrekt. Dan pas kan de mens zeggen: Ik ben niet uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van een man, maar uit God geboren.  Herakleitos leerde al over de Logos, dat deze de mens moet doordringen. En Johannes schreef: 'Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld'. Het moet dus ook de mens doordringen' Dit heeft niets met een vleselijke Christus te maken!

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: mei 17, 2006, 04:03:55 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 17 mei 2006 om 13:47:
[...]

Jij maakt een vergissing, Nunc, want ik heb NOOIT gezegd, dat ik de Christus ENKEL als de Geest zie. Nee, de bijbel heeft het over de vleselijke Christus, Jezus, dat is dus een mens, waarin de Christus als Geest volledig gestalte heeft aan genomen.  En tegelijkertijd weten we dan ook, dat de bijbel ook spreekt over de Christus als Gods Geest. Meer nog, in de bijbel IS de Christus BOVENAL God. En daar gaat het om. Laat de vleselijke Christus (waarmee wij niets te maken hebben, nu eens achterwege!(..)
neen Piet, ik maak geen vergissing en ik weet best dat jij de term 'christus' ook voor een mens gebruikt in wie de Christus-geest/Logos volledig woning heeft gemaakt. En dat zal je in Kolossenzen 2:9 niet helpen, zoals ik al aangegeven heb in het topic wat daar onder andere over ging (Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is"). Uit de context van Kol.2:9 blijkt namelijk dat het (en dat heb je zelf beaamd) volgens jouw visie hier over de Logos, de Christusgeest zou moeten gaan. Je hebt zelfs gezegd dat het toch onmogelijk was dat Paulus in Kol.2:9 aan een lichamelijke Logos/Christus gedacht zou hebben. En toch staat er dat de volheid van God op lichamelijke wijze in Hem (Christus, de Logos) woont.

Jouw visie waarin je Jezus en Christus scheidt is simpelweg niet te verenigen met Kol.2:9, en dat blijkt ook wel, omdat je enige poging neerkwam op het suggereren dat Paulus hier zeker een 'lichamelijke geestelijkheid' bedoelde met het bijwoord 'lichamelijk' als uitweg uit de impasse.

En om de simpele reden dat je visie niet consistent is, zie ik geen enkele zin in het discussieren over het 'Onze Vader' vanuit die visie.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: mei 17, 2006, 05:04:12 pm »
Nunc,

Hoe het ook zij, maar het is voor mij ondenkbaar, dat het in de brief aan de heidenen in Kolosse, nog over de aardse of historische Jezus, de zoon van David, gaat. De naam Jezus komt slechts 1 keer voor in deze brief, maar dan is het - opvallend, of niet? - , dat hiermee een zekere Justus bedoeld wordt. Zelfs in alle 4 gevangenisbrieven, komt de afzonderlijke naam Jezus geen enkele keer voor. Overigens vind ik het helemaal niet verkeerd, om inplaats van over de 'Christus in ons', over 'de Geest in ons' te spreken. Maar Paulus schreef nu eenmaal ook over 'Christus in ons' Zeker is, dat hij hiermee niet 'Jezus van Nazareth' bedoelde!

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: mei 17, 2006, 05:49:43 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 17 mei 2006 om 17:04:
Nunc,

Hoe het ook zij, maar het is voor mij ondenkbaar, dat het in de brief aan de heidenen in Kolosse, nog over de aardse of historische Jezus, de zoon van David, gaat. De naam Jezus komt slechts 1 keer voor in deze brief, maar dan is het - opvallend, of niet? - , dat hiermee een zekere Justus bedoeld wordt. Zelfs in alle 4 gevangenisbrieven, komt de afzonderlijke naam Jezus geen enkele keer voor. Overigens vind ik het helemaal niet verkeerd, om inplaats van over de 'Christus in ons', over 'de Geest in ons' te spreken. Maar Paulus schreef nu eenmaal ook over 'Christus in ons' Zeker is, dat hij hiermee niet 'Jezus van Nazareth' bedoelde!

Beste Piet, het enige wat hier opvallend is, is dat jij consequent lijkt te weigeren om in te gaan op mijn argumenten en steeds weer met niet ter zake doende opmerkingen komt. Nog maar een keer alles op een rijtje. Dit is overigens niets meer dan een herformulering van de feiten die ik al vele malen eerder heb opgesomd in dit topic (zie bv Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is", )

* In Kolossenzen 2 staat: "8 Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus, 9 want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; 10 en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht. 11 In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, 12 daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt. 13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, 14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen: 15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.
"

* Er staat het bijwoord 'lichamelijk', wat dus een bijwoord is bij het werkwoord 'wonen', wat weer de actie is van het onderwerp 'volheid van God'. Het bijwoord 'lichamelijk' geeft dus aan dat de actie (het 'wonen') op lichamelijke wijze gebeurt. Dat is namelijk wat bijwoorden doen: aangeven op welke manier een werkwoord 'gebeurt'.

* Uit het zinsverband in vers 9 blijkt, dat met 'Hem' verwezen wordt naar 'Christus' (einde vers 8, de zin loopt gewoon door van vers 8 naar 9)

* uit de context blijkt dat we het hier hebben over de Logos, de Christus(geest), want in vers 8 wordt deze 'Christus' tegenover de wereldgeesten gezet, en in vers 10 blijkt dat deze zelfde 'Christus' het hoofd is van alle machten, en in vers 11 blijkt dat we in Hem besneden zijn, in vers 12 dat we in Hem gedoopt zijn.

De conclusie uit bovenstaande FEITEN is dus, dat de volheid van God op lichamelijke wijze in de Logos woont/woonde. Ik kan er niets aan doen, het staat er gewoon. Paulus heeft het zo opgeschreven (en vast niet zonder bedoeling). En om ergens 'op lichamelijke wijze' in te kunnen wonen, moet datgene waarin gewoond wordt, op z'n minst lichamelijk zijn. En aangezien Christus/Logos hier volgens Paulus datgene (Diegene!) is waarin op lichamelijke wijze gewoond wordt, moet Christus/Logos dus op z'n minst lichamelijk zijn (of zijn geweest op een bepaald moment). De Logos is dus niet (of in ieder geval niet altijd) puur geestelijk, maar ook lichamelijk.

En nogmaals (voor de zoveelste keer), het heeft geen nut, Piet, om erop te wijzen dat 'Christus' in jouw visie ook voor andere 'dingen' dan de Logos gebruikt wordt, namelijk voor een mens waarin de Logos volledig woning heeft gemaakt. Dat weet ik allang, maar dat is hier helemaal niet relevant, want het gaat hier niet om een mens, maar om de Logos zelf, zoals uit de context blijkt. Of heeft een mens ons (volgens jou) levend gemaakt? Zijn we in een mens besneden en gedoopt? Is een mens de heer over alle machten? Zet Paulus hier een mens tegenover de wereldgeesten? Neen, neen, neen. Uit de context blijkt duidelijk dat het om de Logos zelf gaat hier, en niet om een mens waarin die logos woont. Dat heb je overigens zelf ook beaamd, nadat je de tekst nader bestudeerd had (P. Strootman in "De Christus-geest, die niet Jezus is")

Dus het is heel simpel. Als jouw visie bijbels is, dan moet ze zeker overweg kunnen met de passage uit Kolossenzen 2. Maar jouw visie loopt hier tegen een onoverkomelijke contradictie op. Jouw (veelvuldig geproclameerde) Logos/Christus die puur geest is, blijkt volgens Paulus' eigen woorden, in één van de vier brieven die jij aan hebt gemerkt als specifiek bevattende het evangelie voor de heidenen, toch gewoon een lichamelijke component te hebben. Daarmee kan jouw visie in ieder geval niet bijbels zijn. Een bijbelse visie kan de bijbel immers niet tegenspreken. Dit geheel conform mijn voorstel (Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is") om te zoeken naar punten in elkaars standpunt, die een contradictie opleveren, aangezien het geen nut heeft om teksten aan te dragen die door beide visies goed 'verwerkt' kunnen worden (dat bewijst immers alleen maar, dat beide visies met die tekst consistent zijn - mits juist geïnterpreteerd).
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2006, 05:58:02 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: mei 17, 2006, 07:37:04 pm »
Nunc,

Je schreef:
'Beste Piet, het enige wat hier opvallend is, is dat jij consequent lijkt te weigeren om in te gaan op mijn argumenten en steeds weer met niet ter zake doende opmerkingen komt. Nog maar een keer alles op een rijtje. Dit is overigens niets meer dan een herformulering van de feiten die ik al vele malen eerder heb opgesomd in dit topic (zie bv Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is", )

* In Kolossenzen 2 staat: "8 Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus, 9 want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; 10 en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht. 11 In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, 12 daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt. 13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, 14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen: 15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denk jij werkelijk, Nunc, dat Paulus het in Kol.2.9 over een vleselijke lichamelijkheid heeft, als hij eerst van de gelovigen, die hij aanschrijft, zegt:'In Hem zijt ook gij met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het AFLEGGEN VAN HET LICHAAM DES VLEZES?
Of er moet tussen ons een afschuwelijk misverstand bestaan, maar ik denk hierbij ABSOLUUT  niet aan Jezus als zoon van David. Dus als een vleselijk schepsel.

Bovendien, Nunc, heeft Paulus het in vers 8 niet over Jezus, maar over de Christus als Gods Geest. Want in vers 6 schreef hij:'Nu gij Christus Jezus de Here (de Geest dus) aanvaard hebt, wandelt dan in Hem'
Ook heb ik je al eerder erop gewezen, dat Paulus het in 1 Kor.15 over een  ziels (vleselijk) lichaam had. En - aldus Paulus - is er een ziels (vleselijk) lichaam, dan is er ook een geestelijk lichaam. Er is dus ook een VLESELIJKE LICHAMELIJKHEID!
Ik kan het nu eenmaal niet anders zien!

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: mei 17, 2006, 08:28:30 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 17 mei 2006 om 19:37:
Denk jij werkelijk, Nunc, dat Paulus het in Kol.2.9 over een vleselijke lichamelijkheid heeft, als hij eerst van de gelovigen, die hij aanschrijft, zegt:'In Hem zijt ook gij met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het AFLEGGEN VAN HET LICHAAM DES VLEZES?
Of er moet tussen ons een afschuwelijk misverstand bestaan, maar ik denk hierbij ABSOLUUT  niet aan Jezus als zoon van David. Dus als een vleselijk schepsel.

JA, want Paulus schrijft het daar gewoon. In Hem (Christus) woont de volheid van God op lichamelijke wijze. Het maakt niet uit hoevaak je teksten aandraagt die jouw visie zouden ondersteunen, Kolossenzen 2:9 gaat niet weg.

Het 'afleggen van het lichaam des vlezes' door de gelovigen, heeft niks te maken met of Christus zelf wel of niet een lichamelijke component heeft, en het is dus niets anders dan een doorzichtige uitvlucht om niet op de in Kol.2:9 aangegeven lichamelijkheid van de Logos in te hoeven gaan.

quote:

Bovendien, Nunc, heeft Paulus het in vers 8 niet over Jezus, maar over de Christus als Gods Geest. Want in vers 6 schreef hij:'Nu gij Christus Jezus de Here (de Geest dus) aanvaard hebt, wandelt dan in Hem'

Piet, zullen we eens gaan tellen hoevaak IK aan JOU al heb verteld dat het hier inderdaad -volgens JOUW visie- niet om 'Jezus' gaat'? IK was zelfs in eerste instantie degene die als eerste aandroeg DAT het hier niet om een mens (die 'christus' genoemd wordt) kan gaan.

Ik heb nota bene in de post waar je hier op reageert nog gezegd: "En nogmaals (voor de zoveelste keer), het heeft geen nut, Piet, om erop te wijzen dat 'Christus' in jouw visie ook voor andere 'dingen' dan de Logos gebruikt wordt, namelijk voor een mens waarin de Logos volledig woning heeft gemaakt. Dat weet ik allang, maar dat is hier helemaal niet relevant, want het gaat hier niet om een mens, maar om de Logos zelf, zoals uit de context blijkt"

Dus nogmaals, vanuit jouw visie bezien, het gaat hier om de Logos. Je hoeft mij dus niet meer uit te leggen dat het in Kol.2 niet om de persoon Jezus gaat (in jouw visie). Dat weet ik, dat heb ik al talloze keren verteld, en ik was nota bene degene die het als eerste poneerde op dit forum.

quote:

Ook heb ik je al eerder erop gewezen, dat Paulus het in 1 Kor.15 over een  ziels (vleselijk) lichaam had. En - aldus Paulus - is er een ziels (vleselijk) lichaam, dan is er ook een geestelijk lichaam. Er is dus ook een VLESELIJKE LICHAMELIJKHEID!
Ik kan het nu eenmaal niet anders zien!

1 kor. 15 gaat over het opstandingslichaam, dus het lichaam wat mensen krijgen na de dood en na de opstanding van alle doden. Dat heeft dus niks te maken met de uitspraak van Paulus in Kol.2:9 over Christus waarin op lichamelijke wijze gewoond wordt.

Verder moet ik opmerken, dat als Paulus het woord lichaam (soma) gewoon gebruikt voor fysieke (concrete) lichamen, en dat hij er de toevoeging 'geestelijk' aan toevoegt, om duidelijk te maken dat hij niet een normaal fysiek lichaam bedoelt, maar iets geestelijks. Dus als Paulus alleen over 'lichamelijk' spreekt (zonder 'geestelijk'), dan bedoelt hij toch ook gewoon 'lichamelijk', anders heeft het feit dat hij elders 'geestelijk' als toevoeging gebruikt, geen enkel nut meer, en kunnen we eveneens alle griekse woordenboeken op de vuilverbranding gooien. Of bedoelde Paulus in 1 Korinte 5:3 soms ook een geestelijk lichaam toen hij schreef: "Want mijnerzijds heb ik, hoewel lichamelijk niet, maar naar de geest wèl aanwezig, reeds, als aanwezig, vonnis geveld over hem, die op zulk een wijze zo iets heeft begaan"?

En daarnaast gebruikt Paulus de termen 'vlees' en 'geest' ook nog eens met name om een attitude uit te drukken: 'vlees' duidt op een houding die van de wereld is, en 'geest' duidt op een geestelijke houding.

conclusie: alleen met arbitrair herdefinieren van woorden is je visie overeind te houden. Zonder die herdefiniering levert ze contradicties op.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2006, 08:32:48 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: mei 17, 2006, 09:27:37 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 17 mei 2006 om 13:47:
[...]

Laat de vleselijke Christus (waarmee wij niets te maken hebben, nu eens achterwege!
Ik weet dat ik noch de kennis, noch de logische vermogens van Nunc heb, dus waarom ik me hier nog in meng weet ik eigenlijk ook niet. Maar ik lees deze, en verwante, discussies en bestudeer intussen nu al een jaar 1 Korinthiërs, n.a.v. colleges exegese, en mijn verbijstering over wat je Paulus in de mond probeert te leggen wordt groter en groter, naarmate ik meer zie van wat Paulus nu juist schrijft.

Als je, zoals Ennys, met de Johannes-brieven wat zou proberen te onderbouwen, dan zou ik me dat levendig kunnen voorstellen. Maar Paulus, die niet eens iets anders schrijft dan je beweert, maar die zelfs nadrukkelijk schrijft tegen het soort denkbeelden dat je hier verkondigt, zo gebruiken is werkelijk verbijsterend. Het doet me, qua absurditeit, een beetje denken aan dat zinnetje uit An Englishman in New York (Godley & Creme):
"Disturbing facts about Nazi splinter groups seen on the news
They're picketing synagogues and claiming that
Hitler was King of the Jews
"

Hoe gek kan je het maken? De eerste brief aan de christenen van Korinthe is één lange, rethorisch handige, tirade, tegen de Korinthiërs die zich gedragen alsof de eindtijd al begonnen is, alsof hun kennis, gnosis, (1 Kor 1) ze ontslaat van zedelijke eisen (1 Kor 5 + 6 + 7 + 8.). Hiertegenover plaatst hij, de ware gnosis, niet die van de gnostiek, maar die van Christus (1 Kor 2). Hij wijst er met nadruk op dat het geen zin heeft ons te dompelen in de wijsheid van individuen die menen over esoterische kennis of leesvaardigheden te beschikken, maar dat het christenen slechts past zich te richten naar de leer van de apostelen, de overlevering van de kerk (1 Kor 3 + 4), waarbij hij er nog eens fijntjes op wijst dat er na Paulus géén nieuwe apostelen meer komen (1 Kor 15). Heel gedetailieerd zet hij uiteen dat, hoewel belangrijk, de gaven van de Geest (1 Kor 12 + 14), in zichzelf betrekkelijk zijn. Niet het esoterische lezen, niet de quasi-diepzinnige wijsheden, niet het geprofeteer, maar de gemeente, de gemeenschap, de Liefde (1 Kor 13), is de kern. Geloof, hoop en liefde, de drie Godgerichte bewegingen van de ziel, in plaats van de naar binnen gerichte beweging van de gnosis.

Gaat 1 Kor dan niet voer allerlei praktische aanwijzingen voor de gemeente? Nee, wezenlijk niet. Ze zijn slechts een resultaat van het werkelijke punt: gnosis, of Christus? Dááruit volgt de interne gerichtheid die tot zedenloosheid leidt, of de Godgerichtheid die in geloof, hoop en liefde, tot God leidt. En dat blijkt ook wel uit het, imho, redelijk magistrale einde van de brief, waar alles wat tot die tijd, gericht op een door gnostiek verteerde gemeente nog wat subtiel, op voor de lezers duidelijk waarneembare en te begrijpen uitwassen was gericht, nu in het volle licht wordt gesteld. De lezer heeft door de lange inleiding immers Paulus beweging mee kunnen maken, nu draiat het om de kern, nu kan de kern ook door de door gnostiek verleidde christenen van Korinthe met open hart worden verstaan: alles draait om de gestorven en verrezen Heer.

Je hoort de christenen van Korinthe haast roepen: Laat de vleselijke Christus (waarmee wij niets te maken hebben, nu eens achterwege!, en Paulus antwoordt precies dáárop glashelder: Het belangrijkste dat ik u heb doorgegeven, heb ik op mijn beurt ook weer ontvangen: dat Christus voor onze zonden is gestorven, zoals in de Schriften staat, dat hij is begraven en op de derde dag is opgewekt, zoals in de Schriften staat, en dat hij is verschenen aan Kefas en vervolgens aan de twaalf leerlingen.

Waarom die nadruk op het feit dat Hij begraven is? Paulus legt daar normaliter toch niet zoveel nadruk op. Simpel: omdat daaruit de continuïteit van de ene Jezus Christus volgt, levende mens, gestorven en begraven en verrezen. Laat de vleselijke Christus, waarmee wij niets te maken hebben? Draait het niet om de vleselijke Christus die verrezen is?

quote: Paulus

Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2006, 09:32:45 pm door Nunc »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: mei 18, 2006, 09:35:09 am »
diak2b

Je schreef:
'
Waarom die nadruk op het feit dat Hij begraven is? Paulus legt daar normaliter toch niet zoveel nadruk op. Simpel: omdat daaruit de continuïteit van de ene Jezus Christus volgt, levende mens, gestorven en begraven en verrezen. Laat de vleselijke Christus, waarmee wij niets te maken hebben? Draait het niet om de vleselijke Christus die verrezen is?'
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Commentaar:
Toch gaat het ten diepste niet om de vleselijke Christus, Jezus,die is opgestaan. Dat blijkt o.a. uit 1 Kor.15, waarin Paulus nog niet 1 keer de naam Jezus gebruikt i.v.m. de opstanding. En in 2 Kor.5.15 schreef hij:'.....daar wij tot het inzicht zijn gekomen, dat een (1) voor allen gestorven is. Dus zijn ALLEN (alle mensen) gestorven' Hij VERBINDT de dood van Christus (niet de dood van de MENS Jezus, want als de MENS Jezus sterft, sterven nog niet 'automatisch' alle mensen) onmiddellijk aan de  GEESTELIJKE dood van alle mensen. En daarom schreef hij in 1 Kor.15.17:
'Indien Christus niet is opgewekt, dan is uw geloof zonder inhoud, dan zijt ge nog in uw zonden'
Het gaat ten diepste NIET over de lichamelijk dood en opstanding, maar over de geestelijke dood en opstanding. Daarover gaat het trouwens in de bijbel in hoofdzaak!
Het draait dus ten diepste niet om de vleselijke Christus, die verrezen is. Zijn vleselijke opwekking heeft voor ons nu eenmaal geen exemplarische betekenis!
En daarom kon Paulus in 2 Kor. 5.15b schrijven:
'En voor allen is Hij gestorven, opdat zij, die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem, die voor hen gestorven is en opgewekt' Nogmaals: Dat het hier over de Christus als Gods Geest gaat, blijkt VOORAL uit Galaten 4.4, waar niet staat, dat de VLESELIJKE zoon, geboren uit een vrouw, voor ALLEN is gestorven, maar ALLEEN voor het volk, dat onder de wet was.
Er moet waarlijk beter 'gelezen' worden, door rekening te houden met het esoterisch karakter van het evangelie van Paulus!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: mei 18, 2006, 10:35:19 am »

quote:

P. Strootman schreef op 18 mei 2006 om 09:35:
Er moet waarlijk beter 'gelezen' worden, door rekening te houden met het esoterisch karakter van het evangelie van Paulus!
Samengevat:

"Paulus keert zich in 1 Kor expliciet tegen de denkwijze zoals ook door P. Strootman verkondigd wordt.

Dat de visie van P. Strootman, zoals eens de visie van christenen te Korinthe, letterlijk een heil-loze weg wijst, en niet te onderbouwen is uit de Schrift, is op dit forum ondanks enorme hoeveelhedent ekst, nog nooit weerlegd. De weerlegging bestaat slechts hieruit, dat we esoterisch moeten lezen."

Nu duidelijk is dat 'esotherisch' lezen betekent dat Paulus ineens exact datgene schreef dat hij bij gewoon lezen nu juist bestreed, is de betekenis van 'esotherisch lezen' afdoende duidelijk, lijkt me.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: mei 18, 2006, 11:09:41 am »

quote:

P. Strootman schreef op 18 mei 2006 om 09:35:
Commentaar:
Toch gaat het ten diepste niet om de vleselijke Christus, Jezus,die is opgestaan. Dat blijkt o.a. uit 1 Kor.15, waarin Paulus nog niet 1 keer de naam Jezus gebruikt i.v.m. de opstanding.

oh blijkt dat daaruit? En wat blijkt er dan uit het feit dat Paulus in 1 kor.9:1 Jezus heeft gezien? En dat Lukas in Handelingen ook beschrijft dat Paulus Jezus zag (in plaats van Christus)?

quote:

En in 2 Kor.5.15 schreef hij:'.....daar wij tot het inzicht zijn gekomen, dat een (1) voor allen gestorven is. Dus zijn ALLEN (alle mensen) gestorven' Hij VERBINDT de dood van Christus (niet de dood van de MENS Jezus, want als de MENS Jezus sterft, sterven nog niet 'automatisch' alle mensen) onmiddellijk aan de  GEESTELIJKE dood van alle mensen.

oh en waarom is dat zo. Heb je een boekje met natuurwetten waarin staat dat het niet zo kan zijn dat als één mens (fysiek, echt) sterft, dat dan alle mensen geestelijk sterven? Je poneert het hier als evidente waarheid, maar dat verhult slechts dat je er geen solide argumenten voor hebt.

quote:

En daarom schreef hij in 1 Kor.15.17:
'Indien Christus niet is opgewekt, dan is uw geloof zonder inhoud, dan zijt ge nog in uw zonden'

en waarom bewijst dit jouw standpunt? Een orthodox christen kan dit vers evengoed verklaren. Als Jezus (= Christus) niet is opgewekt dan is het geloof zonder inhoud. Je laat hier alleen zien dat jouw visie compatibel is met dit vers, meer niet.

quote:

Het gaat ten diepste NIET over de lichamelijk dood en opstanding, maar over de geestelijke dood en opstanding. Daarover gaat het trouwens in de bijbel in hoofdzaak!
Het draait dus ten diepste niet om de vleselijke Christus, die verrezen is. Zijn vleselijke opwekking heeft voor ons nu eenmaal geen exemplarische betekenis!
Ofwel, je wilt zonder bewijs poneren dat het niet om de 'vleselijke Christus' gaat, en dan maar hopen dat wij dat zomaar slikken, als je het maar vaak genoeg poneert als waarheid.

Maar een waarheid is niet tegenstrijdig, en tot nu toe is jouw visie tegenstrijdig gebleken m.b.t Kolossenzen 2:9. En voor iemand die zelf continu ons erop wijst dat elk woordje telt, wil je toch wel erg snel over het bijwoord 'lichamelijk' heen stappen.
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2006, 11:13:10 am door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: mei 18, 2006, 01:45:50 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 mei 2006 om 11:09:

[...]

oh blijkt dat daaruit? En wat blijkt er dan uit het feit dat Paulus in 1 kor.9:1 Jezus heeft gezien? En dat Lukas in Handelingen ook beschrijft dat Paulus Jezus zag (in plaats van Christus)?

[...]

oh en waarom is dat zo. Heb je een boekje met natuurwetten waarin staat dat het niet zo kan zijn dat als één mens (fysiek, echt) sterft, dat dan alle mensen geestelijk sterven? Je poneert het hier als evidente waarheid, maar dat verhult slechts dat je er geen solide argumenten voor hebt.

[...]

en waarom bewijst dit jouw standpunt? Een orthodox christen kan dit vers evengoed verklaren. Als Jezus (= Christus) niet is opgewekt dan is het geloof zonder inhoud. Je laat hier alleen zien dat jouw visie compatibel is met dit vers, meer niet.

[...]

Ofwel, je wilt zonder bewijs poneren dat het niet om de 'vleselijke Christus' gaat, en dan maar hopen dat wij dat zomaar slikken, als je het maar vaak genoeg poneert als waarheid.

Maar een waarheid is niet tegenstrijdig, en tot nu toe is jouw visie tegenstrijdig gebleken m.b.t Kolossenzen 2:9. En voor iemand die zelf continu ons erop wijst dat elk woordje telt, wil je toch wel erg snel over het bijwoord 'lichamelijk' heen stappen.

Nunc,
Je hoeft het van mij niet te geloven, zoals ik het zie. Daar is geen sprake van! We discussieren toch gewoon en dan is het normaal, dat ieder zijn eigen visie geeft. Maar als je nu voortaan teksten citeer, net zoals 1 Kor.9, dan moet je het niet half doen. Want wat schreef Paulus?'Heb ik niet Jezus, onze Here gezien? Dat laatste had je er wel bij moeten zeggen, want voor Paulus is de Here de GEEST. Hij kan Jezus niet gezien hebben, want die was tot Here en Christus gemaakt.
Nee, Nunc, ik heb geen boekje met natuurwetten, maar je weerlegt met geen enkel woord, de woorden van Paulus:'' Een (1) voor allen gestorven. Dus zijn allen gestorven'. Wat bedoelt hij daar dan toch mee? In elk geval niet de LICHAMELIJKE dood van Jezus, want hieruit vloeit niet voort, dat ALLE MENSEN sterven. Wel, als het over Gods Geest gaat, die tenslotte IN ALLE MENSEN GESTORVEN IS. Ofwel gekruisigd aan de STOF! Maar - Goddank - ook weer opgewekt is.
Je hoeft van mij niets 'te slikken' en dat weet je. Maar Paulus schreef nu eenmaal niet: 'Indien Jezus niet is opgewekt......, maar:'Indien Christus niet is opgewekt.....' Dat laatste heeft pas effect op de GEHELE mensheid.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: mei 19, 2006, 05:42:45 pm »

quote:

diak2b schreef op 18 mei 2006 om 10:35:
[...]
Samengevat:

"Paulus keert zich in 1 Kor expliciet tegen de denkwijze zoals ook door P. Strootman verkondigd wordt.

Dat de visie van P. Strootman, zoals eens de visie van christenen te Korinthe, letterlijk een heil-loze weg wijst, en niet te onderbouwen is uit de Schrift, is op dit forum ondanks enorme hoeveelhedent ekst, nog nooit weerlegd. De weerlegging bestaat slechts hieruit, dat we esoterisch moeten lezen."

Nu duidelijk is dat 'esotherisch' lezen betekent dat Paulus ineens exact datgene schreef dat hij bij gewoon lezen nu juist bestreed, is de betekenis van 'esotherisch lezen' afdoende duidelijk, lijkt me.

In onze discussie staan dogmatiek, ofwel orthodoxie (het vasthouden aan de kerkelijke leer) tegenover elkander. Dogmatisch geloof is voornamelijk gebaseerd op zogenaamde historische feiten. En dat roept steeds weer opnieuw weerstanden op. In de voorchristelijke godsdiensten geloofde men overwegend in het goddelijke IN de mens, dat door de mens ZELF tot ontwikkeling gebracht moest worden.  Hoewel er verschillende godsdienstvormen waren, was men veel toleranter, omdat hun geloof beruste op mythologische  verhalen, waarbij het 'echt gebeurd' absoluut niet aan de orde kwam. Een godsdienstonderzoeker schreef eens, dat een religie die eist dat de geboorte van Jezus een historisch feit is, wel in strijd moet zijn met ALLE religies van ALLE tijden. Het materialistisch Westen heeft de bijbel maar al te historisch en letterlijk opgevat. Hoe komt het toch, dat het christendom zo hopeloos versplinterd is? Hoofdzakelijk door een letterlijke interpretatie van de bijbel! Vanuit dit oogpunt zouden we mogen stellen, dat het een noodlottige kortzichtigheid is geweest om de bijbel massaal te verspreiden. Een voor mij onbekend schrijver vatte het eens als volgt samen:'
De bijbel heeft de mensen niet veel geleerd. Zij hebben zich wetmatig volgens hun schema verder ontwikkeld en hebben in de z.g. christelijke landen uit de bijbel gehaald wat in hun kraam te pas kwam, alle opvolgende en aan elkaar tegengestelde fasen van hun ontwikkeling door. En hun veranderend denken hebben zij telkens op de bijbel geprojecteerd. Zij zijn voortgegaan in hun illusie te leven en hebben de in beelden gehulde waarheid daarvoor gebruikt. Zij hebben zichzelf tot een afgod gemaakt en daarvoor de figuur van Jezus genomen en deze soms met hun devotie zozeer belevendigd, dat zij zelfs zijn verschijning hebben menen te zien. De Oosterling begrijpt echter beter dan de Westerling, dat zulke verschijningen niet voorkomen. De strijdlustige Westerling is echter geneigd zijn maaksel, zijn godsvoorstelling, als de enig juist uit te roepen en nog aan anderen op te dringen. De boeken van het Nieuwe Testament zijn geschreven door mystici, die daarin hebben neergelegd hoe zij zelf tegenover hun medemensen en tegenover de dingen der wereld stonden'.

diak2b:
Het verhaal van Jezus Christus is een verhaal over u, over mij en over ons allen! Paulus vroeg in 2 Kor.13.13:'Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoek uzelf. Of zijt gij niet zo zeker van uzelf, dat Jezus Christus in u is? Want anders zijt gij verwerpelijk'
Een dergelijke oproep nodigt ons NIET uit, om de catechismus eens uit het hoofd te gaan leren. Of de Dordtse leerregels. Maar hier gaat het over ons eigen innerlijk, ons eigen wezen, ja, om bevindelijke kennis. Of we het nu gnostiek noemen, of niet, als wij God willen ervaren, zullen we naar binnen moeten gaan en wij zullen het goddelijke bezitten voor zover wij het ZELF tot ontwikkeling brengen.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: mei 19, 2006, 06:30:10 pm »
Laten we eens naar het betoog kijken:

quote:

P. Strootman schreef op 19 mei 2006 om 17:42:
[...]

In onze discussie staan dogmatiek, ofwel orthodoxie (het vasthouden aan de kerkelijke leer) tegenover elkander. Dogmatisch geloof is voornamelijk gebaseerd op zogenaamde historische feiten. En dat roept steeds weer opnieuw weerstanden op.

en wat is er mis met historische FEITEN als het inderdaad feiten zijn? En wat is er mis met 'weerstand oproepen'? Allerlei gnostisch geneuzel roept bij mij ook weerstand op. Is het daarmee per definitie onwaar ofzo? Wie ben jij dat je dit zegt?

De maat aller dingen? Zo ja, dan roept dat bij anderen weerstand op, omdat 'jouw maat' nogal een exclusieve is. Waarom niet 'mijn maat'?

Zo niet, dan is de constatering dat het christendom weerstand oproept, niets meer dan dat: een CONSTATERING. Elk oordeel dat je eraan verbindt is niets anders dan subjectiviteit en reflecteert je eigen a priori mening over het christendom, niets meer, niets minder.

In beide gevallen is de opmerking dat het christendom 'steeds weer opnieuw weerstanden oproept' een loze rhetorische kreet. Ze bewijst immers niks over het christendom.

quote:

In de voorchristelijke godsdiensten geloofde men overwegend in het goddelijke IN de mens, dat door de mens ZELF tot ontwikkeling gebracht moest worden.

Een onwaarheid. Romeinen geloofden in Jupiter en Mars en consorten, Grieken in Zeus et. al. Sommige romeinen en grieken geloofden dat het goddelijk In de mens zat. Anderen niet. Wat deze onwaarheid doet in dit betoog is me dus een raadsel.

quote:

Hoewel er verschillende godsdienstvormen waren, was men veel toleranter, omdat hun geloof beruste op mythologische  verhalen, waarbij het 'echt gebeurd' absoluut niet aan de orde kwam.
Vertel dat verhaal over 'tolerantie' eens aan Socrates, die de gifbeker kreeg vanwege diens atheisme, of de vele christenen die door die tolerante 'god zit in je'-mensen voor de leeuwen gingen? En daarnaast geloofde niet iedereen in een puur mythische voorstelling van zaken (in pre christelijke tijden). Tellen we daar nog de 'stamgoden' bij op, dan blijkt die pre-christelijke periode alleen in de verbeelding van diegenen die dat willen een 'tolerante tijd'.

quote:

Een godsdienstonderzoeker schreef eens, dat een religie die eist dat de geboorte van Jezus een historisch feit is, wel in strijd moet zijn met ALLE religies van ALLE tijden.

Bezijden de waarheid: de Islam gelooft óók in de historiciteit van Jezus (en daarmee ook in de historiciteit van diens geboorte).

Deze anonieme godsdienstonderzoeker wijst dus de helft van de wereldbevolking af met dit 'argument'. (En ja, voor diegenen die aandachtig meelezen, ik gebruik hier een zelfde soort rhetorische en emotionele non-argument' door te wijzen op de helft van de wereldbevolking).

quote:

Het materialistisch Westen heeft de bijbel maar al te historisch en letterlijk opgevat.

een flink anachronisme. Het klassieke westen (en oosten) waren 2000 jaar geleden helemaal niet materialistisch - er liepen in dit 'westen' allerlei druiden rond en mysteriescholen etc. En toch accepteerde het middelandsezee-gebied de historiciteit van het christelijke gebeuren. Het heeft dus niks met 'het materialistische westen' te maken.

quote:

Hoe komt het toch, dat het christendom zo hopeloos versplinterd is?

hoe komt het toch dat er duizenden, miljoenen, honderden miljoenen persoonlijke en subjectieve new age en gnostische visies bestaan? Er bestaan m.i. meer verschillende 'god IN ons' visies, dan 'God buiten ons' visies. Maar waarom zou dit uitmaken? Wordt waarheid ineens gedefinieerd aan de hand van hoeveel aanhangers er zijn of hoeveel verschillende varianten? Nee, en het is dus ook niet meer dan een suggestieve rhetorische vraag die niks met de argumentatie te maken heeft.

quote:

Hoofdzakelijk door een letterlijke interpretatie van de bijbel!

en zijn er dan ook zoveel verschillende gnostische (en new age) stromingen door de letterlijke interpretatie van de gnostiek? Op een non vraag over versplintering volgt ook een non-antwoord.

quote:

Vanuit dit oogpunt zouden we mogen stellen, dat het een noodlottige kortzichtigheid is geweest om de bijbel massaal te verspreiden.

Vanuit welk oogpunt? Vanuit een oogpunt wat bestaat uit:
- een non-argument mbt het oproepen van weerstand (alsof 'weerstand' een argument is mbt 'waarheid')
- een onware bewering (dat in pre-christelijke tijden iedereen in 'god IN je' geloofde)
- een halve waarheid (de vermeende tolerantie van bv de executeurs van Socrates, of van die lieve tolerante romeinen die christenen voor de leeuwen gooiden omdat ze 'atheist' waren)
- een emotioneel non-argument (over de geboorte van Jezus die andere religies uitsluit)
- een anachronisme (het 'materialistische westen' wat iets zou hebben gedaan)
- een niet ter zake doende suggestieve rhetorische vraag ("waarom versplintering?" die evenzeer geldt voor gnostiek en 'new age' en andere 'god IN je' visies)
- een 'non-antwoord' op bovenstaande suggestieve vraag

vind je het heel gek, als ik niet mee kan gaan in de opmerking " Vanuit dit oogpunt zouden we mogen stellen, dat het een noodlottige kortzichtigheid is geweest om de bijbel massaal te verspreiden."

quote:

Een voor mij onbekend schrijver vatte het eens als volgt samen:'
De bijbel heeft de mensen niet veel geleerd. Zij hebben zich wetmatig volgens hun schema verder ontwikkeld en hebben in de z.g. christelijke landen uit de bijbel gehaald wat in hun kraam te pas kwam, alle opvolgende en aan elkaar tegengestelde fasen van hun ontwikkeling door. En hun veranderend denken hebben zij telkens op de bijbel geprojecteerd.

zou allemaal best kunnen, maar bewijst het GEBRUIK van de bijbel iets over de WAARHEID van de bijbel? Nee. Dit is een logische fout ('guilt by association') door associatie van X met het slechte Y suggereren dat X ook slecht is.

quote:

Zij zijn voortgegaan in hun illusie te leven en hebben de in beelden gehulde waarheid daarvoor gebruikt. Zij hebben zichzelf tot een afgod gemaakt en daarvoor de figuur van Jezus genomen en deze soms met hun devotie zozeer belevendigd, dat zij zelfs zijn verschijning hebben menen te zien.
interessant, maar niet meer dan een subjectieve mening. Hier tegenover kan gezegd worden:
" Zij zijn voortgegaan in hun illusie te leven en hebben de in beelden gehulde waarheid daarvoor gebruikt. Zij hebben zichzelf tot een afgod gemaakt en daarvoor de figuur van de Christus-geest genomen en deze soms met hun gnosis zozeer belevendigd, dat zij zelfs zijn verschijning hebben menen te voelen. "

Beide standpunten bewijzen niks, het zijn slechts meningen.

quote:

De Oosterling begrijpt echter beter dan de Westerling, dat zulke verschijningen niet voorkomen. De strijdlustige Westerling is echter geneigd zijn maaksel, zijn godsvoorstelling, als de enig juist uit te roepen en nog aan anderen op te dringen.
en wie is hier op dit forum (en talloze anderen) toch steeds bezig zijn gnostische visie aan anderen op te dringen? Juist ja,... het opdringen heeft dus niet zoveel te maken met het christendom als je doet voorkomen in je betoog.

quote:

De boeken van het Nieuwe Testament zijn geschreven door mystici, die daarin hebben neergelegd hoe zij zelf tegenover hun medemensen en tegenover de dingen der wereld stonden'.
Laten we het tegenovergestelde eens proberen:
"De boeken van het Nieuwe Testament zijn geschreven door gewone mensen, die daarin hebben neergelegd hoe zij zelf hun medemensen en de dingen der wereld meegemaakt hebben".

alweer een subjectieve mening dus zonder onderbouwing. Moeiteloos kan hiervan een standpunt voor het tegendeel gemaakt worden.

Dank je wel voor je subjectieve beschouwing, maar ik kan iets dergelijks niet als argumenten beschouwen.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2006, 06:34:13 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: mei 19, 2006, 06:42:20 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 18 mei 2006 om 13:45:
[...]

Nunc,
Je hoeft het van mij niet te geloven, zoals ik het zie. Daar is geen sprake van! We discussieren toch gewoon en dan is het normaal, dat ieder zijn eigen visie geeft. Maar als je nu voortaan teksten citeer, net zoals 1 Kor.9, dan moet je het niet half doen. Want wat schreef Paulus?'Heb ik niet Jezus, onze Here gezien? Dat laatste had je er wel bij moeten zeggen, want voor Paulus is de Here de GEEST. Hij kan Jezus niet gezien hebben, want die was tot Here en Christus gemaakt.
mijn excuses als ik even vergeten was dat jij het woord 'Heer' zo herdefinieert (en daarmee alle woordenboeken op de vuilverbranding doet belanden). Maar, over HALF gesproken. Waarom ga je niet in op wat Lukas in Handelingen schreef? Oeps... daar staat niet 'Here Jezus'. De spreker identificeert zich simpelweg als Jezus. Toch slordig als de bijbel als mystiek werk bedoeld is, aangezien ik hierdoor al bijna zou geloven dat Jezus inderdaad na diens dood echt is opgestaan.

quote:

Nee, Nunc, ik heb geen boekje met natuurwetten, maar je weerlegt met geen enkel woord, de woorden van Paulus:'' Een (1) voor allen gestorven. Dus zijn allen gestorven'. Wat bedoelt hij daar dan toch mee? In elk geval niet de LICHAMELIJKE dood van Jezus, want hieruit vloeit niet voort, dat ALLE MENSEN sterven. Wel, als het over Gods Geest gaat, die tenslotte IN ALLE MENSEN GESTORVEN IS. Ofwel gekruisigd aan de STOF! Maar - Goddank - ook weer opgewekt is.

wellicht leg ik niks uit, omdat ik dit al talloze malen heb uitgelegd, en niet iedere keer weer zin heb om uren te gaan zitten zoeken naar m'n oude antwoorden. Als je gewoon zou discussieren, zou ik je niet steeds op hoeven te wijzen dat ik een vraag al beantwoord had. Maar vooruit, omdat ik geen zin heb om het op te zoeken, schrijf ik het nogmaals op.

Eerst mijn (de christelijke) uitleg: Jezus (= Christus) is echt, concreet, fysiek gestorven en die handeling heeft 'plaatsvervangende' geldigheid voor ieder mens (die dat wil). Zoals Paulus het mooi in 2 kor.5:21 formuleert: "Hem (Jezus) die geen zonde gekend heeft, heeft Hij (God) voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem'. Jezus heeft dus onze 'rol' overgenomen. Hij droeg onze zonden, wij krijgen in plaats daarvan 'Zijn leven'. Paulus gebruikt in 2 kor.5:15 letterlijk en figuurlijk door elkaar. Dat is niet moeilijk in te zien, want aa nde ene kant spreekt Paulus over het feit dat allen gestorven zijn, maar direct erna schrijft hij dat één gestorven is, opdat allen zouden leven. Dus het 'gestorven' wat 'allen' overkwam was geen letterlijk sterven, want anders zou Paulus niet kunnen zeggen dat ze leefden (anders zouden Paulus en diens briefschrijvers en wij er niet eens zijn, immers als allen letterlijk gestoven zijn, dan was iedereen ook echt dood). En hier ligt ook de oplossing van de voor jou kennelijk wat raadselachtige zin: "dat één voor allen gestorven is, dus zijn zij allen gestorven". Eén is letterlijk gestorven, die 'allen' figuurlijk. Net zo goed als 'Nederland' (alle nederlanders) figuurlijk gewonnen hebben, als het nederlands elftal letterlijk de overwinning behaalt.

Er is dus (vanuit christelijk oogpunt bezien) niks raadselachtigs of onverklaarbaars aan deze passage, tenzij je kunt aanwijzen waar deze verklaring conflicteert met de bijbel. Het kan natuurlijk best dat dit antwoord vanuit jouw visie nergens op slaat, maar dat kan nooit het probleem zijn. Jouw visie slaat immers vanuit mijn standpunt ook nergens op, maar ik ga dat niet steeds als argument aanwenden (omdat het een NON-argument is zijn).

quote:

Je hoeft van mij niets 'te slikken' en dat weet je. Maar Paulus schreef nu eenmaal niet: 'Indien Jezus niet is opgewekt......, maar:'Indien Christus niet is opgewekt.....' Dat laatste heeft pas effect op de GEHELE mensheid.

Deze bewering gaat alleen op, ALS inderdaad onderscheid gemaakt dient te worden tussen Jezus en Christus. Maar ALS dat onderscheid er niet is, dan vervalt je argument. Als beide hetzelfde zijn, dan maakt het immers niet uit welke aanduiding Paulus hier gebruikt, en hebben beide beweringen dezelfde betekenis.

Daar kun je tegen protesteren (en heb je al vaker gedaan) door te zeggen dat ik de namen niet onderscheid en dat Jezus en Christus wel degelijk verschillend zijn, omdat Jezus' dood en opwekking geen universele gevolgen kan hebben maar die van Christus wel, maar dat is niets anders dan een goedkope cirkelredenering, omdat je 'bewijs' alleen werkt, als je al had aangenomen dat wat je wilde bewijzen waar is, namelijk DAT er een verschil is, en DAT dat verschil uitmaakt voor of het universeel is of niet. Als je dat aanneemt, volgt er uiteraard dat Paulus hier niet 'Jezus' had kunnen zeggen, maar dat bewijst in het geheel niet dat die aanname juist is. Want als je aanneemt dat er geen onderscheid is, dan ontstaat er geen contradictie. Dit vers bewijst dus niks.

Als er bv. had gestaan: "Jezus' dood was alleen voor sommigen, maar Christus' dood voor allen", dan zou je een punt hebben hier. Omdat in dit voorbeeld het gelijkschakelen van Jezus en Christus in de zin een contradictie oplevert. Er zou dan staan: "Jezus' dood was alleen voor sommigen, maar Jezus' dood voor allen" en dat is contradictoir. Als er iets dergelijks zou staan, dan zou je uit de contradictie in de conclusie kunnen afleiden dat de aanname (Jezus = Christus) niet juist was, omdat ze tegen de logica ingaat.

De tekst uit 1 kor. 15 die jij aandraagt is echter niet van deze vorm. Als je uitgaat van "Jezus = Christus", dan staat er geen contradictie in de tekst, maar als je uitgaat van "Jezus is niet gelijk aan Christus" dan staat er evenmin iets onmogelijks. Hooguit zou het kunnen dat één van beide opties conflicteert met andere teksten. Maar dat de uitkomst conflicteert met je visie kan NOOIT een argument zijn, omdat je je visie als AANNAME hebt, niet als FEIT.

Ik hoop dat je dat inziet, want anders is een discussie echt zinloos, omdat je dan door blijft gaan met niet-valide argumenten poneren.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: mei 19, 2006, 08:04:13 pm »
Nunc,

Het beste lijkt mij, om niet breedvoerig op je toch wel felle betoog in te gaan, Nunc. Onze inzichten lopen zo ver uitelkaar, dat er blijkbaar geen overeenstemming mogelijk is. Een paar opmerkingen: Een zogenaamde historische Jezus kan ik niet aanvaarden, want dat zou voor mij ook een ander Godsbeeld betekenen. Ik geloof nu eenmaal niet in een God die handelend optreedt, of 'ingrijpt' in de menselijke geschiedenis. Het zou betekenen, dat er iets is misgelopen in de geschiedenis van de mens. En dat is voor mij ondenkbaar. Ik lees het verhaal van Genesis als een bestaansverhelderend verhaal. God heeft alles zo gewild en stelde alle mensen tot zondaren. Hij zal ze ook allen tot rechtvaardigen stellen (Rom.5.19).
Dat er in de voor-christelijke godsdiensten geen hoogstaande waarheden waren, ontken ik ten stelligste. In het Oosten strengelde zich het filosofische en het religieuze geestesbezit tot een ongescheiden geheel dooreen. Ik heb er al eerder op gewezen, dat het Chinese Tao en het Boeddhistische Brahman overeenkomen met de Griekse Logos van Johannes. Het is het Licht, dat komende was in de wereld en IEDER mens verlicht. (Joh.1.9)  Jezus Christus gaf daarvan, ten bate voor ons, het UNIEKE voorbeeld. Wij hebben Hem daarin na te volgen! En ook daarom is Jezus voor mij geen historische figuur, maar ik moet MIJZELF op de proef stellen en geloven dat Jezus Christus in mij is. Voor 'het kruis' geldt het zelfde. Voor mij staat dat niet op Golgotha. Want wij moeten het Paulus na kunnen zeggen:'Met Christus ben ik gekruisigd en toch leef ik, (dat is) niet meer mijn ik, maar Christus (Geest) leeft in mij. En voor zover ik nog in het vlees leef, leef ik door het geloof van de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij overgegeven heeft'
Zou het niet beter zijn, het hierbij te laten?
Laten wij het dus ieder op eigen wijze benaderen en er mee bezig blijven!

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: mei 19, 2006, 08:12:39 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 19 mei 2006 om 20:04:
Nunc,

Het beste lijkt mij, om niet breedvoerig op je toch wel felle betoog in te gaan, Nunc. Onze inzichten lopen zo ver uitelkaar, dat er blijkbaar geen overeenstemming mogelijk is.
Piet, mijn 'felle betoog' (Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is") ging niet over verschil van inzichten, maar over jouw poging om je standpunt te onderbouwen met een collectie van non-argumenten, historische onwaarheden en emotionele argumenten. Ik begrijp best dat we verschillen van inzicht hebben, maar dat betekent nog niet dat ik van mezelf of van jou accepteer dat er uitspraken als argument gebruikt worden DIE GEEN ARGUMENTEN ZIJN. Dit geldt voor vrijwel al je opmerkingen tot aan de zin: "Vanuit dit oogpunt zouden we mogen stellen, dat het een noodlottige kortzichtigheid is geweest om de bijbel massaal te verspreiden". (Het tweede deel van je post is inderdaad een 'verschil in inzicht')/ Dat je dat als 'fel' ervaart, kan aan mijn toon liggen, maar het kan evenzeer liggen aan het feit dat je argumenten inderdaad zijn zoals ik ze analyseerde.

quote:

Een paar opmerkingen: Een zogenaamde historische Jezus kan ik niet aanvaarden, want dat zou voor mij ook een ander Godsbeeld betekenen.

dus je redeneert naar de conclusie toe? Dat mag natuurlijk, maar je moet dan ook niet verwachten dat anderen dat overtuigend vinden.

quote:

(..)
Dat er in de voor-christelijke godsdiensten geen hoogstaande waarheden waren, ontken ik ten stelligste. In het Oosten strengelde zich het filosofische en het religieuze geestesbezit tot een ongescheiden geheel dooreen.

en als je leest wat ik geschreven heb, dan zie je dat ik iets dergelijks ook niet beweer. Ik protesteer alleen tegen de karikatuur dat de pre-christelijke religies allemaal 'mystiek' zouden zijn en tolerant en van de vorm 'god IN je'. Dat is gewoon niet waar namelijk.

quote:

(..)
(..)

ik zou toch nog steeds graag weten hoe je je visie kunt verdedigen in het licht van Kolossenzen 2:9
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2006, 08:16:44 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: mei 19, 2006, 08:27:17 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 19 mei 2006 om 17:42:
[...]
In onze discussie staan dogmatiek, ofwel orthodoxie (het vasthouden aan de kerkelijke leer) tegenover elkander.
Hoewel het ongetwijfeld een verschrijving is, is het wel een opmerkelijke, aangezien je op één hoop vegen van dogmatisch en orthodox geloof vragen oproept over wat het is waar je dit tegenover meende te kunnen stellen. Dogmatiek is iets anders dan orthodoxie, en orthodoxie is niet hetzelfde als vasthouden aan de kerkelijke leer. Sterker nog, de kerkelijke leer volgt nu juist uit een orthodox geloof, niet andersom.

quote:

Dogmatisch geloof is voornamelijk gebaseerd op zogenaamde historische feiten.
Nee, orthodox geloof wel. Dat je datgene waar je graag tegen ten strijde trekt wezenlijk niet begrijpt is lastig, dat begrijp ik, maar ik neem aan dat je niet dogmatisch wil vasthouden aan je denkfouten? Dogmatisch geloof, wat, als je de term dogmatiek niet misbruikt zoals in het Nederlands helaas de norm is, is vooral een geloof dat haar eenheid weet te bewaren, doordat het accepteert dat het geloof van de Kerk (zoals neergelegd in dogma's) van eeuwen, en van alle gelovigen, de strijdende, de lijdende en de zegevierende Kerk, het geloof is zoals gegeven door haar Heer, Christus, en behouden door de heilige Geest. Dogmatisch geloof staat daarmee niet tegenover esoterisch geloof, maar tegen individualistisch geloof. Overigens zal je wellicht zijn opgevallen dat nergens puur dogmatisch geloof voorkomt, en nergens puur individualistisch.

quote:

En dat roept steeds weer opnieuw weerstanden op.
Het vasthouden aan historische feiten is inderdaad een tamelijk uniek, en weerstanden oproepend element in het Christendom, een element dat al voorkwam in het Joodse geloof, en dat in de Islam is overgenomen. Niet zo gek, drie religies uit éénzelfde familie, maar dat terzijde. In andere religies zie je toch vooral een mythologische basis, wat de door atheïsten zo vaak ook aan het christendom verweten "God of the gaps" oplevert. In zekere zin is dat een makkelijker, eenvoudiger te accepteren geloof. Het vergt immers niets van je, het is vooral een beeldtaal om het niet direct tastbare mee te benoemen. De drie op Abraham terug te voeren religies doen iets anders, ze brengen het goddelijke direct in onze wereld, het Christendom méér dan de andere drie. En dat levert geen antwoorden op moeilijke vragen, geen opvulling van de gaps, maar het opent juist nieuwe gaps, het roept nieuwe vragen op. Dat wil inderdaad nog wel eens weerstand oproepen, en inderdaad, je ziet zelfs mensen die zich min of meer tot het christendom rekenen die hier zoveel moeite mee hebben dat ze allerlei vluchtwegen zoeken om hun geloof maar weer in de mythologische hoek te brengen, waar niets echt iets betekent, omdat alles zich afspeelt in de eigen geest, de eigen fantasie.

quote:

In de voorchristelijke godsdiensten geloofde men overwegend in het goddelijke IN de mens, dat door de mens ZELF tot ontwikkeling gebracht moest worden.
Helaas, helaas, je laat je verleiden de fantasietjes van "New Age", "paganisten" en "wicca's" serieus te nemen. Maar jammer, die voorchristelijke godsdiensten zijn betrekkelijk goed gedocumenteerd, en uit niets blijkt dat de 20e eeuwse verzonnen religies een werkelijke relatie hebben met de voorchristelijke godsdiensten. Overeenkomsten in uiterlijkheden zeggen volstrekt niets (zie de discussie over de VKK elders, als voorbeeld), overeenkomstige elementen evenmin (zie de opmerking over de Joodse wortels van de Azteken, waar Nunc naar verwees). Wat je ziet is een mythologisch, los van de mensenwereld staand meer-godendom in een enorme variatie, dat in maatschappijen die in verregaande staat van decadentie verkeren nog wel eens naar gnostische richtingen ontwikkelt. Dus niet "overwegend", maar een op zichzelf uitzonderlijke uiting van de decadente mens die zichzelf tot centrum van de wereld promoveert en daar de leegte probeert te vullen die hij ervaart.

quote:

Hoewel er verschillende godsdienstvormen waren, was men veel toleranter, omdat hun geloof beruste op mythologische  verhalen, waarbij het 'echt gebeurd' absoluut niet aan de orde kwam.
Precies. Het is die gemakzuchtige vorm van godsdienst waar je naar streeft. Niet omdat die juister zou zijn, maar omdat die je makkelijker af gaat. Ze eist niets, ze verwacht niets, ze is vrijblijvend, narcistisch en gemakzuchtig. Decadent tot op het bot.

quote:

Een godsdienstonderzoeker schreef eens, dat een religie die eist dat de geboorte van Jezus een historisch feit is, wel in strijd moet zijn met ALLE religies van ALLE tijden.
Dan vergiste de onderzoeker zich op twee manieren. Ten eerste is een dergelijke religie niet in strijd met ALLE religies, maar met ALLE religies behalve christendom en islam. Ten tweede is het een omkering van causaliteit die duidt op diepgaand onbegrip bij deze onderzoeker: het christendom eist niet dat de geboorte van Jezus een historisch feit is, het christendom is ontstaan omdat het historische feit van Jezus dood en opstanding niet te ontkennen viel.

quote:

Het materialistisch Westen heeft de bijbel maar al te historisch en letterlijk opgevat.
Je bent niet heel erg goed op de hoogte van 2000 jaar exegetische traditie van de Kerk van het Westen begrijp ik?

quote:

Hoe komt het toch, dat het christendom zo hopeloos versplinterd is?
Mensen hebben moeite te aanvaarden dat niet hun individuele interpretaties en hun individuele geloof voorrang heeft, maar het geloof van de Kerk. Terecht of niet, daar zal op dit forum nooit overeenstemming over ontstaan, maar dat is wel de basis voor de versplintering. Maar je voegt net iets te makkelijk één woord toe. De versplintering is een gruwel, maar ze is niet hopeloos. Ze heeft de verspreiding van het Evangelie over de wereld eerder gestimuleerd dan gehinderd, ze heeft de Kerk extreem belangrijke lessen geleerd (de reformatie is een gesel in Gods hand geweest die de Kerk, hoogst noodzakelijk, getuchtigd heeft), en ze heeft mogelijk (persoonlijk denk ik: waarschijnlijk) méér mensen de weg naar Christus gewezen, dan de RKK alleen had gekund. Je noemt het versplintering, maar even gemakkelijk kan je het variatie noemen. Want hoewel we elkaar op de variaties buitengewoon fel kunnen aanspreken, is er eigenlijk in de fundamenten geen enkele versplintering: van GKv tot RKK en van Nederduits gereformeerd tot Russisch Orthodox, zo verschillend als de liturgie, de zedenleer, de ecclesialogie, de eschatologie, ja zelfs de canon van de Schrift, zo rotsvast is het ene fundament: de mensgeworden, gekruisigde en verrezen Heer, Jezus de Gezalfde. In wat jij versplintering noemt kan ik als katholiek hier broeders en zusters ontmoeten, met wie ik op het oog vrijwel niets deel, en werkelijke broederschap ervaren. Versplintering? Nee, het christendom is geen verdeeld huis, wel een huis met vele kamers.

quote:

Hoofdzakelijk door een letterlijke interpretatie van de bijbel! Vanuit dit oogpunt zouden we mogen stellen, dat het een noodlottige kortzichtigheid is geweest om de bijbel massaal te verspreiden.
Die denkfout heeft de RKK gemaakt in/na Trente, en ze heeft tot haar eigen schade pas rond Vaticanum II ingezien dat dit een denkfout was. Als je gelijk zou hebben, zou je binnen de RKK, in de lange eeuwen tussen Trente en Vaticanum II weinig verdeeldheid moeten zien. En klopt dat? Lijkt me niet he?

quote:

Een voor mij onbekend schrijver vatte het eens als volgt samen:'
De bijbel heeft de mensen niet veel geleerd. Zij hebben zich wetmatig volgens hun schema verder ontwikkeld en hebben in de z.g. christelijke landen uit de bijbel gehaald wat in hun kraam te pas kwam, alle opvolgende en aan elkaar tegengestelde fasen van hun ontwikkeling door. En hun veranderend denken hebben zij telkens op de bijbel geprojecteerd. Zij zijn voortgegaan in hun illusie te leven en hebben de in beelden gehulde waarheid daarvoor gebruikt. Zij hebben zichzelf tot een afgod gemaakt en daarvoor de figuur van Jezus genomen en deze soms met hun devotie zozeer belevendigd, dat zij zelfs zijn verschijning hebben menen te zien. De Oosterling begrijpt echter beter dan de Westerling, dat zulke verschijningen niet voorkomen. De strijdlustige Westerling is echter geneigd zijn maaksel, zijn godsvoorstelling, als de enig juist uit te roepen en nog aan anderen op te dringen.
Het is overduidelijk waar dat de Kerk twee longen heeft, niet één: de Kerk van het Westen en de Kerk van het Oosten. Dat beide Kerken betrekkelijk gescheiden leven is niet best, en doet alle christenen tekort. Maar je vergist je ernstig als je denkt dat jouw denkbeelden, of die van je onbekende schrijver, in het Oosten op een greintje sympathie zouden kunnen rekenen. Eerder in tegendeel, de Kerk van het Oosten is heel wat strijdbaarder dan die van het Westen.

quote:

De boeken van het Nieuwe Testament zijn geschreven door mystici, die daarin hebben neergelegd hoe zij zelf tegenover hun medemensen en tegenover de dingen der wereld stonden'.
Of het allemaal mystici waren waag ik te betwijfelen, maar dat er mystici bij waren lijkt me evident. Het is jammer dat we in ons door de reformatie en de Verlichting zo getekende deel van de wereld de betekenis van mystiek zo ernstig uit het oog zijn verloren, dat velen hier nog zullen denken dat mystiek ook maar een greintje met gnostiek of esotherie te maken heeft. Noch jouw poging deze verbinding te leggen, noch het afkeurende gemompel van hen die geen weet hebben van wat mystiek is, bij het horen van die term, doet echter af aan het feit dat de grootste mystici tot de grootste bestrijders van wat jij verkondigt behoren.

quote:

Het verhaal van Jezus Christus is een verhaal over u, over mij en over ons allen! Paulus vroeg in 2 Kor.13.13:'Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoek uzelf. Of zijt gij niet zo zeker van uzelf, dat Jezus Christus in u is? Want anders zijt gij verwerpelijk'
Een dergelijke oproep nodigt ons NIET uit, om de catechismus eens uit het hoofd te gaan leren.
Vanzelfsprekend niet. De katechismus is immers slechts een beknopte vastlegging van het geloof, niet de bron of de basis daarvan. Haar bestuderen kan nuttig zijn, maar haar uit het hoofd leren, of zelfs maar die suggestie doen, is vooral een uiting van weinig benul van wat de katechismus is.

quote:

Of de Dordtse leerregels.
Hoe boeiend ik de 3FvE, waaronder deze leerregels, ook gevonden heb, hoe leerzaam het werk van Luther en Calvijn ook, je kan toch met droge ogen niet suggereren dat deze werken voor mijn geloof van al te diepgaande betekenis zouden zijn?

quote:

Maar hier gaat het over ons eigen innerlijk, ons eigen wezen, ja, om bevindelijke kennis. Of we het nu gnostiek noemen, of niet, als wij God willen ervaren, zullen we naar binnen moeten gaan en wij zullen het goddelijke bezitten voor zover wij het ZELF tot ontwikkeling brengen.
Ja, je beweert dat, en bewust of niet herhaal je vrijwel letterlijk de woorden waarmee deze boodschap voor het eerst aan de man (de vrouw, eigenlijk) werden gebracht.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: mei 19, 2006, 08:35:21 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 19 mei 2006 om 20:04:
Nunc,

Het beste lijkt mij, om niet breedvoerig op je toch wel felle betoog in te gaan, Nunc.

[...]

Laten wij het dus ieder op eigen wijze benaderen en er mee bezig blijven!
Waar argumenten falen, gooit de heer Strootman de handdoek in de ring. Het zou nu van intellectuele eerlijkheid getuigen, om dan ook op al die andere fora te melden: "Ik, P. Strootman, krijg het volstrekt niet voor elkaar om argumenten aan te dragen vóór mijn visie, of argumenten te weerleggen tegen mijn visie. U, lezers op dit forum, weet het wellicht niet, maar op forum.gkv.nl kunt u draad na draad nalezen hoe ik faalde in mijn pogingen, en om die reden wierp ik daar de handdoek in de ring. Als u op dit forum mij serieus blijft nemen, terwijl ik u gewezen heb op mijn inhoudelijke nederlaag, dan doet u dat geheel voor eigen rekening"

Ik ben benieuwd of je die eerlijkheid kan opbrengen.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: mei 19, 2006, 09:59:48 pm »

quote:

diak2b schreef op 19 mei 2006 om 20:35:
[...]

Waar argumenten falen, gooit de heer Strootman de handdoek in de ring. Het zou nu van intellectuele eerlijkheid getuigen, om dan ook op al die andere fora te melden: "Ik, P. Strootman, krijg het volstrekt niet voor elkaar om argumenten aan te dragen vóór mijn visie, of argumenten te weerleggen tegen mijn visie. U, lezers op dit forum, weet het wellicht niet, maar op forum.gkv.nl kunt u draad na draad nalezen hoe ik faalde in mijn pogingen, en om die reden wierp ik daar de handdoek in de ring. Als u op dit forum mij serieus blijft nemen, terwijl ik u gewezen heb op mijn inhoudelijke nederlaag, dan doet u dat geheel voor eigen rekening"

Ik ben benieuwd of je die eerlijkheid kan opbrengen.

diak2b

Ik hoop t.z.t. correct te reageren, maar ga nu zeker wel een week op vacantie.
Vr.gr.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: mei 19, 2006, 10:02:57 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 19 mei 2006 om 21:59:
[...]

diak2b

Ik hoop t.z.t. correct te reageren, maar ga nu zeker wel een week op vacantie.
Vr.gr.
Geniet er van!