Auteur Topic: Jezus, God binnen de drieëenheid? * (afgesplitst)  (gelezen 10964 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Jezus, God binnen de drieëenheid? * (afgesplitst)
« Reactie #50 Gepost op: juni 11, 2004, 08:56:59 am »

quote:

Marjan Kroone schreef op 10 juni 2004 om 23:38:
""Dat is eigen aan een forum van de GKV en heb je denk ik maar mee te 'dealen' als je hier post.""

Kinkt anders als:
""Dat is eigen aan een forum van de GKV, dus daar zul je af en toe wel tegenaan lopen denk. Ik hoop dat het je er niet van weerhoudt om met ons mee te discusiëren, want wij staan ook open voor andere meningen."

Mezza bedoelde het juist vast vriendelijk en opbouwend (het is een lieve jongen  ;)  ) maar ik kan me voorstellen dat het niet heel aardig overkomt.

Dus bij deze: leuk dat je hier ook bent, welkom!  :w
Bombus terrestris Reginae

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juni 11, 2004, 09:16:28 am »
Dank je Bumblebee. Dat klinkt mij beter in de oren.

Nee even zonder gekheid. Het is vaker zo dat mensen vrij kortaf zijn. En dat is niet nodig, het kost niets meer om vriendelijk te zijn en op een vriendelijke manier af te sluiten als je je mening verkondigt maakt de discussie gewoon meer waard.

Gisteren heb ik me geregistreerd en ik liep in een dag 3 keer tegen dergelijke kortaf opmerkingen aan, zelfs een keer over iets wat ik nog helemaal niet wist. Vandaar mijn reactie.

groetjes en fijne dag!
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juni 11, 2004, 12:45:15 pm »
Sorry Marjan als mijn reactie (toch nog) wat chagrijnig overkwam. Zo bedoelde ik het absoluut niet. Waar ik je alleen even op wilde wijzen is dat hier op het forum gewoon relatief veel mensen aanwezig zijn voor wie de Bijbel het geinspireerde Woord van God is waarin Hijzelf naar ons toekomt en voor wie die Bijbel en die God megabelangrijk zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je je eigen mening moet/mag gaan opdringen of mensen ergens toe mag gaan dwingen. Dat is uit den boze natuurlijk. Maar dat wil wel zeggen dat zij denken/geloven dat datgene wat in de Bijbel staat niet geheel vrijblijvend is. Zo van: ik geloof in dit, jij gelooft in dat en samen komen we er wel...
Dus: zéker iedereen met respect en vriendelijkheid behandelen, maar dat houdt dus niet in dat altijd alle meningen vrolijk naast elkaar kunnen blijven bestaan (voor veel mensen hier).
That's just my point...
Ennuh..., natuurlijk heel hartelijk welkom en heel veel (discussie)plezier hier!  ;)  _/-\o_

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juni 11, 2004, 12:52:11 pm »
Prima Mezzamorpheus, ik hoop dat we samen een fijne tijd gaan hebben op dit forum.
Bij mij zal het soms frequent zijn, soms wat minder, maar ik vind het heerlijk om zoveel ideëen en meningen te kunnen lezen.

En wat de verschillen betreft, in respect voor elkaar is dat geen punt.
Uiteindelijk zijn we allemaal Zijn kinderen, op zoek naar Hem, op zoek naar elkaar.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juni 11, 2004, 09:01:52 pm »

quote:

Pier schreef op 10 juni 2004 om 19:44:
[...]

Bijelkaar hoort? Kun je dan (volgens het NT) ook door de wet zalig of rechtvaardig worden?

Wordt hier nu door Jezus de wet en de profeten buiten werking gesteld of niet?

Zo ja, dan geldt het grootste en meest heilige gedeelte van het Oude Testament niet meer, en daar hebben de Joden dus grote problemen mee.

Dit gold voor Abraham toch ook niet. Hij is gerechtvaardigd op grond van geloof. Dat is juist wat Paulus duidelijk wil maken. De wet is er later bij gekomen en zal niemand rechtvaardigen, want iedereen overtreedt die wet.

Nog even over de 3-eenheid. je valt over het veel gehoorde argument van 'ONS', maar waarom ga je dan niet in op de meervoudsvorm van Elohim: Dit zijn er minstens 3.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juni 12, 2004, 10:19:41 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 juni 2004 om 21:01:
[...]

Nog even over de 3-eenheid. je valt over het veel gehoorde argument van 'ONS', maar waarom ga je dan niet in op de meervoudsvorm van Elohim: Dit zijn er minstens 3.
Ik zou heel graag de grondtekst van het OT kunnen lezen, maar ik ken geen Hebreeuws ( moeilijk om te leren? ).Maar zou Elohim niet kunnen gaan over 1 God die uit meerdere dimensies bestaat? Want God is een alomtegenwoordig, almachtig, alwetend, alomvattend wezen.Deze gedachte heb ik niet van mezelf, maar vond ik op proclaim.nl:

quote:

Gen 1:1
IN HET BEGINSTADIUM SCHIEP ELOHIM, DE HEMELEN EN DIE AARDE.
BE - RASHITH BARA ELOHIM , ET HASHAMAIM WE'ET HA' ARETZ.

In de beginne was er kosmos, doch in die (schijnbare) oneindige kosmos was een Omnipresente omnipotente superenergie Wezen aanwezig in een Omnia dimensionale presentatie vorm.
Deze Omnia dimensionale omnipresente Super energiekracht wezen (zal ik vanaf nu 'Elohim' noemen,) bewoog Zich van Eridanus naar Hydra en van Orion naar de Plejaden en verder..., Anders gezegd,
Hij was gelijktijdig aanwezig in sterrenstelsels en sterrenhopen en andere sterrenstelsels en sterrenhopen zonder onderhevig te zijn aan de storende factor van plaatsgebondenheid en tijdsgebondenheid, Zijn dimensie, is een dimensie die alle andere dimensies gelijktijdig omvat, daarom kon Elohim ook overal tegelijk zijn op dezelfde tijd, en maakte deze multidimentionale (alomtegenwoordige) eigenschap Hem tot Heer en Koning over ons allen.
Mede hierdoor kon Hij de schepping tot stand brengen. De mens is plaats en tijdsgebonden met zijn laagstabiele laagdimensionale structuur.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2004, 11:47:12 am door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juni 12, 2004, 10:33:29 am »

quote:

Joeri schreef op 09 juni 2004 om 17:11:
Waarom al die vragen aan elkaar stellen, als je het god zelf kan vragen.

Volgens mij geeft God antwoord door dingen te laten zien, door andere mensen al die verschillende interpretaties te laten vinden.

Immers Hij geeft ons ook Zijn liefde via andere mensen.
Wij moeten ook Zijn liefde en woord verspreiden aan de anderen.
Waarom zou Hij dan geen antwoord geven aan ons via discussies, via bijvoorbeeld dit media? Via Boeken en onderzoekingen van wetenschappers en noem maar op.

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juni 12, 2004, 10:39:34 am »
Ik kan me helemaal vinden in de uitleg van de Grieks en Russisch Orthodoxe kerk wat betreft de heilige Drie-eenheid:

De Drieëenheid wordt door hen niet letterlijk opgevat. Ze is geen cryptische "theorie", maar het resultaat van theoria, schouwing.

Zij zeggen:
""We zouden nooit iets over de Vader hebben gweten als de openbaring van de Zoon er niet was geweest en we zouden de Zoon nooit kunnen herkennen als de Heilige Geest in ons binnenste Hem niet aan ons bekend had gemaakt. De Heilige Geest begeleidt het goddelijke Woord van de Vader, net zoals de adem het woord dat een mens spreekt begeleidt. ""

De Drieëenheid moest worden opgevat als een mystieke of spirituele ervaring; ze moest worden gevoeld, niet worden overdacht, want God rees hoog boven menselijke concepten uit.

""De Drieëenheid moest de christenen eraan herinneren dat de werkelijkheid die we "God" noemen, niet met het menselijk verstand kon worden begrepen. Het dogma van Menswording was weliswaar belangrijk, maar kon gemakkelijk tot simplistische idolatrie leiden. Mensen zouden in al te menselijke termen over God zelf kunnen denken; ze zouden zich zelfs kunnen voorstellen dat "Hij" net zo dacht, handelde en plannen maakte als wij. En daarna was he nog maar een kleine stap en dan zouden we God allerlei vooroordelen toeschrijven en ze zo tot absolute waarheden verheffen. De Drieëenheid was een poging die neiging te corrigeren. ............

Instructief is in dit verband het verschil tussen de Grieks-Orthodoxe en het westerse gebruik van het woord "theorie". In het Oosterse Christendom zou theoria altijd schouwing betekenen. In het Westen heeft "theorie"steeds meer de betekenis gekregen van een rationele hypothese die met de logica moet worden aangetoond. ..............""

En wat Augustinus (theoloog en de grondlegger van de Westerse spiritualiteit) later daarop voortborduurde vind ik ook geweldig.

Augustinus zegt: ""Het kennen van onszelf is de basis van alle zekerheden. Zelfs onze twijfel maakt ons bewust van onszelf.
In de ziel bevinden zich daarom drie vermogens: Herinnering, inzicht en wil, corresponderend met kennis, zelfkennis en liefde. Net als de drie goddelijke personen zijn deze geestesactiviteiten in wezen één, want ze bezetten niet drie gescheiden gebieden in de geest. Elke activiteit vult de gehele geest en gaat in de andere twee over.

Ik herinner me dat ik herinnering, inzicht en wil heb; ik heb inzicht dat ik inzie, wil en me herinner. Ik wil dat ik wil, me herinner en inzie. Ik herinner me tegelijkertijd mijn gehele herinnering, mijn gehele inzicht en mijn gehele wil. Net als de goddelijke drieëenheid die de Cappadociëers beschrijven, zijn deze drie vermogens daarom één - één leven, één geest, één wezen ""

Alleen jammer dat hij bepaald vrouwonvriendelijk te noemen was en dat louter om zijn eigen problemen met zelfbeheersing.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juni 12, 2004, 11:44:40 am »

quote:

Marjan Kroone schreef op 10 juni 2004 om 10:14:
[...]

Persoonlijk vind ik dat soort dingen, dat hele opschrijven van de Bijbel, een groot vraagteken. Ik geloof dat er veel meer symboliek in zit dan men ziet.

Plaats je enkele verhalen in een symbolische context, dan is het opeens veel aannemelijker.

Ik ben niet iemand die gelooft wat er letterlijk in de bijbel staat. Zeker niet het oude Testament. De schepping bijvoorbeeld. Ik geloof in de evolutietheorie.
Wij zijn geschapen, maar niet in een dag. Wat zeggen die 7 dagen? Misschien wel 7 miljard jaar of 7 seconden. Wie zal het zeggen.

Zeker is dat wij bestaan dankzij de schepping van Alpha, het begin, God dus.

Maar wij zijn zo klein en onbeduidend in het geheel van de tijd, van de eeuwigheid.

Hier ben ik het helaas totaal niet met eens.
De gehele Bijbel is het woord van GOD.
De evolutietheorie bestaat niet.
GOD schiep de aarde in 7-dagen. Zo staat het er,en ik kan het in de BIJBEL niet anders lezen.
Alleen door JEZUS

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juni 12, 2004, 12:04:22 pm »
Als GOD niet drieeenig is.
Dan is Christus, ook niet God in de mens.

In de staten vertaling het volgende:

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.  
2 Dit was in den beginne bij God.  
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt,dat gemaakt is.  
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.  
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.  

En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld

Heb 1,3
 Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge,

Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede,

Kun je ook vertalen met raadsel.
In dit leven zullen we nooit alles begrijpen.
Maar voor mij is GOD, De schepper die de zonde overwonnen heeft.
Door zelf naar de aarde te komen in een mens,doordat wij mensjes het zelf niet kunnen.
Alleen door JEZUS

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juni 12, 2004, 12:15:34 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 juni 2004 om 17:47:
[...]

Hoe kun je alleen tot de Vader bidden, als je allen door de Zoon van God 'Vader' kan zeggen?

In het OT had je nog niet het 'kindschap".
Er staat de Here, uw GOD is een......
Niet de Heer, uw VADER is een......
pardon, heer is verzonnen, hij heettte JHWH in het OT.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juni 12, 2004, 12:15:58 pm »

quote:

rinuz schreef op 12 juni 2004 om 11:44:
[...]

GOD schiep de aarde in 7-dagen. Zo staat het er,en ik kan het in de BIJBEL niet anders lezen.

Dat is geen enkel probleem rinuz. Alleen heeft de andere uitleg kunnen geven aan hetgeen er staat, mij geholpen om bij God en de kerk te blijven.

Het was voor mij een openbaring in mijn strijd dat als ik het wetenschappelijke dat ik weet, kon interpreteren in de bijbel, het geloven in God niet in strijd is met de wetenschap en omgedraaid.

Persoonlijk ben ik er dus erg blij mee. Maar ik kan mee heel, heel goed voorstellen dat je het letterlijk neemt. En misschien is het ook wel letterlijk, dat weet ik niet.

Maar het heeft bij mij mijn geloof met een kleine letter veranderd in GELOVEN met grote letters. Dus in mijn leven is het goed, heeft Hij me laten zien dat ik - ondanks twijfels - toch bij Hem hoor en Hij leidt ook mij op mijn zoektocht.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juni 12, 2004, 12:16:18 pm »

quote:

rinuz schreef op 12 juni 2004 om 11:44:
[...]

onzin dit zegt god nergens dat de gehele bijbel, die slechts verzamenling boeken is, zijn gehele woord is. ask the holy spirirt.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juni 12, 2004, 12:18:18 pm »

quote:

rinuz schreef op 12 juni 2004 om 12:04:
Als GOD niet drieeenig is.
Dan is Christus, ook niet God in de mens.

In de staten vertaling het volgende:

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.  
2 Dit was in den beginne bij God.  
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt,dat gemaakt is.  
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.  
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.  

En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld

Heb 1,3
 Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge,

Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede,

Kun je ook vertalen met raadsel.
In dit leven zullen we nooit alles begrijpen.
Maar voor mij is GOD, De schepper die de zonde overwonnen heeft.
Door zelf naar de aarde te komen in een mens,doordat wij mensjes het zelf niet kunnen.

Daarom vind ik de Orthodoxe uitleg ook zo prachtig mooi.
God is de drie-eenheid en we kunnen en zullen dat met ons mensenverstand nooit kunnen begrijpen. Sterker we moeten het niet willen begrijpen. Dat zeggen zij in iets mooiere bewoording.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juni 12, 2004, 12:32:01 pm »
Je begrijpt het idd als je het niet meer zonodig wilt begrijpen maar gewoon gelijkmoedig liefdevol naar de wereld kijkt zonder oordeel.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: februari 02, 2006, 01:28:25 pm »
Modbreak:
Onderstaande post is van Klaas f, afgesplitst van God is unitair? Maar wat dan?

Ik wil nog even terugkomen op het leesstuk dat Nunc ons aanraadde (leesvoer: http://www.tektonics.org/jesusclaims/jesusclaimshub.html ).
Hierin staat dat Jezus alléén in het Johannes-evangelie aanspraak zou maken op goddelijke status.
Bovendien wordt er in beweerd dat alle evangeliën ontstonden in de eerste decennia na het optreden van Jezus.
Wat het ontstaan van het Johannes-evangelie betreft: de Nieuwe Bijbelvertaling vertelt ons in de inleiding bij dat evangelie: "Het geschrift moet gedateerd worden aan het einde van de eerste eeuw, en is waarschijnlijk in Klein-Azië ontstaan." Aanmerkelijk later, dus, en verder van huis.
Ook citeer ik: "In het Johannes-evangelie wordt de schrijver geïdentificeerd met een leerling van Jezus (21:20). Over de vraag of deze identificatie historisch betrouwbaar is of gezien moet worden als literair motief waarmee een verder onbekende auteur zijn boek gezag wil verlenen, bestaat discussie." En ook: "Een opvallend aspect van het Johannes-evangelie is dat in sommige passages Joden tamelijk negatief afgeschilderd worden. (...) Weer anderen onderstrepen dat discussie tussen "de Joden" en Jezus in het evangelie vaak verwijzen naar discussies tussen verschillende groepen christenen in de tijd waarin het evangelie ontstond."
Hierop denk ik later terug te moeten komen, want de "vergoddelijking van Jezus" hangt m.i. samen met syncretistisch-hellenistische, althans niet-orthodoxjoodse, invloeden die bijvoorbeeld al hadden geleid tot het conflict tussen Petrus & Jacobus de Rechtvaardige (de broer van Jezus) enerzijds en Paulus & Barnabbas anderzijds op het Apostelconvent te Jeruzalem (49).
Tenslotte haal ik aan: "Het evangelie volgens Johannes vertoont opvallend veel verschillen met de evangeliën volgens Marcus, Matteüs en Lucas.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: februari 02, 2006, 04:40:30 pm »

quote:

klaas f:
Ik wil nog even terugkomen op het leesstuk dat Nunc ons aanraadde (leesvoer: http://www.tektonics.org/jesusclaims/jesusclaimshub.html ).
Hierin staat dat Jezus alléén in het Johannes-evangelie aanspraak zou maken op goddelijke status.
Klaas f, je hebt het stuk niet goed gelezen, of je verwoordt hier de conclusies verkeerd. Het bovenstaande stuk laat juist zien dat de andere evangelien ook gewoon Jezus' godheidsclaims tonen. (n.b. het zou dus kunnen, dat jij 'niet alléén' bedoelt in je zin hierboven?)

quote:

Bovendien wordt er in beweerd dat alle evangeliën ontstonden in de eerste decennia na het optreden van Jezus.

Van de eerste 3 is dit goed vol te houden. Wat betreft Johannes, ik weet dat er een bekende bijbelgeleerde is die Johannes ook vroeger dateert, maar dat is speculatiever.

Het 'laat' willen dateren van de 3 synoptici, is voornamelijk gebaseerd op niet door feiten ondersteunde speculaties over hoe het vroege christendom zich ontwikkeld heeft, en het negeert de historische data die we wel hebben.

quote:

Wat het ontstaan van het Johannes-evangelie betreft: de Nieuwe Bijbelvertaling vertelt ons in de inleiding bij dat evangelie: "Het geschrift moet gedateerd worden aan het einde van de eerste eeuw, en is waarschijnlijk in Klein-Azië ontstaan." Aanmerkelijk later, dus, en verder van huis.

dat 'verder van huis' lijkt me niet relevant. Denk je dat de discipelen eerst 30 jaar in palestina bleven, voordat ze de wereld in trokken? Lees het boek handelingen nog eens na. En Paulus' brieven zijn ook allemaal uit de jaren 40-60, en toen reisde hij al heel europa rond.

Dat het Johannes-evangelie einde eerste eeuw geschreven is, wordt door de meesten niet betwist.

quote:

Ook citeer ik: "In het Johannes-evangelie wordt de schrijver geïdentificeerd met een leerling van Jezus (21:20). Over de vraag of deze identificatie historisch betrouwbaar is of gezien moet worden als literair motief waarmee een verder onbekende auteur zijn boek gezag wil verlenen, bestaat discussie."

Het boek is aantoonbaar geschreven in een tijd dat er nog ooggetuigen in leven waren. Het lijkt me dus wat lastig om in zo'n context te liegen over de auteur. Pseudonieme werken ontstaan juist lange tijd na dat de 'auteur' in kwestie dood is (vergelijk: 'het boek van Adam', etc). Daarnaast zijn er auteurs uit begin 2e eeuw die schrijven dat Johannes de auteur van het evangelie is. Die schrijvers leefden dus in de tijd, dat het evangelie geschreven werd.

Het komt op mij dan ook altijd als wat gezocht over, als mensen proberen om te ontkennen dat de bekende 4 niet de echte auteurs zijn. Men moet dan namelijk de bekende aanwijzingen negeren, en daarnaast een helehoop speculeren, allemaal zonder bewijs.

quote:

En ook: "Een opvallend aspect van het Johannes-evangelie is dat in sommige passages Joden tamelijk negatief afgeschilderd worden. (...) Weer anderen onderstrepen dat discussie tussen "de Joden" en Jezus in het evangelie vaak verwijzen naar discussies tussen verschillende groepen christenen in de tijd waarin het evangelie ontstond."

Let ook eens op, dat de term 'de joden' ook gebruikt wordt in contexten waar het om een intern joodse aangelegenheid gaat. Dan nóg wordt de joodse elite met 'de joden' aangeduid, en niet alle aanwezige joden. Met die kennis in het achterhoofd, wordt het duidelijker waar 'de joden' bij Johannes een aanduiding voor is.

quote:

Hierop denk ik later terug te moeten komen, want de "vergoddelijking van Jezus" hangt m.i. samen met syncretistisch-hellenistische, althans niet-orthodoxjoodse, invloeden die bijvoorbeeld al hadden geleid tot het conflict tussen Petrus & Jacobus de Rechtvaardige (de broer van Jezus) enerzijds en Paulus & Barnabbas anderzijds op het Apostelconvent te Jeruzalem (49).
Je hebt het gelinkte artikel niet goed gelezen: die 'vergoddelijking' vind je ook bij de synoptici. Je vind 'm bij Paulus (ongeveer 45 na christus), je vind 'm in heidense literatuur uit die periode over het christendom. Maar aan de andere kant vinden we geen aanwijzingen dat in die eerste periode Jezus niet goddelijk werd gezien binnen het christendom. Om dus van 'vergoddelijking' te spreken is tegen de feiten in: we zien een goddelijk referen naar Jezus, en later zien we (Arius, etc) een stroming die Jezus als creatuur ziet. Een 'ontgoddelijking' dus.

quote:

Tenslotte haal ik aan: "Het evangelie volgens Johannes vertoont opvallend veel verschillen met de evangeliën volgens Marcus, Matteüs en Lucas.

een onafhankelijke bron dus. Waarschijnlijk geschreven als aanvulling op de synoptici

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: februari 02, 2006, 09:34:13 pm »

quote:

Nunc schreef op 02 februari 2006 om 16:40:

Van de eerste 3 is dit goed vol te houden. Wat betreft Johannes, ik weet dat er een bekende bijbelgeleerde is die Johannes ook vroeger dateert, maar dat is speculatiever.

Het 'laat' willen dateren van de 3 synoptici, is voornamelijk gebaseerd op niet door feiten ondersteunde speculaties over hoe het vroege christendom zich ontwikkeld heeft, en het negeert de historische data die we wel hebben.
Het is daarenboven alleen relevant voor mensen uit een grote, maar minderheidsstroming uit het Christendom van de laatste eeuwen. Voor al die andere christenen is veel relevanter wat de overlevering (je weet wel, die waar ook Paulus al over schreef) leert.  O-)

quote:

Het komt op mij dan ook altijd als wat gezocht over, als mensen proberen om te ontkennen dat de bekende 4 niet de echte auteurs zijn. Men moet dan namelijk de bekende aanwijzingen negeren, en daarnaast een helehoop speculeren, allemaal zonder bewijs.
Nog even los van de relevantie. De vier Evangelie-vertellingen zijn niet primair canoniek omdat ze van de vier naamgevers afkomstig zijn, maar omdat ze in overeenstemming zijn met de orthodoxe leer, met de overlevering (ja, sorry, daar isie weer), etc. zijn. Dat men lange tijd gedacht heeft dat ze van Marcus, de sidekick van Petrus, Matteus de apostel, Johannes de apostel en Lucas, de sidekick van Paulus, afkomstig waren is mooi meegenomen, maar maakt het voor het geloof zoveel uit?

Nou ja, het zal wel komen omdat ik niet gereformeerd ben dat ik dit probleem niet zie, maar leren mijn protestantse broeders DIT op zondagschool  :?

Artikel 5 - Het gezag van de Heilige Schrift
Wij ontvangen al deze boeken, en deze alleen, als heilig en canoniek, om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten.
Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de historisch Bijbelcriticus in ons hart getuigt dat zij van God zijn. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren4.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.