Auteur Topic: Gezocht: Wereldchristenen (Wellicht iets om over na te denken..)  (gelezen 1335 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Gezocht: Wereldchristenen (Wellicht iets om over na te denken..)
« Gepost op: maart 16, 2003, 08:21:51 pm »
Dr. David P. Bertch, president van Tyndale Theological Seminary in Badhoevedorp, schrijft: 'Als u vanmorgen meer gezond dan ziek wakker werd, dan bent u meer gezegend dan één miljoen mensen die deze week niet zullen overleven. Als u nooit het gevaar van oorlog hebt ervaren, de eenzaamheid van gevangenschap, de verschrikking van marteling of de knagende pijn van honger, dan bent u beter af dan een half miljard wereldbewoners. Als u een kerk kunt bezoeken zonder vrees voor een aanslag, arrestatie, mishandeling of de dood, dan bent u meer gezegend dan drie miljard mensen op aarde. Als u voedsel hebt in de koelkast, kleren in de kast, een dak boven uw hoofd en een slaapplaats, dan bent u rijker dan 75 procent van de mensheid. Als u geld hebt op een bankrekening, voldoende in uw portemonnee of wat spaargeld in een oude kous, dan hoort u tot de 8 procent welgestelden van deze wereld.'

Andere zorgen
Waar maken we ons druk over in ons land? Velen zullen antwoorden met: 'de verkiezingen en het nieuwe kabinet; behoud van koopkracht en mijn baan; de kans op oorlog om Irak; en ik hoop dat het economische getij weer ten goede keert.' Helaas lijkt dat in de praktijk ook het antwoord van veel christenen te zijn. Voor de christen zou toch juist hier het 'Gij geheel anders' moeten gelden? Hij is lid van de unieke en universele gemeenschap die is opgericht voor alle niet leden! Tweederde van de wereldbevolking hoort daar nog niet bij. Er is dus werk aan de winkel. Wie op het wereldgebeuren let en het zendingshandboek   de Bijbel   erop naslaat, weet dat er nog maar beperkte tijd is om bij daglicht dit werk af te maken. Om die urgentie verspreiden actieve christenen elders in de wereld posters met de slagzin: WANTED, WORLD CHRISTIANS! (Gezocht: wereldchristenen!)

Drukte waarover? In ons land maken christenen zich druk over de moeizame samenvoeging van Nederlands Hervormde, Gereformeerde en Lutherse kerken. Wordt het straks één Protestantse Kerk, of zitten we dan met vier in plaats van drie kerken, als uit elke kerk een groepering over blijft die zich niet laat verenigen? Voorzover het te vatten is, hebben die laatsten bezwaar tegen vrijzinnigheid in die PKN, evenals tegen de mogelijkheid die de nieuwe kerkorde biedt om andere relaties te zegenen dan die tussen man en vrouw. Terwijl beide zaken in hun huidige kerkverbanden al in praktijk zijn. Vier andere kerkverbanden hielden jarenlang vruchteloos samensprekingen over ver  of hereniging. Alles liep stuk zodra een partner een iets andere uitleg van de oude belijdenisgeschriften had, of op het punt van toe eigening van het heil, liederenkeus of synodegezag er een onacceptabele mening op na hield. 'Ziet hoe goed en lieflijk het is als broeders ook tezamen wonen', zegt de Psalmist. Waarom komen we daar niet aan toe?

Hartstocht voor zielen

Jezus Christus heeft geen aanwijzing gegeven voor de beste kerkstructuur. Hij ontwierp geen belijdenisgeschriften, maar zat aan tafel met hoeren en tollenaars. Wereldchristenen die de Grote Opdracht pogen uit te voeren zien met ontzag hoe de gemeente in China  's werelds volkrijkste land sinds de communistische machtsovername die gepaard ging met de uittocht van alle zendelingen, fenomenaal is gegroeid. Mede dankzij het onderricht van de apostel Watchman Nee die onder meer uitging van de autonomie van de plaatselijke gemeente. Tienduizenden huisgemeenten waren het resultaat. Niet stuk te krijgen, ondanks verwoede vervolging. In India, het eerstvolgende volkrijke land, hebben 250.000 gelovigen afscheid genomen van Bakht Singh, die op 97 jarige leeftijd naar het Vaderhuis ging. Hij leerde hetzelfde als Watchman Nee. Het door hem ontstane kerkverband groeide naar 10.000 gemeenten. Onder tegenstand van militante hindoeïstische afgodendienaars. Beide geloofshelden aanvaardden enkel de Bijbel als hun enige handboek. Ze hadden een hartstocht voor zielen en maakten méér dan bekeerlingen, namelijk discipelen. Die volgen hen na. Radicale mannen en vrouwen, die onder heidenen een oogst binnenhalen. Mogen ze in ons binnenkerkelijk denkende landje nog velen tot jaloersheid wekken.

NB: Dit stuk kreeg de redactie toegemailed, voor de discussie plaatsen we dit graag.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2003, 08:56:00 pm door Jan W »
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 16, 2003, 08:46:54 pm »
Jan,

Ik vraag me af in hoeverre je deze dingen tegen elkaar kunt uitspelen. Zijn onze kerkelijke discussies van weinig belang (en eigenlijk een zielige vertoning) omdat er ook mensen zijn die blij zijn met het beetje christelijke dat er nog is?
Of, meer gechargeerd, bedoel je dat ik vanwege het feit dat Gods Geest er in India wat mee kan, niet meer kritisch mag zijn op het denken van Watchman Nee, dat naar mijn overtuiging een paar puntjes naast de bijbelse i's zet?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 16, 2003, 09:00:00 pm »

quote:

op 16 Mar 2003 20:46:54 schreef Qohelet:
Jan,

Ik vraag me af in hoeverre je deze dingen tegen elkaar kunt uitspelen. Zijn onze kerkelijke discussies van weinig belang (en eigenlijk een zielige vertoning) omdat er ook mensen zijn die blij zijn met het beetje christelijke dat er nog is?
Of, meer gechargeerd, bedoel je dat ik vanwege het feit dat Gods Geest er in India wat mee kan, niet meer kritisch mag zijn op het denken van Watchman Nee, dat naar mijn overtuiging een paar puntjes naast de bijbelse i's zet?

Geldt voor jou niet hetzelfde? Moeten we niet eerst de relativiteit van onze kerkelijke discussies erkennen als we gezamenlijk inzien dat Gods Geest door Watchman Nee (hoe krom ook) aan 't werk is? Moeten we ons niet primair verheugen over de verkondiging van Christus? Natuurlijk is je kritiek terecht (tenminste, ikzelf deel die kritiek), maar laat dat niet het uitgangspunt zijn. Natuurlijk mag er overal kritisch naar gekeken worden, maar het is opvallend dat verschillen binnen 1 gemeente of kerkgenootschap, hoe groot ook, veel gemakkelijker met de mantel der liefde bedekt kunnen worden dan verschillen tussen kerkgenootschappen onderling (kergenootschap mag je breed, heel breed opvatten. De hele calvinistische hoek in west-europa en noord-amerika kan vaak ook als 1 'kerkgenootschap' gezien worden denk ik). Het is ook opvallend dat hoe meer er 'dichtgetimmerd' word door strakke formuleringen, hoe minder kerken toekomen aan het direct dienstbaar zijn aan hun directe omgeving (wijk, stad, wereld).

Weinig subtiel geformuleerd zo, maar hopelijk zet 't aan tot discussie.

(overigens: ik verwacht nog mail van u)
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2003, 09:10:00 pm door Pooh »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 16, 2003, 09:10:38 pm »

quote:

op 16 Mar 2003 21:00:00 schreef Pooh:
Geldt voor jou niet hetzelfde? Moeten we niet eerst de relativiteit van onze kerkelijke discussies erkennen als we gezamenlijk inzien dat Gods Geest door Watchman Nee (hoe krom ook) aan 't werk is? Moeten we ons niet primair verheugen over de verkondiging van Christus? Natuurlijk is je kritiek terecht (tenminste, ikzelf deel die kritiek), maar laat dat niet het uitgangspunt zijn. Natuurlijk mag er overal kritisch naar gekeken worden, maar het is opvallend dat verschillen binnen 1 gemeente of kerkgenootschap, hoe groot ook, veel gemakkelijker met de mantel der liefde bedekt kunnen worden dan verschillen tussen kerkgenootschappen onderling. Het is ook opvallend dat hoe meer er 'dichtgetimmerd' word door strakke formuleringen, hoe minder kerken toekomen aan het direct dienstbaar zijn aan hun directe omgeving (wijk, stad).

Weinig subtiel geformuleerd zo, maar hopelijk zet 't aan tot discussie.

(overigens: ik verwacht nog mail van u)

We zijn het wel eens, denk ik. Ik probeer betrekkelijkheid van kerkelijke discussies in te zien, maar kan tegelijk erg verontwaardigd zijn over de manier waarop mensen elkaar op de betrekkelijkheid gaan wijzen als ze geen zin hebben eerlijk te zijn. Ik beschouw verschillen tussen kerkgenootschappen die trouw willen zijn aan Jezus Christus als ongewenst en zou willen, dat we daarin het dappere voorbeeld van onze voorouders in de Vereniging 1892 konden volgen. Als daarmee maar niet die trouw op het werk staat!
Nog maar eens chargeren, dan: als wij opzettelijk wat wij geleerd hebben over Gods werk (ook details) gaan negeren alleen omdat het samenwerken in de stad gemakkelijker is, vind ik dat verkeerd. Jezus heeft ons nooit gezegd dienstbaar te zijn aan onze stad, maar Hij zei ons zijn woorden te bewaren. Bínnen dat kader is er vrijheid.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 17, 2003, 01:43:57 pm »

quote:

Jezus heeft ons nooit gezegd dienstbaar te zijn aan onze stad, maar Hij zei ons zijn woorden te bewaren.
Gaat dan heen en maakt alle volken tot mijn dicipelen.  (Mattheus 28)

Kortom, hartocht voor de zielen. Dr. David P. Bertch heeft het goed gezegd. De discussie die nu gevoerd worden (met name onder het kopje Reformanda) zijn weinig belangrijk, er is een wereld die sterft als jij en ik het evangelie niet brengen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 18, 2003, 08:07:09 pm »
Ik zie geen logisch verband tussen gaat dan heen en hartstocht voor zielen.

Kijk, het bevel tot zending (= wereldwijd mensen tot de leerlingen van Jezus maken) wil ik niet ontkrachten. Ik ageer alleen tegen de manier waarop het wordt gebruikt om andere belangrijke actiepunten voor de kerk als onbelangrijk af te doen; en tegen de conclusies die hieruit worden getrokken over de sociale functie van een gemeente.

Hartstocht voor zielen moet je ook (juist?!) binnen de gemeente hebben; elkaar bij de les houden, bemoedigen en vermanen.

parepidemos

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 18, 2003, 08:54:51 pm »

quote:

op 17 Mar 2003 13:43:57 schreef Sam:
Gaat dan heen en maakt alle volken tot mijn dicipelen.  (Mattheus 28)

Kortom, hartocht voor de zielen. Dr. David P. Bertch heeft het goed gezegd. De discussie die nu gevoerd worden (met name onder het kopje Reformanda) zijn weinig belangrijk, er is een wereld die sterft als jij en ik het evangelie niet brengen.
Sam, zou je het citaat iets volliger willen weergeven? Er volgt toch:
en LEERT hen onderhouden AL wat ik u geboden heb.
Zou dan het zelf vasthouden aan die geboden niet een belangrijke voorwaarde zijn om recht te doen aan het geheel van die opdracht? En zouden wij het één tegen het ander mogen uitspelen binnen die ene opdracht?
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 19, 2003, 10:45:43 am »

quote:

Sam, zou je het citaat iets volliger willen weergeven? Er volgt toch:
en LEERT hen onderhouden AL wat ik u geboden heb.

En wat heeft Jezus ons geboden en aan wie?

Matt 22:35-38
Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Mar 12,30- 31
gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. 31 Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet.

Luc 10,27-28
Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf. 28 En Hij zeide tot hem: Gij hebt juist geantwoord; doe dat en gij zult leven.

Opvallend is dat nadat Jezus dit sprak hij gevraagt werd wie is mijn naaste. En dat hij het verhaal vertelt van de ongelovige (?), buitenlandse barmhartige Samaritaan, en sluit af met:
"Wie van deze drie dunkt u, dat de naaste geweest is van de man, die in handen der rovers was gevallen? 37 Hij zeide: Die hem barmhartigheid bewezen heeft. En Jezus zeide tot hem: Ga heen, doe gij evenzo. "
Kortom, heb God lief en laat dat zien aan de vele volken die in Nederland en elders wonen.

quote:

Zou dan het zelf vasthouden aan die geboden niet een belangrijke voorwaarde zijn om recht te doen aan het geheel van die opdracht?

Als "vasthouden aan die geboden"  is "God lief hebben en mijn naaste" een volmondig " ja". Zending/ evangelisatie zonder hart voor de doelgroep werkt niet.

quote:

En zouden wij het één tegen het ander mogen uitspelen binnen die ene opdracht?
Is een onmogelijkheid. Je kunt alleen van je naaste houden als je God liefhebt, en andersom.