quote:
P. Strootman schreef op 14 april 2006 om 13:58:Nunc,
Antwoord op je post van 14-4-2006 00:30.
Nunc,
Je antwoord over de schamele 4 keer, dat Paulus, Jezus geciteerd zou hebben, bevredigt beslist niet. En het heeft ook niets te maken met mijn visie, alsof ik teksten negeer, die niet in mijn raam passen. Theologen hebben koortsachtig gezocht naar bewijzen, om het stilzwijgen van Paulus over de aardse Jezus te kunnen verklaren, maar zij hebben ze niet gevonden. Paulus vermeed uitdrukkelijk de aardse Jezus, want, zoals ik al eerder opmerkte, noemde hij zijn naam zélfs niet in Galaten 4.4. Heel afstandelijk sprak hij over ‘de uit een vrouw geboren Zoon van God’. In historische zin, noemt hij Hem zelfs nog niet één keer! Méér nog, voor Paulus is de Christus géén ‘zoon van David’ of een ‘Jezus van Nazareth’, maar de spirituele Christus, de Geest Gods.
ja, als je alle referenties aan het kruis en het bloed negeert of 'geestelijk' uitlegt, dan vind je inderdaad geen 'aardse Jezus'.
quote:
1 Korinhe 6 heb ik nog eens nagelezen, maar daarin is het al Geest, waarover Paulus het heeft. Je gaat wél rustig voorbij aan de betekenis van de drievoudige naam: Here Jezus Christus. Als die drievoudige naam genoemd wordt, gaat het niet uitdrukkelijk over de persoon van Jezus, maar over de Geest, die mens werd en weer Geest. En dat zou jij best kunnen begrijpen!
zucht. Als je eerst alle referenties naar een fysieke Jezus weghaalt, door te claimen dat elke keer dat er 'Here Jezus Christus' o.i.d. staat, het over de geest gaat, dan vind je inderdaad geen verwijzingen naar de persoon van Jezus.
Het is dus een betrekkelijk LOZE constatering van jou, dat Paulus niet uitdrukkelijk over de persoon van Jezus praat. Je bent als iemand die een donkere zonnebril opzet en daarna klaagt dat hij geen felle lichten ziet.Hoe je het ook wendt of keert, er staan in de Paulinische brieven citaten, die ook in de 4 evangelien staan, en daar uitgesproken worden door Jezus/Christus. Of dat nu citaten zijn die door 'de Christus-geest' gedaan zijn of door de persoon Jezus, is niet af te leiden uit de citaten, omdat het een aanname is, die vooraf gaat aan het interpreteren van de citaten. Het is dan ook volledig zinloos om mij te verwijten dat ik geen rekening houd met de 'drievoudige naam'. Ik meen overigens, dat ik al heb uitgelegd dat 'Here' gewoon een
T-I-T-E-L is. Er bestaat dus m.i. niet zoiets als een 'drievoudige naam' (behalve wellicht in jouw verbeelding).
Als je van mening bent dat die 'drievoudige naam' wel iets bestaands is, dan zul je me daarvoor argumenten moeten geven, in plaats van -zonder argumenten- mij te pas en te onpas te verwijten dat ik er geen rekening mee houd. Ik houd rekening met wat bewezen of aannemelijk is. Jouw 'drievoudige naam'-uitleg is vooralsnog geen van beide.
quote:
Je antwoord over de discipelen, die nog steeds bezig zijn met de opdracht van Jezus , heeft mij wel zéér verbaasd. Ook de ‘verklaring’ over Petrus, die die aansporing nodig had, waarna zij wél naar de heidenen gaan. Waar staat dat, Nunc?
Wat dacht je van handelingen 10 en 11? Petrus geeft daar zelfs de uitleg, waarvan jij claimt dat je haar niet in de bijbel kunt vinden.
"17 Indien nu God hun op volkomen gelijke wijze als ons de gave heeft gegeven op het geloof in de Here Jezus Christus, hoe zou ik dan bij machte geweest zijn God tegen te houden? 18 En toen zij dit gehoord hadden, kwamen zij tot rust en verheerlijkten God, zeggende: Zo heeft dan God ook de heidenen de bekering ten leven geschonken. "Let ook even op het detail:
op volkomen gelijke wijze als ons de gave heeft gegeven op het geloof in de Here Jezus ChristusOp volkomen gelijke manier als aan de JOODSE discipelen van Jezus dus.
quote:
Strootman
Ik heb het alleen uit de bijbel opgemaakt, Nunc, dat zij die opdracht van Jezus nooit, maar dan ook nooit uitgevoerd hebben.
kun je ook aangeven op welke basis je 'uit de bijbel opmaakt' dat zij 'die opdracht van Jezus nooit, maar dan ook nooit uitgevoerd hebben'? Ik zie hier een bewering en geen bewijs.
Argumenten vóór mijn bewering zijn, dat Petrus na Hand. 10/11 beseft dat de heidenen op gelijke wijze als de Joodse discipelen het heil kunnen ontvangen. En daarnaast, dat ongeveer vanaf dat moment ook aan de heidenen het evangelie gebracht wordt (bv. in Hand.11 in Antiochie) en dat daarna o.a. Paulus de heidense wereld intrekt, om ook daar het evangelie te brengen. Dat zijn allemaal handelingen die duidelijk passen in de uitvoering van de zendingsopdracht.
quote:
strootman
Je hele betoog hierover stort als een kaartenhuis in elkaar, als we ook nog in aanmerking nemen, dat de aanvankelijke taak en functie van de het volk Israël, om tot Heil van álle volken te zijn, in Handelingen 28.28 werd ingetrokken.
Mijn betoog stort als een kaartenhuis in elkaar? Waarom? Vanwege weer een onhoudbare interpretatie van een geisoleerd vers? Je verwijst naar Hand.28:28, waar staat
" Het zij u dan bekend, dat dit heil Gods aan de heidenen gezonden is; die zullen dan ook horen!". Maar er staat alleen dat het 'heil Gods' aan de heidenen gezonden is. Er staat allereerst nergens iets over het ingetrokken zijn van de taak en functie van het volk Israël. En uit Paulus' woorden in Rom.11 kunnen we opmaken dat God Zijn volk niet vestoten heeft.
Verder, zelfs als we er vanuitgaan dat op dit moment (hand.28:28) de functie van het volk Israël ingetrokken werd, hoe zorgt dat feit er dan voor dat mijn betoog als een kaartenhuis in elkaar stort? Dat ging toch over de discipelen (die zowel uit de heidenen als uit de joden kunnen zijn) de wereld in moeten gaan en nieuwe discipelen maken? Jezus gaf toch niet opdracht aan het hele joodse volk in Mat.28?
Je woorden hebben veel bravoure, maar absoluut geen inhoud. Waarom kun je niet gewoon inhoudelijk discussieren en solide argumenten aandragen? Als je visie de ware is, dan moet ze toch zeker in staat zijn zichzelf met logische en steekhoudende argumenten te verdedigen? Bovenstaande inhoudsloze retoriek is dan toch onnodig?
quote:
strootman
Wat dat rommeltje betreft,Nunc, heb ik duidelijk aangegeven hóe de situatie zich ontwikkelde.
De opsomming van een paar vragen (die ik al talloze keren heb beantwoord, dus vragen waarop je het antwoord al kon weten), noem je dat "duidelijk aangegeven"? Alsjeblieft zeg.
quote:
hier creëer je een in mijn optiek valse tegenstelling. In mijn visie heeft Paulus als WERKGEBIED de heidenen. Maar Petrus gaat ook gewoon bij heidenen op bezoek om die te bekeren (Cornelius), dus als je Hand.10+11 nog een keer leest dan zie je dat je vraag een onzinnige is.
quote:
"En moet er nu gedoopt worden in de naam des Vaders en des Zoons en des Heilige Geestes, of niet?
Meestal staat er in handelingen gewoon dat er gedoopt wordt. We weten dus niet eens wat de discipelen erbij zeiden, en in wiens naam ze dat deden. Er werd gedoopt, de gelovigen geloofden in God-de Vader, ze ontvingen de Heilige Geest na de doop en soms vermeldt Lukas nog dat de doop in de naam van Jezus is. Als Lukas bedoeld had te zeggen dat de doop álléén in de naam van Jezus was, dan had hij dat vast wel expliciet vermeld, aangezien de context (ontvangen van de heilige Geest, etc) anders suggereert.
quote:
"Paulus is immers helemaal geen voorstander van de waterdoop!
ik vroeg waar je dit op baseerde. Paulus sprak immers ook over 'één geloof, één doop'. Ging dat niet over water dan? Mag je mij uitleggen waarin Paulus dan wel wilde dopen. En dan mag je uitleggen wat er precies met Gajus en Crispus en het huis van Stefanas gebeurd is (1 kor. 1).
quote:
"Dat levert dus een enorm probleem op.
nee hoor, zie de antwoorden hierboven, en de antwoorden die ik al eerder op deze vragen gaf.
quote:
Maar het is niet het enige probleem, want de twaalf moeten de volkeren tot Jezus' discipelen maken, maar Paulus vermaande ons, om Jezus niet meer te KENNEN. Hoe moet dat nu?
En hier vroeg je alweer naar de bekende weg. Denk je nu echt, dat het nuttig is om steeds weer dezelfde vraag te stellen, terwijl ik die al beantwoord heb (en jij daarentegen nog niet op dat antwoord in bent gegaan)?
Eerst gaf ik antwoord op deze vraag in o.a.:
Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is"Daarna kwam jij met allerlei andere zaken, maar je weigerde op mijn antwoord in te gaan. Ik heb daarna geregeld gevraagd of je er nog op in wilde gaan. Uiteindelijk ging je er op in (
Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is") met een makkelijk weerlegbare cirkelredenering. En daarna was het weer stil op dat front. En nu kom je weer met dezelfde vraag. Reageer eerst maar eens op m'n oudere post hierover, voordat je het weer dezelfde vraag stelt.
quote:
Strootman
Maar je maakt je er simpel van af met de opmerking: Jezus is er voor iedereen, jood en heiden’ En je vindt het óók nog een makkelijk oplossing. Maar hóe dikwijls je dat ook zegt, als Nunc of Piet zich aan Hem zouden voorstellen en Hem aan zouden spreken met 'Here, zoon van David', dan zou Hij Zich zonder één woord te spreken, van ons afkeren.
onzinnige retoriek. Ik kan net zo goed zeggen dat Jezus zich juist wel over ons zou ontfermen als we Hem zo aanspreken. Als je geen echte argumenten hebt, laat dan alsjeblieft deze retoriek weg en geef het gewoon toe.
quote:
Vervolgens vraag je waarom Paulus geen voorstander is van de waterdoop? Een terecht gestelde vraag, overigens. Inderdaad schreef hij in Efeze 4.5
:’Één Here, één geloof en één doop’
Zoals we weten, was voor Paulus de Here de Geest. Vervolgens dat éne geloof. Dat éne geloof was het geloof in Christus Jezus, want in Galaten 3.26 en 27 schreef hij:’Want jullie allen zijn zonen van God door het geloof in Christus Jezus. Want jullie allen, die in Christus Jezus gedoopt bent, hebben zich met Christus bekleed’
Verheven taal, maar wie gelooft, dat de Christus in hem of haar woont, hééft zich met Christus bekleed, wat neerkomt op een doop zónder water.
Wat is dit nu weer voor kromme redenering? Deze passage bewijst niks, omdat die doop net zo goed wel of niet een daadwerkelijk fysiek gebeuren met water kan zijn geweest. Galaten 3 sluit geen van beide opties uit. Deze uitspraak van Paulus is consistent met jouw visie dat de hier bedoelde doop alleen 'symbolisch' is, maar ook met mijn visie dat het een fysiek gebeuren was met symbolische betekenis.
quote:
strootman
Je antwoordt:deels’, op de korte tekstfragmenten die ik citeerde, deed mij in een schaterlach uitbarsten. Wist je hier niet méér op te zeggen, Nunc.
hoe moeilijk is het om normaal op mijn woorden in te gaan?
quote:
Eigenlijk ís het ook een belachelijk antwoord, want de apostelen zijn allang dood en begraven, zonder dat zij ooit naar de volkeren zijn gegaan!
Hoezo nu weer 'belachelijk antwoord'. Het enige wat hier belachelijk is, is jouw reactie.
Jij vroeg:
"
Kortom, zijn de beloften van God:
'Het volk zal tot u lopen'
'Zullen tot uw licht gaan'
'Zullen tot u gekeerd worden'
'Het heir der heidenen zal tot u komen'
vervuld?"
Ik zeg 'deels' als antwoord. Ben je nu echt incapabel om je in te leven in andermans levensvisie? Moet ik echt elk triviaal antwoord ook nog uitleggen? Deze antwoorden zijn toch duidelijk vanuit mijn visie? Sorry hoor, maar hier kan ik dus geiriteerd van worden.
Deze beloften zijn deels vervuld. Welke letter van het woord 'deels' snap je niet?'Het volk zal tot u lopen' -> een deel van de Joden geloofde in Jezus, een deel niet. Dus voorlopig deels vervuld
'Zullen tot uw licht gaan' -> idem, dus voorlopig deels vervuld.
'Zullen tot u gekeerd worden' -> idem, reeds deels vervuld
'Het heir der heidenen zal tot u komen' -> Rom. 11:25 "
"Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden,". Dit is nog niet vervuld dus, omdat het een eindtijdsprofetie is. Dit gebeurt kennelijk NA dat bovenstaande 3 beloften uit zijn gekomen.
Dus 'deels' was vanuit mijn visie een duidelijk en helder antwoord. Jouw suggestie echter dat de apostelen de enigen waren die het moetsen vervullen, en dat alles in één levensspanne, is absurd. Waarom zou dat moeten?
Verder lijk je te verwachten, dat mijn antwoorden op jouw vragen, moeten overeenstemmen met jouw antwoorden op diezelfde vraag, want in alle andere gevallen wijs je ze steeds af. Maar iets ridiculers heb ik nooit gehoord. Natuurlijk kan dat niet. Jouw antwoorden op mijn vragen zijn toch ook niet dezelfde als mijn antwoorden daarop? Daarvoor verschillen onze vooronderstellingen nu juist teveel. Ik geef antwoord op een vraag, vanuit mijn visie, jij vanuit de jouwe.
Het enige nut wat dergelijke vragen kunnen hebben, is om te kijken of een bepaalde visie (de jouwe of de mijne) intern consistent is. Als ik een antwoord op een vraag over een bepaalde bijbeltekst geef, en het is niet consistent me de rest van MIJN visie, dan mankeert er ergens wat aan mijn visie, idem voor jouw visie.
Als beide visies intern consistent zijn, en ook consistent met de overige feiten, dan is er geen enkele grond om de ene visie boven de andere te verkiezen. Als echter de ene visie wel consistent is, zowel intern als met de externe feiten, en de andere visie niet, dan dienen we de eerste visie te verkiezen boven de tweede - tenminste als we geinteresseerd zijn in het vinden van de waarheid.
Je doet er dus goed aan, voordat je mij een vraag stelt, om te kijken of je zelf al kan bedenken wat mijn antwoord vanuit mijn visie zal zijn. En als dat antwoord in principe consistent is met de tekst in kwestie en met de rest van mijn visie, dan hoef je niet de moeite te doen om de vraag te stellen. Het is absoluut niet de vraag, of mijn antwoord met jouw visie consistent is, want dat antwoord weten we al. De enige interessante vragen die gesteld kunnen worden, zijn vragen waarvan je verwacht dat ik er geen
in mijn visie kloppend/consistent antwoord voor heb, terwijl jouw visie wel een goed antwoord aandraagt. Dat zou namelijk kunnen duiden op het juist zijn van jouw visie en het onjuist zijn van mijn visie. Andersom geldt voor mij precies hetzelfde. Ik kan duizend keer wijzen op een tekst die overeenstemt met mijn visie, maar als ik al weet dat jij die tekst in jouw visie ook makkelijk kunt uitleggen, dan is het van nul en generlei waarde om die vraag uberhaupt te stellen. Ze kan dan immers niet dienen als discriminator tussen onze visies.
quote:
strootman
De opmerking van mij over géén uitverkoren volk meer, heb je inmiddels hopelijk begrepen, want die uitverkiezing valt ten nauwste samen met de door jou veronderstelde massale zendingsijver van de apostelen der besnijdenis, die naar de volkeren zouden gegaan zijn. Wat natuurlijk fantasie is!
dit mag je uitleggen, want ik snap er niks van.
Wat heeft het wel of niet uitverkoren volk zijn van Israel te maken met zendingsijver naar de volken?
quote:
strootman
Je uitleg van wat een echte biografie is, moet ik naast mij neerleggen, want het zijn géén biografieën.
DAn diskwalificeer je jezelf hiermee voor serieuze discussies. De ideeën van iemand, die zo nadrukkelijk geen zin heeft om op een serieus argument in te gaan, en alleen maar reageert met het spreekwoordelijke
"het is zo, want het is zo" verdienen geen respect of aandacht.
quote:
Ik geloof dat niet alleen omdat een zekere Alvin Boyd Kuhn schreef:’Uit een eerbiedwaardige beschaving (Egypte, waarin Mozes werd onderwezen), is de literatuur afkomstig, die een eind maakt aan alle debatten, door ons het niet-vervalsbare bewijs te leveren dat de evangeliën geen geschiedenis beschrijven en dat nooit hebben gedaan. Er is nu bewezen, dat het cryptische drama’s zijn over de spirituele evolutie van de mensheid en over de geschiedenis van de menselijke ziel in haar aardse tabernakel van het vlees’.
leuk dat Kuhn dat gezegd heeft, maar aangezien romeinse en joodse geschiedschrijvers aan Jezus refereren, weten we dat Jezus een historische persoon was.
quote:
Maar, zoals ik al zei: Ik neem het ook aan, omdat de verschillen van de 3 synoptische evangeliën onderling en het gnostisch evangelie van Johannes, duidelijk laten zien, dat het geconstrueerde verhalen zijn.
Je weet dus kennelijk niet, dat het Johannes-evangelie als AANVULLING op één van de andere drie is geschreven? Waarschijnlijk Markus. Het beschrijft dus juist voornamelijk, wat die evangelist niet op getekend heeft.
quote:
Of jij levensgevaarlijk zou zijn? Dat heb ik niet beweerd, maar als je de Jezus van het christendom als een historische figuur ziet, móet je, noodzakelijkerwijs, álle godsdiensten wel uitsluiten.
Ja en? Als ik naar de dokter ga omdat ik ziek ben, is er over het algemeen ook maar één medicijn (of enkele aan elkaar verwante medicamenten) voor mijn ziekte. De dokter zou mij voor gek verklaren als ik protesteerde dat hij alle andere medicijnen en middeltjes uitsluit, door mij het juiste medicijn voor te schrijven.
Je bovenstaande woorden zijn niets anders dan een loze kreet, omdat het tegenovergestelde met even veel recht gezegd kan worden.
quote:
Maar dat niet alleen! Je sluit al die miljarden mens uit, die vóór Hem geleefd hebben en gestorven zijn zónder Jezus.
Als je eens zou lezen wat ik aan je schreef dan wist je het antwoord hierop al, want ik heb het toch al meerdere keren gegeven.
quote:
Nu je laatste opmerking:Je stelt, dat ik het orthodoxe christendom én de verzoening door het bloed van Jezus, ongeldig verklaar en dat ik jou verwijt, dat jij andere godsdiensten ongeldig verklaar.
Ik ga natuurlijk niet álles herhalen. Ook wil ik niet beweren, dat ik alles op een feilloze manier heb overgebracht. Maar als Jezus wérkelijk is, zoals jij en het christendom het stelt, dan ziet het er voor de overige mensheid niet best uit. Je kunt hoog sprongen of laag, maar dat is de uiterste consequentie van de christelijke Heilsleer. Van hóe grote betekenis Jezus ook is in de bijbel, namelijk het unieke Voorbeeld van de Zoon van God, maar een plaatsvervanger is Hij absoluut níet. Wat dát betreft, sta ik in een veel en véél ‘ruimere’ heilsleer, waarin níemand uitgesloten wordt van ‘het bloed (leven) van Christus, dan het christendom en jij persoonlijk. Of je nu Brahman neemt, of Tao, of de Logos, zij zijn alle drie hetzélfde en HET woont IN de mens, teneinde het eeuwig Heil te kunnne verwerven. Herakleitos leerde, dat de Logos, de Kosmos moet doordringen, wil de verborgen harmonie tot openbaring komen. Of, zoals Paulus het schreef:’ De schepping ziet met reikhalzend verlangen uit, naar het openbaar worden van de zonen Gods’. De Logos is in íeder mens en verlicht ieder mens (Joh.1.9) En er zal niemand achterblijven. Jezus heeft het voorgedaan, want Hij was de grote Voleinder van het geloof! Wij zullen dus zélf de Logos in ons moeten verwerkelijken.
Goed, bovenstaande uitwijding bevestigt alleen maar mijn punt. Jij verklaart het orthodoxe christendom (waarvan onder andere ik geloof dat het waar is) tot onwaarheid. Het is dus hypocriet van je (om niet te spreken van onlogisch) om mij te verwijten dat ik andere godsdiensten voor onwaar verklaar. Je doet iets dergelijks immers zelf ook.