Auteur Topic: Belijdenis doen als volwassene  (gelezen 20849 keer)

shimmer

• Bekijk profiel
Belijdenis doen als volwassene
« Gepost op: januari 30, 2006, 08:16:18 pm »
Allereerst, wil ik zeggen dat dit de eerste keer is, dat ik hier post.
Waarmee ik het riciso neem, dat ik het verkeerd doe.
Daarvoor alvast excuus,..

Mijn vraag betreft het volgende:
Als je al volwassen bent (36 in mijn geval), hoe kun je dan belijdenis doen?

Achtergrond:
Geboren, katholiek, opgevoed Nederlands Hervormd.
Bijna (door omstandigheden) mijn geloof kwijtgeraakt. Gelukkig niet.
Bezig inzichtelijk te krijgen wat Gereformeerd Vrijgemaakt, precies inhoudt. Of dit voor mij bestemd zou zijn.

Nu,..jaren later, inmiddels volwassen ben ik zoekende..weet niet tot wie (naast God) me te wenden.

1 Ding weet ik wèl zeker,..dat ik belijdenis wil doen. Maar heb geen idee hoe waar te beginnen.

Ik woon in Rotterdam-Zuid. Ben (nog) niet lid van een kerk.
Nogmaals ik ben zoekende en weet dat ik hulp nodig heb. Weet alleen niet waar te beginnen.

Alvast bij voorbaat dank voor serieuze reacties.

Vriendelijke groet,
Shimmer
It's good te be me, feel free to be you

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 30, 2006, 08:21:19 pm »
Je zou contact op kunnen nemen met  iemand van de GKv  in Roterdam Zuid,

http://www.gkv.nl/main.as...ie&intItemID=10132216

Zo te zien hebben ze geen dominee op dit moment, dat is  wel jammer.

Er lopen op dit forum ook wel wat Rotterdammers rond, misschien weten zij  een goed adres om 'binnen te komen'.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 30, 2006, 08:32:40 pm »
Qua leer zijn de gereformeerde kerken vrijgemaakt in principe gelijk.
Qua praktijk willen dingen nog wel eens behoorlijk verschillen. Dat ligt deels aan of je in de stad zit of op het platteland. Het kan verschillen wat betreft gemiddelde leeftijd, ledenaantal, opleidingsniveau etcetera. Daarom vult de ene gemeente de kerkdiensten soms anders in dan anderen, en kent de ene gemeente veel meer jongerenactiviteiten dan de andere enzovoorts. Daar kom je vooral achter door gewoon een kerkdienst binnen te lopen en eens koffie te gaan drinken bij iemand van die gemeente.

Ik ben trouwens een Amsterdammer, dus ken die gemeenten in Rotterdam niet zo goed.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2006, 08:48:09 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 30, 2006, 08:37:34 pm »
Hoi Shimmer,
Ik kom uit Groningen en weet dus helemaal niets zinnigs te zeggen over de kerken in Rotterdam, maar ik wil je alvast van harte feliciteren met je keus voor God en je aankomende belijdenis!  d:)b
Bombus terrestris Reginae

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 30, 2006, 08:41:59 pm »
Hoi Dorsie,

Allereerst dank je voor je reactie. Ik heb via die site geprobeerd contact op te nemen.
Maar helaas werkt die email link van ze niet.
En bellen durf ik niet ...  :X

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 30, 2006, 08:43:47 pm »
Hoi Elle,

Jij ook bedankt voor je reactie, zo snel ook allemaal.
Het klinkt alsof jij er veel van af weet.

Ik vraag me voornamelijk af: wat is het verschil tussen gereformeerd en gereformeerd vrijgemaakt?
Heb al diverse websites bekeken, maar ècht duidelijk wordt het me niet.

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 30, 2006, 08:46:26 pm »
Haai Bumblebee,

Wat een waanzinnig fijne reactie, word er blij van...  :)

Voor God kiezen is niet moeilijk. Maar hoe dit vorm te geven..daar worstel ik erg mee.
Ben bang gemaakt door mensen, kerk en kerkgemeenschap voor God.
Of beter gezegd,..voor een kerk en kerkgemeenschap. daarom wil ik me nu eerst goed informeren, voor ik een kerk binnen stap.

Maar eh,..ik heb op mijn vraag, wat te doen, welke weg te bewandelen om als volwassene belijdenis te doen..nog niet echt antwoord.

Nogmaasl, dank voor je super enthouasiaste reactie!  _/-\o_

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 30, 2006, 08:47:57 pm »
Hoi Shimmer, je mag me wel mailen, ik woon in Pernis, dat is niet ver weg.
Kijk maar in m'n profiel voor m'n mailadres.
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

stekeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 30, 2006, 08:47:17 pm »
shimmer: ik heb gewoon een dominee van de GKv gebeld destijds. Maar waarom wil je per se vrijgemaakt worden?

Als ik jouw post lees en dat vergelijk met mijn ervaring dan wil ik je alvast waarschuwen dat mensen in de vrijgemaakte kerk het vaak moeilijk vinden om met mensen 'van buiten' om te gaan. In de Christelijk Gereformeerde Kerk alhier is dat al veel anders. Dus inderdaad: kijk eens in de gemeente, of die een beetje 'naar buiten gericht is'. Zo nee, dan kon je het er misschien wel heel moeilijk krijgen, en is een meer 'buitengerichter' gemeente meer wat voor jou. Gewoon wat shoppen op zondag dus.

En dominees hebben vaak telefoon en mail. ;)

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 30, 2006, 09:00:12 pm »
Haha, 'slim blondje'(like your nick),

Dank je, zal eens kijken. Misschien durf ik mailen nog niet.
Maar dank je voor het aanbod.  _/-\o_

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 30, 2006, 09:04:22 pm »
Hoi Stekeltje,

Ik wil niet perse vrijgemaakt worden.

Wèl wil ik perse belijdenis doen. Daar ging mijn topic-vraag ook over.

Maar,..ik wil gewoon meer weten over vrijgemaakt, het verschil tussen gereformeerd, en gereformeerd vrijgemaakt. mede omdat ik recentelijk met iemand in contact gekomen ben, die gereformeerd vrijgemaakt is.

Juist door die persoon,..durf ik eindelijk héél langzaam aan, mijn geloof te gaan delen.
Alleen..weet ik niet hoe en waar.
Maar dus wel dat ik belijdenis wil doen.

Voor een ieder: ik ben jaren 'stiekem' gelovig geweest. Durfde tegen geen mens te zeggen dat ik gelovig ben.
Dat ik op dit forum zit, is al een heel grote stap voor me.

So please be gentle..I'm still learning..

Dus eh stekeltje,..dat bellen durf ik nu ècht nog niet  O-)  
Mailen wel, maar die mail werkt dus niet van rotterdam-Zuid  |:(
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2006, 09:08:28 pm door shimmer »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 30, 2006, 09:14:40 pm »

quote:

shimmer schreef op 30 januari 2006 om 20:43:
Hoi Elle,

Jij ook bedankt voor je reactie, zo snel ook allemaal.
Het klinkt alsof jij er veel van af weet.

Ik vraag me voornamelijk af: wat is het verschil tussen gereformeerd en gereformeerd vrijgemaakt?
Heb al diverse websites bekeken, maar ècht duidelijk wordt het me niet.
:D

Gereformeerde verschillen
Nou, om eerlijk te zijn is mij dat ook niet goed duidelijk. Er zijn verschillen, maar die liggen wat mij betreft op zo'n hoog theologisch niveau, dat ik dat niet belangrijk vind voor de keuze bij welke gemeente ik mij aansluit.

Daarnaast zijn er verschillen op organisatorisch gebied. Elke vrijgemaakte gemeente heeft 1 buurgemeente waar ze redelijk veel mee optrekken. Met een stuk of 8 gemeenten zit je samen in een vergaderverband, de classis, om eventuele problemen te bespreken en samen eventueel projecten te doen. Een paar van die classissen zijn weer gegroepeerd tot 'provinciale synodes', en dan heb je ook nog een landelijke vergadering: de Generale Synode. Die beslist over de grote lijnen en echt moeilijke kwesties, sturen dus het kerkverband. Daarom hoor je in principe in elke gereformeerd vrijgemaakte gemeente dezelfde leer, en is de kerkdienst in elke gemeente op min of meer dezelfde manier geordend. Omdat daar vrijgemaakte regels voor zijn, die in onze Kerkorde staan.
In andere gereformeerde kerken is dat anders. Die zijn veel 'losser', bepalen veel meer op gemeenteniveau wat zij belangrijk vinden. Maar hoe dat bij die kerkverbanden precies zit, weet ik niet.

Alpha-cursus
Als je nog vragen hebt over wat je precies als christen 'hoort' te geloven voor je je 'mag' aansluiten bij een gemeente, dan is het misschien goed om een alpha-cursus te volgen. Ook in Rotterdam wordt die gegeven. Daar kun je met allerlei geloofsvragen terecht. Ik weet niet of die gegeven wordt door mensen van de GKv, of dat die er aan meehelpen, maar daar helpen ze te ontdekken wat de basis van het geloof in Jezus Christus is.
Zo'n cursus is ontzettend leuk om te doen, is de ervaring van bijna alle deelnemers. Het is vrijblijvend, inclusief een maaltijd, behandelt het geloof in hoofdlijnen, en er is alle ruimte voor jou en voor jouw vragen. Het is bij uitstek geschikt voor mensen met koudwatervrees :+.

Gemeente gevonden en dan?
Mocht je de gemeente gevonden hebben waar je graag lid van wilt worden, dan zal een gereformeerde kerkenraad je graag willen 'onderzoeken'. Ze gaan dan het gesprek met je aan om te kijken of er knelpunten zijn. Vaak gebeurt dat in de vorm van een belijdeniscatechesatie, waarbij stelselmatig de hoofdlijnen van het geloof behandeld worden. Zijn er geen problemen, dan zal de datum voor de openbare geloofsbelijdenis geprikt woden. Dit is openbaar, wat wil zeggen dat je in de kerk, voor God en voor Zijn gemeente, je geloofbelijdt. In de GKv gebeurt dit met een vastgesteld formulier. Dat kun je hier bekijken: Formulier.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2006, 09:17:46 pm door elle »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 30, 2006, 09:30:07 pm »
Overigens is wat tot 2 jaar geleden 'gereformeerde kerk' heette, opgegaan in de PKN: de protestantse kerk nederland.
Die gereformeerde kerk was wel erg los: daar had je predikanten die zelf niet zozeer in God geloofden, of in Jezus, maar geloofden dat als je liefdevol leefde, het wel genoeg was.
Maar je hebt veel meer gereformeerden: Nederlands gereformeerden (sinds 1967), Christelijk gereformeerden (Sinds 1896?), Gereformeerden vrijgemaakt (sinds 1944), Gereformeerde bonders in de hervormde kerk (ontstaan in 1800 zoveel), Gereformeerde Gemeenten en misschien nog wel meer.
Tussen christelijk gereformeerd en gereformeerd vrijgemaakt zijn de verschillen naar mijn mening te klein om je druk over te maken. Bij Nederlands gereformeerden wil het wat meer verschillen, omdat de verschillen tussen de diverse gemeenten daar groter zijn. Een verschil kan dan zijn of je gelooft of God de wereld echt zo geschapen heeft als in Genesis 1 beschreven wordt, of dat het ook gegaan kan zijn via de evolutietheorie. Maar dat verschilt dus per gemeente, en dus kan ik er niet veel specifieks over zeggen.

Anderen weten misschien meer.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 30, 2006, 09:40:05 pm »
Beste shimmer, ten eerste vind ik het geweldig dat je belijdenis zou willen doen. En vaak hoor je dan ook bij dat kerkgenootschap geloof ik. Daar heb ik niet zoveel verstand van, maar daar kunnen anderen je wel wat over vertellen. :)
Het mooiste is natuurlijk dat God dat allang weet en het op zich niet om de belijdenis gaat maar om het geloof dat je hier eigenlijk ook al belijdt.
Dus is het verstandig om rustig aan te doen en eerst af te tasten hoe het e.e.a. zit.
Ik zou als tip geven om dit specifiek in gebed te brengen en God te vragen of Hij je duidelijkheid wil geven.
En dan zou ik eerst eens gewoon met je GKV-kennis meegaan naar een dienst.
Dat is toch niet direct zo dat mensen je dan iets opdringen? Maar ga gewoon mee en vraag aan God of Hij met je wil zijn in de idenst en dan worden zaken 'vanzelf' duidelijk.
Hij wil je leiden ook in deze dingen. :) Ook door medegelovigen die je op je weg tegenkomt.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2006, 09:40:33 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 30, 2006, 10:01:49 pm »
'Grappig' is trouwens dat de GKv een hierarchie van onderaf heet (de plaatselijke kerk is het belangrijkst) en de GK (nu PKN dus) een hierarchie van bovenaf (de generale synode is het belangrijkst). Als je de praktijk ziet lijkt het soms wel eens andersom te zijn.

Verder sluit ik me aan bij de vorige spre(e)k(s)ters. Wees welkom. Neem gerust eens een kijkje (bij de GKv, maar ook bij andere gemeentes), mail eens een dominee of andere deskundige (SB ofzo ;)) en volg eens een Alpha-Cursus. Precies iets voor jou volgens mij.
In ieder geval: Welkom!

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 30, 2006, 10:38:24 pm »
Hoi Shimmer

Ik hoop dat je hier wat aan hebt: emailadressen!

gevonden op de site van alpha: http://www.alpha-cursus.n...verzicht.asp?provincie=zh

2 gkv kerken in rotterdam die alpha aanbieden plus een derde combi van andersoortig gereformeerden.
   GKV Oost Ichthuskerk 010-2206797 r.trimp@chello.nl    http://www.ichthuskerk.nl/
In rotterdam Oost

en in de stad:

GKV Stad 010-2760223 info@alphainfo.nl    http://www.alphainfo.nl/index.htm

ziet er ook uitnodigend uit. Volgens mij zit je bij deze kerken echt goed echt goed! hopen dat de emailadressen wel werken ;)

groeten Theodoor
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2006, 10:35:58 pm door Theodoor »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 30, 2006, 10:53:54 pm »
Welkom Shimmer!

quote:

elle schreef op 30 januari 2006 om 21:30:
Overigens is wat tot 2 jaar geleden 'gereformeerde kerk' heette, opgegaan in de PKN: de protestantse kerk nederland.
Die gereformeerde kerk was wel erg los: daar had je predikanten die zelf niet zozeer in God geloofden, of in Jezus, maar geloofden dat als je liefdevol leefde, het wel genoeg was.

De PKN  is te breed om makkelijk te classificeren. Aan de ene kant zitten er bonders ('gereformeerde bond in de hervormde kerk' oid), confessioneel gereformeerden en andere orthodox gereformeerden, aan de andere kant zitten er een heleboel vrijzinnigen (tegen humanisme aan).

Ik zou zo snel niet weten hoe die verdeling in rotterdam zit, maar ik weet ook niet wát jij (Shimmer) precies gelooft, dus dan is het lastig om er iets over te zeggen.

Kijk gerust op dit forum rond, en stort je in de discussies!

Nunc

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 30, 2006, 11:03:36 pm »
Mag ik www.alphainfo.nl aanprijzen, Ik werk er zelf aan mee!! Ik meen 24/2 is de startavond voor de nieuwe cursus.

Maar zonder gekheid, ik ben zelf lid van de GKV van Rotterdam centrum, en kan als je dat wil een tel.nr. geven van bvb onze predikant of zo. Of wie weet kan je eens komen kijken!?

Van de GKV van Rotterdam Zuid weet ik niet veel af, dus daar kan ik niets over zeggen.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

JTP

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 31, 2006, 12:00:53 am »
Mijn roots liggen in Rotterdam oost. Mijn ouders kerken daar nog steeds. Ik weet dat daar twee jonge gedreven predikanten zijn die je vast wel verder kunnen helpen. Zij zullen ongetwijfeld ook contacten hebben met Rotterdam zuid. Via de website van de die kerk kun je in contact komen. http://www.ichthuskerk.nl/

Gefeliciteerd met je voornemen om openlijk voor je geloof uit te komen. Gods zegen toegewenst!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 31, 2006, 12:15:32 am »
Hoi Shimmer,

Welkom. Fijn dat je wilt leven met God en dat (voor een groep/gemeente) wilt uitspreken tegenover dezelfde God. In feite zijn je berichten hier ook een soort belijdenis ;).

Wat ik me afvroeg, kun je niet gewoon met je contact in de gkv mee naar de kerk? Verder zijn er hier al diverse links gegeven van gkv's in rotterdam. Op de hoofdpagina van de gkv-site kun je ook een overzicht vinden van de gkv's die on-line zijn. Zelf woon ik in Delft alwaar over enkele weken een dominee uit Rotterdam centrum naartoe komt. Je bent uiteraard ook hier welkom.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 31, 2006, 12:50:36 am »

quote:

shimmer schreef op 30 januari 2006 om 21:04:
[...]
Mailen wel, maar die mail werkt dus niet van rotterdam-Zuid  |:(

Zo te zien heeft de GKV van rotterdam-zuid een website (http://www.kerkopzuid.nl/) met een Contact pagina die wellicht actuelere gegevens bevat.

Mocht dat ook niets opleveren laat dat dan even weten, dan wil ik wel proberen een rondje te bellen om achter een zinvol email adres te komen.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 31, 2006, 10:23:12 am »
Hoi Elle,

Dankjwel weer voor je reactie. Wat je schrijft, had ik zelf ook grotendeels gelezen al.
Het lijkt inderdaad meer op 'hoog niveau' verschil te zijn. Niet zozeer het dagelijks leven, zeg maar.

Ik blijf ondertussen doorlezen, me verdiepen waar ik informatie kan lezen.
Vandaar dat ik je ook wil bedanken voor de links die je bijgevoegd hebt.

Dankje voor je reactie.  d:)b

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 31, 2006, 10:31:41 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 januari 2006 om 21:40:
Beste shimmer, ten eerste vind ik het geweldig dat je belijdenis zou willen doen. En vaak hoor je dan ook bij dat kerkgenootschap geloof ik. Daar heb ik niet zoveel verstand van, maar daar kunnen anderen je wel wat over vertellen. :)
Het mooiste is natuurlijk dat God dat allang weet en het op zich niet om de belijdenis gaat maar om het geloof dat je hier eigenlijk ook al belijdt.
Dus is het verstandig om rustig aan te doen en eerst af te tasten hoe het e.e.a. zit.
Ik zou als tip geven om dit specifiek in gebed te brengen en God te vragen of Hij je duidelijkheid wil geven.
En dan zou ik eerst eens gewoon met je GKV-kennis meegaan naar een dienst.
Dat is toch niet direct zo dat mensen je dan iets opdringen? Maar ga gewoon mee en vraag aan God of Hij met je wil zijn in de idenst en dan worden zaken 'vanzelf' duidelijk.
Hij wil je leiden ook in deze dingen. :) Ook door medegelovigen die je op je weg tegenkomt.

Hoi Priscilla,

Wat een aardig bericht van je,..doet me goed.
Dat ik belijdenis wil doen, weet ik al veel jaren. Maar was te bang en heb teveel  geworsteld in de afgelopen jaren met m'n geloof. Om daar dan daadwerkelijk stappen in te durven ondernemen.

Nu ben ik langzaam aan bezig daar verandering in te brengen. Maar vind dit nog erg moeilijk en eng.

Ik heb er aan zitten denken om te vragen een keer mee te mogen ja.
En inderdaad,..God leidt ook in die dingen. Dat ik die collega tegengekomen ben, ontmoet heb,...voelt voor mij absoluut niet als 'toeval'.

Ik neem mijn tijd, wil niets overhaasten.
Bedankt voor je aardige reactie, doet me ècht goed.  :w

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 31, 2006, 10:29:28 am »
Hoi Mezza,

Ook jij heel erg bedankt voor je aardige reactie.
Ik zal me gaan verdiepen in wat een alpha-cursus precies is.

Greetz,  :w

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 31, 2006, 10:35:01 am »
Hoi Theodoor,

Dank je voor de links. De Ichtus-kerk had ik ook gevonden. Maar die is inderdaad in Rotterdam-Oost.
Ik weet dat er in Rotterdam-Zuid (zelfs vlakbij waar ik woon) ook een kerk zit.
Maar die heb ik nog niet gevonden.

Ik zal de links zeker doornemen.
Dank je..  :)

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 31, 2006, 10:41:03 am »
Hi Nunc,

Wat ik precies geloof,..wat een lastige vraag!

In ieder geval dat God me op de één of andere manier niet alleen laat.
Al heb ik dit jaren wèl zo gevoeld. Dat wat mij vroeger is wijsgemaakt, niet zoveel
van doen heeft, met gelovig zijn.

En dat ik zoekende ben, hoe mijn gelovig zijn vorm te gaan geven.
Ik ben het niet gewend, is erg nieuw voor me hierover te praten met andere mensen.
Vind het nog eng..maar door hier op forum te zijn, probeer ik daarin toch te leren..

Dank je voor je reactie  :)

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 31, 2006, 10:43:24 am »

quote:

zidane schreef op 30 januari 2006 om 23:03:
Mag ik www.alphainfo.nl aanprijzen, Ik werk er zelf aan mee!! Ik meen 24/2 is de startavond voor de nieuwe cursus.

Maar zonder gekheid, ik ben zelf lid van de GKV van Rotterdam centrum, en kan als je dat wil een tel.nr. geven van bvb onze predikant of zo. Of wie weet kan je eens komen kijken!?

Van de GKV van Rotterdam Zuid weet ik niet veel af, dus daar kan ik niets over zeggen.

Brbrbr..een dominee bellen, dat durf ik niet  O-)

Ik heb een kerk gevonden hier in Rotterdam-Zuid.
Gisteravond heb ik een brief geschreven aan ene dominee C van Dijk.
Met min of meer een hulpvraag.

Maar,...nog niet op de bus gedaan..

march

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 31, 2006, 10:48:34 am »
* march pakt brief en...
Nah, helaas, dat kan niet. Kan alleen zeggen dat het me ook moeilijk zou lijken, maar ik hoop dat je het wel doet. :) Je kan alleen maar een positieve reactie erop krijgen. ;)

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 31, 2006, 02:15:24 pm »
Haha March,

Wat een leuke reactie.  :)  hoopt eigenlijk stiekem dat 't wel kan, die brief pakken.

Ik weet niet of ik de goede kerk en dominee heb gevonden, dus best spannend ja.

En ik ben bang, omdat ik niet (durf) te vertrouwen op een positieve reactie. Ik ben erg bang gemaakt voor de kerk, een dominee, een kerkgemeenschap namelijk.
Maar goed, moet zo naar de kapper en dan kom ik langs de brievenbus  :+
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2006, 02:22:27 pm door shimmer »

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 31, 2006, 02:23:41 pm »

quote:

zidane schreef op 30 januari 2006 om 23:03:

Hi Zidane,

Zomaar een dominee bellen durf ik ècht nog niet  O-)
Maar ik ga zeker kijken op die link die je me geeft, dankjewel.  _/-\o_

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 31, 2006, 02:26:31 pm »
Hoi Zijnkind,

Wat een fijne woorden geef je me.
Het klopt wel wat je zegt..dat ik hier op forum durf te komen/de berichtjes, zijn eigenlijk al een soort 'belijdenis'.

Ik vind dit nog heel eng.
Maar het zijn eerste stappen..die ik heel voorzichtig neem.
Mensen en reacties als die van jou, helpen me daarbij.

Ik was bang dat ik belachelijk gemaakt zou worden, voor ik dit topic opende.
Maar dat gebeurd niet en daar ben ik erg blij om.

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 31, 2006, 02:29:42 pm »
Hoi Avee,

Dankjewel voor de goede link!

Ik heb direct gekeken op de link die je mee gaf.
Zelf had ik ook die kerk gevonden hier in de buurt.
Maar blijkbaar is er geen dominee. Want de dominee aan wie ik de brief heb geadresseerd (C van Dijk), staat er niet bij.
Op mijn oude link wel, ik vraag me nu af,..of die dominee er nog wel is..

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 31, 2006, 02:34:20 pm »
Dat klopt, ds Van Dijk werkt tegenwoordig in een andere kerkelijke gemeente (Capelle a/d IJssel als ik het goed heb).
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. 1 Petr 2:5

Slim blondje

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 31, 2006, 06:24:55 pm »

quote:

shimmer schreef op 31 januari 2006 om 14:29:
Hoi Avee,

Dankjewel voor de goede link!

Ik heb direct gekeken op de link die je mee gaf.
Zelf had ik ook die kerk gevonden hier in de buurt.
Maar blijkbaar is er geen dominee. Want de dominee aan wie ik de brief heb geadresseerd (C van Dijk), staat er niet bij.
Op mijn oude link wel, ik vraag me nu af,..of die dominee er nog wel is..
er komt binnenkort een andere dominee naar die gemeente (Van Zuijlekom). Vanuit Ridderkerk...
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2006, 06:25:25 pm door Slim blondje »
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 03, 2006, 09:49:17 am »
En, al iets/iemand gevonden waar je wat aan hebt?

* AVee is eigenlijk wel nieuwsgierig hoe het nou allemaal verder gaat.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 04, 2006, 07:20:18 pm »
Hoi Avee,

*shimmer wil graag verder delen wat er zoal gebeurd*

Ik heb die eerste brief aan dominee v. Dijk niet verstuurd. Mede omdat ik begreep, dat hij geen dominee meer is, van die kerk.

Ik heb het adres van dominee Zuijlekom opgezocht. Die zit nu nog in Ridderkerk.
Ondertussen probeer ik moed te verzamelen, om hem een brief te schrijven.
Vraag me alleen of, of ik daarmee moet wachten, tot hij daadwerkelijk hier in Rotterdam is gekomen?

Maar nu het beste nieuws:
Morgenochtend ga ik met die (ex) collega mee naar de kerk. Ik stikte zowat van verlegenheid, maar heb haar gevraagd:'mag ik misschien morgen mee naar de kerk'?".
Ze keek eerlijk gezegd heel blij en zei:"ja natuurlijk mag je mee naar de kerk!".

Dus morgenochtend om 9:30 zit ik in de kerk. Voor het eerst in,..kan me niet meer herinneren hoeveel jaren..
Zo bang voor kerk, dominee en kerkgemeenschap ben ik.

Ik kijk uit naar morgen, heb God voor veel te danken..en met haar naast me, hoop ik dat ik niet te bang word.

Als ik moed genoeg kan verzamelen, zal ik haar ook vertellen dat ik heel graag belijdenis wil doen.
Misschien weet zij wel, of wil ze me daarbij wel bijstaan.

De Alpha-cursus heb ik goed bekeken en lijkt me inderdaad iets voor mij. Maar dat durf ik (nog) niet.

Ik wil iedereen die hier gereageerd heeft op me, links gegeven heeft, me welkom geheten heeft, héél erg bedanken.
Het heeft me moed gegeven, eerste stappen doen zetten in, wat ik hoop,..een rijker leven met God weer.
 d:)b
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2006, 07:20:41 pm door shimmer »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 04, 2006, 10:13:40 pm »
Kijk aan!

d:)b

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 04, 2006, 10:19:16 pm »
* Mezza wenst je morgenochtend een mooie en gezegende dienst toe.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 04, 2006, 11:03:47 pm »
Een goede en gezegende kerkdienst morgen :)

march

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 05, 2006, 12:25:54 am »
* march sluit zich bij de anderen aan :)

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 05, 2006, 01:28:18 pm »
Ehh, beetje laat om je nu nog een goede dienst toe te wensen :)

Ik hoop dat het een mooie dienst was, misschien wil je er iets over vertellen?
In ieder geval wil ik ff zeggen dat ik voor je wil bidden dat je God steeds dichterbij mag gaan voelen...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

shimmer

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 05, 2006, 07:55:49 pm »
Hoi Mezza, Cyber, March en Mavee,

Natuurlijk wil ik jullie laten weten hoe het geweest is.

Vanmorgen vond ik het erg spannend, had een beetje buikpijn ervan. Last van angsten..Maar gelukkig was ik niet alleen, mijn (ex) collega ging dus mee. Daar was ik heel erg blij mee. Sowieso dat ze het leuk vind als ik mee ga.

Het begin was even onwennig. Ik voelde me bekeken, schuw en bang. Verschillende angsten in me. Nogmaals, omdat ik niet alleen was, kregen de angsten niet de overhand. Ik kende de liedjes niet, alleen het Wilhelmus aan 't eind.

Maar wat wèl heel fijn was,..op een gegeven moment voelde ik een bepaald soort 'rust'.
Ik weet niet hoe ik het anders kan omschrijven..een soort 'serene rust', waarbij het niet meer uitmaakte wie er nog meer in de kerk waren, of keek. Dàt gevoel had ik allang niet meer gehad.

's Middags ben ik ook met haar naar de middagdienst geweest. En dàt werd emotioneel voor me. Mede omdat ik 's middags wèl haast alle liedjes kende..en er best veel herinneringen boven kwamen.
Ik herinnerde me dingen waar ik lang niet aan gedacht had. Op een gegeven moment werd er een nummer gezongen wàt ik erg goed van vroeger kende. Het was mijn favoriete lied..het gaf me hoop, kracht destijds om te blijven leven. Ik kreeg er kippevel van en moest een beetje huilen.

De dominee was geweldig! Met humor, zelfkritiek, mooie beeldspraak en een bijzonder plezierige manier van vertellen, boeide hij me de hele dienst door. Zijn woorden waren zo van toepassing op me,..veel van wat hij zei, voelde alsof het 'uit mijn leven' gegrepen was. Zeker ook zijn woorden over wat mensen zoeken, vragen aan God..het raakte me..

Maar het allerfijnste was toch wel, dat ik niet alleen daar zat. Samen met m'n (ex) collega..
Op 31 oktober 1987 ben ik voor het laatst bij een kerkdienst geweest,...de begrafenisdienst van mijn broer.

Na de dienst werden we aangesproken door een jonge vrouw, die vroeg of we nieuw waren (collega is pas verhuisd en dus ook relatief nieuw in de kerk). Dat is dus zo,..en ze heette ons welkom, maakte een praatje met ons. Dat was prettig, dat ze zomaar ons aansprak en welkom heette. Dat was 's ochtends niet gebeurd namelijk.

Alles bij elkaar best emotioneel..maar wèl goed.

Ik moet het nu laten bezinken..een plekje gaan geven. Wèl heb ik inmiddels de brief aan Ds Zuijlekom af. Die is nu nog in Ridderkerk, maar komt toch naar Rotterdam-Zuid. Ik ga er maar vanuit dat ik hem dus nu alvast kan schrijven..

Ik wil graag belijdenis doen..en ik heb (voor mijn gevoel) nu al een paar aardige stappen gemaakt in die richting.
Ik blijf rustig aan..verder lopen..met in ieder geval de steun van m'n collega en jullie hier op het forum. Ik voel me daardoor erg gesterkt..

Dankjewel allemaal!  :w

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 05, 2006, 08:30:42 pm »
Wat een mooi verslag shimmer. Fijn dat het goed uitpakte vandaag. God was echt bij je als ik het zo lees en ik hoop dat je wat meer vertrouwen hebt gekregen. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 05, 2006, 08:42:51 pm »
Goed om te horen :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 05, 2006, 09:05:35 pm »
Gaaf om te horen Shimmer! Volgens mij is Gods Geest echt met je bezig. Ik zal voor je blijven bidden.

Slim blondje

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 05, 2006, 10:46:08 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 februari 2006 om 21:05:
Gaaf om te horen Shimmer! Volgens mij is Gods Geest echt met je bezig. Ik zal voor je blijven bidden.
* Blondje stemt hiermee in... :)

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 05, 2006, 11:23:03 pm »
Fijn om te lezen over deze voor jou bijzondere dag  :)

ik blijf voor je bidden.

march

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 06, 2006, 12:04:42 am »
* march bidt mee
offtopic:Aangezien ik die brief niet voor je op de post kan doen... ;)
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2006, 12:07:15 am door march »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 06, 2006, 08:52:23 am »
Op deze pagina vind je meer informatie over ds. van Zuijlekom. Hier staat ook een e-mailadres bij. Is misschien wat makkelijker dan een brief sturen. :)

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 06, 2006, 09:54:34 am »
Hier hoopte ik dus op :D Gaaf om te horen en ga zo door! Je hoeft ook niet alleen ;)
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier